Záviš, kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Intolerance a Tatiho prázdnin pana Hulota aneb vznik a zánik Československa (1918-1992)

Pokračování národního obrození (2005). Scénář a režie K. Vachek

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

Pokus o interpretaci podivností dnešní doby. Martin Heidegger zavádí pojem autentická existence. Jde o přijímání odpovědnosti za své bytí a starosti o toto bytí, možný způsob této starosti vysvětluje Karel Vachek ve své knize Teorie hmoty (Herrmann & synové, 2004). Opakem je bytí neautentické. Vzhledem k tomu, že existence vždy svým možnostem již nějak rozumí, ví o nich, záleží jen na ochotě, kterou zvolí, a nemůže se odpovědnosti vyhnout z nevědomosti. Film Záviš, kníže pornofolku pod vlivem Griffithovy Intolerance a Tatiho Prázdnin pana Hulota se v různých často bizardních situacích snaží hledat hranice mezi autentickými a neautentickými existencemi.

Formálně režisér používá téměř výhradně statické záběry, povětšinou celky. Jakoby držel diváka v odstupu od událostí, které už zná z televizních reportáží. I díky častému využití širokého 8mm objektivu rámuje obsahovou podivnost zobrazovaného také podivným formálním uspořádáním.

Po stopách třínohého psa, na cestě českým dneškem a československou minulostí: Čtyřletý Edvard Beneš zachraňuje život rodičům, šedesátiletý Václav Klaus hraje i nehraje tenis, socha tluče hlavou do zdi, lidé bojují v kečupu a pohřbívají své psy a spadený dům i dům z marihuany a miliardová vila podnikatele jsou plné ledních medvědů, sokolů a vycpaných lišek. Písně Milana Záviše Smrčky, moudrého uživatele hrubých slov, završují celou komedii – přednášku.

Stopáž148 minut
Rok výroby 2006
 ST 4:3 *
ŽánrDokument