iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
29. 12. 2017
15:00 na ČT2

1 2 3 4 5

23 hlasů
44692
zhlédnutí

Vltava - staronová cesta

Slavná česká řeka je opět splavná a na zdymadlech se neplatí. Romantická plavba historií do nejžhavější současnosti.

28 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Vltava - staronová cesta

  • 00:00:10 MUŽ: *Řeka Vltava je naším
    národním pokladem.
  • 00:00:14 Pramení na Šumavě,
  • 00:00:17 a svého jména se vzdává u Mělníku
    ve prospěch menšího Labe.
  • 00:00:28 V dnešních dnech je Vltava
    vnímána především jako místo
  • 00:00:31 pro turistiku, relaxaci a sport.
  • 00:00:39 Dá se říci, že česká řeka
    v posledních letech dokáže
  • 00:00:43 vydatně konkurovat
    i přímořské turistice.
  • 00:00:46 Klid na řece je v přímém kontrastu
    s přeplněnými komunikacemi,
  • 00:00:50 vzdálenými od vodní hladiny
    v některých místech jen pár metrů.
  • 00:00:55 Jako by se zapomnělo, že právě řeka
    byla historicky první magistrálou,
  • 00:01:00 která spojovala celou Evropu.*
  • 00:01:30 -Kdy došlo ke splavnění Vltavy,
    nevíme.
  • 00:01:33 Známe privilegium z roku 1316,
    Privilegium Jana Lucemburského.
  • 00:01:39 Ale to už hovoří
    o splavnění Vltavy,
  • 00:01:42 respektive o voroplavbě
    v rozvinutém stavu.
  • 00:01:45 To znamená, že už před tím rokem
    1316 musela být Vltava,
  • 00:01:48 nebo alespoň nějaká její
    splavná část, k plavbě používána.
  • 00:01:54 Dalším privilegiem je potom
    privilegum císaře Karla IV.
  • 00:01:58 z roku 1366.
  • 00:02:00 A to bylo privilegium
    velice důležité.
  • 00:02:04 Týkalo se jezů a cel.
  • 00:02:06 Karel IV. totiž nařídil,
    že všechny jezy,
  • 00:02:09 které jsou na celém vltavském toku,
  • 00:02:12 od vlastně horní Vltavy
    až po Prahu,
  • 00:02:15 musí být průjezdné pro vory.
  • 00:02:17 Takže u všech jezů
    se vybudovala takzvaná "vrata".
  • 00:02:21 A tím pádem bylo možné
    skutečně tu Vltavu splouvat
  • 00:02:24 už po celém jejím úseku.
  • 00:02:26 -Ale to, co já považuju za úplně
    ultra prozíravou věc, je,
  • 00:02:31 že určil šířku plavebního otvoru,
  • 00:02:34 10,4 metru,
    což bylo tehdejší 12 sáhů.
  • 00:02:37 A zároveň určil každému,
  • 00:02:40 kdo vybuduje překážku
    na vodní cestě,
  • 00:02:43 zejména tehdy mlynářům,
    aby tu překážku zadarmo přeplouval.
  • 00:02:48 To platí v podstatě
    až do dnešní doby.
  • 00:02:51 Proto jsou plavební komory v Česku
    obsluhovány zdarma.
  • 00:02:56 Vlastně každý uživatel vodní cesty
    je může bezplatně použít.
  • 00:03:01 *Od dob vlády císaře Karla IV.
    proteklo Vltavou hodně vody.
  • 00:03:05 A další panovníci i monarchové
    podporovali splavnost českých řek
  • 00:03:09 po celá dlouhá staletí.
  • 00:03:12 Významným mezníkem v 19. století
    bylo zavedení železnice.
  • 00:03:17 Ale i přes tu významnou konkurenci
    plavba stále fungovala.
  • 00:03:21 Nepřehlédnutelnou osobností
    v těchto dobách je postava
  • 00:03:25 jihočeského průmyslníka
    a loďmistra Vojtěcha Lanny.*
  • 00:03:29 -Musím říct, že Vltava
    za posledních pár let,
  • 00:03:33 díky vašemu přispění,
    doznala značných změn.
  • 00:03:40 *Ten nejen aktivně využíval
    vodní cestu ve svém podnikání,
  • 00:03:44 ale také prováděl zásadní stavební
    práce umožňující splavnost.*
  • 00:03:49 -Představte si,
    že v druhé polovině 19. století
  • 00:03:52 se tam za rok vyrobilo
    v podstatě 360 Lannových lodic.
  • 00:03:57 Tak najednou tam chodí jako,
    všude je prázdno, je smutno, pusto.
  • 00:04:01 Předtím to byl prostě přístav a
    loděnice středoevropské velikosti.
  • 00:04:06 -V Týně nad Vltavou
    vzniklo mnoho loděnic.
  • 00:04:10 Dokonce zde vlastnil loděnici
    i budějický loďmistr Vojtěch Lanna.
  • 00:04:15 A spousta dalších
    místních podnikatelů.
  • 00:04:19 Je to tedy známka toho,
  • 00:04:21 že plavectví a loďařství
    bylo žádanými,
  • 00:04:25 a také velice výnosnými řemesly.
  • 00:04:28 Ovšem v roce 1955 byla dokončena
    přehradní nádrž Slapy.
  • 00:04:34 A tam už plavební komora
    z úsporných důvodů
  • 00:04:37 nebyla vybudována.
  • 00:04:39 Takže v roce 1955 definitivně
    skončilo splavnění Vltavy.
  • 00:04:59 *Nová cesta ke zpětnému vltavskému
    splavnění byla započata roku 1996.
  • 00:05:04 Zpracováním různých studií
    jak pro celé úseky řeky,
  • 00:05:08 tak i pro jednotlivé objekty,
  • 00:05:10 kterým chyběly pouze
    části technologií.*
  • 00:05:13 -Jestliže tady skoro 250 let,
    ta Vltava byla hlavní spojnicí,
  • 00:05:17 hlavní komunikační osou
    toho kraje,
  • 00:05:20 vlastně s Prahou a se světem,
  • 00:05:23 tak že prostě 40 let to nefungovalo
    kvůli těm přehradám.
  • 00:05:26 Prostě ten atavismus tak nefunguje.
    Že to furt máme v hlavách.
  • 00:05:30 Přesný termín nebyl, protože bylo
    pár lidí, který to nosilo v hlavě.
  • 00:05:34 Pár lidí, který to nosilo v hlavě
    desítky let, pár lidí v 90. letech.
  • 00:05:38 A my jsme asi patřili k nim.
  • 00:05:41 A na začátku se šlo nejdřív
    přes nějaké ověřovací studie.
  • 00:05:44 My ze shora od Budějovic,
  • 00:05:47 ale zrovna tak šly aktivity
    ze zdola od vlastně koncepční.
  • 00:05:50 Zda vlastně tahle doba není o tom,
    že bysme se mohli vrátit k tomu,
  • 00:05:54 co tady už dávno bylo,
    a to je splavnění Vltavy.
  • 00:05:57 *Stavební činnost byla zahájena
    v roce 2008 prvním úsekem
  • 00:06:01 mezi Českými Budějovicemi
    a Hlubokou nad Vltavou.
  • 00:06:04 Téměř souběžně se budovalo
    na druhém úseku
  • 00:06:07 Hluboká nad Vltavou - Hněvkovice.
  • 00:06:10 A na závěrečné, třetí části,
    Hněvkovice - Týn nad Vltavou.
  • 00:06:23 Stavba, i přes nemalé potíže
    a průtahy, byla úspěšně dokončena.
  • 00:06:27 A v dnešních dnech
    je už pro turistické účely Vltava
  • 00:06:30 plně splavná.
  • 00:06:36 Můžeme porovnat řeku, jak ji viděli
    staří plavci na vorech,
  • 00:06:40 s dnešní podobou
    znovu obnovené splavnosti?
  • 00:06:43 Jak dlouho trvala plavba
    z jižních Čech do Prahy?*
  • 00:06:46 -Když se vás někdo zeptá,
    většinou se zeptaj:
  • 00:06:49 "Za jak dlouho jste dopluli
    z Tejna do Prahy?"
  • 00:06:52 To nejde vůbec říct.
    To záleží na stavu vody.
  • 00:06:55 Řeka je za každou samovůli jiná.
    Jo?
  • 00:06:58 Když potom se to,
    prostě máte vodu rozmarní, jo?
  • 00:07:02 Tak ta je špatná na plavbu.
    Protože se potápí náhony.
  • 00:07:06 A ty plavci musí se
    proti těm náhonům bránit,
  • 00:07:09 aby tam ty vory nezůstaly.
  • 00:07:11 Páč by to tam zůstalo
    na kamenech, jo?
  • 00:07:13 Tak je to hodně práce.
  • 00:07:16 A jste vo půl dne v Praze dřív.
  • 00:07:18 Budu teď jmenovat jen Prahu, jo?
    Jsem tam za dva a půl dne.
  • 00:07:22 Když tam jsou tři plavci,
    tak už na zadáku není nikdo.
  • 00:07:26 Jsou všichni tři na předáku.
  • 00:07:28 A střídaj se, aby se někdo
    mohl najíst a nebo napít.
  • 00:07:31 Protože tam se jede z rohu na roh.
  • 00:07:34 To máte náhony pod vodou, prostě,
    a už jedete z rohu na roh. Jo?
  • 00:07:39 Tak my jsme to přejeli brzo.
    Za dva dni jsem v Praze.
  • 00:07:43 To jde potom rychle všechno.
    To je na stavu tý vody tam.
  • 00:07:47 Ale pamatuju si z vyprávění
    strejdy Josefa,
  • 00:07:50 když otec ještě byl taky jako,
    jako mladej kluk, svobodnej,
  • 00:07:55 tak jel s nima můj otec, jo?
  • 00:07:57 A děda František, to byl mezi
    námi hráznej, samozřejmě,
  • 00:08:01 ten to sjel až do Hamburku,
    všechno.
  • 00:08:03 No a tak, tak jeli.
  • 00:08:06 A vyjeli ve dvě hodiny ráno
    z Ladné.
  • 00:08:10 Jeden den letní, kterej je dlouhej.
    Vyjeli ráno ve dvě hodiny.
  • 00:08:14 A těsně před půlnocí vjížděli
    do smíchovskýho přístavu.
  • 00:08:19 Takže to přejeli, za záslapný,
    za záslapný vody, podotýkám.
  • 00:08:23 Za jeden jediný den.
  • 00:08:25 *Dá se dnes z Prahy
    od Karlova mostu za jediný den
  • 00:08:29 doplout do Týna nad Vltavou,
    nebo až do Českých Budějovic?
  • 00:08:33 Řeka má solidní stav i průtok.
    Podmínky jsou tedy příznivé.
  • 00:08:36 Nebudeme splavovat dřevo
    ze šumavských lesů.
  • 00:08:39 Ale poplujeme proti proudu
    historickým motorovým člunem
  • 00:08:43 z roku 1936.*
  • 00:08:46 -My si můžeme přiznat,
    že se pokoušíme o traťový rekord.
  • 00:08:49 Třeba se nám nepovede.
  • 00:08:52 Abysme z Prahy do Budějovic
    lodí dojeli za jeden den.
  • 00:08:56 *Cesta začíná brzy ráno.
    A na rozdíl od ucpaných příjezdovek
  • 00:09:00 kolem Barrandovského mostu
    a Smíchova
  • 00:09:03 na řece není ani živáčka.*
  • 00:09:10 -Dobré ráno!
  • 00:09:13 V té smíchovské komoře to "plný
    a prázdný" je takový jako mírnější,
  • 00:09:18 protože ty boční odtoky
    rovnoměrně tu vodu rozvádí
  • 00:09:21 vlastně po celé té komoře
    z obou dvou stran.
  • 00:09:24 Ta smíchovská komora je z hlediska
    jakoby té plavby úplně ideální.
  • 00:09:29 *Duch starých časů nezanikl,
  • 00:09:32 ale přetrvává například
    v replikách vltavských přívozů.*
  • 00:09:36 -Ty trupy těch převozních lodí
    jsou všecko vltavský naháči,
  • 00:09:40 který tady jezdili,
    co my víme, od 16. století.
  • 00:09:44 A jsou to lodě s plochým dnem,
    mají minimální ponor.
  • 00:09:48 Protože samozřejmě na Vltavě
    se vždy bojovalo s malou hloubkou.
  • 00:10:16 *Vodní nádrž Vrané
    má dvě plavební komory,
  • 00:10:19 které umožňují proplutí
    i velkým lodím.
  • 00:10:22 Dílo tak nejen reguluje odtok
    vltavské kaskády,
  • 00:10:25 ale také umožňuje cestu
    výletním lodím až do Štěchovic.*
  • 00:10:50 -Ostrov svatýho Kiliána,
    což samozřejmě v době,
  • 00:10:54 kdy tu nebyla přehrada,
    byl ostrov,
  • 00:10:57 který byl oddělen vlastně od břehu
    v podstatě jen malou částí řeky,
  • 00:11:01 která se dala poměrně
    lehce přebrodit.
  • 00:11:04 A proto ten klášter Benediktínů
    vypálili husiti.
  • 00:11:07 A stala se tam taková věc,
    že vlastně ty, ty štíty těch staveb
  • 00:11:13 spadly na tu původní dlažbu,
    která se díky tomu zachovala.
  • 00:11:17 V podstatě je to keramická dlažba
    s různými výjevy zvířat,
  • 00:11:22 s takzvanými gryfy,
  • 00:11:25 kteří jsou vidět stejně jako
    v těch nejstarších rotundách
  • 00:11:30 na Pražském hradě
    nebo na Vyšehradě.
  • 00:12:05 My se blížíme k vodnímu dílu
    Štěchovice.
  • 00:12:08 Já tu přehradu mám hrozně rád,
  • 00:12:10 protože to jezero, které vytvořila,
    jsou úplně norské fjordy.
  • 00:12:14 Myslím, že to je nejkrásnější část
    vůbec Vltavy.
  • 00:12:26 *Štěchovická elektrárna nevyrábí
    elektřinu pouze jedním systémem.
  • 00:12:30 Využívá nočních přebytků energie
    k přečerpání vody
  • 00:12:34 do nádrže nad elektrárnou.
  • 00:12:36 Touto vodou posiluje výrobu
    elektřiny v denních špičkách.
  • 00:12:40 Proplutí štěchovickou
    plavební komorou
  • 00:12:43 trvá neuvěřitelně
    krátkých 10 minut.
  • 00:12:46 A před námi se vynořuje
    asi nejkrásnější část řeky.
  • 00:12:50 Už pouhá jména úseků jako
    Svatojánské proudy nebo Ztracenka
  • 00:12:54 připomínají romantické časy
    voroplavby a campingu.
  • 00:13:09 Slapská přehradní hráz
    nemá technologii
  • 00:13:12 pro její překonání po vodě,
  • 00:13:14 i když původní projekt
    se splavností počítal.*
  • 00:13:18 -Tato přehrada je zajímavá tím,
    že má elektrárnu pod přelivy.
  • 00:13:24 Což historicky, a i dnes,
    teda to činí jisté problémy,
  • 00:13:28 protože samozřejmě v té době
    nebyly kvalitní izolace.
  • 00:13:32 A tím stropem do té strojovny
    vlastně často tekla voda.
  • 00:13:40 *Překonání vodního díla pro lodě
    do hmotnosti 3,5 tuny je vyřešeno
  • 00:13:44 převozem pomocí traktoru,
  • 00:13:47 větší plavidla se přes přehradu
    nedostanou.
  • 00:13:51 Nastal čas pro zkoušku,
    zda i dnes platí zákony Karla IV.
  • 00:13:55 o bezplatné záruce
    překonání překážky v plavbě.*
  • 00:14:22 -Slapská přehrada nemá
    žádné proplouvací zařízení.
  • 00:14:25 Proto ten zákon,
    který už určil Karel IV.,
  • 00:14:28 že kdo vybuduje překážku
    na vodní cestě,
  • 00:14:31 je povinen ji zdarma přeplouvat,
    se řeší takzvaným suchým převozem.
  • 00:14:36 Na vozejku taženým traktorem.
  • 00:14:39 Je to sice trošku kostrbaté,
  • 00:14:42 ale přeprava je díky povodí Vltavy
    docela kontinuální a rychlá.
  • 00:14:47 *Slapská vodní nádrž je synonymem
    rekreace od dob jejího napuštění.
  • 00:14:52 Snad každý, kdo uslyší jména obcí
    Nová Rabyně, Ždáň, Měřín, Živohošť,
  • 00:14:57 se vybaví letní prázdniny
    strávené u vody sladkým lenošením.
  • 00:15:03 Pro vodní poutníky,
    pokud tedy používají loď motorovou,
  • 00:15:06 je důležitou informací to,
  • 00:15:09 že na Slapech je jediná a poslední
    možnost natankovat pohonné hmoty.
  • 00:15:13 Na nově splavné části Vltavy
    další tankovací místa zatím nejsou.
  • 00:15:40 Úsek mezi Kamýkem nad Vltavou
    a Orlíkem
  • 00:15:43 je znám hlavně pěším turistům.
  • 00:15:46 Na okolních skalách je několik
    populárních vyhlídek
  • 00:15:49 umožňujících přenádherné pohledy
    na meandr řeky.
  • 00:16:01 Na Orlické přehradě byla vybudována
    dvě lodní zdvihadla.
  • 00:16:05 Jedno mělo přepravit
    loď o výtlaku 300 tun.
  • 00:16:08 Ale tento výtah nebyl
    nakonec dokončen.
  • 00:16:11 A tak v dnešních dnech
    pracuje pouze menší zařízení,
  • 00:16:15 které unese pouze sportovní
    lodě o maximální šířce do 3 metrů.
  • 00:16:20 V každém případě je cesta
    elektrickým výtahem velký zážitek.
  • 00:16:24 Ale i zde platí privilegium
    Karla IV.,
  • 00:16:27 takže přeprava je zcela zdarma.*
  • 00:16:57 -Projeli jsme suchým výtahem
    přes přehradní těleso Orlíku.
  • 00:17:02 Je vlastně vidět vedle toho dneska
    funkčního zdivhadla,
  • 00:17:07 nebo výtahu pro malá plavidla,
    ten základ,
  • 00:17:10 ta kolejnice pro zdvihadla
    pro větší lodě.
  • 00:17:14 *Vodní nádrž Orlík má několik
    nepřehlédnutelných nej.
  • 00:17:18 Zaujímá první místo
    v objemu zadržované vody.
  • 00:17:21 Má nejdelší a nejvyšší hráz
    a je i nejhlubší.
  • 00:17:25 Jméno Orlík dostala podle zámku,
  • 00:17:28 který se tyčí na skále
    nad původním říčním korytem.
  • 00:17:32 Dneska je údolí zaplaveno.
    A zámek Orlík se pyšní svojí krásou
  • 00:17:36 jen pár metrů
    nad hladinou vzniklého jezera.
  • 00:17:47 Na obzoru se rozpíná
    impozantní Žďákovský most.
  • 00:17:51 Byl postaven v letech 1958 až 1967.
  • 00:17:56 Ve své době byl s délkou 541 metr
    jedním z největších mostů na světě.
  • 00:18:01 Dodnes si drží světové prvenství
  • 00:18:04 jako nejdelší jednoobloukový most
    bez táhla.
  • 00:18:08 Smutně proslul kvůli takzvaným
    "orlickým vrahům",
  • 00:18:11 kteří právě z toho mostu
    shazovali své oběti
  • 00:18:15 do hlubin Orlické přehrady.
  • 00:18:26 Na soutoku Vltavy s Otavou stojí
    na skalnatém výběžku hrad Zvíkov.
  • 00:18:30 Byl založen pravděpodobně
    Přemyslem Otakarem I.
  • 00:18:34 Následně ho spravovali Rožmberkové,
    od kterých hrad vykoupil Karel IV.
  • 00:18:40 Během husitských válek připadl
    nazpět Rožmberkům,
  • 00:18:43 aby se po dalších historických
    rošádách
  • 00:18:46 stal majetkem Schwarzenbergů.
  • 00:18:48 Těm byl v 50. letech zabaven
    a od těch dob je ve státní správě.
  • 00:19:00 Další vltavskou pozoruhodností
  • 00:19:02 je železniční most
    u Červené nad Vltavou.
  • 00:19:05 Zprovozněn byl roku 1889
    a stál 510 tisíc zlatých.
  • 00:19:11 Jde o nejvyšší železniční most
    v Čechách.
  • 00:19:14 Větší část impozantní výšky
    ukrývají vody přehrady.
  • 00:19:21 Podolský most byl vybudován
    mezi lety 1939 až 1943.
  • 00:19:27 Nahradil tak původní,
    řetězový most,
  • 00:19:30 který byl po rozebrání přemístěn
    na Lužnici k vesnici Stádlec.
  • 00:19:34 Podolský most hrál také důležitou
    roli v novodobých dějinách země.
  • 00:19:38 Právě on tvořil v roce 1945
    demarkační linii mezi americkou
  • 00:19:42 a sovětskou částí
    osvobozeného Československa.
  • 00:19:52 Kořensko je branou do vodního světa
    nově splavněných jižních Čech.
  • 00:19:56 Za druhým ohybem se do Vltavy
    vlétá romantická Lužnice.
  • 00:20:00 A na dohled je Týn nad Vltavou.
  • 00:20:09 Týn nad Vltavou hraje v historii
    vltavské plavby velmi zásadní roli.
  • 00:20:16 Milovníci historie musí navštívit
    muzeum v horní části náměstí.
  • 00:20:20 Rozhodně se nejedná
    o pouhé procházení mezi regály.
  • 00:20:24 Právě naopak.
  • 00:20:26 Expozice jsou doplněny množstvím
    moderních interaktivních prvků.
  • 00:20:35 Za zmínku stojí také úžasná
    výstava jihočeských vltavínů.
  • 00:20:42 Solnice na malostranském břehu
    se stala sídlem firmy
  • 00:20:46 bratří Šílených,
  • 00:20:48 kteří tady vyráběli různé typy
    říčních plavidel.*
  • 00:20:52 -Tady bejvala solnice,
    kde se skladovala sůl.
  • 00:20:55 Říkalo se, že ty dřeva v tý solnici
    jsou naprosto nehořlavý,
  • 00:20:59 protože jsou úplně prosolený
    stoletíma skladování.
  • 00:21:02 A tady vlastně byla
    loděnice Šílených.
  • 00:21:05 A dobře si všimněme těch,
    toho, těch lvů a těch obrazů,
  • 00:21:08 kde je i ten naháč vlastně,
    a mořská nebo říční panna.
  • 00:21:12 A tyhle obrazy, vlastně tři,
    jsou originální,
  • 00:21:16 autentické podoby nebo obrazy,
    které tady dřív byly.
  • 00:21:19 *Plavba pokračuje dále
    proti proudu na jih.
  • 00:21:22 Ještě před pouhými 30 dny
  • 00:21:25 se v oblasti jezu Hněvkovice
    intenzivně pracovalo.
  • 00:21:28 Právě chybějící plavební komora
    Hněvkovice
  • 00:21:31 a stavba jezu brzdila dlouhá léta
    možnosti rekreačního splutí
  • 00:21:35 horního toku Vltavy.
  • 00:21:37 20. května 2017 byla stavba
    dokončena
  • 00:21:41 a slavnostně předána do provozu.
  • 00:21:50 Plavební komora na přehradě
    Hněvkovice překonává
  • 00:21:53 nejvyšší rozdíl hladin
    na jihočeské Vltavě, 16 metrů.
  • 00:21:57 Tato komora se začala stavět
    počátkem 90. let v rámci přehrady.
  • 00:22:02 Ale dokončena byla
    o dvacet let později.
  • 00:22:05 Dokončením hněvkovického jezu
    a plavební komory
  • 00:22:09 tak vyrcholil projekt
    obnovené vltavské vodní cesty.
  • 00:22:13 Plavbě z Prahy do Českých Budějovic
    a naopak už nic nebrání.*
  • 00:22:17 -V současné době se vlastně
    vracíme k té tradici,
  • 00:22:21 která tady započala
    už ve 14. století.
  • 00:22:24 A možná ještě dříve,
    možná už v pravěku.
  • 00:22:27 Takže se těšíme, že v Týně
    nad Vltavou opět uvidíme lodě,
  • 00:22:32 možná tady opět uvidíme i vory,
    alespoň nějaké nostalgické,
  • 00:22:37 a řeka Vltava se opět stane
    tou přirozenou dopravní tepnou,
  • 00:22:41 jako tomu bylo v dávnověku.
  • 00:22:44 PTAČÍ ZPĚV
  • 00:22:55 *Hlubokou nad Vltavou s impozantním
    panoramatem gotického zámku
  • 00:22:59 není třeba příliš představovat.
  • 00:23:02 Ale co se moc neví,
    je to,
  • 00:23:04 že v nově postavené maríně
    lze lodě nejen kotvit,
  • 00:23:08 ale je možné si
    i pronajmout hausboat
  • 00:23:11 na nekonvenční
    dobrodružnou dovolenou.*
  • 00:23:17 -Přenocovali jsme v novém přístavu,
    úžasném, na Hluboké.
  • 00:23:22 Projíždíme zvedacím mostem
    v ústí toho přístavu.
  • 00:23:26 A pokračujeme dále přes komoru
    České Vrbné do Budějovic.
  • 00:23:42 *Po dalších 4 kilometrech jsme
    na posledním zdymadle České Vrbné,
  • 00:23:47 kde v prostoru původního koryta
    vyrostl nový veřejný přístav
  • 00:23:51 s plnohodnotným sklopným
    vahadlovým mostem.
  • 00:23:55 S přístavem sousedí
    vodácký areál Lídy Polesné.
  • 00:23:58 Ten se pyšní umělou slalomovou
    tratí vhodnou jak pro olympioniky,
  • 00:24:02 tak pro širokou veřejnost.
  • 00:24:05 Lodě i ostatní výbavu
    si můžete na místě půjčit.
  • 00:24:17 Cesta proti proudu Vltavy z Prahy
    do Českých Budějovic zvolna končí.
  • 00:24:22 Na otázku, zda lze tuto
    187 kilometrů dlouhou trasu
  • 00:24:25 zvládnout za jediný den,
    je prostá odpověď.
  • 00:24:29 Ano, dá se.
  • 00:24:31 Je ale třeba vzít na vědomí
    stav vody,
  • 00:24:34 provozní dobu na zdymadlech,
    dodržení předpisů a druh plavidla,
  • 00:24:38 kterým se plavec
    na tuto staronovou pouť vydá.
  • 00:24:42 Ať ale zvolí plavidlo jakékoliv,
  • 00:24:44 bude to cesta nejen po řece,
    ale i časem.
  • 00:24:48 Uvidí panenskou přírodu,
    místa, kudy kráčela historie,
  • 00:24:52 zažije pocity starých plavců,
    vorařů,
  • 00:24:55 i kontakt
    s moderními technologiemi,
  • 00:24:58 které umožnily splavnost
    teprve nedávno.
  • 00:25:01 V každém případě mu budou
    odměnou silné zážitky
  • 00:25:04 z legendární evropské řeky.*
  • 00:25:07 -Teď jsme přijeli vlastně
    do nejvyšší položený části
  • 00:25:11 tý splavný Vltavy.
  • 00:25:14 Je to vývaziště u Lannovy loděnice
    v Českých Budějovicích.
  • 00:25:18 Trasa je neskutečně krásná.
  • 00:25:21 Nad Kořenskem jsme viděli
    naprosto úžasnou řeku,
  • 00:25:25 kterou jsem jel poprvý v životě,
    mimo jiné.
  • 00:25:28 -Takže splavnění Vltavy
    je pro mě jako obrovitá věc.
  • 00:25:32 A jsem vděčnej všem,
    který to dokázali tlačit dopředu.
  • 00:25:36 A myslím si,
    že to je historie.
  • 00:25:38 Že to je historie
    tohohle našeho ježdění.
  • 00:25:41 Že bez vorařů a šífařů
    my bysme tady nebyli.
  • 00:25:44 A vůbec bysme
    takovýhle věci nedělali.
  • 00:25:47 A tu tradici já chci posouvat,
    a jsem toho velkej fanoušek.
  • 00:25:51 A myslím si, že lidi,
    který k tomu měli třeba i výhrady
  • 00:25:55 a říkali: "A těch peněz a všeho",
    tak že jednou,
  • 00:25:58 až sednou do tý lodě,
    a pojedou po tej vodě,
  • 00:26:01 tak budou šťastný
    a dají nám za pravdu.
  • 00:26:04 -My jako architekti jsme zvyklí
    jako stavět baráky veliký,
  • 00:26:08 a je otevírat,
    ale je teda fakt,
  • 00:26:10 že jsem si vzal před 14 dny kolo
    a jel jsem z Budějic do Tejna.
  • 00:26:14 A musím říct,
    že to se mnou zamávalo,
  • 00:26:17 když jsem to viděl najednou hotový,
    vytáhl jsem si ty starý plány,
  • 00:26:21 a že vlastně bylo naplněný
    všechno to,
  • 00:26:24 co si tady v žádným případě
    neumíme spousta lidí představit.
  • 00:26:28 Co bylo jako per partes s korálky,
    co vlastně jen pár z nás vidělo
  • 00:26:32 a mělo v hlavě,
    že jako celek to teprv vyskočí.
  • 00:26:35 Každej furt jen říkal:
    "Ježiš, co to je za blbost?"
  • 00:26:38 Mimo jiné od Českýho Vrbna
    do Tejna na každý druhý zahradě
  • 00:26:41 je připravená loď.
    Tak to je pro mě víc než barák.
  • 00:26:44 To není o stavbě, ale vo principu,
    vo, vo nový cestě v podstatě.
  • 00:26:48 Až tak jako starozákonní,
    i když bych to tak zas tak neřekl.
  • 00:26:52 Takže,
    takže s jídlem.
  • 00:26:56 Skryté titulky: Vladislav Unger
    Česká televize, 2017

Související