iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 10. 2008
18:30 na ČT2

1 2 3 4 5

34 hlasů
3318
zhlédnutí

Kultura.cz

Shakespearovský experiment Slezského divadla v Opavě — Architektura v Paříži — První profilové album Kateřiny Chrobokové

22 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kultura.cz

  • 00:00:30 U Bezručů zahájili sezonu
    dramatizací románu
  • 00:00:33 židovského spisovatele J. Rotha
    s názvem Job.
  • 00:00:36 Režíruje umělecký šéf divadla
    M. Františák.
  • 00:00:39 Hlavní roli osudem zkoušeného
    učitele Mendela Singra ztvárnil
  • 00:00:43 Norbert Lichý.
  • 00:00:44 Bezruči ve svém dramaturgickém plánu
    počítají ještě např. s Lakomcem,
  • 00:00:49 utopií 1984 a ke slovu se dostane
    také kabaretní zpracování
  • 00:00:53 života Petra Bezruče.
  • 00:00:57 To v Opavě ve Slezském divadle
    se letos bude premiérovat
  • 00:01:00 jen Shakespeare.
  • 00:01:02 Dramaturgický plán obsahuje
    5 jeho her.
  • 00:01:04 Okouzleni architekturou
    z periferií francouzských měst,
  • 00:01:08 mohli být návštěvníci
    stejnojmenné výstavy
  • 00:01:10 ve Slezské galerii.
  • 00:01:11 A v kostele v Ludgeřovicích hrála
    jen pro nás varhanice a cembalistka
  • 00:01:16 Kateřina Chroboková.
  • 00:01:18 Taková je nabídka Kultury.cz
    z Ostravy.
  • 00:01:21 Dobrý den a příjemné sledování.
  • 00:01:28 Premiérou inscenace
    Shakespearovy komedie
  • 00:01:30 Jak se vám líbí zahájily letos
    sezonu ve Slezském divadle v Opavě.
  • 00:01:36 A budou následovat další
    inscenace Shakespearových her,
  • 00:01:39 jako např. Romeo a Julie, Bouře,
    Hamlet a Veselé paničky Windsorské.
  • 00:01:43 Dramaturgie v Opavě letos prostě
    vsadila na Shakespeara
  • 00:01:46 a na konci sezony uvidíme,
    jak na tenhle experiment
  • 00:01:49 budou reagovat činoherci,
    ale hlavně jak ho přijme publikum.
  • 00:01:56 UKÁZKA
  • 00:01:57 Ten nejstarší se pustí do křížku
    s panem Charlesem,
  • 00:02:00 vévodovým zápasníkem,
    načež s ním Charles
  • 00:02:02 ráčí praštit o zem
    a milostivě z něho duši vyrazí.
  • 00:02:06 S projektem Shakespeara vstupujeme
    do sezony 2008/2009
  • 00:02:14 a rozhodli jsme se představit
    divákům to nejlepší z Shakespeara.
  • 00:02:22 Myslím si,
    že je to skvělá příležitost,
  • 00:02:25 jak představit tohoto autora,
    protože můžeme jít napříč žánry
  • 00:02:29 a zajímavými tématy,
    která jsou velmi současná.
  • 00:02:34 UKÁZKA
  • 00:02:36 Pryč, teď tam ráčí ležet všichni
    vedle sebe na hromadě.
  • 00:02:43 Jsem přesvědčen,
    že je to pro diváky atraktivní.
  • 00:02:46 Mají totiž možnost zhlédnout
    podle nás 5 stěžejních děl
  • 00:02:53 W. Shakespeara po sobě v 1 sezoně
    v 5 různých inscenacích
  • 00:02:58 se 4 vyhraněnými režiséry.
  • 00:03:01 Každý to bude dělat jiným způsobem.
  • 00:03:05 Během své profese jsem se
    s ničím podobným nesetkala.
  • 00:03:13 Nápad je to určitě zajímavý,
    alespoň z mého pohledu.
  • 00:03:21 I když možná že u konzervativní
    části publika Opavy to nezafunguje.
  • 00:03:30 UKÁZKA
  • 00:03:32 A kdopak to je?
  • 00:03:34 Jeden pán, co si získal přízeň
    vašeho pana otce.
  • 00:03:40 Jako první jsme zahájili hrou
    Jak se vám líbí,
  • 00:03:43 druhá v pořadí bude
    hra Romeo a Julie,
  • 00:03:48 třetí budou
    Veselé paničky Windsorské.
  • 00:03:52 4. premiéra bude Hamlet
    a na závěr si dovolím udělat hru,
  • 00:03:58 bude to Bouře, kterou chceme
    taky pojmout trochu netradičně.
  • 00:04:06 Při nasazování her jsme vycházeli
    z hereckého souboru
  • 00:04:09 a já jsem přesvědčená o tom,
    že právě pro tyto velké role
  • 00:04:13 herce máme, o čemž se mohou diváci
    i kritici přesvědčit.
  • 00:04:17 UKÁZKA
  • 00:04:19 Dost na tom,
    že jsi dcerou svého otce.
  • 00:04:22 Byla jsem jí,
    když jste mu všechno vzal.
  • 00:04:24 Byla jsem jí,
    když jste ho odtud vyhnal.
  • 00:04:28 Kdo, se rozhodne inscenovat
    Shakespeara,
  • 00:04:30 tak na to musí mít především soubor.
  • 00:04:33 Bývají tam velice silné postavy,
    což bývá oříškem jak pro herce,
  • 00:04:37 tak pro inscenátory, tak pro diváka.
  • 00:04:41 UKÁZKA
  • 00:04:42 Kdo kupuje ty pastviny i stádo?
  • 00:04:45 Ten mladík, co jste ho tu viděli.
    Jenže ten má teď jiné starosti.
  • 00:04:51 Opavské divadlo je třísouborové,
    takže divák má pestrost zaručenou.
  • 00:04:57 Pokud by mu Shakespeare vadil,
    což nepředpokládám,
  • 00:05:02 tak má i operní a baletní soubor,
    takže si myslím,
  • 00:05:07 že si to můžeme dovolit.
  • 00:05:09 Opavský soubor není moc velký
    a Shakespearovy hry vyžadují
  • 00:05:13 poměrně silný soubor.
  • 00:05:16 Jsou tam kolikrát desítky postav.
  • 00:05:19 Tento soubor si vystačí sám,
    já jsem viděla tu první inscenaci.
  • 00:05:23 Hraje tam ale všechno,
    co má ruce a nohy, to je pravda.
  • 00:05:27 Myslím si, že trochu risk to je
    i z hlediska divadla,
  • 00:05:32 ve kterém pracujeme.
  • 00:05:34 Ale myslím si, že je i místo
    pro menší experiment.
  • 00:05:40 Setkávám se teď s velmi
    pozitivními ohlasy i u diváků,
  • 00:05:44 které jsme nejdříve trochu popudili,
    když zjistili,
  • 00:05:48 že chceme uvádět jen 1 autora.
  • 00:05:50 A návštěvnost je velmi dobrá.
  • 00:05:53 Nechci ale předjímat,
    uvidíme na sklonku sezony.
  • 00:05:56 UKÁZKA
  • 00:05:57 Věčně se dívat na miláčka Charlese,
    jak láme kosti svým vyzyvatelům.
  • 00:06:06 Teď jde o to,
    co s tím udělají režiséři.
  • 00:06:10 Mělo by se to lišit,
    ale neměly by to být experimenty.
  • 00:06:17 Musí mít na paměti své publikum,
    které výrazný experiment nepřijme.
  • 00:06:23 Většina Shakespearových her je
    stále aktuální.
  • 00:06:27 Můžete v nich nacházet témata,
    která lidi baví,
  • 00:06:30 která trápí současného člověka.
    V tom je natolik univerzální,
  • 00:06:35 že jsme si dovolili uvést
  • 00:06:37 jeho 5 inscenací.
  • 00:06:40 Co už dát lepšího, než Shakespeara,
    který je věčně živý a nemá styl,
  • 00:06:48 jak říká P. Brook.
  • 00:06:50 A už nemusíme mít strach pozvat
    diváka na cokoliv,
  • 00:06:54 ač mu to třeba tematicky nebude
    příliš hovět.
  • 00:06:57 A kdybych to měl říct hodně drze,
    namyšleně a vulgárně,
  • 00:07:00 tak bych řekl:
    "Co byste ještě chtěli??
  • 00:07:15 Ostravané jako 1. v republice
    mohli vidět stavby,
  • 00:07:18 které vznikají na periferiích
    francouzských měst.
  • 00:07:21 Architektura, to je pro Francouze
    hra a dobrodružství.
  • 00:07:24 Výstavu z názvem Extra-muros
    uvedla Slezská galerie.
  • 00:07:28 Fascinující podívaná vás opět
    přesvědčí,
  • 00:07:30 že fantazie ani v architektuře nemá
    hranice.
  • 00:07:53 Právě teď ve Francii,
    ale i kdekoliv na světě,
  • 00:07:56 se dnešní architekti při navrhování
    budov snaží myslet mnohem více
  • 00:08:00 na jejich obyvatele, na lidi,
    kteří v těch budovách budou žít.
  • 00:08:05 Po válce bylo hlavním zájmem
    postavit budovy, domy, byty
  • 00:08:15 příliš velké pro lidi a bydlení.
  • 00:08:24 A druhou tendencí pak je,
    že architekti při navrhování budov
  • 00:08:28 se snaží myslet na životní podmínky
    a snaží se dodržovat určitá kritéria
  • 00:08:33 a ta stálá rozvíjet.
  • 00:08:34 A v podstatě navrhují
    ekologické bydlení.
  • 00:08:53 Ve Francii nebydlím už asi 5 let,
    ale pokaždé,
  • 00:08:56 když se vrátím na prázdniny,
    tak vidím, jak přibývají časopisy,
  • 00:09:00 které se zabývají
    ekologickým bydlením
  • 00:09:02 a navrhováním těchto domů.
  • 00:09:13 Výstava Extra-muros ukazuje
    realizace a projekty
  • 00:09:22 moderní architektury
    za posledních 50 let.
  • 00:09:27 Nejsou to jen velkolepé projekty
    staveb.
  • 00:09:29 Je to něco mnohem menšího
    a často potřebnějšího.
  • 00:09:32 A možná i něco zvláštnějšího.
  • 00:09:34 Moderní architektura
    je všude kolem nás
  • 00:09:37 a je velmi užitečná.
  • 00:09:53 Některé projekty
    nejsou úplně obvyklé.
  • 00:10:00 Některé jsou takovými imaginárními
    projekty.
  • 00:10:05 Ač jsou pak postavené,
    nejsou pro běžné užívání,
  • 00:10:08 jako třeba bazén plovoucí
    ve velké plastikové bublině.
  • 00:10:13 Když pustíme takový bazén po řece,
    tak to není úplně běžná věc.
  • 00:10:41 Slyšel jsem o té debatě
    o národní knihovně v Praze,
  • 00:10:45 o budově od Kaplického.
  • 00:10:47 My jsme měli takové polemiky
    třeba v 70. letech
  • 00:10:50 např. kvůli Muzeu moderního umění
    v Paříži.
  • 00:10:54 A taky o pyramidě v Louvru.
  • 00:11:07 Hodně lidí o tom tehdy mluvilo,
    teď už jsme si na to zvykli,
  • 00:11:10 takže se staví moderní
    a atypické budovy
  • 00:11:13 na historických místech.
  • 00:11:26 Architektura zabírá
    stále více a více místa
  • 00:11:30 v našich každodenních životech.
  • 00:11:32 Lidé by se o architekturu měli
    více zajímat.
  • 00:11:35 Je totiž pravda,
    že městská architektura
  • 00:11:37 je nezbytnou součástí
    lidské komunikace.
  • 00:11:54 Dětství prožila v Olomouci,
    dospívání v Havířově.
  • 00:11:58 Letos jí v Belgii vyšlo
    její první profilové CD.
  • 00:12:02 A tam také spolupracuje
    se souborem Anima Eterna.
  • 00:12:06 Varhanice K. Chroboková
    je žákyní věhlasných pedagogů,
  • 00:12:09 jako jsou J. Christensen
    z basilejské Scholy Cantorum
  • 00:12:13 a cembalistka M. B. Willi.
  • 00:12:16 K. Chroboková vystudovala také
    Janáčkovu konzervatoř
  • 00:12:19 a teď studuje postgraduál
    na brněnské JAMU.
  • 00:12:23 Tahle mladá dáma je nepřehlédnutelná
    díky svému talentu i půvabu
  • 00:12:27 a poznáte ji i podle toho,
    že za sebou neustále táhne
  • 00:12:31 červený kufr na kolečkách.
  • 00:12:40 Když řeknu, že jsem varhanice,
    hodně lidí je překvapeno,
  • 00:12:47 spíš mě totiž typují na zpěvačku
    nebo herečku.
  • 00:12:52 Lidé mají jinou představu
    o varhanících.
  • 00:12:59 Když se řekne varhaník,
    někdo, kdo hraje starou hudbu,
  • 00:13:03 tak se většině představí právě
    seriozní hudebník a badatel,
  • 00:13:10 prostě deset dioptrií
    a pytel na hlavě.
  • 00:13:19 A já tyhle atributy nesplňuji.
  • 00:13:23 K varhanám jsem se dostala náhodou,
    protože jsem se hlásila na klavír.
  • 00:13:31 Abych to měla trochu ztížené,
    tak se v ročnících objevují
  • 00:13:39 hodně silné osobnosti.
  • 00:13:42 V mém ročníku byl třeba M. Kasík
    a jiní výborní klavíristé.
  • 00:13:49 Dostala jsem nabídku,
    ať se zkusím přihlásit na varhany.
  • 00:13:54 A to byl v mém životě zásadní krok.
  • 00:14:00 Studium na konzervatoři mám spojené
    se svým dospíváním.
  • 00:14:11 Byla jsem rebel, takže jsem do 18
    skoro neposlouchala klasiku.
  • 00:14:17 Pak jsem ale právě kolem 18 let
    vyjela na stáž do Švýcarska.
  • 00:14:28 Těsně předtím přišel zlom
    a já propadla klasice.
  • 00:14:39 Hudba mě zcela pohltila
    a dodnes mě to strašně baví
  • 00:14:44 a naplňuje.
  • 00:14:48 Od počátku studia v zahraničí,
    což bylo před 10 lety.
  • 00:14:55 Od té doby jsem jednou nohou
    v Evropě.
  • 00:15:01 Teď momentálně je to Švýcarsko.
  • 00:15:05 Holandsko a Belgie jsou kolébkou
    renesance, staré hudby.
  • 00:15:12 Tam se toho člověk spoustu naučí.
  • 00:15:16 Pro mě jako varhanici
    je to podstatné,
  • 00:15:19 protože jsou tam
    úžasné barokní nástroje
  • 00:15:22 a taky spousta projektů.
  • 00:15:29 Pořád s sebou tahám
    svůj červený kufr,
  • 00:15:33 v němž si stále nosím svoje věci.
  • 00:15:38 Jsem třeba i 3 týdny
    někde na cestách,
  • 00:15:42 takže si ani nestačím doma
    vyměnit oblečení.
  • 00:15:47 Vždycky je musím u někde vyprat
    a jedu dál.
  • 00:15:51 Zásadní jsou noty a boty,
    to řekne každý varhaník.
  • 00:15:57 Máme speciální varhanní boty.
  • 00:16:01 Většinou mi to vyjde
    a boty i noty mám.
  • 00:16:04 Jednou se mi ale stalo,
    že jsem si boty zapomněla,
  • 00:16:07 tehdy mi je půjčili v obchodě.
  • 00:16:11 Zrovna jsem si totiž koupila
    krásné nové boty,
  • 00:16:14 takže jsem si nechtěla koupit další.
  • 00:16:16 Půjčili mi je
    a já je po koncertě vrátila.
  • 00:16:20 Mým guru se stal R. Smits,
    u kterého jsem studovala v Belgii.
  • 00:16:27 Je to varhaník a cembalista,
    který mě zásadně ovlivnil,
  • 00:16:35 protože je to nadšený muzikant
    s čistou duší.
  • 00:16:41 Když studujete u takové osobnosti,
    nemůžete pak být jiný.
  • 00:16:48 Musíte jít stejnou cestou.
  • 00:16:51 Nejen tady, ale i v Holandsku
    tento nástroj pro mnohé znamená
  • 00:16:56 duchovní hudbu.
  • 00:16:58 Nebo nudnou varhanní liturgickou
    hudbu.
  • 00:17:06 Ale my máme spoustu skladeb,
    které jsou ve zcela jiném duchu.
  • 00:17:12 Chceme tak inspirovat
    mladé skladatele k tomu,
  • 00:17:16 aby pro varhany psali
    netradičním způsobem.
  • 00:17:27 Když chcete hrát první ligu
    a dostat se co nejvýše,
  • 00:17:36 je to na úkor všeho.
  • 00:17:41 Musíte tomu podřídit úplně všechno.
    A to se u mě stalo.
  • 00:17:48 Je to hodně na úkor osobního života.
  • 00:17:52 Jedině tak může člověk
    něčeho dosáhnout.
  • 00:17:58 UKÁZKA
  • 00:17:59 -Nekdákej tady jako slepice.
    -Ty jsi sebou nějaká jistá.
  • 00:18:05 To si piš, brouku.
  • 00:18:06 -Jsem dnes večer volný?
    -To ti taky radím.
  • 00:18:10 -V sedm u řeky.
    -Já tě zvu na večeři.
  • 00:18:15 Najíst se můžu doma.
    Tebe chci opíchat.
  • 00:18:20 A zjistit,
    jestli pod tou kovbojskou parádou
  • 00:18:23 vůbec něco máš.
  • 00:18:25 Klidně zas budu dřepět nahoře
    v ložnici.
  • 00:18:28 Pamatuješ?! Tehdá po svatbě?
  • 00:18:34 Šest hodin večer, léto,
    sluníčko pražilo jak v poledne
  • 00:18:38 a já musela být nahoře s dětmi,
    protože ty ses s ní nesnesla
  • 00:18:42 ve stejné kuchyni.
  • 00:18:48 -Pojď do kůlny.
    -Počkej.
  • 00:18:51 -Já musím být za hodinku zpátky.
    -Tak běž, jestli máš nervy.
  • 00:18:57 Ale, zase jsme jízliví?
  • 00:18:59 Proč se musíme pokaždé zmítat
    v kůlně?
  • 00:19:04 -A tak proč sem teda pořád chodíš?
    -Chodím sem odjakživa.
  • 00:19:14 Díky své rozhlasové práci chodím
    na koncerty poměrně často.
  • 00:19:19 Z čeho jsem měla poslední dobou
    největší radost byl koncert
  • 00:19:22 nevidomé pěvkyně a studentky práv
    Pavly Čechoňové,
  • 00:19:26 která pro své spolužáky v kostele
    sv. Václava,
  • 00:19:29 spolužáky z Múzické školy
    v Mariánských Horách,
  • 00:19:33 udělala báječný koncert.
  • 00:19:35 Sama jej zorganizovala
    a také sama odzpívala.
  • 00:19:39 Výtěžek poslala
    právě svým spolužákům.
  • 00:19:42 Podobnou radost z organizování
    a z toho, připravit lidem potěšení,
  • 00:19:47 cítím z manželů Františkových.
  • 00:19:51 Ti tady organizují
    Svatováclavský hudební festival,
  • 00:19:54 který právě vrcholí.
    A v rámci jednoho z těch koncertů
  • 00:19:58 jsem si uvědomila,
  • 00:19:59 že Ostrava nemá
    profesionální pěvecký sbor.
  • 00:20:03 Byť je tu
    výborná Janáčkova konzervatoř,
  • 00:20:05 fakulta umění, studují tam zpěváci,
    kteří by tyto řady jistě zaplnili.
  • 00:20:11 Ostravský filharmonický sbor skončil
    při Janáčkově filharmonii
  • 00:20:15 někdy začátkem 80. let.
  • 00:20:17 Ostrava by si
    profesionální čtyřicítku
  • 00:20:21 profesionálních zpěváků zasloužila.
  • 00:20:25 Možná, že to je jedna z výzev
    pro město Ostravu,
  • 00:20:30 která kandiduje jako hlavní město
    evropské kultury 2015.
  • 00:20:39 Ostravský antikvariát a Fiducia
    slaví 10. let
  • 00:20:43 a za tu dekádu si vydobyla
    jednu z nejprestižnějších postavení
  • 00:20:47 mezi ostravskými kulturními centry.
  • 00:20:49 Najdete tady fotografickou galerii,
    galerii zaměřenou na malbu,
  • 00:20:54 antikvariát.
  • 00:20:55 Jsou tady také odborné přednášky
    a diskuze
  • 00:21:00 a je to místo, kde se schází ti,
    kteří se kultuře aktivně věnují.
  • 00:21:06 Nenechte si nás ujít příště,
    protože se zblízka podíváme na to,
  • 00:21:10 jak vznikalo nové logo Ostravy.
  • 00:21:13 Mějte se hezky a žijte kulturně.
  • 00:21:26 Skryté titulky: Kristina Staškivová,
    Česká televize, 2008

Související