iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
7. 5. 2019
15:05 na ČT2

1 2 3 4 5

19 hlasů
17911
zhlédnutí

24 hodin pražského metra

Nahlédnutí do každodenního provozu i údržby dopravního systému, včetně přiblížení dění v místech, která běžní cestující nikdy nespatří. Natočeno ke 45. výročí uvedení do provozu.

25 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

24 hodin pražského metra

  • 00:00:01 24 HODIN PRAŽSKÉHO METRA
  • 00:00:36 HLÁŠENÍ: Upozorňujeme cestující,
    že poslední vlak
  • 00:00:39 ve směru Depo Hostivař již odjel.
  • 00:00:45 -Poslední metro právě odjelo.
  • 00:01:16 -Z důvodu prací v tunelu
    se vypíná celá trasa A,
  • 00:01:20 aby pracovníci mohli mýt koleje
    a podobné věci,
  • 00:01:24 takže s elektrodispečerem
    si teď domluvíme vypnutí napájení
  • 00:01:27 celé trasy A.
  • 00:01:28 -Teď je něco před 0:45
    a čeká nás vypnutí napájení
  • 00:01:33 přívodní kolejnice,
    zapnutí zkratovačů
  • 00:01:37 přívodní kolejnice a následně
    povolení vstupu pracovníků
  • 00:01:40 do kolejiště.
  • 00:01:41 -Vypněte napájení
    přívodní kolejnice
  • 00:01:43 všech elektrických úseků
    na trase A-041. Bláha.
  • 00:01:49 Na zapnutí všech zkratovačů
    má staniční personál 10 minut
  • 00:01:52 a potom si po 10 minutách
    znova vytočím
  • 00:01:55 zkratovací konferenci
    a oni mi oznámí polohu zkratovačů,
  • 00:01:58 jak je mají zapnuté.
  • 00:02:02 -Teď jsme zapnuli
    zkratovače přívodní kolejnice.
  • 00:02:07 -Přívodní kolejnice zkratována
    v místech napájecích bodů.
  • 00:02:11 Vstup do prostor kolejí
    je dovolen 1-05-A.
  • 00:02:13 -Služební průkaz, pane kolego.
    -To určitě. 759...
  • 00:02:22 -Teď je povolen vstup do kolejí
    a je zahájena přepravní výluka,
  • 00:02:26 pracovníci mohou jít dělat,
    co potřebují,
  • 00:02:29 co mají v plánu přepravní výluky,
    tak tam mohou jít dělat.
  • 00:02:40 -Dělají se převalky,
    když jezdí vlak.
  • 00:02:42 Ty převalky se musí obrousit
    dohladka.
  • 00:02:45 -Momentálně vidíte,
    že probíhá pravidelné měsíční
  • 00:02:48 měření výhybky.
  • 00:02:50 Na výhybce se kontroluje
    rozchod výhybky,
  • 00:02:56 potom se kontroluje
    rozevření jazyka, vůle na hácích.
  • 00:02:59 Tohle probíhá samozřejmě
    za noční přepravní výluky.
  • 00:03:07 Dále se provádí
    pravidelná kontrolní pochůzka,
  • 00:03:10 která probíhá každý všední den
    a zaměstnanci kontrolují
  • 00:03:14 stav kolejnic,
    jestli někde není lom,
  • 00:03:18 potom kontrola upevňovadel,
    kontrola lepených
  • 00:03:21 izolovaných styků
    a dále průjezdný průřez.
  • 00:03:43 -Dneska nás čeká mytí tunelu
    mycí soupravou v úseku
  • 00:03:48 Nádraží Veleslavín ? Petřiny.
  • 00:04:05 To je mycí souprava,
    která je na dvou vagonech, na PVD.
  • 00:04:11 Tam je obsluhující velín.
  • 00:04:13 A na tom dalším PVD je cisterna,
    která má 14 000 litrů obsah.
  • 00:04:18 Je tam ostřikovací rampa
    a je tam agregát,
  • 00:04:22 který dělá tlak do trysek
    a eventuálně do vodních děl,
  • 00:04:26 kterými se domývá tunel.
  • 00:04:47 -Za mnou můžete vidět speciální
    dvoucestné drážní vozidlo,
  • 00:04:51 jehož úkolem je odstraňovat
    některé viditelné vady kolejnic,
  • 00:04:55 které jsou způsobené
    běžným provozem metra.
  • 00:04:58 Jedná se například
    o broušení vlnkovitosti
  • 00:05:03 nebo headcheck.
  • 00:05:04 Toto vozidlo jezdí permanentně,
    tedy každou noc,
  • 00:05:07 až na technologické přestávky.
  • 00:05:13 Chlapci po každé práci
    musí své stanoviště
  • 00:05:16 nebo pracovní místo zkropit,
    aby nevznikl případně požár
  • 00:05:21 nebo nějaká nehoda v tubusu.
  • 00:05:46 -Ty hlavní povinnosti
    při nástupu do depa,
  • 00:05:49 strojvedoucí se musí seznámit
    s mimořádnostmi na trase,
  • 00:05:54 je to v písemné formě.
  • 00:05:56 Musí to podepsat.
  • 00:05:58 Dále musí podepsat
    převzetí klíčů od soupravy.
  • 00:06:04 A vzít a zkontrolovat knihu oprav,
    která musí být řádně odepsána,
  • 00:06:08 nesmí být na soupravě
    žádná závada.
  • 00:06:11 A potom pokračuje
    na přejímku soupravy
  • 00:06:15 na danou kolej a danou soupravu.
  • 00:06:18 -Vyzkouším osvětlení kabiny.
  • 00:06:21 Jestli svítí světla
    dálková, tlumená.
  • 00:06:27 Prověřím, jestli funguje
    vlakový rozhlas pro cestující.
  • 00:06:31 -Při přejímce soupravy
    se kontrolují
  • 00:06:34 základní funkce soupravy,
    tzn. brzda, vlakový zabezpečovač,
  • 00:06:38 funkce dveří.
  • 00:06:40 A i drobnosti
    jako nastavení zrcátek
  • 00:06:43 a seřízení sedačky.
  • 00:06:48 -Teď, protože je ráno,
    musí stanice nahlásit
  • 00:06:51 výstup pracovníků z kolejí
    a připravenost
  • 00:06:53 na zahájení provozu.
  • 00:06:55 Stanice mi oznámí připravenost
    a já pošlu
  • 00:06:57 zkratovací skupinu odzkratovat,
    teprve potom se může zapnout
  • 00:07:00 vysoké napětí.
  • 00:07:02 Při zahájení provozu,
    aby se vůbec mohlo jezdit,
  • 00:07:04 se tohle dělá.
  • 00:07:06 Každý den ráno ve 3:50.
  • 00:07:16 -Dejvická, zkratovače přívodní
    kolejnice 1. a 2. koleje
  • 00:07:19 jsou vypnuté a zkratovače kolejí
    01 a 02 zůstávají zapnuty.
  • 00:07:24 486-Westfál.
  • 00:07:26 Máme po 4. hodině, tudíž
    je přeprava cestujících zahájena,
  • 00:07:31 napájení v celé síti metra
    je zapnuto,
  • 00:07:35 takže začínáme
    přepravovat cestující.
  • 00:07:45 -Po průzkumném vlaku,
    co projede stanicí,
  • 00:07:48 otevírám hned dveře.
  • 00:07:54 Tímhle aktem znamená,
    že metro je otevřené.
  • 00:08:07 -Metro 210, zde metro 200.
  • 00:08:10 -Metro 30-44 z 35., dobré ráno.
  • 00:08:15 Před jízdou do tubusu metra
    se musí strojvedoucí zahlásit
  • 00:08:18 vlakovému dispečerovi.
  • 00:08:24 Teď už vjíždíme na trasu metra C.
  • 00:08:38 Máme tady několik režimů jízdy.
  • 00:08:40 Strojvedoucí musí všechny
    velmi dobře ovládat,
  • 00:08:44 protože v případě nějaké poruchy
    je na všechno sám,
  • 00:08:48 musí si poradit.
  • 00:08:52 -Támhle nám stojí záložní souprava
    pro případ,
  • 00:08:55 že by nějaká mašina během provozu
    měla závadu.
  • 00:08:58 Odstavuje se tam
    a vyjíždí místo ní
  • 00:09:01 záložní souprava.
  • 00:09:03 -Tady je krásně vidět vysílačka,
    to je jediné spojení se světem
  • 00:09:07 pro nás, a to nejdůležitější.
  • 00:09:10 Já mám nejoblíbenější stanici
    Vyšehrad z hlediska architektury,
  • 00:09:15 tak i z hlediska toho,
    že je tam světlo
  • 00:09:18 a je krásně vidět na Prahu.
  • 00:09:21 Tzn. je to jeden z mála okamžiků,
    kdy člověk vidí ven,
  • 00:09:24 jaké je počasí,
    jaké je roční období.
  • 00:09:27 A celkově ta stanice,
    si myslím, je povedená.
  • 00:09:29 HLÁŠENÍ: Vyšehrad.
    Vystupujte vpravo ve směru jízdy.
  • 00:09:59 -Hlavní dispečink je takový mozek
    řízení dopravy.
  • 00:10:03 Pro cestující
    je to ukryté pracoviště,
  • 00:10:06 které de facto nevidí,
    ale odtud se dbá a hlídá se
  • 00:10:11 provoz, světlo a takové.
  • 00:10:15 -210, soupravo,
    odstaví Nové Butovice 02 a dobrou.
  • 00:10:18 -Každá linka má svého dispečera
    a nad ním tady bdí vedoucí směny,
  • 00:10:23 který je nápomocen při řešení
    dispečerovi.
  • 00:10:28 -Hele, maximálně 15 minut,
    déle ne, déle to nepovolím.
  • 00:10:34 -Náš hlavní pracovní nástroj
    je tady na čtyřech monitorech,
  • 00:10:38 kolejové schéma.
  • 00:10:40 Konkrétně tady trati B.
  • 00:10:43 Do kolejového schématu
    jsou promítány
  • 00:10:47 reálné polohy vlaků.
  • 00:11:02 Náš velký pomocník
    jsou kamery ze stanic.
  • 00:11:05 Máme tady osm monitorů,
    na které si můžeme dát
  • 00:11:08 jakýkoli záběr.
  • 00:11:10 -Tady na tom pracovišti
    je to nepřetržitý provoz,
  • 00:11:14 protože pro cestující
    opravdu platí od 5 hodin od rána,
  • 00:11:19 nicméně noční údržba
    a servis tratí a zařízení
  • 00:11:23 si vynucuje i jízdy
    pracovních vlaků v noci.
  • 00:11:28 Takže tady kolegové
    bdí dnem i nocí
  • 00:11:33 ve 12hodinových směnách
    a každý režim je trošku jiný.
  • 00:11:45 Dlouhotrvající výluky,
    řekněme, týdenní, víkendové,
  • 00:11:50 to jsou práce,
    které provoz metra potřebuje.
  • 00:11:53 Technologie, které tam jsou,
    jsou poplatné době, kdy vznikaly.
  • 00:11:58 Chce to úplně jiný režim,
    výlukový režim,
  • 00:12:02 který klade velké nároky
    na informační systémy pro lidi,
  • 00:12:06 na řízení dopravy
    v trošku nestandardních rozsazích
  • 00:12:11 na těch trasách.
  • 00:12:15 A to všechno pochopitelně
    klade nároky na personál.
  • 00:12:20 -Pražce v souvislých výlukách
    měníme na trati C,
  • 00:12:23 kde je nutné demontovat
    zabezpečovací zařízení.
  • 00:12:28 A během té doby
    jezdí dva strojvedoucí.
  • 00:12:30 Proto se snažíme tu dobu
    co nejvíce omezit
  • 00:12:33 na co nejkratší dobu.
  • 00:12:37 Tím, že se snažíme
    souvislou výluku využít
  • 00:12:39 na maximum,
    pracujeme na dvou místech.
  • 00:12:42 Na každém místě je parta,
    má zhruba 30 lidí.
  • 00:12:49 Tato práce na opravách trati,
    byť výměna pražců nebo kolejnic,
  • 00:12:53 je velice fyzicky náročná.
  • 00:12:55 Většina prací je prováděna ručně.
  • 00:13:01 Je tady parta, která provádí
    bourání a zaklápění pražců.
  • 00:13:06 Střídá je potom parta,
    která provádí zalití pražců
  • 00:13:09 a ostatní práce.
  • 00:13:27 -Musíte ven před stanici,
    autobus XC po pravé straně,
  • 00:13:31 tam přestoupit zpátky na metro
    a zase metrem.
  • 00:13:35 Přestoupit zpátky do metra
    a centrum.
  • 00:13:46 -Mojí pozicí je dozorčí.
  • 00:13:49 A funkcí je nejen se starat
    o chod stanice, provoz,
  • 00:13:54 ale i informování cestujících.
  • 00:13:57 -Nemáte Lítačku, nebo už ji máte?
    -Už ji mám dobitou.
  • 00:14:00 -Tzn. dbát na to,
    aby stanice byla nejen uklizená,
  • 00:14:06 ale především dbát na to,
    aby provoz, eskalátory
  • 00:14:12 nebo popřípadě výtahy,
    pokud jsou, byly v provozu,
  • 00:14:17 informovat cestující o tom,
    že výtah je mimo provoz apod.
  • 00:14:27 ZVONĚNÍ TELEFONU
    -Ano, Bláha.
  • 00:14:34 Ano, já tomu rozumím,
    takže teď 10:28 pro vstup,
  • 00:14:37 zavíráte stanici, jo?
  • 00:14:39 Dobře, díky, nashle.
  • 00:14:41 Shořely tam stykače,
    takže schody nepojedou
  • 00:14:44 na Malostranské,
    zavírá to pro vstup.
  • 00:14:46 Stanice Malostranská
    se z důvodu poruchy eskalátorů
  • 00:14:49 projíždí v obou kolejích.
  • 00:14:51 Rozumí tomu metro 108?
  • 00:14:54 Z VYSÍLAČKY
    -Metro 108 rozumí.
  • 00:14:58 -Pokud nastane tato situace,
    tak když nemůžeme odbavovat
  • 00:15:03 cestující z peronu, z vlaků,
    tak musíme stanicí projíždět.
  • 00:15:07 A proto děláme tato opatření.
  • 00:15:14 -Podařilo se obnovit eskalátory,
    provoz jejich,
  • 00:15:17 takže stanicí se neprojíždí,
    pouze dva vlaky tam projely.
  • 00:15:21 A trvalo to 10:05 a 10:09
    bylo odstraněno, takže 4 minuty.
  • 00:15:30 -Na Malostranské došlo k výpadku
    všech eskalátorů
  • 00:15:34 a došlo k tomu po manipulaci
    s nějakým elektrickým zařízením,
  • 00:15:40 takže tam naštěstí byli mechanici,
    kteří to dali
  • 00:15:43 velice rychle do pořádku
    a stanice se otevřela
  • 00:15:46 a mohl se obnovit provoz.
  • 00:15:57 -Celkově je v pražském metru
    268 eskalátorů.
  • 00:16:01 Nejdelší schody
    jsou na náměstí Míru.
  • 00:16:04 Dnes, dalo by se říci,
    i světově známé eskalátory
  • 00:16:08 o délce zdvihu 43,6 m.
  • 00:16:11 A nejkratší jsou
    podchodové eskalátory
  • 00:16:13 například na Budějovické,
    kde je výška zdvihu 4,8 m.
  • 00:16:22 Vývoj doby je krásně porovnatelný
    na samotném rozvaděči.
  • 00:16:26 Zatímco první rozvaděče eskalátorů
    byly řízené reléovou soustavou,
  • 00:16:31 dnes už je to řízené všechno
    počítačem,
  • 00:16:34 kdy i ten počítač svou složitostí
    je zároveň schopen
  • 00:16:37 udělat mnohem více
    pracovních úkonů.
  • 00:16:40 Ať už s kontrolou poruchovosti,
    tak především, a to hlavně,
  • 00:16:43 s přídavkem dalších
    bezpečnostních komponentů.
  • 00:16:55 -Technologický dispečink
    pražského metra
  • 00:16:58 zajišťuje obsluhu
    dopravních zařízení,
  • 00:17:01 obsluhu technologií v metru.
  • 00:17:03 Jedná se o hlavní větrání,
    jedná se o vzduchotechniku,
  • 00:17:07 jedná se o čerpací stanice,
    protože potřebujeme dostat vodu
  • 00:17:11 z tunelů na povrch do kanalizace.
  • 00:17:14 A to je takové to gross
    naší práce.
  • 00:17:27 -Nacházíme se na čerpací stanici
    nefekálních vod
  • 00:17:33 ve stanici Florenc, Florenc B.
  • 00:17:35 Čerpací stanice slouží
    k odčerpání nefekálních vod
  • 00:17:38 ve stanici
    a přilehlého tunelového úseku.
  • 00:17:42 Zařízení běží 24 hodin,
    je neustále v běhu,
  • 00:17:46 je sledováno dispečery.
  • 00:17:49 A je to autonomní zařízení.
  • 00:18:08 -Dispečink je rozdělen
    na trasy plus vedoucí směny,
  • 00:18:11 který odpovídá zase za další,
    má jiné pravomoci
  • 00:18:15 než dispečer na trase.
  • 00:18:17 -Prosím tebe, na Pankráci
    na 0-12 by měl být signál.
  • 00:18:23 -Tady je každý den hektický,
    tady se pořád něco děje.
  • 00:18:26 A je to více než 100 000 událostí
    za rok.
  • 00:18:30 Takže za ten den
    máte pomalu co minutu
  • 00:18:32 nějakou událost,
    kterou musíme řešit.
  • 00:19:00 -Celkový počet výtahů
    pro zajištění
  • 00:19:03 bezbariérového přístupu
    do pražského metra je 79 výtahů.
  • 00:19:07 Jsou samozřejmě určeny
    pro vozíčkáře a maminky s kočáry,
  • 00:19:11 protože ty nemají jinou možnost
    než přepravu právě tím výtahem.
  • 00:19:15 Samozřejmě v pražském metru
    není zakázána přeprava
  • 00:19:19 kočárků po eskalátoru,
    ale to je především z toho důvodu,
  • 00:19:24 že by jinak doprava kočárkem
    mohla tímto způsobem kolabovat.
  • 00:19:27 Nejvytíženější výtah je na Můstku
    a má v celkovém denním režimu
  • 00:19:31 průměrně 1530 jízd za celý den.
  • 00:19:43 -Dobrý den, já vás tady vítám
    k pravidelné týdenní poradě
  • 00:19:46 na přepravní výluky.
  • 00:19:48 Budeme plánovat 44. týden.
  • 00:19:51 Nejprve omezení rychlostí
    služby 243.
  • 00:19:55 -Ve 44. týdnu na trase A
    máme Jiřího z Poděbrad ? Flora
  • 00:19:59 první kolej, 1 km, 22-860.
  • 00:20:03 -A potřebuji "MUV?
    plus lešení z Depa Kačerov sunout.
  • 00:20:09 -Osmičku dáme?
    -Jo.
  • 00:20:12 Osmička.
    A k tomu předpokládám volnost...
  • 00:20:15 -Volnost Letňany,
    první staniční, ano.
  • 00:20:27 -Nacházíme se v jedné ze 70
    rozvoden pražského metra,
  • 00:20:30 konkrétně na měnírně
    a distribuční transformovně
  • 00:20:34 Pankrác.
  • 00:20:36 -Ano, vypnout 62, rozumím.
  • 00:20:43 -Tyto elektrické stanice
    zajišťují napájení všech systémů
  • 00:20:47 pražského metra v dané stanici
    včetně napájení souprav metra.
  • 00:20:51 -Ano, takže dát vypínače
    na 22 kilovolt od sebe
  • 00:20:55 včetně spoje do odpojené polohy,
    rozumím.
  • 00:21:01 -Dodávka elektrické energie
    je zajištěna z 15 rozvoden
  • 00:21:04 Pražské energetiky dvěma přívody,
    na sobě nezávislými.
  • 00:21:08 Takže máme z hlediska bezpečnosti
    pokrytou
  • 00:21:12 energetickou páteř dvojmo.
  • 00:21:17 Teď při zkratování se na fáze
    natočí takovéto protikusy,
  • 00:21:22 říkáme tomu roubíky.
  • 00:21:24 A ty se nasadí
    na dlouhou izolační tyč.
  • 00:21:27 A tyčí se zasunou do skříně
    a utáhnou.
  • 00:21:33 -Zajištění pracoviště je v pořádku
    a převzal jsem si ho
  • 00:21:37 podle příkazu 64-04.
  • 00:21:39 -Konec práce ve 12:00
    a ve 12:01 zruš zajištění R22B
  • 00:21:46 a nech vypínače v odpojené poloze.
  • 00:21:48 -Taky děkuji, ahoj.
  • 00:21:52 -Teď mi vedoucí práce
    nahlásil ukončení práce
  • 00:21:57 a já jsem nechal zrušit
    zajištění pracoviště.
  • 00:22:00 -Nacházíte se na elektrodispečinku
    pražského metra,
  • 00:22:03 kdy trasa A, trasa B, trasa C
    má každá svého dispečera,
  • 00:22:11 který se řídí a distribuuje
    energii z hlediska 22 kilovoltů
  • 00:22:15 až po trakční energii
    včetně řízení všech prací,
  • 00:22:19 údržbových prací
    i opravářských prací.
  • 00:22:23 A potom je ještě vedoucí směny,
    který zaprvé zastupuje
  • 00:22:26 všechny tři dispečery
    v případě nepřítomnosti
  • 00:22:30 a dál má vrcholovou zodpovědnost
    za osvětlení všech tras metra,
  • 00:22:35 všech stanic.
  • 00:22:37 -Je to tady práce s lidmi
    a je to práce na zařízení.
  • 00:22:43 A důležité je vidět vždycky
    i tu druhou stranu,
  • 00:22:46 kterou my řídíme
    a co vlastně to obnáší,
  • 00:22:49 co udělají.
  • 00:22:51 Tzn. že pokud člověk
    dělal na trase, dělal na měnírně,
  • 00:22:56 jezdil s vlakem kdekoli, tak ví,
    co znamená,
  • 00:23:01 když tady vypneme
    třeba jeden čudlík.
  • 00:23:12 -V dnešní době všechny soupravy
    pražského metra
  • 00:23:15 na všech třech linkách
    kromě dvou souprav historických
  • 00:23:18 jsou schopné tzv. rekuperace.
  • 00:23:21 Tzn. že při brždění
    souprava vrací energii
  • 00:23:25 zpět do sítě, což můžeme vidět
    tady na tom ampérmetru.
  • 00:23:30 Pokud jdou číslice
    do plusových hodnot,
  • 00:23:33 souprava odebírá
    elektrickou energii ze sítě.
  • 00:23:37 Pokud se nám čísla přelijí
    do minusových hodnot, znamená to,
  • 00:23:41 že souprava brzděním rekuperuje
    a to znamená,
  • 00:23:44 že vrací energii zpět do sítě.
  • 00:23:47 Tuto energii pak využívají
    ostatní soupravy
  • 00:23:49 v daných elektrických úsecích,
    které zrychlují.
  • 00:23:53 A tím na zrychlení využijí
    tuto rekuperovanou energii.
  • 00:24:07 -Provoz je živá věc,
    není to statické,
  • 00:24:11 pořád se něco děje
    a pořád se to motá kolem mašin,
  • 00:24:17 když to řeknu takhle lidově.
  • 00:24:21 Pořád je to kolem provozu,
    kolem kolejí, kolem vlaků.
  • 00:24:24 A to, když vás nebaví,
    tak tady nemůžete...
  • 00:24:28 To nejde dělat jako rutinní
    záležitost, přijdu,
  • 00:24:31 vezmu si tužku,
    sednu si k počítači.
  • 00:24:34 Nedělal bych.
  • 00:24:35 Kdyby se mi povedlo
    znovu těch 37 let tady,
  • 00:24:39 pak bych řekl,
    že je to krásný život.
  • 00:25:06 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2019

Související