iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
9. 6. 2012
13:10 na ČT2

1 2 3 4 5

4 hlasy
1625
zhlédnutí

Knižní svět

Douglas R. Hofstadter: Gödel, Escher, Bach — Děti, čtěte! — Na návštěvě u Madeleine Albrightové

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Knižní svět

  • 00:00:02 Česká televize uvádí Knižní svět!
  • 00:00:11 Knižní svět!
  • 00:00:18 Český trh s elektronickými knihami
    zatím, zdá se,
  • 00:00:21 stále netáhne tolik jako
    v některých zemích na západ od nás,
  • 00:00:24 ale pozor, situace se pomalu mění
  • 00:00:27 a letošní jaro v tomto ohledu
    možná i vstoupí do dějin.
  • 00:00:30 Z iniciativy Svazu českých
    knihkupců a nakladatelů
  • 00:00:32 se totiž nedávno zrodil první
    oficiální český "top ten",
  • 00:00:36 tedy přehled deseti
  • 00:00:37 nejprodávanějších elektronických
    knih u nás.
  • 00:00:41 Je k dispozici na svazovém webu,
    aktualizuje se každý měsíc
  • 00:00:44 a podklady do něho poskytují
    tři největší čeští prodejci e-knih.
  • 00:00:48 V prvním žebříčku zatím vládnou:
  • 00:00:50 severské detektivky od Jo Nesba
    a Larse Keplera,
  • 00:00:53 populárně ekonomické knihy
    Tomáše Sedláčka,
  • 00:00:56 trvalky jako Pražský hřbitov
    Umberta Eca
  • 00:00:59 i novinky jako Žítkovské bohyně
    Kateřiny Tučkové.
  • 00:01:02 Možná už brzy budeme mít
    dvojí rovnocenný typ bestsellerů:
  • 00:01:06 papírový a elektronický.
    Tak ať ty knihy stojí za to!
  • 00:01:13 Jak vidí český lékař dnešní svět?
  • 00:01:18 Co mají společného Gödel, Escher,
    Bach?
  • 00:01:23 A co si Madeleine Albrightová
    pamatuje z války?
  • 00:01:34 Než se mladík Jiří Orten
    stal básníkem Jiřím Ortenem,
  • 00:01:38 uplynuly jen čtyři roky.
  • 00:01:40 A jenom dvě další léta mu potom,
    už jako mimořádnému tvůrci,
  • 00:01:43 zbývala do tragického konce
    jeho života.
  • 00:01:46 Měl málo času. Ale jako by to
    tušil, nepromarnil ho.
  • 00:01:50 Potvrzuje to svazek jeho
    Básnických juvenilií,
  • 00:01:53 veršů z větší části neznámých
  • 00:01:55 a souborně až dosud
    nikdy nevydaných.
  • 00:01:58 Verše předcházející Ortenově
    knižní prvotině, Čítance jaro,
  • 00:02:01 autor nikdy nesestavil
    v knižní celek
  • 00:02:04 a neucházel se jimi
    o pozornost publika.
  • 00:02:07 Editor Jiří Opelík tak učinil
    alespoň dodatečně
  • 00:02:09 a výsledný svazek bude překvapením
    Ortenových spisů,
  • 00:02:13 do jejichž celku
    jako devátý svazek zapadá.
  • 00:02:16 Vydal Torst.
  • 00:02:20 Všichni jsme to zažili
    před pouhými pár lety,
  • 00:02:23 a teď už se o tom píší romány.
  • 00:02:25 Alex Preston, sám původní profesí
    investiční makléř,
  • 00:02:29 ve své knize zachytil
    svět londýnské bankovní City
  • 00:02:32 před pěti lety.
  • 00:02:33 Obchody rostou, zisky stoupají
  • 00:02:35 a bankéři se překonávají
    v nápadech,
  • 00:02:37 kde všude vytlouci peníze.
  • 00:02:40 A najednou, zčistajasna,
    přichází krize,
  • 00:02:42 strmý pád až na dno,
  • 00:02:44 a s ním prozření ambiciózní
    generace, která vyrostla v pocitu,
  • 00:02:48 že po čtyřicítce už nebude nutno
    pracovat,
  • 00:02:50 protože na luxus je nárok.
  • 00:02:53 Čtivý román s názvem
    Dny, kdy se hroutil svět,
  • 00:02:56 líčí tento svět zevnitř,
    očima jeho smutných hrdinů,
  • 00:03:00 a posléze i obětí.
  • 00:03:02 V překladu Alexandry Fraisové
    vydal Knižní klub.
  • 00:03:09 U nás dosud neznámá americká
    prozaička Jennifer Eganová
  • 00:03:13 publikuje už 20 let,
  • 00:03:15 a největší ohlas získala
    svým v pořadí čtvrtým románem.
  • 00:03:18 Jmenuje se Návštěva bandy rváčů
    a oním "rváčem" v titulu je čas:
  • 00:03:24 všechny nás má v hrsti
    a dávno před smrtí nás vysuší,
  • 00:03:28 zbaví vůle a rozhodnosti,
    a nakonec nás roztrhá na kusy.
  • 00:03:32 Ačkoliv populace stárne,
  • 00:03:33 dnes víc než kdykoli jindy platí,
    že "tenhle svět není pro starý".
  • 00:03:38 Hlavní hrdina, rocker, se tak
    prožije do dnešní digitální éry:
  • 00:03:42 hudba, na kterou se přísahalo,
    nemá cenu fajfky tabáku.
  • 00:03:46 Na co se člověk těšil,
    leží zašlapáno v blátě.
  • 00:03:50 Ale i o světě jako chaotickém pekle
    se dá naštěstí psát vtipně!
  • 00:03:54 V překladu Barbory Punge Puchalské
    vydal Odeon.
  • 00:04:09 "Děti, čtěte!", zvolali na přelomu
    května a června
  • 00:04:11 z nakladatelství Meander,
  • 00:04:13 a v pražském Památníku národního
    písemnictví
  • 00:04:15 uspořádali už 3. ročník
    stejnojmenného
  • 00:04:18 "literárně-dramatického festivalu
    pro děti i jejich rodiče".
  • 00:04:22 Meander je proslulý důrazem,
    který klade nejenom na textovou,
  • 00:04:26 ale také na výtvarnou stránku
    vydávaných knih,
  • 00:04:29 a tak i festivalové pořady
    byly rovným dílem zaměřeny
  • 00:04:32 jak na obsahové sdělení,
    tak i na jeho estetiku.
  • 00:04:36 K tomu, aby děti četly,
  • 00:04:37 také tentokrát směřovaly
    nejenom rozhovory s autory,
  • 00:04:39 ale také divadelní a hudební
    vystoupení, workshopy a další akce.
  • 00:04:46 Děti by číst opravdu měly,
  • 00:04:48 protože je v tom základ všeho,
    co se dá říct,
  • 00:04:51 jsou v tom dějiny, je v tom naše
    minulost, přítomnost,
  • 00:04:54 a v podstatě i teda dá se říci
    i ta budoucnost, svým způsobem,
  • 00:04:57 takže je to důležité,
  • 00:05:00 a i proto naše muzeum dělá
    tyto akce a podporuje je,
  • 00:05:02 toto je jedna z našich
    velmi klíčových akcí,
  • 00:05:04 kterou děláme každý rok.
  • 00:05:09 Děti, čtete? je literární festival
    pro děti, proto, aby četly,
  • 00:05:14 to je snad jasný z toho názvu,
  • 00:05:17 a dělají tady to, že tady čtou
    a mají tady spoustu podnětů k tomu,
  • 00:05:22 aby pochopily, že to čtení
    je báječné dobrodružství.
  • 00:05:26 Jsou to nejenom obyčejné
  • 00:05:28 literární workshopy a besedy
    nebo čtení,
  • 00:05:30 ale skutečně výtvarné workshopy,
    divadla, filmy,
  • 00:05:32 protože to čtení je vlastně
    komplexní kultura,
  • 00:05:36 není to jenom jedna složka.
  • 00:05:41 Je přáním, mým přáním nás
    dospělých,
  • 00:05:44 kteří si svůj život neumí
    bez knihy představit,
  • 00:05:47 aby i naše děti četly.
  • 00:05:50 A proto velmi oceňuji vaši snahu,
    snahu povzbudit děti
  • 00:05:55 a vést je k oblibě knih
    a ke čtení.
  • 00:06:00 Já musím říct, že ten program
    toho festivalu
  • 00:06:02 jsem nesestavovala úplně sama,
  • 00:06:04 ale se mnou ho dělalo
    devatero nakladatelů.
  • 00:06:06 To jsme řekli devatero pohádek,
    devatero nakladatelů,
  • 00:06:08 to bude hezké, takže vlastně
    každý z těch nakladatelů,
  • 00:06:11 jak tady vidíte na té výstavě,
  • 00:06:13 třeba támhle Historie Evropy
    od Renáty Fučíkové,
  • 00:06:16 tak to je nakladatelství Práh,
    to jsou nově vydané knížky,
  • 00:06:19 většinou k těm autorskejm knihám,
  • 00:06:21 co tady vystavuje ze sbírek
    Památník národního písemnictví,
  • 00:06:25 tak to je třeba Renáta Fučíková,
    nebo Daniela Fischerová,
  • 00:06:30 nebo Pavel Šrut, Galina Miklínová
    se svými slavnými Lichožrouty,
  • 00:06:35 nebo třeba Petr Nikl,
    Jiří Stránský,
  • 00:06:40 těch autorů je opravdu nepřeberně,
  • 00:06:41 ale jsou tady taky jiní umělci,
    třeba muzikanti,
  • 00:06:45 kteří vlastně zpívají svoji poezii.
  • 00:06:47 Je to Jiří Dědeček, člen PEN klubu,
  • 00:06:49 je tady Vráťa Brabenec
    s Joe Karafiátem z Plastiků,
  • 00:06:53 nebo třeba Jirka Šlupka Svěrák,
  • 00:06:55 kterej taky zpívá svoji poezii,
    svoje texty,
  • 00:06:58 takže ty koncerty vlastně budou
    potom k večeru
  • 00:07:01 pro ty stále dospělejší čtenáře,
    pro mládež a rodiče.
  • 00:07:12 Lékař je prestižní povolání
  • 00:07:14 a od význačných představitelů oboru
    se tradičně očekává,
  • 00:07:18 že se kompetentně vyjádří
    nejen k odborným,
  • 00:07:21 ale i k celospolečenským tématům.
  • 00:07:23 O chirurgovi Pavlu Pafkovi
    to platí léta.
  • 00:07:26 Jan Králík se v biograficky
    koncipované knize
  • 00:07:29 Šlo to skoro samo
  • 00:07:30 ptá profesora Pafka například
    na to, kam směřuje dnešní medicína,
  • 00:07:34 v jakém stavu je opravdu
    české zdravotnictví,
  • 00:07:37 jaké to je, když pacient lékaři
    nabídne úplatek, a podobně.
  • 00:07:40 Vydala Paseka.
  • 00:07:44 Pavla Koucká směřuje svůj
    knižní rozhovor
  • 00:07:45 s psychology Jiřinou Prekopovou
    a Jaroslavem Šturmou
  • 00:07:48 k situaci dnešní rodiny
    a k výchově dětí.
  • 00:07:51 "Zájem o lásku a lidskost
    v dnešním světě mizí,"
  • 00:07:54 konstatuje se zde.
  • 00:07:56 A přitom právě udržení
  • 00:07:57 normálního láskyplného prostředí
    v rodině je tím, o co hlavně jde!
  • 00:08:02 Pod názvem Výchova láskou
    vydal Portál.
  • 00:08:06 Původně vlastně to zadání bylo
    o rodině a rodinné terapii.
  • 00:08:09 Já vlastně, když jsem tu knížku
    přebírala,
  • 00:08:11 tak jsem chtěla vypustit
    to o rodinné terapii,
  • 00:08:16 takže vlastně pracovní název
    byl O rodině,
  • 00:08:19 a potom v průběhu toho
    rozhovorování a redigování
  • 00:08:22 a doplňujících otázek mně stále
    více jako docházelo,
  • 00:08:25 že to je o lásce a o tom,
    jak lásku v rodinách udržet.
  • 00:08:32 To jádro tý terapie spočívá v tom,
  • 00:08:35 že rodič si to dítě posadí na klín
    čelem k sobě
  • 00:08:39 a obejme ho oběma rukama.
  • 00:08:41 A to dítě se třeba vzteká,
    nelíbí se mu to,
  • 00:08:44 ale rodič ho opravdu s láskou drží
  • 00:08:47 a vlastně probudí se tím
    i ta láska v tom dítěti,
  • 00:08:50 kdy ono pozná, že ten rodič
    to opravdu myslí vážně,
  • 00:08:53 že se na něj nezlobí.
  • 00:08:58 Já jsem vlastně metodu pevného
    objetí znala opět pouze z knížek
  • 00:09:02 a z tý velký mediální diskuze,
    která se rozpoutala,
  • 00:09:07 a neměla jsem sama v sobě
    v tom jasno.
  • 00:09:11 To, co jsem se vlastně dozvěděla
    od Jiřinky a od Jaroslava,
  • 00:09:15 tak vlastně jednak to samotný
    držení v pevným objetí
  • 00:09:20 je pouze součástí komplexní
    terapie.
  • 00:09:23 Ta knížka se jmenuje
    Šlo to skoro samo.
  • 00:09:26 Knížka vznikala asi patnáct let,
    co se známe, co si vyprávíme,
  • 00:09:32 když jedeme do kopce.
  • 00:09:34 My hodně spolu jezdíme na kolech,
  • 00:09:35 tak v kopci já hluboce dýchám
    a on vypráví a tím si mě dobírá,
  • 00:09:38 protože v těch kopcích je pořád
    rychlejší,
  • 00:09:41 a najednou to tak vyplynulo.
  • 00:09:44 Po těch mnoha letech
    jsem se začal ptát na věci,
  • 00:09:46 na které jsem se nikdy nezeptal,
  • 00:09:48 jestli má každý lékař svůj hřbitov,
  • 00:09:51 jaký byl jeho první kontakt
    s úplatkem.
  • 00:09:55 O tom mluvil s mnohem menšími
    zábranami,
  • 00:09:57 vlastně bez zábran
    a zcela otevřeně,
  • 00:09:59 mnohem snáz, se mi zdálo,
    než o svém životě.
  • 00:10:04 Takže i to něco vypráví
    samozřejmě o něm.
  • 00:10:07 Udivilo mě například,
  • 00:10:09 že po čtyřicetileté praxi
    si jde komplikovanou operaci
  • 00:10:11 vyzkoušet do pitevny třeba,
    že je přitom velmi rozhodný,
  • 00:10:17 že ví, kdy to je ano,
    anebo ne,
  • 00:10:20 že ví, že na to musí být
    tak připraven,
  • 00:10:22 že o tom nemůže přemýšlet.
  • 00:10:24 To se mi na tom velmi líbilo,
    ale to je, řekl bych jeho osobnost,
  • 00:10:27 a takhle se chová profesně.
  • 00:10:38 Bylo by pěkné, kdyby se lidská
    hloupost,
  • 00:10:40 nebo také blbost, jak někteří
    říkají, řídila nějakými zákony.
  • 00:10:45 Stačilo by je potom vypátrat
    a dotyčný fenomén zneškodnit.
  • 00:10:48 O něco takového se s mírnou
    nadsázkou pokusil
  • 00:10:51 italský historik
    Carlo Maria Cipolla.
  • 00:10:54 V dvojici esejů pojednává lidskou
    blbost
  • 00:10:56 jako jeden z nejvlivnějších
    fenoménů lidských dějin,
  • 00:11:00 mocnější než mafie, Kominterna
  • 00:11:02 a vojensko-průmyslový komplex
    dohromady.
  • 00:11:05 Jak to, že bez vůdců i stanov
    mají blbci vliv,
  • 00:11:08 který se zpětně jeví
    jako nejmocnější v historii?
  • 00:11:11 Celkem pět Základních zákonů
    lidské blbosti,
  • 00:11:14 vypátraných Carlem Mariem Cipollou,
  • 00:11:16 přeložil Jindřich Vacek
    a vydalo Argo.
  • 00:11:24 Přesně před 50 lety
    se v Moravské galerii v Brně
  • 00:11:27 rozhodli začít budovat
    fotografickou sbírku.
  • 00:11:30 Bylo to tehdy průkopnické
    rozhodnutí odrážející nový pocit,
  • 00:11:33 že se fotografie stala uměním.
  • 00:11:36 Brněnská kolekce se od té doby
    rozrostla,
  • 00:11:39 počet jejích snímků se pomalu blíží
    30 tisícům
  • 00:11:42 a dnes pokrývá vlastně celé dějiny
    fotografie od roku 1841.
  • 00:11:47 Takže v galerii nyní k výročí
    vydali knihu.
  • 00:11:50 Kdo jí třeba jenom zalistuje,
    zjistí,
  • 00:11:52 že jde vlastně o dějiny fotografie
    v kostce.
  • 00:11:54 Proč zobrazujeme sami sebe?
    Co tím sledujeme?
  • 00:11:57 K jakým závěrům jsme při tom
    v různých dobách došli?
  • 00:12:00 Tak se ptá bilanční publikace
    V plném spektru,
  • 00:12:03 vydaná v Moravské galerii Brno
    a v nakladatelství Kant.
  • 00:12:09 O pohanských mytologiích starých
    Slovanů nebo Keltů víme málo:
  • 00:12:13 jejich souvislé písemné záznamy
    buď v minulosti vůbec nevznikly,
  • 00:12:17 nebo se nedochovaly.
  • 00:12:19 Potomci starých Germánů
    jsou na tom lépe:
  • 00:12:22 mají takřečenou Starší
    nebo také Poetickou Eddu,
  • 00:12:25 spis, který umožňuje nahlédnout
    do vnitřního světa dávných lidí,
  • 00:12:29 ve kterém se mezi pozemským
    a božským, hmotným a nehmotným,
  • 00:12:33 živým a posmrtným,
  • 00:12:34 zdaleka nerozlišovalo
    tak dramaticky jako dnes.
  • 00:12:38 Znalec germánských předkřesťanských
    dějin Holger Kalweit
  • 00:12:41 ve své Germánské knize mrtvých
  • 00:12:43 podniká odvážnou analýzu
    starých pramenů,
  • 00:12:46 která proniká ke kořenům
    pohanské kosmologie.
  • 00:12:49 V překladu Miloslava Korbelíka
    vydal Eminent.
  • 00:13:02 Kurt Gödel, M.C. Escher
    a Johann Sebastian Bach.
  • 00:13:05 Tři géniové ze tří různých oborů:
  • 00:13:08 matematiky, výtvarného umění
    a hudby.
  • 00:13:12 Před více než třemi desítkami let
  • 00:13:14 si jejich jména půjčil do názvu
    své knihy americký fyzik,
  • 00:13:17 informatik a spisovatel
    Douglas R. Hofstadter.
  • 00:13:21 Osmisetstránkové dílo získalo
    Pulitzerovu cenu
  • 00:13:24 a pověst srovnatelnou s tou,
  • 00:13:26 jakou má v beletrii Joyceův
    Odysseus:
  • 00:13:30 obtížného a později nepřekonaného
    díla, které přečetly tisíce lidí,
  • 00:13:34 aby jejich prostřednictvím
    byly ovlivněny další miliony.
  • 00:13:39 "Jak je možné, že živé bytosti
    pocházejí z neživé hmoty?
  • 00:13:42 Co je vědomí a jak může vzniknout
    z kamene či hroudy hlíny?"
  • 00:13:47 Zformuluje-li autor svou
    hlavní myšlenku takto,
  • 00:13:50 dá se očekávat mimořádný zážitek.
  • 00:13:54 V překladu Luboše Picka a kolektivu
    vydaly společně Argo a Dokořán.
  • 00:14:01 Autor je americký fyzik.
  • 00:14:03 Pracuje v oboru interdisciplinární
    vědy.
  • 00:14:05 Zabývá se takovými věcmi, jako je
    lidské vědomí, umělá inteligence,
  • 00:14:09 takovými pojmy, jako je otázka
    překladu,
  • 00:14:12 otázka tvořivosti, a podobně.
  • 00:14:16 S jakým záměrem knihu psal?
  • 00:14:19 Já myslím, že chtěl pochopit
    základní principy lidského myšlení,
  • 00:14:24 to znamená otázky jako:
    Kdo jsem já? Kdo jste vy?
  • 00:14:28 Co je to prostředí,
    které mě obklopuje?
  • 00:14:32 Jsem já schopen svým mozkem
    tyto otázky vůbec zkoumat?
  • 00:14:36 Všechno začíná v roce 1747,
  • 00:14:38 když na návštěvu k Fridrichovi
    Velikému
  • 00:14:41 přijíždí Johann Sebastian Bach.
  • 00:14:45 Fridrich Veliký ruší flétnový
    koncert, kde měl hrát sólo,
  • 00:14:48 a požádá Bacha, aby zaimprovizoval
    na králem dané téma.
  • 00:14:54 Tak vzniká Bachovo veledílo
    Hudební obětina,
  • 00:14:58 ve které se objevují
  • 00:15:00 některé Bachovy novátorské prvky
    v hudbě,
  • 00:15:04 jak je například autoreference,
  • 00:15:06 nebo prostě hudba na mnoha
    do sebe zanořených úrovních,
  • 00:15:12 opakování motivů, modulace
    a podobně.
  • 00:15:15 Překlad nám skutečně trval
    tři roky,
  • 00:15:17 což se může zdát jako hodně,
    ale na to, jaký to je dílo,
  • 00:15:20 tak já to považuju za famózní
    úspěch, a myslím si,
  • 00:15:23 že to bylo docela rychle,
  • 00:15:25 a myslím si, že je zázrak,
    že se to vůbec podařilo.
  • 00:15:28 Jsou tam věci, který jsou opravdu
    obtížný na překlad,
  • 00:15:32 protože jak autor třeba vidí
    ty analogie v té výtvarné tvorbě,
  • 00:15:35 třeba právě Eschera nebo v hudební
    tvorbě Bacha,
  • 00:15:39 kde dochází k těm podivným smyčkám,
    kde něco navazuje samo na sebe
  • 00:15:43 a odkazuje se to samo na sebe,
    opakuje se to,
  • 00:15:46 tak totéž se všechno zrcadlí
    v těch dialogách.
  • 00:15:50 To znamená, pokud je třeba
    někde fuga,
  • 00:15:53 tak ten dialog je udělanej
    jako fuga,
  • 00:15:54 takže tam vstupujou jednotlivý
    hlasy se stejnou frází,
  • 00:15:57 ale ta fráze musí znamenat
    něco jinýho.
  • 00:15:59 Pak tam jsou takový kousky
    jako třeba krabí kánon,
  • 00:16:03 kde se musí psát jakási stať tak,
  • 00:16:06 aby se dala číst zepředu
    i zezadu stejně.
  • 00:16:09 Podle mého názoru tato kniha
    nestárne,
  • 00:16:11 podobně, jako nestárne Kritika
    čistýho rozumu od Kanta,
  • 00:16:15 nebo Talmud, nebo některý knihy.
  • 00:16:17 Samozřejmě tam jsou informace,
    který už dneska neplatí.
  • 00:16:20 Je tam někde, já nevím,
    Pí na mnoho desetinných míst,
  • 00:16:23 to se mění každej tejden,
  • 00:16:24 ale podobně, když se budete zabývat
    atletikou,
  • 00:16:27 tak to, že někdo zrovna překonal
    rekord ve skoku vysokým
  • 00:16:31 vás neodradí od studia odzačátku,
    základních principů,
  • 00:16:35 a tohle je o základních principech
    lidské tvořivosti, a ty se nemění.
  • 00:16:47 Madeleine Albrightovou známe
  • 00:16:49 nejen jako bývalou ministryni
    zahraničí Spojených států,
  • 00:16:52 která se ráda hlásí
    ke svým českým kořenům,
  • 00:16:54 ale i jako úspěšnou spisovatelku.
  • 00:16:57 Ať vydá knihu o své politické
    kariéře nebo o milovaných špercích,
  • 00:17:01 vždy je o ni zájem.
  • 00:17:03 Svou nejúspěšnější publikaci,
    zdá se, přesto napsala až teď:
  • 00:17:07 jmenuje se Pražská zima
  • 00:17:08 a obsahuje autorčiny vzpomínky
    na roky 1937-1948,
  • 00:17:13 které prožila s rodiči zčásti
    v Československu,
  • 00:17:16 zčásti v britském exilu.
  • 00:17:18 Na českém překladu knihy,
    který má vyjít na podzim,
  • 00:17:21 pracuje Tomáš Vrba.
  • 00:17:24 Kniha Madeleine Albrightové
    je pozoruhodná a výjimečná v tom,
  • 00:17:27 že to vlastně není klasický memoár,
    ale je to kombinace několika žánrů,
  • 00:17:34 je to rodinný příběh
  • 00:17:35 od jejího narození
    do jejích 12 let,
  • 00:17:40 prakticky prvních 12 let života,
  • 00:17:42 většinou tedy pobyt rodiny v exilu
    v Londýně,
  • 00:17:45 kombinovaný s úvahami bývalé
    americké ministryně zahraničí
  • 00:17:52 o tehdejší zahraniční politice,
    jak ji předváděli spojenci,
  • 00:17:56 zejména Velká Británie
    a Spojené státy,
  • 00:18:01 a jak postupovala československá
    diplomacie v exilové vládě.
  • 00:18:05 Tím je to myslím zcela mimořádný
    útvar.
  • 00:18:09 Člověk by čekal od diplomatky,
  • 00:18:11 že bude mít tendenci mluvit
    v obecnější rovině,
  • 00:18:15 ale pokud jde o její rodinu
    a její dramatické příběhy,
  • 00:18:20 tak je velice otevřená.
  • 00:18:23 Myslím, že to bude pro české
    čtenáře nesmírně zajímavé,
  • 00:18:27 protože rodina, jak dobře víme,
    byla česká,
  • 00:18:30 a nejen česká, byla i židovská,
  • 00:18:34 což se právě autorka dozvěděla
    až v dospělém věku, v 59 letech.
  • 00:18:39 A věnuje tomu celou jednu kapitolu,
  • 00:18:41 jak vlastně dodnes se s tím
    přímo nevyrovnala
  • 00:18:44 a klade si stále otázku,
    jaké měli rodiče důvody pro to,
  • 00:18:48 aby židovský původ svým dětem
    zatajili,
  • 00:18:53 a nachází tam i odpovědi.
  • 00:18:56 Myslím, že to bude jedna linie,
  • 00:18:58 která také určitě přitáhne
    pozornost českých čtenářů.
  • 00:19:02 Madeleine Albrightová
    je čtvrtý autor,
  • 00:19:04 kterého překládám z angličtiny,
  • 00:19:07 přesto, že se autor narodil
    českým rodičům v Československu.
  • 00:19:13 Předtím to byly paměti
    Radomíra Luži,
  • 00:19:16 pak to byly eseje o holocaustu
    Jehudy Bauera,
  • 00:19:20 zakladatele muzea Jad Vašem
    v Jeruzalémě,
  • 00:19:24 který se narodil také v Praze.
  • 00:19:26 Ti lidé vyrůstali v Československu
    delší dobu,
  • 00:19:30 takže u některých se jim to promítá
    i do té angličtiny.
  • 00:19:36 To není případ Madeleine Albright,
  • 00:19:37 která vlastně odmalička
    byla vychovávána už anglofonně
  • 00:19:41 a češtinu znala jako hovorový
    jazyk, tedy z domova.
  • 00:19:45 Jinak si občas pro zábavu přeložím
    nějakou detektivku,
  • 00:19:49 nebo něco takového,
  • 00:19:50 čili nejsem přísně držen
    nějakým žánrem,
  • 00:19:56 a především překládám jen to,
    co mě nějak zaujme a co mě baví,
  • 00:20:02 a čas od času, není to moje hlavní
    povolání.
  • 00:20:05 A pak byla taková knížečka
    na připomínku památky Olgy Havlové
  • 00:20:10 Síla Věcnosti,
    a tam jsem byl požádán,
  • 00:20:13 abych napsal svoji vzpomínku na ni,
  • 00:20:17 a to se vztahuje ještě k dobám
    hluboko předlistopadovým,
  • 00:20:22 kdy ona, když byl Václav Havel
    ve vězení,
  • 00:20:26 tak měla nastarost edici Expedice.
  • 00:20:28 Já jsem tehdá tam chodil
    pro ty samizdatové svazky,
  • 00:20:30 protože jsem měl částečně nastarost
    jejich distribuci,
  • 00:20:35 takže tak jsme se setkávali.
  • 00:20:47 Představte si tu situaci:
  • 00:20:49 jste malý kluk, chcete mít psa,
    andulku nebo aspoň koně,
  • 00:20:52 maminka vám to však nedovolí.
  • 00:20:55 Co pak uděláte?
    Jistě, zapojíte fantazii.
  • 00:20:59 I malý Franta má štěstí:
  • 00:21:01 vždycky, když například v parku
    našel odhozenou láhev od limonády,
  • 00:21:04 proměnila se mu v představách
    třeba v tlustou housenku.
  • 00:21:07 A co teprve teď, když dostane
    kouzelnou baterku:
  • 00:21:10 tou stačí jenom posvítit,
    a už to žije!
  • 00:21:13 Takto se zrodí zvláštní pes Petalík
    a peřinový Duchnouš,
  • 00:21:17 objeví se taky tenisová Boťata
    i jiné zvláštní bytosti.
  • 00:21:21 Knížku Kouzelná baterka
    napsala Olga Černá,
  • 00:21:24 ilustrovala Michaela Kukovičová
    a vydal Baobab.
  • 00:21:34 Je možné nebo normální,
  • 00:21:35 aby se noční tramvaj místo jízdy
    po kolejích vznášela po nebi
  • 00:21:39 a aby navíc byla místo
    počestných cestujících
  • 00:21:41 plná strašidel?
  • 00:21:43 Desetiletý David, který bydlí
    kousek od pražského Vyšehradu,
  • 00:21:46 to v noci spatřil na vlastní oči
  • 00:21:48 a od té doby ten obrázek
    nemůže pustit z hlavy,
  • 00:21:51 dokonce ani o prázdninách
    na venkově.
  • 00:21:54 S bratránkem a sestřenkou tomu
    nakonec v Praze přijde na kloub:
  • 00:21:58 v tramvaji si tak za noci drandí
  • 00:22:00 slavní čeští mrtví
    z vyšehradského hřbitova
  • 00:22:03 a tu tramvaj dokonce vymyslel
    jeden z nich, vynálezce Křižík,
  • 00:22:07 aby jim prý nebylo smutno
  • 00:22:08 a nemuseli po nocích bloumat
    každý sám!
  • 00:22:11 Tramvaj plnou strašidel
    Petry Braunové vydal Albatros.
  • 00:22:20 A ještě jednou na téma strachu,
  • 00:22:22 tentokrát u větších dětí
    od desíti let:
  • 00:22:25 ty už se většinou bojí docela rády,
    pokud to tedy netrvá dlouho.
  • 00:22:28 Američanka Susan Richová
    sestavila knihu
  • 00:22:31 přesně Půlminutových hororů
    od různých autorů.
  • 00:22:34 Bojíte se kouknout pod postel?
    Není divu, přebývá tam totiž démon.
  • 00:22:39 Zdají se vám rodiče divní?
  • 00:22:40 Jistě, vždyť jsou to pravděpodobně
    mimozemšťané.
  • 00:22:44 A cítíte se zvláštně, když ráno
    vstáváte z postele?
  • 00:22:47 Kdo by si tak po proměně
    ve vlkodlaka nepřipadal!
  • 00:22:50 Trvá to vždycky jen chvilku
  • 00:22:52 a můžete se hned bát znova
    od začátku!
  • 00:22:55 Knížku Půlminutových hororů
    přeložila Lucie Křesťanová
  • 00:22:58 a vydala Mladá fronta.
  • 00:23:13 Protože je léto, tak jsem si vybral
    tři knížky,
  • 00:23:19 takový veselejší, lehčí,
    který vydalo nakladatelství Paseka,
  • 00:23:25 a jedno je Vrchlický erotický,
  • 00:23:28 to je z toho důvodu, že můj kamarád
    pan Navrátil v Řevnicích
  • 00:23:38 Vrchlickýho vždycky citoval.
  • 00:23:43 Potom jsem si vybral z Paseky
    Velkou knihu o prdu,
  • 00:23:48 a nejradši mám knížku
    Kdo to čte, je prase.
  • 00:23:51 Je to takovej slabikář špalíček,
  • 00:23:54 kterej je sesbíranej z Čech,
    různejch měst,
  • 00:24:01 a jsou to takový říkánky,
    který se moc nenosej,
  • 00:24:08 akorát někde k ránu v hospodách
    nebo tak nějak,
  • 00:24:11 ale jsou strašně veselý a pěkný.
  • 00:24:14 Je vidět, že Staročechové žili
    vesele.
  • 00:24:17 "Nevěděla, kde ji měla,
    až jí máma pověděla:
  • 00:24:19 'Holka, holka, ty seš tele,
    máš ji zrovna u (pípnutí).'
  • 00:24:24 Ach já holka přenešťastná,
    čeho jsem se dočkala,
  • 00:24:26 chtěla jsem si (pípnutí),
    celá jsem se (pípnutí)."
  • 00:24:31 A co se mi líbí? Že se to,
    jak bych to řek,
  • 00:24:38 jako že to televize a různý takový
    ty vymačkávaj, vypuntíkujou,
  • 00:24:45 a přitom ty lidi tak mluvěj, že jo,
    je to vlastně mluva, je to daný.
  • 00:24:50 Když s někým mluvíte,
    tak (pípnutí), to je jako normální,
  • 00:24:53 a pak, když jako, já nevím,
    je čeština a je krásná v tomhletom,
  • 00:24:56 a proč to vypípávat
    nebo dávat pryč?
  • 00:25:01 Já myslím, že kdyby do těch
    slabikářů těm dětem z toho dali
  • 00:25:05 aspoň tři čtyři takovýhle říkanky,
  • 00:25:08 že ten slabikář pro ně bude
    daleko lidštější.
  • 00:25:14 Tak s těmahle říkankama samozřejmě
    mám jeden obraz, teda obrázek.
  • 00:25:18 Je to grafika, obraz už je pryč,
  • 00:25:20 je to grafika a jmenuje se
    Lady Nered,
  • 00:25:23 a to je tak něco tady k tomu
    Kdo to čte, je prase,
  • 00:25:27 tak nějak trošku to vychází z toho.
  • 00:25:30 Já, když čtu knížku,
    tak si ty obrazy vytvářím sám,
  • 00:25:34 pakliže mám teda nějakou fantazii,
    a proto mám rád knížky.
  • 00:25:42 Skryté titulky: Vlasta Malíková
    Česká televize 2012

Související