Neuvěříte, co všechno se dělo v zákulisí natáčení akčního krimiseriálu! Připravili: V. Skalenakis a M. Kubala
00:00:35-Pusť to.
-Jedu.
00:00:36Tak obecně o realizaci podruhé.
00:00:40319 A1 podruhé!
00:00:44Kamera!
00:00:45-Akce!
-Akce!
00:00:47-Stop!
00:00:48To je dobrý. To je super.
00:00:50Dobrá je, ne? Vyšlo sluníčko.
00:00:52Začalo to tím, že jsem vždy měl rád detektivky.
00:00:59Před sedmi lety jsem přišel na nápad,
00:01:06že by to byl příběh nějakého taxikáře,
00:01:10který není nutně policajtem, je ale člověkem,
00:01:13který se může k čemukoliv přichomýtnout.
00:01:17Stát se svědkem něčeho nebo účastníkem každou noc.
00:01:21Jelikož jsem věděl, že prosazení takového projektu nebude snadné,
00:01:25tak jsem přizval ke spolupráci Jirku Chlumského.
00:01:30To se osvědčilo.
00:01:31Jak vidíte, ten seriál spatří světlo světa.
00:01:37Přišlo nám, že by to mohlo být něco jiného,
00:01:40ze současnosti, z Prahy.
00:01:42Pak jsme přizvali Míru Vaice, se kterým se Petr Nikolaev znal.
00:01:46Jeho příchodem to začalo mít konkrétní kontury.
00:01:50On je takový zvláštní člověk, tedy z našeho pohledu.
00:01:54Tedy z pohledu mého a Petra.
00:01:57Míra Vaic je profesionální scenárista.
00:02:00On se živí psaním. To je fantastické.
00:02:03On má tu disciplinu v sobě, že 8 hodin denně píše.
00:02:09Na námětech jednotlivých dílů se podílelo více lidí.
00:02:13Podíleli se oba režiséři a také herec Pavel Kříž a já.
00:02:18Pavel přinesl zajímavé nápady hlavně ze svého pobytu v Kanadě.
00:02:25Řekl nám o případu, kdy na dlouhém mostě ve Vancouveru
00:02:30nahrávali čísla mobilních telefonů nějací zloději a ty pak zneužívali.
00:02:38Nebo motiv, který se objevil v pilotním dílu.
00:02:43Pavel pracoval jako sanitář ve zdravotnickém zařízení v Kanadě,
00:02:49kdy jeden pacient se tvářil jako ochrnutý,
00:02:54aby z pojišťovny vytáhl nějaké peníze.
00:02:57A něco podobného jsme objevili i v české praxi.
00:03:01Velkou inspirací jsou noviny.
00:03:04Každý týden najdete spoustu inspirace.
00:03:08Protože jsme chtěli, aby to byly příběhy,
00:03:11které se jakoby staly,
00:03:14tak jsme měli široký pole možností a spoustu námětů.
00:03:20Tak opakuji sekvenci číslo 2.
00:03:25Jak ty scénáře vlastně vznikly?
00:03:28Přes genezi, která byla poměrně složitá.
00:03:31Nejdříve se to zkracovalo, pak prodlužovalo a tak dále.
00:03:35Původně vzniklo 13 40minutových dílů.
00:03:39Posléze to bylo přepsáno na 7 hodinových dílů.
00:03:42A ještě posléze na 5 hodinových a jeden jeden a půl hodinový díl.
00:03:47Dnes jsou všechny díly propracovanější, než byly kdysi.
00:03:52Když se odehrávaly spíše v 1. plánu.
00:03:57Dnes jsou tam použity minimálně dva dějové motivy, spíše více.
00:04:02Myslím si, že to odpovídá takovému modernímu pocitu,
00:04:06kdy ty věci se prolínají, pronikají do sebe
00:04:11a jsou vyprávěný trošku na přeskáčku.
00:04:20Nápad obsadit do hlavní role seriálu hendikepovaného herce
00:04:24vznikl v hlavě našeho kamaráda Honzy Rubeše,
00:04:27který mi vyprávěl o podobném seriálu z Ameriky,
00:04:31kde podobná postava byla. To byla zásadní informace.
00:04:36Honza Potměšil je náš kamarád, známe ho dobře a je výborný herec.
00:04:41Okamžitě jsme přehodnocovali celou strukturu scénáře tak,
00:04:46abychom ji psali jemu na tělo.
00:04:52Mne to nadchlo, povídali jsme si dlouhou dobu na počátku.
00:04:56Mne fascinovalo, že kluci měli zájem o to, zjistit moji zkušenost.
00:05:02Tu moji osobní zkušenost s životem najednou na té káře.
00:05:09Když potřebuji k životu ta kolečka.
00:05:13K tomu všemu, co je okolo, co se mně přihodilo,
00:05:16co je možný, co není možný.
00:05:18Najednou jsme zjistili, že se získává materiál pro to,
00:05:24aby se na míru ušil scénář.
00:05:29Aby se nějakým způsobem počítalo, z hlediska těch příběhů
00:05:34a vlastního scénáře už s tím, že to hraju já a v této pozici.
00:05:40To mě zasáhlo velmi pozitivně, protože to byl přístup,
00:05:46kterému rozumím, který mi přišel velmi kulantní.
00:05:51Jako velká výzva.
00:05:53Pro Honzu to byla obrovská dřina a obrovská práce,
00:05:58kterou odvedl profesionálně a odpovědně.
00:06:02Je to milý člověk, který kolem sebe rozdává slunce.
00:06:07Je to člověk, který si takovouhle roli přinejmenším zaslouží.
00:06:14Já musím říct, že to je jeden z klíčových momentů celého seriálu.
00:06:18Je to vyprávěné přes člověka,
00:06:21který je tím svým hendikepem odsouzený k tomu,
00:06:26že má zjitřenou pozorovací schopnost.
00:06:30Tím, že se nemůže pohybovat běžně, vstát, vyběhnout někam,
00:06:35tak má možnost vidět aspekty, které normálnímu člověku unikají.
00:06:42Jako protiklad tomu klidnému Honzíkovi Potměšilovi
00:06:47jsme chtěli vytvořit kontrast, postavu takového cvoka, buldoka,
00:06:54policajta, který když ví, že jde správným směrem,
00:06:59tak jde pořád a jde tvrdě.
00:07:02Přemýšleli jsme, Nemuseli jsme přemýšlet tak dlouho.
00:07:10Jeho fyzický potenciál je málo využívaný.
00:07:16On je natolik sportovní,
00:07:19že situace v detektivce by mu seděla ušitá na tělo.
00:07:27Je to skutečnost.
00:07:30Detektiv je atraktivní a v této době vytížená profese.
00:07:38Myslím si, že policie je v demokracii důležitá.
00:07:44Mám k ní vztah občanský.
00:07:46Tak jsem kvitoval, že mohu na tom spolupracovat.
00:07:57Jednou se mi svěřil s tím,
00:07:59že kdyby měl hrát do smrti jen v tomhle seriálu,
00:08:02že by mu to už stačilo.
00:08:04Je to možná trošku nadsázka, ale myslím, že to myslel upřímně.
00:08:12To byl přesně ten typ, který jsme potřebovali.
00:08:15Tu klidnou sílu vyvážit takovou tou výbušností, dynamičností.
00:08:20Když jsme si dali vedle sebe Honzu Potměšila a Ondru Vetchého,
00:08:26tak nám vznikla dvojice vynikajících herců,
00:08:30kteří se výborně doplňují.
00:08:32Doplňují se i charakterově samozřejmě v tom příběhu.
00:08:36Hele!
00:08:39Ty vole!
00:08:41-Kdo tady mluvil o magoření?
-Já nic neřek.
00:08:44Láďu Krause mám rád.
00:08:46Našli jsme několik průsečíků, kde jsme se na věci dívali podobně.
00:08:54Je trochu magor.
00:08:56Hele, nějakej magor.
00:08:58Způsoby, které volí, jsou osobitý, jsou překvapující.
00:09:02Na rozdíl od Honzy Potměšila se mu někdy stává,
00:09:05že dříve koná než myslí.
00:09:08Nebo to může mít vymyšlené a pak díky naturelu,
00:09:11takovému aspektu agresivity, může vybočit z původního plánu.
00:09:25Bylo dost důležitý najít pro seriál dobrý název.
00:09:29Ten mě napadl, když jsem se díval ve Vršovicích z okna
00:09:34a viděl jsem tam bývalou kavárnu Eden.
00:09:38Najednou se mi to propojilo s možností nazvat to velkoměsto,
00:09:42ve kterém žijeme, tím rájem.
00:09:45Možná, že je to trošku ironicky pojatý ráj,
00:09:50který přináší spoustu intenzivních zážitků a neřestí
00:09:56a prožitku moderního života.
00:10:05Tady jsme v Karlíně. Tím, že jsme v Karlíně,
00:10:07tak se tady odehrává 3.díl seriálu Eden,
00:10:10který je částečně z rómského prostředí.
00:10:18No perfektní, takhle se mi to líbí.
00:10:21Tady bude bytík. Ten plot půjde pryč.
00:10:26Výborně.
00:10:31Tady bude takový pěkný starý žigulík.
00:10:35Krásný prostor.
00:10:40Tady vlevo bude cikánský pohřeb.
00:10:44Perfektní, já jsem spokojený.
00:10:47Rozhovor 1, poprvé!
00:10:50Díky své vizáži tu hraju takového cikánského šéfa
00:10:57jedné pražské cikánské grupy.
00:11:01Naturščik by to asi nedokázal zahrát tak, jako člověk,
00:11:07který má už zkušenosti s herectvím.
00:11:10Já se s Petrem Aczelem znám přes 20 let.
00:11:13Potkali jsme se poprvé na závěrečném vojenském cvičení,
00:11:17když jsme byli na vysoké škole. On má JAMU, já FAMU.
00:11:20Teď jsem si na něho vzpomněl ve 3. díle seriálu.
00:11:25Je to výborný typ a zkušený výborný herec.
00:11:31Tato role je ze současnosti.
00:11:34Budu se muset nějakým způsobem přiblížit současným Rómům,
00:11:40kteří jsou tady v Praze.
00:11:43Já to tak neovládám, ale budu se snažit.
00:11:45Postava by měla souhlasit i řečí v té cikánštině,
00:11:51nebo alespoň v akcentu cikánském.
00:11:54Kostýmy se snažíme k tomu také přiblížit.
00:12:03-Co blbneš, vole!
-Co je?
00:12:08Štefane!
00:12:10Štefane, dej sem tu břitvu! Co blbneš?
00:12:16V těchto mrazech je to dost kruté a náročné.
00:12:19Před čtyřmi dny jsme točili a bylo -21,5 stupně.
00:12:23Osm hodin v tomto mrazu není ideální.
00:12:26Dá se to ale vydržet. Jsou všichni utahaní, ale jde to.
00:12:30Tu máme catering.
00:12:33Můžeme si tam dát kávu nebo hemenex.
00:12:38Velmi se mi to líbí.
00:12:41Herci snáší zimu hůř než štáb. To je známá věc.
00:12:45Pro ně je tady připraveno několik vyhřívaných stanů,
00:12:49tak si mezi záběry odbíhají ohřát se do stanu.
00:12:53Štáb, ten mrzne celou dobu venku.
00:12:56Honza Potměšil i v této zimě má velmi dobrou náladu.
00:13:00Jsem šťasten, že má dobrou náladu,
00:13:04protože ji přenáší na mě i na ostatní.
00:13:07Myslím si, že je výborný parťák, že je statečný.
00:13:10Vyzařuje z něho i radost z toho, že s námi dělá, že může pracovat.
00:13:16Je to příjemná spolupráce, kterou jsem si vždycky přál
00:13:20a teď se mi plní.
00:13:23Problémy s technikou nejsou. Mysleli jsme si, že budou.
00:13:27Při těch -20 se stává, že kamery zamrzají.
00:13:30Filmové kamery určitě.
00:13:32Tyhle nové elektronické kamery jsou neobyčejně odolné.
00:13:36Byli jsme překvapení, že tak fungují.
00:13:39Zatím fungují bez problémů. Je příjemné s nimi točit.
00:13:42Máme se výborně, ale je tu zima.
00:13:48Já tě zabiju! Komu jsi to zase nakecala?!
00:13:52Zbláznil jste se?
00:13:57-Pane Dvořák, pokračujte.
-Já jsem to nestihl.
00:14:01Protože Eden je odvrácená strana našeho krásného města,
00:14:06tak jsme přemýšleli, jak to formálně uchopit.
00:14:10Jak je možné to natočit.
00:14:12I když to byl větší projekt, přece jsou finance omezené.
00:14:17Byli jsme nuceni se do toho rozpočtu vejít.
00:14:21Kdybychom přistupovali k natáčení tak profesionálně,
00:14:25jako se dělají nějaké výpravné nebo dobové věci,
00:14:29tak bychom to nikdy nenatočili. To by nikdo nezaplatil.
00:14:33Tak jsme přizpůsobili k tomu i způsob snímání,
00:14:36který jsme chtěli udělat dynamičtější, živější.
00:14:39Chtěli jsme se dostat všude, kam jsme potřebovali.
00:14:43Vymysleli jsme systém dvou lehkých ručních kamer,
00:14:47které nám umožnily kamkoliv a kdykoliv se dostat
00:14:50i s minimální potřebou svícení.
00:14:55Nejnápadnější na štábu jsou zvukaři,
00:14:58kteří mají obrovské mikrofony a tága.
00:15:02My jsme měli tu výhodu, že jsme mohli projít nepovšimnutí.
00:15:10Točili jsme uprostřed Prahy mezi turisty,
00:15:15kteří ani nepoznávali, že jsou to naše herecké hvězdy.
00:15:19Tam ta bezprostřednost
00:15:22a systém toho natáčení pružného většinou na 2 kamery,
00:15:26někdy taky na 3 až 4 kamery, nám umožňuje
00:15:30ty věci příliš neopakovat a držet se toho hlavního toku.
00:15:33Nese to s sebou i nějaké nedokonalosti,
00:15:37ale zvyšuje to autentičnost té věci.
00:15:45Tohle natáčení je pro mě složité.
00:15:52Točíme na 2 malé kamery, takže občas nejsou ani vidět.
00:15:55Vejdou se všude.
00:15:57To je pro zvuk nepříjemný. Máme spoustu jízd v autě.
00:16:01Kolega, který je menší jak já, vejde se do kufru,
00:16:04říkáme mu kufrový specialista, tak dělá všechny jízdy v autě.
00:16:08S kamerami je to opravdu problém. Různé velikosti záběrů,
00:16:14široký záběr, do toho úzký, takže musíme mít lepší techniku.
00:16:18Používáme techniku s vícestopím záznamem.
00:16:23Tak i ty dvě kamery se dají nějakým způsobem pokrýt.
00:16:29Potom si s tím ve střižně vyhrát.
00:16:33Když někde zastaví štáb filmu a začnou rozbalovat světla,
00:16:37tak už to tu psychiku lidí v okolí narušuje.
00:16:45My jsme mohli odejít půl kilometru s kamerami v kapse,
00:16:50s dvěma herci a mohli jsme si točit kde jsme chtěli.
00:16:53Nedělej to!
00:16:55Řekni mi, co si myslíš o tom natáčení?
00:16:58Nedělej to!
00:17:09Samozřejmě všechno bylo od produkce zajištěné, všichni o nás věděli.
00:17:15Nedělali jsme ale takový "bordel", který je při velkém natáčení.
00:17:21Byla to nezbytnost.
00:17:23My jsme tuto nezbytnost se snažili obrátit opačně,
00:17:27tak, aby to bylo pro nás, pro tuhle věc prospěšné.
00:17:31Je to věc, která si vynucuje určitý druh práce ve střižně.
00:17:36Toho materiálu je poměrně hodně, ale je bohatý, je pestrý
00:17:42a je rovnocenný filmovému vyprávění.
00:17:47Jako hlavní přednost tohoto seriálu,
00:17:54proti většině seriálů, co běží v ostatních televizích,
00:17:59je to věc, která je vyprávěná obrazově a filmově.
00:18:04Střihová a záběrová skladba odpovídá práci
00:18:08na celovečerním filmu. A na to jsem hrdý.
00:18:19Dojmy z prvního natáčecího dne tady na tržnici jsou pozitivní.
00:18:25To prostředí je filmové, úžasně fotogenické.
00:18:30My jsme tady díky ředitelství tržnice se dostali do zákulisí
00:18:36i do míst, kde se normální Češi nedostanou.
00:18:41Máme příležitost natočit něco, co v českým filmu ještě nebylo.
00:18:48Něco co bude syrový, reálný a současně filmový a spektakulární.
00:19:07Opravdu není jednoduché natáčet v tomto prostředí.
00:19:11Zorganizovat to dohromady tak, aby to všechno fungovalo.
00:19:15Ale točíme tady. Myslím, že to dotáhneme do konce.
00:19:19Hlavně si držíme palce, abychom to udělali.
00:19:22Myslím, že to bude mít ten správný ráz a atmosféru.
00:19:29Točili jsme v zimě, v mrazu -10 i více.
00:19:32Většinu času jsme strávili v exteriérech.
00:19:35Mám pocit, že jsme se pokusili jet intenzivně.
00:19:38Mám pocit, že to byla jedna velká natáčecí směna
00:19:43od prosince 2005 téměř do konce března 2006.
00:19:48Každý den od rána do večera. Teď už to nechci nějak komentovat.
00:19:53Zážitek, do kterého investuje sám sebe,
00:19:56a nějakým způsobem často tu situaci nadře,
00:19:59někdy jsme se prali na sněhu, a šlo nám o život,
00:20:04se těžko komentuje nebo předstírá.
00:20:09Tam je to skutečně na doraz.
00:20:21My jsme tady po odstupu měsíce, já nevím jak dlouho.
00:20:27Nemám vůbec čas.
00:20:30Teď tady spěcháme, než otevřou krámy,
00:20:35abychom stihli natočit ty věci,
00:20:38které potřebujeme natočit dříve než tady otevřou své obchody.
00:20:42My to tady točíme za provozu a to je taky půvab našeho konání.
00:20:49Měl jsem radost z toho, jak se dařilo uklidnit členy štábu
00:20:52v tom smyslu, že všechno je možný, že není žádný problém.
00:20:56Že jdeme do akce, akci vymyslíme, situaci zvládneme.
00:21:01Já s tím vozíkem tu zkušenost mám. Vím, že se dá všechno zvládnout.
00:21:07Najednou se rozhostilo přátelské a srdečné klima toho typu,
00:21:14že se člověk těšil každé ráno na natáčení.
00:21:20Že uvidí všechny, že se s nimi potká, pozdraví.
00:21:24Vlastně se pokusí naplnit ten den, který spolu stráví.
00:21:35V této masce se mi hraje dobře.
00:21:38Je to legrace, protože mě lidi skoro nepoznávají
00:21:40a to byl účel.
00:21:43Na počátku jsem se s tím musel sžít.
00:21:46Nikdy jsem takhle lepené vousy neměl.
00:21:49Ta změna je ale výrazná. Často se stalo,
00:21:52že mě asistentka režie hledala a já jsem stál v podstatě vedle ní.
00:21:57Herečky v seriálu.
00:22:02Hlavní ženskou roli... Ještě začnu jinak.
00:22:10První, co jsem se dozvěděla o seriálu Eden bylo to,
00:22:13jestli se bude točit nebo ne v České televizi.
00:22:19Dostala jsem scénář, přečetla jsem si to,
00:22:21hrozně se mi to líbilo. Natočili jsme 1. díl.
00:22:24To bylo před rokem. Byla strašná zima.
00:22:29Točili jsme to v Kladrubech. Je to rehabilitační centrum.
00:22:34Přijela jsem tam po představení v noci z Bratislavy.
00:22:39Ráno v 6 hodin jsem vyšla do zimy, bylo asi -20 stupňů.
00:22:43Dali mi minisukni a takové kozačky a mrzla jsem tam do 7 hodin večer.
00:22:48Bylo to ale zábavné. Byli tam dobří lidé.
00:22:51Dalo se to přežít.
00:22:53Tak herečky.
00:22:56Myslím si, že pro mě určitě a pro Petra Nikolaeva
00:23:00v některých literárně dramatických dílech jsou důležitý role žen.
00:23:06Jednak jsou krásný, jsou citlivý, dobře se na ně dívá
00:23:10a máme je rádi, my muži.
00:23:13Těch ženských rolí je poskrovnu.
00:23:16Zvláště v takovém seriálu, jako je Eden,
00:23:19kde je to o chlapech, o kriminálních činech.
00:23:24Já tam nejsem velká postava.
00:23:27Občas se objevím v epizodkách v jednotlivých dílech v hospodě,
00:23:34kam chodí kriminalisti.
00:23:36My jsme stvořili úžasnou postavu polepšené prostitutky Ivetky,
00:23:42která nám tam zahrála i dramaticky ve vztahu s hlavním hrdinou.
00:23:49V každém díle vystupuje.
00:23:51Vlastně je tam permanentně přítomen ženský element.
00:23:54Co se ty o mě staráš? Kdo se tě o to prosil?
00:23:56Chtěl jsem ti jenom pomoct. Nic víc.
00:23:58Ale když je ti to jedno, žes jen obyčejná kurva.
00:24:01Co si to vůbec dovoluješ?!
00:24:03Ty mi říkáš kurvo? Ty chudáku jeden!
00:24:07Jestli se s ní mohu ztotožnit? Asi moc ne.
00:24:10Ale strašně mě bavilo ji hrát. Možná proto, že je jiná než já.
00:24:16Možná proto, že je bláznivá, občas veselá.
00:24:20To, že je blbá, to se neztotožňuju.
00:24:28V hospodě Eden, kde se scházejí kriminalisti,
00:24:31ona posléze funguje jako servírka. Ti chlapi se před ní předvádějí.
00:24:36Jsou schopni říct celý svůj život. Svěřují se.
00:24:40Může zamíchávat dějem.
00:24:42V jednu chvíli tam spolu s nimi něco vyšetřujeme.
00:24:47Bylo to ale zábavné.
00:24:49Doufám, že jednou si zahraju kriminalistku
00:24:51a nebudu jen v restauraci, že i já budu vyšetřovat.
00:24:54-Mohla bys mi zavolat Jagra?
-Pan Tysaa nepřítomen.
00:24:57Nepřítomen?
00:24:59Pro mě třeba jo, já mu svědčila na svatbě.
00:25:02-Pan Tysaa nepřítomen.
-Nepřítomen?
00:25:06Poslední dobou, vlastně už posledních několik let,
00:25:09myslím si, že v té hierarchii je herec tou poslední složkou.
00:25:16Aby se stala profese opodstatněnou, tak se musí stát spolutvůrcem.
00:25:22Všechno co tomu předchází, scénář, režisér, kolegové atd.,
00:25:28v určité fázi herec tomu má dát určitý rozměr.
00:25:33Tak aby se stal spolutvůrcem, inspirován tím, co jsem jmenoval,
00:25:37je ideální, když ještě dojde k nějakému posunu,
00:25:41který směřuje postavu k co nejbližšímu tvaru.
00:25:45V drtivé většině, jedná-li se o současnost,
00:25:48považuji za přirozené ještě tímto způsobem to docizelovat.
00:25:52Nevidím na tom nic, než součást mojí práce.
00:25:56-Já přece nechrápu, lásko.
-A kdo jinej?
00:26:00Žádnej jinej chlap tady není, zatím.
00:26:03-Jsem asi nastydlej, no.
-Jseš normální mužskej sobec.
00:26:07Můžeš mi vysvětlit, jak se dá chrápat nesobecky?
00:26:10Nech toho, Láďo!
00:26:12-Co seš ty?
-Zřejmě feministická husa.
00:26:15Tos ale řekla ty, holčičko!
00:26:16Pak jsme stvořili druhou postavu.
00:26:19To byla partnerka druhého hlavního hrdiny Ondry Vetchého.
00:26:22To byla Sára. Nemá tak výraznou roli jako Iveta.
00:26:27Zasahuje nám do toho seriálu psychologicky.
00:26:31Ona se vždy hádá se svým přítelem.
00:26:35On má své problémy.
00:26:37Občas se mu stává, že přenáší svoje problémy do své práce.
00:26:42Je to vlastně to, jak se říká cherchez la famme,
00:26:46za vším je žena.
00:26:48Proto, aby se udrželo 6 dílů,
00:26:51je třeba hlavním hrdinům vytvářet soukromí.
00:26:55Jaké jiné soukromí to má být u mužů, než ženy.
00:27:00-Jak to, že máš naruby tričko?
-Jakej chlap?!
00:27:02Pak jsou tam pěkný karikaturální charaktery,
00:27:09třeba kamarádka Ivety, prostitutka mladinká,
00:27:13která se dostane do nějakého problému.
00:27:16Ženy tam vystupují všude. Na můj vkus je jich tam málo.
00:27:21Kdyby došlo ještě k pokračování,
00:27:25tak by se měl ten ženský element více objevit.
00:27:29Mohl by sehrát větší roli v těch příbězích.
00:27:37Štáb, to jsou kamarádi. Aspoň doufám, že to jsou kamarádi.
00:27:41Já tu nehraju poprvé.
00:27:45Už jsem s Ondrou i s Jirkou pracovala.
00:27:49-Fakt?
-No.
00:27:51-Ve starých časech.
-Už se známe léta.
00:28:02Právě se nalézáme v Bratislavě na památném místě Slavín.
00:28:08Odkud je krásný výhled na celé město.
00:28:11Mysleli jsme si, že jej natočíme.
00:28:13Bohužel se nám to nějak nedaří. Už jsme tu 5. den.
00:28:18Dnes poprvé, nedá se říct, že by se vyjasnilo,
00:28:23alespoň nepadá sníh.
00:28:25Řekli jsme si, že bychom mohli něco natočit.
00:28:28Činí nám to velké problémy. Počasí je nevyzpytatelné.
00:28:31Jak zpívá Jarek Nohavica, už čtvrtý měsíc je prosinec
00:28:37a zdá se, že se to nezlepší. Uvidíme, co se nám dnes zdaří.
00:28:44Počasí není takové, jaké jsme si představovali.
00:28:48Na to, že je 18. března, je poměrně chladno
00:28:54a zima nechce odejít.
00:29:02Exteriéry jako všechny exteriéry jakéhokoliv natáčení,
00:29:07ne jenom detektivního seriálu, pro zvukaře přináší různá úskalí.
00:29:12Ať už to jsou letadla, která jsou dnes opravdu všude.
00:29:15Doprava, stavby, štěkající psi, to vše vadí potom v dialogách.
00:29:21Snažíme se co nejlépe natočit dialogy,
00:29:25abychom nemuseli posynchronizovat, aby ten zvuk byl reálný,
00:29:29občas se točí jen ten dialog.
00:29:32Všechno ostatní se bude muset udělat na postprodukci.
00:29:36Může to přinést i kvalitativní zlepšení toho materiálu.
00:29:41Bude potom daleko zajímavější.
00:29:47Ano, jdeme na Zachara. Pojďme na Zachara.
00:29:52Hraju slovenského podporučíka Zachara,
00:29:55který spolupracuje s českou policií a zatýkají skupinu podvodníků,
00:30:01autíčkářů, pašeráků.
00:30:02Teď jsem trošku vnitřně spokojený. Scénu, kterou jsem měl hrát,
00:30:09má mě nějaký chlapík srazit dveřmi auta na zem,
00:30:14potom mám po nich střílet, tak jsem se dozvěděl,
00:30:19že tuto scénu bude za mě dělat kaskadér.
00:30:22Předpokládám, že se mi nic nestane.
00:30:30Dělal to docela dobré.
00:30:32Mistr kaskadér mi poradil, co mám udělat.
00:30:35Bylo to v pohodě, fajn. Nezranil jsem se a to je důležité.
00:30:45-Nezranil jste se?
-Ne.
00:30:52Co tu děláte?
00:31:23Pusťte mě z toho auta. Já už tam nevlezu.
00:31:31Já už tam nevlezu.
00:31:41Hraju pana Čornyjho,
00:31:45který je ředitel mafiánské skupiny odněkud z východu.
00:31:47Z Ruska nebo Ukrajiny. Je to tak negativní postava,
00:31:50že v ní nemohu najít ani zrnko lidskosti.
00:31:54Zaplaťpánbůh, že mohu odreagovat.
00:31:58Že je mi z toho až na blití, co se tady děje.
00:32:05Kolik lidí se tady bije. Zaplaťpánbůh ještě mám divadlo.
00:32:11Tak si tady trošku odpočinu od divadla
00:32:14a v divadle od seriálu.
00:32:16-Sergeji, to mi ne.
-To ten holub na kolečkách.
00:32:23Kde on je?
00:32:29Původně jsme si mysleli,
00:32:31že by Pavel mohl hrát toho druhého z té dvojice.
00:32:33Honza Potměšil a Pavel Kříž.
00:32:36Pak i Pavel přišel s tím, že on není takový typ herce,
00:32:40jakého jsme hledali do té postavy.
00:32:43On má jemnější tvář, není tak výbušný, tak dynamický.
00:32:48Pavel byl natolik gentleman, že jsme se dohodli,
00:32:53že bude přeobsazen Ondrou Vetchým.
00:32:57Pavel si z toho nedělal vůbec nic.
00:32:59Dál mu lichotilo spolupracovat spíše literárně.
00:33:03Samozřejmě si mohl vybrat kteroukoli jinou postavu v seriálu,
00:33:08kterou by chtěl hrát.
00:33:11Zvolil si postavu floutka, českého zlodějíčka,
00:33:16který krade auta.
00:33:18Nechal se výborně namaskovat, obléknout.
00:33:20Myslím si, že je to čitelná, velmi zapamatovatelná role,
00:33:25kterou v tom jednom díle seriálu sehrál.
00:33:28Jaká byla cesta?
00:33:30Dobrá, díky.
00:33:31Tak pozdravujte Lubu. Dobrý.
00:33:37Teď se chystá kaskadérský výkon, bouračka auta.
00:33:40Honí jej Ondra Vetchý a uniká v něm Čornýj a jeho komplic.
00:33:47Tady na tom prostranství za chvíli proletí auto vzduchem.
00:33:52Bude tady velká akce. Teď jsou tady všichni nervózní.
00:33:54Trošku se bojí, zároveň se trošku těší.
00:33:58Musíme doufat, že to dopadne dobře.
00:34:01Klap!
00:34:07Jak to tady bude vypadat?
00:34:09Ty jedeš seshora. Vjede ti tam tenhle renault.
00:34:15On musí udělat, jakože uhne. On se vynoří a uhne.
00:34:21Tady se natáčí dopravní nehoda. Zabezpečuji ji asi tak,
00:34:24že z každé strany ulici uzavřeme, aby nedošlo k ohrožení občanů.
00:34:31To je všechno, co bych vám k tomu mohl říct.
00:34:38Luděk se teď pokouší převrátit auto. Není to nic jednoduchého.
00:34:42Pokaždé to auto může podle povrchu, podle rychlosti,udělat něco jiného.
00:34:45Je to trošičku nekontrolovatelné.
00:34:49Máme to připravené tak, že jsme tady byli na obhlídce.
00:34:54Nakreslili jsme si to, kluci postavili můstek.
00:34:56Přesně vědí, kde má být auto, přes které přeletí.
00:34:59Dokonce vědí i kam dopadne, odhadem jednoho dvou metrů.
00:35:04Pak se někam posune.
00:35:05Tady je ten prostor největší ze všech ulic pod Slavínem.
00:35:11Tady se to dá uskutečnit.
00:35:19Problém je, že nás trochu tlačí čas,
00:35:22že nám padá světlo.
00:35:24To je vždy stresující okamžik v tom natáčení.
00:35:29Myslím, že to stihneme. Uvidíme.
00:35:44Dobrý. POTLESK
00:35:50Čekal jsem, že se to kopne
00:35:51a že to půjde víckrát přes tu střechu.
00:35:59Musím říct, že v každém dílu zápletka skýtá příležitosti k tomu,
00:36:04aby tam docházelo ke konfrontaci s pachateli.
00:36:09Je to i dílem akční. Jsou tam rvačky, honičky, výbuchy.
00:36:14Musím pochválit kluky kaskadéry, kteří s námi dělali,
00:36:19že s nimi byla vynikající spolupráce, že byli skvělí.
00:36:23Ty věci nejsou srovnatelné s akčními americkými filmy.
00:36:29Na to nejsou prostředky.
00:36:31V českém prostředí by to mohlo vypadat žertovně.
00:36:34Věci které tam jsou, jsou odvedeny erudovaně
00:36:37a kluci kaskadéři udělali výbornou práci.
00:36:41Tam ti vběhne do kolejiště. Jak je Luděk, tam se mihne doleva.
00:36:48Děláme tady akci, že těsně před vlakem uskočíme z kolejiště
00:36:52a vlak kolem nás projede.
00:36:56Důležité je nemít strach, ale respekt.
00:36:59Potom se nic nemůže stát.
00:37:01Hrozí tam jediné nebezpečí, můžeme zakopnout,
00:37:03nebo se málo odrazit a vlak nás může srazit nebo přejet.
00:37:15Protože já mám k této profesi hrozně blízko,
00:37:18ke sportování, k praní, tak já jsem šťastný,
00:37:21že jsem se na téhle úrovni mohl vyskotačit.
00:37:25Je jenom zázrak, že v tak malé zemi jako jsme my,
00:37:29jsou 3 nebo 4 skupiny kaskadérů a všichni jsou na vysoké úrovni.
00:37:35To je skvělé.
00:37:38Dobrý adrenalin.
00:37:40Příjemný pocit. Hlavně, že to vyšlo.
00:37:47Když jsem četl scénáře, tak mě ty příběhy zaujaly.
00:37:51Navíc vycházejí ze skutečné události.
00:37:55Při té praktické realizaci, při tom setkání přímo na místě,
00:37:59se ještě povyšují představy v té reálné rovině.
00:38:05Připravujeme akční situace a scény v prostorách malešické spalovny.
00:38:11Jsou tady honičky s auty, střílení i zasažení jednoho z protagonistů.
00:38:19Hraju postavu Imricha, která za chvíli zemře.
00:38:22Přejedou mě autem. Pohřeb jsem měl předevčírem.
00:38:25Jak to u filmu bývá, dnes je scéna s kaskadéry.
00:38:31Uvidím jaké je to být poražený autem.
00:38:37Tady je situace, auto poráží chodce.
00:38:41Vlastně ho má ve filmu zabít.
00:38:45Vymýšleli jsme tady postavení kamer,
00:38:48odkud auto jede, odkud běží chodec.
00:38:50Je to věc, kdy člověk přichází do přímého kontaktu s autem.
00:38:54Není možnost nějakého vyhnutí. Jde tam natvrdo.
00:38:57Nějaké nebezpečí tam může být.
00:39:00Ten člověk si musí pomoct na auto, aby nešel pod auto.
00:39:06Jestli se podaří, aby šel přes střechu,
00:39:09na té střeše se rozrotuje,
00:39:12aby v okamžiku dopadu věděl, jak dopadá.
00:39:16Když se to nepodaří, tak mi může udělat něco s nohou.
00:39:19Nebo když dopadnu špatně, tak to skončím na skle.
00:39:22Doufám, že to dopadne dobře, jak jsme si to připravovali.
00:39:25Je to akce dvou lidí, řidič a dublér.
00:39:27Myslím, že jsme docela sehraní. Už jsme tohle dělali.
00:39:32Řidič musí jet tak, jak jsme se domluvili.
00:39:35Nesmí jet rychleji ani pomaleji. Musíme být sehraní oba dva.
00:39:48Povedlo se, nikdo se nezranil, ani já, ani nikdo okolo.
00:39:51Myslím, že se to povedlo pro všechny kamery,
00:39:53které tady byly. Bylo jich 4 nebo 5 kamer.
00:39:57Samozřejmě se to použije do filmu, to se sestříhá.
00:40:00Myslím, že dobrý.
00:40:14Myslím si, že se nám podařila natočit řada prostředí a situací,
00:40:19které se v českých seriálech moc nevyskytují.
00:40:24Teď se nacházíme ve studiu č. 4 na Kavčích Horách.
00:40:28Tady je postaven Mráčkův byt.
00:40:31Tady je na zemi jeho mrtvola, obkreslená.
00:40:35Tady zemřel lehkovážný pan Mráček.
00:40:40Co se týče nějaké lítosti, že bych některé scény chtěl udělat jinak,
00:40:46než se nám podařilo, tak takovou lítost nemám.
00:40:51Dá se říct, že všechny scény, které jsme měli,
00:40:54a některé z nich byly náročné,
00:40:57se nám podařilo udělat podle představ,
00:41:00které jsme na začátku měli.
00:41:03Nebo se nám je podařilo udělat jinak, ale také zajímavě.
00:41:06Situace na konci natáčení je pro mě příjemná.
00:41:12To je pěkná herecká příležitost, Sašo, že jo?
00:41:16Je fakt, že spousta lidí v Čechách se dívá na policajty skepticky,
00:41:19s úsměvem, žertují o nich.
00:41:22Tady se ale nebavíme o policajtech v uniformách, o policajtech,
00:41:25kteří nám dávají botičky, nebo nás perou za rychlou jízdu.
00:41:28Bavíme se o odbornících, kteří chrání soukromý majetek,
00:41:31soukromé vlastnictví, svobodu osobní,
00:41:35životy a zdraví občanů.
00:41:37Budu hrozně rád, když lidem dojde,
00:41:39že ta práce je hrozně těžká.
00:41:41Ti lidé že jsou erudovaní, inteligentní
00:41:44a jsou připravení za nás přejímat odpovědnost a riskovat své životy.
00:41:50To je další z důvodů, za který jsem strašně rád,
00:41:53že jsem se toho zúčastnil.
00:41:56-Tak tohle otrávený není.
-Počkáme ještě chvíli.
00:42:01Já byla na mnoha svatbách, ale na svý vlastní ještě ne, víš?
00:42:05Prosím tě, vzpamatuj se už.
00:42:07Pardon.
00:42:12-To bylo krásný, co?
-Neblbni, Magdi, neblbni!
00:42:16A s tím závojem jsi to přehnala.
00:42:18Já byla na hodně svatbách, ale na svý vlastní ještě ne, víš?
00:42:21Prosím tě, vzpamatuj se už.
00:42:24Asi za půl hodiny půjdu dodělávat postsynchrony na poslední 2 díly.
00:42:30Už mi zbývá jen velmi důležitá složka, a to je hudební složka.
00:42:37Hudba tam bude mít velkou úlohu.
00:42:40Měla by být pestrá a měla by být složená z písniček, útržků.
00:42:47Ta situace odpovídá tomu pocitu člověka v moderním světě.
00:42:55To není jedna komponovaná hudba uměle nasazená na celou tu věc.
00:43:03Seš si fakt jistá, žes ho zabila?
00:43:06Teď se nacházíme ve fázi postssynchronů.
00:43:09To znamená, že opravujeme dialogy,
00:43:11které se nepodařilo natočit čistě a kvalitně přímo při natáčení.
00:43:16Po sestřihu obrazu se začíná opravovat veškerý zvuk.
00:43:23Dabovat sám sebe je vždycky hrozné.
00:43:28Raději dabuji jiné herce, než abych se musel koukat sám na sebe
00:43:31a ještě se poslouchat ve sluchátkách.
00:43:34To je hrozný zážitek.
00:43:36Určitě, jo jasně, jasně. To bude lepší.
00:43:39A já se budu strefovat.
00:43:41Moje role v tomhle díle je záporná role.
00:43:44Trápí tam Honzu Potměšila.
00:43:46Ano, pozor, tady se ho snaží srazit se střechy.
00:43:49Teď to přijde. Už tam jedeme.
00:43:52Hrálo se mi to těžko, protože Honzu Potměšila mám rád
00:43:57a shazovat ho se střechy není vůbec hezký.
00:43:59Jenom proto, že mám astma, skončím dříve než Potměšil.
00:44:04Ještě k tomu taková kuriózní věc, můj kamarád, lékař, Ondřej Čermák,
00:44:08volal jsem mu, jak vypadá astmatický záchvat.
00:44:11On mi po telefonu popisoval astmatický záchvat.
00:44:14Zrovna seděl v Karlových Varech na nějakým kongresu lékařů.
00:44:17Ti z něho měli ohromnou legraci,
00:44:19jak po telefonu popisuje astmatický záchvat.
00:44:21Já jsem to po něm opakoval a nevšiml jsem si,
00:44:24že za mnou vycházejí lidé z hospody.
00:44:27Vypadal jsem jako blázen, který na ulici dýchá do telefonu.
00:44:31To byla taková příprava k této roli.
00:44:33Snad vím, jak vypadá mrtvej.
00:44:36U nás v práci jednou Rusáci zabili Bulhara.
00:44:40No, a ještě to zkuste malinko zoufale,
00:44:43jako jsme dělali ty předešlé,
00:44:45aby tam byla souvislost s tím předešlým textem.
00:44:49A pojedeme rovnou, jo?
00:44:54Zvukový dokončovací práce u filmu, se dá říct, že trvají tak dlouho,
00:44:57jako natáčení filmu.
00:45:00Úlohou těchto dokončovacích prací je kromě jiného
00:45:03také posílit atmosféru filmu. Může přijít úskalí,
00:45:08že je potřeba najít nějaké zvuky, nějaké stylizace.
00:45:13S tím si může člověk dlouho hrát než najde něco,co vychází zajímavě,
00:45:20nebo co obohatí tu složku filmu nebo celý film.
00:45:25Řada věci, které nejdou obrazově ztvárnit tak,
00:45:30aby nevytvořily dobrý dojem.
00:45:34Až teprve zvuk k tomu obrazu ten dojem vytvoří.
00:45:38Ve filmu, který teď ruchujeme,
00:45:41přistála Ondrovi Vetchému na hlavě láhev a rozbila se.
00:45:44To se ve skutečnosti nemůže udělat tak, abychom ho zranili.
00:45:49Zvuk k tomu doděláváme tady v ruchovém studiu.
00:45:53Ruchy ten mix obohacujeme. Řadu zvuků z těch kontaktů nemáme.
00:46:01-Tak se měj. Díky.
-Nemáš zač.
00:46:02-Na shledanou.
-Na shledanou.
00:46:07Kamera!
00:46:10Tak ještě závěr, shrnutí. Potřetí.
00:46:19Viděli jsme 6 příběhů. Celý seriál skončil.
00:46:24Série příběhů skončila. Ale pro mě to neskončilo.
00:46:29Ve mně to zůstává jako nezapomenutelná vzpomínka
00:46:33a čas, který jsem se pokusil spolu s ostatními naplnit.
00:46:38Já nechci, aby sis na krk uvázala kripla, invalidu. Rozumíš?!
00:46:46Velmi zvláštní na té práci bylo to,
00:46:50že ten příběh evokoval moje osobní vzpomínky.
00:46:53Moje osobní zážitky, které mě potkaly po úraze,
00:46:57poté na cestě návratu do života.
00:47:03Většina dialogů se osobně dotýkala mě samotného a té vzpomínky.
00:47:17To se nedá žádným způsobem vytěsnit a ani se to nedá nějak zlehčit.
00:47:25Věřím, že se mi podařilo alespoň zčásti určitou stopou
00:47:30tím obohatit příběhy a osud Honzy Boudného,
00:47:35to znamená postavy, kterou jsem hrál.
00:47:41V tom jsme to měli společné.
00:47:45Máte to u mě.
00:47:50Kurva!
00:47:52SMÍCH
00:47:54Obyčejní blbci, žádná kriminálka.
00:47:57To si můžeš nechat na památku, abys věděl, že na tebe myslíme.
00:48:02Když bych měl zpětně bilancovat, pocit ze seriálu Eden, který mám,
00:48:11tak je to radost z toho, že se nepromarnila možnost,
00:48:17udělat něco, co v tom českým mediálním prostoru chybělo.
00:48:23Opravdu dobrou, inteligentní moderní detektivku.
00:48:29A zaplaťpánbůh za to.
00:48:36Každý autor, když vidí své dílo zfilmované, je trochu zaskočený.
00:48:41Najednou se dívá trochu na něco jiného,
00:48:46než jak si představoval. Podobně tomu bylo i u mne.
00:48:52Najednou jsem viděl novou věc. Kvalitativně ne horší.
00:48:59Byl jsem rád, že jsem mohl spolupracovat na tomto seriálu.
00:49:05Je udělaný moderními výrazovými prostředky.
00:49:09Není to pouhé mluvení v ateliéru, jak to známe z jiných seriálů.
00:49:13Je plný akce, současného života, současných lidských problémů.
00:49:21Líbil se mi prostě.
00:49:36Policie! Stůjte! Stůjte!
00:49:39Náš dokument se jmenuje Ohlédnutí za Edenem.
00:49:43Já bych si přál, aby to bylo Ohlédnutí za Edenem I.
00:49:47Aby vznikla ještě 2. řada.
00:49:54Myslím si do budoucna, kdyby se taková věc rozvíjela,
00:49:59a točili bychom ještě další díly,
00:50:02tak by se dalo jít ještě více tím směrem do jádra současnosti,
00:50:07toho života současné společnosti.
00:50:11Mohlo by to být ještě syrovější, drsnější a aktuálnější.
00:50:16To by byla moje touha tu věc ještě zdokonalit.
00:50:22Model seriálu, postavy, které jsme vymysleli,
00:50:27konkrétně mi jde o prvních 5 až 6 hlavních postav,
00:50:32si určitě zaslouží, aby na plátně ještě zarezonovaly.
00:50:37Ten potenciál v každé té figuře je. Jsou to všechno báječní herci.
00:50:41Chtěl bych, aby ještě jednou nebo dvakrát měli příležitost
00:50:46v Edenu sehrát svůj hlavní part.
00:50:51Titulky: Méhešová Iva, Česká televize, 2006
„Akční krimi“ se v tuzemské televizní produkci objevuje jen velmi sporadicky, hlavně proto, že jeho realizace je náročná a nákladná. Bude proto určitě zajímavou příležitostí, nahlédnout do zákulisí přípravy seriálu Eden, který v loňském roce vznikl v České televizi. O tom, jak se natáčelo, budou vyprávět jeho hlavní tvůrci a protagonisté; nejen režiséři Petr Nikolaev a Jiří Chlumský, autor Miroslav Vaic, herci Jan Potměšil, Ondřej Vetchý, Anna Šišková ale i další herci a realizátoři. Uvidíte mezi nimi například také kaskadéry, kteří v tomto seriálu dostali poměrně hodně příležitostí předvést své schopnosti. Zvláště u natáčení několika doslova životu nebezpečných scén se tajil dech všech přítomných členů štábu. Není divu, že skvělé výkony kaskadérů byly ještě na place odměněny potleskem, vyjadřujícím nejen uznání, ale i radost, že všechno nakonec vždycky dobře dopadlo.