iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
10. 11. 2019
12:20 na ČT2

1 2 3 4 5

30 hlasů
5477
zhlédnutí

Cesty víry

Kardinál Špidlík – Z celého srdce

Kněžský život, literární odkaz, láska k umění, humor, ale i zápas o slovanskou spiritualitu srdce v dokumentu natočeném u příležitosti 100. výročí narození kardinála a jezuity

25 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Cesty víry - Kardinál Špidlík – Z celého srdce

  • 00:00:36 Profesor doktor Tomáš Špidlík
    se narodil 17. prosince 1919
  • 00:00:42 v moravských Boskovicích.
  • 00:00:44 V rodném městě
    absolvoval základní školu
  • 00:00:47 a vystudoval gymnázium.
  • 00:00:51 -Já jsem si nic nevybral.
  • 00:00:53 Já jsem tam zapadl,
    ani nevím jak.
  • 00:00:55 A teď mi říkají:
    a je to vůbec důstojné,
  • 00:00:58 aby si člověk zvolil povolání
  • 00:01:00 a neudělal to
    naprosto vědomě a svobodně?
  • 00:01:03 A na to říkám: ano, to musí být.
  • 00:01:05 Ale vyjděme z něčeho jiného.
  • 00:01:08 Něco jiného je povolání světské,
  • 00:01:10 kde si člověk musí vyhledat
    něco podle svých schopností,
  • 00:01:14 na to se dělají
    všelijaké psychologické zkoušky.
  • 00:01:18 Ale povolání Boží je,
  • 00:01:20 že Pán Bůh od počátku
    někoho k něčemu určuje.
  • 00:01:24 A to se pak projeví setkáním.
  • 00:01:28 Setkáními s lidmi.
  • 00:01:30 A já jsem 1. jezuitu
    potkal někdy po kvartě.
  • 00:01:36 On dával exercicie,
    duchovní cvičení.
  • 00:01:40 A já se divil, že je jezuita,
    protože jsme se ve škole učili,
  • 00:01:44 že byli zrušeni,
    ale on se ukázal jako živý.
  • 00:01:49 A bylo zajímavé, o čem mluvil.
  • 00:01:52 Mluvil
    tak normálně o duchovních věcech,
  • 00:01:54 že jsem si řekl:
    takhle by to mělo být normální.
  • 00:01:58 Ale pak jsem
    na nic dalšího už nemyslel.
  • 00:02:01 Studoval jsem dál,
  • 00:02:03 a protože jsem byl
    zamilovaný do literatury,
  • 00:02:06 tak jsem šel na univerzitu do Brna
    studovat literaturu.
  • 00:02:12 -V r. 1938 začal studovat latinu
    a českou literaturu
  • 00:02:16 na filozofické fakultě v Brně.
  • 00:02:18 Po uzavření českých vysokých škol
    nacisty na podzim 1939
  • 00:02:22 vstoupil 23. září 1940
  • 00:02:26 do jezuitského noviciátu
    v Benešově u Prahy.
  • 00:02:31 Když i tento obsadili nacisté,
  • 00:02:33 pokračoval v letech 1942?1945
  • 00:02:36 ve filozofických studiích
    na Velehradě.
  • 00:02:40 -Pracoval jsem v továrně,
  • 00:02:42 ale přišel za mnou můj kolega
    a povídá:
  • 00:02:45 Že bysme to zkusili u jezuitů?
  • 00:02:47 Tam by se ještě dalo něco dělat!
  • 00:02:49 Jeden ruský duchovní spisovatel
    to vysvětluje takto:
  • 00:02:55 jako kluk rozložil staré budíky.
  • 00:02:58 A nevěděl,
    jak to má dát dohromady.
  • 00:03:01 Tak zkoušel šroubky.
  • 00:03:03 Některý se viklal,
    některý vypadal, že se zlomí,
  • 00:03:06 některý byl na svém místě.
  • 00:03:09 A já jsem zjistil,
    že jsem na svém místě,
  • 00:03:12 tak jsem řekl: Zaplaťpánbůh.
  • 00:03:14 A nikdy toho nelituji.
  • 00:03:15 Protože mně řád
    pomohl vždycky k tomu,
  • 00:03:18 co už dávno leželo
    kdesi v mém srdci.
  • 00:03:23 Co bych byl chtěl
    v životě uskutečnit.
  • 00:03:26 A to bylo moje povolání.
  • 00:03:29 -Na Velehradě složil
    24. září 1942 řeholní sliby.
  • 00:03:35 -Z noviciátu v Benešově
    nás vyhodili Němci,
  • 00:03:38 tak jsem přišel na Velehrad
    a tam jsem zjistil,
  • 00:03:42 že jsou tam
    ty slovanské vztahy atd.,
  • 00:03:46 což později v mém životě
    znamenalo všelicos.
  • 00:03:52 -Příprava byla několikrát
    přerušena nucenou prací
  • 00:03:56 nařízenou nejprve německou,
    pak rumunskou,
  • 00:03:58 a nakonec Sovětskou armádou.
  • 00:04:01 Po skončení studií byl Špidlík
  • 00:04:03 jmenován prefektem
    velehradského gymnázia.
  • 00:04:06 Vyučoval zde češtinu a ruštinu.
  • 00:04:08 V roce 1946 byl poslán
    na studia teologie
  • 00:04:11 do holandského Maastrichtu,
  • 00:04:13 kde 22. srpna 1949
    přijal kněžské svěcení.
  • 00:04:19 -Tak jsem přišel do Holandska,
    a neuměl jsem slovo holandsky.
  • 00:04:23 A rektor mi říká:
    Běž do školy, ať si na to zvykneš.
  • 00:04:30 A byla hebrejština,
    on četl a překládal,
  • 00:04:33 přičemž já jsem nevěděl,
    kdy čte a kdy překládá.
  • 00:04:36 Bylo to všecko pro mě hebrejsky.
  • 00:04:39 Ale celkem brzo to přešlo,
    a já dokončil teologii.
  • 00:04:45 Jenomže mezitím
    se stalo to, co se stalo,
  • 00:04:48 byly zrušeny řády
    a já jsem se nemohl vrátit.
  • 00:04:51 A Holanďané psali do Říma,
    takže jsem nezůstal v Holandsku,
  • 00:04:56 a pak jsem přišel do Itálie.
  • 00:05:00 -V r. 1950 doplnil
    svá jezuitská formační studia
  • 00:05:03 v italské Florencii a r. 1951
    se ujal funkce spirituála
  • 00:05:07 v české katolické koleji
    Nepomucenum v Římě.
  • 00:05:13 Na tomto místě vytrval 38 let,
    do r. 1989.
  • 00:05:18 Studia na Orientálním ústavu
    dokončil doktorátem
  • 00:05:22 a specializací ve spiritualitě
    křesťanského Východu.
  • 00:05:26 V r. 1951, kdy již bylo zřejmé,
    že se do vlasti nebude moci vrátit,
  • 00:05:31 byl pozván ke spolupráci
    s vatikánským rozhlasem.
  • 00:05:39 -Po celou dobu, co byl v Římě,
  • 00:05:41 nám dělal do českého vysílání
    vatikánského rozhlasu
  • 00:05:45 tyto páteční pořady.
  • 00:05:48 A to vedle své vědecké,
    profesorské práce,
  • 00:05:51 vedle práce
    spirituála v Nepomucenu.
  • 00:05:55 Představte si, co to znamená.
  • 00:05:59 Světec, no.
  • 00:06:05 -V letech 1951?53,
    kdy pokračoval ve studiích
  • 00:06:09 na Papežském orientálním
    institutu v Římě,
  • 00:06:12 zde roku 1954
    obhájil doktorskou práci
  • 00:06:15 "Úvod do ruské spirituality".
  • 00:06:20 Od r. 1954 vyučoval jako docent
  • 00:06:22 východní a patristickou teologii
    v Římě
  • 00:06:25 na Papežské gregoriánské univerzitě
  • 00:06:28 a v Karmelitánském institutu
    Teresianum.
  • 00:06:34 Hostoval na mnoha evropských
    i světových univerzitách,
  • 00:06:37 mimo jiné v Saint Paul v USA,
    v Indii a v Kinshase v Kongu.
  • 00:06:47 -Skutečně se mi podařilo
    dokázat světu,
  • 00:06:49 že slovanská spiritualita
    má zvláštní ráz
  • 00:06:52 a že je velice důležitá
    pro dnešní svět.
  • 00:06:59 A hlavně pro dnešní Evropu.
  • 00:07:01 Na vyvážení Evropy.
  • 00:07:03 Tzv. "slovanské srdce".
  • 00:07:06 Všecko je postaveno na srdci.
  • 00:07:08 Na nápravě srdce.
  • 00:07:10 A to západní lidé
    často špatně chápou.
  • 00:07:13 Cit je u nich to poslední,
    hlavně musíš rozumem a vůlí.
  • 00:07:22 Slovanské srdce je tedy pro ně
    jen takový sentimentalismus atd.
  • 00:07:27 Říkám, že to je
    vina moderní filozofie,
  • 00:07:30 která to takhle rozdělila.
  • 00:07:33 Ale v Písmu "srdce" znamená,
    že je člověk celý.
  • 00:07:37 Nerozdělený, ale celý.
  • 00:07:41 Tak tedy i věci se mají
    chápat celistvostí života.
  • 00:07:47 To, co není osobně zpracované,
    to vlastně není ani pravdivé.
  • 00:07:58 Na břehu ostrova Krku
  • 00:08:00 jsem hledal
    celých 6 smutných dní,
  • 00:08:02 a moře jsem nenašel.
  • 00:08:06 Viděl jsem ptáka,
    jen jen odlétal..."
  • 00:08:08 A tak dále.
  • 00:08:10 Co to znamená?
  • 00:08:11 Moře, které měl v hlavě,
    neodpovídalo tomu moři,
  • 00:08:14 které viděl očima.
  • 00:08:18 Věčný rozpor mezi ideou
    a viditelnou skutečností.
  • 00:08:23 A Wolker říká:
    až 7. dne jsem našel moře,
  • 00:08:27 v očích námořníků,
  • 00:08:28 kteří budují moře
    a z moře jsou vybudováni.
  • 00:08:34 Jenom lidská osoba dokáže
    spojit věci nespojitelné.
  • 00:08:41 A proto lidská osoba je to,
    co je srdce,
  • 00:08:43 a to je právě proti
    moderní západoevropské mentalitě.
  • 00:08:48 Ta je příliš technická,
    už není schopna udělat syntézu,
  • 00:08:53 má jen encyklopedie.
  • 00:08:56 Všecko vědění je
    rozkouskované do internetu.
  • 00:09:00 Není ale schopna použít
    celistvosti.
  • 00:09:05 Než se nám zase podaří
    sjednotit to lidské vědomí,
  • 00:09:08 tak se nám svět úplně rozbíjí.
  • 00:09:12 Na neustálé konflikty.
  • 00:09:16 Proto mají Slované jakési poslání,
    ale musí je sami nejdříve objevit.
  • 00:09:22 A možná,
    já nechci být prorokem,
  • 00:09:24 ale Solovjev říkával,
    že nejen člověk, ale i národ
  • 00:09:29 má určitou dobu a určité poslání.
  • 00:09:36 Co dali Židé?
    Víme, Starý zákon.
  • 00:09:39 Co dali Řekové? Dogmata.
  • 00:09:42 Co dali Římané? Právo.
  • 00:09:45 Co dali Němci?
    Morální reformaci atd.
  • 00:09:49 Co dali Slované světu?
  • 00:09:51 Zatím nic.
  • 00:09:53 Protože je nikdo nezná.
  • 00:09:56 Ale on říká:
  • 00:09:57 Možná je to právě proto,
    že jejich doba má teprve přijít.
  • 00:10:01 Byli pokřtěni poslední,
  • 00:10:03 a možná řeknou Evropě
    to poslední slovo.
  • 00:10:06 Aby se zakončila.
  • 00:10:09 -V r. 1961
    byl jmenován profesorem.
  • 00:10:12 Od r. 1990 přednášel
    již jako emeritní profesor
  • 00:10:16 na Papežském orientálním institutu
  • 00:10:18 a od r. 1991 žil a pracoval
    v Centro Aletti v Římě.
  • 00:10:26 V r. 1996
  • 00:10:27 byl Ateliér duchovního umění
    Centra Aletti pověřen
  • 00:10:31 výzdobou papežské kaple
    Redemptoris Mater ve Vatikánu,
  • 00:10:35 přičemž kardinál Špidlík
    a P. Marko Rupnik odpovídali
  • 00:10:38 za teologickou a uměleckou
    koncepci obnovy.
  • 00:10:44 -Duchovní spisovatele musíme hledat
    ne tak v dogmatických traktátech,
  • 00:10:49 ale v umění.
  • 00:10:50 V básních, v malbě,
    a vůbec v umění.
  • 00:10:54 Třeba ve slovanské spiritualitě
    je Dostojevskij
  • 00:10:57 duchovní autor 1. třídy
    a píše romány.
  • 00:11:02 A pak ikony.
  • 00:11:04 Vidíte tady tu?
  • 00:11:06 To je P. Rupnik, když byl mladý.
  • 00:11:08 Když dokončil
    svoje studium na akademii,
  • 00:11:11 tak byl zamilovaný
    do abstraktní malby.
  • 00:11:17 A když na Gregorianě sledoval
    můj kurs o ikonách,
  • 00:11:20 obrátil jsem ho
    na figurativní malbu.
  • 00:11:25 A když jsem mluvil
    v mezinárodním muzeu v Petrohradě,
  • 00:11:29 tak jsem řekl, že žijeme v době,
    kdy je samý obraz.
  • 00:11:34 Televize, všecko se maluje.
  • 00:11:36 Ale lidé neumějí číst obrazy
  • 00:11:38 a umělci neumějí v obrazech
    vyjádřit duchovní věci.
  • 00:11:43 A to je právě v ikonách,
    ve východní slovanské tradici,
  • 00:11:47 kde ikona znamená totéž,
    co slovo, a ještě víc.
  • 00:11:54 A obraz je pro víru
    lepší než slovo. Proč?
  • 00:11:57 Poněvadž víra je tajemství
  • 00:11:59 a obraz zanechává
    víru jako tajemství.
  • 00:12:07 To je P. Rupnik,
    tak si ho hned vyfoťte.
  • 00:12:16 -Ve stejném roce
    vzniklo další Centrum Aletti,
  • 00:12:19 Velehrad Roma v Olomouci,
  • 00:12:21 jehož součástí
    je nakladatelství Refugium,
  • 00:12:24 které se od svého založení
    věnuje také
  • 00:12:27 kompletnímu vydání díla
    Tomáše kardinála Špidlíka.
  • 00:12:30 Vedl duchovni cvičení
    papeže Jana Pavla II.
  • 00:12:33 a římské vatikánské kurie.
  • 00:12:36 21. října 2003
    byl Janem Pavlem II. jmenován
  • 00:12:39 21. kardinálem
    českých a moravských diecézí
  • 00:12:42 a stal se jeho zpovědníkem.
  • 00:12:47 -Otec Špidlík dostal vzkaz
    ze státního sekretariátu,
  • 00:12:51 aby se dostavil ke Svatému otci,
    tedy Janu Pavlu II.
  • 00:12:56 Ten ho už čekal, a když došel,
    tak mu jen oznámil,
  • 00:12:59 že ho chce jmenovat kardinálem.
  • 00:13:08 Otec Špidlík
    se zatvářil překvapeně a říká:
  • 00:13:15 Co je v Polsku nic?
  • 00:13:19 Wojtyla přemýšlel a přemýšlel,
    pak už to Špidlík nevydržel
  • 00:13:23 a sám říká: To je přece
    polovina slivovice pro 2 Poláky!
  • 00:13:29 A Svatý otec vybuchl smíchy.
  • 00:13:34 -O tom, že kardinál Špidlík
  • 00:13:36 je uznávanou osobností
    celého církevního světa
  • 00:13:39 svědčí i to,
    že volbu nového papeže
  • 00:13:42 zahajoval proslovem právě on.
  • 00:13:44 Kardinálské kolegium
    jej vybralo,
  • 00:13:46 aby 18. dubna 2005
    v Sixtinské kapli
  • 00:13:49 pronesl poslední promluvu
    ke konkláve před volbou papeže,
  • 00:13:53 v níž byl nakonec zvolen
    Benedikt XVI.
  • 00:13:57 Tomáš Špidlík patřil
  • 00:13:59 ke špičkovým teologům
    katolické církve,
  • 00:14:01 a v rámci katolické hierarchie
    mimo Českou republiku
  • 00:14:05 byl nejvýše postaveným Čechem.
  • 00:14:08 -Špidlík je
    velikou osobností Tovaryšstva.
  • 00:14:11 A dosáhl proslulosti i ve světě.
  • 00:14:15 Stal se dokonce
    jednou z osobností roku v "Times".
  • 00:14:26 -Hovořil legendární jezuita
    Josef Koláček,
  • 00:14:29 který zemřel
    10 dní po svých 90tinách
  • 00:14:31 v průběhu vzniku tohoto dokumentu.
  • 00:14:34 I v rámci celoživotního pobytu
    mimo Českou republiku
  • 00:14:37 se Tomáš Špidlík
    vždy hlásil k českým kořenům,
  • 00:14:40 a z tohoto hlediska
    důstojně reprezentoval
  • 00:14:43 dobré jméno
    České republiky ve světě.
  • 00:14:46 Přes prioritně teologické zaměření
  • 00:14:48 má životní dílo Tomáše Špidlíka,
  • 00:14:50 vztahy mezi západními
    a východními křesťanskými církvemi,
  • 00:14:54 ekumenický ráz.
  • 00:14:57 -Špidlík ve všech promluvách
    zdůrazňoval princip srdce.
  • 00:15:01 Říkal, že to je princip
    vnímání "východního".
  • 00:15:04 Člověk, který měl vystudovanou
    klasickou scholastickou teologii
  • 00:15:08 byl schopný komentovat věci
  • 00:15:10 z hlediska
    klasické západní teologie
  • 00:15:13 a její schopnosti argumentovat,
  • 00:15:16 ale nezapomínal
    na 2. důležitý prvek,
  • 00:15:19 typický pro slovanský svět,
    jak zdůrazňoval,
  • 00:15:22 princip vnímání skrze srdce,
    pocit, emoci,
  • 00:15:26 která jde někdy
    hlouběji než racionalita.
  • 00:15:32 Ale protože měl
    dobré základy v obojím,
  • 00:15:35 dokázal vytvořit
    harmonii a symbiózu.
  • 00:15:39 A v tom je specifický.
  • 00:15:41 Takže ideálem
    jezuitského profesora,
  • 00:15:43 který se zaobírá Východem,
  • 00:15:45 je mít západní myšlení, hlavu,
    a východní srdce.
  • 00:15:49 A toto Špidlík
    jistým způsobem reprezentuje.
  • 00:15:52 -V r. 1993 jej
    Společnost byzantských studií
  • 00:15:55 v Sankt Petěrburgu
    jmenovala svým čestným členem.
  • 00:15:59 V dubnu 1994, u příležitosti
    vydání "Ruské myšlenky",
  • 00:16:03 získal medaili a čestné občanství
    města Troyers.
  • 00:16:08 Byly mu uděleny
    čestné doktoráty
  • 00:16:10 Univerzity Karlovy Praha,
    Univerzity Palackého Olomouc
  • 00:16:14 a univerzity v Kluži v Rumunsku.
  • 00:16:16 V r. 1998 převzal z rukou
    prezidenta České republiky
  • 00:16:20 Řád Tomáše Garrigua Masaryka.
  • 00:16:23 V r. 1999 získal od Svatého stolce
    čestné ocenění
  • 00:16:26 "Pro ecclesia et pontifice"
  • 00:16:30 a v r. 2003 od Institutu
    ekumenických studií v Bari
  • 00:16:33 cenu sv. Mikuláše za ekumenismus.
  • 00:16:37 V r. 2003 získal
    od italského prezidenta Ciampiho
  • 00:16:41 Zlatou medaili
    za kulturu a umění,
  • 00:16:43 jedno z nejvyšších
    italských vyznamenání.
  • 00:16:48 Tomáš kardinál Špidlík
    zemřel v pátek 16. dubna 2010
  • 00:16:52 v 9 hodin večer po delší nemoci
  • 00:16:54 v kruhu
    svých přátel a spolupracovníků.
  • 00:17:04 30. dubna 2010 byl pohřben
    v bazilice na Velehradě.
  • 00:17:10 P. Špidlík se stavěl proti
    tzv. křesťanskému marxismu,
  • 00:17:13 tedy představě, že zbudujeme-li
    církev s dokonalými lidmi
  • 00:17:17 a fungujícími strukturami,
    přijde Boží království.
  • 00:17:21 To je pro něj
    popření Kristova kříže,
  • 00:17:24 skryté síly nového života,
    který rozpučí i tam,
  • 00:17:27 kde už zavládla smrt.
  • 00:17:29 Tomáš Špidlík považoval
    za velkou mystičku svou matku,
  • 00:17:33 a to proto,
    že nepřerušila modlitbu růžence
  • 00:17:36 ani při krmení slepic.
  • 00:17:37 Mezi jednotlivými zdrávasy
    jim házela zrní
  • 00:17:40 a stačila ještě
    každou pěkně oslovit.
  • 00:17:43 vše se tak pro ni stávalo
    součástí rozhovoru s Bohem.
  • 00:17:46 Ono ignaciánské
    " vidět Boha ve všech věcech"
  • 00:17:49 si tak pozdější jezuita
    přinesl již z domova.
  • 00:17:53 Studium tradice na římském
    Papežském orientálním institutu
  • 00:17:57 pak jen potvrdilo,
    že pravá mystika je všude tam,
  • 00:18:00 kde se v modlitbě zdravý rozum
    spojí s čistým srdcem.
  • 00:18:05 -Byl to člověk nesmírně tolerantní,
  • 00:18:07 který měl schopnost vést dialog
    i s lidmi nevěřícími,
  • 00:18:11 nikdo se necítil vyloučen
    z okruhu jeho přátel,
  • 00:18:14 kdo o jeho přátelství stál,
    tak on ho dovedl brát,
  • 00:18:18 ale přátelství i dávat.
  • 00:18:20 A já musím říct,
  • 00:18:21 že teprve postupně
    v plné šíři doceňuji
  • 00:18:24 jeho úžasné
    dynamické teologické myšlení
  • 00:18:29 a dnes rozumím mnoha věcem,
    které učil, víc,
  • 00:18:34 než když jsem u něj
    seděl jako student.
  • 00:18:38 Teď, když to mám učit sám,
  • 00:18:40 to mohu rozpracovat
    zcela novým způsobem
  • 00:18:42 a musím říct, že to byl člověk,
    řečeno dnešním pojmem,
  • 00:18:46 nesmírně progresivní.
  • 00:18:52 -Lidová zbožnost
    i výstup po hřebenech Ducha
  • 00:18:55 musejí zůstat zasazeny do života.
  • 00:18:58 Život je pro něj
  • 00:18:59 první a poslední
    kritérium pravdy o Bohu,
  • 00:19:02 jenž se zjevuje v reálném,
    ne ve virtuálním světě.
  • 00:19:06 -Význam kardinála Špidlíka
    je právě v tom,
  • 00:19:09 že upozornil na teologii srdce.
  • 00:19:11 Jakoby člověk potřeboval
    také intuitivně,
  • 00:19:14 citově vniknout do pravd víry,
  • 00:19:16 prožívat je,
    a to ho postupně mění.
  • 00:19:19 Pravdy víry nedokážeme
    transformovat jinak,
  • 00:19:22 než že je z rozumu
    dostaneme do srdce.
  • 00:19:24 Co je v srdci,
    to nás postupně mění.
  • 00:19:27 A to on zdůrazňoval:
    poklady srdce mění člověka.
  • 00:19:30 Mít poklady v srdci znamená
    postupně měnit svůj život.
  • 00:19:35 -Skutečnost je tedy Boží,
    chimérami operuje ďábel.
  • 00:19:41 Pravda je proto vždy osobní,
    konkrétní a živá.
  • 00:19:44 Tuto personalistickou gnoseologii,
    tedy osobní lidské poznání,
  • 00:19:49 jeho vznik, proces a předmět,
  • 00:19:51 Špidlík neobjevil
    jen u ruských autorů,
  • 00:19:53 ale nacházel ji právě
    i v české kultuře,
  • 00:19:56 zejména
    v poezii a lidových písních.
  • 00:20:01 Neudivuje tedy,
  • 00:20:03 že jmenování otce Špidlíka
    kardinálem
  • 00:20:05 přijalo mnoho ortodoxních,
    pravoslavných,
  • 00:20:08 v Rusku, Rumunsku,
    a dokonce i v Řecku,
  • 00:20:10 se zadostiučiněním a radostí,
  • 00:20:12 jakou má rodina, když je poctěn
    jeden z jejích členů.
  • 00:20:17 Stal se pro mnohé teologem
    nerozdělené
  • 00:20:19 katolicko-ortodoxní církve.
  • 00:20:22 Oblíbil si ruského pravoslavného
    režiséra Andreje Tarkovského,
  • 00:20:26 v jehož tvorbě viděl
    vyznání víry v život věčný
  • 00:20:29 jako ve věčnou paměť v Bohu.
  • 00:20:32 Život je jen jeden, a to věčný,
    a vírou se do něj vstupuje už dnes.
  • 00:20:38 Pověstný Špidlíkův humor
    byl lékem proti všem herezím,
  • 00:20:42 a to i u jeho pohádek a bajek.
  • 00:20:44 Příznačné pro pohádky obecně bývá
    magické vidění světa kolem nás.
  • 00:20:49 Rytíř mluví s koněm,
    chlapec se psem,
  • 00:20:53 děvčátko s kotětem
    či kytkou v sadu.
  • 00:20:56 Pro Špidlíka to však není magie,
    ale dětská intuice pravdy.
  • 00:21:00 Bůh nás oslovuje vším,
    co stvořil.
  • 00:21:03 Kdo však je schopen
    slyšet Boží slovo ve stvoření
  • 00:21:06 a také na ně odpovědět než ten,
    kdo má čisté srdce dítěte?
  • 00:21:13 Dostáváme se tak k srdci Špidlíkovy
    spirituální teologie,
  • 00:21:17 a tou je právě srdce.
  • 00:21:19 Špidlík byl však
    ve své době obviňován
  • 00:21:22 ze slovanského sentimentalismu.
  • 00:21:24 Na straně srdce ale stála
    jak samotná Bible,
  • 00:21:27 tak i tradice křesťanského
    ortodoxního
  • 00:21:30 i řeckokatolického Východu.
  • 00:21:32 Špidlík však přesvědčivě doložil,
  • 00:21:34 že cit u slovanských autorů
    není protikladem rozumu,
  • 00:21:38 ale projevem celistvosti člověka.
  • 00:21:40 Svět dnes potřebuje Slovany.
  • 00:21:42 Slovansky "pravda" je "istina"
    ze sanskrtského "astmi".
  • 00:21:47 Tedy něco, co dýchá
  • 00:21:48 a co je neoddělitelné
    od živé osoby.
  • 00:21:51 K tomu, aby investoval
    tolik energie
  • 00:21:53 do studia ruské spirituality
    nevedla Špidlíka
  • 00:21:56 snaha oprášit
    zašlý panslavismus,
  • 00:21:59 ale intuice intelektuálnosti,
  • 00:22:01 přínosu slovanské spirituality
    pro dnešní Evropu.
  • 00:22:05 Rodí se nová Evropa
  • 00:22:07 a slovanské národy se hlásí
    k vlastní roli.
  • 00:22:10 V tomto procesu
    podle prorockých slov
  • 00:22:12 ruského myslitele Solovjova
  • 00:22:14 Slované byli pokřtěni
    a začleněni
  • 00:22:16 do evropského prostředí
    až nakonec,
  • 00:22:19 jako bibličtí dělníci
    poslední hodiny.
  • 00:22:21 Měli by tedy říci závěrečné slovo
    v jeho celkovém utváření.
  • 00:22:26 Tomáš Špidlík objevil,
  • 00:22:27 že i život
    má pravidlo kontrapunktu.
  • 00:22:31 V hudbě je kontrapunkt tím,
    čím kontrast ve výtvarném umění.
  • 00:22:37 Je nutný, aby vzniklo
    inspirující umělecké dílo,
  • 00:22:40 a ne kýč, který unudí.
  • 00:22:42 Podle tohoto
    Špidlíkova oblíbeného pravidla
  • 00:22:45 se poslední musí sladit s těmi,
  • 00:22:47 kteří dostali křest
    od prvních apoštolů.
  • 00:22:51 -Kdybychom chtěli hledat
  • 00:22:53 nejstarší kořeny
    Špidlíkova přístupu,
  • 00:22:56 myslím, že se tu projevil
    jistý genius loci.
  • 00:23:00 Špidlík je Moravan
    a jistým způsobem se v něm zrcadlí
  • 00:23:03 to, co stálo
    při začátcích křesťanstva u nás.
  • 00:23:07 Tedy rozměr Cyrila a Metoděje.
  • 00:23:10 Byli to muži Východu,
    kteří byli spojeni se Západem
  • 00:23:14 a pracovali pro dobro Slovanů.
  • 00:23:18 Kontinuita duchovna se tu
    projevila očividným způsobem.
  • 00:23:26 Dokonce se Špidlíkovo dílo
  • 00:23:28 mohlo rozvíjet
    v delším časovém horizontu
  • 00:23:31 a je dnes vnímáno mnohem šířeji
    než tehdy,
  • 00:23:35 které bylo ohraničené časově,
    tedy dílo Cyrila a Metoděje.
  • 00:23:41 To, co odevzdává,
  • 00:23:43 odevzdává v novém kontextu
    přelomu 2. a 3. tisíciletí
  • 00:23:47 v kontextu světa,
    který vyšel ze 2. světové války,
  • 00:23:52 z kontextu nacismu, fašismu
    a komunismu
  • 00:23:54 a teď prochází
    sekularizací postmoderního období.
  • 00:24:00 A tady je Špidlík tím,
  • 00:24:01 čím byli Cyril a Metoděj
    v 9. století.
  • 00:24:07 Může být někým podobným
  • 00:24:09 pro slovanské národy
    na přelomu 2. a 3. tisíciletí.
  • 00:24:13 -Pravidlo kontrapunktu života
  • 00:24:15 objevil otec Špidlík
    i v duchovním životě.
  • 00:24:18 Proto jeho spiritualita
    není suchým moralismem,
  • 00:24:21 ale uměním žít z inspirace ducha,
  • 00:24:23 který mluví svěžím slovem
    i do našich dnů,
  • 00:24:26 řekl a napsal o Špidlíkovi
  • 00:24:28 jeho pokračovatel
    jezuita Richard Čemus.
  • 00:24:32 -Slovo "anděl" má zvláštní význam.
  • 00:24:35 Jsou to vlastně ti,
  • 00:24:37 kteří dělají to,
    k čemu je Bůh posílá.
  • 00:24:40 A já chci být tam,
    kam mě Bůh posílá.
  • 00:24:43 Tam, kde mě neposílá,
    tam já nechodím.
  • 00:24:46 Takže vždycky když mě
    někam zvou, tak jim říkám:
  • 00:24:49 To je vaše vina, ne moje vina.
  • 00:24:52 Když jste si mě pozvali,
    tak vám to říkám.
  • 00:24:56 Skryté titulky: Hana Svanovská,
    Česká televize 2019
  • 00:25:26 .

Související