iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 10. 2005
21:40 na ČT2

1 2 3 4 5

4 hlasy
10183
zhlédnutí

Portréty

Tomáš kardinál Špidlík

Portrét jezuitského kněze, profesora římských univerzit a slovanofila

15 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Tomáš kardinál Špidlík

  • 00:00:30 "Já jsem se to dozvěděl
    den předtím.
  • 00:00:33 Pak jsem dostal dopis
    od Svatého otce
  • 00:00:36 a v odpovědi jsem docela upřímně
    řekl:
  • 00:00:39 Pro mě jako osobu by to nemělo
    žádný smysl.
  • 00:00:43 Mít v mém věku nějaký úřad
    nebo něco jiného.
  • 00:00:46 Ale velice mu děkuju za to,
    že je to jakési
  • 00:00:50 církevní potvrzení mé práce.
  • 00:00:53 Já jsem se celý život věnoval
    studiu východní spirituality."
  • 00:01:02 "Kardinálu Tomáši Špidlíkovi
    Svatý otec svěřuje
  • 00:01:06 kostel Santa Aghata dei Ghoti."
  • 00:01:14 "Jsem velice rád, že to dobře
    přijali na východě.
  • 00:01:17 Také patriarcha cařihradský,
    který je můj žák, hned psal:
  • 00:01:20 'Jste naším kardinálem.'"
  • 00:01:27 "Já pocházím z Boskovic.
  • 00:01:29 A málo platné, když spím a mám sny,
    tak se začínají v mém věku
  • 00:01:34 často vracet zpátky,
    až do Boskovic.
  • 00:01:38 K těm lidem,
    které jsem tam znal,
  • 00:01:41 k tomu potůčku,
    který tam teče.
  • 00:01:44 Můj otec byl to, co bych nazval
    typ Tolstého.
  • 00:01:48 Pořád měl nějaké ideály,
    které nevyšly.
  • 00:01:52 Matka, ta byla naopak typ
    - dnes bych to tak nazval -
  • 00:01:57 typického slovanského poutníka.
    Který bral ten den tak, jak je.
  • 00:02:03 Vždycky říkala: 'Chvála Pánu Bohu,
    zas jsme ten týden přežili.
  • 00:02:07 Bála jsem se toho, jak to vyjde,
    ale zase to všecko vyšlo.'
  • 00:02:13 My jsme byli to,
    čemu se říká 'chudí'.
  • 00:02:18 To dneska lidé ani neznají -
    být bez podpory, bez všeho.
  • 00:02:22 Ale nikdy jsem neměl pocit,
    že jsme nějací proletáři.
  • 00:02:27 To je tedy můj domov,
    na který si často vzpomínám.
  • 00:02:33 A když si na něj často vzpomínám,
    to znamená, že už jsem starý,
  • 00:02:35 že už se blíží smrt."
  • 00:02:46 "Já jsem byl zamilovaný
    do literatury,
  • 00:02:49 tak jsem šel do Brna na Univerzitu
    studovat latinu a češtinu.
  • 00:02:53 Jenomže pak přišla okupace.
  • 00:02:56 A v jejím druhém roce nás jednou
    v noci přepadlo gestapo.
  • 00:03:02 To bylo právě zavření
    vysokých škol.
  • 00:03:07 V noci začal někdo bouchat
    na dveře,
  • 00:03:11 bydlel jsem ještě se společníkem
    v jedné světnici:
  • 00:03:15 'Geheime Deutsche Staatpolizei!'
  • 00:03:19 Mě měli odvézt do koncentráku.
  • 00:03:22 Ale rozkaz byl do 20 let
    a mně scházel měsíc.
  • 00:03:25 Gestapo byl německy přísné,
    tak mě pustilo domů,
  • 00:03:29 protože mi scházel měsíc.
  • 00:03:32 A teď co dělat.
  • 00:03:35 Školy byly zavřené, tak jsem
    pracoval v továrně
  • 00:03:39 na kávové mlýnky,
    abych nemusel na práci do Německa.
  • 00:03:43 Pak ale můj společník povídal:
  • 00:03:46 'Heleď, u jezuitů je to ještě
    otevřené, že bysme to tam zkusili?
  • 00:03:53 Za týden se mi to rozleželo
    v hlavě, tak jsem přišel,
  • 00:03:57 že bych to u těch jezuitů zkusil."
  • 00:04:05 "Je to vůbec mužné a šlechetné,
    aby člověk vstoupil do řádu
  • 00:04:11 jen tak náhodou?
  • 00:04:15 Já na to odpovídám:
    Život je plný náhod.
  • 00:04:20 Celá otázka je,
    jak se k tomu člověk postaví.
  • 00:04:24 Já jsem si říkal, že to zkusím.
  • 00:04:28 A když jsem to zkusil, zjistil
    jsem, že jsem tady na svém místě."
  • 00:04:40 "S Římem jsem se spřátelil,
    už jsem tady 53 let.
  • 00:04:44 A když se mě někdo ptá,
    jestli je to těžké, říkám:
  • 00:04:48 Ne, to je jak manželství:
  • 00:04:50 Prvních 30 let je trochu obtížných.
    Potom už to jde všecko."
  • 00:04:58 "Tamten kostel vzadu,
    to je Sixtinská kaple.
  • 00:05:02 A tady je ten balkon, kde se říká
    'Habemus papam'."
  • 00:05:10 "Když jsem se dal do studia
    východní a slovanské spirituality,
  • 00:05:16 zjistil jsem, že my Češi to máme
    trochu obtížné:
  • 00:05:22 Srdce je slovanské a hlava byla
    vždycky studovaná v Německu.
  • 00:05:28 A tak pak z toho někdy vzniká
    neuvěřitelná hádavost.
  • 00:05:33 Ve skutečnosti je ale formální
    základ to slovanské,
  • 00:05:39 ten slovanský poutník.
  • 00:05:42 Když jsem napsal, že srdce je
    hlavní věc v duchovním životě,
  • 00:05:47 tehdejší cenzor v Římě
    to nechtěl pustit.
  • 00:05:51 Říkal: 'To je sentimentalismus
    slovanský!
  • 00:05:55 Víra je v rozumu, osvěcuje rozum.'
  • 00:06:00 Ale časem jsem vysvětlil,
    co to srdce doopravdy znamená.
  • 00:06:05 Že to není jenom sentimentalismus,
    že to znamená celistvost
  • 00:06:09 celého člověka a celistvé chápání,
    nejenom částečné atd.
  • 00:06:14 A pak se to stalo už tak známým,
    že ta kniha, která kdysi
  • 00:06:19 nemohla vyjít, teď vyšla
    ve Vatikáně v italském překladu.
  • 00:06:24 A sekretář Svatého oficia
    ji prezentoval veřejnosti.
  • 00:06:30 Takže už se nemusíte bát,
    je to katolická kniha."
  • 00:06:35 "Toto je ateliér umělců mozaikářů.
    Pater Rupnik je umělec.
  • 00:06:42 A slavným se stal takto:
  • 00:06:46 Víte, že ve Vatikáně je Sixtinská
    kaple.
  • 00:06:49 A to je kaple Vatikánu, tam se také
    volí papež atd.
  • 00:06:53 Jenomže se nemůže používat,
    protože jsou tam pořád turisté.
  • 00:06:58 Tak byla zařízena pro soukromé věci
    místnost,
  • 00:07:02 kde byl oltář a křížová cesta,
    aby to byla prozatímní kaple.
  • 00:07:08 Tak vznikla idea,
    jestli by se nedala upravit tak,
  • 00:07:13 aby to byla skutečná kaple.
  • 00:07:15 Tak vznikla kaple
    'Redemptoris Mater'
  • 00:07:18 a stala se slavnou po celém světě.
    Proč? Ocenili to i na východě:
  • 00:07:25 Mnoho lidí totiž dnes napodobí
    ikony, ale napodobuje je otrocky.
  • 00:07:29 Člověk se může inspirovat ikonami,
    ale musí zůstat umělcem své doby.
  • 00:07:36 A to se právě pateru Rupnikovi
    podařilo.
  • 00:07:39 Svatý otec chtěl,
    aby kaple byla zasvěcena
  • 00:07:42 Panně Marii jako Vykupitelce.
  • 00:07:45 Takže na hlavní stěně je
    Panna Maria sedící na trůně.
  • 00:07:49 A okolo jsou vždycky 3 světci u
    jednoho stolu:
  • 00:07:53 2 z východu a 1 ze západu,
    třeba 3 mniši, 3 knížata.
  • 00:07:58 Tam jsem dal taky sv. Václava.
  • 00:08:01 Je to církev jako obraz
    Nejsvětější Trojice."
  • 00:08:10 "Svatý otec často užívá výrazu,
  • 00:08:12 že je třeba dýchat
    oběma stranami plic.
  • 00:08:15 Že slovanská mentalita doplňuje
    velmi vážně v jedné věci
  • 00:08:19 tu mentalitu západní."
  • 00:08:25 "Kde to vlastně jsme?
  • 00:08:27 Tady v Římě se najednou
    octneme uprostřed ikon atd.
  • 00:08:31 To je kostel, který patří koleji
    s názvem Russicum.
  • 00:08:37 Byla založena roku 1929,
    protože se někteří lidé
  • 00:08:43 chtěli připravovat pro Rusko.
  • 00:08:46 Říkali: 'Až padne komunismus,
    nikdo tam nebude,
  • 00:08:50 tak aby byli připraveni
    nějací kněží.
  • 00:08:53 Tento kostel byl kostelem
    svatého Antonína Poustevníka.
  • 00:08:57 A když založili ruskou kolej,
    upravili to tak,
  • 00:09:01 aby to bylo v ruském stylu.
    Aby tu byl ikonostas a ikony
  • 00:09:06 a aby se tu mohla sloužit liturgie
    ve východním slovanském obřadu."
  • 00:09:13 "Naše evropská spiritualita
    a civilizace posledních století
  • 00:09:17 je celá technická.
  • 00:09:19 Vychází z idejí a chce je vtěsnat
    do skutečnosti.
  • 00:09:24 A to vlastně není přirozené.
  • 00:09:28 Musí se vyjít z osoby.
    A každá osoba je neopakovatelná.
  • 00:09:33 Možná řeknete:
  • 00:09:34 'Ale když je věc osobní,
    tak jsi individualista.'
  • 00:09:37 Na to já odpovídám:
  • 00:09:39 Ty nejsi individualista,
    když jsi osobní.
  • 00:09:42 Individuum je osamocené, kdežto
    osoba vzniká vztahem k druhému:
  • 00:09:46 Otec je otec, když má syna.
    Učitel je učitel, když má žáky.
  • 00:09:51 Tak osoba vzniká vztahem. Vztahem
    vzniká také hodnota věci.
  • 00:09:56 Když vezmu například květinku,
    tak co to je?
  • 00:09:59 No, květinka, tak ji zahoď,
    co je ti potom.
  • 00:10:02 Ale když ji děvče dostane
    od svého zamilovaného mládence,
  • 00:10:06 tak si ji vloží
    do modlitební knížky.
  • 00:10:09 Tím vztahem se to stalo hodnotou.
  • 00:10:13 Naše vědomosti se staly
    encyklopedistickými:
  • 00:10:18 Toto je toto a toto je toto.
    A přesně a nepleť to.
  • 00:10:23 A když se mi to nelíbí - potom ti
    nic není, to musí být objektivní.
  • 00:10:29 To jsou všecko mrtvé věci.
  • 00:10:31 A Solovjov se vždycky ptal,
    jak překonat ten encyklopedismus.
  • 00:10:38 Dneska by se řeklo 'internetismus'.
  • 00:10:44 Jak to překonat?
  • 00:10:46 Udělat nějaký racionální systém,
    to nejde.
  • 00:10:50 Solovjov, který o tom stále
    přemýšlel, ke konci života řekl:
  • 00:10:55 'Našel jsem způsob,
    a to je krása.'"
  • 00:11:05 "Krása, to znamená vidět
    druhé v jednom.
  • 00:11:08 Proč je uhlí škaredé
    a diamant krásný?
  • 00:11:12 Vždyť je to chemicky stejná věc.
  • 00:11:16 Ale když se dívám na uhlí, tak
    je to jenom uhlí, je to škaredé.
  • 00:11:20 Ale když se dívám na diamant,
    tak v tom vidím paprsky slunce.
  • 00:11:24 To znamená krásné je to,
    v čem vidím něco dalšího, vyššího.
  • 00:11:30 Samozřejmě nejkrásnější je Kristus.
    Proč?
  • 00:11:36 'Kdo vidí mě, vidí Otce.'"
  • 00:11:41 "Lidé už nemají důvěru k nějakým
    institucím a k nějakým idejím.
  • 00:11:47 Protože každou chvilku se nějaké
    ideje hlásají.
  • 00:11:51 Ale hledají člověka,
    kterému mohou důvěřovat.
  • 00:11:55 Co se událo při smrti
    papeže Jana Pavla II.,
  • 00:11:59 ten veliký nával lidí, to je zjev.
    To je biblický zjev.
  • 00:12:06 Takže vždycky, když církev něco
    ztratí, tak získává něco nového.
  • 00:12:12 A to nové je vždycky duchovnější.
  • 00:12:15 Když jsem dával duchovní cvičení,
    tak jsem se také nasmáli.
  • 00:12:20 Protože já jsem vždycky nějak
    zažertoval.
  • 00:12:23 Jeden starý kardinál,
    který vždycky usíná,
  • 00:12:26 vžydky, když jsem udělal
    nějaký žert, zamával.
  • 00:12:29 Já říkám: Žert je něco
    velice důležitého.
  • 00:12:33 Ten je vážnější než všecka vážnost.
    Víte proč?
  • 00:12:37 Protože my jsme v nebezpečí
    částečnou věc absolutizovat.
  • 00:12:42 Proto totalitární režimy
    nesnášejí žerty.
  • 00:12:47 A kdo si z toho udělá žert, tak...
    Žert to totiž trošku redukuje.
  • 00:12:54 Říká se, že víra užívá rozumu.
    Samozřejmě, člověk je rozumný.
  • 00:12:58 Ale já jsem to obrátil.
    Já říkám:
  • 00:13:01 Rozum potřebuje víru,
    aby se zařadil do života.
  • 00:13:05 A zase jsem se vrátil
    k Dostojevskému.
  • 00:13:08 Dostojevský říká,
    že vědecký člověk je jako někdo,
  • 00:13:12 kdo si staví zámek ze skla.
    Z křišťálu, kde je všecko jasné.
  • 00:13:17 A co není jasné, to se vyhodí
    ven do příkopy.
  • 00:13:21 Tedy kolem musí být všecko
    jasné a zřetelné.
  • 00:13:24 A když tam jde bydlet,
    tak je nadšený.
  • 00:13:28 Něco tak krásného mu ta církev
    nikdy nedala.
  • 00:13:31 A jde tam bydlet a zjistí,
    že tam není láska a svoboda,
  • 00:13:35 protože ty 2 věci
    nebudou nikdy jasné.
  • 00:13:38 Tedy v tom vědeckém křišťálovém
    paláci,
  • 00:13:42 v tzv. vědeckém světovém názoru,
  • 00:13:45 tam patří víra,
    aby tomu dala život.
  • 00:13:48 Ale proč jsem se stal kardinálem?
  • 00:13:51 Tedy, u mě uznali jako hodnotu
    tu východní spiritualitu.
  • 00:13:56 Také jsem potřeboval nějaký
    svůj kostel.
  • 00:13:59 Nevím ani, kdo to rozhodl,
    ale přišel jsem sem,
  • 00:14:03 do kostela Agatha dei Ghoti.
  • 00:14:06 A musel jsem mít také znak
    a ten si je třeba vyvolit.
  • 00:14:10 Jaký si vyvolit znak?
  • 00:14:14 Tak jsem si říkal, když jsem tak
    dlouho psal o důležitosti srdce,
  • 00:14:17 dám si do znaku srdce.
  • 00:14:19 A musí tam být nějaký nápis -
    tak je tam latinsky
  • 00:14:23 'Ex toto corde' - 'Z celého srdce'.
  • 00:14:26 Člověk má vlastně žít
    z celého srdce,
  • 00:14:29 sloužit Pánu Bohu a lidem."
  • 00:14:34 Skryté titulky:
    Marie Kopecká
  • 00:14:42 .

Související