iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
3. 9. 2018
21:55 na ČT2

1 2 3 4 5

10 hlasů
40872
zhlédnutí

Boeing 787 Dreamliner

Rychlejší, lehčí a lépe ovladatelný letoun nabitý revolučními technologiemi. Francouzský dokument

53 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Boeing 787 Dreamliner

  • 00:00:04 -Nová generace letadel
    Boeing nese označení 787.
  • 00:00:09 Oproti svým předchůdcům
    jsou lehčí, rychlejší
  • 00:00:13 a snadněji se ovládají.
  • 00:00:17 Revoluční motory
    jsou výkonné, tiché
  • 00:00:21 a mají velmi nízkou
    spotřebu paliva.
  • 00:00:29 Zásadní změnu prodělal kokpit.
  • 00:00:33 Převzal to nejlepší
    z vojenské techniky.
  • 00:00:39 Také konstrukce křídel je unikátní.
  • 00:00:46 Wi-fi na palubě funguje
    stejně jako doma.
  • 00:00:49 O technický pokrok
    se postaraly satelitní přenosy.
  • 00:00:55 Další novinkou jsou větší okénka.
  • 00:00:59 Důmyslný vynález
    umožňuje řídit množství světla
  • 00:01:04 vstupujícího dovnitř.
  • 00:01:07 Většina letadla je poprvé vyrobena
    z uhlíkových vláken.
  • 00:01:12 Boeing oslovil nejlepší dodavatele
    na světě, zejména ve Francii.
  • 00:01:17 Tisíce zkompletovaných dílů.
  • 00:01:20 Zbývají už jen tři týdny.
  • 00:01:25 Je to jedinečný okamžik.
  • 00:01:28 První sedm-osm-sedmička
    dorazila k zákazníkovi.
  • 00:01:32 A my můžeme
    tento výjimečný letoun prozkoumat.
  • 00:01:35 Technici nám vysvětlí,
    jak probíhá údržba.
  • 00:01:39 Od pilotů se dozvíme,
    čím letoun vyniká.
  • 00:01:45 Palubní personál odhalí
  • 00:01:48 bezpečnostní systémy
    nového letadla.
  • 00:01:55 Podíváme se na nový Boeing
    z netradičního úhlu.
  • 00:02:08 Česká televize uvádí
    francouzský dokumentární film
  • 00:02:13 BOEING 787 DREAMLINER
  • 00:02:20 -Naše dobrodružství začíná
    v Seattlu, městě letadel.
  • 00:02:24 Boeingem tu lidé žijí,
    dýchají pro něj
  • 00:02:27 a vidí v něm budoucnost.
  • 00:02:30 Roční obrat leteckého gigantu
    činí sto miliard dolarů.
  • 00:02:38 Na soukromé Everettovo letiště
    dorazil tým Air France.
  • 00:02:44 Na ploše je očekává Boeing 787
    známý také jako Dreamliner.
  • 00:02:53 Pětistý vyrobený letoun tohoto typu
  • 00:02:57 se má stát prvním
    ve francouzské letadlové flotile.
  • 00:03:01 -Je to revoluční krok, jaký jsme
    v leteckém průmyslu dosud nezažili.
  • 00:03:06 Všechny ty inovace
    ocení jak pasažéři,
  • 00:03:10 tak aerolinie i životní prostředí.
  • 00:03:15 -Toto letadlo je menší
    než A-380 nebo Boeing 777.
  • 00:03:21 Stejně jako ony však
    má výjimečně dlouhý dolet.
  • 00:03:26 Sedm-osm-sedmička umožňuje
    aeroliniím otevřít dálkové trasy,
  • 00:03:31 které se jim dříve nevyplatily.
  • 00:03:34 Třeba Lyon Singapur
    nebo Nice Dauhá.
  • 00:03:39 Díky tomuto letadlu bylo
    zavedeno 130 nových linek.
  • 00:03:51 Aerodynamika a lehkost
  • 00:03:55 mu poskytují
    skvělé manévrovací schopnosti.
  • 00:04:05 Sedm-osm-sedmička je výsledkem
  • 00:04:09 pět let trvajícího vývoje
    a spolupráce špiček v oboru.
  • 00:04:13 Od základního modelu vytvořil
    Boeing několik verzí letounu.
  • 00:04:20 -V nabídce jsou tři verze:
    osm, devět a deset.
  • 00:04:25 Liší se od sebe délkou trupu.
  • 00:04:27 Každá další má o šest metrů víc.
  • 00:04:30 Devítka je o šest metrů delší
    než osmička
  • 00:04:33 a desítka je o šest metrů delší
    než devítka.
  • 00:04:40 -Do největšího letounu
    se vejde až 330 cestujících.
  • 00:04:44 Kratší verze jich pojme 290.
  • 00:04:49 A nejmenší varianta, model 787 8,
    má kapacitu 242 pasažérů.
  • 00:04:58 Air France si jako první vybraly
    letoun prostřední velikosti.
  • 00:05:05 Tento Dreamliner je
    63 metrů dlouhý.
  • 00:05:09 Rozpětí křídel činí 60 metrů.
  • 00:05:12 Bez mezipřistání dokáže
    uletět 15 750 kilometrů,
  • 00:05:17 víc než trojnásobek vzdálenosti
    z Paříže do New Yorku.
  • 00:05:22 Než se však zástupci aerolinií
    tímto letadlem poprvé svezou,
  • 00:05:26 musí proběhnout malá formalita.
  • 00:05:30 Platba.
  • 00:05:33 Transakce zcela výjimečně
    proběhne za přítomnosti kamer.
  • 00:05:38 Základní cena každého letounu
    startuje na 230 milionech dolarů.
  • 00:05:44 V této místnosti představitelé
    Air France autorizují převod.
  • 00:05:49 Zástupce Boeingu čeká,
  • 00:05:52 až bude částka připsána
    na jejich účet.
  • 00:05:58 -Musíme počkat,
    až výrobce potvrdí přijetí platby.
  • 00:06:02 Susan by se měla vrátit
    za pět až deset minut.
  • 00:06:09 -Jsem z toho pokaždé
    lehce nervózní.
  • 00:06:15 -Vypadá to,
    že se věci daly do pohybu.
  • 00:06:19 -Je to tak.
    Peníze dorazily na účet Boeingu.
  • 00:06:23 A jako u právníka musí obě strany
    prodej stvrdit podpisem.
  • 00:06:27 Jen pro úplnost,
    hodnota kontraktu odpovídá ceně
  • 00:06:31 patnácti set
    luxusních vozů Porsche.
  • 00:06:35 Od této chvíle je letoun oficiálně
    majetkem francouzské společnosti.
  • 00:06:40 Zástupkyně Boeingu předává
  • 00:06:44 symbolické klíče
    od sedm-osm-sedmičky.
  • 00:06:49 -Výborně.
  • 00:06:51 První letadlo dodáno.
  • 00:06:53 -Můžeme dát pokyn posádce...
    -...aby zahájila přípravy k letu.
  • 00:06:57 Přeletíme s ním do Paříže.
  • 00:07:03 -Na letištní ploše probíhá
    slavnostní stříhání pásky.
  • 00:07:07 Bok po boku tu stojí nejvyšší
    představitelé obou společností.
  • 00:07:11 Ze všech vyzařuje hrdost.
  • 00:07:24 O dvě hodiny později na palubu
    nastoupila francouzská posádka.
  • 00:07:30 VYSÍLAČKA:
    -Kapitáne, odpojujeme vnější zdroj.
  • 00:07:41 Můžeme letět.
  • 00:07:44 -Let do Paříže potrvá devět hodin.
  • 00:07:48 Je to takzvaný manipulační přelet,
  • 00:07:52 určený výhradně
    pro členy týmu Air France.
  • 00:07:56 Jsou tu speciálně školení piloti,
    ředitelé, vedoucí projektů.
  • 00:08:00 Vůbec poprvé firma souhlasila
    s natáčením na palubě.
  • 00:08:06 -Všechno v pořádku?
    Vidím, že si to užíváte.
  • 00:08:10 -Jistě,
    novým letadlem letíme poprvé.
  • 00:08:14 -Je krásné.
  • 00:08:16 Drahé, ale krásné.
  • 00:08:18 -Dík, že jste ho koupil.
  • 00:08:22 -Motory disponují
    neuvěřitelným výkonem.
  • 00:08:27 Kdyby jeden za letu vysadil,
  • 00:08:30 druhý by dokázal bez potíží
    pohánět letoun déle než pět hodin.
  • 00:08:39 Výrobcem je sice Boeing,
  • 00:08:42 ale rozhodující slovo
    při výběru pohonných jednotek
  • 00:08:45 měla francouzská společnost.
  • 00:08:48 -Aerolinie si mohou
    vybrat ze dvou typů.
  • 00:08:52 Buď General Electric
    nebo Rolls Royce.
  • 00:08:55 Air France a KLM pro své stroje
    zvolily ty první.
  • 00:09:01 -Jedná se o motory GenX
    od společnosti General Electric.
  • 00:09:08 Každý má dmychadlo s osmnácti
    lopatkami z uhlíkových vláken.
  • 00:09:13 V průběhu dvaceti let by měly
    tyto pohonné jednotky
  • 00:09:17 snížit emise skleníkových plynů
    o 77 milionů tun.
  • 00:09:27 Ve srovnání s předchozí generací
    jsou výkonnější a lehčí.
  • 00:09:34 Hliník nahradily
    odolnější kompozitní materiály.
  • 00:09:40 -Díky nové technologii,
    zejména použití kompozitů,
  • 00:09:45 spotřebují mnohem méně paliva.
  • 00:09:52 -Montáž motorů
    v továrnách General Electric
  • 00:09:55 představuje gigantické dílo.
  • 00:09:59 Každý se skládá z tisíců dílů.
  • 00:10:02 Oproti dřívějšku
    obsahují mnohem méně
  • 00:10:06 hydraulických
    a pneumatických systémů.
  • 00:10:09 Nahradily je systémy elektrické.
  • 00:10:14 Díky kompozitním materiálům
    je motor o sto kilogramů lehčí.
  • 00:10:24 Každé ušetřené kilo znamená
    úsporu stovek litrů paliva.
  • 00:10:35 Pohonné jednotky
    procházejí množstvím testů.
  • 00:10:39 Tento patří mezi nejpůsobivější.
  • 00:10:42 Tisíce litrů vody
    vstřikovaných dovnitř
  • 00:10:46 simulují bouřku
    či zaplavenou ranvej.
  • 00:10:53 Motory GenX jsou mohutnější
    a snáze se udržují.
  • 00:10:57 Kompozitní materiály
    nepodléhají korozi.
  • 00:11:04 Další výhodou je,
  • 00:11:06 že vypouštějí o 15 procent CO2 méně
    než jejich předchůdce.
  • 00:11:15 -Je tu ještě další pozitivní vliv
    na životní prostředí.
  • 00:11:20 Tyto motory jsou
    o poznání méně hlučné.
  • 00:11:24 "Zubaté" zakončení vnějšího pláště
    snižuje hlukové emise,
  • 00:11:29 což je velmi důležité
    pro lidi žijící poblíž letišť.
  • 00:11:38 -Další silnou stránkou
    Dreamlineru je aerodynamika.
  • 00:11:42 Už při prvním pohledu
    každého zaujme
  • 00:11:45 jeho mimořádně elegantní
    konstrukce.
  • 00:11:48 Zejména pak křídla.
  • 00:11:51 -Mají fluidní tvar
    kombinovaný s křivkami,
  • 00:11:55 na které nejsme u křídla zvyklí.
  • 00:11:58 A důvody nejsou
    rozhodně jen dekorativní.
  • 00:12:02 Výrazně se tím zlepšují
    jejich aerodynamické vlastnosti.
  • 00:12:09 -V Air France
    používají pro všechno,
  • 00:12:13 co se týká křídel letadla,
    slovo "voilure".
  • 00:12:16 Označuje aerodynamické plochy,
    které zlepšují klouzání atmosférou.
  • 00:12:24 -Křídlo sedm-osm-sedmičky
    připomíná pero
  • 00:12:28 a jeho špičky v člověku
    vyvolávají představu orla.
  • 00:12:33 Tento prvek
    výrazně posiluje vztlak.
  • 00:12:37 Nemůžu se ubránit
    přirovnání ke kluzáku.
  • 00:12:44 -A právě vzhůru zahnuté
    konce křídel
  • 00:12:48 jsou revolučním prvkem
    jejich konstrukce.
  • 00:12:57 -Z rovné polohy se křídla
    začnou hned po vzletu prohýbat,
  • 00:13:00 a to až do té míry,
    kdy špičky dosáhnou
  • 00:13:04 téměř tři metry
    nad vodorovnou přímku.
  • 00:13:07 Je to konstrukční záměr.
  • 00:13:12 -Křídla jsou díky novým materiálům
    neobyčejně pružná.
  • 00:13:16 Konstruktéři se nechali
    inspirovat morfologií orla.
  • 00:13:23 Během letu ze Seattlu do Paříže
    jsme se seznámili se ženou,
  • 00:13:27 která se tři roky soustředila
    na každičký detail kabiny.
  • 00:13:32 -Spolupracovala jsem s mechaniky,
    dodavatelem a ergonomem,
  • 00:13:36 abychom cestujícím nabídli
  • 00:13:39 jedno z nejpohodlnějších
    sedadel na trhu.
  • 00:13:42 Jak vidíte, skořepina je pevná,
    a když ho sklopím,
  • 00:13:46 neomezím prostor člověka za sebou.
  • 00:13:49 -Určeny jsou primárně
    pro prémiovou ekonomickou třídu,
  • 00:13:54 která je mezistupněm
    turistické a obchodní.
  • 00:13:58 Sedadla se dají sklopit víc
    a jsou širší 51 centimetrů.
  • 00:14:02 Zvětšily se také
    odstupy mezi řadami.
  • 00:14:10 -Přidali jsme sedm stupňů náklonu.
  • 00:14:13 Sedačku jsme rozšířili
    o dva a půl centimetru,
  • 00:14:17 a chcete-li si natáhnout nohy,
    máte o pět centimetrů navíc.
  • 00:14:22 -Vývoj kabiny si vyžádal
    tisíce hodin.
  • 00:14:29 Zatímco naši spolucestující
    odpočívají, piloti souhlasili,
  • 00:14:33 že nám představí novinky v kokpitu.
  • 00:14:37 Tou největší je bezpochyby
    průhledový displej
  • 00:14:41 převzatý z vojenských stíhaček.
  • 00:14:45 Jedná se o průhlednou
    interaktivní obrazovku.
  • 00:14:56 -Tato technologie
    je známá už řadu let.
  • 00:15:00 Pilotovi poskytuje,
    aniž by musel sklonit hlavu,
  • 00:15:04 přehled o většině informací,
    které potřebuje k řízení.
  • 00:15:10 Konkrétně aktuální
    zeměpisnou polohu,
  • 00:15:13 trajektorii, výšku,
    rychlost a směr.
  • 00:15:16 Je to praktické.
  • 00:15:19 Udržujete si přehled o okolí,
  • 00:15:22 ale přitom zůstáváte
    v kontaktu s přístroji.
  • 00:15:28 -Průhledový displej není
    jedinou novinkou v kokpitu.
  • 00:15:33 Inovovány byly také všechny
    komunikační a monitorovací systémy.
  • 00:15:38 Elektronika umožňuje stanovit
    polohu letadla v reálném čase.
  • 00:15:44 -V minulosti jsme měli
    rozměrné papírové mapy.
  • 00:15:48 Svět byl rozdělený
    do určitého počtu sektorů.
  • 00:15:52 Dotyčné části
    se musely vystřihnout
  • 00:15:55 a na ně se zakreslila trasa letu.
  • 00:15:59 S elektronikou
    je to mnohem jednodušší.
  • 00:16:02 Tady například máme kartografické
    zobrazení našeho letu.
  • 00:16:06 Jak vidíte, jsme nad Grónskem.
  • 00:16:10 Když posunete mapu dál,
    uvidíte zbytek naší trasy tak,
  • 00:16:14 jak je naplánovaná
    až do našeho přistání v Paříži.
  • 00:16:19 -Dny mechanických palubních
    přístrojů, výškoměrů a kompasů,
  • 00:16:24 jsou již minulostí.
  • 00:16:29 Stále větší důraz je dnes kladen
    na náklady a ekologii.
  • 00:16:34 Ještě nikdy nemělo letadlo
    určené pro dálkové lety
  • 00:16:38 tak nízkou spotřebu paliva.
  • 00:16:41 -Tady vidíte
    naši průměrnou spotřebu.
  • 00:16:45 A zde je ukazatel
    aktuálního průtoku paliva.
  • 00:16:49 Momentálně spotřebuje každý motor
    2,2 tuny za hodinu.
  • 00:16:54 To je celkem 4,4 tuny.
  • 00:16:57 Taková sedm-sedm-sedmička
    si bere sedm tun.
  • 00:17:04 -To představuje značnou
    úsporu pohonných hmot.
  • 00:17:16 Významný podíl na nižší spotřebě
    má hmotnost letadla.
  • 00:17:24 Dreamliner je oproti předchůdcům
    podstatně lehčí.
  • 00:17:28 O to se zasloužilo rozsáhlé použití
    kompozitních materiálů.
  • 00:17:32 Jsou to zejména uhlíková vlákna,
  • 00:17:36 z nichž je vyrobena
    podstatná část trupu.
  • 00:17:40 -Je to trend, který se prosazuje
    u nové generace letadel.
  • 00:17:44 Ve stále větší míře
    se používá karbon.
  • 00:17:47 V tomto případě
    je to víc než polovina.
  • 00:17:51 Dvaceti procenty je zastoupen
    hliník a patnácti titan.
  • 00:17:55 Díky této kombinaci bylo možné
    výrazně zredukovat hmotu letadla,
  • 00:17:59 a tím snížit spotřebu paliva.
  • 00:18:02 -Jako příklad lze uvést
    proudové motory.
  • 00:18:06 Z uhlíkových vláken
    je vyroben jejich plášť.
  • 00:18:09 Totéž platí pro křídla,
    křidélka a střední část trupu.
  • 00:18:13 Jsou výrazně lehčí
    a to se příznivě
  • 00:18:16 projevuje na spotřebě
    pohonných hmot.
  • 00:18:19 Kompozity v takové míře
    nebyly dosud použity
  • 00:18:22 u žádného jiného letadla.
  • 00:18:25 -Z hlediska hospodárnosti
    je to opravdu něco.
  • 00:18:31 Při více méně stejném počtu
    pasažérů a hmotnosti zavazadel
  • 00:18:35 spotřebuje o 20 procent paliva méně
  • 00:18:39 než Airbus A340
    se srovnatelnou kapacitou kabiny.
  • 00:18:47 -Další výhodou
    uhlíkových vláken je,
  • 00:18:51 že oproti hliníku
    méně podléhají opotřebení.
  • 00:18:56 Nejhorším nepřítelem
    letounů starších generací
  • 00:19:00 byla vlhkost a koroze.
  • 00:19:08 -Kompozity mimo jiné nekorodují.
  • 00:19:11 Pokud konstrukce trupu
    nepodléhá korozi,
  • 00:19:15 snižuje to náklady na údržbu
    a prodlužuje životnost letadla.
  • 00:19:21 Životní cyklus středního letadla
    je dvacet pět až třicet let.
  • 00:19:27 Konstrukce Dreamlineru
    může vydržet klidně i osmdesát let.
  • 00:19:32 -Také údržba je mnohem levnější.
  • 00:19:35 Generální oprava
    sedm-čtyři-sedmičky
  • 00:19:39 vyžaduje čtyřicet tisíc normohodin.
  • 00:19:43 Na prohlídku Dreamlineru
    stačí tři tisíce.
  • 00:19:50 Dreamliner je dosud
    nejvíce "elektrifikované" letadlo.
  • 00:19:55 Díky tomu je lehký a šetrný
    vůči životnímu prostředí.
  • 00:19:59 Elektrické systémy
    stále více nahrazují
  • 00:20:03 mechanické a hydraulické soustavy
    s čerpadly a hadicemi.
  • 00:20:07 -Technicky je to
    ohromný skok kupředu.
  • 00:20:11 Sedm-osm-sedmička využívá
    elektřinu pro všechny systémy.
  • 00:20:16 Elektrický je
    spouštěč motoru i brzdy.
  • 00:20:18 V minulosti byly brzdy hydraulické
    a spouštěče pneumatické.
  • 00:20:23 Tak široké využití elektřiny
    vyžaduje spoustu generátorů.
  • 00:20:27 Ptáte se,
    k čemu je to všechno dobré?
  • 00:20:30 Ušetří se tím hmotnost.
  • 00:20:33 -Další novinka.
  • 00:20:36 Každý motor
    obsahuje dva generátory.
  • 00:20:39 Ty dodávají proud
    do elektrických rozvodů,
  • 00:20:43 zde vyznačených žlutě.
  • 00:20:45 Elektřina se využívá
    k napájení radarů,
  • 00:20:49 odmrazování křídel,
    ovládání přetlakování kabiny
  • 00:20:52 a řadě dalších funkcí.
  • 00:20:55 -Fakt, že většina systémů
    funguje na elektřinu,
  • 00:20:59 zvyšuje úspornost
    a ekologičnost letadla.
  • 00:21:06 -Všechny elektrické
    systémy Dreamlineru
  • 00:21:10 jsou z bezpečnostních důvodů
    zálohované.
  • 00:21:15 Ale zpět k rozdílům,
    které pocítí cestující.
  • 00:21:19 Ti se mohou připojit k internetu
    a sledovat filmy ve vysoké kvalitě.
  • 00:21:27 I tyto systémy dnes procházejí
    zatěžkávací zkouškou.
  • 00:21:31 -Naše Boeingy 777
    mají devítipalcové obrazovky,
  • 00:21:35 ale tady jsou v celé
    ekonomické třídě jedenáctipalcové.
  • 00:21:40 Všechno se ovládá dotykově.
  • 00:21:44 Pasažéři mohou
    surfovat na internetu
  • 00:21:48 stejným způsobem
    jako na tabletech či telefonech.
  • 00:21:52 K dispozici mají širokou škálu
    nejrůznějších druhů zábavy.
  • 00:21:56 Mohou i četovat s lidmi
    sedícími jinde v letadle.
  • 00:22:01 -Ale jak se dá zařídit
  • 00:22:04 vysokorychlostní
    internetové připojení během letu?
  • 00:22:08 Prostřednictvím špičkové techniky.
  • 00:22:11 Ústředním prvkem
    konektivity v letadle
  • 00:22:15 je tento "hrb"
    ve tvaru ragbyového míče.
  • 00:22:18 K jeho instalaci je zapotřebí
    několika techniků,
  • 00:22:22 kteří vylezou
    na horní část trupu letadla.
  • 00:22:25 Tato anténa
    zprostředkovává pasažérům
  • 00:22:29 televizní přenosy
    i emailové služby.
  • 00:22:32 Během letu vysílá každou minutu
    ohromné množství dat všeho druhu.
  • 00:22:36 -Jednou z novinek našeho
    leteckého parku je palubní wi-fi.
  • 00:22:40 Budou jí vybaveny
    všechny devítkové verze,
  • 00:22:44 takže cestující budou moct
    zůstat během letu připojení.
  • 00:22:48 Jak vidíte, spojení přes satelit
  • 00:22:52 zajišťuje anténa
    na horní části trupu.
  • 00:22:58 -Prostřednictvím této jednotky
  • 00:23:02 přijímá sedm-osm-sedmička
    signál z družic.
  • 00:23:06 Ty přenášejí data
    vysílaná anténami ze země.
  • 00:23:12 Toto zařízení umožňuje cestujícím
    Dreamlineru nepřetržité spojení.
  • 00:23:19 -Klientům, kteří si to přejí,
  • 00:23:22 dnes nabízíme
    možnost zůstat připojení.
  • 00:23:25 Mohou na palubě pokračovat v práci,
    odesílat emaily
  • 00:23:29 a konverzovat s přáteli a rodinou.
  • 00:23:32 Je to první krok.
  • 00:23:35 Do roku 2020 by palubní wi-fi
  • 00:23:38 měly mít
    všechny dálkové lety Air France.
  • 00:23:41 -Přístup na internet bude stát
    od pěti do dvaceti eur.
  • 00:23:45 Tato technologie totiž vyžaduje
  • 00:23:48 značné náklady
    do satelitního vybavení,
  • 00:23:52 v přepočtu půl milionu eur
    na letadlo.
  • 00:23:55 -Pět, čtyři, tři, dva, jedna.
  • 00:23:59 Zážeh hlavního motoru.
  • 00:24:03 -Dopravu družic na oběžnou dráhu
    ve výšce 36 tisíc kilometrů
  • 00:24:08 zajišťují rakety.
  • 00:24:11 Není náhodou, že Boeing
    posiluje vývoj vesmírného sektoru.
  • 00:24:15 Společnost do něj investuje
    miliardy dolarů.
  • 00:24:24 Manipulační přelet
    se chýlí ke konci.
  • 00:24:28 Za úsvitu využívají pasažéři
    jednu z novinek,
  • 00:24:32 na kterou jsou v Boeingu
    obzvlášť hrdí, revoluční okénka.
  • 00:24:38 -Jsou skvělá.
  • 00:24:40 Díky svým rozměrům
    umožňují široký výhled.
  • 00:24:54 -Okna jsou vysoká.
  • 00:24:57 Co do velikosti se jim
    žádné letadlo nevyrovná.
  • 00:25:00 Když se ze sedadla
    zahledíte na obzor,
  • 00:25:04 získáte pocit otevřeného prostoru.
  • 00:25:09 -Velikost oken je
    výsledkem pečlivých propočtů.
  • 00:25:13 Povyrostla o celých třicet procent.
  • 00:25:20 To ovšem není
    jediné unikátní vylepšení.
  • 00:25:26 Systém
    takzvaného elektronického stmívání
  • 00:25:30 umožňuje měnit
    průhlednost plexiskla.
  • 00:25:33 Množství světla
    pronikajícího do kabiny
  • 00:25:37 se dá měnit stisknutím tlačítka.
  • 00:25:40 -Také tady se prosadila
    nová technologie.
  • 00:25:43 Tradiční okenní roletky
    byly odstraněny.
  • 00:25:47 Elektrický mechanismus
    ovládaný malým tlačítkem
  • 00:25:50 promění barvu krystalů
    obsažených ve skle
  • 00:25:54 a v několika stupních okno zatemní.
  • 00:26:01 -Jak může zdánlivě obyčejné sklo
    měnit svou světelnost?
  • 00:26:06 Futuristická okna se vyrábějí
    v této americké továrně.
  • 00:26:10 V prvním kroku se skla
    potahují speciálním gelem,
  • 00:26:14 který funguje
    jako elektrický vodič.
  • 00:26:18 Ruční kontrolou se zjišťuje,
  • 00:26:22 je-li vodivý film
    dokonale rozprostřen.
  • 00:26:27 Potom se ze skel vyřežou ovály.
  • 00:26:33 Laserové paprsky prověří,
    že nikde nejsou žádné vady.
  • 00:26:38 V poslední fázi
    se dvě tabulky spojí.
  • 00:26:42 Dovnitř se vstříkne
    elektrochromní kapalina,
  • 00:26:46 která působením
    elektrických impulsů tmavne.
  • 00:26:53 -Pokud jste v minulosti
    chtěli zatemnit kabinu,
  • 00:26:57 bylo nutné stáhnout roletky.
  • 00:27:00 Tento způsob už je překonaný.
  • 00:27:03 Optické vlastnosti oken
    sedm-osm-sedmičky
  • 00:27:06 se regulují elektronicky.
  • 00:27:09 V pěti stupních mohou
    cestující přejít ode dne k noci.
  • 00:27:13 -Zákazník může konečně plně ovládat
  • 00:27:17 intenzitu světla v kabině
    podle svého přání.
  • 00:27:21 Pro cestující to přináší
    úplně nový rozměr.
  • 00:27:28 -Další výhodou je,
  • 00:27:30 že personál v kabině
    nemusí obcházet pasažéry,
  • 00:27:34 aby vytáhli roletky.
  • 00:27:37 Posádka může sama rozhodnout,
    kolik dovnitř pustí světla.
  • 00:27:42 -Letušky mohou ovládat okna
    ze svého stanoviště.
  • 00:27:49 Letadlo je rozděleno
  • 00:27:52 na tři nezávislé zóny vlevo
    a tři vpravo.
  • 00:27:56 Mohou vybrat konkrétní zónu,
    stranu nebo celou kabinu.
  • 00:28:00 Škála propustnosti má pět stupňů
  • 00:28:03 od úplného ztmavení
    po zcela čiré sklo.
  • 00:28:18 -Po devíti hodinách letu
  • 00:28:20 se první Dreamliner
    francouzských aerolinií
  • 00:28:23 chystá přistát
    na letišti Charlese de Gaulla.
  • 00:28:26 -Dobré ráno.
  • 00:28:28 Doufám,
    že jste si všichni odpočinuli.
  • 00:28:31 Za chvíli zahájíme sestup.
  • 00:28:34 Chtěl bych říct,
  • 00:28:37 že mi bylo potěšením absolvovat
    tento mimořádný let s vámi.
  • 00:28:43 -Na všech místech
    s výhledem na dráhu
  • 00:28:47 se shromáždily desítky
    zaměstnanců letiště,
  • 00:28:51 novinářů a leteckých fanoušků,
    aby nový letoun přivítali.
  • 00:28:56 -Bude to první přistání
    sedm-osm-sedmičky Air France
  • 00:29:01 v Paříži.
  • 00:29:03 Všichni to silně prožívají.
    Je to jedinečná událost.
  • 00:29:07 Přistane z tohoto směru.
    Dosedne na téhle dráze.
  • 00:29:12 To bude ona.
  • 00:29:16 Už je tu.
  • 00:29:37 -Je devět hodin deset minut
    místního času,
  • 00:29:41 teplota čtyři stupně Celsia.
  • 00:29:46 I já děkuji
    za tento nevšední zážitek.
  • 00:30:03 -Serge Vito absolvoval
    několikaměsíční výcvik,
  • 00:30:08 aby mohl nový letoun řídit.
  • 00:30:11 Nyní se mu dostalo výsady
    pozvednout francouzskou vlajku.
  • 00:30:31 -Nádhera.
  • 00:30:36 -Nový přírůstek leteckého parku
  • 00:30:39 je v souladu s tradicí
    pokřtěn hasičskými stříkačkami.
  • 00:30:44 -Počasí nám moc nepřeje,
    ale i tak je to skvělé.
  • 00:31:10 -Trvalo stovky,
    ne-li tisíce hodin jednání,
  • 00:31:13 než jsme se s KLM
    a dalšími dodavateli
  • 00:31:16 na nový přírůstek připravili.
  • 00:31:20 Všechny naše postupy
  • 00:31:23 se přirozeně musí
    přizpůsobit nové technice.
  • 00:31:26 -Sotva Dreamliner přistál,
    už má před sebou náročný úkol.
  • 00:31:32 Za patnáct dnů musí být připraven
    na cestu do Káhiry.
  • 00:31:36 Každý další den mimo provoz
    by stál desítky tisíc eur.
  • 00:31:47 Během těchto dvou týdnů
    vám ukážeme,
  • 00:31:50 jak se nový letoun
    na de Gaullově letišti zabydlel.
  • 00:31:56 Budeme sledovat techniky a piloty,
  • 00:32:00 ale také letecké
    odborníky a prominenty,
  • 00:32:04 kteří se budou s novým Boeingem
    postupně seznamovat.
  • 00:32:12 Následujícího rána
    se sedm-osm-sedmička
  • 00:32:16 přesunula do hangáru údržby.
  • 00:32:19 Skupinka speciálně vybraných
    a vyškolených techniků
  • 00:32:23 bude na tento den dlouho vzpomínat.
  • 00:32:29 -Říkal jsem ti, že budou koukat.
  • 00:32:32 -Bruno Charbonnel je jedním z nich.
  • 00:32:35 Absolvoval několikaměsíční výcvik,
  • 00:32:38 aby si osvojil
    postupy údržby Dreamlineru.
  • 00:32:41 -Po určité době máte teorie dost.
  • 00:32:45 Potřebujete to letadlo
    dostat do rukou
  • 00:32:48 a zažít ho ve skutečnosti.
  • 00:32:51 Fotografie na obrazovce jsou fajn,
  • 00:32:54 ale my už jsme ho chtěli vidět,
    poslouchat, dotýkat se ho.
  • 00:32:58 -Za dva týdny čeká
    tuto sedm-osm-sedmičku
  • 00:33:02 první komerční let.
  • 00:33:05 Ale co když se vyskytne problém?
  • 00:33:08 Závada motoru?
  • 00:33:10 Technici mají jen pár dnů na to,
  • 00:33:13 aby se s novým strojem
    dokonale seznámili.
  • 00:33:17 Musí jej také přizpůsobit
    specifickým standardům Air France.
  • 00:33:21 Obzvlášť těm bezpečnostním.
  • 00:33:24 -U nově dováženého letadla
    se provádí vstupní modifikace.
  • 00:33:28 Je nutné, aby bylo
    v souladu s našimi normami.
  • 00:33:32 Stejně jako zbytek
    leteckého parku Air France.
  • 00:33:36 -Dnes ráno musí Bruno Charbonnel
  • 00:33:39 vyměnit kyslíkové lahve
    dodávané Boeingem za francouzské.
  • 00:33:44 Jde o klíčový bezpečnostní prvek
    a nic nesmí být ponecháno náhodě.
  • 00:33:49 -Nejdřív zkontrolujeme,
    jestli je to ta pravá.
  • 00:33:53 Ano. Můžeme ji upevnit.
  • 00:33:56 Tady.
  • 00:33:59 Dodává kyslík do masek v kabině.
  • 00:34:02 Napojují se přímo na ni.
  • 00:34:05 Vezmeme koncovku,
    nacvakneme ji na láhev a je to.
  • 00:34:09 Jakmile je láhev otevřená,
    pasažéři mohou hned dýchat.
  • 00:34:13 Teď je pochopitelně zavřená.
  • 00:34:17 -V souladu s předpisy je nutné
    každý úkon zapsat a dvakrát ověřit.
  • 00:34:22 Říká se tomu samokontrola.
  • 00:34:27 -Je to nádherné letadlo.
  • 00:34:29 Jsme hrdí,
    že na něm můžeme pracovat.
  • 00:34:36 -Přestože je nové,
    stát se může cokoliv.
  • 00:34:40 Tyto stroje jsou vysoce
    přesné a technicky
  • 00:34:44 neuvěřitelně složité skládačky.
  • 00:34:47 V pozdních fázích vývoje
    se první sedm-osm-sedmičky
  • 00:34:51 potýkaly s četnými komplikacemi.
  • 00:34:55 Po uvedení do provozu v roce 2011
  • 00:34:59 musel Boeing
    několik letounů stáhnout.
  • 00:35:02 Firmu to stálo velké peníze.
  • 00:35:08 Konstruktéři museli
    vyřešit množství problémů.
  • 00:35:15 Týkaly se elektrických brzd,
    nového podvozku,
  • 00:35:20 spouštěčů motorů,
  • 00:35:26 a zejména baterií,
    které se přehřívaly.
  • 00:35:32 Odstranění těchto potíží
    si vyžádalo
  • 00:35:36 spolupráci odborníků
    z celého světa.
  • 00:35:40 Zvládli to za jeden rok.
  • 00:35:47 Abychom vám mohli ukázat
    více ze zákulisí příprav,
  • 00:35:51 získali jsme zvláštní povolení
  • 00:35:55 ke vstupu do uzavřené části
    pařížského letiště.
  • 00:36:02 Jak probíhá výcvik
    pro případ nouzových situací?
  • 00:36:06 Jak předcházet nehodám?
  • 00:36:10 To všechno se odehrává tady.
  • 00:36:13 Na hydraulické písty
    je upevněná kabina
  • 00:36:16 odpovídající té v Boeingu.
  • 00:36:19 Simulátor turbulencí
    napodobuje možné scénáře:
  • 00:36:23 bouřky, vzdušné kapsy,
    přistání na rozbouřeném moři.
  • 00:36:27 Všechno, co může piloty potkat.
  • 00:36:32 Dnes dorazil kapitán Serge Vito,
  • 00:36:35 aby dohlédl na výcvik posádky
    pro nový Dreamliner.
  • 00:36:41 -Máme štěstí, protože tu máme
    první piloty pro sedm-osm-sedmičku.
  • 00:36:46 Toto je prvotní pozemní výcvik
    před tím,
  • 00:36:50 než odjedou do Londýna,
    kde ho dokončí na simulátoru.
  • 00:36:59 -Ačkoliv se to nestává často,
  • 00:37:02 největším nepřítelem na palubě
    je oheň.
  • 00:37:07 Obsahem prvního cvičení
    je vstup do kabiny,
  • 00:37:10 kde je simulovaný požár.
  • 00:37:16 V druhé fázi,
    po nasazení masky a rukavic,
  • 00:37:20 je nutné ho co nejrychleji uhasit.
  • 00:37:27 -Zkontrolujte to.
  • 00:37:30 V pořádku.
    Nesmí se to znovu vznítit.
  • 00:37:34 -Je to poměrně nový aspekt.
  • 00:37:37 Na palubě se nachází
    stále víc elektrického materiálu,
  • 00:37:41 hlavně lithiové baterie.
  • 00:37:44 Vyskytly se případy samovznícení,
    zejména po nárazu.
  • 00:37:48 Hašení hořící lithiové baterie
    vyžaduje specifický postup
  • 00:37:52 a daný objekt se pak musí chladit.
  • 00:37:55 -Další krok je klíčový...
  • 00:37:58 -Po pilotech přichází na řadu
    kabinový personál.
  • 00:38:07 -Jak to tam vypadá?
  • 00:38:12 O jaký typ požáru jde?
  • 00:38:16 Nějaký přístroj?
  • 00:38:22 -Ano. Hoří elektronické zařízení.
    -Rozumím.
  • 00:38:26 Vraťte se zpět.
  • 00:38:29 -Bezdrátová síť na palubě
  • 00:38:32 umožňuje používat
    notebooky a chytré telefony.
  • 00:38:37 A jak se ukázalo,
    některé modely nejsou bez rizika.
  • 00:38:44 Aby mohli létat,
    musejí letušky a stevardi
  • 00:38:48 absolvovat tento výcvik
    a získat osvědčení.
  • 00:38:53 -Naše znalosti vycházejí z výcviku.
  • 00:38:57 Pokud si konkrétní postupy
    opakovaně prakticky vyzkoušíme,
  • 00:39:01 snadněji se nám vybaví,
  • 00:39:04 vyskytne-li se na palubě
    skutečný problém.
  • 00:39:11 -Mezitím piloti Dreamlineru
    postoupili do další fáze.
  • 00:39:15 Instruktor jim představuje
    prostředky pro přežití,
  • 00:39:19 zejména pak nové záchranné majáky.
  • 00:39:23 -Otočíte knoflíkem,
    proběhne automatický test
  • 00:39:27 a můžete vyznačit svou polohu.
  • 00:39:30 -Toto nové bezpečnostní vybavení
  • 00:39:33 je pro sedm-osm-sedmičku
    specifické.
  • 00:39:36 Piloti a personál kabiny
    mají dnes první příležitost,
  • 00:39:40 aby se s ním seznámili.
  • 00:39:42 -Udělejte krok dopředu.
    To je ono.
  • 00:39:46 Nohu před sebe.
  • 00:39:51 Dobře.
  • 00:39:59 -Na letišti Charlese de Gaulla
    je pět hodin ráno.
  • 00:40:03 Do prvního komerčního letu
    zbývá týden.
  • 00:40:07 Kapitán Serge Vito a jeho posádka
    provádějí vnější obhlídku.
  • 00:40:11 Podle předpisů se musí
    před každým vzletem
  • 00:40:15 vše ještě jednou zkontrolovat.
  • 00:40:19 -Vpředu jsou dva.
    Jeden elektronický a ten druhý...
  • 00:40:23 -Ne, je to tenhle.
  • 00:40:29 -Noví piloti Dreamlineru
    pod dohledem Serge Vita
  • 00:40:33 uskuteční první let
    v reálných podmínkách.
  • 00:40:38 V průběhu dne se u řízení
    Boeingu vystřídá pět posádek.
  • 00:40:51 Letadlo se bude
    po celou dobu pohybovat
  • 00:40:54 mezi letišti Châteauroux a Vatry.
  • 00:41:03 Na palubě se přirozeně nachází
  • 00:41:06 certifikovaný mechanik
    Bruno Charbonnel.
  • 00:41:10 -Zapíná se tady.
  • 00:41:12 Vidíte?
  • 00:41:14 Tohle je servisní.
    A tohle je normální.
  • 00:41:19 To je pro nás.
  • 00:41:23 -Serge Vito podává
    pilotům v zácviku
  • 00:41:27 ještě jedno vysvětlení
    k letovému plánu.
  • 00:41:34 V uplynulých měsících
    probíhal teoretický výcvik.
  • 00:41:39 Dnes se poprvé chopí řízení
    skutečného Dreamlineru.
  • 00:41:45 Jak budou reagovat?
  • 00:41:48 Budou mít správné reflexy?
  • 00:41:51 Je snadné přejít
    z jednoho letadla na druhé?
  • 00:41:56 -Každý stroj je jiný
  • 00:41:59 a na každý je třeba
    zvláštní výcvik.
  • 00:42:03 Ten trvá dva měsíce.
  • 00:42:06 K přechodu na druhý typ letounu
    musíte mít potřebnou kvalifikaci.
  • 00:42:11 Je to podobné,
  • 00:42:13 jako kdybyste najednou
    usedli do úplně jiného auta.
  • 00:42:19 -S tím rozdílem, že tohle dosahuje
    rychlosti 913 kilometrů za hodinu.
  • 00:42:27 A jeho aerodynamické vlastnosti
    se od předchozích modelů liší.
  • 00:42:36 -Je to velmi příjemný pocit.
  • 00:42:40 Letadlo citlivě reaguje
    na zásahy do řízení,
  • 00:42:44 lépe než sedm-sedm-sedmička,
    která je větší a přece jen starší.
  • 00:42:57 -Po hodině letu je v plánu
    zkušební přistání ve Vatry.
  • 00:43:09 Ještě se pořádně nerozednilo,
  • 00:43:13 ale u letiště už čekají novináři
    a letečtí nadšenci z celého kraje.
  • 00:43:21 Po přistání Serge Vito
    střídá posádky.
  • 00:43:25 Letadlo se ihned otáčí
    a pojíždí na vzlet.
  • 00:43:31 Střídající piloti zkoušejí
    výkon a reakce nového Boeingu.
  • 00:43:36 Posádky se s kokpitem
    pochopitelně seznámily už dřív.
  • 00:43:41 V Londýně strávily týden
    přípravou na letovém simulátoru.
  • 00:43:46 Zde nacvičovaly jemné manévry.
  • 00:43:49 Ovládání řídících ploch,
    reakce letadla.
  • 00:43:54 Vše jako ve skutečnosti.
  • 00:43:58 Nalevo od pilota v zácviku sedí
    vedoucí instruktor Thiery Bellot.
  • 00:44:06 -Ano. V pořádku.
  • 00:44:08 Stoupat na tisíc.
  • 00:44:10 -Simulátor vypadá velmi věrně,
    ale pořád je to hodně teoretické.
  • 00:44:16 Oproti tomu, když jste na palubě
    a oklopuje vás skutečná atmosféra.
  • 00:44:21 Tomu se nic nevyrovná.
  • 00:44:27 -Na letišti v Châteauroux piloti
    nacvičují ožehavou fázi přistání.
  • 00:44:36 Je to manévr,
  • 00:44:38 který na simulátoru v Londýně
    nesčetněkrát opakovali.
  • 00:44:45 Fakt, že šlo o virtuální let,
  • 00:44:48 nic neubíral
    na potřebě maximální koncentrace.
  • 00:44:52 -Přiblížení na Amsterdam.
  • 00:44:55 Sestup zahájíme
    v šesti stech metrech...
  • 00:44:58 -Toto je kritická fáze.
    -Třicet.
  • 00:45:02 Patnáct.
  • 00:45:04 Dvanáct. Devět.
  • 00:45:07 Šest. Tři.
  • 00:45:18 -Trénink se vyplatil.
  • 00:45:21 Přistání na letišti v Châteauroux
    proběhlo naprosto hladce.
  • 00:45:33 Na de Gaullově letišti
    nastal velký den.
  • 00:45:38 Po dvou týdnech příprav
  • 00:45:41 se nový Boeing ocitl
    na pomyslné startovní čáře.
  • 00:45:45 Za 42 minut
    má odstartovat do Káhiry.
  • 00:45:51 Bude to jeho první komerční let.
  • 00:45:58 -Stůj. Kousek níž.
  • 00:46:01 Cyrile, dolů.
  • 00:46:06 -Pracovníci nakládky byli poučeni
    o křehkosti kompozitové konstrukce
  • 00:46:11 a dávají si velký pozor.
  • 00:46:14 -Musíš zacvaknout pojistku,
    nebo se tam zachytí.
  • 00:46:21 Můžeme.
  • 00:46:24 Rampa se v žádném případě nesmí
    dotýkat hrany nákladového prostoru.
  • 00:46:28 Mohla by způsobit
    vnitřní poškození,
  • 00:46:31 které nelze
    běžným pohledem odhalit.
  • 00:46:34 I když letadlo procházíme,
    uniklo by nám to.
  • 00:46:38 Vždy se musí ponechat mezera
    pět až deset centimetrů
  • 00:46:41 jako rezerva pro případ,
  • 00:46:44 že by se letadlo pohnulo,
    třeba vlivem větru.
  • 00:46:48 Je třeba za každou cenu
    zabránit kontaktu.
  • 00:46:59 Co?
  • 00:47:01 Pošli to sem.
  • 00:47:04 Každý kontejner, každou paletu
    musíme připoutat zvlášť.
  • 00:47:10 -Přirozeně nejde vždycky
    všechno zcela podle plánu.
  • 00:47:15 -Vyndejte ho.
  • 00:47:17 Drhne o kolejnici.
  • 00:47:22 No tak.
  • 00:47:24 Pusť se.
  • 00:47:27 Dobrý. Už je to.
  • 00:47:31 -Do vzletu zbývá 20 minut.
  • 00:47:35 Letadlo doplňuje palivo.
  • 00:47:40 Přichází posádka.
  • 00:47:43 Vede ji, jak jinak, Serge Vito.
  • 00:47:47 -Dnes vkládáme do mozaiky
    poslední dílek.
  • 00:47:51 První komerční let
    je završením celého projektu.
  • 00:47:55 A já jsem opravdu velmi šťastný,
    že u toho můžu být.
  • 00:48:08 -Velící pilot musí ještě jednou
    letadlo obejít.
  • 00:48:13 -Je to závěrečná prohlídka
    před letem.
  • 00:48:16 Musíme se přesvědčit,
    že nikde nejsou zjevné nedostatky.
  • 00:48:25 -Letadlo je připraveno.
  • 00:48:29 Dva členové pozemního personálu
    asistují jeho vytlačení.
  • 00:48:36 Prostřednictvím přímé linky
  • 00:48:39 komunikují
    s velícím pilotem v kokpitu.
  • 00:49:03 Letadlo je na pojížděcí dráze.
  • 00:49:05 Tahač se odpojil.
  • 00:49:15 Pracovníci na ploše dělají totéž.
  • 00:49:28 Jeden ukazuje pilotovi
    zajišťovací čep.
  • 00:49:33 Je to signál,
    že je všechno v pořádku.
  • 00:49:39 Dreamliner začíná pojíždět.
  • 00:49:54 Sledovat přílet nového Boeingu
    v zákulisí letecké společnosti
  • 00:49:59 bylo nevšední zkušeností,
  • 00:50:02 završením ojedinělé cesty
    ze Seattlu do Paříže.
  • 00:50:06 -Přistane z tohoto směru.
  • 00:50:09 Dosedne na téhle dráze.
  • 00:50:17 -Jedinečný okamžik
    si v paměti uchovají všichni.
  • 00:50:21 Konstruktéři.
  • 00:50:23 Mechanici.
  • 00:50:25 Vedoucí projektu.
  • 00:50:27 Personál kabiny.
  • 00:50:30 A pochopitelně piloti.
  • 00:50:32 -I po téměř třiceti letech
  • 00:50:35 je přejímka nového modelu
    mimořádná událost.
  • 00:50:39 Pilot ji obvykle zažije
    nanejvýš jednou za život.
  • 00:50:43 Proto si každý okamžik
    náležitě vychutnáváme.
  • 00:50:50 -Boeing 787 dělá čest svému jménu.
  • 00:50:54 Dreamliner přenáší létání
    do říše snů.
  • 00:51:01 Inovativní motory.
  • 00:51:05 Jedinečná aerodynamika.
  • 00:51:11 Chytrý kokpit.
  • 00:51:17 Lehký a odolný trup
    z kompozitních materiálů.
  • 00:51:25 Modernizovaná okna vybavená
    technologií budoucnosti.
  • 00:51:34 Sedm-osm-sedmička oplývá inovacemi.
  • 00:51:38 A zákazníci na to slyší.
  • 00:51:44 Tento model byl upraven
    pro japonské aerolinie
  • 00:51:48 v barvách Hvězdných válek.
  • 00:51:53 Díky tomu nový Boeing
    nikde ve světě nepřehlédnou.
  • 00:51:59 Sedm-osm-sedmičky už stihly
    přepravit 145 milionů cestujících.
  • 00:52:06 Sedmašedesát společností
    si objednalo
  • 00:52:10 1207 letounů tohoto typu.
  • 00:52:13 Dreamliner je
    symbolem moderní doby.
  • 00:52:17 Svědčí o technickém pokroku,
  • 00:52:20 jehož se podařilo dosáhnout
    během pouhých několika desetiletí.
  • 00:52:25 Toto letadlo se stalo ikonou.
  • 00:52:29 A jeho životní dráha teprve začala.
  • 00:52:42 Skryté titulky: Karolína Drew
    Vyrobila Česká televize 2018

Související