iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
16. 11. 2014
13:50 na ČT2

1 2 3 4 5

5 hlasů
3989
zhlédnutí

Cesty víry

Na počátku byla vražda - Kain a Ábel

Dokumentární rekonstrukce biblického zločinu

25 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Cesty víry - Na počátku byla vražda - Kain a Ábel

  • 00:00:18 Neznámá místa, tajuplné postavy,
    skryté motivy jednání.
  • 00:00:24 Příběhy, o nichž zůstaly
    záznamy na stránkách Bible.
  • 00:00:29 Dělí nás od nich
    hluboká propast v čase
  • 00:00:31 a tisíce kilometrů vzdálenosti.
  • 00:00:35 Proč ale náboženský text
    hovoří o drsném násilí?
  • 00:00:39 Jaký je duchovní význam
    takových popisů v Bibli?
  • 00:00:43 Proč zůstaly zachovány
    v posvátných textech?
  • 00:00:47 Skupina špičkových
    českých odborníků - kriminalista,
  • 00:00:51 teolog a policejní expert
  • 00:00:53 se ve svém volném čase
    těmito otázkami zabývá.
  • 00:00:57 Používají moderní metody,
  • 00:00:59 vytvářejí kriminalistické
    vyšetřovací verze,
  • 00:01:02 analyzují fakta, hledají motivy.
  • 00:01:05 Ukážeme vám strhující příběh
    biblických zločinů
  • 00:01:08 a dech beroucí cestu
    za hledáním pravdy.
  • 00:01:27 Biblická kniha nám
    z hlubin času přináší
  • 00:01:30 zprávu o prapočátcích lidstva.
  • 00:01:33 Je to náboženský příběh
    plný symbolů a odkazů.
  • 00:01:38 A přesto je pohled Bible
    na svět překvapivě realistický.
  • 00:01:42 Podtrhuje to,
    že jako jednu z prvních
  • 00:01:45 dějinných událostí lidstva
    zachycuje zločin.
  • 00:01:48 Jeden muž zabije na poli druhého,
  • 00:01:51 aniž by nám na první pohled
    bylo jasné proč.
  • 00:01:55 Nevíme nic
    o jejich předcházejících životech.
  • 00:01:58 Bible nám ale velmi věcně líčí
    poslední okamžiky před zločinem
  • 00:02:02 a popisuje místo činu.
  • 00:02:05 Z biblického textu víme,
    že najednou vzplál vztek,
  • 00:02:08 padly zábrany a jeden z mužů
    zůstal ležet v krvi na zemi.
  • 00:02:16 Samotný zločin
    je velmi jednoduchý,
  • 00:02:19 zkušeným kriminalistům
    by jeho vyšetření
  • 00:02:21 nezabralo dlouhou dobu.
  • 00:02:23 Je však motiv, který k němu vedl,
    stejně tak jednoduchý?
  • 00:02:28 A jaké důsledky by mohl mít,
    kdybychom ho špatně pochopili?
  • 00:02:43 Plukovník Luboš Valerián
    je elitním policejním důstojníkem,
  • 00:02:47 který má za sebou
    už desítky vyřešených případů.
  • 00:02:50 Biblické zločiny ho jako
    profesionála fascinují.
  • 00:02:54 Jeho kriminalistickýma očima
    se nyní podíváme
  • 00:02:57 na naše místo činu
    a budeme se snažit odhalit
  • 00:03:00 temné pozadí případu Kain a Ábel.
  • 00:03:06 -Na co hledáme odpovědi,
    to by se dalo sumarizovat
  • 00:03:09 tzv. 7 kriminalistickými otázkami:
  • 00:03:12 kdo, co, kdy, kde, čím, jak a proč?
  • 00:03:17 Hledáme odpovědi na tyto otázky,
    samozřejmě je potřeba říci,
  • 00:03:21 že ne vždycky se nám
  • 00:03:23 odpověď na všechny otázky
    podaří najít.
  • 00:03:27 -Zopakujme si tedy
  • 00:03:28 těchto 7 základních
    kriminalistických otázek:
  • 00:03:43 Jestliže vezmeme
    tento biblický příběh,
  • 00:03:46 který je určitým způsobem
    jaksi popsán
  • 00:03:48 a vycházíme z toho,
    jak tedy popsán je,
  • 00:03:52 tak nález mrtvoly
    je určitým zásadním zlomem
  • 00:03:57 v úmyslném vyšetřování.
  • 00:04:04 Zcela jistě
    se tam odehrál nějaký děj,
  • 00:04:06 který zanechal určité stopy.
  • 00:04:09 Mohou to být
    jednak stopy v okolí,
  • 00:04:11 jednak na těle, na mrtvole atd.
  • 00:04:17 Takže zcela jistě
    alfa a omega ohledání místa činu,
  • 00:04:21 to je velmi důležitý úkon,
  • 00:04:23 který nazýváme
    jako ?neodkladný?,
  • 00:04:25 mnohdy neopakovatelný.
  • 00:04:27 A v tomto případě
    by bezesporu přinesl
  • 00:04:30 celou řadu informací,
  • 00:04:32 které by v konečné podobě
    vedly ke zjištění vraha.
  • 00:04:37 -Známe tedy odpověď
    na otázku co?
  • 00:04:39 A ta odpověď zní: Vražda.
  • 00:04:44 -Samozřejmě se zabýváme
    i osobností oběti, poškozeného.
  • 00:04:48 Důležití jsou i svědci událostí.
  • 00:04:50 Ne vždy je
    u násilné trestné činnosti
  • 00:04:53 svědků přehršel.
  • 00:04:58 -Dále zjišťujeme odpověď
    na otázku ?kdo?.
  • 00:05:01 Adama a Evu, první lidi,
    o kterých se píše v Bibli,
  • 00:05:05 už k výslechu nedostaneme.
  • 00:05:07 Na základě biblického textu
    se ale pokusíme
  • 00:05:11 jejich výpovědi rekonstruovat.
  • 00:05:16 -Vraceli jsme se domů...
  • 00:05:18 Domů z práce,
    když vtom jsme uviděli,
  • 00:05:21 jak někdo leží dole...
  • 00:05:22 Dole pod strání.
  • 00:05:24 Ležel.
  • 00:05:27 Rozběhli jsme se tam s Adamem.
  • 00:05:29 Já měla takové divné tušení.
  • 00:05:33 A když jsem přiběhla blíž,
  • 00:05:35 ležel tam náš mladší syn
    a byl...to bylo strašné.
  • 00:05:50 Já...
  • 00:05:54 Víte, on...
  • 00:05:56 On byl předtím s bratrem
    obětovat Hospodinu...
  • 00:06:00 Tam nebyl žádný důvod, aby..
  • 00:06:06 -Mrtvolu jsem poznal hned
    a hned mi bylo jasné,
  • 00:06:09 kdo to mohl udělat.
  • 00:06:11 Náš syn Kain.
  • 00:06:16 -Výpovědi Adama a Evy
    nám potvrdili totožnost oběti.
  • 00:06:20 A máme také hlavního podezřelého.
  • 00:06:24 Otázka ?kdo? je tedy zodpovězena.
  • 00:06:29 Stále nám ale chybí informace
    o vražedné zbrani.
  • 00:06:33 Tu na základě ohledání
    místa činu a oběti určují
  • 00:06:36 specialisté ? technici a lékaři.
  • 00:06:39 Naše vyšetřování však vedeme
    na základě textu.
  • 00:06:42 Proto i náš specialista musí mít
    jinou kvalifikaci.
  • 00:06:46 Doktor Adam Mackerle
    je špičkovým odborníkem
  • 00:06:50 na Starý zákon a hebrejštinu.
  • 00:06:53 Dokáže v textu Bible najít to,
    co kriminalisté potřebují?
  • 00:06:58 Tedy odpovědi
    na otázky ?čím? a ?jak??
  • 00:07:02 Odhalí jeho analýza
    originálního textu indicie
  • 00:07:05 vedoucí k vražedné zbrani?
  • 00:07:08 A obsahuje snad hebrejský jazyk
  • 00:07:10 nějaký tajný kód,
    který nám v pátrání pomůže?
  • 00:07:16 -V prvé řadě si musíme uvědomit
  • 00:07:21 rozdíl mezi fikčním příběhem
    a příběhem,
  • 00:07:24 který představuje
    nějakou skutečnou reálnou událost.
  • 00:07:28 Pokud máme před sebou příběh,
  • 00:07:30 převypravující
    nějakou reálnou událost,
  • 00:07:32 tak si můžeme dovolit
    rekonstruovat tu událost,
  • 00:07:36 která je za textem.
  • 00:07:37 A kterou text potom ztvárňuje.
  • 00:07:39 Máme před sebou fikční text,
  • 00:07:42 takže jsme odkázáni
    pouze na to, co nám říká autor.
  • 00:07:45 A většinou to, co říká autor,
    tak je důležité a co neříká,
  • 00:07:50 co zamlčuje, důležité nebývá.
  • 00:07:52 -Během hledání odpovědí
  • 00:07:53 na otázky
    ?jak? a ?čím? jsme zjistili
  • 00:07:57 i fakta ohledně místa a času,
  • 00:08:00 tedy odpovědi na otázky
    ?kdy? a ?kde??
  • 00:08:03 Náš příběh ale nemůžeme
    jasně časově ani místně určit,
  • 00:08:07 protože se jedná o fikční příběh.
  • 00:08:09 Můžeme i přesto zjistit
    odpovědi na otázky ?jak? a ?čím??
  • 00:08:13 To znamená
    stanovit vražednou zbraň?
  • 00:08:19 -Vražedná zbraň
    v případě Kaina zmíněna není,
  • 00:08:23 takže je pouze na čtenáři,
    co si tam domyslí.
  • 00:08:26 Co tou vražednou zbraní
    asi tak mohlo být?
  • 00:08:29 Záleží na tom,
    jestli ta vražda byla úmyslná
  • 00:08:32 a připravovaná,
  • 00:08:34 nebo jestli byla
    spáchána v afektu.
  • 00:08:36 Pokud byla připravovaná,
  • 00:08:38 tak se na to Kain nachystal
    a přemýšlel,
  • 00:08:41 jaký vražedný nástroj
    by asi nejlépe použil.
  • 00:08:44 V tom případě
    můžeme počítat s nějakým nástrojem,
  • 00:08:48 s nožem, motykou, rýčem,
    byl to rolník,
  • 00:08:51 takže něco ze zemědělství.
  • 00:08:53 Jestliže to byla naopak
    vražda spáchaná v afektu,
  • 00:08:57 potom vzal Kain to,
    co měl po ruce.
  • 00:08:59 Což mohl být
    opět nějaký nástroj,
  • 00:09:02 který měl při sobě,
    mohl to být kámen,
  • 00:09:04 mohl to být kus dřeva,
    mohla to být větev...
  • 00:09:14 Do hry také může vstoupit
    ještě etymologie
  • 00:09:17 nebo význam
    samotného slova ?Kain?,
  • 00:09:19 což v hebrejštině a aramejštině
  • 00:09:21 směřuje do oblasti
    zpracování železa.
  • 00:09:24 Ve Starém zákoně se toto slovo
    objevuje také ve významu oštěpu.
  • 00:09:29 A to by mohlo předznamenávat
    také povahu Kaina.
  • 00:09:34 Stejně jako v hebrejštině ?Ábel?,
    řecky ?hevel?,
  • 00:09:38 což znamená ?vánek?, ?opar?,
    tedy něco pomíjivého.
  • 00:09:41 Něco, co nevydrží.
  • 00:09:43 Je to tentýž termín,
  • 00:09:45 který je v knize Kazatel
    použit pro marnost.
  • 00:09:48 Pro pomíjivost.
  • 00:09:49 Takže v obou jménech
  • 00:09:50 může být předznamenán
    protagonistů tohoto příběhu.
  • 00:10:05 -Vražednou zbraní tak mohl být
    jakýkoliv zemědělský nástroj.
  • 00:10:11 6 ze 7 kriminalistických otázek
    jsme už zodpověděli.
  • 00:10:17 Velkou neznámou
    nám ale stále zůstává motiv.
  • 00:10:21 Tedy otázka ?proč??
  • 00:10:43 -Ten motiv je důležitý
    z kriminalistického pohledu
  • 00:10:46 pro stanovení
    kriminalistických verzí,
  • 00:10:49 které by měly zahrnovat
    všechny možné motivy
  • 00:10:52 a všechny možné pachatele.
  • 00:10:54 Kriminalistické verze
    se prošetřují souhrnně,
  • 00:10:58 ale i samostatně, tak,
    aby zůstala jedna reálná.
  • 00:11:04 -Stanovme si i my nyní
    kriminalistické verze.
  • 00:11:08 Co se muselo stát tak strašného,
  • 00:11:10 aby to člověka Kaina
    dohnalo k bratrovraždě?
  • 00:11:14 Je skutečně všechno tak,
    jak vypadá?
  • 00:11:18 Nebo se biblický autor
    snaží něco skrývat?
  • 00:11:24 V prastarém textu čteme, že:
  • 00:11:26 "po jisté době přinesl Kain
    Hospodinu obětní dar z plodin země.
  • 00:11:43 Také Ábel přinesl oběť
  • 00:11:44 ze svých prvorozených ovcí
    a z jejich tuku.?
  • 00:11:59 Jak ale souvisí
    tato oběť s vraždou?
  • 00:12:06 Bible nás informuje,
    že Ábelovu oběť Hospodin přijal,
  • 00:12:11 ovšem na Kainův
    obětní dar neshlédl.
  • 00:12:17 Evidentně se oba dva snažili
    přinést to nejlepší,
  • 00:12:21 přesto však jeden zůstává
    odmítnutý a ponížený.
  • 00:12:34 -Důvodem, proč Bůh odmítl
    Kainovu oběť
  • 00:12:36 a přijal oběť Ábelovu,
    může být vícero.
  • 00:12:40 Autor se k tomu nijak nevyjadřuje,
  • 00:12:42 takže záleží pouze na čtenáři,
    jaké důvody si do toho promítne.
  • 00:12:47 První z důvodů
    může být ten,
  • 00:12:49 že Kain někde technicky pochybil.
  • 00:12:51 Částečně by tomu mohla
    nahrávat i poznámka autora,
  • 00:12:55 že zatímco Ábel
    přinášel z prvotin svého stáda,
  • 00:12:58 tak Kain přinesl pouze z plodů,
    z toho, co vypěstoval.
  • 00:13:02 Od toho je už jen
    malý krůček k tomu říct,
  • 00:13:05 že Bůh je svévolný,
    že si dělá co chce,
  • 00:13:08 bez nějakého rozumného důvodu.
  • 00:13:10 Nebo lidověji řečeno,
    je to Boží kapric.
  • 00:13:14 Bůh si rozmyslí:
    tak, teď budu preferovat Ábela
  • 00:13:18 a zrovna dneska se mi nelíbí Kain.
  • 00:13:20 Není to
    úplně neobvyklá interpretace,
  • 00:13:23 můžeme se s ní
    v dějinách setkat častěji,
  • 00:13:26 ale popravdě řečeno,
    neodpovídá kontextu.
  • 00:13:29 My prostě jenom nevíme,
    jaký důvod vedl Boha k tomu,
  • 00:13:33 že v tomto případě
    Ábela preferoval a Kaina odmítl.
  • 00:13:44 -Spouštěcí událostí,
    tedy motivem vraždy,
  • 00:13:47 je nepřijetí Kainovy oběti.
  • 00:13:50 Ale proč vlastně Kaina tak ranilo,
  • 00:13:52 že jeho oběť nebyla přijata
    a Ábelova ano?
  • 00:13:56 Stanovit
    různé kriminalistické verze
  • 00:13:58 našeho pátrání nám pomůže,
  • 00:14:00 pokud hlouběji pronikneme
    do rodinných tajemství a vztahů.
  • 00:14:07 -Víte, to je složité.
  • 00:14:10 Kain...Kain byl můj prvorozený syn.
  • 00:14:15 Vnímala jsem ho
    jako naplnění slibu,
  • 00:14:17 který nám Hospodin
    dal poté, co nás vyhnal z ráje.
  • 00:14:22 Že vše bude zase v pořádku.
  • 00:14:25 Že se vrátí ráj,
    o který jsme přišli.
  • 00:14:28 Že to bude můj syn,
    který zase zruší zlo.
  • 00:14:32 Přece kdo jiný než Kain
    to měl být?
  • 00:14:36 Když se mi narodil,
    věděla jsem,
  • 00:14:39 že jsem v něm znovu
    získala Hospodina.
  • 00:14:43 To matka pozná.
  • 00:14:46 -Kain byl pracovitý,
    dobrý chlap.
  • 00:14:50 Učil jsem ho všechno,
    všechno, co jsem věděl.
  • 00:14:53 Uměl každou práci,
    uměl za ni vzít.
  • 00:14:55 Dařilo se mu.
  • 00:14:57 No a ta oběť...
  • 00:15:01 Hovořil o ní,
    připravoval se na ni.
  • 00:15:05 Ale jeho bratr Ábel,
    ten byl takový...
  • 00:15:11 Byl jiný, nevýrazný.
  • 00:15:14 Nemastný, neslaný.
  • 00:15:17 A taky nebyl zemědělec
    jako já nebo Kain, ale pastýř.
  • 00:15:21 Samozřejmě oba
    chtěli dát to nejlepší, co měli.
  • 00:15:26 Kain na 100%.
  • 00:15:27 A Ábel určitě taky.
  • 00:15:33 -Z výpovědí vyplývají
    zajímavé souvislosti.
  • 00:15:36 Rodiče do Kaina
    vkládali veškeré naděje,
  • 00:15:39 dávali mu přednost před Ábelem.
  • 00:15:42 Kain tedy očekával,
    že i Bůh toto vyvolení potvrdí.
  • 00:15:45 Když se tak nestalo,
  • 00:15:47 byla to pro něho rána
    a na Ábela žárlil.
  • 00:15:51 1. vyšetřovací verzí je,
  • 00:15:53 že motivem vraždy
    bylo zklamání a závist.
  • 00:15:56 Je Kainovo zklamání
    polehčující okolností?
  • 00:16:00 Bůh motivy své volby
    nevysvětlil,
  • 00:16:02 a tím dal prostor
    pro různé výklady.
  • 00:16:06 A tak je zde
    i 2. vyšetřovací verze.
  • 00:16:09 Např. slavný romantický básník
    lord Gordon Byron viděl v zabití
  • 00:16:14 Ábela symbol ozbrojeného odporu,
    vzpoury proti bezpráví.
  • 00:16:19 Kain nám podle něho
    vybojoval svobodu.
  • 00:16:22 A podobně to viděl i William Blake
    a básník Charles Baudelaire.
  • 00:16:27 Nakonec i slavný nositel
    Nobelovy ceny za literaturu
  • 00:16:31 José Samarago tvrdí,
  • 00:16:32 že bratrovraždu nepřímo
    zapřičinil sám Hospodin.
  • 00:16:44 -Máme-li být
    aspoň trošku vědecky korektní,
  • 00:16:47 je potřeba vnímat ten text
    tak, jak je napsaný.
  • 00:16:50 A vnímat důrazy tam,
    kde je chtěl autor mít.
  • 00:16:54 Autor pomíjí vražednou zbraň,
  • 00:16:56 motivace, které vedly Boha k tomu
    odmítnout jednu oběť
  • 00:17:00 a přijmout oběť druhou,
  • 00:17:02 na druhé straně se autor
    zastavuje v okamžiku,
  • 00:17:05 kdy se Kain rozhněvá
    a doslova poklesne jeho tvář.
  • 00:17:10 Autor začíná popisovat
    Kainovy emoce,
  • 00:17:12 způsobené danou situací.
  • 00:17:14 A v tomto okamžiku
    přináší autor také zprávu o tom,
  • 00:17:18 co Bůh Kainovi řekl.
  • 00:17:19 Bůh se na Kaina obrací
    a říká mu:
  • 00:17:22 jestliže budeš
    jednat a smýšlet dobře,
  • 00:17:24 tak budeš přijat.
  • 00:17:26 Jestliže však nebudeš
    jednat a smýšlet dobře,
  • 00:17:29 v tom případě se hřích
    usadí u tvých dveří
  • 00:17:32 a ty mu máš vládnout.
  • 00:17:36 Ten hebrejský text
    je poněkud nejasný,
  • 00:17:38 obtížně interpretovatelný,
  • 00:17:40 nicméně vede
    přibližně tímto směrem.
  • 00:17:43 A skoro rozhovor
    mezi Bohem a Kainem
  • 00:17:46 je zaměřený na Kainovy emoce.
  • 00:17:49 A právě tady dochází
    ke Kainovu pochybení, zlomu,
  • 00:17:52 který potom
    vede k bratrovraždě.
  • 00:17:55 Kain nedokáže
    zvládnout své emoce,
  • 00:17:57 nedokáže se zastavit,
    zamyslet a přijmout situaci tak,
  • 00:18:01 že ji nechápe, že jí nerozumí,
  • 00:18:03 nerozumí Božím pohnutkám,
    ale bere věci do vlastních rukou.
  • 00:18:08 A pod vlivem emocí čili v afektu
    jde a zabije svého bratra.
  • 00:18:12 -Na základě.faktů v Bibli
    se proto spíše přikláníme
  • 00:18:16 k 1. vyšetřovací verzi:
  • 00:18:18 vražda za závisti,
    zklamání a zloby.
  • 00:18:22 Chybí nám ale ještě
    doznání a rekonstrukce činu,
  • 00:18:26 což tuto verzi
    může definitivně potvrdit.
  • 00:18:31 -Snadno se soudí člověk,
    když u toho nebyl.
  • 00:18:36 Nedovedete si představit
    to ponížení,
  • 00:18:38 které jsem zažíval.
  • 00:18:40 Já se tak snažil,
    já chtěl dělat všechno dobře.
  • 00:18:44 A zatím Hospodin tu moji oběť,
    která mi dala tolik práce,
  • 00:18:48 tak nepřijal!
  • 00:18:49 A zatím Ábel, ten vánek,
    ten přelud, ten nikdo!
  • 00:18:57 Jeho oběť přijal,
  • 00:18:59 byla tak snadná,
    měl to tak jednoduché!
  • 00:19:02 A já jsem chtěl ještě
    všechno změnit,
  • 00:19:04 udělat něco jinak!
  • 00:19:06 A ono nic,
    vůbec nic nefungovalo!
  • 00:19:09 Ábel si mě ani nevšímal.
  • 00:19:19 Ležel jsem potlučený dole
    a teprve tehdy si mě bratr všiml.
  • 00:19:23 Jak já jsem ho nesnášel!
  • 00:19:26 A v tu chvíli
    ke mně promluvil Hospodin.
  • 00:19:29 Nebudeš-li konat dobro,
    hřích se uvelebí u Tvých dveří
  • 00:19:32 a bude po tobě dychtit.
  • 00:19:34 Ty však máš nad tím vládnout.
  • 00:19:36 A víte, co mi řekl Ábel?
  • 00:19:38 Možná kdybys
    trochu víc důvěřoval...
  • 00:19:41 Trochu? Já a trochu?
  • 00:19:42 Já, který dělal
    všechno naplno, trochu?
  • 00:19:45 Trochu?
  • 00:19:49 -Připomeňme si,
    že jsme měli 2 vyšetřovací verze:
  • 00:19:52 Kain jako žárlivec,
    který nepřeje bratrovi úspěch
  • 00:19:56 a Kain jako hrdina boje
    za lidskou emancipaci.
  • 00:19:59 Kainovo doznání potvrzuje,
  • 00:20:01 že motivem
    byla naprosto obyčejná závist.
  • 00:20:05 Podplukovník Josef Chaloupka
  • 00:20:07 je dokumentaristou
    Kriminalistického ústavu.
  • 00:20:11 Jeho hlavními pracovními nástroji
    jsou kamera,
  • 00:20:14 počítač se střihovým programem
  • 00:20:16 a databáze archivu
    vyřešených a nevyřešených případů.
  • 00:20:23 -Motiv závisti
    je známým motivem pro vraždu.
  • 00:20:26 I mezi sourozenci.
  • 00:20:27 i když mezi nimi
    fungují silné sociální vazby,
  • 00:20:31 frustrace z vlastní nedoceněnosti,
  • 00:20:33 vztek a pomsta
    za vlastní neúspěch,
  • 00:20:36 možná i dlouhodobě potlačované,
    vedou k tomu,
  • 00:20:39 že se v člověku
    jednoho dne něco zlomí
  • 00:20:41 a udělá čin, kterého by se
    za jiných okolností nedopustil.
  • 00:20:46 Ale důsledky
    jsou devastující a nevratné.
  • 00:20:49 -Dávné zločiny minulosti
    působí tajemně.
  • 00:20:51 Střízlivý pohled na fakta
    však pod nánosem romantiky
  • 00:20:55 a střetu s nadpozemskými silami
  • 00:20:57 nachází něco mnohem obyčejnějšího
    a uvěřitelnějšího.
  • 00:21:01 Kain zabíjí Ábela,
    protože mu závidí
  • 00:21:04 a nemůže snést jeho úspěch,
  • 00:21:06 který si podle všeho
    zaslouží jen on sám.
  • 00:21:08 A policejní praxe ukazuje,
  • 00:21:10 že tento příběh
    se opakuje stále a stále.
  • 00:21:16 -V archivech nalézáme
  • 00:21:17 podobné případy
    pokusů o bratrovraždu,
  • 00:21:20 kde motivem byla závist.
  • 00:21:22 starší a neúspěšný bratr
    záviděl svému mladšímu bratrovi,
  • 00:21:26 že má v pořádku rodinu,
    že má auto, majetek,
  • 00:21:29 takže se mu daří.
  • 00:21:30 I když
    nebyl žádný milionář,
  • 00:21:32 žil normální život na vesnici,
  • 00:21:34 ale byl narozdíl od svého bratra
    snaživý a pracovitý.
  • 00:21:38 Starší bratr jednou
    svého úspěšnějšího bratra navštívil
  • 00:21:42 a při rozhovoru na dvoře
    najednou vytáhl zbraň
  • 00:21:45 a začal po něm střílet.
  • 00:21:47 Zraněnému bratrovi
    se podařilo uniknout
  • 00:21:50 s několika průstřely.
  • 00:21:51 Jenže střelec se pak vrátil,
  • 00:21:53 začal demolovat auto
    a další majetek svého bratra.
  • 00:21:57 Motivem v tomto případě
    naštěstí jen pokusu o bratrovraždu
  • 00:22:01 byla závist a zloba
    pramenící z vlastní neúspěšnosti.
  • 00:22:05 -Je potřeba říct,
    že ať je motivace jakákoli,
  • 00:22:08 žádná vražda není omluvitelná.
  • 00:22:12 Takže zcela jistě
    nemá nikdo právo
  • 00:22:15 lidský život druhému vzít.
  • 00:22:20 -Dobře vím,
    že jsem to zavinila tím,
  • 00:22:23 že jsem Kaina před jeho bratrem
    protěžovala.
  • 00:22:26 Bylo to Hospodinovo rozhodnutí,
    že Kain nemá být tím,
  • 00:22:30 kdo bude přinášet oběti.
  • 00:22:32 Ale já to chtěla jinak.
  • 00:22:37 -U běžného kriminálního případu
  • 00:22:39 bychom v tomto místě
    vyšetřování skončili.
  • 00:22:42 Předmětem našeho zkoumání
    je ale vražda biblická
  • 00:22:45 a nám zbývá
    ještě udělat poslední krok.
  • 00:22:48 Zjistit, jaký je
    duchovní význam tohoto zločinu.
  • 00:22:53 -V prvních kapitolách
    Knihy Genesis je velmi zajímavé to,
  • 00:22:57 že Bůh netrestá,
    ale Bůh napravuje situaci,
  • 00:23:00 kterou člověk poškodil
    nebo zničil.
  • 00:23:03 Toho se týká
    známé a slavné Kainovo znamení.
  • 00:23:06 Kainovo znamení
    není označení vraha tak,
  • 00:23:09 aby každý, kdo potká Kaina,
    hned viděl: hle, to je vrah,
  • 00:23:13 dejme si na něho pozor.
  • 00:23:14 Úplně naopak.
  • 00:23:16 Kain je potrestán tím,
    že nemůže zůstat doma,
  • 00:23:19 musí odejít do vyhnanství,
    do země Nód,
  • 00:23:22 přočemž slovo Nód v hebrejštině
    odkazuje na bloudění,
  • 00:23:25 putování bez cíle a vyhnanství.
  • 00:23:28 A Kain se bojí,
    že to je břímě, trest,
  • 00:23:32 který není unesitelný,
    který nemůže unést.
  • 00:23:36 A Bůh mu vychází vstříc
    právě tím,
  • 00:23:38 že mu dává Kainovo znamení,
    čili označuje ho a říká,
  • 00:23:42 že kdokoliv potká Kaina,
  • 00:23:45 tak by ho
    znamení mělo zastavit,
  • 00:23:48 aby Kaina nezabil.
  • 00:23:50 A pokud Kaina zabije,
  • 00:23:52 tak ho Bůh
    7meronásobně potrestá.
  • 00:23:55 Takže Kainovo znamení
    je paradoxně znamením milosti,
  • 00:23:58 znamením Boží ochrany pro vraha.
  • 00:24:02 A je to z toho důvodu,
    že Bůh nechce,
  • 00:24:05 aby se násilí, které Kain spáchal,
    šířilo dál.
  • 00:24:09 Kain zabil Ábela
  • 00:24:10 a tím pádem se cítí
    někdo volný k tomu,
  • 00:24:13 aby zabil Kaina.
  • 00:24:15 Kain zabil Ábela,
    ale tady násilí musí končit
  • 00:24:18 a Bůh dává toto znamení
    právě proto, aby tot zaručil.
  • 00:24:24 -Tajuplný biblický text končí
    Kainovým odsouzením a vyhnáním.
  • 00:24:30 Děsivý příběh bratrovraždy
    ze závisti ale nevrcholí
  • 00:24:34 přísným trestem.
  • 00:24:36 Kain se ožení, zakládá města,
    plodí potomky.
  • 00:24:39 Ale temná biblická formulace,
    že odešel od tváře Hospodinovy,
  • 00:24:44 nás nenechává na pochybách,
    že žil navždy poznamenaný zločinem,
  • 00:24:48 který spáchal.
  • 00:24:50 A že snaha člověka vykládat si
    svobodu jako nezávislost na Bohu
  • 00:24:54 je vražedná.
  • 00:25:02 Skryté titulky: Hana Svanovská,
    Česká televize 2014
  • 00:25:44 .

Související