Historie největšího kláštera premonstrátů na území Čech, Moravy a Slezska a jeho restaurátorský průzkum. Režie Pavel P. Ries
00:00:03Obyčejný husí brk. Není na něm nic zvláštního.
00:00:06Takových se v minulosti používalo na psaní bezpočet.
00:00:10Mohl však nastat okamžik, kdy v rukou významné osobnosti,
00:00:14ano, třeba této, jeho důležitost značně stoupla.
00:00:19Právě jeho hrot namočený do inkoustu
00:00:21se mohl stát nástrojem fatálního gesta.
00:00:24Pokud byl jeho prostřednictvím
00:00:26na důležitou listinu vložen podpis.
00:00:30Ano, tak. A bylo rozhodnuto.
00:00:34Padla hlava, vypověděla se válka,
00:00:36založila se významná instituce, nebo zrušila.
00:00:41Císařský kabinetní list ze dne 30. října 1781
00:00:45podepsaný Josefem II. byl dekretem o zrušení.
00:00:49O zrušení velkého počtu klášterů.
00:00:52Podpis na něm znamenal
00:00:54přerušení vývoje významných institucí,
00:00:57které se před tím organicky rozvíjely
00:00:59někdy i déle než 700 let. A obrovské kulturní škody.
00:01:04Ale kdo ví, možná zárověň i záchranu rakouského mocnářství
00:01:08před podobným revolučním výbuchem
00:01:10jaký čekal Francii o 8 let později.
00:01:15HUDBA
00:01:25ZVUKY ZVONĚNÍ
00:01:36Svatý Norbert, zakladatel řádu premonstrátů,
00:01:40jistě netušil, že se jeho ostatky ocitnou v Praze
00:01:43ve Strahovském klášteře.
00:01:45Byly sem přeneseny z Magdeburgu roku 1627.
00:01:49Tomu předcházel zajímavý vývoj jeho řádu,
00:01:52který Norbert založil v roce 1121 v Prémontré ve Francii.
00:01:58Je tedy jasné, proč premonstráti.
00:02:09Z Prémontré došlo k rozšíření řádu po celé Evropě
00:02:13a dále pak do všech světadílů.
00:02:17Právě sem, na Strahov, přišli premonstráti v roce 1143
00:02:21jako na první místo v Čechách a na Moravě,
00:02:23a to z kláštera z Steinfeldu.
00:02:26Ženská větev řádu v Čechách pak vzniká v Doksanech
00:02:29a ze Strahova premonstráti zakládají klášter
00:02:32v Litomyšli, Louce u Znojma, Teplé u Troužimi
00:02:35a v Zábrdovicích u Brna.
00:02:38Z Litomyšle je založen klášter Hradisko v Olomouci
00:02:42a z něj probošťství na Svatém Kopečku u Olomouce.
00:02:46Z jednotlivých osazení pak vznikají ženské kláštery
00:02:49v Chotěšově a Nové Říši.
00:02:51Ten se v roce 1641 změní na mužský.
00:02:56Steinfeldští premonstráti zakládají po Strahově
00:02:58ještě opatství v Želivě.
00:03:00Odtud je založen ženský klášter v Louňovicích
00:03:03a v Kounicích
00:03:04a mužské kláštery v Milevsku a Kněžicích.
00:03:08Pro větší přehlednost si jednotlivé kláštery
00:03:11srovnejme do vzestupné řady podle roku jejich založení.
00:03:15Než soustředíme pozornost
00:03:16ke klášternímu areálu ve Znojmě Louce,
00:03:19který nás tentokrát zajímá především,
00:03:21nabídneme vám procházku některými z klášterů
00:03:24na území Čech a Moravy.
00:03:26Historie mnoha z nich by naplnila samostatný dokument.
00:03:30Prostor, který ale máme k dispozici zde,
00:03:33nám umožní opravdu krátký obrazový dotek,
00:03:35a to beze slov.
00:03:39HUDBA (Bachova Fuga)
00:07:22Klášter Louka založený na strategickém místě
00:07:25pravděpodobně u mostu přes řeku Dyji
00:07:27poblíž znojemského hradu
00:07:29byl tedy sedmým klášterem založeným na našem území.
00:07:33Zakládá jej 25. října 1190
00:07:37český kníže Konrád Otta se svou matkou Marií
00:07:40listinou vydanou v Praze.
00:07:43Klášter je svým založením starší než město samo.
00:07:47Znojmo zakládá král Přemysl Otakar I.
00:07:49až o 36 let později, roku 1226.
00:07:55První zajímavé období kláštera nastává už za druhého,
00:07:57písemnými prameny doloženého, louckého opata Floriána.
00:08:02Zřejmě v této době je započato se stavbou
00:08:05konventního chrámu svatého Václava.
00:08:07Jedná se o trojlodní baziliku ve vázaném systému
00:08:10s dvojicí západních věží.
00:08:13Severní nebyla ve středověku dostavěna.
00:08:16Pod celým chórem a částí střední lodi
00:08:18je zahloubená dvoulodní krypta,
00:08:20která je nádhernou ukázkou románské architektury.
00:08:26Krátce před polovinou 13. století,
00:08:29za významného opata Dětřicha, je na jižní straně chrámu
00:08:31zahájena výstavba konvetních budov
00:08:34navazujících na ambit.
00:08:37Z křížové chodby se dochovala pouze severní část.
00:08:42HUDBA
00:08:46Další rekonstrukce ukazuje pravděpodobnou podobu areálu
00:08:49před jeho gotickou přestavbou.
00:08:52Ta se ukázala nutnou poté,
00:08:53co byl klášter jako mnoho jiných vypálen husity.
00:08:59A toto je rekonstruovaná podoba kláštera
00:09:01na konci 15. století.
00:09:04Tehdy k němu přibylo
00:09:06samostané reprezentační sídlo opata.
00:09:08Jmenoval se Pavel
00:09:10a pořídil pro klášter skvostný graduál,
00:09:12který ještě uvidíme.
00:09:17Některá jména jakoby v sobě nesla určitou symboliku.
00:09:20Byla to opravdu hrůza,
00:09:22do jakého úpadku se dostal klášter v polovině 16. století
00:09:26za opata Metoděje Hrůzy.
00:09:28Klášter byl na spadnutí, a to nemluvíme o morálce.
00:09:33Záchrana přišla až v roce 1572 v tomto muži, seznamte se.
00:09:39Opat Šebestián Freytag z Čepirohu.
00:09:43Vypadá rozhodně a bojovně, že? Nejen vypadá.
00:09:47V roce 1575 získal italského architekta,
00:09:50Giovani Piettra Barcu.
00:09:52A rázně zahájil rozsáhlou přestavbu
00:09:54kostela a kášterních budov ve slohu renesančním.
00:09:59A renesanční stopy přestavby jsou dodnes patrné.
00:10:02Jako třeba tato úprava pozdně gotické opatské kaple,
00:10:05kde nechal postavit skvostný renesanční oltář.
00:10:09Opat Freytag po sobě zanechal
00:10:11dokonale fungující zkonsolidovaný klášter,
00:10:14který tak mohl vstoupit do svého nejvýznamějšího období,
00:10:17do éry baroka.
00:10:19A navíc, přivezl prý do Znojma i semena okurek,
00:10:23jako plodu léčícího mor.
00:10:25HUDBA
00:10:39Hermenegild Mayer se stává opatem v Louce roku 1745.
00:10:43A ihned se pouští do přípravy přestavby kláštery.
00:10:46Další rekonstrukce ukazuje pravděpodobnou podobu areálu
00:10:50před jeho přestavbou.
00:10:51Vytvořit na jihu Moravy, v blízkosti Vídně,
00:10:53stavbu připomínající španělský Escoriál,
00:10:56je záměr rozhodně velkolepý.
00:10:59I ve své nedokončenosti
00:11:01působí to, co se z něho zdařilo realizovat, monumentálně.
00:11:04V daných urbanistických a sociálních souvislostech
00:11:07až předimenzovaně a marnotratně.
00:11:10Premonstráti byli zřejmě jiného názoru.
00:11:13Měli představu velkolepé přestavby kláštera
00:11:15nesenou spíše ideí Šalamounova chrámu,
00:11:18než obvyklejším pojetím kláštera jako božího příbytku a špitálu.
00:11:23Pokud je tato hypotéza,
00:11:24vyslovená doktorem Jiřím Kroupou, správná,
00:11:27právě před takový úkol lounští konventuálové
00:11:30postavili vídeňského architekta, "Franze Antona Pilgrama".
00:11:34Ten na to reagoval fantastickým projektem
00:11:37inspirovaným architekturou kláštera Hradisko v Olomouci
00:11:40a kláštera v rakouském Wirtweigu.
00:11:43Podle Pilgramova projektu
00:11:45měl být v podstatě středověký chrám svatého Václava
00:11:48plně barokizován.
00:11:49A jak ukazuje projekt "generale",
00:11:51jeho hlavní průčelí mělo být zapojeno
00:11:54do plánovaného čtvrtého západního křídla kláštera.
00:11:56Naštěstí zamýšlený plán nebyl uskutečněn
00:11:59a chrám byl ponechán ve své původní podobě
00:12:02s malou konventní zahradou a otevřeným přístupem
00:12:05do velké zahrady na jihu.
00:12:09Po Pilgramově smrti, v roce 1761,
00:12:11převzal stavbu císařský architekt,
00:12:14Franz de Paula Antony Hillebrandt.
00:12:17Tři roky poté umírá též opat Mayer
00:12:19a novým opatem je zvolen Gregor Lambek.
00:12:22Za jeho éry se přestavba kláštera pohne výrazně kupředu.
00:12:26Lambek umírá v lednu 1781,
00:12:29takže již nezažije trpký konec louckého kláštera.
00:12:33Velkorysá stavební přeměna klášterního areálu
00:12:35zahájená jeho předchůdcem, tehdy ještě dokončená není.
00:12:39I torzo jejich snů budí ovšem úžas.
00:12:43Jak je vidět, podařilo se postavit
00:12:44jen celé východní křídlo, víc než polovinu jižního
00:12:46a malou část křídla severního.
00:12:51Kdy došlo k zastavení stavebních prací,
00:12:52nevíme přesně.
00:12:54můžeme však reálně předpokládat souvislost
00:12:56s podpisem Josefa II. z roku 1781
00:12:59na císařském kabinetním listě,
00:13:02vzpomínáte?
00:13:05Josefínská sekularizace se klášteru Louce nevyhnula.
00:13:08A tak tři roky po Lambekově smrti, v roce 1784,
00:13:11definitivně skončil jeho historický part
00:13:14v roli největšího a nejbohatšího
00:13:17premonstrátského kláštera na území Koruny české.
00:13:26Rozsáhlá barokní přestavba louckého areálu
00:13:29si zaslouží hlubší pozornost.
00:13:31Vždyť obdivuhodné monumentální torzo,
00:13:33jež v dnešní době klade spíše otázku možnosti záchrany
00:13:37a jejího využití, je právě jejím pozůstatkem.
00:13:40Na představu Šalamaonova chrámu ukazuje i to,
00:13:44že je areál koncipován jako divadlo světa,
00:13:46"theatrum mundi".
00:13:48Že k podpoře vzdělanosti a umění
00:13:50měli premonstráti v Louce vždy blízko,
00:13:52ukazuje i to, že v roce 1760 obdržel klášter právo učit
00:13:57rétoriku, poezii a filozofii.
00:14:00Je samozřejmé,
00:14:01že grandiózní barokní přestavba nesená takovou ideí,
00:14:04vyžadovala spolupráci umělců z různých oborů.
00:14:07Jen u málo jmen můžeme dnes ještě doprovodit obrazem
00:14:11jejich díla vytvořená pro Louku.
00:14:14Že bylo na co navazovat,
00:14:15ukazuje například soubor
00:14:16těchto půvabných alegorických soch,
00:14:18který dnes můžete shlédnout v zámeckém parku v Jenišovicích.
00:14:22Sochy byly vytvořeny pro klášterní zahradu
00:14:24italských sochařem, "Lorencem Matielim",
00:14:26ještě před barokní přestavbou kláštera.
00:14:30Byl to sám Franz Anton Maulbertsch,
00:14:32dvorní malíř Marie Terezie a nejvýznamější předtavitel
00:14:35pozdně barokní středověké malby a fresky,
00:14:38jež v Louce uplatnil svoji dovednost.
00:14:41Byl autorem fresky na stropě loucké knihovny.
00:14:44Bibliotéka byla situována
00:14:45v prvních dvou patrech rizalitu jižního křídla.
00:14:49Byla velkolepá.
00:14:51Dnes po ní zde v Louce nenajdeme ani stopy.
00:14:55150 let působení vojáků a 2 války vykonaly své.
00:14:59Monumentální prostor původního knihovního sálu
00:15:02byl přepažen na několik místností
00:15:04a stropem předělen na dvě patra.
00:15:07Za 2. světové války zasáhla tato křídlo bomba,
00:15:10takže se z Maulbertschovy fresky nedochovalo nic.
00:15:13Až do odchodu vojáků zde byly ubikace.
00:15:16Naštěstí je k dispozici dostatek archivních pramenů,
00:15:20takže si můžeme pomocí počítačové animace
00:15:23louckou knihovnu zrekonstruovat.
00:15:26Odmyslíme-li si všechny ty přepážky
00:15:28a strop dělící sál na dvě patra,
00:15:31vypadal sál knihovny asi takto.
00:15:34Opisoval celou délku rizalitu v jeho posledních dvou patrech.
00:15:38Tak jej snad viděl Franz Anton Maulbertsch,
00:15:40když na jeho stropě
00:15:41v zářivých barvách líčil složité ideové konstrukce
00:15:44učených pánů premonstrátů.
00:15:48Jak přesně vypadala freska nevíme.
00:15:51Dochovalo se ale několik Maulbertschových návrhů a skic.
00:15:54Navíc, Maulbertsch roku 1777, tedy pravděpodobně rok předtím,
00:15:59než začal pracoval na loucké knihovně,
00:16:01dokončil jinou premonstrátskou zakázku,
00:16:03fresky v Chrámě bičovaného spasitele v nedaleké Dyji.
00:16:08Styl a ikonografie těchto fresek
00:16:10koresponduje s náměty fresek pro knihovnu v Louce.
00:16:13Nic tedy nepokazíme,
00:16:15když skicu z muzea v Augsburku a z Národní galerie v Praze
00:16:18sem do našeho virtuálního obrazu umístíme.
00:16:22Ano, tak.
00:16:24A na stropě ponechejme tu z Prahy.
00:16:28Mnohé nasvědčuje tomu,
00:16:29že právě tento návrh byl zde v louce realizován.
00:16:32K tématu fresek se ještě dostaneme.
00:16:35Nádherný barokní nábytek zaplňoval,
00:16:37spolu s obložením výklenků oken a dveří,
00:16:40celý dvoupatrový sál.
00:16:42Pro Louku jej zhotovil mistr truhlářský,
00:16:44Jan Lahofer z Tasovic.
00:16:47HUDBA
00:16:57V celé své kráse vypadala potom loucká knihovna
00:16:59asi nějak takhle.
00:17:02Že je vám nějak povědomá?
00:17:04Ale jistě, trochu jsme vás mystifikovali.
00:17:06To, co vidíte,
00:17:07není pohled do někdější loucké knihovny,
00:17:09ale vidíte známý filozofický sál
00:17:11knihovny premonstrátů v Praze na Strahově.
00:17:14Až na tu stropní fresku.
00:17:16Tak, teď je to úplné.
00:17:20Jak to, že jsme si
00:17:21pro rekonstrukci loucké knihovny
00:17:23mohli vypomoci strahovskou knihovnou?
00:17:25Mohli.
00:17:27Po zrušení louckého kláštera
00:17:28dochází tehdy k ojedinělému činu v dějinách umění.
00:17:33Opat premonstrátského kláštera na Strahově,
00:17:35který Josefem II. zrušen nebyl,
00:17:38Václav II. Mayer,
00:17:40se rozhodl vytvořit loucké knihovně jakýsi památník.
00:17:44Roku 1791 kupuje za 1.730 zlatých a 54 krejcary
00:17:49veškeré její vnitřní zařízení včetně podlahy a oken
00:17:53a tento barokní umělecko-truhlářský skvost
00:17:57nechá převézt na Strahov.
00:18:00Kvůli velkým rozměrům loucké knihovny
00:18:02je nutné ji zde na Strahově ušít nový kabát.
00:18:05Opak Mayer proto nechá přestavět křídlo nové knihovny,
00:18:08vybudované na Strahově v letech 1783 až 86.
00:18:13Nelze tu ale realizovat boční vchodový portál
00:18:16jako byl v Louce, a tak dveře vedou do zdi.
00:18:22A jak to bylo s freskou?
00:18:24Franz Anton Maulbertsch ji, už jako starý pán,
00:18:27pro opata vytvořil znovu.
00:18:29Byť již s některými novějšími obsahovými korekturami.
00:18:32Freska, tak jako v Louce,
00:18:34alegoricky zdůrazňuje boží moudrost, boží poznání,
00:18:38které je ukryto v knihách a védách.
00:18:40Takováto alegorie byla téměř pravidlem
00:18:43pro výzdobu klášterních knihoven.
00:18:46HUDBA
00:18:50Jak velkou část knihovního fondu
00:18:51se opatovi Mayerovi podařilo zachránit,
00:18:53není přesně známo.
00:18:55Fond to byl velký a cenný. Obsahoval 10.536 svazků.
00:19:01A mezi nimi velmi vzácné rukopisy a prvotisky.
00:19:04Loucký klášter měl již od 16. století vlastní tiskárnu.
00:19:08Ukázky z tisku vyrobeného přímo v Louce,
00:19:11dnes uložené v muzeu ve Znojmě,
00:19:14jasně dokládají vysokou úroveň loucké tiskárny.
00:19:17HUDBA
00:19:22S Loukou je také pravděpodobně spojen vznik rukopisu,
00:19:25který se různými osudovými peripetiemi
00:19:27ocitl až v "Pear Pont Morgan Library" v New Yorku.
00:19:31Jedná se o iluminovaný rukopis "Ursus Sancté Marie"
00:19:36z první čtvrtiny 13. století.
00:19:38byl údajně darován
00:19:40moravskou markraběnkou Kunhutou její neteři,
00:19:42svaté Anežce české.
00:19:47Proslulý iluminovaný rukopis, Loucký graduál,
00:19:50uložný dnes ve Státní vědecké knihovně v Olomouci,
00:19:53je liturgickou knihou,
00:19:55jež byla užívána v Louce při slavnostních bohoslužbách.
00:19:58Způsob jak nádherně je vyzdoben a styl této výzdoby
00:20:02svědčí o špičkové kulturní úrovni
00:20:04prostředí kláštera v Louce, jeho otevřenosti
00:20:08a tradici jeho kontaktu s jižní a západní Evropou.
00:20:12Rukopis je datován rokem 1499
00:20:15a za pravděpodobného autora jeho iluminací
00:20:17je považován klerik pasovské diecéze,
00:20:20"Egidius Has".
00:20:22Objednavatelem graduálu byl opat Pavel.
00:20:25HUDBA
00:20:33Existuje ještě mnoho památek
00:20:35připomínajících někdejší kulturní význam
00:20:36a bohatství louckého kláštera.
00:20:39Škoda, že prostor dokumentu nedovoluje ukázat všechny.
00:20:42Takže, nakonec alespoň ještě tento mistrovský kousek.
00:20:46Je to bronzová odměrka na víno z Louky,
00:20:49tak zvaná hemina, signovaná rokem 1497.
00:20:54ZVONĚNÍ
00:20:59Po zrušení kláštera v roce 1784
00:21:01byl jeho majetek oceněn na 1.400.000 zlatých.
00:21:06Část kláštera byla ihned vyčleněna pro vojáky.
00:21:09Definitivně Louka připadla celá vojákům v roce 1851,
00:21:13kdy je sem přemístěna z Vídně vojenská akademie.
00:21:16V té době je stržen tak zvaný "starý zámek"
00:21:19a na jeho místě je vystavena tato čtyřkřídlá budova,
00:21:22které se začalo říkat "důstojnický pavilon".
00:21:25Kostel svatého Václava zůstal farním
00:21:28se začleněním do katolické diecéze.
00:21:30Jak je vidět,
00:21:32rakouská armáda se ještě s prostředím kláštera
00:21:35esteticky sžila.
00:21:37Z toho těžila ještě armáda první Československé republiky.
00:21:40O období československé Lidové armády
00:21:43a budování socializmu se raději nebudeme ani zmiňovat.
00:21:47Tato armáda předala objekt Okresnímu úřadu ve Znojmě
00:21:50jako danajský dar, ve zbědovaném stavu,
00:21:53v roce 1994. Chceš-nechceš, starej se.
00:22:00ZVONĚNÍ
00:22:01Okresní úřad jako nový správce se tedy začíná starat.
00:22:04A to nikoliv "od podlahy", ale správně, "od střech".
00:22:08Prázdné a velké prostory nabízí dočasně pro komerční využití.
00:22:13Paralelně s opravou zadává orientační průzkumy.
00:22:16Kromě archeologických průzkumů,
00:22:18týkajících se kostela a ambitu,
00:22:20též historický průzkum barokního konventu,
00:22:23střech a budov kláštera.
00:22:26Jeden z posledních restaurátorských průzkumů
00:22:28provádí pražský restaurátorský ateliér Tradice.
00:22:33Průzkum se soustřeďuje na barokní omítky interiérů,
00:22:36jejich povrchovou úpravu a barevné pojetí.
00:22:40Při zaměření se na dobu před rokem 1784 a dobu starší,
00:22:44dochází k nečekaným poznatkům.
00:22:46Ukazuje se, že barokní jádro omítky je sypké.
00:22:50Povrch je sice pečlivě vyhlazen
00:22:52a spojen tenkou vrstvičkou vápenné krusty,
00:22:54ale ta sama neudrží spodní vrstvu omítky.
00:22:58Tato situace je stejná u všech nově postavených křídel.
00:23:02Restaurátorské průzkumy však odhalují
00:23:04rozsáhlé pozděší vysprávky.
00:23:07Také i z doby před zrušením kláštera Josefem II.
00:23:11Překvapivě se ukazuje, že stavebník měl potíže.
00:23:14Proč plánovaná přestavba trvala déle?
00:23:17Byly to jen příčiny historických dálostí,
00:23:20které známe z pramenů?
00:23:22Osmiletá válka o dědictví Habsburské
00:23:24a sedmiletá válka přivedly Rakousko
00:23:26do těžké hospodářské krize.
00:23:29Kostel bičovaného spasitele v Dyji u znojma.
00:23:32Nádherná freska Franze Antona Maulbertsche.
00:23:36Je náhodou, že také zde, o pár kilometrů dál podél řeky,
00:23:40nacházíme společné znaky destrukce
00:23:42jako u chodeb kláštera?
00:23:44Je náhodná tvorba výdutí
00:23:46a odpadávání celých ploch v klenbách s výzdobou?
00:23:49Hlídá si mecenáš, páter "Gerlach Heml",
00:23:53výstavbu kostela o něco lépe než jeho spolubratři v Louce?
00:23:57Kdo tehdy vedl obě stavby,
00:23:58které probíhají v 70.letech 18.století souběžně?
00:24:03Premonstráty jsou angažováni i stejní umělci.
00:24:06Prameny uvádějí,
00:24:07že Maulbertsch nemohl nastoupit k výzdobě fresky
00:24:09pro budoucí sál knihovny,
00:24:11neboť v Louce je stále čilý stavební ruch.
00:24:14U letního refektáře a knihovny jsme svědky smutné skutečnosti,
00:24:19Maulbertschovy fresky zanikly zřícením kleneb.
00:24:22Při rekonstrukci vojáci stropy snížili a zarovnali.
00:24:31HUDBA
00:24:32Další sondy a měření potvrzují existenci stavby,
00:24:34kterou velkolepá zástavba v sobě pohltila.
00:24:37Schématická rekonstrukce restaurátora, Antonína Nováka,
00:24:41nám přibližuje možnou podobu zahradního domu, "sali tereni".
00:24:46Snad se podaří restaurátorskému průzkumu
00:24:49na některé otázky odpovědět.
00:24:51Co se ale podaří jistě, je to,
00:24:53že zadavatel prací průzkumu
00:24:55bude mít dostatečné odborné podklady k tomu,
00:24:58aby při rekontrukci objektu
00:25:00mohly být zvoleny odpovídající postupy.
00:25:04ZVONĚNÍ
00:25:08Ten zatracený husí brk!
00:25:11V rukou státníka nabyl řádné důležitosti
00:25:14a podpis jím stvořený
00:25:15stále ještě připravuje mnoha odpovědným lidem,
00:25:18i dnes v novém tisíciletí, velmi těžké hlavy.
00:25:22Jaké nové smysluplné využití
00:25:24najít pro naddimenzované budovy někdejších klášterů?
00:25:28Kde vzít horentní sumy pro jejich údržbu,
00:25:30nebo alespoň pro jejich zakonzervování?
00:25:33V bývalém premonstrátském klášteře ve Znojmě
00:25:35taková idea je.
00:25:37Vzkřísit myšlenku premonstrátů na Šalamounův chrám.
00:25:42Více než tisíc let osídlované starobylé úzenmí poblíž Vídně,
00:25:45které vždy bylo křižovatkou důležitých cest,
00:25:48si přímo říká o založení středoevropské univerzity
00:25:51moderního typu.
00:25:53Univerzity pěstující humanitní vzdělání
00:25:56a umělecké obory nejrůznějšího zaměření.
00:26:01Než se však najde někdo, kdo by takovou myšlenku
00:26:03byl schopen realizovat a finančně podpořit,
00:26:06je nutné zajistit,
00:26:08aby objekt žil a dostával se do povědomí.
00:26:12Okresní úřad pro to dělá maximum.
00:26:14Každý rok je v objektu
00:26:15pořádáno setkání studentů architektury.
00:26:18jedno ze zadaných témat se vždy týká Louky
00:26:21a jejího nového ideového a architektonického začlenění.
00:26:25Vznikají velmi zajímavé návrhy.
00:26:29V objektu kláštera jsou při této příležitosti
00:26:30pořádány výstavy prací studentů.
00:26:34Je to fantaskní prostor, který láká umělce
00:26:37především k různým trojrozměrným instalacím.
00:26:40Zároveň je snaha pronajímat části prostor.
00:26:43Smyslupný pronájem suterénu a sklepu jižního křídla
00:26:47se zdařil ve spolupráci s firmou Znovín.
00:26:50Vždyť i premonstráti zde měli své víno.
00:26:54Archiv ministerstva zemědělství
00:26:56zase zabydlí část přízemních prostor jižního křídla.
00:27:01Případný investor by měl k dispozici
00:27:03i "důstojnický pavilon",
00:27:04který je jako stvořený k tomu, aby tu byl hotel.
00:27:08Nad všemi těmito dílčími aktivitami
00:27:11se však neustále vznáší myšlenka středoevropské univerzity.
00:27:16Bylo by krásné,
00:27:17kdyby univerzita uvažovaného typu vznikla
00:27:19a opět se v těchto starobylých zdech
00:27:22učila rétorika, poezie a filozofie
00:27:25a další humanitní směry.
00:27:27Aby se zde po čase mohl objevit nový Prokop Diviš
00:27:30a další vzdělanci.
00:27:33Buďme optimisté,
00:27:34snad se to v integrující Evropě povede.
00:27:37A potom, budou se dít věci.
00:27:41"Ad omne bonum opus parati",
00:27:44to je heslo premonstrátů.
00:27:47"Připraveni ke každému dobrému dílu."
00:27:50A štěstí přece přeje připraveným.
00:27:54Titulky: Klára Derziová, Česká televize, 2005