iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 9. 2017
23:50 na ČT art

1 2 3 4 5

37 hlasů
2011
zhlédnutí

ASAP

Literární revue s Jiřím Podzimkem, Pavlínou Bartoňovou a Tomášem Dimterem.

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

ASAP

  • 00:00:12 VRZÁNÍ
  • 00:00:18 ŠEPTÁNÍ
    -ASAP...
  • 00:00:24 CVRLIKÁNÍ
  • 00:00:32 -Dobrý večer s ASAPem.
    Jste unaveni přítomností?
  • 00:00:35 -Dobrý večer.
  • 00:00:37 Při našem dnešním pohledu
    do minulosti vás únava přejde.
  • 00:00:40 -Nakladatelství Lidové noviny
    vydává ediční řadu,
  • 00:00:43 nazvanou "Židé, dějiny, paměť".
  • 00:00:46 -Do té paměti všichni
    nevyhnutelně patříme.
  • 00:00:54 Dežo Ursiny "Jabloň v zimě".
  • 00:00:57 Dnes by bylo Deziderovi,
    alias Dežovi Ursinymu 70 let.
  • 00:01:01 Zemřel v roce 1995.
  • 00:01:04 Reprezentuje to nejlepší,
    co v Československu vzniklo
  • 00:01:08 ve sféře, jíž se značně obecně
    říká rocková hudba.
  • 00:01:12 Vyšla třetí kniha
    jeho korespondence.
  • 00:01:15 Kdo si vzpomene,
    že na jeho nejslavnější desce,
  • 00:01:18 nazvané "Provizorium",
    hraje jeho hvězdná kapela skladbu
  • 00:01:21 "Apple Tree In Winter",
    už dešifroval název této knihy.
  • 00:01:25 U skladby stojí psáno:
    "Dedikováno Evě".
  • 00:01:29 Ursinyho dopisy zde otištěné
    směřovaly do rukou
  • 00:01:32 Evy Rosenbaumové.
  • 00:01:34 Škoda jen,
    že editoři nakladatelství Artforum
  • 00:01:36 neotiskli,
    či nemohli otisknout,
  • 00:01:39 i dopisy paní Rosenbaumové
    Ursinymu.
  • 00:01:41 Prý nejkrásnějšímu
    československému rockerovi.
  • 00:01:44 To říkají děvčata už 50 let.
  • 00:01:47 -Slawomir Mrožek,
    "Ti, co mě nesou".
  • 00:01:50 FRA vydává další sbírku povídek
    Poláka Slawomira Mrožka.
  • 00:01:54 Čím byl?
    Satirik, dramatik, kreslíř?
  • 00:01:57 V 60. letech u nás vyšla kniha
    "Mrožek čili Mrožek".
  • 00:02:01 Nezařaditelný génius
    do svého románu "Útěk na jih"
  • 00:02:05 z ničeho nic máznul větu:
  • 00:02:08 "Nerozloučili se dokonce
    ani s Mrožkem,
  • 00:02:10 s nímž za svého pobytu v Krakově
    uzavřeli přátelství,
  • 00:02:13 obdivujíce jeho velký rozum
    a horoucí srdce."
  • 00:02:17 Fanouškům spikleneckých teorií
    Mrožek nabídl hypotézu,
  • 00:02:21 že se Adolf Hitler po útěku
    z dobytého Berlína ukryl
  • 00:02:24 v polské vesnici Dolnoluhy,
    kde navštěvoval základní školu.
  • 00:02:28 Naše stálá radost a vděčnost
    směřuje nejen k Mrožkovi,
  • 00:02:32 ale i k jeho překladatelce,
    paní Heleně Stachové.
  • 00:02:36 -Arnon Grunberg,
    "Mateřská znaménka".
  • 00:02:39 Otto Kadoke je rozvedený bezdětný
    psychiatr ve středních letech.
  • 00:02:43 Hledá ošetřovatelku pro svou matku,
    s níž má až nezdravě intimní vztah.
  • 00:02:48 Matka si sebou nese řadu
    traumat z minulosti,
  • 00:02:51 žádná z ošetřovatelek
    s ní nevydrží.
  • 00:02:54 Kadoke zkusí zaměstnat
    svou pacientku Michette.
  • 00:02:57 Ta má dosti specifické
    sebevražedné tendence.
  • 00:03:00 Pije např. ráda žíraviny.
  • 00:03:02 V románu najdeme minulost
    plnou stínů a holokaustu,
  • 00:03:05 dysfunkční terapii, chladný humor,
    mix charakteristicky
  • 00:03:08 nizozemského ponoru
    do lidské psychiky.
  • 00:03:11 Možná až příliš kontaktního
    a rozumově protestantského.
  • 00:03:15 "Ale proč pořád číst
    jen bukolická opěvování,
  • 00:03:18 když už je tady ten podzim, brouku.
  • 00:03:20 Už ležíš, už se nehejbáš,
    jen se koukáš."
  • 00:03:28 Kateřina Čapková pracuje
    jako vědkyně
  • 00:03:31 v Ústavu pro soudobé dějiny
    Akademie věd ČR.
  • 00:03:34 Zabývá se problematikou
    uprchlíků a migrace,
  • 00:03:38 do čehož spadají
    i moderní židovské dějiny
  • 00:03:40 19. a 20. století ve střední
    a východní Evropě.
  • 00:03:44 Spolu s Michalem Franklem edituje
    knižní řadu "Židé, dějiny, paměť".
  • 00:03:48 -Dobrý večer.
    -Dobrý večer.-Dobrý večer.
  • 00:03:50 -Na stole leží čtyři knihy
    z edice "Židé, dějiny, paměť".
  • 00:03:54 Co bylo popudem ke vzniku
    téhle edice, paní Čapková?
  • 00:03:59 -Tak tuto edici jsme začali
    plánovat s Michalem Franklem,
  • 00:04:03 který tehdy byl zaměstnancem
    Židovského muzea,
  • 00:04:05 už před mnoha lety.
  • 00:04:07 A vlastně je to teprve teď 2 roky,
    že existuje.
  • 00:04:11 Tím popudem byla naše idea,
    že na jednu stranu existuje
  • 00:04:16 v české veřejnosti poptávka
    po knížkách o židovské historii
  • 00:04:22 a o kultuře.
    Takže ten zájem zde je.
  • 00:04:26 Některá nakladatelství
    na ně odpovídají tím,
  • 00:04:30 že překládají různé knihy
    ze zahraničí.
  • 00:04:34 Ale přišlo nám,
    že ten jejich výběr
  • 00:04:38 ne vždy je vhodný.
  • 00:04:40 Že jsou někdy překládány knihy,
    které nabízejí povrchní výklady,
  • 00:04:46 nebo dokonce upevňují některé mýty.
  • 00:04:49 A tak jsme si říkali,
    že by bylo třeba založit řadu,
  • 00:04:54 u které bychom garantovali,
    spolu ještě s širší ediční radou,
  • 00:04:59 že tyto knihy jsou opravdu...
  • 00:05:03 odpovídají
    tomu nejnovějšímu bádání,
  • 00:05:06 nebo ho dokonce samy posouvají dál.
  • 00:05:09 -Jakému čtenáři je tedy primárně
    určena ta edice?
  • 00:05:13 -Ty knihy nejsou
    úplně jednoduché na čtení,
  • 00:05:17 ale přesto si myslíme,
  • 00:05:19 že jsou vhodné
    i pro laickou veřejnost,
  • 00:05:23 která se o tato témata zajímá.
  • 00:05:26 Nebo dokonce se zajímá
    o ne úplně přesně židovské dějiny,
  • 00:05:31 ale vůbec dějiny
    středoevropského regionu.
  • 00:05:35 Ale jinak samozřejmě je to také
    určeno pro studenty a odborníky.
  • 00:05:43 -V jedné z těch knih se vracíte
    až do 1. poloviny 19. století,
  • 00:05:47 v jiné jste naopak
    v době meziválečné,
  • 00:05:50 kterou z těch knih považujete
    za svůj ediční úspěch?
  • 00:05:53 -No tak to bych asi teď tady...
    -Nechcete být nespravedlivá.
  • 00:05:58 -Nechci být nespravedlivá.
    Protože já si myslím,
  • 00:06:01 že právě v té mozaice
    každá ta kniha má
  • 00:06:04 velice důležité místo.
  • 00:06:06 Právě že chceme ukázat,
    že nám nejde jen o 20. století,
  • 00:06:11 ale i o období předtím.
  • 00:06:13 Že nám nejde jenom o oblast
    třeba v té meziválečné době,
  • 00:06:19 kdy v té knize "I neskoč"
    jde vlastně i o kulturní život
  • 00:06:24 a politický život mezi válkami
    a o městské dějiny.
  • 00:06:28 Na druhé straně v té první knize
    jde hodně o náboženský život
  • 00:06:33 rabínský, takže si myslím,
    že právě chceme ukázat
  • 00:06:37 tu mnohost přístupů.
  • 00:06:39 -A mohla byste tedy
    jen stručně ještě říct,
  • 00:06:42 o čem jsou ty dvě zbývající knihy,
    o kterých jste ještě nemluvila?
  • 00:06:47 -Ještě jsem nezmínila
    tu druhou knihu,
  • 00:06:50 která je od Miloslava Szabó
    a Michala Frankla,
  • 00:06:53 o začátku Československé republiky,
    která se také trochu vrací
  • 00:06:58 i do období 1. světové války.
  • 00:07:01 A trochu demaskuje diskuze
    okolo vzniku Československa,
  • 00:07:06 kde se často s nějakou integrací
    Židů vlastně nepočítalo.
  • 00:07:15 A je tam i třeba velice důležitá,
    dnes aktuální otázka
  • 00:07:19 haličských uprchlíků,
    židovských haličských uprchlíků,
  • 00:07:23 kteří měli v Čechách
    velice těžkou situaci.
  • 00:07:27 A překvapivě i v rámci židovské
    komunity, že někteří čeští Židé
  • 00:07:32 je považovali za lidi,
    kteří by mohli ohrozit
  • 00:07:35 jejich pozici, už vydobytou,
    v české společnosti.
  • 00:07:41 -Před téměř 10 lety jste se
    zmíněným Michalem Franklem
  • 00:07:44 vydali knížku "Nejisté útočiště".
    Chystáte se ji vydat znovu. Proč?
  • 00:07:50 -Ano, to myslím,
    že je nasnadě proč.
  • 00:07:53 Ta kniha byla vydána v roce 2008.
  • 00:07:59 Tehdy ještě nebyla
    tak aktuální jako dnes.
  • 00:08:03 A proto jsme se pro to rozhodli.
  • 00:08:06 Navíc příští rok bude
    výročí anexe Rakouska,
  • 00:08:10 při kteréžto příležitosti
    Československo tehdy vlastně
  • 00:08:15 neprodyšně uzavřelo hranice.
    -Myslíte anšlus.-Anšlus.
  • 00:08:19 A vzhledem k tomuto výročí
    jsme se rozhodli,
  • 00:08:23 že tuto práci ještě doděláme
    a vlastně zaktualizujeme tak,
  • 00:08:29 aby mohla vyjít ještě
    i v příštím roce k tomu výročí.
  • 00:08:33 -Ta kniha se týká uprchlíků
    před nacismem do Československa
  • 00:08:38 mezi lety 1933 - 1938.
  • 00:08:40 A já, když jsem ji četla,
    tak mi přišlo,
  • 00:08:42 že opravdu některé ty výroky,
    jako např.: "pod pláštíkem
  • 00:08:45 emigrantským skrývají se
    často zcela sprostí
  • 00:08:48 nebezpeční zločinci a škůdci".
  • 00:08:50 Takže ty výroky bychom mohli číst
    i dnes.
  • 00:08:52 Zcela rozumím té aktuálnosti.
  • 00:08:55 Myslíte si, že dnes je aktuální
    i antisemitismus?
  • 00:08:58 Nebo jsou ty předsudky
    namířené spíše jinam?
  • 00:09:02 -Tak antisemitismus rozhodně
    v našich okolních společnostech
  • 00:09:07 přítomný je.
  • 00:09:09 Ale ráda bych zdůraznila to,
    co jsem...
  • 00:09:13 -Okolních,
    myslíte Maďarsko, Polsko?
  • 00:09:16 -Je to Maďarsko, Polsko,
    ale teď je opravdu velice hrozivé,
  • 00:09:21 jak stoupá antisemitismus
    ve Spojených státech amerických.
  • 00:09:26 Ale ráda bych zdůraznila,
    že my chápeme antisemitismus
  • 00:09:31 jako jednu z fobií.
  • 00:09:35 A myslím si, že to,
    že právě ty země, jako je ČR,
  • 00:09:40 Maďarsko, Polsko,
    mohli bychom přidat i Slovensko,
  • 00:09:44 nyní i tedy USA,
    když mluvíme o nárůstu
  • 00:09:48 antisemitismu,
    tak ve stejných zemích je teď
  • 00:09:51 velký nárůst fobie vůči uprchlíkům,
    vůči muslimům.
  • 00:09:56 A v evropských státech
    i tedy vůči Romům,
  • 00:10:00 což mi přijde, že je vždycky
    potřeba vidět v tom kontextu,
  • 00:10:05 že tyto fobie často
    nezůstávají jednotlivě,
  • 00:10:09 ale jsou pohromadě.
  • 00:10:12 -Kdybychom se ještě vrátili
    k té edici "Židé, dějiny, paměť",
  • 00:10:15 co plánujete dál?
    Jaké knihy by měly vyjít?
  • 00:10:18 A jaký by měl být třeba poměr
    původních prací a překladů?
  • 00:10:22 -Tak my máme velké plány.
  • 00:10:24 Už máme vlastně rozpracovány
    4 další knihy.
  • 00:10:26 Takže ještě až do...
  • 00:10:28 My to plánujeme vždycky
    dva svazky na rok,
  • 00:10:31 tzn. až do začátku roku 2019.
  • 00:10:34 Teď vyjde knížka Mirjam Zadoff,
  • 00:10:38 která se jmenuje
    "Příští rok v Mariánských Lázních".
  • 00:10:43 Což je vlastně taková paralela...
    -"Příští rok v Jeruzalémě".
  • 00:10:47 -...na parafrázi
    "příští rok v Jeruzalémě".
  • 00:10:49 Což se říká o Pesachu
    na konci sederové večeře.
  • 00:10:52 A je to vlastně o lázeňském životě
    v západočeských lázních,
  • 00:10:56 především v Mariánkách,
    kde se každé léto scházela
  • 00:11:01 židovská i nežidovská smetánka
    ze Západu.
  • 00:11:08 Ale také
    - a to je velice zajímavé -
  • 00:11:11 si Mariánské Lázně vyhlédly
    několik chasidských dvorů.
  • 00:11:16 Možná asi posluchači znají
    Jiřího Langera,
  • 00:11:20 který právě doprovázel
    belského chasidského cadika
  • 00:11:24 do Mariánek.
    Takže tam vlastně dochází
  • 00:11:28 v tom poměrně malém prostoru
    těch lázní ke střetávání
  • 00:11:33 a potkávání velice různých
    světů i v rámci židovské komunity.
  • 00:11:40 -Všemi těmi knihami procházejí...
  • 00:11:42 Vaší edice, kterou společně
    s Michalem Franklem editujete,
  • 00:11:46 procházejí rozličné postavy
    českého veřejného života.
  • 00:11:50 Vzpomenete si na někoho,
    kdo vás - a teď bych poprosil
  • 00:11:53 spíš o pozitivní příklad -
    kdo vás z české veřejnosti,
  • 00:11:57 z českých politiků, umělců,
    průmyslníků, kdo vás překvapil
  • 00:12:02 svým pochopením, velkorysostí,
    nadčasovou tolerancí?
  • 00:12:06 Já jsem narážel spíš
    na příklady opačné,
  • 00:12:10 ale jestli si vzpomenete na někoho,
    kdo vás svým postojem zaujal
  • 00:12:14 jako opravdu moderní
    chápající člověk.
  • 00:12:17 -Samozřejmě jich můžeme najít více.
    Můžeme mluvit o Masarykovi...
  • 00:12:22 -A jeho návštěvě Palestiny.
  • 00:12:24 -Na příklad.
    Ale i jeho vlastně...
  • 00:12:27 Já si čím dál tím víc myslím,
    jakkoliv jsme kritičtí
  • 00:12:31 třeba ke kultu Masaryka.
    A myslím,
  • 00:12:35 že to je oprávněná opatrnost,
    tak na druhou stranu
  • 00:12:39 je velice důležité si uvědomit,
    že tito lidé
  • 00:12:43 v těch vysokých pozicích
    opravdu určují diskuze
  • 00:12:47 v tom mediálním,
    ale i ve veřejném prostoru.
  • 00:12:50 Vidíme to dnes.
  • 00:12:52 Je vidět, že za Masaryka,
    za Havla měly ty mediální diskuze
  • 00:12:57 i právě o menšinách,
    nebo i o lidech na okraji
  • 00:13:01 společnosti úplně jinou úroveň.
  • 00:13:04 Než když ti vysocí politici,
    a vidíme to teď i v Americe,
  • 00:13:09 vlastně sami tu diskuzi degradují.
  • 00:13:19 -Profesor na JAMU
    Wolfgang Spitzbardt
  • 00:13:22 se narodil v Jeně.
  • 00:13:24 Dle legendy se naučil česky
    během víkendu v šestnácti letech.
  • 00:13:28 Do jeho života patří i Charta 77,
    zatčení v Čechách,
  • 00:13:32 kriminál v NDR a vedení
    hudebního souboru HaChucpa.
  • 00:13:36 Na koncertě HaChucpy
    v prostorách Židovské obce Olomouc
  • 00:13:40 jsme Wolfa Spitzbardta zastihli.
    Reportáž natočil Josef Tuka.
  • 00:13:46 -HaChucpa vznikla
    před dvaceti lety.
  • 00:13:51 Máme letos výročí,
    které ostatně budeme slavit
  • 00:13:54 v Ha Divadle v prosinci,
    na Chanuku.
  • 00:13:58 A zveme tam spoustu lidí,
    bývalých členů.
  • 00:14:01 HaChucpa vznikla v době,
    kdy vznikl v Ha Divadle Jób
  • 00:14:05 v těch 90. letech.
  • 00:14:07 Tak v návaznosti na Jóba
    na jedné straně,
  • 00:14:11 zároveň já už jsem předtím
    trošku zpíval,
  • 00:14:15 zároveň jsem zpíval
    v Praze v Mišpaše.
  • 00:14:20 A vždycky jsem si myslel,
    že neumím zpívat.
  • 00:14:23 A Miloš Černoušek
    z Ha Divadla mně řekl,
  • 00:14:26 že umím dobře zpívat,
    takže od té doby zpívám.
  • 00:14:29 UKÁZKA
  • 00:14:39 Klezmer podle vysvětlení
    - klei je nádoba, zemer je zpěv.
  • 00:14:44 To jsou zpívající nástroje,
    zejména klarinet,
  • 00:14:49 ale taky housle.
  • 00:14:51 Ten náš klezmer je specifický tím,
    že tam máme i hoboj.
  • 00:14:55 V tom jsme vzácní,
    v tom jsme možná ojedinělí.
  • 00:15:00 Ale já mám hoboj strašně rád
    a to krásně vyváží tu sladkost
  • 00:15:04 na jedné straně
    s tím smutkem a veselostí.
  • 00:15:08 To je krásný nástroj.
  • 00:15:11 K tomu zpíváme také
    jidiš písně především,
  • 00:15:15 ale taky hebrejské písně.
  • 00:15:18 UKÁZKA
  • 00:15:27 Vedle toho někdy máme
    i klasickou hudbu.
  • 00:15:32 Vedle Pavla Haase a Achrona
    také Ernest Bloch třeba.
  • 00:15:43 Jsou samozřejmě různá pojetí toho,
    co je židovství.
  • 00:15:47 Je to etnikum, je to náboženství,
    je to náboženskost.
  • 00:15:52 Moje odpověď je,
    že je to etnikum,
  • 00:15:56 které má svoje dějiny.
  • 00:15:58 To jsou dějiny s tvorbou a s Bohem.
  • 00:16:02 A tady nemusíme v nic věřit.
  • 00:16:05 Samozřejmě pokud věřit
    vykládáme jinak než slepě věřit,
  • 00:16:10 ale jako ve smyslu
    někdy křesťanském,
  • 00:16:13 že víra je důvěra,
    tak to se nemusí nutně odmítnout.
  • 00:16:26 -Wolf mi pomohl,
    že mi vysvětlil,
  • 00:16:29 že židovská hudba je hodně
    taky o emocích a o pohybech.
  • 00:16:35 Že když zpívám,
    že se můžu celým tělem hýbat,
  • 00:16:37 což jsem nikdy nedělala,
    a najednou to přineslo
  • 00:16:40 úplně jiný dojem, i hlas, všechno.
    Takže určitě tohle mi přidal.
  • 00:16:45 -Osobnost, která má tolik zážitků,
    že by naplnila deset životů,
  • 00:16:49 ale má k dispozici pouze jeden.
  • 00:16:52 -Já jsem uměl zazpívat
    československou hymnu
  • 00:16:55 už jako čtyřletý,
    ale nevěděl jsem, co zpívám.
  • 00:16:59 Protože moje babička pocházela
    ze Šluknova,
  • 00:17:02 a ta uměla dobře česky,
    ale umřela, když mně bylo pět.
  • 00:17:06 Takže česky mě nenaučila.
    Ta uměla dobře česky.
  • 00:17:09 Moje matka už ne,
    ta pochází z Ústí nad Labem.
  • 00:17:12 Tak trochu česky jsem uměl potom
    a učil se tajně.
  • 00:17:16 Vlastně otec mi to zakázal,
    od jedenácti,
  • 00:17:19 ale to pořád nebylo ono.
  • 00:17:22 A měl jsem velmi dobrého známého,
    pana Jana Čulíka.
  • 00:17:26 Vybral mi nějaký text
    rakouského spisovatele,
  • 00:17:31 složitého,
    téměř barokní němčina.
  • 00:17:39 A vzal mě škodovkou na chatu,
    koupil mi rohlíky a paštiky,
  • 00:17:43 klasika, a dal mi povídku,
    jmenovalo se to
  • 00:17:47 "Návrat do mládí",
    tak 20 stran.
  • 00:17:50 A řekl:
    "Tady jsou slovníky, přeložit."
  • 00:17:53 A během týdne jsem to přeložil
    do češtiny.
  • 00:17:57 On pak přijel a opravil mi
    všechny chyby a zkomentoval.
  • 00:18:02 Čili mám pocit,
    že to byl dost významný zlom
  • 00:18:06 v té mé skutečné znalosti češtiny.
  • 00:18:18 Ještě učím taky teorii
    a praxi uměleckého překládání.
  • 00:18:22 A ještě mám seminář
    taky literárního překládání.
  • 00:18:26 Tam překládáme
    divadelní hry do češtiny.
  • 00:18:29 A ten seminář k judaistice,
    ten se přejmenoval.
  • 00:18:34 Po různých tlacích, co byly,
    tak se to teď jmenuje
  • 00:18:39 "Židovství
    v okcidentální kultuře".
  • 00:18:42 Protože přímo judaistiku
    a hebrejštinu učit
  • 00:18:46 na divadelní fakultě
    se leckomu nezdálo.
  • 00:18:50 Taky jsem zmínil koncepci
    - pojal jsem to vždycky,
  • 00:18:54 ale ještě víc to pojmu kulturně.
  • 00:18:57 A ten úvod do hebrejštiny
    je opravdu redukovaný
  • 00:19:01 jen na jakýsi úvod.
  • 00:19:04 Aby uměli zacházet s písmem,
    uměli vyluštit nějaké nápisy
  • 00:19:09 a měli nějakou základní
    slovní zásobu.
  • 00:19:12 Ovšem taky zkusíme přeložit
    společně biblické citáty.
  • 00:19:16 Jistě, no.
  • 00:19:24 -Martina Niedhammer
    jest rovněž vědkyní, historičkou
  • 00:19:27 pracující ve Výzkumném ústavu
    pro dějiny Česka a Slovenska.
  • 00:19:30 Ústav sídlí v Mnichově
    a nese název Collegium Carolinum.
  • 00:19:34 V edici "Židé, dějiny, paměť"
    vyšla v českém překladu
  • 00:19:36 její kniha s titulem
    "Jen pro peníze?"
  • 00:19:39 Podtitul zní:
    "Pražské židovské elity
  • 00:19:42 v 19. století,
    skupinová biografie".
  • 00:19:44 Voláme Mnichov.
    -Dobrý den, paní Niedhammer.
  • 00:19:47 -Dobrý den, zdravíme do Mnichova.
    -Dobrý den.
  • 00:19:50 -Vaše knížka začíná citátem z díla
    Jiřího Weila, z románu "Harfeník".
  • 00:19:55 Asi nejznámější knihou Jiřího Weila
    je "Život s hvězdou", román.
  • 00:19:59 Jaký byl v 19. století,
    o kterém píšete,
  • 00:20:01 život s hvězdou?
  • 00:20:44 -A vy se ve své práci věnujete
    právě postavení velkoměšťanských
  • 00:20:47 židovských rodin v Praze.
  • 00:20:49 A konkrétně je to
    mezi lety 1800 a 1867.
  • 00:20:52 Proč jste zvolila právě
    ten rok 1867 jako mezník?
  • 00:20:56 Co se změnilo tehdy?
  • 00:21:44 -Z jakých zdrojů byl živen
    tehdejší antisemitismus,
  • 00:21:47 když ta religiózní podstata
    antisemitismu už vlastně pominula?
  • 00:21:52 Z čeho povstával antisemitismus?
  • 00:21:55 Jaké měl zdůvodnění?
    Pokud to lze zdůvodnit.
  • 00:22:22 -Takže dalo by se říct,
    že ti Židé,
  • 00:22:25 kteří postoupili
    do té vyšší společnosti,
  • 00:22:27 tak pořád cítili antisemitismus?
  • 00:22:30 A nebo se dokázali účastnit
    toho českého kulturního
  • 00:22:34 a společenského života
    jako rovnoprávní
  • 00:22:38 s tou nežidovskou společností?
  • 00:23:09 -Tehdejší Židé v Čechách,
    dá se nějak poměrně,
  • 00:23:13 když ne percentuelně, říci,
    jakým jazykem spíše mluvili?
  • 00:23:17 Česky, nebo německy, nebo jidiš?
    Hebrejsky asi ne.
  • 00:23:50 Když židovské rodiny,
    o kterých píšete,
  • 00:23:53 a ostatně i další,
    když zbohatly,
  • 00:23:56 znamenalo to
    - to je oblíbený mýtus -
  • 00:23:58 znamenalo to i jejich odtržení
    od židovské náboženské obce,
  • 00:24:02 nebo to ten jejich status
    v celku té obce nezměnilo?
  • 00:24:35 -Jaká jsou místa paměti
    tady v Praze,
  • 00:24:38 spojená s těmi Židy
    nebo s židovskými rodinami
  • 00:24:42 z 19. století?
  • 00:25:55 -Paní Niedhammer,
    moc vám děkujeme.
  • 00:25:57 Přejeme vám hodně štěstí,
    děkujeme za vaši knihu,
  • 00:25:59 za vaši práci
    a za váš zájem o něco,
  • 00:26:01 co se s českými dějinami
    velmi úzce pojí. Díky.
  • 00:26:04 -Děkujeme moc.
  • 00:26:06 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2017

Související