Dramatický příběh o stopách významného architekta s československými kořeny, který ovlivnil světovou architekturu, uvádíme k příležitosti 130. výročí od jeho narození.

Otisky tvorby Ernsta Wiesnera nacházíme na mnoha místech v Brně, málokterý autor se podepsal tolik na podobě dynamicky se rozvíjejícího Brna v počátku 20. století. Počátky tvorby mladého architekta Ernsta Wiesnera, ovlivněného Vídeňskou modernou a učením Adolfa Loose, byly souhrou historických okolností spojeny s nebývalou expanzí města Brna a vznikem Československé republiky. Doba velkých změn byla jistě příznivá k prosazení tak radikální změny stavebního slohu v městě Brně, které tak mohlo pro jednou v dějinách držet prst na tepu doby. Není divu, že díla funkcionalismu jsou dodnes pýchou brněnské architektury a stylový purismus Ernsta Wiesnera má stále své četné obdivovatele. Z obecně známých faktů se dá usuzovat, že jeho nepřetržitě se rozvíjející kariéra nedávala příliš prostoru pro osobní život. Téměř do padesáti let žil jako svobodný mládenec pod střechou rodičovského domu. Jak úspěšnou kariéru, tak poklidný rodinný život však Wiesnerovi převrátil vzhůru nohama příchod II. světové války, když byl pro svůj židovský původ nucen uprchnout ze země. Při tomto drastickém úniku se však ztratilo povědomí, kdo je tento architekt a zároveň se ztratily klíčové dokumenty k jeho tvorbě, které byly díky filmu opět, alespoň z části, nalezeny. Kudy se dále ubíraly stopy architekta, který dal podobu modernímu Brnu? Jaký byl jeho vztah s poválečným a následně komunistickým Československem? Otazníky se vznášejí i nad jeho působením v britském Liverpoolu, kde našel později nový domov. Jaké byly okolnosti Wiesnerovy konverze ke katolické církvi a jakou mají spojitost s jeho poslední stavební realizací? Dokument ukazuje tyto otisky v České republice a ve světě. Film zároveň představuje Ernsta Wiesnera prostřednictvím jeho významných budov a jejich současných obyvatel, kteří společně se specialisty na jeho tvorbu ohlíží nad jeho významem a nadčasovostí.

Napište nám