iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
10. 12. 2011
16:45 na ČT2

1 2 3 4 5

2 hlasy
943
zhlédnutí

Kultura.cz

Na shledanou v ZOO – Komiks o útěku makaků — Mezinárodní úspěch divadla Líšeň — Malířka ikon – Sylva Novotná — Zvyšování DPH na knižnímm trhu — Festival světla a videomappingu — Výstava Šárky Klimešové – Divoká — Divadelního přestavení Harold a Maude — Vánoční koncert Magdaleny Kožené

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kultura.cz

  • 00:00:30 Dnes vám ukážeme komiks
  • 00:00:33 na téma skutečného útěku
    dvou makaků z olomoucké ZOO.
  • 00:00:38 Brněnské divadlo Líšeň,
    které získalo čtyři ocenění
  • 00:00:41 na mezinárodním festivalu v Toruni.
  • 00:00:44 V kritické židli zmíníme
    jeden výjimečný festival
  • 00:00:47 a situaci našeho knižního trhu.
  • 00:00:50 A v portrétu navštívíme
    ikono-malířku Sylvu Novotnou.
  • 00:01:02 Po mnoho měsíců čeřil
    hladinu veřejného zájmu
  • 00:01:05 nejen na Olomoucku
    zpravodajský seriál o útěku
  • 00:01:08 dvojice makaků červenolících
    ze ZOO na Svatém kopečku.
  • 00:01:13 Tato skutečnost
    se dočkala literárního
  • 00:01:15 zpracování v podobě komiksu.
  • 00:01:17 V podání kreslíře
    Jozefa Danglára Gertliho
  • 00:01:20 a autora textu Radka Malého.
  • 00:01:22 -Ten děj opravdu vychází
    ze skutečných událostí.
  • 00:01:25 To bylo po této stránce jednoduché.
  • 00:01:28 Dnes už spisovateli
  • 00:01:29 stačí pro takový účel
    v podstatě internet.
  • 00:01:32 Tam jsem si našel
    všechny články o tom,
  • 00:01:34 jak makakové vykradli
    chatovou osadu,
  • 00:01:37 jak na ně chataři
    zavolali policii několikrát.
  • 00:01:40 Kde všude byli pozorováni,
  • 00:01:42 ve kterých lázeňských
    územích se objevili.
  • 00:01:45 A to všechno potom rozehrálo
  • 00:01:48 v mé fantazii epizody,
    které se tam odehrávají.
  • 00:01:53 Jedna z prvních byla
    jejich konfrontace s lesní zvěří,
  • 00:01:57 evropským lesem a krmelcem,
    ve kterém se opravdu reálně
  • 00:02:01 dokážou uživit
    a díky tomu přežít třeba zimu.
  • 00:02:36 -V těch zahrádkách
    ti lidi je krmili i z ruky,
  • 00:02:40 bylo vidět,
    že jim nabízeli piškoty.
  • 00:02:42 Ten makak se zas tak lidí nebojí,
  • 00:02:45 jsou zvyklí,
    že návštěvník prochází.
  • 00:02:48 Takže oni se lidí nebojí,
    ale v podstatě jsou natolik chytří,
  • 00:02:51 že ví, že bychom je
    chtěli vrátit zpět.
  • 00:02:55 A tak když přijelo auto,
    nebo policejní auto,
  • 00:02:59 tak to brali jako zásah a zmizeli.
  • 00:03:21 -Nakonec jsme jim vymysleli
    psychologické rysy,
  • 00:03:23 které by trochu
    odpovídali jejich jménům.
  • 00:03:26 Tedy makak jménem Tatin.
  • 00:03:28 Tak to je ten,
    který je domácky založený.
  • 00:03:31 A vlastně tam došlo k tomu,
    že oni se rozhodli, že se rozejdou
  • 00:03:36 a jeden makak se chtěl vrátit.
  • 00:03:39 Je to tedy ten,
    který nakonec byl chycen.
  • 00:03:41 A ta pointa s odchyceným
    makakem přišla v pravou chvíli,
  • 00:03:45 kdy už šel komiks téměř do tisku,
    tak jsem se dozvěděl,
  • 00:03:50 že je tady možnost
    toho krásného zakončení.
  • 00:04:15 -Já myslím, že jsou velice chytří.
  • 00:04:18 Vlastně tady se
    zvyšuje pořád ochrana.
  • 00:04:22 Třeba se sadily nové stromky,
    zvyšuje se pořád ochrana elektrická
  • 00:04:26 a oni jsou vždy krok před námi.
  • 00:04:29 My jim klademe překážky
    a oni se snaží je pořád překonávat.
  • 00:04:52 -Opice jsou samozřejmě
    ze zvířecí říše asi nejvděčnější
  • 00:04:56 téma pro komiks právě proto,
    že mají spoustu člověčích rysů.
  • 00:05:00 A já jsem tam,
    coby humanitně vzdělaný člověk,
  • 00:05:04 zapletl například
    japonskou zenovou filozofii,
  • 00:05:07 protože mě zaujalo,
    že oni jsou původem z Japonska.
  • 00:05:09 Že vlastně jsou to
    posvátní tvorové v Japonsku.
  • 00:05:13 A vůbec jsem jim občas
    vložil do úst takové hlášky,
  • 00:05:16 které by asi běžná
    opice na útěku neznala.
  • 00:05:20 Ale myslím si, že to je vtipná hra,
    kterou komiks umožňuje rozehrát.
  • 00:05:26 Je zvláštní, že je to
    komiks zaměřený pro děti,
  • 00:05:30 ale jsou tam rozhodně
    i velmi nedidaktické pasáže
  • 00:05:34 a je to vlastně
    určeno širokému publiku
  • 00:05:37 a něčemu porozumí
    určitě jen dospělí.
  • 00:06:00 Ono vůbec je zvláštní,
  • 00:06:01 co to znamená,
    napsat scénář komiksu.
  • 00:06:03 Já jsem se s tím doteď nesetkal.
  • 00:06:05 Myslím si, že je běžnější,
    že malíř komiksu, nebo ilustrátor
  • 00:06:08 si sám vytváří i ten příběh,
  • 00:06:11 tu dějovou linku,
    která tady byla jasná.
  • 00:06:14 Ale bylo důležité
    vymyslet nějaké epizody,
  • 00:06:17 aby se to odněkud někam ubíralo.
  • 00:06:20 Aby to nějak začínalo
    a nějak končilo.
  • 00:06:23 No a opravdu vymyslet tam
    nějaké dramatické napětí.
  • 00:06:27 pointa je na každé stránce.
  • 00:06:29 Byla to práce
    opravdu spisovatelská
  • 00:06:32 jako každá jiná, řekl bych.
  • 00:06:34 Dá se přirovnat třeba
    k práci na dramatu,
  • 00:06:37 i když samozřejmě
    na mnohem menším prostoru.
  • 00:06:44 UKÁZKA OPERNÍ ZPĚV
  • 00:07:00 -Záznam koncertu světově proslulé
    mezzosopranistky Magdaleny Kožené
  • 00:07:04 nabízí árie z oper barokních
  • 00:07:06 velikánů Antonia Vivaldiho
    a Georga Friedricha Handela
  • 00:07:10 doplněné o jejich
    instrumentální kompozice.
  • 00:07:13 Slavnostní koncert
    v novém moderním sále ve Zlíně
  • 00:07:16 je doprovázen nejlepším českým
    barokním ensemblem Kolegium 1704
  • 00:07:21 pod taktovkou proslulého
    italského dirigenta Andrei Marcona.
  • 00:07:26 Vysílání 24.12. ve 21:55 na ČT2.
  • 00:07:34 UKÁZKA
  • 00:08:30 -Výstava Šárky Klimešové
    s názvem Divoká
  • 00:08:33 představuje malby
    s tématy života v přírodě
  • 00:08:36 v provedení akryl na papíru,
    či akryl na plátně.
  • 00:08:39 Autorka vystudovala design
  • 00:08:41 a malbu používá pro relaxaci mysli
    a jako komunikační prostředek.
  • 00:08:55 Brněnské Divadlo Líšeň
    se zúčastnilo na konci října
  • 00:08:58 mezinárodního festivalu loutkových
    divadel Spotkania v polské Toruni.
  • 00:09:03 Uvedlo zde loutkovou
    stínohru Sávitrí
  • 00:09:05 a politickou frašku podle
  • 00:09:07 ruského deníku Anny Politkovské
    Putin lyžuje.
  • 00:09:11 V konkurenci dalších
    třinácti soutěžních představení
  • 00:09:14 získalo Divadlo Líšeň
    čtyři ocenění.
  • 00:09:17 UKÁZKA
  • 00:09:21 -Volva, urči si nepřítele!
  • 00:09:26 -Volva, získej moc!
  • 00:09:29 -Volva, znič nepřítele!
  • 00:09:32 -Ale opatrně!
    Dobrý nepřítel se těžko hledá.
  • 00:09:38 -Putina hrajeme
    v tomto stanu z několika důvodů.
  • 00:09:41 Jednak proto, protože myslím,
  • 00:09:44 že tento prostor dokáže
    přesně nějakým způsobem
  • 00:09:47 vytvořit atmosféru právě takovou,
    kterou v inscenaci potřebujeme.
  • 00:09:53 A jednak taky proto,
    že nejsme závislí na nějakém
  • 00:09:57 konkrétním prostoru a vždy si
    tu atmosféru jakoby přivezeme.
  • 00:10:01 A taky to nějak vychází z toho,
    že v podstatě jsme nikdy úplně
  • 00:10:06 neměli vlastní scénu, nebo jsme se
    k tomu ještě nějak nedopracovali.
  • 00:10:11 A tak vlastně
    máme aspoň tento stan.
  • 00:10:14 UKÁZKA
  • 00:10:15 -Volva!
    -Volvuška.
  • 00:10:18 -Volva!
  • 00:10:21 Volva!
    -Volvuška.
  • 00:10:24 -Volva.
  • 00:10:26 Volvuška pu... pu... Putin!
  • 00:10:31 Volva Putin.
  • 00:10:33 -Je to taková montáž různých textů,
  • 00:10:36 které spolu tak souvisí
    a navazují na sebe.
  • 00:10:41 Nedá se tam vysledovat nějaký děj.
  • 00:10:43 I ty postavy jednotlivé
    se vlévají jedna do druhé
  • 00:10:47 a vlastně to je jen
    spojené tou linkou těch zpráv
  • 00:10:52 a komentovaných událostí.
  • 00:10:55 -Čečence je potřeba utopit
    v hajzlu.
  • 00:11:00 -Putinova reakce na výbuchy,
    drsná mluva, drsné činy,
  • 00:11:04 z něj rázem učinila
    nejoblíbenějšího politika země
  • 00:11:06 a žhavého kandidáta na prezidenta.
  • 00:11:10 -Angažované divadlo to určitě je,
    protože je tam celkem jasný názor,
  • 00:11:14 který vychází z názoru
    novinářky Anny Politkovské.
  • 00:11:18 Ten jsme se rozhodli
    zprostředkovat.
  • 00:11:20 Myslím si, že třeba u nás
    občas se vyskytne někdo,
  • 00:11:26 kdo má problém s tím,
    že mu to připadá jako agitka.
  • 00:11:30 Že mu vadí ten
    jasný názor na tu věc.
  • 00:11:34 Že nedáváme Putinovi šanci,
    aby se obhájil.
  • 00:11:37 Prostě to je pravda, že nedáváme,
    náš postoj je celkem jasný.
  • 00:11:40 Od začátku do konce tvrdíme,
  • 00:11:42 že Putin je zločinec
    a nemáme s tím nějaký problém.
  • 00:11:45 A třeba v Polsku
    tady to vnímání představení
  • 00:11:49 jako agitky nějak odpadá.
  • 00:11:51 Že tam na Putina mají
    celkem podobný názor jako my.
  • 00:11:55 -Podrbej mě!
  • 00:11:59 Ničit bandity
    po celým severním Kavkazu!
  • 00:12:02 Na horách! V údolí!
  • 00:12:06 Mezi lopatkama!
  • 00:12:10 Kdo jsou banditi?
    Všichni, kdo jsou proti mně!
  • 00:12:19 A proti Putinovi.
  • 00:12:21 -Díky tomu, že tyto inscenace
    vznikají tak dlouho,
  • 00:12:24 tak většinou z nich
    pak vyleze něco, co je funkční.
  • 00:12:27 To znamená, že Sávitrí se hrála,
    myslím, tři sta padesát krát
  • 00:12:33 a jezdíme s tím různě po světě.
  • 00:12:36 Sávitrí hrajeme asi v pěti
    různých jazykových variantách.
  • 00:12:41 A v podstatě
    o ta představení je zájem,
  • 00:12:46 když pořád ještě fungujeme.
  • 00:12:48 A vlastně si myslím,
    že je to způsobené tím,
  • 00:12:51 že málokteré divadlo
  • 00:12:52 si může dovolit
    takovýmto způsobem zkoušet.
  • 00:12:54 Způsobem, že zkouší,
    dokud to není hotové.
  • 00:12:59 -Západ vám nepomůže.
    Nemá si na co stěžovat.
  • 00:13:04 Zase tu máme ropu,
    plyn, kaviár a mědvědy.
  • 00:13:09 -Dne 7.10.2006 byla zavražděna
    i Anna Stěpanovna Politkovská.
  • 00:13:14 Podle seznamu byla 307. novinářem
    zahynulým v důsledku své práce.
  • 00:13:19 No, je to tak, že každé naše
    představení je úplně odlišné.
  • 00:13:24 Někoho to občas překvapuje.
  • 00:13:26 Třeba u Sávitrí
    jsme se setkali s tím,
  • 00:13:28 že lidi říkali, to jste vymysleli
    nějaký zajímavý systém.
  • 00:13:31 Teď už budete dělat
    další a další stínohry
  • 00:13:34 a už jste v pohodě. Máte vystaráno.
  • 00:13:36 Mně vždy přišlo,
    že takhle asi by mě nebavilo
  • 00:13:40 dělat divadlo ani nic.
  • 00:13:41 Že v podstatě mě vždy baví
    objevovat úplně neobjevené
  • 00:13:45 a dělat každý kus
    úplně jiným způsobem.
  • 00:13:49 -Sávitrí žila jako poustevnice.
  • 00:13:52 Pomáhala svému muži při práci
    a po jeho boku byla silná a klidná.
  • 00:13:57 Hluboko v srdci skryla hrozné
    tajemství, které jí zjevil věštec.
  • 00:14:03 -V Polsku jsme dostali ceny.
  • 00:14:04 Naštěstí i nějaké malé finanční,
    takže nám to samozřejmě pomůže.
  • 00:14:09 Samozřejmě, že nás to nevytrhne.
  • 00:14:11 Ale asi přežijeme leden.
    Finančně myslím.
  • 00:14:15 Pak se uvidí, co dál.
  • 00:14:19 -Privjet, Medved.
  • 00:14:22 -Proti terorismu zakročíme
  • 00:14:27 nejen tvrdě a efektivně,
    ale hlavně preventivně.
  • 00:14:33 -Výborně. Povečeříme.
  • 00:14:43 -Co si dáte, pane premiére?
    -Steak.
  • 00:14:48 -A příloha?
    -Příloha si dá taky steak.
  • 00:15:02 -Dnes bych v kritické židli
    rád řekl něco o jednom výjimečném
  • 00:15:07 olomouckém festivalu,
    který proběhl v září.
  • 00:15:10 A také bych se rád zmínil něco o
    zvýšení DPH na knížky.
  • 00:15:16 Na konci letošního září
    proběhl v Olomouci festival,
  • 00:15:20 který má v podtitulu
    Festival světla.
  • 00:15:23 A oficiální název zní Vzáří.
    Psáno dohromady.
  • 00:15:28 Což je festival videomappingu.
  • 00:15:31 Videomapping samozřejmě
    už řadu let běží a je nedílnou
  • 00:15:35 součástí živé kultury
    po celém světě.
  • 00:15:39 V Praze funguje tým
    kolem Martina Pošty,
  • 00:15:42 který například oživil
    Staroměstský orloj.
  • 00:15:45 Ale v Olomouci přišel mladý kluk,
    Kamil Zajíček, který si usmyslel,
  • 00:15:50 že založí soutěžní festival.
  • 00:15:53 No a sám ještě
    se svými spolupracovníky,
  • 00:15:57 asi s pěti lidmi,
    prostě během půl roku
  • 00:15:59 udělal událost,
    o které se mluví dodnes.
  • 00:16:02 Prostě oživil náměstí
    nejen tedy samotným videomappingem,
  • 00:16:07 ale také tím,
    že pět dní nasvěcovali
  • 00:16:09 různé budovy po celém náměstí.
  • 00:16:13 Čím mě ten festival
    nadchnul, bylo to,
  • 00:16:15 že v lidech dovedl
    vyvolat obrovské emoce.
  • 00:16:18 Jeden z momentů, který byl důležitý
    u toho celého projektu bylo to,
  • 00:16:22 že jednotlivé týmy
    si vybraly každý jednu budovu,
  • 00:16:26 kterou měly oživit.
    Ale zároveň v tom videomappingu
  • 00:16:29 měla být přítomná
    historie toho domu.
  • 00:16:32 Takže lidé se mohli seznámit,
    byť ne popisně, ale třeba jenom
  • 00:16:36 okrajově s tím, čím vším si ten dům
    v historii Olomouce prošel.
  • 00:16:41 Jaké stopy čas
    na tom domě zanechal.
  • 00:16:44 A zároveň se ještě dočkali
    právě velkolepých efektů,
  • 00:16:48 které ale nebyly nikdy samoúčelné.
  • 00:16:51 Vždycky to mělo ještě
    nějaký vnitřní a hlubší smysl.
  • 00:16:55 A tohle propojení té zábavy
    a zároveň té hluboké emoce,
  • 00:16:59 to bylo to, co si myslím,
    že bylo na tom festivalu cenné.
  • 00:17:03 Navíc je to opravdu asi první
    festival tohoto druhu v Evropě,
  • 00:17:07 který by byl soutěžní
    a byl takhle zaměřený
  • 00:17:10 na jednotlivé budovy
    a vlastně na historii města.
  • 00:17:19 Co mně naopak vadí
  • 00:17:20 a netýká se to
    vyloženě tohoto města,
  • 00:17:22 ale vlastně celkové
    politické situace v našem státě,
  • 00:17:26 je zvyšování DPH od nového roku
    na v podstatě úplně všechno.
  • 00:17:31 Jenomže se to týká
    i například knížek,
  • 00:17:34 kde to je to první,
    co lidé přestanou kupovat.
  • 00:17:37 A už dnes se to projevuje na tom,
  • 00:17:39 že když vejdete
    do jakéhokoliv knihkupectví,
  • 00:17:42 dobrého knihkupectví podotýkám,
  • 00:17:45 tak tam vidíte,
    že tam je minimálně lidí.
  • 00:17:48 A když už tam někdo přijde,
  • 00:17:50 tak většinou odejde
    a nic si nekoupí.
  • 00:17:52 Protože lidé už dnes
    dávají přednost půjčování si
  • 00:17:55 knížek v knihovnách.
    Neb začínají šetřit, protože vědí,
  • 00:17:58 že od ledna bude všechno dražší.
  • 00:18:01 Je to důsledek rozhodnutí vlády
  • 00:18:03 prostě lepit díry
    po rozkradených miliardách tím,
  • 00:18:07 že od nás vyberou co nejvíc peněz.
  • 00:18:09 Je to naprosto absurdní rozhodnutí
    a já jsem přesvědčený,
  • 00:18:14 že každá svině se dočká svého nože.
  • 00:18:17 A že i tahle ta vláda
    co nejdříve padne.
  • 00:18:27 -A ty obrazy,
    ty jste také malovala?
  • 00:18:29 -Také. Některé.
  • 00:18:31 Tenhle se jmenuje
    Duha nad vejcem a slon.
  • 00:18:35 Tady ten maloval jeden můj přítel.
    Stála jsem mu modelem.
  • 00:18:43 -Opravdu jste mu stála?
    -Tak ležela, no.
  • 00:18:47 Líbí se vám?
    -Líbí.
  • 00:18:49 -To jsem ráda!
    Myslím, že si budeme rozumět.
  • 00:18:55 -Dnes jste tady
    a zítra tu nebudete.
  • 00:18:58 To je životní heslo
    jedné z titulních postav
  • 00:19:00 hry Harold a Maude,
    jejíž záznam ze Slováckého divadla
  • 00:19:04 v Uherském Hradišti odvysílá
    Česká televize 21. prosince.
  • 00:19:10 Příběh bizardní dvojice,
  • 00:19:11 osmnáctiletého mladíka
    a osmdesátnice,
  • 00:19:14 napsal americký herec, režisér
    a scénárista, Colin Higgins.
  • 00:19:18 V hlavních rolích
    Květa Fialová a Josef Kubáník.
  • 00:19:22 -Drahoušku! Nedá se nic dělat,
    ale odpoledne vás odvezu k moři.
  • 00:19:33 -Vy pojedete pustit
    toho ukradeného tuleně do moře?
  • 00:19:37 -Nechcete jet s námi?
  • 00:19:40 -Ne, ne. Já mám odpoledne velice,
    ale velice moc práce.
  • 00:19:44 -Skvělé. Takže vám nebude vadit,
    když si vezmeme vaše auto.
  • 00:19:52 -Pětileté snažení
    etnografů, folkloristů
  • 00:19:55 a ministerstva kultury je u konce.
  • 00:19:58 Mezivládní výbor UNESCO
    při svém zasedání na Bali
  • 00:20:01 zařadil vlčnovskou Jízdu králů
  • 00:20:03 do seznamu nehmotného
    světového dědictví.
  • 00:20:06 Jde tak už o čtvrtou
    českou položku v této společnosti.
  • 00:20:12 ZPĚV
  • 00:20:35 -Sylva Novotná
    působila jako asistentka
  • 00:20:38 na Fakultě výtvarných
    umění VUT v Brně.
  • 00:20:41 Ve třiatřiceti letech
    opustila volnou tvorbu
  • 00:20:44 a začala se věnovat ikono-malbě,
  • 00:20:46 která ji zaujala při studiu
    pravoslavné kultury Ruska.
  • 00:20:51 -Je to všechno vlastně
    událost nějakých vztahů.
  • 00:20:55 Například jestliže já se snažím
  • 00:20:57 rozšifrovat ikonu
    malíře z 15.století,
  • 00:21:02 tak se s ním dostávám do jakéhosi
    zvláštního vztahu průniku časem.
  • 00:21:12 Mně se lidí takový příměr,
  • 00:21:14 který jsem někde
    v literatuře našla.
  • 00:21:17 Že vlastně porozumět ikoně,
  • 00:21:19 přiblížit se k ikoně,
    znamená výstup.
  • 00:21:22 Je to určitá práce, kterou musí
    člověk vlastně ze sebe vydat.
  • 00:21:27 No ale stojí to zato.
    Ten výstup na tu pomyslnou horu
  • 00:21:31 člověkovi zprostředkuje
    určitý zážitek,
  • 00:21:36 ke kterému se jinak
    nemůže dopracovat.
  • 00:21:42 Co se týká té řemeslné stránky,
  • 00:21:44 tak se vlastně člověk učí
    na těch existujících vzorech.
  • 00:21:50 Samozřejmě člověk,
    který se učí ikono-malbu
  • 00:21:54 tak jako já, tak je potřeba
    si vybírat kvalitní předlohy.
  • 00:21:59 Učit se skutečně od mistrů.
  • 00:22:02 V tom případě vlastně
    ten vhled do té existující ikony,
  • 00:22:06 ideální by bylo,
    kdyby člověk měl k dispozici
  • 00:22:09 skutečnou ikonu na dřevě,
  • 00:22:12 kterou by mohl vzít
    jako ten živý objekt do ruky,
  • 00:22:16 což je v našich podmínkách problém.
  • 00:22:19 Takže musím pracovat s tím,
    co je k mání.
  • 00:22:22 To znamená fotografie a reprodukce.
  • 00:22:25 Tato ikona vznikla
    takovým zajímavým způsobem,
  • 00:22:28 že se mi podařilo
    během cest po Rusku,
  • 00:22:32 a sice v monastýru Optina pustyň,
    v tamní ikonopisecké dílně,
  • 00:22:39 pořídit tady takovou kresbu.
  • 00:22:42 Bylo mně umožněno
    si ji tam překreslit.
  • 00:22:45 Což byly pro mě taková
    příležitost, kterou běžně nemám.
  • 00:22:50 Jinak vlastně musím tu kresbu,
  • 00:22:52 to znamená něco, co je pod těmi
    vrstvami barev, jakoby dohledat.
  • 00:23:13 Když vlastně si člověk
    dá vedle sebe dva obrazy,
  • 00:23:16 jeden, který vzniká
    touto tradiční technikou
  • 00:23:20 a jeden pomocí moderních,
    například akrylátových barev,
  • 00:23:24 tak už člověk vidí,
    že ten výsledek je odlišný.
  • 00:23:27 Ty přírodní techniky
    umožňují třeba ikonu opravit,
  • 00:23:31 nebo nějakým způsobem
    doplnit tu chybějící část.
  • 00:23:34 Což už u těch
    novodobých materiálů jde hůř.
  • 00:23:45 Třeba ve volné tvorbě
    si člověk může vybrat,
  • 00:23:49 k čemu třeba tíhne víc.
    Jestli víc ke kresbě nebo k malbě.
  • 00:23:52 Nebo jestli si
    vybere nějakou techniku,
  • 00:23:55 která je řemeslně náročnější,
    nebo spíš nějakou jinou technologii
  • 00:23:59 třeba současnou moderní,
    tak na ikoně člověk shledává,
  • 00:24:04 že vlastně musí použít
    všechny vrstvy.
  • 00:24:07 Všechny ty vnitřní polohy svoje.
    Od kresby přes malbu,
  • 00:24:11 po tu řemeslnou zručnost
    i tu fyzickou práci při přípravě
  • 00:24:17 nanesení té křídy,
    vybroušení a tak dále.
  • 00:24:20 Takže se člověk tak zvaně jakoby
    vydá ze všech svých možností.
  • 00:24:27 Všechno tam použije.
  • 00:24:35 Na ikoně nejde o historický záznam
    nějakého jednoho reálného děje,
  • 00:24:41 který se odehrál v čase.
  • 00:24:43 Ale vždycky je důležitější
    podstata té události.
  • 00:24:47 Vlastně podobně, jako je to
    v evangeliích u podobenství.
  • 00:24:51 Důležitou vlastností ikony je,
    že je to právě dřevěná deska,
  • 00:24:56 která má tady takový žlábek,
    jakési okno.
  • 00:25:00 O ikoně se říká,
    že je to okno do věčnosti.
  • 00:25:05 Kde tu věčnost samotnou symbolicky
    zastupuje to zlaté pozadí.
  • 00:25:11 Zatímco barvy ještě pořád patří
    do toho světa tady. Hmotného.
  • 00:25:22 Vlastně u mě je to čekání na to,
  • 00:25:24 že v určité fázi
    já se dívám na ikonu.
  • 00:25:27 A jakmile začnu mít pocit,
    že se ikona dívá na mě,
  • 00:25:30 tak už se mi zdá,
    že možná jsem blízko.
  • 00:25:35 Ale pro všechny se ráda ptám lidí.
  • 00:25:37 Takže když si nejsem jistá,
    tak se ještě ptám.
  • 00:26:00 Skryté titulky M.Vrbská
    Česká televize Brno, 2011
  • 00:26:03 .

Související