iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 10. 2012
09:30 na ČT2

1 2 3 4 5

0 hlasů
1192
zhlédnutí

Kultura.cz

Projekt Signály z neznáma — Poznej Brno — Zámek v Uherčicích — Slet bubeníků — Sdružení 4AM

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kultura.cz

  • 00:00:35 Výstava Signály z neznáma
  • 00:00:36 má podtitul Český komiks
    1922-2012.
  • 00:00:40 Snaží se zmapovat
    90 let českého komiksu.
  • 00:00:45 Není to historická
    chronologická výstava.
  • 00:00:49 Rozdělili jsme prostor do 8 témat.
    Jsou tu předvídatelná témata
  • 00:00:56 jako komiks o veselých zvířátkách,
    dobrodružné komiksy, Rychlé šípy.
  • 00:01:00 Je tu i vztah komiksu a reklamy,
    komiksu a ideologie,
  • 00:01:05 přesahy mezi komiksem a filmem,
    mezi komiksem a divadlem.
  • 00:01:10 Český komiks se v řadě
    období vyvíjel izolovaně.
  • 00:01:13 To umožnilo vznik fenoménů
  • 00:01:16 jako jsou Rychlé šípy
    a následný klubácký komiks,
  • 00:01:20 protože tady neexistovaly
    zahraniční vzory.
  • 00:01:23 U nás se z příběhů part chlapců,
    později pionýrských oddílů
  • 00:01:29 stal samostatný subžánr.
  • 00:01:31 Nic takového jinde neexistuje.
  • 00:01:35 V historii českého komiksu
    je řada milníků.
  • 00:01:38 Třeba tvorba J.Lady,
    který v r.1922
  • 00:01:42 přišel s Frantíkem
    a kozlem Bobešem,
  • 00:01:45 prvními výraznými postavami,
    které dodnes vychází v reedicích.
  • 00:01:49 Důležitý byl nástup
    Ferdy Mravence,
  • 00:01:51 což byla původně
    komiksová postava.
  • 00:01:53 Od r.1933 vycházel
    v Lidových novinách jako strip.
  • 00:01:56 Důležité byly Rychlé šípy,
    první úspěšný projekt,
  • 00:02:00 který pracoval
    s dialogovými bublinami.
  • 00:02:02 Starší obrázkové seriály pracovaly
    se sekvencí obrázků,
  • 00:02:07 ale s veršíky pod obrázky.
  • 00:02:09 Až Rychlé šípy v r.1938 dokázaly
    americkou formu etablovat.
  • 00:02:13 Rychle to skončilo, protože
    přišli fašisti a komunisti,
  • 00:02:17 po r.1948 byly bubliny
    na 8 let zakázány.
  • 00:02:21 Pro komunisty byly
    bubliny symbol Ameriky,
  • 00:02:24 tak se nesměly kreslit.
  • 00:02:28 Fenomén českého komiksu
    představuje Kája Saudek,
  • 00:02:32 který na konci 60.let,
  • 00:02:34 když 20 let před tím
    kreslil do šuplíku,
  • 00:02:37 dostal příležitost
    a najednou zazářil
  • 00:02:39 a ovlivnil 2 generace autorů,
  • 00:02:41 protože přísun amerického
    komiksu byl malý,
  • 00:02:44 a ze Saudka se stal monolit,
  • 00:02:47 na který museli
    následující autoři reagovat.
  • 00:02:50 Někteří ho popřeli,
    jiní se ho snažili napodobit.
  • 00:02:57 Pak rok 1989 byl velký zlom.
  • 00:03:00 Komiks byl najednou
    velice populární.
  • 00:03:02 Měl příchuť zakázaného ovoce.
  • 00:03:04 Do r. 1992, 1993 vycházely
    komiksy v obrovských nákladech.
  • 00:03:09 Dalo se tím krásně uživit.
  • 00:03:11 Potom se zhroutila distribuce,
    změnily se čtenářské návyky.
  • 00:03:17 Změnil se způsob
    vydávání a vnímání knih.
  • 00:03:22 Komiks na to doplatil.
  • 00:03:23 Ve 2. polovině 90.let
    se komiksu dařilo špatně
  • 00:03:28 jako v době normalizace.
    Nebo i hůř.
  • 00:03:30 Po r.2000 přišli noví autoři,
  • 00:03:33 kteří byli odkojeni
    západním komiksem,
  • 00:03:36 nevycházeli jen z české tradice.
  • 00:03:38 V jejich tvorbě se mísí
    různorodé vlivy.
  • 00:03:41 Je to generace,
  • 00:03:42 která není zvyklá aspoň
    v počátcích dělat za peníze.
  • 00:03:47 Je alternativnější,
    víc experimentuje.
  • 00:03:50 Zároveň existují
    pokusy o mainstream.
  • 00:03:53 Alternativa bez mainstreamu
    je legrační.
  • 00:03:56 Mainstream s alternativou
    se potřebují.
  • 00:03:58 Věřím, že vývoj směřuje
    tímto směrem,
  • 00:04:01 že mainstream se tu ustaví
  • 00:04:03 a znormální se situace
    českého komiksu.
  • 00:04:09 -Výstava obsahuje
    víc než 300 exponátů.
  • 00:04:12 Pochází od více než
    80 zapůjčitelů.
  • 00:04:16 Už jen z čísel je zřejmé,
    že to nebylo jednoduché shánění.
  • 00:04:21 Zabralo to dost času,
    vyžádalo si to hodně sil.
  • 00:04:26 V průběhu více než 3letého
    bádání o českém komiksu
  • 00:04:31 se nám výrazně rozšířila naše
    představa o českém komiksu.
  • 00:04:38 Hodně se nám upravily
    dříve přijímané
  • 00:04:42 stereotypní pseudopravdy typu:
    v 50., 60. letech se nic nedělo.
  • 00:04:47 Pro mě největší změna je,
    že jsem si uvědomil
  • 00:04:51 neskutečnou žánrovou
    formální i výrazovou
  • 00:04:55 mnohost českého komiksu.
  • 00:04:59 Doprovodného programu
    je široká škála.
  • 00:05:03 Přímo tady v Domě umění
    se odehraje několik projekcí.
  • 00:05:08 Bude se tady konat odborné
    komiksologické kolokvium.
  • 00:05:11 Odehrají se loutková představení.
    Bude tady komiksová burza,
  • 00:05:16 křty několika knih.
  • 00:05:17 Druhou částí projektu
    Signály z neznáma
  • 00:05:20 je velmi detailní
    a bohatě ilustrovaný
  • 00:05:25 a bohatě textově vybavený katalog
    - spíš doprovodná monografie,
  • 00:05:31 která vyjde v listopadu
    v nakladatelství Arbor.
  • 00:05:56 -Když je pondělí a nemůžete
    se dostat do žádné galerie,
  • 00:06:00 nebo když je léto
    a knihovny jsou zavřené,
  • 00:06:02 tak vám v Brně
    zbývá jediná možnost
  • 00:06:04 a to je vyjet
    na ošklivá předměstí,
  • 00:06:07 která jsou Bohunice a Lískovec,
    procházet mezi ošklivými paneláky
  • 00:06:11 a hledat nápisy,
    které tady dělá writer,
  • 00:06:13 který si říká Timo.
  • 00:06:16 Ty texty jsou poetické a něžné,
    někdy znepokojující.
  • 00:06:21 Někdy není poznat,
    jak to ten člověk myslel.
  • 00:06:30 Trošku sebevědomě se považuji
    za lokálního patriota.
  • 00:06:33 U mě se projevuje tak,
    že když přijela návštěva
  • 00:06:37 třeba jen přespat,
    večer po koncertu
  • 00:06:41 jsem si nemohl pomoci
  • 00:06:42 a člověka jsem provedl Brnem
    aspoň po několika místech.
  • 00:06:46 Zavedl jsem ho do Kamenky,
    někam na dobré pivo.
  • 00:06:49 Tohle je z ruky,
  • 00:06:51 tak jsem sem jednou
    dotáhl slečnu na rande.
  • 00:06:57 Jsme přímo pod výjezdem
    z Pisáreckého tunelu.
  • 00:07:00 Pod 4proudkou,
  • 00:07:02 kterou denně z Brna a do Brna
    přijíždí desítky tisíc lidí.
  • 00:07:05 Nemyslím si,
    že by hodně z nich tušilo,
  • 00:07:07 co pod koly aut a žlutých
    autobusů mají za poklad.
  • 00:07:16 Zjistil jsem, že těchto míst
    znám spousty, rozhodně tucty.
  • 00:07:20 Takových úžasných plácků,
    které mají atmosféru,
  • 00:07:23 mají příběh,
    a o kterých spousta lidí neví.
  • 00:07:27 To byl hlavní důvod,
  • 00:07:28 proč jsem se rozhodl
    napsat průvodce,
  • 00:07:30 který by návštěvníky
    i rodilé Brňany provedl po městě
  • 00:07:35 a všechno jim ukázal.
  • 00:07:36 Aby mohli v mapě najít,
    kam se vypravit
  • 00:07:39 a dozvědět se nějaký kontext.
  • 00:07:44 Tohle místo je v průvodci
    symbolicky dvakrát.
  • 00:07:48 To zrovna tím, že není známé.
    Neznají ho ani rodilí Brňané.
  • 00:07:53 Stojíme na Ústředním hřbitově.
  • 00:07:55 V samotném rohu celého pohřebiště
    je památník vojáků Wehrmachtu.
  • 00:08:00 Nezná ho skoro nikdo z místních.
  • 00:08:03 Proč sem chodit,
    když jsou to Němci.
  • 00:08:05 Druhá symbolika spočívá v tom,
    že právě toto místo připomíná,
  • 00:08:11 že Brno nebylo vždy
    jen české město,
  • 00:08:14 ale že tu žili i Němci a tvořili
    podstatnou část městské historie.
  • 00:08:20 Už to docela vytěsňujeme z paměti
  • 00:08:22 a stálo by za to
    si to občas připomenout.
  • 00:08:30 Nevím, jestli to je poznat,
    podle kníru by mohlo být.
  • 00:08:34 Největší vrah
    v dějinách lidstva Stalin
  • 00:08:37 má pořád na brněnském
    Ústředním hřbitově pomník.
  • 00:08:40 Dokonce i na kytičku
    se nezapomnělo.
  • 00:08:46 Proč se vypravit
    na památník Rudé armády?
  • 00:08:49 Je to jedno z těch míst,
  • 00:08:51 kam si člověk
    sám od sebe cestu nenajde.
  • 00:08:54 Památník vypadá
    hodně monumentálně.
  • 00:08:58 To místo je i na seznamu
    českých kulturních památek.
  • 00:09:03 Není prakticky v žádném průvodci,
    kteří se věnují třem K.
  • 00:09:07 To jsou kosti, kokot, Kapucíni.
    Úplně zapomínají na to,
  • 00:09:11 co leží za hranicemi
    historického centra.
  • 00:09:16 Stojíme nad Kamennou kolonií,
  • 00:09:18 což je úžasný ostrov
    přímo uprostřed Brna.
  • 00:09:24 Jsme asi 4 zastávky tramvaje
    -šaliny od hlavního nádraží.
  • 00:09:28 Kamenka vznikla
    za první republiky.
  • 00:09:31 Dělníci, kteří neměli
    dost peněz na to,
  • 00:09:33 aby si pronajali činžovní byt,
  • 00:09:36 nebo si postavili
    reprezentativní vilu,
  • 00:09:39 obsadili opuštěný kamenolom.
  • 00:09:41 Na jeho dně si postavili
    2 ulice plné domečků.
  • 00:09:46 Aby byla iluze
    první republiky dokonalá,
  • 00:09:48 tak takhle vypadá hlavní
    přístupová cesta do Kamenky.
  • 00:10:00 Stojíme před DuckBarem,
  • 00:10:02 což je hlavní kulturní
    centrum celé čtvrti.
  • 00:10:05 Často se sedává na chodníku.
  • 00:10:08 Je vidět, že chodník
    kvůli nějakým úpravám mizí.
  • 00:10:19 Ta čtvrt měla zajímavý osud.
  • 00:10:21 Poté, co se úřady smířily s tím,
    že to tu zůstane stát,
  • 00:10:24 se pokoušeli v 60. letech
    dát lidem alternativu,
  • 00:10:28 dělníci šli bydlet to paneláků
    a všech tehdy moderních prostor.
  • 00:10:32 Sem se sestěhovali bohémové,
    umělci, studenti.
  • 00:10:34 Tato zvláštní směsice
    tu žije pořád.
  • 00:10:38 Vychovala tu děti,
    stěhují se sem pořád noví.
  • 00:10:41 To místo má neopakovatelnou,
    inspirativní atmosféru.
  • 00:10:45 Dá se tu zajít do hospody,
    do galerie,
  • 00:10:47 zažít spoustu zajímavých věcí.
  • 00:10:52 Provádím po všem v Brně,
    co považuji za zajímavé,
  • 00:10:56 a o čem se moc nepíše
    v ostatních průvodcích.
  • 00:10:59 Takové drobné haluze
    nebo malá neuvěřitelná místa,
  • 00:11:02 jako jsou obří nápisy na Hádech,
    dělnické kolonie,
  • 00:11:06 zastávka ve tvaru
    Kaplického blobu,
  • 00:11:08 která teď funguje na Lesné.
  • 00:11:14 Nevím, jestli to
    vyslovuju správně,
  • 00:11:16 Vietnamci tomu říkají Pho Bo,
    je to nejtypičtější jídlo.
  • 00:11:20 Potom, co shořela
    vietnamská tržnice na Olomoucké
  • 00:11:23 před 2-3 týdny,
    tak bistro Dragon II
  • 00:11:26 je teď nejspíš
    jediné místo v Brně,
  • 00:11:29 kde se dá sehnat,
    a je výborná.
  • 00:11:33 Tržnice i toto bistro
    si zasloužily místo v průvodci,
  • 00:11:36 kde je dlouhá kapitola
    o etnických restauracích,
  • 00:11:40 ve kterých se dá v Brně najíst.
  • 00:11:42 Tzn. původní jídla,
    která jí lidé, co tu pracují.
  • 00:11:45 Vietnamci, Azerbajdžánci, Indové.
  • 00:11:49 Snažím se zmapovat vše,
  • 00:11:51 co dělá Brno
    neuvěřitelným a legračním.
  • 00:12:11 -Slet bubeníků je setkání
    takových solitérů,
  • 00:12:14 kteří hrají na bicí nástroje.
  • 00:12:16 Vždy jich máme 6-8, někdy 9.
    Víceméně z celého světa.
  • 00:12:21 Každý rok je jiný.
    Letošní rok je 11. ročník.
  • 00:12:24 Je to vždy plánováno na podzim.
  • 00:12:28 My 3 dny zkoušíme,
    potom máme 12-15 koncertů.
  • 00:12:33 To je všechno.
    To je slet bubeníků.
  • 00:12:36 Vždy ty skladby jsou nové.
    Jiné, než byly předtím.
  • 00:12:39 Během 3 dnů nazkoušíme
    nový repertoár,
  • 00:12:42 které je spojen z věcí,
  • 00:12:44 které jsou napsané,
    které jsou vysněné na pódiu.
  • 00:12:48 Dohromady to tvoří
    2hodinový koncert.
  • 00:12:51 Máme 12 nebo 13 koncertů.
    V Brně to bude 25.10. v Metru.
  • 00:12:59 Vše ostatní je na:
    www.sletbubeniku.cz.
  • 00:13:20 -Bacha na Mozarta!
  • 00:13:22 Tak se jmenuje
    nový koncertní cyklus,
  • 00:13:24 který jsme připravili
    v těchto překrásných prostorách
  • 00:13:29 moravského Rudolfina,
    brněnského Besedního domu.
  • 00:13:32 Je to sál úplně úžasný, akustický
  • 00:13:35 a výborně se snoubí
    s orchestrem dobových nástrojů.
  • 00:13:40 Cyklus obsahuje skladby
    vrcholného baroka, klasicismu.
  • 00:13:45 Uslyšíte velmi významné sólisty.
  • 00:13:48 Objeví se Adam Plachetka
    z Vídeňské opery.
  • 00:13:51 Ludmila Peterková
    už v příštím koncertě 25.10.
  • 00:13:58 Zahraje na dubový
    klasicistní klarinet
  • 00:14:01 Mozartův klarinetový koncert.
  • 00:14:04 Ve 2. části uslyšíte
    Mozartovo Requiem.
  • 00:14:08 Patrně podruhé v historii
    na dobové nástroje v Brně.
  • 00:14:12 Srdečně Vás zvu.
  • 00:14:13 A dejme si společně
    bacha na Mozarta!
  • 00:14:18 -Rád bych Vás pozval
    na následující 2 akce
  • 00:14:21 brněnského koncertního
    cyklu Hudební lahůdky.
  • 00:14:24 27.10. v sobotu Reduta ožije
    hudbou Claudia Monteverdiho.
  • 00:14:28 Pražský vokální ansámble
    Capella Mariana
  • 00:14:31 zde provede Monteverdiho
    Pátou knihu madrigalů.
  • 00:14:35 Připravujeme také odpolední
    výchovný koncert pro děti
  • 00:14:39 společně s režisérem
    Tomášem Pilařem
  • 00:14:41 a Národním divadlem Brno.
  • 00:14:43 26.11. proběhne 2. akce
    koncertního cyklu.
  • 00:14:47 Koncert britské sopranistky
    Evelyn Tubb.
  • 00:14:50 Kromě koncertů bude dělat
    3denní master class,
  • 00:14:54 kde se podělí o své zkušenosti
    s českými studenty.
  • 00:15:04 -My jsme takový apendix
    Jihomoravského kraje.
  • 00:15:11 5 km od Vysočiny,
    od Jihočeského kraje.
  • 00:15:15 Vždy, ať budeme Jihomoravský,
    Vysočina nebo Jihočeský,
  • 00:15:20 vždy budeme na konci.
  • 00:15:24 Vítejte na zámku v Uherčicích.
  • 00:15:28 Pokud budete mít o něj zájem,
    rozhodně nás navštivte
  • 00:15:33 kterýkoliv červenec či srpen
    v příštích letech.
  • 00:15:37 Garantuji vám,
    že uvidíte něco,
  • 00:15:41 na co nejste běžně
    na památkových objektech zvyklí.
  • 00:15:49 Kdysi se tu začínalo s tím,
  • 00:15:51 že budeme samostatná
    investiční akce
  • 00:15:55 s dotacemi 25-30 milionů ročně.
  • 00:16:00 Že budeme ukázková akce,
  • 00:16:03 kterou se budeme předvádět
    v celé Evropě.
  • 00:16:06 Tak to bylo míněno
    za pana Tigrida.
  • 00:16:11 Poslední 2 roky
    jsme úplně na nule.
  • 00:16:15 VRZÁNÍ BRÁNY
  • 00:16:21 Jsou lidé, kteří sem jedou,
    protože je to zajímá víc,
  • 00:16:25 než turistické fabriky
    typu Karlštejn, Hluboká.
  • 00:16:33 Pak jsou lidé,
    kteří tu už byli,
  • 00:16:37 a ptají se,
    co tu máme nového.
  • 00:16:40 To je docela průšvih.
  • 00:16:42 My nemáme lidem
    co nového nabídnout.
  • 00:16:48 To je pro nás hrozně bolestivé.
  • 00:16:57 Jednoho krásného dne se tady
    objevili lidé, kteří říkali,
  • 00:17:01 že sem jezdili jako malé děti,
  • 00:17:04 jako vnoučata
    starého pana knížete.
  • 00:17:08 My jsme je přijali samozřejmě.
  • 00:17:11 Od té doby jsme je
    přijímali každým rokem.
  • 00:17:14 Chodili jsme zámkem,
    oni to chtěli všechno vidět,
  • 00:17:17 vždy měli hroznou radost z toho,
    že ten barák nespadne.
  • 00:17:25 Tak jsme šli západním
    křídlem, severním,
  • 00:17:28 přišli jsme do banketního sálu,
    a ten starý důstojný pán říká,
  • 00:17:35 "Kdybyste věděla,
    jak my jsme zlobili jako děti."
  • 00:17:40 A začal nám vyprávět.
  • 00:17:42 "Tady jsem od dědouška
    dostal první facku."
  • 00:17:45 Byli jsme v jiné části zámku.
  • 00:17:48 "Tady jsem od dědouška
    dostal první hodinky."
  • 00:17:57 Engelgang, to je ta chodba,
  • 00:17:59 která je zmiňovaná v literatuře
    různými odborníky.
  • 00:18:04 Oni ji nazývají galerie
    nebo zrcadlová chodba.
  • 00:18:12 On říká:
  • 00:18:14 "To ne, to není zrcadlová chodba,
    ani nevím co, to je Engelgang."
  • 00:18:22 Jako andělská chodba.
  • 00:18:24 Od té doby pro nás je to
    užívaný pojem Engelgang.
  • 00:18:33 Majitel a správce,
    což je tedy stát
  • 00:18:37 a Národní památkový ústav,
  • 00:18:39 ze zákona se musí starat
    o národní kulturní památku.
  • 00:18:43 A nečiní to.
  • 00:18:45 To, že tady pořádáme koncerty,
    že z toho máme nějaký výtěžek,
  • 00:18:50 to že je to blbých 65 000,
    za které neuděláme ani 1 okno,
  • 00:18:59 relativně je to málo.
    Nicméně vzhledem k tomu,
  • 00:19:02 že poslední roky
    nám stát nedává nic,
  • 00:19:06 tak si myslím,
    že je to hodně.
  • 00:19:09 Tak si to přeberte.
  • 00:19:11 My jsme strašně vděční za to,
    co nám lidé poskytují.
  • 00:19:18 To, že my tu vybereme
    nějaké peníze od sponzorů,
  • 00:19:23 ať jsou to jednotliví
    drobní dárci
  • 00:19:27 při Znojemském
    hudebním festivalu,
  • 00:19:30 nebo je to britská nadace
    s 30 000 librami.
  • 00:19:36 Pro boha svatého, oni nemůžou
    suplovat roli majitele a správce.
  • 00:19:43 Nemůžou.
    To nejde.
  • 00:19:52 No. Viděl jste ten banketní sál.
    Nic moc v té první etapě.
  • 00:19:59 Hadičkami se tam
    stříkaly nějaké směsi,
  • 00:20:02 které přilepovaly omítkovou
    vrstvu ke stropní konstrukci.
  • 00:20:10 Je to docela složité.
    Veškeré restaurátorské práce.
  • 00:20:16 To je drahá záležitost.
    Je to jen první etapa.
  • 00:20:21 Zase budeme potřebovat dalších
    minimálně 30 000 liber.
  • 00:20:36 Nastupovala jsem tu v r. 1996.
  • 00:20:40 Tehdy jsme byli
    přesvědčeni o tom,
  • 00:20:43 že někdy v r. 2000
    nebo krátce poté
  • 00:20:47 předáme nástupci
    zrekonstruovaný barák.
  • 00:20:51 Však to vidíte kolem sebe.
    Vůbec to nemůže být pravda.
  • 00:20:59 Já to odhaduji,
  • 00:21:00 ale fakt říkám
    přespříští generace.
  • 00:21:06 Ještě 2 kastelánské
    generace to chce.
  • 00:21:14 -Galerie architektury je zřízení
    nadace fondu české architektury,
  • 00:21:20 která má propagovat architekturu
    jako tvůrčí činnost,
  • 00:21:25 a prezentovat ji jako
    součást kulturního života.
  • 00:21:31 Tak stojí ve stanovách
    Nadace české architektury.
  • 00:21:35 Skupina 4AM,
  • 00:21:36 která měla na základě vítězství
    v konkurzu nadace
  • 00:21:42 konat výstavní činnost
    v Galerii architektury
  • 00:21:46 na Starobrněnské v Brně,
    dostala po 2 letech výpověď.
  • 00:21:50 Ona měla prakticky činnost
    svěřenou na 4 roky.
  • 00:21:55 Nadace, aniž by to
    řádně vysvětlila,
  • 00:21:59 jí udělila výpověď po 2 letech.
  • 00:22:02 Kulturní veřejnost reagovala
    na tuto výpověď spontánně.
  • 00:22:06 Sepsala se petice,
    kterou podepsalo řádově
  • 00:22:09 1000 příznivců činnosti 4AM
    v galerii na Starobrněnské.
  • 00:22:17 Chování nadace je v tomto
    ohledu trošku zvláštní.
  • 00:22:21 Nadace nedokázala zatím
    vysvětlit důvody dostatečně.
  • 00:22:27 Zpočátku je nevysvětlovala vůbec,
  • 00:22:29 potom tvrdila, že činnost
    v galerii na Starobrněnské
  • 00:22:37 nenaplňuje stanovy nadace,
    což vlastně vůbec není pravda.
  • 00:22:43 Činnost, která se tu
    odehrává poslední 2 roky,
  • 00:22:46 přesně naplňuje stanovy
    nadace a cíle nadace.
  • 00:22:49 Uvádí architekturu v širší
    kontext kulturního života.
  • 00:22:53 Neomezuje se pouze elitářsky
    na půdorysy a formu architektury,
  • 00:22:58 ale reflektuje současné problémy.
  • 00:23:01 Např. uzavřenost města,
    rozšiřování města do krajiny atd.
  • 00:23:05 Protože se domnívám,
  • 00:23:07 že česká architektura
    má velké problémy
  • 00:23:09 s vlastní definicí
    v rámci společnosti,
  • 00:23:14 tak si myslím,
    že právě tato otevřenost,
  • 00:23:17 tento způsob pojímání
    architektury
  • 00:23:20 a její vyvezení
    za hranice tohoto domu,
  • 00:23:26 vtažení všech možných
    skupin lidí je to,
  • 00:23:30 co česká architektura potřebuje.
  • 00:23:34 Ta aktivita je velmi
    soustředěná a tvůrčí
  • 00:23:39 a to mi připadá hodně cenné.
  • 00:23:41 Myslím si,
    že náš obor by s lidmi,
  • 00:23:46 kteří tímto způsobem konají,
    a jsou to entuziasté,
  • 00:23:50 a entuziasta je člověk,
    který má vnitřního Boha,
  • 00:23:55 to slovo tak je definováno,
    takže je potřeba s těmito lidmi
  • 00:24:00 zacházet opatrně
    a vážit si jich.
  • 00:24:03 Neb je to budoucnost
    našeho oboru.
  • 00:24:14 -Zlínský Dům umění
    představuje tvorbu
  • 00:24:17 nejvýraznější manželské
    dvojice české architektury.
  • 00:24:21 Fotografie, plány, modely,
    ale i dobový nábytek
  • 00:24:23 přiblíží zásadní realizace
    manželů Machoninových.
  • 00:24:27 Obchodní dům Kotva,
    nebo karlovarský Thermal.
  • 00:24:39 Je málo jmen, která jsou
    tak charakteristická
  • 00:24:42 pro brněnskou výtvarnou scénu
    2. poloviny uplynulého století
  • 00:24:45 jako Inez Tuschhnerová
    a Dalibor Chatrný.
  • 00:24:49 Spolu vytvořili soubor děl,
    který teď vystavuje Brno Gallery.
  • 00:25:00 Brněnská Galeria Ars
    připravila pro podzimní měsíce
  • 00:25:05 minipřehlídku děl svých kmenových
    autorů nazvanou Review 2012.
  • 00:25:10 Můžete se těšit
    na Bohuslavu Olešovou,
  • 00:25:13 bratry Hamžovy, Andrého
    nebo Jiřího Sobotku.
  • 00:25:41 Skryté titulky M.Vrbská
    Česká televize Brno, 2012
  • 00:25:44 .

Související