Portrét fenomenální herečky Carmen Maurové, která pro světovou kinematografii objevila Almodóvara. Španělský dokument

Dalo by se s nadsázkou říci, že Carmen Maurová je jakousi španělskou obdobou Sophie Lorenové. Ale bylo by to příliš zjednodušující a platilo by to jen pro ty, kdo tuto herečku neznají. Carmen je totiž jedinečná, v čemž se shodují jak diváci, tak filmoví kritici a všichni režiséři, s nimiž kdy pracovala. Zpočátku vystupovala v televizi, už ve svých dvaceti letech (tedy v polovině šedesátých let minulého století) se stala oblíbenou moderátorkou pořadu pro mladé. Ke konci šedesátých let pak začaly přicházet i role filmové. Trvalo ovšem ještě dlouho, než dostala příležitost zazářit. A shodou okolností právě během natáčení svého průlomového snímku Papíroví tygři se seznámila s mladíkem jménem Pedro Almodóvar, který byl tehdy zapáleným amatérským filmařem. Setkání to bylo osudové. Carmen ho nejen pobídla k natočení jeho debutu Pepi, Luci, Bom a další holky z party, ale stala se jeho múzou, mecenáškou, přítelkyní i milenkou. Jejich vášnivý vztah ovšem začal nezdravě prorůstat do toho profesního, až si Carmen při natáčení slavných Žen na pokraji nervového zhroucení v roce 1988 uvědomila, že Almodóvar na ni začal být přímo alergický. Jejich cesty se rozešly na téměř dvě desetiletí, Carmen natáčela s jinými renomovanými filmaři (Trueba, Saura), excelovala například v titulní roli dramatu Ay, Carmela!, ale v roce 2006 se k Almodóvarovi pracovně vrátila, aby vznikl další jejich společný klenot s názvem Volver. V něm sice hlavní roli hrála Penelopa Cruzová, ale Carmen v roli ducha její matky. Mimochodem, slovo "volver" znamená španělsky "vrátit se". I když Carmen v roce 2020 překročila už pětasedmdesátku, je stále aktivní a plná neuvěřitelné vnitřní síly. V dokumentu uvidíme nejen ji samotnou, ale její herecké kolegy a samozřejmě bratry Almodóvarovy, z nichž mladší a méně známý Augustín je filmovým producentem.

Napište nám