iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
12. 11. 2005
21:55 na ČT2

1 2 3 4 5

1 hlas
5005
zhlédnutí

Uhranutí pohybem

Portrét akademického malíře Jana Kunovského

16 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Uhranutí pohybem

  • 00:00:09 Když jsem končil
    na akademii výtvarných umění,
  • 00:00:11 měl jsem možnost se rozhodnout
    mezi dvěma tématy:
  • 00:00:14 divadlem a JZD.
  • 00:00:16 Rozhodl jsem se,
    jak jsem se rozhodl,
  • 00:00:18 i když táta tenkrát
    zrovna nadšený nebyl.
  • 00:00:20 V divadle jsem si vybral
    balet
  • 00:00:23 a taky jsem dost dlouho
    s tím tématem bojoval.
  • 00:00:26 Ještě nedávno,
    když se mě jeden novinář zeptal,
  • 00:00:28 co mě vlastně na tom baletu
    tak fascinuje?
  • 00:00:31 Tak jsem odpověděl:
  • 00:00:32 "Vůbec nic.
    Mě fascinuje baletka."
  • 00:00:47 Pro mě jsou právě nejzajímavější
    tyhle pohledy,
  • 00:00:50 když se tanečnice
    volně rozcvičuje
  • 00:00:52 a připravuje u tyče.
    Má to svoje kouzlo.
  • 00:00:55 Má svoji volnost,
    má svůj půvab.
  • 00:00:57 Pak přijde choreograf
    a začne ji svazovat
  • 00:01:00 do nějakých svých představ,
    libid a vizí
  • 00:01:03 a nikdy už to
    prostě není ono.
  • 00:01:08 S Terezou Podařilovou
    už spolupracuji delší dobu.
  • 00:01:11 Začal jsem ji kreslit,
    když studovala
  • 00:01:14 roli Odýlie
    v Labutím jezeru.
  • 00:01:21 Terezka je prostě moje
    moje múza.
  • 00:01:28 Určitě mě to baví.
  • 00:01:30 Jednak pro to,
    že se mi líbí ten výsledek.
  • 00:01:33 Baví mě,
    když se podívám na ty obrazy,
  • 00:01:36 když udělám nějakou pózu,
    tak mě hrozně baví
  • 00:01:38 jednak sledovat Honzu,
    jak prostě mu ta ruka
  • 00:01:41 úplně automaticky jede
    a kreslí přesně ty linky
  • 00:01:44 a zároveň sama na sobě si zkouším,
    jak tu pózu udělám
  • 00:01:49 a jak na to Honza reaguje.
    To je hrozně zajímavé.
  • 00:01:53 A pak samozřejmě je zajímavé
    hledání nových obrazů, nových póz.
  • 00:02:00 Vlastně všechno,
    kam se to posouvá.
  • 00:02:03 To je ono.
    Nechej to takhle.
  • 00:02:06 Takže jo.
  • 00:02:08 Začnu si dělat
    nějaké malé skicy.
  • 00:02:12 -Tuhle. Nebo tuhle?
    -Pak si vybereme.
  • 00:02:14 Tohle je dobrý,
    to je takový otevřenější.
  • 00:02:16 To je dobrý.
  • 00:02:18 S Honzou jsme začali spolupracovat
    na základě jeho oslovení.
  • 00:02:21 Že by podle mě
    rád kreslil
  • 00:02:23 a postupně jsme se dostali
    až k realizaci
  • 00:02:26 určitých představení,
    kde byl svědkem
  • 00:02:29 veškerých mích příprav
    na představení,
  • 00:02:32 jak na sále,
    tak i na jevišti.
  • 00:02:37 Tam, při prosvícení
    na jevišti světly zjistil,
  • 00:02:42 že ta silueta,
    která se hejbe,
  • 00:02:45 může oživit ten jeho obraz.
  • 00:02:47 Ale to by vám určitě
    řekl líp on, jak to bylo.
  • 00:03:02 Hlavní nevýhodou happeningu je,
    že se odehraje a tečka.
  • 00:03:07 Není to divadlo,
    nemá to reprízy,
  • 00:03:09 nemá to návaznost,
    nemá to svůj vývoj.
  • 00:03:13 Člověk by
    spoustu věcí opravil.
  • 00:03:18 Kolikrát se člověk v duchu vrací
    k tomu, co udělal,
  • 00:03:22 ale musí začít od nuly,
    musí začít zase znovu.
  • 00:03:38 Každý člověk si myslí,
    nebo má svoje představy,
  • 00:03:43 co by chtěl v životě
    ještě dokázat.
  • 00:03:46 Já si myslím, že tento plán
    je pro mě nepodstatný.
  • 00:03:52 Vždycky,
    když jsem si představoval,
  • 00:03:54 že chci něco dokázat,
    a pak se objevila další varianta,
  • 00:03:58 která pro mě
    byla mnohem zajímavější -
  • 00:04:01 mít nějakou reálnou,
    v současný době představu,
  • 00:04:04 že bych řekl:
    "Ano, o to mi jde." To ne.
  • 00:04:17 Rád se nechám překvapit
    a doufám,
  • 00:04:20 že budu mít vždycky v sobě ten um,
    tu sílu a tu vůli
  • 00:04:23 skutečně dokázat to,
    co si v tu chvíli myslím,
  • 00:04:27 že je pro mě
    nejzajímavější a nejvíc.
  • 00:04:49 Rodák z Jistebnice u Tábora,
    Jan Kunovský,
  • 00:04:52 absolvoval Akademii výtvarných
    umění v Praze.
  • 00:04:55 Realizoval více než
    čtyři desítky samostatných výstav.
  • 00:04:58 Jeho současná tvorba
    má kořeny v době,
  • 00:05:01 kdy ho touha po zachycení
    pohybu ženského těla
  • 00:05:04 zavedla za tanečnicemi
    Národního divadla.
  • 00:05:17 Labutě mám děsně rád.
  • 00:05:20 Jsou to prostě tvorové
    jako z jiné planety.
  • 00:05:23 Ty jejich nádherné pohyby,
    když jsou na vodě
  • 00:05:26 a nešťastný,
    když se dostanou ven.
  • 00:05:30 Jsou to takový, jak říkám,
    padlí andělé.
  • 00:05:32 Často a rád je kreslím
    a často a rád s nima jsem.
  • 00:06:04 Teď předvádím to, co je
    určité krédo mého obrazu,
  • 00:06:10 že ačkoli je to tanec,
    ačkoli je to postava tančící,
  • 00:06:16 tak skutečně bych byl rád,
    abych zbytečně netvořil to,
  • 00:06:21 co je tak už dokonale utvořený,
    a to je to tělo.
  • 00:06:25 A abych ho jenom přizpůsobil
    tomu obrazu,
  • 00:06:28 který jsem na něj
    vymyslel.
  • 00:06:34 Jardo, prosím tě, pojď
    nám pomoct s plátnem. Můžeš?
  • 00:06:37 Dali jsme blbě plátno.
  • 00:06:40 Když jsem odcházel z divadla
    ještě ve mně doznívala ta hudba,
  • 00:06:43 ty scény ať na jevišti
    nebo v zákulisí,
  • 00:06:47 když jsem čekal na tramvaj
    a všechno jsem si představoval,
  • 00:06:51 tak tenkrát poprvé
    ve mně vznikl ten nápad.
  • 00:06:54 Pokusit se
    prolnout ty vášně, ty emoce ven,
  • 00:06:59 aby to ty lidi,
    kteří chodí kolem toho divadla,
  • 00:07:03 to mohli zažít.
  • 00:07:07 Budova Národního divadla
    má pro mě až magický kouzlo
  • 00:07:11 a je fantastický pocit,
    že mi mohlo být jevištěm
  • 00:07:14 pro Happening.
  • 00:07:24 Takový Happening
    je sice jedinečná,
  • 00:07:26 neopakovatelná akce,
    ale v případě projektu Teatro mundi
  • 00:07:30 se pro toto jediné představení
    také pečlivě zkoušelo.
  • 00:07:36 Choreografie se ujala
    první sólistka baletu ND,
  • 00:07:39 Tereza Podařilová.
  • 00:07:43 Jan Kunovský nejprve vytvořil
    výtvarné artefakty k projekcím,
  • 00:07:47 promyslel světelnou koncepci
    a navrhl kostýmy a líčení.
  • 00:07:54 Zdrojem inspirace
    mu byly jednotlivé múzy.
  • 00:08:00 Z této múzy vznikl můj nápad
    realizovat projekt Teatro.
  • 00:08:04 Teď je taková
    zvláštně bezcitná, zlatavá,
  • 00:08:08 ale ve chvíli,
    kdy se zhasne v hledišti,
  • 00:08:12 rozsvítí jeviště
    a Julie začnou přehrávat
  • 00:08:15 ty své osudy a vášně,
    tak zvláštním způsobem
  • 00:08:18 začne do sebe vstřebávat ty city
    a začne být velice krásná,
  • 00:08:25 začne být součástí, tedy pro mě,
    scény,
  • 00:08:28 a proto jsem se rozhodl
    si vytvořit svoji múzu.
  • 00:08:33 Začal jsem ji kreslit.
  • 00:08:36 Začal jsem přemýšlet,
    jak bych ji realizoval
  • 00:08:39 v různých ženských osudech
    a připravil jsem tenhle projekt
  • 00:08:43 pro balkóny
    Národního divadla.
  • 00:08:54 Tak se rodila múza.
    To je jedna z prvních kreseb.
  • 00:09:01 Myslím si, že nese dost značné
    stopy z Národního divadla.
  • 00:09:05 Barevnost.
  • 00:09:13 To je další fáze.
  • 00:09:17 A tady jsem si ji
    trochu rozpohyboval.
  • 00:09:23 Kolečko do arabesky.
  • 00:09:25 Vlna dolů, pravé rameno,
    noha na pološpičku...
  • 00:09:30 Tak to je osud múz.
  • 00:09:32 Stojí tady ve dne v noci,
    ve slunci, v dešti.
  • 00:09:36 Šedivé, smutné sochy.
  • 00:09:38 Tak jsem se snažil
    je alespoň na chviličku oživit.
  • 00:10:14 Zkoušeli jsme
    choreografii finále.
  • 00:10:17 Finále všech devíti múz.
  • 00:10:20 Múzy oživly a múzy vlastně
    ukončily svou existenci v mé vizi.
  • 00:10:32 Jako si nehraju na scénografa,
    tak si nehraju na kostyméra.
  • 00:10:37 Mé kostýmy
    jsou trikoty.
  • 00:10:41 Vlastně představa mých obrazů
    se rozkreslí na trikot,
  • 00:10:46 který se realizuje
    a já pak už jenom
  • 00:10:48 někde dokreslím
    nějaké další prvky.
  • 00:10:52 Je to obraz, ne kostým.
  • 00:10:58 Mně se to líbí.
    Je to dobrý.
  • 00:10:59 Mně se to taky líbí.
    Je to do té doby.
  • 00:11:02 Takový stylový.
  • 00:11:05 Já budu bílá labuť,
    takže taky dobrý.
  • 00:11:07 Máme v podstatě to samé,
    v čem zkoušíme ne tréninku,
  • 00:11:11 na zkouškách,
    takže je dobré,
  • 00:11:13 že mi v ničem nevadí,
    nepřekáží mi.
  • 00:11:16 V tomhle
    není žádný problém.
  • 00:11:18 Jo, líbí se mi, moc.
  • 00:11:23 Při kresbě trikotu
    většinou vycházím z tanečnice,
  • 00:11:27 na kterou trikot
    připravuji.
  • 00:11:31 Někdy je má kresba hodně reálná
    a tady už jsou další varianty.
  • 00:11:39 Tady je první varianta
    na Julii.
  • 00:11:43 Tady je varianta
    na Salome.
  • 00:11:49 Tady je na Osud.
  • 00:11:52 Někdy si to píšu podle pojmů,
    ne podle konkrétních osob,
  • 00:11:58 ke které
    to mělo patřit.
  • 00:12:30 Scénické obrazy k Teatru mundy
    vychází z tanečnice.
  • 00:12:35 Je to z kreseb,
    které jsem si dělal
  • 00:12:38 v baletních sálech
    nebo při představení.
  • 00:12:40 Myslím si, že je tady
    čitelná figura.
  • 00:12:43 To je moje první představa
    k Pohanskému obrazu,
  • 00:12:48 a tady je barevná vize Emoce,
    kterou by měl ten finální,
  • 00:12:54 konečný obraz naplnit.
  • 00:13:00 Tady mám Antiku.
  • 00:13:02 Myslím si, že je tady
    zase čitelná figura.
  • 00:13:04 Baroko - vycházel jsem
    z barevnosti baroka.
  • 00:13:07 Tady jsou oči,
    kterým projekt začíná
  • 00:13:12 a které celý projekt
    provázejí.
  • 00:13:44 Protože jsou to dámy,
    které spojují a symbolizují
  • 00:13:49 veškerou kulturu, ať je to poezie,
    ať je to hudba,
  • 00:13:54 výtvarné umění
    a samozřejmě divadlo a tanec,
  • 00:13:58 a protože jich je devět,
    tak jsem
  • 00:14:02 rozdělil svůj Happening,
    svůj projekt,
  • 00:14:05 na devět kulturních epoch.
    Od pravěku až po moderní dobu.
  • 00:14:43 Měl jsem někdy pocit,
    že je bezvadný něco snít,
  • 00:14:46 a bezvadný je pak,
    když si člověk uvědomí,
  • 00:14:48 že to prožil.
  • 00:14:50 Něco se tam odehrálo.
  • 00:14:53 Prostě mám radost.
    Nevím, jak to říct.
  • 00:15:34 Být sám se sebou
    spokojený.
  • 00:15:36 Být v určité fázi šťastný,
    to já dokážu zhodnotit
  • 00:15:39 až postupem doby.
  • 00:15:43 Ano, určitě můžu být
    v tuhle chvíli spokojený.
  • 00:15:48 Je možný, že jsem šťastný,
    ale zeptejte se mě za rok.
  • 00:16:04 Skryté titulky
    Alena Fenclová

Související