iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
3. 6. 2007
14:15 na ČT1

1 2 3 4 5

16 hlasů
2764
zhlédnutí

Cesty víry

Předávání víry

Děti z náboženství "mučedníky"?

21 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Cesty víry - Předávání víry

  • 00:00:21 Většinou máme obecnou představu,
  • 00:00:24 že nábožensky
    vychováváme dítě v okamžiku,
  • 00:00:27 kdy ho začneme brát do kostela,
  • 00:00:29 kdy se s ním modlíme
    jeho první modlitbičku
  • 00:00:32 nebo když mu před spaním
    čteme z dětské Bible.
  • 00:00:36 Dítě však prožívá
    základní zkušenosti se světem
  • 00:00:38 doslova od svého prvního nádechu.
  • 00:00:40 Každé dítě,
    které se narodí do tohoto světa,
  • 00:00:43 má spoustu potřeb,
  • 00:00:45 které bývají vesměs
    již v zárodku
  • 00:00:46 uspokojeny starostlivými rodiči.
  • 00:00:49 Právě tak mrňousek poznává,
    že je milován.
  • 00:00:52 Což je skutečnost,
    jež je nosným pilířem
  • 00:00:54 životního pocitu nazývaného
    ?základní důvěra?,
  • 00:00:57 který se mnohem později
    může rozšířit
  • 00:01:00 ze vztahu k nejbližším osobám
    i na vztah k Bohu.
  • 00:01:08 My křesťané teď tvoříme
    v naší společnosti
  • 00:01:13 pouze malou subkulturu
    a často podstatně nesrozumitelnou.
  • 00:01:16 Pro zbytek společnosti.
  • 00:01:18 V předmětu náboženství
    může učitel udělat
  • 00:01:22 velmi mnoho proto,
  • 00:01:23 aby tyto předsudky byly odstraněny.
  • 00:01:26 Školství dnes prochází
    vzdělávací reformou,
  • 00:01:30 vytváříme vzdělávací programy
    a v jejich rámci
  • 00:01:33 by škola měla rozvíjet
    multikulturní výchovu.
  • 00:01:37 Tzn. v rámci této výchovy
    se vytváří prostor,
  • 00:01:41 v rámci kterého
    navštěvují předmět ?náboženství?,
  • 00:01:45 kde je na jejich učitelích,
    aby ostatním vysvětlovali,
  • 00:01:48 co znamená např.
    slavit křesťansky Vánoce
  • 00:01:51 nebo co znamená
    slavit křesťansky Velikonoce,
  • 00:01:55 co znamená biblická zpráva
    o stvoření světa,
  • 00:01:58 co to znaemaná ve vźtahu
    ke zprávě o stvoření světa tak,
  • 00:02:03 jak ji podává věda.
  • 00:02:05 Zkrátka to dítě by si z předmětu
    o náboženství
  • 00:02:08 mělo vytvářet
  • 00:02:10 takový sebevědomý
    a emancipovaný postoj
  • 00:02:13 vůči vědeckému pohledu na svět
  • 00:02:15 a mělo by také umět
    o tomto svém postoji
  • 00:02:18 hovořit s ostatními.
  • 00:02:27 Protože ráda maluju,
  • 00:02:29 tak jsem si jednou vzala
    takový obrázek,
  • 00:02:32 a že ten obrázek přemaluji.
  • 00:02:34 A nedařilo se mi to.
  • 00:02:36 Nemohla jsem to nakreslit.
  • 00:02:40 A když už jsem z toho byla
    spíš taková vzteklá,
  • 00:02:45 tak najednou jako bych slyšela,
  • 00:02:47 že mi Bůh právě říká:
    ale takhle ne.
  • 00:02:52 Ty jsi dostala ten dar,
    ale dostala jsi ho ode mě.
  • 00:02:55 A podle toho s ním
    musíš také zacházet.
  • 00:02:58 Nemůžeš takhle.
  • 00:03:00 A když jsem si to
    tak jinak uvědomila,
  • 00:03:03 že člověk má opravdu
  • 00:03:06 přistupovat ke všemu s pokorou,
  • 00:03:09 tak jsem to začala vidět úplně
    jinak
  • 00:03:11 a ten obrázek
    jsem měla namalovaný za 10 minut.
  • 00:03:15 Ale nenechalo mě to spát
    a říkala jsem si:
  • 00:03:18 to nebylo jen tak,
  • 00:03:19 to nebylo jen tím obrázkem,
  • 00:03:21 a věděla jsem,
    že je katechetický kurs,
  • 00:03:25 kde se vzdělávají lidé,
    kteří chtějí učit náboženství.
  • 00:03:42 Tak já už učím skoro 20 roků
  • 00:03:45 a za totality jsem učila
    v rodinách.
  • 00:03:49 Po tom roce 1990
    jsem si udělala katechetický kurs
  • 00:03:53 a začala jsem učit ve škole.
  • 00:03:57 Od té doby vlastně učím
    pořád ve škole tady v Újezdě
  • 00:04:01 a učila jsem i v jiných školách.
  • 00:04:04 Teď tu mám 4 hodiny vyučování,
  • 00:04:06 ale někdy jsem mívala
    třeba 12 a více hodin.
  • 00:04:11 MODLITBA RŮŽENCE.
  • 00:04:20 Naše katechetické centrum
    pořádá už řadu let
  • 00:04:23 vzdělávací kursy pro laiky,
  • 00:04:29 jejichž cílem je jednak
    poskytnout širší veřejnosti
  • 00:04:32 náboženské vzdělání,
  • 00:04:34 a potom také
    vychovat katechety pro farnosti.
  • 00:04:37 Tzn. lidi,
  • 00:04:38 kteří budou třeba
    vyučovat náboženství na farách
  • 00:04:41 anebo třeba dělat
    nějaké jiné činnosti s dětmi,
  • 00:04:45 případně i s dospělými.
  • 00:04:52 Hráz, která existuje
    mezi věřícími a nevěřícími dětmi,
  • 00:04:56 se nazývá předsudek.
  • 00:05:01 V okamžiku,
  • 00:05:02 kdy ty 2 skupiny lidí žijí odděleně
    a neznají způsob života
  • 00:05:07 toho druhého,
  • 00:05:09 tak si mezi sebou vytvářejí
    takovou hráz.
  • 00:05:12 Učitel náboženství nemůže dát
    jednoduchý recept tomu dítěti,
  • 00:05:16 kterému se třeba zasměje
    nějaký kamarád ve třídě,
  • 00:05:20 že chodí do náboženství
    nebo že je pobožné.
  • 00:05:24 Jednoduchý recept
    mu dát nemůže.
  • 00:05:26 Může se ale spolu s ním snažit,
    aby ta atmosféra,
  • 00:05:31 která je plná předsudků v té škole,
    se začala měnit.
  • 00:05:36 My jsme zvyklí hovořit
    o interkulturní výchově v okamžiku,
  • 00:05:40 kdy Evropou otřese
    nějaký teroristický útok
  • 00:05:43 a my za ním vidíme
  • 00:05:45 třeba náboženský fundamentalismus
    islámské skupiny obyvatel.
  • 00:05:50 Ale možná nás ani nenapadne,
  • 00:05:52 že stejný dialog bychom měli vést
    jako věřící a nevěřící,
  • 00:05:57 kde převládající kulturou
    je kultura nekřesťanská.
  • 00:06:08 Ne že by se mi
    vyloženě lidé posmívali,
  • 00:06:11 ale to člověk vycítí,
    že není přijatý od těch ostatních.
  • 00:06:16 Zvlášť jsem to poznala,
  • 00:06:18 když jsem potom začala chodit
    do těch škol.
  • 00:06:21 Viděla jsem tam třeba
    ty pohledy různých učitelů,
  • 00:06:25 i když musím říct,
  • 00:06:27 že se naopak našli ti,
    kteří se začali obracet a viděli,
  • 00:06:31 že to není jen tak,
    ten nepovinný předmět náboženství,
  • 00:06:36 že to není žádná zbytečnost.
  • 00:06:41 Takže někteří se odvrátili,
    někteří se spíš zase přiblížili.
  • 00:06:49 Je to asi v různých oblastech
    různé,
  • 00:06:52 tady v Újezdě si mně moc nestěžují.
  • 00:06:55 Možná občas spíš nějaký kamarád
    občas řekne:
  • 00:06:58 pojď ven
    a nechoď do náboženství,
  • 00:07:01 ale setkala jsem se i s tím,
    že si děti stěžovaly,
  • 00:07:05 že jim nadávají
    nebo se jim posmívají.
  • 00:07:12 Posmívají se mi hodně
    děti ve třídě,
  • 00:07:15 různě dělají, že se modlí
    nebo že půjdou do kostela
  • 00:07:19 a přitom to není pravda.
  • 00:07:22 Mrzí to potom člověka.
  • 00:07:25 Už se mi stalo,
    že se mi posmívali ve škole.
  • 00:07:28 Posmívali se tam třeba
    jiným klukům,
  • 00:07:31 jiným klukům,
    kteří tam třeba chodí do kostela.
  • 00:07:35 Ale já jsem měl na toto
    docela štěstí,
  • 00:07:37 že patřím do takové
    silnější party v té třídě,
  • 00:07:41 takže mně se toto ani moc nestalo.
  • 00:07:48 My máme ve třídě
    tak dobrou komunitu,
  • 00:07:51 že mě berou takového, jaký jsem.
  • 00:07:53 A nějak mne nezařazují
    mezi ty horší.
  • 00:07:56 Berou mě takového, jaký jsem.
  • 00:07:58 Nestalo se mi to ještě.
  • 00:08:05 Dítě už v okamžiku,
    kdy přichází na svět,
  • 00:08:08 si s sebou přináší
    takový zárodek toho,
  • 00:08:12 že jednou bude toužit po hodnotách,
    které přesahují jeho život.
  • 00:08:17 A rozvíjet tento zárodek,
  • 00:08:19 to je opravdu úkolem prostředí,
    ve kterém se to dítě pohybuje.
  • 00:08:25 Já rozlišuji
    2 typy náboženské výchovy:
  • 00:08:28 náboženskou výchovu
    v tom nejširším slova smyslu,
  • 00:08:31 a té se podrobuje dítě v rodině
    prostě tím,
  • 00:08:35 jak ho rodiče uvádějí
    do velkých duchovních zkušeností,
  • 00:08:39 jako je třeba
    úžas nad krásou světa
  • 00:08:41 nebo smysl pro to druhému odpustit.
  • 00:08:44 Nebo smysl pro krásu maličkostí,
    které nás obklopují.
  • 00:08:50 A to je náboženská výchova
    v tom nejširším smyslu slova.
  • 00:08:54 Současně ale také v rodině
  • 00:08:57 je dítě také
    uváděno do křesťanství.
  • 00:09:01 A to tím,
    že rodiče chodí do kostela,
  • 00:09:04 že se rodiče modlí a dítě se
    účastní
  • 00:09:06 těchto aktivit,
  • 00:09:08 tak tím je uváděno
    do světa křesťanství.
  • 00:09:11 No ale ruku v ruce s tím
    musí postupovat
  • 00:09:14 i takové záměrné uvádění
    do světa víry.
  • 00:09:17 A navíc, dítě také potřebuje
    v rámci toho uvádění
  • 00:09:21 být konfrontováno
    s dětmi stejného věku,
  • 00:09:24 které sdílejí jeho otázky
    a sdílejí jeho pochybnosti.
  • 00:09:28 Proto si myslím,
  • 00:09:30 že předmět ?náboženství?
    je pro děti smysluplný
  • 00:09:34 a je také nesmírně důležitý.
  • 00:09:36 Rodina může dát velmi mnoho
    v náboženství
  • 00:09:39 a náboženském rozvoji,
    v osobnosti toho dítěte.
  • 00:09:42 Ale nemůže dát všechno.
  • 00:09:48 Tak někdy je to předávání
    dost složité,
  • 00:09:51 protože v těch třídách jsou děti,
  • 00:09:53 které jsou z našich rodin,
    z křesťanských,
  • 00:09:57 chodí každou neděli do kostela,
  • 00:09:59 a jsou také děti,
  • 00:10:01 které se k tomu dostaly
    třeba jediné skrze kamarády.
  • 00:10:05 A proto já se snažím
    vždycky vycházet
  • 00:10:07 od přirozených věcí,
  • 00:10:09 které mají děti kolem sebe,
  • 00:10:12 které dobře znají,
    třeba přírodu apod.,
  • 00:10:15 a potom přicházíme
    k těm nadpřirozeným věcem.
  • 00:10:20 ZPĚV.
  • 00:10:33 Někdy mám takové dilema,
    ač optimistka,
  • 00:10:36 jestli to, co dělám,
    je zbytečnost.
  • 00:10:44 Protože si říkám:
  • 00:10:45 já jim tady
    jednou za týden něco říkám,
  • 00:10:49 a vím, že tak nežiji,
    že ta rodina tak nefunguje.
  • 00:10:55 Je mi z toho někdy smutno,
  • 00:10:58 ale vím, že to jinak nejde,
  • 00:11:00 a vždycky si říkám:
  • 00:11:02 když aspoň to semínko
    do toho dítěte zaseju,
  • 00:11:06 když si bude pamatovat
    jednu nějakou hezkou věc,
  • 00:11:10 z té hodiny, tak věřím,
  • 00:11:13 že ji dokážu uplatnit,
  • 00:11:15 když mu třeba bude jednou ?ouvej?.
  • 00:11:25 Mám takový pocit,
    že čím ta společnost je bohatší
  • 00:11:29 a lidé se mají lépe,
    tak ta víra upadá.
  • 00:11:35 Protože potom si najdou
    vlastně zábavu
  • 00:11:38 a najednou nemusí do kostela,
  • 00:11:40 protože jedou do Brna
    do obchodních center nakupovat.
  • 00:11:44 A najednou na Pána Boha
    nemají čas
  • 00:11:47 a utíkají, utíkají, utíkají,
  • 00:11:49 ale tak, jak o tom
    hovořila Maruška,
  • 00:11:52 tak si vždycky říkáme
    ten náš příklad:
  • 00:11:55 to je to největší a nejhlubší,
    co těm lidem můžeme dát.
  • 00:12:02 ?Když se doslechla o Ježíšovi,
  • 00:12:05 přišla zezadu v zástupu
    a dotkla se jeho šatu.
  • 00:12:08 Říkala si totiž:
    dotknu - li se aspoň jeho šatu,
  • 00:12:12 budu zachráněna!?
  • 00:12:14 Chodím do náboženství proto,
    že mě to baví,
  • 00:12:17 a jsem na to zvědavá.
  • 00:12:19 No chodili tam i moji rodiče
    a učili mě tam i rodiče,
  • 00:12:23 chodím do kostela,
    takže chodím i do náboženství.
  • 00:12:27 Nevím, mě to baví.
  • 00:12:29 Není to pro mě ztráta času,
    aspoň se dozvím něco,
  • 00:12:34 co se stalo v minulosti.
  • 00:12:37 Já jsem ctěla chodit sem
    do náboženství
  • 00:12:40 a rodiče mě v tom jen podporovali.
  • 00:12:43 Já chodím proto, že mě to baví,
  • 00:12:46 a protože chci chodit proto,
    abych něco věděla.
  • 00:12:49 Chodím už od 1. třídy
    a chodím taky do kostela.
  • 00:12:57 Já mám pocit,
    že spousta lidí bere Boha
  • 00:13:00 jako pojistku.
  • 00:13:03 Jako pojistku na něco.
  • 00:13:07 Tzn. necháme dítě pokřtít,
    uděláme si takový hezký den.
  • 00:13:14 Dítě bude chodit do náboženství,
    ty první 3 roky,
  • 00:13:18 protože ve 3. třídě
    se připravujeme na to přijímání,
  • 00:13:23 to je potřeba,
  • 00:13:25 protože jinak
    by se na nás zlobila třeba babička,
  • 00:13:29 takže takovouto pojistku.
  • 00:13:32 Takováta zadní vrátka.
  • 00:13:34 Ale mně připadá,
  • 00:13:35 že celkově dnešním lidem
    chybí smysl pro zodpovědnost.
  • 00:13:39 Co jsme tomu Bou slíbili?
  • 00:13:41 Nějak zapomínáme.
  • 00:13:46 To, že ty děti někam vedeme,
    a teď jim řekneme:
  • 00:13:50 už nemá smysl
    chodit dál do náboženství,
  • 00:13:53 i když vím od spousty dětí,
    které za mnou přijdou a řeknou:
  • 00:13:58 paní učitelko,
    my bychom do náboženství chodili,
  • 00:14:02 ale naši říkali, že už to není
    potřeba.
  • 00:14:05 Taže ty děti nemají doma zázemí,
    které by měly mít.
  • 00:14:08 A ty děti, které mají zázemí,
    ty samozřejmě vydrží a chodí.
  • 00:14:12 A není to pro ně problém.
  • 00:14:14 Řekla bych,
    že je to pro ně samozřejmost
  • 00:14:17 a je to součást jejich života.
  • 00:14:22 Právě ta situace
    je mnohdy složitá v tom,
  • 00:14:25 že rodiče posílají děti do
    náboženství
  • 00:14:28 jenom kvůli tomu,
    aby byly nějak vychované.
  • 00:14:32 Ono to náboženství vlastně
    neublíží.
  • 00:14:34 Je to určitý předmět etiky,
    dobrého chování,
  • 00:14:37 oni jim tam nic špatného neřeknou,
    tak ať si to absolvují.
  • 00:14:43 Ale v té rodině
    chybí ten osobní vztah k Bohu.
  • 00:14:48 Jak rodičů, tak těch dětí.
  • 00:14:51 My se můžeme snažit k tomu
    nějak navodit tu 1 hodinu týdně,
  • 00:14:55 ale oni k tomu musí dorůst sami.
  • 00:15:03 V r. 1990
    a v těch následujících letech
  • 00:15:06 bylo hodně dětí,
  • 00:15:08 protože si myslím,
    že bylo ve společnosti
  • 00:15:10 takové nadšení,
  • 00:15:12 takže jsme mívali přes 120 dětí
    tady na škole.
  • 00:15:16 Teď se ten počet snížil pod 100,
    ubývá dětí,
  • 00:15:19 ale ubylo i toho nadšení.
  • 00:15:31 Ze zkoumání toho,
  • 00:15:32 kým by měl učitel náboženství
    pro své žáky být, tak z toho
  • 00:15:37 vyplývá to,
  • 00:15:38 že to klade nesmírné nároky
    na jeho profesionalitu.
  • 00:15:41 Učitel náboženství musí být opravdu
    výborným způsobem vzdělaný člověk,
  • 00:15:44 jak v teologických vědách,
  • 00:15:46 tak ve vědách psychologických
    a pedagogických.
  • 00:15:50 Na druhé straně je to veliký nárok
  • 00:15:53 na jeho osobní postoj
    křesťanské víry,
  • 00:15:56 jak v životě soukromém,
    tak v životě veřejném.
  • 00:16:01 A tyhlety 2 nároky skloubit
    a spojit
  • 00:16:04 je opravdu nesmírně obtížné.
  • 00:16:08 My máme opravdu
    velmi dobrou zkušenost se studenty,
  • 00:16:11 kteří studují obor
  • 00:16:13 ?Učitelství, náboženství a etika?
    na našší teologické fakultě.
  • 00:16:17 A máme už také mnohé zkušenosti
    s tím,
  • 00:16:19 jak se uplatňují v praxi.
  • 00:16:22 Jsou takoví,
    kteří skutečně už léta pracují
  • 00:16:24 jako obětaví učitelé náboženství,
  • 00:16:26 jsou takoví, ktří s nadšením
    vstoupí do té práce,
  • 00:16:29 ale po několika letech
    odcházejí i s troškou té hořkosti,
  • 00:16:33 protože si nebyli schopni
    pomocí této vysoce náročné práce
  • 00:16:37 vydělat na chléb náš vezdejší.
  • 00:16:40 A jsou takoví,
  • 00:16:42 kteří vůbec do procesu
    té náboženské výchovy
  • 00:16:45 jako profesionálové nevstoupí
  • 00:16:47 a uplatní se ve společnosti
    někde úplně jinde.
  • 00:16:54 Proč to náboženství učím?
  • 00:16:56 Chci předávat dětem Boží lásku.
  • 00:17:00 A snažím se to dělat tak,
  • 00:17:02 že si s nimi vytvořím pěkný vztah.
  • 00:17:05 A na tom vztahu stavíme
    společenství
  • 00:17:08 a vlastně i to předávání víry.
  • 00:17:15 Chci jim také Boha ukázat
    jako živou osobu
  • 00:17:18 a nejen jako abstraktní pojem.
  • 00:17:21 Aby chápali, že Bůh je někdo,
  • 00:17:24 někdo živý, kdo je má rád,
  • 00:17:27 kdo jim pomáhá,
  • 00:17:29 kdo je jim nablízku,
  • 00:17:33 komu se můžou se vším svěřit.
  • 00:17:38 A tak si myslím,
    že se v nich může rodit živá víra,
  • 00:17:42 která jim vydrží i po celý život.
  • 00:17:50 Někteří lidé, a říkají,
    že v Boha nevěří,
  • 00:17:54 tak najedno začnou
    do toho náboženství ty děti dávat.
  • 00:17:58 A jako důvod vidím ten,
    že sami ti rodiče cítí,
  • 00:18:02 že ty děti potřebují
    nějakou etickou výchovu.
  • 00:18:09 Že tady je něco, nějaký článek,
  • 00:18:13 který ta společnost
    těm dětem dnes nedává,
  • 00:18:16 v tom vzdělání.
  • 00:18:18 Což je to náboženství,
    etická výchova.
  • 00:18:21 Nejednou se mi stalo,
  • 00:18:22 že právě s těmi staršími dětmi
    úplně utečeme od tématu
  • 00:18:27 a dostaneme se většinou
    třeba k sexuální výchově.
  • 00:18:32 Která je samozřejmě zajímá.
  • 00:18:34 Takže si s nimi o tom
    třeba otevřeně vykládám
  • 00:18:38 a pak se mi taky třeba stane,
  • 00:18:40 že jdu třeba po chodbě
    a děti na mě křičí:
  • 00:18:43 paní učitelko, budeme mít
    místo náboženství
  • 00:18:45 dneska sexuální výchovu?
  • 00:18:47 Tak to je vždycky takové legrační.
  • 00:18:50 Ale ty děti to potřebují slyšet
    a já si vždycky říkám:
  • 00:18:54 a kde jinde by to měly slyšet?
  • 00:18:56 Protože všude jinde se to dozví
    hrubě.
  • 00:19:00 Škaredě.
  • 00:19:03 A většinou jim není vysvětlen
    vztah.
  • 00:19:06 Většinou se učí,
  • 00:19:08 jakým způsobem se rozmnožují
  • 00:19:10 a jaké jsou všechny možné ochrany
    a prostředky,
  • 00:19:14 ale nikdo jim neřekne,
  • 00:19:16 jaký by k sobě měly mít
    nejdříve vztah.
  • 00:19:30 Že má smysl uvádět
    křesťanské hodnoty do života,
  • 00:19:33 jsem si naposledy uvědomila
  • 00:19:35 při práci s dálkovými studenty
    na naší fakultě,
  • 00:19:39 když jsme se pomocí bibliodramatu
    snažili hlouběji porozumět
  • 00:19:43 některým biblickým textům.
  • 00:19:45 A když jsme potom dělali
    takové zpětné promýšlení, té práce,
  • 00:19:50 tak jeden z jejích účastníků řekl:
  • 00:19:53 já jsem si dnes dopoledne
    velmi uvědomil,
  • 00:19:56 že náš křesťanský Bůh je Bůh,
  • 00:20:00 který změnu umožňuje
    a který změnu nabízí.
  • 00:20:04 On mi tím vlastně připomněl,
  • 00:20:06 jak křesťanské hodnoty
  • 00:20:08 mohou hluboce a dobře
    ovlivňovat lidský život.
  • 00:20:12 Křesťanství dává nádherné ideály
    životu člověka
  • 00:20:17 a žít podle těch ideálů znamená
    žít opravdu hlouběji
  • 00:20:21 a žít život krásně.
  • 00:20:24 A proč bychom neměli
    přát naší zemi
  • 00:20:27 tu nejlepší budoucnost?
  • 00:20:29 Čili budoucnost,
  • 00:20:30 ve které lidé budou prožívat
    svou budoucnost hluboce
  • 00:20:33 a budou ji prožívat krásně.
  • 00:20:36 ?Neboj se, jen věř.
  • 00:20:38 A nedovolil nikomu,
    aby šel s ním."
  • 00:20:42 Nejde tedy jen o to,
    co se děti o Bohu dozví,
  • 00:20:44 ale i o to,
  • 00:20:46 zda budou připraveny
    utvářet podle této víry
  • 00:20:48 i svůj život.
  • 00:20:49 Víra je tedy děj,
  • 00:20:51 který se odehrává
    mezi člověkem a Bohem.
  • 00:20:54 Někdy je to děj velmi dramatický,
    jindy harmonický,
  • 00:20:57 občas rozjitřený lidským tápáním.
  • 00:21:00 Ale vždy je plný nových objevů.
  • 00:21:04 Splnili jste to, co jste měli,
    takže můžete jít.
  • 00:21:07 Takže s Pánem Bohem!
  • 00:21:09 S Pánem Bohem!
  • 00:21:17 Skryté titulky:
    Hana Svanovská
  • 00:21:33 .

Související