Ozvěny ženské duše

Ida Kellarová v hudební eseji Vladimíra Merty (1998).

Litujeme, ale pořad není v iVysílání dostupný
Video není k dispozici

V kostele Sv. Šimona a Judy v Praze vystoupily 8. dubna 1997 během tříhodinového koncertu nazvaného „Ozvěny ženské duše“ mezinárodní i tuzemské hvězdy etnické hudby, doprovázené čtyřicetičlenným ženským sborem.

(Stella Chiweshe – Zimbabve, Nasrin Pourhosseini – Írán, Equidad Bares – Španělsko, Trio Božura – Bulharsko, Věra Bílá a romská kapela Kale, Iva Bittová a její sestra Ida Kelarová – Česká republika).

Koncert měl – přes malou propagaci – obrovský úspěch a kostel doslova praskal v barokních švech.

Koncert iniciovala Ida Kelarová, známá mimo jiné jako ředitelka „Mezinárodní školy lidského hlasu“ v Bystrém u Poličky. Právě tam probíhají zajímavé dílny, které nejsou nepodobné obrazům v písku mořské pláže: navzájem si neznámí účastníci se během několika dnů pod vedením Kelarové naučí repertoár, smíchaný ze všech možných kultur a vlivů.
Jednou jedinkrát vystoupí bez zájmu a účasti médií před veřejnost – ve vesnickém kostele nebo hospodském sále – a zase se rozejdou.
Tentokrát však z koncertu vydala agentura Lotos CD a Česká televize celý koncert natočila třemi kamerami.

Dokument Vladimíra Merty „Tajná řeč těla“ z cyklu „Svět bez hranic“ měl televizní premiéru v květnu 1997 a v rámci výměny multikulturních pořadů EBU ho vysílala Maďarská televize.

Z natočeného materiálu sestříhal V. Merta také videoklip s Idou Kelarovou, Ivou Bittovou a Stellou Chiweshe „Temu Tembure“.

Teprve hodinový hudební esej „Ozvěny ženské duše“ poskytuje divákovi možnost položit se spolu s účinkujícími do fascinujících záhybů jednotlivých kulturních inspirací a proniknout blíže k osobnosti zakladatelky „Mezinárodní školy hlasu“.

Vladimír Merta, aktivní muzikant, filmař a pedagog, se nespokojil s laciným surfováním na módní vlně „world music“, jak se dnes říká etnické hudbě. Protože je sám celý život posedlým hledačem kořenů, z nichž jakákoli „hudba srdce“ vyvěrá, dokázal natočený materiál zpracovat tak, že se výsledný dojem z dokumentu blíží neopakovatelnému zážitku ze samotného koncertu.

Stopáž59 minut
Rok výroby 1997
 ST