iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 10. 2011
09:10 na ČT1

1 2 3 4 5

1 hlas
2194
zhlédnutí

Hra na zelenou

Původní odrůdy jablek

Zpěvačka Tereza Černochová uvádí zábavnou soutěžní ekologickou hru pro děti.

22 min | další Děti a mládež »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Hra na zelenou - Původní odrůdy jablek

  • 00:00:27 Přátelé, dobrý den, ahoj!
  • 00:00:29 Zdravím vás u dalšího pokračování
    našeho pořadu Hra na zelenou.
  • 00:00:33 Máme krásnej den, svítí sluníčko,
    nacházíme se na jižní Moravě.
  • 00:00:37 Máme tady 2 soutěžní páry.
  • 00:00:39 Máme tady krásný pár
    z Vlachovic.
  • 00:00:42 Marka a Ilonu.
    Tak se nám představte.
  • 00:00:45 Já su Marek, su z Křekova,
    chodím do Vlachovic do školy.
  • 00:00:49 Rád jezdím na kole,
    poslouchám hudbu
  • 00:00:54 a do té soutěže sa těším.
  • 00:00:57 To je fajn. To mám radost.
    Co Ilona?
  • 00:01:00 Já ráda zpívám,
    mám ráda hudebku hodně.
  • 00:01:03 Takže i výtvarku
  • 00:01:07 Já su Tomáš, baví mě
    jezdění na kole,
  • 00:01:10 poslouchám hudbu metal.
  • 00:01:13 A přihlásil jsem se
    do této soutěže,
  • 00:01:16 protože mňa baví biologie,
    zeměpis a přírodopis.
  • 00:01:22 Co Anežka?
  • 00:01:23 Já se zajímám o přírodu
    a přírodopis, ráda jezdím na kole.
  • 00:01:28 Já jsem přísný porotce
    této soutěže.
  • 00:01:30 A ještě vám tady představím
    Radima Peška.
  • 00:01:32 Dobrý den.
  • 00:01:33 Který je naším odborným průvodcem,
  • 00:01:35 který se zabývá právě
    pěstováním starých ovocných odrůd.
  • 00:01:39 -A to je naše dnešní téma!
    -A to je naše dnešní téma.
  • 00:01:42 Teď jsme tady v takovém sadu,
  • 00:01:45 předpokládám, že jsou to
    většinou jabloně, že?
  • 00:01:47 Většinou jabloně.
  • 00:01:48 Takovéhle stromy, když jsou malé,
  • 00:01:51 ještě musí chodit do školky, že jo?
  • 00:01:52 A ty takovou nějakou školku máš.
  • 00:01:54 Chodí do školky, část z nich
    chodí ke mně do školky.
  • 00:01:56 A já tam pěstuju ty staré odrůdy,
    aby se daly zpátky zase do krajiny.
  • 00:02:19 Já tady mám jablíčka.
    Ze supermarketu.
  • 00:02:22 Dnešní pořad je o jablíčkách, ne?
    Nebo ne?
  • 00:02:27 -Jablíčka jsou to pěkný, ale...
    -Podívej, třeba tohle zelený!
  • 00:02:30 To je jak umělý skoro!
    To mívají v televizi!
  • 00:02:34 Já bych si asi dala to z toho sadu.
  • 00:02:36 Protože ty z obchodu sú asi víc,
    jakože chemikálie.
  • 00:02:40 Oni to jakože upravujou nejak,
    aby to dýl vydrželo.
  • 00:02:43 Já bych řekla, že sú zdravější,
    ty z toho sadu.
  • 00:02:45 A proč si myslíte,
    že jsou zdravější?
  • 00:02:48 Protože sú ekologičtější!
  • 00:02:51 Oni ani je moc těma různýma,
  • 00:02:54 se tam nepoužívá ty chemikálie
    pesticidy, rostou prostě přírodně.
  • 00:02:59 Jsou takový malý a svraskalý.
  • 00:03:02 To je důsledek toho,
    že sa to chemicky neupravuje.
  • 00:03:05 Každý to jablíčko,
    co se tady urodí, je jiný.
  • 00:03:10 Je tady spousty odrůd.
    Myslíte si, že to má nějaký význam?
  • 00:03:13 Že to je dobře, že těch odrůd
    je tady tolik?
  • 00:03:15 Každá odrůda mně přijde,
    že má svou chuť vlastní.
  • 00:03:19 -Každá je lepší na něco jiného.
    -Na co třeba?
  • 00:03:23 Třeba k uskladnění sú jedny,
    keré vydrží až do jara,
  • 00:03:27 nekeré sú jakože
    přímo na štrůdl třeba.
  • 00:03:33 -A poznáte nějaké z těch odrůd?
    -Tož nekeré možná jo.
  • 00:03:37 -Co kdybychom si je vyzkoušeli?
    -To bysme mohli.
  • 00:03:41 Vaším úkolem bude poznat
    tyhlety starý odrůdy jablíček.
  • 00:03:46 Zahajuju 1. soutěžní úkol
    poznávání jablíček!
  • 00:03:49 Pojďme na to!
  • 00:03:51 Běžte k tomu!
    Klidně se na to podívejte!
  • 00:03:53 Vypadáte jako znalci aspoň.
  • 00:04:03 Voní to po šikoušku zeleném.
  • 00:04:13 Já vám ještě zkusím poradit.
    Že se to dá poznat i podle chuti.
  • 00:04:29 Je to vynikající.
  • 00:04:32 Že byste to mohli
    podle toho poznat.
  • 00:04:34 Já to nepotřebuju poznat.
    Mně to chutná.
  • 00:04:40 Tady ještě Vlachovicím
    pořád chybí ty první 2.
  • 00:04:45 Teď jíme tu 2.
  • 00:04:50 Zastavujem 1. soutěžní úkol.
  • 00:04:53 1. odrůda je Malinové hornokrajské,
    říká se mu Malináč.
  • 00:04:59 Ta chuť je tam po malinách.
    Proto ten název.
  • 00:05:02 Je to velmi stará odrůda,
    neznámého původu.
  • 00:05:05 Je podzimní až raně zimní.
  • 00:05:07 No a netrefila se žádná skupina.
  • 00:05:10 2. odrůda je odrůda Strýmka,
    pozdně zimní odrůda.
  • 00:05:15 K jídlu je, možná jste to cítili,
    že je kyselá trošku.
  • 00:05:18 K jídlu je až od ledna,
    vydrží do června ve sklepě.
  • 00:05:22 Dobře uložená.
  • 00:05:23 Je to pěkná odrůda,
    ale netrefil se zase nikdo.
  • 00:05:27 3. vzorek je moravská,
    typická stará moravská odrůda,
  • 00:05:33 je to Jadernička moravská.
  • 00:05:34 Podle chuti jde pěkně poznat.
  • 00:05:36 Je výborná na mošty, na zavařování,
    na vína.
  • 00:05:40 Říká se jí vinné jablko.
    Nebo vinár, ještě tady.
  • 00:05:43 Mám je moc rád.
  • 00:05:45 4. vzorek je typická česká odrůda
    Panenské české.
  • 00:05:50 Maličkatá jablíčka
    o to výraznější chuti.
  • 00:05:54 Jablka, i když spadnou na zem,
  • 00:05:56 nezačnou hnít, ale zkorkovatí
    v tom místě otlačení
  • 00:06:00 a vydrží dýl,
    dají se i tak uskladnit.
  • 00:06:02 Tak Panenské,
    to bojkovičtí trefili,
  • 00:06:06 ale Vlachovice napsaly Matčino,
    tak to není.
  • 00:06:09 Matčino není, to je trošku jinší.
  • 00:06:11 Odrůda boskoopské, nebo by se dalo
    tomu říkat kožuchy, kožichy.
  • 00:06:16 Tady je napsané Kožené.
    Kožená reneta.
  • 00:06:19 Kožená reneta, to by šlo taky.
  • 00:06:20 Protože těch kožených odrůd,
  • 00:06:21 které mají takovou výrazně koženou
    rzivou slupku, je několik.
  • 00:06:26 Takže to uznáme oběma skupinám.
  • 00:06:28 Jak se tak dívám do mých papírů.
    tak bojkovští získali 2 body,
  • 00:06:35 zatímco vlachovičtí získali
    taky 2 body!
  • 00:06:41 Já mám pro vás 1 doplňující otázku.
  • 00:06:43 A to sice, jestli byste dokázali
    odhadnout,
  • 00:06:47 dejme tomu řádově na desítky,
    stovky nebo tisíce,
  • 00:06:50 kolik odrůd jablek je v ČR,
    popřípadě v Evropě?
  • 00:06:56 -Já bych tipnul 9 159.
    -Ale kde?
  • 00:07:02 -V Evropě.
    -9 159.
  • 00:07:05 -V ČR?
    -V ČR jich bude míň. 600, 500.
  • 00:07:10 500 v ČR a přes 9 000 v Evropě.
  • 00:07:14 A co vy?
  • 00:07:15 Já si myslím, že v Evropě
    to bude pod 10 000
  • 00:07:20 a v ČR by to mohlo být
    kolem 500.
  • 00:07:26 Zeptáme se teda Radima,
    jak je to doopravdy?
  • 00:07:29 V ČR by se ty odpovědi daly uznat
    obě 2, dá se to počítat na stovky.
  • 00:07:34 Přesně se to neví,
    ale určitě je to kolem 500.
  • 00:07:37 Možná i víc. V Evropě určitě
    na tisíce. Těch odrůd je hodně.
  • 00:07:41 Hlavně krajových odrůd
    v různých regionech
  • 00:07:43 se vyskytuje mnoho.
  • 00:07:46 Každá skupina vybojovala
    za tento úkol 2 body.
  • 00:07:48 A jedeme dál!
  • 00:07:56 Ty odrůdy se ztrácí ze sadů.
  • 00:08:00 Začalo se asi 50 let posledních
    pěstovat intenzivně to ovoce.
  • 00:08:06 A takto, aby bylo takové to
    až skoro umělé,
  • 00:08:09 je potřeba dát mnohdy 20 a víc
    postřiků chemických,
  • 00:08:14 aby ty plody byly vyrovnané,
    jeden jak druhý,
  • 00:08:16 netrpěly chorobama.
  • 00:08:17 Kdežto u těch starých odrůd
  • 00:08:19 je spousta z nich přizpůsobených
    tomu místnímu prostředí
  • 00:08:22 a rostou i bez těch postřiků.
  • 00:08:29 Z takto ekologicky
    vypěstovaných jablek
  • 00:08:32 se v Hostětíně vyrabí tradiční
    a velmi chutný nápoj, mošt.
  • 00:08:36 Místní moštárna zpracuje každoročně
    během podzimu až 200 t jablek,
  • 00:08:41 z nichž velkou část tvoří
    právě staré a původní odrůdy.
  • 00:08:48 Roubuje se vlastně proto,
  • 00:08:49 aby se zachovaly
    vlastnosti té odrůdy,
  • 00:08:53 aby se daly přenést.
  • 00:08:55 Dá se to udělat
    jedině tímto způsobem,
  • 00:08:57 buď roubováním, nebo očkováním.
  • 00:08:59 Semenáč jako podnož je dobrý proto,
  • 00:09:00 že ten strom,
    který je na tom naroubovaný,
  • 00:09:03 dobře kotví, najde si vodu,
    dobře si hledá živiny
  • 00:09:07 a dožívá se vysokého věku.
  • 00:09:10 Zrovna u tohoto stromku platí to,
    že se sází pro další generace.
  • 00:09:14 Budeme si ukazovat roubování,
    kterému se říká anglická kopulace.
  • 00:09:19 Vlastně roubuje se to
    při stejně silném dřevě.
  • 00:09:28 Udělá se tam takový jazýček,
    zasune se
  • 00:09:33 a potom se tou páskou nebo gumičkou
    pěkně místo vedle místa zaváže.
  • 00:09:40 Tady se to potom zavoskuje,
    aby ten stromek nevysychal.
  • 00:09:44 Potom začne růst z těchto pupenů
    už ta odrůda,
  • 00:09:47 kterou jsme tam naroubovali.
  • 00:09:50 Ten stromek,
    který byl na jaře naroubovaný,
  • 00:09:53 tady v tomto místě, kde už je vidět
    ten srůst,
  • 00:09:56 z toho roubu,
    který byl takto velký,
  • 00:09:58 za rok narostl do té velikosti
  • 00:10:02 a nechá se růst
    ještě 1 nebo 2 roky,
  • 00:10:05 aby se dala zapěstovat korunka
    na nějaký vyšší kmenný tvar.
  • 00:10:09 Na polokmen a vysokokmen.
  • 00:10:11 Tady tyto stromy dělají
    velké koruny, velké tvary.
  • 00:10:14 Z hlediska intenzivní sklizně
    a pěstování je to nevhodné.
  • 00:10:17 Naopak do krajiny,
    jako solitéry, stromořadí,
  • 00:10:21 nebo i do těch sadů extenzivních
    je to velice pěkné
  • 00:10:24 i z toho krajinářského hlediska.
  • 00:10:30 Tady takovýto sad je vlastně
    volný přechod
  • 00:10:33 z obydlené krajiny
    do té divoké krajiny.
  • 00:10:35 Je to takový postupný,
    nenásilný přechod.
  • 00:10:37 Ty stromy jsou v řídkém sponu,
    dělají velké koruny,
  • 00:10:41 takže poskytují útočiště
    pro divoké živočichy.
  • 00:10:46 Tím, že se tu nestříká,
  • 00:10:48 je tu spousta příležitostí
    pro různý hmyz apod.
  • 00:10:52 Ty stromy mají různé dutiny,
  • 00:10:53 takže tam se můžou ukrývat
    i různí ptáci i plši apod.
  • 00:11:01 Já třímám v ruce kalač.
  • 00:11:04 A pak tady jsou ještě rejče
    a jsou tady stromky.
  • 00:11:06 Takže co se vlastně teď bude dít?
    Co budeme dělat?
  • 00:11:10 Teď bude další soutěžní úkol,
    sázení stromků!
  • 00:11:14 Ono to vypadá úplně jednoduše,
  • 00:11:15 ale jednoduchý to není,
    to se musí umět.
  • 00:11:18 A proto teď požádáme Radima,
    aby nám vysvětlil,
  • 00:11:23 jak se vlastně správně sází
    ovocný strom!
  • 00:11:26 Musíte vykopat dostatečně velkou
    a hlubokou jámu,
  • 00:11:30 dát tam nějaký kompost,
    nebo nějaký kompostovaný hnůj,
  • 00:11:34 aby ty stromky měly zásobní živiny,
    upevnit tam kůl
  • 00:11:38 a potom to dobrým způsobem zasypat,
    stromek přivázat,
  • 00:11:42 případně ještě oplotit
    proti okusu zvěře.
  • 00:11:47 Ogaři i cérky, tak jste se dívali,
    jak se to správně sází.
  • 00:11:51 A teď nám to předvedete.
    Úkol je asi jasný.
  • 00:11:53 Tam máte stromky, nářadí,
    pojďte na to!
  • 00:12:29 To teď ohodnotíme, Radime,
    jak která skupina se s tím poprala.
  • 00:12:33 Jámu vykopali pěkně,
    kompost tam dali taky dobře.
  • 00:12:37 Je tady 1 taková podstatná závada,
  • 00:12:40 to asi nesledovali úplně dobře,
    když jsem ukazoval,
  • 00:12:43 že vlastně nám tady trčí kořeny.
  • 00:12:45 Je to příliš nahoře
    a ten stromek by mohl uschnout.
  • 00:12:49 Ten kořenový krček je až tady.
  • 00:12:51 Takže to mělo být hlouběji v zemi,
    případně víc zasypané.
  • 00:12:54 To je takový podstatný nedostatek.
  • 00:13:00 Jinak je to vysazené pěkně,
  • 00:13:02 ale na život stromku
    by to mohlo mět výrazný vliv.
  • 00:13:07 -A co hnůj? Dali ho dost?
    -Dali ho dost.
  • 00:13:12 -Půjdem se podívat na 2. skupinu.
    -Půjdem se podívat na Bojkovice.
  • 00:13:18 Co bojkovičtí?
  • 00:13:20 Bojkovickým to šlo o něco líp,
    aspoň, co s týká toho stromku,
  • 00:13:24 že mu netrčí kořeny,
  • 00:13:26 opravdu je zasazený tak,
    jak má být.
  • 00:13:29 -Přesně po krček.
    -Přesně po krček.
  • 00:13:31 Aby to přežil a rostl dál.
  • 00:13:33 Jinak to kopání jámy a ten kompost
  • 00:13:37 se jim dařil stejně dobře,
    jako vlachovickým.
  • 00:13:40 Takže bysme dali vlachovickým
    1 bod za ty kořínky
  • 00:13:43 a bojkovičtí udělali víc,
    takže dostanou 2 body.
  • 00:13:47 Takže celkový stav je,
    že Vlachovice mají 5 bodů,
  • 00:13:51 zatímco Bojkovice 6
    a tím se ujímají vedení!
  • 00:13:57 Pomalu se blížíme do finále
    a je před námi další úkol.
  • 00:14:00 Protože oba týmy jsou
    těsně bodově u sebe,
  • 00:14:05 tak si myslím, že by to chtělo
    na poslední chvíli pořádně zabrat.
  • 00:14:08 Oba týmy budete moštovat,
    tady máte každej 1 bedýnku jablek.
  • 00:14:13 V časovém limitu
  • 00:14:14 musíte z toho udělat
    co nejvíc moštu.
  • 00:14:46 -Víš, že tam ještě něco je!
    -Teče vám to vedle!
  • 00:14:50 Nepřisunovat! Nepomáhat!
  • 00:14:57 Končíme! Uplynulo 20 minut.
    Odstupte od stroje.
  • 00:15:17 -To je jasně 1,5 l.
    -Předtím jsi říkal litr.
  • 00:15:21 -Ale je to litr a půl.
    -Musíš si už pořídit brejle!
  • 00:15:25 Já jsem říkal,
    že na to jsi odbornice ty.
  • 00:15:27 Já jen jsem takovej helfr.
  • 00:15:29 Takže jsou 3 l teď!
    3 a 3/4 l a jsou to Bojkovice.
  • 00:15:33 Přátelé, myslím si,
    že to je velice slušný.
  • 00:15:38 Je to vynikající.
  • 00:15:43 A proč?
  • 00:15:45 Abysme to mohli ináč
    a vytlačíme toho víc!
  • 00:15:46 Bude bitka, za chvíli, přátelé!
    Bude bitka!
  • 00:15:51 Hele jak to teče ještě!
  • 00:15:57 -Tak to chyť a já budu točit.
    -Já to držím.
  • 00:16:00 -Nejste vy svoji už 15 let?
    -Jo, jsme! Už od 1. třídy!
  • 00:16:07 Je to znát!
  • 00:16:17 A už se nám to točí.
  • 00:16:18 Ještě máte čas. Je to tak?
  • 00:16:20 Tak přátelé, máte 5 min. ještě.
    Můžete se zamyslet hlavou.
  • 00:16:52 Ono je to ale úplně vekše ten stůl!
  • 00:16:54 -Co že to znamená?
    -Že je křivá? Šikmo.
  • 00:17:01 Tak sa to říká aj ve škole, kurňa?
  • 00:17:04 Máme stejně jak oni!
  • 00:17:09 Špatně se díváte, přátelé.
  • 00:17:12 Já bych to viděla,
    že tam tak ten litr 100 je!
  • 00:17:20 Kde se tam nabral?
    On je z druhé strany!
  • 00:17:24 Koukáte se špatně.
  • 00:17:28 Ochutnal jsi?
  • 00:17:30 Zatímco tady budou pít,
    porota se poradí.
  • 00:17:42 1 x za rok se malá obec Hostětín
  • 00:17:44 promění kvůli jablkům
    v pěší zónu.
  • 00:17:47 Občanské sdružení
    Tradice Bílých Karpat,
  • 00:17:50 Ekologický institut Veronica
    a obec,
  • 00:17:53 zde totiž pořádají již tradiční
    jablečnou slavnost,
  • 00:17:56 na kterou přijíždějí lidé
    z širokého okolí.
  • 00:17:59 Vše se zde točí kolem ovoce,
    tradičních místních výrobků.
  • 00:18:05 Ale nechybí ani kultura
    nebo ekologické vzdělávání.
  • 00:18:11 Jak to, že tak obyčejné ovoce
    dokáže přilákat tolik lidí?
  • 00:18:15 Vzniklo to tak,
  • 00:18:17 že jsme chtěli udělat
    takovou širší oslavu,
  • 00:18:20 která je nejen oslavovací,
    ale i vzdělávací.
  • 00:18:25 A přišel s tím před 9 lety
    Tomáš Fránek,
  • 00:18:28 který u nás tehdy pracoval
    a vymyslel si slavnost s jablky.
  • 00:18:33 Udělal k tomu i vzdělávací program,
    od malých dětí až po dospělé.
  • 00:18:38 A my tu tradici rozvíjíme,
  • 00:18:41 každý rok k tomu přidáme
    něco nového.
  • 00:18:45 Asi největšímu zájmu
    mezi návštěvníky
  • 00:18:48 se těší přehlídka a prodej
    jablečných moučníků,
  • 00:18:50 pečených místními hospodyňkami.
  • 00:18:58 Lisování naprosto vynikajícího
    moštu je za náma.
  • 00:19:01 Což byl vlastně
    poslední soutěžní úkol.
  • 00:19:03 Jak to teda dopadlo?
  • 00:19:06 Jsi zvědavá, už ses podívala,
    já jsem tě chtěl překvapit.
  • 00:19:09 Tak je to 7 a 7,
    což znamená, že je to vyrovnaný.
  • 00:19:13 -Co teda budeme dělat?
    -Uděláme rozstřel!
  • 00:19:17 Ten bude spočívat v čem?
  • 00:19:19 Mě by zajímalo, co si myslíte,
    že v takovým sadu může žít?
  • 00:19:22 Různé druhy ptáků,
    hlodavci někteří,
  • 00:19:26 může tam někdy proběhnout srnka
    nebo zajíc, třeba i nějací plazi.
  • 00:19:31 A co vy si myslíte?
  • 00:19:33 Hmyz a pod zemí
    takové ty žížaly a toto.
  • 00:19:38 A třeba v té vodě, jak je tady,
    třeba v noci
  • 00:19:41 nějací ti obojživelníci,
    rybky nějaké, pulci.
  • 00:19:45 V takovém sadu může žít ledacos.
  • 00:19:48 Tys řekla,
    že tady můžou být i plazi.
  • 00:19:51 A vaším úkolem bude,
    že v tomto sadu,
  • 00:19:54 který je speciálně uzpůsoben,
    aby byl domovem nejen pro lidi,
  • 00:19:59 ale pro různé druhy zvířat,
  • 00:20:01 tak je takové zařízení,
    kterému se říká hadník.
  • 00:20:04 A ten, kdo 1. objeví ten hadník,
  • 00:20:07 to speciální zřízení,
    kde můžou žít hadi,
  • 00:20:09 tak řekne tady a zdvihne ruku.
  • 00:20:11 A to družstvo vyhrává.
  • 00:20:13 Teď!
  • 00:20:23 Přátelé, musíte se uchýlit
    na jinou světovou stranu!
  • 00:20:48 -Tady!
    -Ano! Bojkovice vítězí!
  • 00:20:55 Pojďte sem na to se podívat!
  • 00:20:59 Tohle je hadník.
  • 00:21:01 Je naplněný větvemi,
    různými kusy dřeva.
  • 00:21:05 Vytvoří se tam takový trouch,
    ve kterém hadi mohou klást vajíčka.
  • 00:21:10 Tím tlením se tam vytváří teplo,
    takže tam mají dobré podmínky.
  • 00:21:14 Já vám doporučuji u vás na zahradě
    si něco takového udělat.
  • 00:21:17 Protože hadi jsou velmi důležití,
    protože se živí hlodavci
  • 00:21:21 a tím kontrolují na zahradě
    jejich přítomnost,
  • 00:21:24 aby jich tam nebylo moc.
  • 00:21:26 Takže jste to objevili.
  • 00:21:28 A měli bychom rozdat
    naše krásné věcné ceny vítězům!
  • 00:21:33 Zvítězily Bojkovice,
    já vám gratuluji!
  • 00:21:34 Chytíte to? Anežka a Tomáš?
  • 00:21:41 A to je pro dnešní den,
    pro dnešní díl, přátelé,
  • 00:21:44 už opravdu, ale opravdu všechno.
  • 00:21:46 Pojď sem ke mně!
    Mějte se hezky! Ahoj!
  • 00:21:50 Skryté titulky
    Eva Svobodová

Související