iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 10. 2018
12:32 na ČT24

1 2 3 4 5

46 hlasů
942
zhlédnutí

Kultura +

Film Mars — Vizuální performance Fatherland — Nová sbírka básní Pavla Kolmačky

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Kultura+

  • 00:00:18 KULTURA+
  • 00:00:20 Vítejte při sledování
    pořadu KULTURA+.
  • 00:00:22 Zdraví vás Petr Vizina.
    Dnes vám nabízíme...
  • 00:00:26 Česká expedice na Mars
    vstupuje do kin.
  • 00:00:29 Snímek Benjamina Tučka se natáčel
    v kosmickém trenažéru
  • 00:00:33 na poušti v americkém Utahu.
  • 00:00:36 Jaké to bude, až zestárnu?
  • 00:00:39 Ptá se divadelník Jan Mocek.
  • 00:00:41 Na podium proto přivedl
    svého otce.
  • 00:00:45 Život lidí, zvířat,
    rostlin a včel
  • 00:00:48 popisuje v nové sbírce
    básník Pavel Kolmačka.
  • 00:00:57 Česká expedice na Mars
    vstupuje do kin.
  • 00:01:00 Snímek Mars Benjamina Tučka
    se natáčel v kosmickém trenažéru
  • 00:01:04 na poušti v americkém Utahu.
  • 00:01:17 -Já jsem psycholožka,
    na Marsu dělám výzkum
  • 00:01:21 a udržuji pohodu v týmu.
  • 00:01:26 -Já jsem velitel výpravy,
  • 00:01:29 mám zodpovědnost
    za všechny členy posádky
  • 00:01:31 a za úspěch této mise,
    jejímž cílem je kolonizovat Mars.
  • 00:01:35 -Mám dobrodružnou povahu,
    sportoval jsem
  • 00:01:39 a svého času jsem byl
    vrcholový fotbalista.
  • 00:01:43 -Za druhé je tady tlusťoch,
    tlustý pán,
  • 00:01:45 který dělá, že je miliardář.
  • 00:01:47 -Jsem jeho snoubenka,
    chtěla jsem se vždycky vdávat,
  • 00:01:50 chtěla jsem se vdávat v Marseille,
    ale on tomu špatně rozuměl.
  • 00:01:55 -Have you seen fat man around?
  • 00:01:58 -No, he is not so fat.
    -Já už nefutuju.
  • 00:02:01 -Na Mars letím,
    protože to je moje práce,
  • 00:02:05 něco si vydělat.
  • 00:02:18 -Psycholožkou československé
    výpravy na Mars
  • 00:02:21 je ve filmu herečka a scénáristka
    Tereza Nvotová,
  • 00:02:24 vedoucím filmové výpravy
    pak režisér Benjamin Tuček.
  • 00:02:27 -Vítejte, oba!
    -Dobrý den.
  • 00:02:29 -V jistém smyslu je to
    šíleně nepraktická věc,
  • 00:02:32 natočit film o vztazích tím,
    že odjedete do Utahu
  • 00:02:36 a předstíráte, že jste na Marsu.
  • 00:02:39 Čím se tato nepraktičnost
    dá vyvážit?
  • 00:02:42 -Otázka je, z jakého pohledu
    tu praktičnost
  • 00:02:46 nebo nepraktičnost posuzujeme,
  • 00:02:50 protože my jsme první filmový
    štáb,
  • 00:02:53 který tam vůbec za celou dobu
    existence té stanice,
  • 00:02:56 trenažéru, mohl natáčet.
  • 00:02:58 A my jsme tam nebyli vybraní,
  • 00:03:01 jen abychom si tam natočili
    nějaký film,
  • 00:03:04 ale my jsme tam byli vybraní
    s programem,
  • 00:03:06 jak by se natáčel film na Marsu.
  • 00:03:08 To byl cíl naší expedice.
  • 00:03:11 Čili my jsme byli v pořadí
    asi 154. expedice,
  • 00:03:13 která se v tom trenažéru
    mohla pohybovat.
  • 00:03:16 Vyhráli jsme soutěž
    s tímto naším cílem.
  • 00:03:19 A kromě toho,
    že jsme tam natočili ten film,
  • 00:03:22 který jsme přivezli, sestříhali
    a teď ho uvádíme do kin,
  • 00:03:25 tak součástí té naší mise
    bylo zjistit,
  • 00:03:28 jak by to tam opravdu probíhalo,
  • 00:03:31 čili my jsme byli hodnocení
    potom na závěr expedice,
  • 00:03:34 jestli jsme to dokázali,
    nebo nedokázali.
  • 00:03:37 Čili to by mohla říci Tereza,
    herci museli psát reporty o tom,
  • 00:03:40 co dělají, protože každý z nich
    měl svůj úkol.
  • 00:03:43 -Čili film Mars je jenom
    vedlejší produkt vědeckého pokusu,
  • 00:03:47 jestli se v kosmickém trenažéru
    v poušti v Utahu
  • 00:03:51 dá natočit celovečerní film?
  • 00:03:53 -Ne.
  • 00:03:54 Myslím si, že to je obojí
    na stejné úrovni.
  • 00:03:57 -Já to nepodceňuji.
  • 00:03:59 -Ne, o to nejde.
  • 00:04:00 My jsme tam jeli s cílem natočit
    film, zároveň s cílem zkusit,
  • 00:04:04 jak by se takový film
    natáčel na Marsu.
  • 00:04:08 A výsledkem bylo zjištění,
    že pro budoucí expedice na Marsu
  • 00:04:13 jsou filmové štáby paradoxně
    docela vhodné skupenství lidí,
  • 00:04:17 protože mixují tu nutnou schopnost
    improvizace
  • 00:04:21 s velkou přípravou i disciplínou.
  • 00:04:24 Protože možná ze začátku,
    když jsme tam přiletěli,
  • 00:04:27 tak si vědci, kteří dozorují
    vědeckou stanici, mysleli,
  • 00:04:30 že přiletí nějaká parta z Evropy,
    udělá si tam mejdan
  • 00:04:34 a za týden skončí
    v úplném rozvratu.
  • 00:04:36 A my jsme to dokončili
    na rozdíl od předchozí expedice,
  • 00:04:40 která tam opravdu měla
    vědecký záměr,
  • 00:04:43 ale ti lidé se tak pohádali,
    že jeden ze členů utekl do pouště
  • 00:04:47 a pak ho museli hledat vrtulníkem,
  • 00:04:49 tzn. že ta mise skončila
    úplným fiaskem.
  • 00:04:52 To se nám naštěstí nestalo.
  • 00:04:53 -Čili vy jste byli
    dobře vybraný kolektiv,
  • 00:04:56 já jsem četl, že jste museli
    pracovat dlouhé denní hodiny,
  • 00:04:59 protože tam je samozřejmě horko
    přes den,
  • 00:05:01 a vy jste točili v modulu,
    kde je taky horko.
  • 00:05:06 -Ta teplota se tam strašně mění,
    a to je na tom to největší peklo,
  • 00:05:10 hlavně když jste oblečeni
    v této srandě.
  • 00:05:13 Takže ráno je strašná zima,
    když jsme začali natáčet,
  • 00:05:16 chcete to pěkné vycházející
    slunce,
  • 00:05:19 takže jsme se zabalili
    do všeho možného,
  • 00:05:22 ale jak jsme točili,
    tak nám začalo být hrozné teplo,
  • 00:05:25 ale už jsme se nemohli rozbalit,
    takže to bylo dost náročné.
  • 00:05:29 -Já mám představu,
    že filmový štáb byl menší,
  • 00:05:32 než u srovnatelných filmů bývá.
  • 00:05:34 Také mám představu,
    že kosmická stanice
  • 00:05:37 není zas tak velký hangár.
  • 00:05:39 -Ano, tam bylo všechno menší.
  • 00:05:41 My jsme od rozpočtu,
    který byl daleko menší,
  • 00:05:44 než je standardní rozpočet,
    mnohonásobně, tak i štáb,
  • 00:05:47 protože nás celkem
    včetně 7 herců bylo 13.
  • 00:05:51 -Čili zdvojené profese.
  • 00:05:53 -I čtyřnásobné.
  • 00:05:54 -Ten film vlastně natočilo
    13 lidí během 20 dní v poušti.
  • 00:05:59 -A jediný vědec, který s vámi jel,
  • 00:06:01 nakonec skončil v roli robota,
    jestli se nepletu.
  • 00:06:04 -On nás právě hrozně strašil
    před tím, než jsme tam šli,
  • 00:06:07 že to bude náročné
    a jak to nezvládneme.
  • 00:06:10 Říkal nám ty příběhy
    jiných expedicí,
  • 00:06:12 ale zjevně filmaři vydrží
    skoro všechno, takže...
  • 00:06:15 -Přitom by se řeklo,
    že filmaři jsou zvyklí
  • 00:06:18 na určitý komfort.
  • 00:06:20 -Já myslím, že ne,
    že jsou naopak zvyklí
  • 00:06:22 na velký diskomfort.
  • 00:06:24 To je možná nějaká společenská
    iluze.
  • 00:06:27 Abychom to uvedli na pravou míru,
    Ondřej Doule je skutečný vědec,
  • 00:06:31 který spunktoval celé natáčení.
  • 00:06:34 On je vlastně vesmírný architekt,
    který vystudoval na ČVUT
  • 00:06:37 a potom přes Štrasburk
    odešel na Floridu,
  • 00:06:40 kde spolupracuje s NASA.
  • 00:06:42 -A teď je robotem.
  • 00:06:44 -A teď je v našem filmu robotem.
  • 00:06:46 Protože kdo jiný, než vědec,
    by mohl hrát robota,
  • 00:06:49 androida, humanoida.
  • 00:06:51 -Tady vidíme Ondřeje.
  • 00:06:53 Čím to podle vás je,
    že je takové oblíbené téma
  • 00:06:57 v poslední době vyslat Čechy
    i Slováky
  • 00:07:00 jako Tomáš Baldinský
    v seriálu Kosmo
  • 00:07:04 nebo pan Kalfař,
    který napsal román
  • 00:07:09 o prvním českém astronautovi.
  • 00:07:11 Čím je to podle vás zajímavé téma,
    že ti Češi
  • 00:07:15 by pořád vzhůru k nebesům,
    ale jsou tady spjatí
  • 00:07:19 v té své kotlince.
  • 00:07:22 -Z mého pohledu si představuji,
    že Češi i Slováci
  • 00:07:26 si dokážou dělat srandu
    sami ze sebe a vědí,
  • 00:07:30 že nejsou nabouchaní astronauti
    a nestaví se do těchto rolí.
  • 00:07:37 A potom je to dobré se podívat,
    co jsme za lidi
  • 00:07:43 a co děláme té planetě
    a nakonec z toho vychází,
  • 00:07:48 alespoň pro nás,
    že nejlidštější z nás,
  • 00:07:51 z postav, co tam máme, je robot.
  • 00:07:53 Takže vlastně jsme pracovali
    s takovými tématy.
  • 00:07:57 -My jsme s Terezou scénář
    připravovali, když se ukázalo,
  • 00:08:00 že jsme pozvaní do Ameriky,
    když nás v té soutěži vybrali,
  • 00:08:04 tak jsme začali vymýšlet
    ten děj a příběh.
  • 00:08:07 A vlastně jsme se snažili dotknout
    těch podstatných věcí,
  • 00:08:10 když máme takovou šanci
    se vyjádřit ke kosmickým tématům.
  • 00:08:14 Ale vlastně jsme zjistili,
    že je dobré sestoupit
  • 00:08:17 na nejnižší úroveň,
    takže jsme logicky skončili
  • 00:08:20 u těch vztahů, protože si myslíme,
    že to, co ti lidé zažívají
  • 00:08:24 tady na Zemi,
    bordely, lásky, chaosy, nenávisti,
  • 00:08:27 tak si stejně s sebou odnesou
    na jakoukoliv jinou planetu.
  • 00:08:31 -Je nutné říci,
  • 00:08:33 že podle reálných vesmírných
    výzkumů je největší nebezpečí
  • 00:08:37 všech dlouhých výprav do vesmíru
    právě lidský faktor.
  • 00:08:41 -Takže vy jste to vyzkoušeli,
    film Mars vstupuje do kin 18. 10.
  • 00:08:45 -Ano.
  • 00:08:46 -Já vám děkuji za pozvánku.
  • 00:08:48 -Děkujeme.
    -Díky.
  • 00:08:54 -Jaké to bude, až zestárnu?
    Ptá se divadelník Jan Mocek.
  • 00:08:58 Na podium proto přivedl
    svého otce.
  • 00:09:00 Premiéru představení Fatherland
    uvedl festival
  • 00:09:04 4 plus 4 dny v pohybu.
  • 00:09:08 -Musím udělat vrásky
    všude po těle
  • 00:09:13 a zároveň pigmentové skvrny,
    některé budou tmavší,
  • 00:09:17 některé budou světlejší.
  • 00:09:27 Budou tvořit takové
    pigmentové mapy,
  • 00:09:31 zvětší se mi nos,
    začnou se mi zvětšovat uši,
  • 00:09:39 ty už budou trochu viset
    jako ta kůže.
  • 00:09:45 Za 30 let se zmenším
    třeba o centimetr,
  • 00:09:49 takže nebudu mít 185,
    ale 184 centimetrů.
  • 00:09:57 Trošku se nakřivím,
    klesne mi pravé rameno,
  • 00:10:02 vyosím se a budu se postupně
    blížit k zemi.
  • 00:10:10 Za 30 let mi bude zbývat
    6 let do smrti.
  • 00:10:16 Podle www.fitfoody.eu
    umřu 4. 10. 2055.
  • 00:10:26 Bude mi 69 let,
  • 00:10:28 moje smrt bude produktem
    mého života.
  • 00:10:32 Můj život vyprodukuje
    moji smrt.
  • 00:10:36 Jsem produktem 90. let,
    jsem produktem 10. let,
  • 00:10:45 jsem produktem
    maloměstských poměrů.
  • 00:10:49 Jsem produktem
    panelového sídliště.
  • 00:10:52 -Honza měl takový zajímavý nápad,
    když se mu zdálo,
  • 00:11:01 že jsme si trošku podobní,
    otec se synem.
  • 00:11:12 Vysvětlil mi,
    že udělá představení,
  • 00:11:15 které vymyslí.
  • 00:11:17 9. 10. bude premiéra
    a mezitím to nacvičíme.
  • 00:11:32 Já jsem to promyslel,
    obvykle tohoto říjnového dne
  • 00:11:39 bývám na rybách, tak jsem říkal,
    že někdo ty ryby chytí za mě
  • 00:11:44 a půjdeme spolu do divadla
    bavit diváky.
  • 00:12:38 -SMÍCH
  • 00:13:04 -Na běžeckém pásu se potil,
    se svým otcem mluvil
  • 00:13:07 a o budoucnosti v představení
    Fatherland
  • 00:13:11 přemýšlel Jan Mocek mladší.
  • 00:13:12 -Vítejte!
    -Dobrý den.
  • 00:13:14 -Když se takto na to představení
    díváte,
  • 00:13:16 vy jste ještě neměl šanci
    ho vidět zvenku,
  • 00:13:19 jak to na vás působí?
  • 00:13:21 Splnilo to očekávání,
    které jste měl?
  • 00:13:24 -Já jsem pokaždé šokovaný,
    když vidím, co jsem.
  • 00:13:27 Já jak jsem zahrnutý,
    jak v tom hraji,
  • 00:13:31 zároveň jsem to dělal,
    tak nemám úplně odstup
  • 00:13:34 a hlavně to pokaždé vidím,
    koukal jsem se na to na videu
  • 00:13:38 a na tom to je vždycky
    zásadně jiné,
  • 00:13:41 takže mám smíšené pocity
    u toho.
  • 00:13:48 -A dozvěděl jste se něco
    o vztahu mezi otcem a synem,
  • 00:13:52 když jste vzal svého tatínka,
    který není performer
  • 00:13:55 ani divadelník,
    do toho představení?
  • 00:13:58 -Dozvěděl jsem se toho spoustu,
    každému to doporučuji.
  • 00:14:01 Začátek představení byly dlouhé
    až psychoanalytické rozhovory
  • 00:14:05 mezi námi a dozvěděl jsem se,
    jak moc jsem mu podobný,
  • 00:14:10 v čem se lišíme.
  • 00:14:12 Z našich rozhovorů
    bylo vždy vidět,
  • 00:14:16 co je biologie
    a co je sociálně-kulturní,
  • 00:14:19 co je dobou.
  • 00:14:20 A překvapilo mě,
    jak moc je to podobné,
  • 00:14:25 respektive hlavně naše pocity.
  • 00:14:29 -Vy jste si to představení
    doslova odběhal.
  • 00:14:32 Běžecký pás je tam jako taková
    metafora života
  • 00:14:35 nebo fyzické zdatnosti?
  • 00:14:38 Nebo co tam vlastně běžecký pás
    dělá?
  • 00:14:40 -Dohromady tam uběhneme
    5 až 7 kilometrů.
  • 00:14:43 V prvním plánu je to samozřejmě
    existenciální metafora,
  • 00:14:47 běžíte na místě,
    nikam se neposouváte atd.
  • 00:14:51 Zároveň to působí velice fyzicky,
  • 00:14:56 my se tam pořádně zpotíme
    na jevišti,
  • 00:14:59 což obecně mám v divadle rád,
    že je tam vidět fyzický účinek,
  • 00:15:05 takže já bych dokonce řekl,
  • 00:15:07 že je to taneční,
    pohybová inscenace.
  • 00:15:11 Zároveň to působí,
    když proti vám někdo dlouho běží
  • 00:15:14 a nehýbe se z místa,
    tak to působí
  • 00:15:17 až takovým hypnotickým
    repetitivním meditativním dojmem.
  • 00:15:22 Takže se tam dostává do hry čas
  • 00:15:25 a celé to představení
    tematizuje čas.
  • 00:15:29 -Váš otec mi vyprávěl,
    že si díky tomu představení
  • 00:15:33 začal psát vzpomínky,
    na které zapomněl.
  • 00:15:36 S tím jste, předpokládám,
    nepočítali,
  • 00:15:39 jak na něj bude působit
    tento váš nápad
  • 00:15:42 vzít otce do hry na podium.
  • 00:15:47 -To ani nevím.
    -On to říkal mně.
  • 00:15:51 -My jsme se ze začátku bavili
    v tom smyslu,
  • 00:15:56 že jsme si řekli,
    že je mezi námi 34 let rozdíl.
  • 00:16:00 A původně jsem měl hrát jeho,
    když mu bylo 32 let.
  • 00:16:07 A takto to zůstalo v představení,
    že si hrajeme spíše na budoucnost,
  • 00:16:12 jak budu vypadat já,
    je to celé vztažené ke mně,
  • 00:16:16 co bude v roce 2052,
    takže jsme se v rámci výzkumu
  • 00:16:20 zaměřovali opravdu na to,
    co bylo před 34 lety.
  • 00:16:25 -Vy jste říkal,
    že to každému doporučujete.
  • 00:16:28 To je dobrá rada,
  • 00:16:30 ale ne každý může vzít
    dva běžecké pásy
  • 00:16:32 a udělat představení
    v Divadle Archa.
  • 00:16:35 Jak se dá s tím představením
    pracovat mentálně podle vás,
  • 00:16:39 už mimo podium?
  • 00:16:41 Máte nějaké reakce,
    co to v lidech vyvolalo?
  • 00:16:44 -Ono je to ještě dost čerstvé,
    to jsou dva dny zpátky,
  • 00:16:48 takže reakce mám spíše ve smyslu
    líbilo, nelíbilo,
  • 00:16:54 nebo to bylo příliš dlouhé,
    nebo krátké.
  • 00:16:57 Ale myslím si,
    že toto je už to rodinné téma,
  • 00:17:02 které tam je, chtě nechtě.
  • 00:17:04 Ačkoliv já jsem se to tam snažil
    trošku potlačit,
  • 00:17:08 protože pro mě osobně
    být s tatínkem na jevišti
  • 00:17:11 je trošku kýčovité,
  • 00:17:13 tak proto jsem se tam snažil
    dostat další plán.
  • 00:17:15 -Kýčovité, myslíte,
  • 00:17:17 že to automaticky vzbuzuje
    kladné emoce?
  • 00:17:19 -Přesně tak,
    že jsem vzal tatínka do hry,
  • 00:17:22 teď se tam určitě bude řešit
    vztah otec a syn,
  • 00:17:25 prostě taková klasika,
    když jsem mladý,
  • 00:17:28 tak mám problém se s tím vyrovnat,
    pak se smíříme
  • 00:17:31 a jakmile on zestárne,
    tak se o něj postarám.
  • 00:17:34 Takový moment,
    který jsem se snažil potlačit,
  • 00:17:38 ale on tam z každé akce
    je strašně vidět.
  • 00:17:43 Takže to se úplně nepovedlo,
    ale vlastně mi to nevadí.
  • 00:17:47 Měl jsem reakce od lidí,
    od mého známého,
  • 00:17:53 který má také syna,
  • 00:17:55 a ten si tam samozřejmě
    projektoval, jaké by to bylo,
  • 00:17:58 kdyby on vzal svého tátu do hry.
  • 00:18:01 -Tento moment tam funguje hodně,
    ta intimita
  • 00:18:04 a vůbec ten vztah,
    i když jsem to úplně nezamýšlel.
  • 00:18:07 -Nezamýšlel, vezměte otce do hry,
  • 00:18:10 to mi vychází
    jako docela dobrý apel.
  • 00:18:13 Jan Mocek.
    Já vám mockrát děkuji za návštěvu.
  • 00:18:16 -Taky děkuji za pozvání.
  • 00:18:24 -A toto jsou události týdne
    v minutovém klipu.
  • 00:18:27 Klikněte si na náš Facebook.
  • 00:20:13 Život lidí, zvířat, rostlin
    a včel popisuje v nové sbírce
  • 00:20:17 básník Pavel Kolmačka,
    vítejte!
  • 00:20:20 -Dobrý den.
  • 00:20:22 -Já jsem to uvedl názvem
    vaší sbírky,
  • 00:20:25 ale lidé vaší generace
    jsou ti lidé sendvičové generace,
  • 00:20:30 já tam slyším,
    jak se staráte o rodiče,
  • 00:20:34 to je možná jedno z témat.
  • 00:20:37 -Ano.
    -Jaká jsou ta další?
  • 00:20:39 -Samozřejmě rostliny, včely
    a zvířata.
  • 00:20:46 Ten verš se životem lidí,
    zvířat, rostlin, včel
  • 00:20:51 je v jedné básni,
    ve které leží na pastvině jehně,
  • 00:20:56 mluvčí nese to jehně
    a sotva se dotýká země
  • 00:21:03 a říká: "To je ten život lidí,
    zvířat, rostlin, včel.
  • 00:21:10 A jak je to s tím životem,
    je ještě jiný život?"
  • 00:21:14 To je ten výchozí bod.
  • 00:21:18 -Při čtení vašich básní
    mě napadalo,
  • 00:21:21 že vy často popisujete to,
    co my o sobě nevíme,
  • 00:21:25 to, co s námi hýbe,
    ale buď jsme to vytěsnili,
  • 00:21:29 nebo si toho nejsme
    příliš vědomi,
  • 00:21:31 co nás někam postrkuje,
    posunuje.
  • 00:21:34 Je to tak schválně?
  • 00:21:36 -No určitě, já tam i několikrát
    používám slovo,
  • 00:21:39 že někdo něco neví,
    nebo nikdo nic neví,
  • 00:21:43 nebo že toho málo víme,
    a je to jeden z motivů,
  • 00:21:47 které sleduji,
    že stále něco nevím,
  • 00:21:52 nebo my něco nevíme,
    ale zároveň se cosi objevuje,
  • 00:21:57 cosi najednou na nás vyskočí
    nebo nám něco zamává.
  • 00:22:04 A my máme život nebo svět
    v jakýchsi pevných konturách,
  • 00:22:08 myslíme si, že tomu rozumíme,
    ale ve chvílích,
  • 00:22:12 kdy se něco zjeví,
    se vlastně ukáže,
  • 00:22:15 že je to možná všechno jinak.
  • 00:22:17 Sleduji to, co vlastně nevím,
    to je pro mě možná nejzajímavější.
  • 00:22:24 -Je na to poezie dobrý prostředek,
    že je taková lakonická,
  • 00:22:28 že používá málo slov,
    která jsou pečlivě volena.
  • 00:22:34 -Poezie se svou lakoničností
    má velké možnosti právě i tady,
  • 00:22:39 ale to víte, jsou i básně,
  • 00:22:45 které jsou rozvleklé
    nebo upovídané.
  • 00:22:49 -Ty tam nenacházím.
  • 00:22:50 Vy byste nám je vlastně mohl
    přečíst,
  • 00:22:53 abychom se sami přesvědčili.
  • 00:23:04 -Jeep u včelnice na kopci
    daleko od lidí
  • 00:23:08 se už ani nehne, nezakašle,
    shořel mu startér.
  • 00:23:15 Krajina, ticho, kráter.
  • 00:23:23 Přivezli jsme tátu,
  • 00:23:26 chodí po domě,
    po zahradě, nemluví.
  • 00:23:32 Už nechce nic budovat,
    zasévat,
  • 00:23:36 myslet na budoucí čas,
    už se jen dívá.
  • 00:23:43 Večer se rozhovoří,
    vypráví o otci, o matce,
  • 00:23:49 o matčině otci,
    o dětských bolestech a hrách,
  • 00:23:54 je velmi soustředěn
    v jiné době.
  • 00:24:00 Pohlédne na nás, kde jsem teď?
  • 00:24:05 Ukáže na Janu a ona po chvíli,
    patří k tobě?
  • 00:24:14 Narodit se, nadechnout,
    okusit věčné.
  • 00:24:21 Otepluje se,
    hučí kvetoucí bílý strom,
  • 00:24:28 slibuje třešně.
  • 00:24:34 -V tomto pořadu se často umělců
    ptám,
  • 00:24:38 jaký mají ohlas na to,
    co dělají.
  • 00:24:40 A já si představuji,
    že básník toho ohlasu
  • 00:24:43 asi nebude mít mnoho,
  • 00:24:45 protože většinou se možná lidé
    ostýchají, říkat vám,
  • 00:24:48 co v nich vaše básně vyvolají.
    Není to tak?
  • 00:24:51 -Je to tak,
    na čteních velmi málokdy
  • 00:24:54 někdo přijde a řekne,
    co v něm básně vyvolávají,
  • 00:24:58 ale někdy se to stává.
  • 00:25:02 A někdy také někdo napíše,
    to bývají i kuriózní dopisy
  • 00:25:10 nebo kuriózní e-maily, ano,
    občas bývá nějaká reakce.
  • 00:25:18 -Tak já dodržím to občas
    a moc vám poděkuji,
  • 00:25:21 že jste přišel
    svou básnickou sbírku představit
  • 00:25:24 a přečíst z ní.
  • 00:25:26 -Děkuji vám.
    -Také děkuji.
  • 00:25:33 -A na závěr mám pro vás
    hudební tip.
  • 00:25:35 Pidlikání na banjo podle vědců
    působí dobrou náladu.
  • 00:25:39 Loučím se proto hudbou
    kapely Punch Brothers,
  • 00:25:42 která se začátkem listopadu
    zastaví v Praze.
  • 00:25:44 Do té doby se ale ještě uvidíme
    třeba příští týden.
  • 00:25:48 Mějte se hezky,
    na shledanou.
  • 00:26:07 Skryté titulky: Dominika Bukovská
    Česká televize, 2018

Související