iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
14. 9. 2019
13:32 na ČT24

1 2 3 4 5

30 hlasů
1064
zhlédnutí

Kultura +

Nová deska Vladimíra Mišíka — Jiří Suchý a Jiří Bělohlávek ve filmu

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kultura+

  • 00:00:18 KULTURA+
  • 00:00:19 Tři hudebníci,
    tři odlišné pohledy,
  • 00:00:21 ve druhém zářijovém vydání
    týdeníku KULTURA+.
  • 00:00:24 Vítá vás Martin Rachman.
  • 00:00:27 Dodnes hraje
    Variaci na renesanční téma,
  • 00:00:31 teď má Vladimír Mišík nové album
    a zpívá na něm bez ETC.
  • 00:00:36 Muzikanti před kamerou,
  • 00:00:38 režiséři jejich dokumentů
    Olga Sommerová a Roman Vávra
  • 00:00:41 jsou hosty ve studiu.
  • 00:00:44 Emoce v kultuře.
  • 00:00:46 Extase má cenu,
    socha Koněva - problém.
  • 00:00:48 To všechno ve výběru
    Karolíny Kočí.
  • 00:00:56 Jednou tě potkám.
  • 00:00:58 Tak se jmenuje nová deska
    Vladimíra Mišíka.
  • 00:01:01 A Vladimír Mišík
    osobně ve studiu.
  • 00:01:03 -Dobrý den.
    -Přeju hezký den.
  • 00:01:05 -Po 45 letech nové album
    bez skupiny ETC.
  • 00:01:08 Kapele došla inspirace?
  • 00:01:13 -Na to se těžko odpovídá,
    ale řeknu pravdu.
  • 00:01:19 Je fakt, že my jsme natočili
    poslední desku asi před 9 lety,
  • 00:01:23 Ztracený podzim.
  • 00:01:25 Od té doby hodně koncertujeme
    nebo koncertovali jsme hodně
  • 00:01:29 a zhruba před 5 lety
    jsme začali hovořit o další desce,
  • 00:01:33 že by to bylo dobré,
    ale nic se nedělo,
  • 00:01:36 takže jsem se nakonec
    musel obrátit,
  • 00:01:41 abych se vůbec dožil natáčení,
    v uvozovkách,
  • 00:01:46 tak jsem se obrátil
    na Petra Ostrouchova,
  • 00:01:50 se kterým jsme udělali
    jednu písničku,
  • 00:01:53 Variaci na renesanční téma
    na tu velkou akci filmových cen.
  • 00:01:59 -Českého lva.
    -Ano.
  • 00:02:02 S Adamem jsme si tam zazpívali
    Variaci.
  • 00:02:05 A hraní proběhlo výborně,
    tak jsem se obrátil na Petra,
  • 00:02:09 jestli by mi to nechtěl
    zprodukovat,
  • 00:02:12 tak jsme se sešli, domluvili atd.
  • 00:02:14 Ze začátku jsem si trošku myslel,
  • 00:02:17 že by tam byli zapojeni
    někteří členové ETC,
  • 00:02:20 ale Petr mě přesvědčil,
  • 00:02:21 že přeci jen jeho okruh hudebníků,
    se kterými se zná,
  • 00:02:25 i ten způsob práce ve studiu
    tomu odpovídal,
  • 00:02:28 že by bylo lepší udělat to
    s jeho muzikanty,
  • 00:02:31 tak jsem souhlasil
    a deska je na světě.
  • 00:02:34 -Jak dlouho trvalo
    právě hudebníkům ze skupiny
  • 00:02:37 Blue Shadows,
    než vám začali tykat,
  • 00:02:40 tykají vám vůbec?
  • 00:02:42 -Já myslím, že hned.
  • 00:02:44 Chvilku mi vykali,
    ale pak už to přešlo automaticky
  • 00:02:48 jako mezi muzikanty,
  • 00:02:50 nebo aspoň mezi muzikanty typu
    rockeři, jazzmani,
  • 00:02:53 tam se to vykaní
    moc nepraktikuje.
  • 00:02:57 -Žádná přirozená úcta a respekt
    k legendě?
  • 00:03:00 -Tak nejdříve říkali,
    že Kuře v hodinkách bylo dobrý,
  • 00:03:04 ale pak jak jsme se dali do práce,
    aranžovali jsme písničky,
  • 00:03:08 dávali je dohromady
    přímo ve studiu,
  • 00:03:12 někdy jsem s nimi já zpíval
    přímo živě,
  • 00:03:15 ty moje zpěvy tam zůstaly,
  • 00:03:17 takže vlastně asi 5 věcí
    zpívám s kapelou současně,
  • 00:03:22 ne jak se to dělá na playback,
    takže spolupráce byla velmi vřelá
  • 00:03:28 a oni byli samá sranda,
  • 00:03:31 furt se smáli muzikanti
    včetně zvukaře,
  • 00:03:36 to bylo neuvěřitelné.
  • 00:03:38 Vtípek za vtípkem a tak,
  • 00:03:41 takže to probíhalo
    v takovém klidu,
  • 00:03:43 já jsem byl uvolněný,
    takže to snad dopadlo dobře.
  • 00:03:48 -Na tom albu je 14 skladeb,
  • 00:03:50 k 6 z nich jste si texty
    a někdy i hudbu napsal sám,
  • 00:03:55 zajímá mě ale ta část,
    kde jste sáhl po básních, textech,
  • 00:04:00 které pro vás nevznikaly,
    o čem zpíváte, když vezmete báseň,
  • 00:04:08 která s vámi osobně
    přímo nesouvisí?
  • 00:04:14 -Je to tak,
    že já si vybírám básně,
  • 00:04:17 aby se mnou co nejvíce souvisely,
  • 00:04:20 viz "Stříhali do hola
    malého chlapečka",
  • 00:04:23 protože to jsem opravdu
    kdysi prožil.
  • 00:04:26 Za rohem byla oficína starého typu
    a maminka mě hnala,
  • 00:04:30 když už ty vlasy
    byly nepatřičně dlouhé,
  • 00:04:32 což stačilo tenkrát
    jen malinko přes uši,
  • 00:04:35 tak už mě hnala k holiči
  • 00:04:37 a on tam vzal ten strojek
    a zubaté nůžky
  • 00:04:40 a opravdu to bylo utrpení.
  • 00:04:42 Teď tam seděli ti chlapi
    a četli si tam noviny
  • 00:04:45 a bylo to tam tak ponuré
    a nepříjemné pro mě,
  • 00:04:48 takže třeba tak.
  • 00:04:49 Já si vybírám texty
    a na té nové desce
  • 00:04:52 s něčím přišel Petr Ostrochov.
  • 00:04:56 V půlce natáčení jsme zjistili,
    že by bylo dobré
  • 00:05:00 tam mít nějaké poezie,
    ne jen ty moje bluesy,
  • 00:05:03 které jsou trošku jednodušší,
  • 00:05:06 takže si dokonce zašel
    do svého oblíbeného knihkupectví,
  • 00:05:11 nakoupil si nějaké básničky
    a už vybíral ty texty,
  • 00:05:15 aby i mně seděly.
  • 00:05:17 Na něčem jsme se dohodli,
    to se natočilo, něco odpadlo,
  • 00:05:21 ale taková byla práce
    na tom novém albu s producentem,
  • 00:05:26 poprvé v životě s producentem.
  • 00:05:30 -Který z těch básníků je pro vás
    absolutně nezhudebnitelný?
  • 00:05:34 Narazil jste na někoho,
    jehož básně byste rád,
  • 00:05:38 ale bohužel to opravdu nejde
    z vašeho pohledu převést do hudby?
  • 00:05:44 -To je taky složitá otázka,
    možná třeba Holan nebo x básníků,
  • 00:05:51 kteří píší takovým spontánním
    způsobem, třeba se to rýmuje,
  • 00:05:57 ale neevokuje to
    tu hudební stránku.
  • 00:06:00 To třeba u Josefa Kainara
    nebo u Václava Hraběte
  • 00:06:03 to šlo úplně samo,
    protože to jsou tak zpívatelné,
  • 00:06:08 tak krásně rytmické,
    melodické texty.
  • 00:06:12 Třeba Josef Kainar,
    jak psal ty převody blues,
  • 00:06:15 to nebyly přebásněné blues,
    ale takové převody,
  • 00:06:18 sám improvizoval,
    a to mě tak chytlo,
  • 00:06:21 takže ti básníci,
    kteří se nedají zhudebnit,
  • 00:06:25 já je tady nebudu jmenovat.
  • 00:06:27 -Dobře, abychom se podívali,
    o čem si tu vlastně povídáme,
  • 00:06:32 tak k jednomu singlu
    už máte i videoklip,
  • 00:06:35 jmenuje se Jednou.
    A tady je ukázka.
  • 00:06:39 -ZPĚV: Málokdo všimne si
    našeho setkání,
  • 00:06:42 někdo snad začne se
    poťouchle smát.
  • 00:06:45 Až mě na ulici políbíš do dlaní
    a řekneš, že se to muselo stát.
  • 00:06:53 Jednou tě potkám,
    vím to jistě.
  • 00:06:57 Nevím jen kdy a na kterém místě.
  • 00:07:01 Ať si klidně říkají,
    že nevím o životě nic.
  • 00:07:08 -Píseň Jednou,
    text Václav Hrabě.
  • 00:07:11 Kdy jste začal číst
    a vnímat poezii?
  • 00:07:15 -Já se přiznám,
    že mě to začalo skrze beatníky,
  • 00:07:19 já jsem začal číst Gregory Corso
    a spoustu beatnických spisovatelů,
  • 00:07:29 ale i básníků,
    takže mě to nadchlo,
  • 00:07:34 a přesto jsem dostal sešit
    od jedné své kamarádky,
  • 00:07:39 kde byly texty Václava Hraběte.
  • 00:07:43 Tak to jsem si říkal,
  • 00:07:47 že to je beatnická záležitost
    téměř.
  • 00:07:50 A Josef Kainar byl
    oficiální básník,
  • 00:07:53 ale taky jsem byl nadšený,
    jak jsem zmínil ty převody blues,
  • 00:07:57 to mě tak nadchlo,
  • 00:07:59 že jsem se pak
    jím začal probírat
  • 00:08:02 a kupoval jsem si
    dostupné záležitosti, knížky atd.
  • 00:08:05 No a pak jsem četl,
  • 00:08:08 takže k poezii jsem se dostal
    trochu náhodou a taky nemám to,
  • 00:08:13 že bych se nějak specializoval,
  • 00:08:17 nebo že bych byl náruživý čtenář
    poezie, ale spíše občasný,
  • 00:08:20 a když něco vidím
    a zalíbí se mi to,
  • 00:08:23 tak mi to hned začne šrotovat,
    vezmu kytaru, dva, tři akordy.
  • 00:08:29 -Trochu toho textu
    z písničky Jednou jsme slyšeli.
  • 00:08:32 Já jsem úplně napoprvé
    ten text četl dost optimisticky,
  • 00:08:37 spíše optimisticky,
  • 00:08:40 naznačovalo mi to
    nějaký milostný budoucí vztah,
  • 00:08:45 ale čím vícekrát
    jsem si tu báseň přečetl,
  • 00:08:50 tak tam samozřejmě odhaluji
    i ta jiná témata.
  • 00:08:54 To vaše je...
  • 00:08:57 -Je to to jiné téma,
  • 00:08:59 respektive téma toho konce
    životního příběhu,
  • 00:09:03 protože to tak čeká každého,
    nikdo neví, kdy to přijde.
  • 00:09:07 -Vy už vážně chcete bilancovat?
  • 00:09:09 -Ne, já nechci bilancovat,
  • 00:09:11 ale jen mi přišlo
    v mých 72 letech,
  • 00:09:14 že klidně už si mohu dovolit
    zpívat i písně třeba na téma,
  • 00:09:18 které není tak úplně běžné
    a nedá se s tou situací nic dělat.
  • 00:09:23 Taky jsem byl trošku nemocný
    a bylo to takové,
  • 00:09:27 že jsem byl 50:50,
  • 00:09:29 protože jsem měl před 4 lety
    plicní embolii, byl jsem na JIP,
  • 00:09:34 takže jsem i v té nemocnici
    napsal jeden text,
  • 00:09:37 který je na desce taky.
  • 00:09:41 Ten text tedy přinesl
    Petr Ostrouchov.
  • 00:09:46 Tak jsme chvilku uvažovali,
    ale pak jsem řekl:
  • 00:09:50 "Hele, to je senzační."
  • 00:09:53 -Na tom albu je také píseň,
    která se jmenuje Brothers.
  • 00:09:57 A všichni ti, kteří viděli
    dokument Jitky Němcové
  • 00:10:00 Nechte zpívat Mišíka, asi tuší,
    proč je tam ta skladba.
  • 00:10:05 Jak je to pořád živé,
    to opětovné nebo první setkání
  • 00:10:09 po spoustě let se sourozenci,
    s rodinou,
  • 00:10:13 o které jste neměl tušení.
  • 00:10:16 -Je to v podstatě
    taková šílená náhoda
  • 00:10:19 nebo trochu zázrak,
    že se to uskutečnilo,
  • 00:10:22 díky tomu dokumentu Jitky Němcové,
    že ona tak trošku vyprovokovala,
  • 00:10:26 že bychom tam mohli mít
    druhý příběh,
  • 00:10:30 takové to hledání otce,
  • 00:10:33 kdyby se třeba našel hrob
    nebo něco takového.
  • 00:10:36 Ale dopadlo to takto
    úplně nečekaně,
  • 00:10:39 takže jsme v kontaktu,
  • 00:10:42 přes messenger si píšeme
    ty rodinné situace a tak dále,
  • 00:10:45 a když před dvěma lety přijeli
    dva bráchové,
  • 00:10:49 Tom a Dan s manželkami,
    tak já jsem z toho byl nervózní.
  • 00:10:53 Taky moje angličtina není,
    jak bych to řekl,
  • 00:10:56 domluvím se trochu,
    ale ne že bych exceloval,
  • 00:11:00 takže jsem byl trošku nervózní
    a potkali jsme se na letišti,
  • 00:11:05 oni otevřeli náruč
    a bylo to.
  • 00:11:07 -Takže vaše emoce
    i teď na novince, novém albu,
  • 00:11:11 vycházejí 20. září.
  • 00:11:13 Vy máte křest naplánovaný na kdy?
  • 00:11:17 -Myslím, že 24. listopadu,
    Archa, že bychom to "pokřtili",
  • 00:11:21 ale že bychom ještě udělali
    takový koncert,
  • 00:11:25 že by přijel Paul Brainited,
    irský zpěvák,
  • 00:11:28 který tam právě se mnou zpívá
    ten duet, ještě vlastně Ir,
  • 00:11:32 moji bráchové a tatínek
    přeci přišli
  • 00:11:36 do Spojených států z Irska.
  • 00:11:39 Takže o to víc
    třeba můj vřelý vztah
  • 00:11:42 k některým alkoholovým nápojům,
    Adam je zrzavý,
  • 00:11:46 takže ty kořeny tam jsou.
  • 00:11:48 -Všechno souvisí se vším.
  • 00:11:51 -Ano a maminka je Slovenka,
    takže jsme taková směsice,
  • 00:11:55 ale já jsem se narodil v Praze,
    takže jsem Pražák.
  • 00:11:58 -O nové desce
    s Vladimírem Mišíkem,
  • 00:12:00 díky za váš čas.
  • 00:12:02 -Také děkuji za pozvání
    a mějte se hezky.
  • 00:12:10 -A se svým výběrem
    z kulturního dění uplynulého týdne
  • 00:12:13 teď Karolína Kočí.
  • 00:12:15 -Martine, před týdnem skončil
    filmový festival v Benátkách,
  • 00:12:19 cenu za nejlepší archivní snímek
    si přinesla Extase
  • 00:12:22 od Gustava Machatého.
  • 00:12:23 O tom ty víš ale víc,
    protože jsi v Benátkách byl.
  • 00:12:26 Byly ty vášně podobné
    jako v roce 1934,
  • 00:12:28 kdy tam byl snímek uveden?
  • 00:12:31 -Nahé ženské tělo
    na stříbrném plátně
  • 00:12:33 už samozřejmě tolik neprovokuje,
    ani Vatikán se tentokrát neozval.
  • 00:12:37 Takže nadšené reakce souvisely
    hlavně s tou citlivou prací
  • 00:12:40 obrazových a zvukových
    restaurátorů.
  • 00:12:42 -No a tady je ukázka.
  • 00:12:50 -Tedy dnes večer,
    ale do města nepojedeme společně,
  • 00:12:56 kvůli lidem.
  • 00:13:00 -Nahota herečky Hedy Lamarrové
    pobouřila v době uvedení
  • 00:13:04 hlavy států,
    ale třeba i papeže Pia XI.
  • 00:13:07 Každému vadí něco jiného.
  • 00:13:09 Třeba představitelé
    čínského režimu
  • 00:13:12 mají zase zřejmě problém
    s Prahou.
  • 00:13:14 Turné některých českých souborů,
  • 00:13:16 jejichž název je spojen
    s českou metropolí,
  • 00:13:19 v Číně skončila dřív,
    než začala.
  • 00:13:21 Nový ministr kultury
    se jich teď zastal. Tak uvidíme.
  • 00:13:24 Kdo by měl rád cvičení
    na hudební nástroj?
  • 00:13:27 Nekonečné stupnice
    a únavné etudy.
  • 00:13:30 Dokonce i houslista Gil Shaham,
  • 00:13:32 který přijel na festival
    Dvořákova Praha, se přiznal,
  • 00:13:36 jak nerad bral jako dítě
    housle do ruky.
  • 00:13:38 Dvořáka má ale pod kůží,
  • 00:13:40 jeho dílo hrál jako malý kluk
    společně se sestrou.
  • 00:14:12 -Jeho divadlo slaví šedesátiny.
  • 00:14:15 A jeden z dárků pro Semafor
    dostal už teď,
  • 00:14:17 od režisérky Olgy Sommerové.
  • 00:14:20 Dokument "Jiří Suchý -
    lehce s životem se prát",
  • 00:14:23 má cenu diváků z letošních
    Karlových Varů.
  • 00:14:26 A od příštího týdne
    bude v kinech.
  • 00:14:29 -Řekl bych, taková ta mírnost je,
    myslím, docela užitečná.
  • 00:14:33 -To je pravda, že nic hektického
    nejsme schopni způsobit.
  • 00:14:38 -Nejsme schopni.
  • 00:14:40 -Ačkoliv bych někdy rád.
    -To já taky.
  • 00:14:43 -A nový film má i dokumentarista
    Roman Vávra.
  • 00:14:46 Natáčel s dirigentem
    Jiřím Bělohlávkem.
  • 00:14:50 -Já koukám,
    co to tady je za šešulku,
  • 00:14:53 a on je to mikrofon.
  • 00:14:55 -SMÍCH
  • 00:14:59 -Mikrofon, který znám od pultu.
  • 00:15:04 -Tak takhle to vždycky je,
    já už první sedím u stolu.
  • 00:15:09 Všichni ostatní jsou někde.
  • 00:15:11 -Panstvo, ke stolu.
  • 00:15:15 -Režiséři Olga Sommerová
    a Roman Vávra
  • 00:15:18 se mnou ve studiu.
  • 00:15:19 Dobrý den,
    díky, že jste přišli.
  • 00:15:21 -Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:15:23 -Paní režisérko,
    začnu u vás, samozřejmě.
  • 00:15:26 Dokument o Jiřím Suchém.
  • 00:15:28 Jiří Suchý, to je hudebník,
    textař, dramatik, výtvarník,
  • 00:15:33 učebnicová látka,
    abych nezapomněl.
  • 00:15:36 Proč bych měl jít raději do kina
    na váš film
  • 00:15:40 než do divadla Semafor?
  • 00:15:43 -To je ale rozdíl tedy,
    divadlo a film.
  • 00:15:48 Já jsem si dala úkol,
    že udělám film o životním příběhu
  • 00:15:54 v kombinaci s dílem
    Jiřího Suchého,
  • 00:15:57 které je neuvěřitelně rozsáhlé.
  • 00:16:01 On je autorem 1400 textů písní
    a 500 songů a 100 divadelních her,
  • 00:16:10 takže já jsem stála před úkolem,
  • 00:16:12 že chci Jiřího Suchého
    představit jinak, podle sebe.
  • 00:16:20 A zároveň s ním představit
    to dílo, což je nemyslitelné.
  • 00:16:24 To dílo je tak obrovské,
  • 00:16:26 že já jsem si musela
    velice přísně vybírat.
  • 00:16:29 A chtěla jsem Jiřího Suchého
    představit tak,
  • 00:16:33 jak já ho vidím,
    jak já ho chci vidět,
  • 00:16:37 takže si myslím,
    že se mi to podařilo,
  • 00:16:42 alespoň pro mě.
  • 00:16:44 -Podařilo, mohu potvrdit.
  • 00:16:46 Jiří Suchý je velmi známá
    osobnost, velmi známá postava.
  • 00:16:50 On byl vždy velmi vstřícný
    k médiím,
  • 00:16:53 neměl problém mluvit
    o svých hrách, o své tvorbě,
  • 00:16:57 sám o sobě.
  • 00:16:59 Ale co nového se vám podařilo
    v tom dokumentu odhalit?
  • 00:17:04 -Já myslím, že to nové,
    co já jsem do toho přinesla,
  • 00:17:08 je to,
    jak jsem ten film postavila,
  • 00:17:10 jak jsem ho dala do souvislostí,
    s archivními záběry,
  • 00:17:13 s tím, co už se kdysi objevilo
    v médiích nebo ve filmech.
  • 00:17:18 Já jsem viděla všechny filmy,
  • 00:17:20 které byly o Jiřím Suchém
    natočeny.
  • 00:17:24 Takže si myslím,
    že to je ten můj vklad,
  • 00:17:27 i ten způsob mé komunikace
    s Jiřím Suchým.
  • 00:17:32 Já jsem natáčela rok,
    35 natáčecích dnů,
  • 00:17:35 takže jsme se velmi sblížili.
  • 00:17:38 A taky si myslím,
    že co se týče soukromí,
  • 00:17:42 tak mě Jiří Suchý pustil
    nejdál ze všech,
  • 00:17:45 mohla jsem představit jeho rodinu,
    jeho život v mládí a tak,
  • 00:17:52 tak za to jsem mu velmi vděčná,
  • 00:17:56 protože já ho považuji
    za rodinné stříbro této země.
  • 00:18:00 A myslím si, že to je
    i případ Jiřího Bělohlávka,
  • 00:18:04 že když existují takové osobnosti,
    tak to je vlastně posila pro nás,
  • 00:18:09 pro tu kulturní identitu
    našeho národa.
  • 00:18:13 -My už jsme v ukázce právě viděli
    syna Jiřího Suchého, Jakuba.
  • 00:18:18 Kam vám Jiří Suchý postavil
    stopku,
  • 00:18:21 kdy řekl,
    že tohle už je zakázané území?
  • 00:18:25 -Nepostavil mi stopku,
    tu stopku si dávám já sama.
  • 00:18:29 To je taky to,
    co jsem učila studenty,
  • 00:18:33 on je můj student,
  • 00:18:35 že existuje jakási morální
    odpovědnost dokumentaristy,
  • 00:18:40 samozřejmě natočit můžu cokoliv,
    ale jde o to,
  • 00:18:44 co do toho filmu dám a nedám
    a já nejsem bulváristka,
  • 00:18:48 tam nejde o žádnou stopku.
  • 00:18:50 Já ho chci představit
    jako člověka,
  • 00:18:53 který je, kromě toho,
    že je geniální, tak je taky hodný.
  • 00:18:57 A měl nějaký osobní život
    a nějakým způsobem se potýkal
  • 00:19:00 i s komunistickým režimem,
    takže to bylo pro mě důležité.
  • 00:19:04 -Pane Vávro,
    Jiří Bělohlávek v jednu chvíli
  • 00:19:07 ve vašem dokumentu říká:
  • 00:19:09 "Pokud se mi chcete dostat
    pod kůži,
  • 00:19:11 musíte to vzít přes hudbu."
  • 00:19:14 Byla to dobrá rada,
  • 00:19:16 jak se dostat dirigentovi
    pod kůži?
  • 00:19:21 -Nevím,
    jestli to byla dobrá rada,
  • 00:19:24 já jsem se snažil, no.
  • 00:19:26 Ale on to řekl ve chvíli,
  • 00:19:28 kdy já už jsem s ním půl roku
    točil tu hudbu,
  • 00:19:31 ale netočil jsem jeho.
  • 00:19:33 Musím říci nebo předeslat,
    Olga říkala,
  • 00:19:36 že si předsevzala
    nebo že šla do natáčení,
  • 00:19:40 že to byla její iniciativa,
    její volba a tak dále,
  • 00:19:43 že si vybrala Jiřího Suchého.
  • 00:19:45 U mě to bylo úplně jinak,
    já jsem udělal všechny chyby,
  • 00:19:48 co se dají udělat
    v roli dokumentaristy,
  • 00:19:51 protože já jsem byl osloven
    ředitelem filharmonie
  • 00:19:55 Davidem Marečkem,
    abych udělal něco o filharmonii.
  • 00:20:00 Tak jsme zvažovali,
    co uděláme,
  • 00:20:03 blížilo se výročí filharmonie,
    do toho mi volá,
  • 00:20:06 že Jiří Bělohlávek
    bude mít sedmdesátiny
  • 00:20:09 a že k té příležitosti
    uskuteční mimořádný koncert,
  • 00:20:14 na který přilétnou všechny
    možné hvězdy z celého světa,
  • 00:20:18 že se to opakovat nikdy nebude,
    protože byly nezaplatitelné,
  • 00:20:22 všechny mu to udělaly
    z přátelství.
  • 00:20:24 A řekl mi, že chce,
    abych za dva dny točil,
  • 00:20:27 velmi krátce.
  • 00:20:29 No tak já jsem zalarmoval
    Míru Janka,
  • 00:20:32 kterého už jsem oslovil,
    aby mi dělal kameru.
  • 00:20:36 A tak jsme skočili do vody
  • 00:20:37 a já jsem de facto
    Jiřího Bělohlávka osobně neznal.
  • 00:20:40 A to je ta základní chyba
    dokumentaristy,
  • 00:20:43 ale já jsem se jí
    bohužel nemohl vyhnout,
  • 00:20:46 protože, jak říkám,
    buď jsem do toho mohl skočit
  • 00:20:49 a začít točit,
    nebo říci: "Ne, já jdu od toho."
  • 00:20:54 "Nebo potřebuji čas na to,
    abychom si vůbec řekli
  • 00:20:57 s panem Bělohlávkem,
    jestli si máme co říci."
  • 00:21:00 Protože ono je to o vztahu.
  • 00:21:02 To by určitě Olga potvrdila,
    protože když s někým natáčíte,
  • 00:21:06 tak musíte mít k němu
    osobní vazbu, vztah,
  • 00:21:09 musíte ho znát.
  • 00:21:10 -Dokonce milovat ho musí člověk.
  • 00:21:13 -No, musí tam nějak zafungovat
    ta chemie mezi těmi lidmi,
  • 00:21:17 a toto já vůbec netušil.
  • 00:21:19 Teď jsem se vrhal do tématu,
    kterému já vlastně nerozumím.
  • 00:21:23 Já nejsem expert na vážnou hudbu.
  • 00:21:25 A rozhodně jsem nebyl partner
    v dialogu pro Jiřího Bělohlávka,
  • 00:21:30 pro nějž byla hudba jeho život.
  • 00:21:33 Takže jsem do toho skočil
    a teď tu větu,
  • 00:21:36 kterou jste zmiňoval,
  • 00:21:38 že se mu musím dostat pod kůži
    přes hudbu,
  • 00:21:41 tak to jsem se sice snažil
    už půl roku,
  • 00:21:44 když jsme zkoušeli různé zkoušky,
    ale já jsem s ním během té doby
  • 00:21:48 prakticky neprohodil osobní větu.
  • 00:21:50 On si mě dokonce během té doby
    pletl s nějakým fotografem
  • 00:21:53 ve filharmonii a vždycky říkal:
    "Tak co, fotky dobrý?"
  • 00:21:56 A to duši dokumentaristy
    moc neprospěje.
  • 00:21:59 -Vy jste měli na to natáčení
    zhruba dva roky.
  • 00:22:02 -My jsme nevěděli,
    jak dlouho budeme točit,
  • 00:22:05 tak to bylo přirozeně ukončené
    odchodem pana Bělohlávka,
  • 00:22:08 ale bylo jasné,
    že budeme točit dlouho,
  • 00:22:11 protože já jsem říkal,
  • 00:22:13 že se tam k němu potřebuju dostat
    a vnímat to v čase,
  • 00:22:16 nechtěl jsem to postavit
    na klasických výpovědích,
  • 00:22:20 nota bene jsem to vůbec nechtěl
    postavit na tom,
  • 00:22:23 aby ostatní o něm mluvili,
    jak je skvělý a talentovaný
  • 00:22:26 a tak dále.
  • 00:22:27 To asi nemáme úplně rádi.
  • 00:22:29 Takové filmy
    už o něm navíc vznikly.
  • 00:22:31 Takže to opravdu chce čas.
  • 00:22:34 A tu situaci, pardon,
    že mám tady takový dlouhý vstup,
  • 00:22:40 tak ta je z té ukázky,
    kterou jste před chvílí pouštěli,
  • 00:22:43 a to byl první moment,
    kdy já jsem se s ním viděl osobně.
  • 00:22:47 Takže tam je zachycené
    naše první setkání.
  • 00:22:50 -A rozpaky.
  • 00:22:52 -A rozpaky, moje rozpaky
    jsou tam možná i patrné,
  • 00:22:55 já měl strašnou trému,
    já jsem to opravdu skoro nezažil.
  • 00:22:58 Protože vždycky jdete do něčeho,
    kde už trošku víte,
  • 00:23:02 na co se ptát,
    co jsou jeho silný, slabý stránky,
  • 00:23:05 já tady vůbec nevěděl.
  • 00:23:07 -A vy jste třeba potom měl
    i trému v okamžiku,
  • 00:23:12 kdy odešel Jiří Bělohlávek?
  • 00:23:14 Kdy hrdina vašeho dokumentu
    zemřel.
  • 00:23:17 -To už jsem neměl trému,
    musím říci,
  • 00:23:21 když se ptáte skokem
    o dva roky dál,
  • 00:23:25 tak tam bylo pro mě
    úplně zásadní to,
  • 00:23:28 že jak jsem říkal,
  • 00:23:30 že jsem k němu nemohl
    dlouho dostat, to bylo dané tím,
  • 00:23:34 že on pořád buď zkoušel
    ve filharmonii,
  • 00:23:36 byl pracovně absolutně vytížený.
  • 00:23:38 Když nezkoušel,
    tak odlétal do zahraničí,
  • 00:23:40 protože hostoval na všech možných
    světových orchestrech.
  • 00:23:44 A když náhodou bychom na sebe
    měli trošku čas,
  • 00:23:46 tak byl v nemocnici.
  • 00:23:48 -Už jen poslední otázka.
    Ano?
  • 00:23:50 -Já dopovím jen to,
  • 00:23:52 že vlastně tři týdny
    před jeho odchodem
  • 00:23:54 jsme měli spolu zásadní rozhovor,
  • 00:23:57 který i v tom filmu nikdo netušil,
    že odejde
  • 00:23:59 a já jsem věděl, že tam řekl věci,
  • 00:24:02 které jsou pro mě
    naprosto klíčové,
  • 00:24:04 takže já jsem trému už neměl,
  • 00:24:06 ve smyslu,
    že neudělám film nebo tak,
  • 00:24:08 ale ten celý proces
    byl docela psychicky náročný.
  • 00:24:12 -Půjde se Olga Sommerová podívat
    na film svého studenta?
  • 00:24:16 A půjde se student Olgy Sommerové
    podívat na nový dokument
  • 00:24:19 o Jiřím Suchém?
  • 00:24:20 -Já už jsem byl.
  • 00:24:22 -Já ještě nebyla,
    ale já půjdu.
  • 00:24:24 -Ono to nemělo premiéru,
    já tě pozvu.
  • 00:24:26 -Já půjdu.
  • 00:24:27 -Olga Sommerová a Roman Vávra
    hosty KULTURY+.
  • 00:24:31 Díky, že jste si udělali čas
    a že jste přišli mluvit
  • 00:24:34 o svých nových dokumentech.
  • 00:24:36 Hezký den.
  • 00:24:37 -Děkujeme, na shledanou.
  • 00:24:39 -A my jdeme od kinematografie
    k architektuře,
  • 00:24:42 v glose publicistky
    Kristýny Drápalové.
  • 00:24:49 -Když jsem byla malá,
  • 00:24:50 přistála v parku
    nedaleko mojí školy
  • 00:24:53 hodně zvláštní budova.
  • 00:24:55 Všechny stěny byly ze skla
    a na rohu se jako spirála
  • 00:24:58 točilo kovové schodiště.
  • 00:25:00 Přes den se měnila spolu s tím,
    jak se posouvaly veliké žaluzie,
  • 00:25:04 a v noci zvláštně
    zelenkavě svítila.
  • 00:25:06 Jako by k nám do Strašnic
    přilétla odněkud z jiného,
  • 00:25:10 většího světa.
  • 00:25:11 Budova se jmenuje MUZO
    a navrhl ji Stanislav Fiala,
  • 00:25:14 který se teď stal
    Architektem roku.
  • 00:25:16 Zaslouženě,
    daří se mu nevídané věci.
  • 00:25:19 Jedna z nich se jmenuje
    palác DRN.
  • 00:25:23 Stojí v Praze na Národní třídě
    a Stanislav Fiala
  • 00:25:26 se za něj vůbec nemusí stydět,
    a to přestože v sousedství stojí
  • 00:25:30 domy samých elitních architektů
    snad všech období
  • 00:25:33 pražské architektury.
  • 00:25:35 Další nevídaná věc
    se jmenuje Šporkovský palác
  • 00:25:39 a stojí v Hybernské.
  • 00:25:41 I tady Fiala ukázal,
  • 00:25:43 že je mistr citlivého
    a elegantního doplňování
  • 00:25:46 starších architektonických
    vrstev.
  • 00:25:49 Přestavět dům od Gočára
    a neuříznout si u toho ostudu,
  • 00:25:53 to je těžší,
    než vyšvihnout ve Strašnicích
  • 00:25:56 hi-tech překvapení,
  • 00:25:58 a mezi našimi architekty
    by toho byl schopen málokdo.
  • 00:26:02 Takže díky za to!
  • 00:26:07 -Pro dnešek všechno,
    na úplný závěr ještě jeden tip:
  • 00:26:11 divadla ve Zlíně a v Brně
    uvádějí nové inscenace
  • 00:26:14 Žebrácké opery od Václava Havla.
  • 00:26:17 V říjnu se k nim přidá
    taky pražská scéna ABC,
  • 00:26:20 tam režíruje David Radok.
  • 00:26:22 Příští týden KULTURA+
    s Terezou Willoughby.
  • 00:26:24 Na viděnou.
  • 00:26:36 Skryté titulky: Dominika Bukovská
    Česká televize, 2019

Související