iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
19. 12. 2006
16:40 na ČT2

1 2 3 4 5

21 hlasů
2423
zhlédnutí

Rodina a já

Jak učit a vychovávat, aby to nebolelo

18 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Rodina & škola

  • 00:00:15 Čínský myslitel Lao-c' řekl:
  • 00:00:18 "Moudrý člověk hledá nejprve
    svůj vlastní střed
  • 00:00:21 a teprve poté může se státi
    středem pro druhé."
  • 00:00:25 Jako dělané pro motto
    dobrého kantora.
  • 00:00:28 Co říkáte?
  • 00:00:30 (Schuller) V rejstříku
    takového kantora
  • 00:00:31 by se mohlo objevit
    třeba i tohle:
  • 00:00:34 "Vychovatel musí vytvořit
    předem připravené prostředí
  • 00:00:37 a starat se o něj.
  • 00:00:39 Musí a smí podat
    pomocnou ruku jen tehdy,
  • 00:00:41 když je požádán o pomoc.
  • 00:00:43 Musí umět naslouchat
    a pak se ptát.
  • 00:00:47 Musí respektovat dítě,
    když pracuje
  • 00:00:49 a nevyrušovat ho.
  • 00:00:51 Musí se stále pokoušet
    nadchnout děti pro práci."
  • 00:00:54 Líbí se vám takové zásady?
    Pak mohu ještě pokračovat!
  • 00:00:58 "Vychovatel musí děti
    nechat pocítit,
  • 00:01:00 že se na jeho pomoc mohou
    kdykoliv spolehnout,
  • 00:01:03 ale nesmí ji nikdy vnucovat!"
  • 00:01:06 Pokud se vám zdá,
  • 00:01:07 že cituji z nějakého
    školního programu,
  • 00:01:10 zdá se vám dobře.
  • 00:01:11 Tohle je část "dvanáctera",
  • 00:01:13 které vytvořila pro vychovatele
    mateřských škol
  • 00:01:16 Marie Montessori.
  • 00:01:32 To, co jsme právě
    viděli na elipse,
  • 00:01:34 tak je to základní princip
    Marie Montessori,
  • 00:01:37 který vlastně
    pojednává o tichu.
  • 00:01:40 O tichu a koncentraci -
    na sebe, na svět,
  • 00:01:45 na to, co zrovna třeba
    ty děti nosily.
  • 00:01:47 Teď byl nádherný moment,
  • 00:01:49 jak dítě vlastně položilo
    ruku na tu učitelku
  • 00:01:53 a počkalo, až ona
    se jí bude věnovat -
  • 00:01:58 tzn. nevyrušila ji
    úplně v práci.
  • 00:02:01 Je to ta schopnost vlastně
    počkat, zastavit se,
  • 00:02:06 být tolerantní k tomu
    druhému člověku.
  • 00:02:09 A je to o komunikaci.
  • 00:02:11 Že neskáče do řeči tomu,
    kdo zrovna mluví.
  • 00:02:14 (reportérka) Co ještě dalšího
    se tady z toho dá vykoukat?
  • 00:02:17 (Hillebrandová) Třeba zrovna
    u téhleté práce,
  • 00:02:21 že teď je zrovna
    aktivní učitel
  • 00:02:24 a on vlastně pomáhá
    dětem objevit
  • 00:02:28 ten vnitřní život
    toho člověka,
  • 00:02:32 nebo vnitřní součásti,
    orgány toho člověka.
  • 00:02:36 V tomto okamžiku
    je učitel aktivní.
  • 00:02:37 Když to děti už
    potom vstřebají,
  • 00:02:39 začínají být aktivní ony.
  • 00:02:41 Tzn. učitel ustupuje
    do pozadí.
  • 00:02:44 Další princip
    je připravené prostředí -
  • 00:02:46 to je velmi důležitý
    princip,
  • 00:02:48 protože v připraveném
    prostředí
  • 00:02:50 se dítě skutečně může učit.
  • 00:02:52 Pomáhá to jak učiteli,
    tak dítěti.
  • 00:02:55 To připravené prostředí
    souvisí i s tím,
  • 00:02:59 jak nízké jsou police,
    jak jsou vybavené,
  • 00:03:02 že jsou otevřené,
  • 00:03:04 to že jsou přístupné
    tomu dítěti tak,
  • 00:03:06 aby na to mohlo dosáhnout.
  • 00:03:08 A hlavně to láká -
  • 00:03:09 tím vybavením to láká
    dítě k té práci.
  • 00:03:12 Samostatnost se vlastně
    projevuje na každém kroku -
  • 00:03:15 pokud to dítě už je
    tzv. normalizované.
  • 00:03:17 My to slovo nemáme moc rádi,
  • 00:03:19 ale je to vlastně návrat
    k normám toho dítěte -
  • 00:03:21 takového jaké se narodilo.
  • 00:03:24 Takže třeba...
    při samostatném svačení,
  • 00:03:28 resp. i při tom obědě:
  • 00:03:30 Při svačině si děti
    samy vezmou chleba,
  • 00:03:33 namažou si tu pomazánku,
  • 00:03:35 můžou si vzít ovoce,
    nemusí si vzít ovoce
  • 00:03:38 a můžou si vzít zeleninu,
    nemusí si vzít zeleninu.
  • 00:03:40 Je to obrovská samostatnost
    v tom rozhodování
  • 00:03:43 a je to také o zodpovědnosti
    sama k sobě.
  • 00:03:46 (Schuller) Když se tvoří,
    vypadá to ideálně.
  • 00:03:48 Ale jak se tu vypořádávají
    s chybami?
  • 00:03:51 (Hilldebrandová) Na chybách
    vlastně se děti učí.
  • 00:03:53 I my dospělí se učíme
    chybami.
  • 00:03:56 A učitel vlastně musí
    respektovat to,
  • 00:03:58 že dítě dělá chybu.
  • 00:03:59 Ostatně všechny ty pomůcky
    jsou postavené tak,
  • 00:04:01 aby tu chybu dítě
    mohlo vidět samo.
  • 00:04:04 Ty pomůcky, ten materiál
    Marie Montessori
  • 00:04:08 je k tomu vede.
  • 00:04:09 Já se vrátím ještě
    k té chybě:
  • 00:04:12 Když si učitel všimne,
    že ta chyba je nějaká zásadní
  • 00:04:15 a opakuje se víckrát
    než jednou nebo dvakrát,
  • 00:04:19 tak potom je jeho úkolem
    nabídnout znova ukázku
  • 00:04:23 a ukázat znovu jak.
  • 00:04:25 Tzn. že učitel může říct:
    Chceš to vidět ještě jednou?
  • 00:04:30 Když potom je dítě právě
    koncentrované na tu činnost,
  • 00:04:34 tak ten dospělý ho nesmí
    v žádném případě vyrušovat.
  • 00:04:38 Když dítě dokončí
    tu kterou práci,
  • 00:04:41 tak ví, že ta pomůcka,
    ta aktivita
  • 00:04:45 se musí uložit
    zase na místo,
  • 00:04:47 aby si ji tam zase
    někdo jiný mohl najít.
  • 00:04:50 A potom, když už to
    dokončí i s tím úklidem,
  • 00:04:54 tak chodí po třídě
    a hledá si další práci.
  • 00:04:58 A buď si vybere to,
    co už zná a procvičuje to
  • 00:05:02 a nebo požádá o pomoc
    právě učitele.
  • 00:05:05 Je to ta jeho aktivní složka
    v té vzdělávací činnosti,
  • 00:05:09 kdy dítě osloví učitele
    a poprosí ho,
  • 00:05:12 jestli mu ukáže něco dalšího,
    co ještě třeba nezná.
  • 00:05:17 (Schuller) Tolik předškolní
    výchova!
  • 00:05:19 Děti v Jablonci
    dostaly šanci
  • 00:05:21 naplňovat zásady výjimky
    ve stylu Montessori
  • 00:05:24 i na základní škole.
  • 00:05:29 (Hilldebrandová) My jsme
    cítili, že je nutno,
  • 00:05:32 aby návaznost na školu byla,
  • 00:05:34 protože ty děti ve školce
    mnoho informací získaly
  • 00:05:38 a když potom šly dál
    do běžné školy,
  • 00:05:40 tak s tím mohl být
    třeba problém.
  • 00:05:42 My jsme velmi šťastné,
    že tu třídu máme.
  • 00:05:44 Každé dítě pracuje
    v daném okamžiku
  • 00:05:47 úplně v jiném oboru -
  • 00:05:49 tzn. někdo se zabývá češtinou,
    někdo matematikou,
  • 00:05:52 někdo tam pracuje v oblasti
    kosmické výchovy -
  • 00:05:55 tzn. prvouka -
  • 00:05:58 a někdo si třeba čte
    a někdo třeba relaxuje
  • 00:06:00 nebo má přestávku,
  • 00:06:01 protože tady přestávky
    nejsou, nezvoní se tu.
  • 00:06:04 (reportérka) Děti vám dokonce
    říkají jménem - jsem si všimla.
  • 00:06:06 Děti říkají jménem,
  • 00:06:08 protože jsou takhle
    zvyklé už ze školky.
  • 00:06:11 A myslím, že nám to
    moc vyhovuje.
  • 00:06:13 Každé dítě si jde...
  • 00:06:15 Někdo třeba teď
    hlavně píše,
  • 00:06:17 pak začne třeba počítat.
  • 00:06:19 Někdo zase třeba
    teď hlavně počítá.
  • 00:06:21 Prostě to dítě je připravené
    zrovna na nějakou práci.
  • 00:06:25 Ta ho nejvíc zajímá
    a tu si vybere.
  • 00:06:28 (Schuller) Mezi nejdůležitější
    hodnoty
  • 00:06:30 v Montessori metodě výuky
    a výchovy patří:
  • 00:06:33 bezpečnost, spolupráce,
    ohleduplnost
  • 00:06:36 a nenápadné vedení.
  • 00:06:38 Takhle se pracuje
    v duchu hesla:
  • 00:06:40 Pomoz mi, abych to
    dokázal sám!
  • 00:06:47 Myslím, že celá ta metoda -
    mě to tak aspoň se jeví -
  • 00:06:56 je právě o lásce
    ke všemu živému:
  • 00:06:59 k lidem, k planetě,
    ke zvířatům, ke stromům -
  • 00:07:03 prostě ke všemu,
    co je na tomto světě.
  • 00:07:08 A vlastně díky tomu
  • 00:07:11 možná můžeme být
    středem toho vesmíru.
  • 00:07:14 Ty děti se potom stávají
    taky středem toho vesmíru.
  • 00:07:17 A my všichni můžeme
    být středem vesmíru -
  • 00:07:19 zrovna tak jako já jsem
    teď středem té elipsy.
  • 00:07:27 (Schuller) Pojďme dál!
  • 00:07:28 I na běžných školách
    se pěstují lidské hodnoty.
  • 00:07:31 Na čem se v programu
    státní školy pozná řád,
  • 00:07:34 tvořivost
    a efektivnost výuky?
  • 00:07:36 Kde to najít?
    Hopsa hejsa do Brandejsa!
  • 00:07:40 Jsme ve 3. ročníku.
  • 00:07:42 To znamená vlastně
    první školní rok
  • 00:07:45 je povinná angličtina
    ve 3. ročníku -
  • 00:07:47 převažuje tady -
  • 00:07:49 a přes prázdniny naše
    angličtinářky hledaly způsob,
  • 00:07:54 jaký model nastavit
    právě pro ten začátek.
  • 00:07:59 A uvědomili jsme si,
  • 00:08:01 že v podstatě to,
    co je nejdůležitější,
  • 00:08:03 je získat ty děti
    pro ten cizí jazyk.
  • 00:08:06 Tzn. aby se vytvářel vztah
    k tomu cizímu jazyku,
  • 00:08:11 protože na něm vlastně
    závisí to,
  • 00:08:13 jak bude úspěšným,
    jak se ho budou učit.
  • 00:08:14 A proto taky
    ani neznámkujeme,
  • 00:08:21 protože nesmí to být
    známkou za číslem,
  • 00:08:25 ale je to spíš o tom,
  • 00:08:26 kam jsme se posunuli,
    kam jsme se dostali -
  • 00:08:29 tzn. osobnost
    na každé to dítě.
  • 00:08:31 A tohleto je vlastně způsob
    aktivní pedagogické práce,
  • 00:08:35 kdy děti se učí barvy,
    procvičují,
  • 00:08:38 dělají to společně.
  • 00:08:41 Je tam komunikace,
    je tam pohyb,
  • 00:08:44 je tam činnostní pedagogika.
  • 00:08:46 V podstatě jsou to prvky,
  • 00:08:48 které mají napomoct tomu
    dobře položenému základu.
  • 00:08:51 My jsme se dohodly
    s kolegyněmi,
  • 00:08:54 že vlastně nebudeme
    používat
  • 00:08:55 klasické známkování
    ve 3. třídě,
  • 00:08:58 ale protože v době počítačů
    a mobilních telefonů
  • 00:09:02 "smajlík" je velice
    oblíbená značka,
  • 00:09:04 tak jsme se rozhodly,
    že toho využijeme
  • 00:09:06 a vytvořily jsme
    4 typy "smajlíků",
  • 00:09:10 kteří odstupňovávají
    způsob,
  • 00:09:12 jak se dařilo
    v nějakém úkolu
  • 00:09:15 a nebo v nějaké třeba
    týmové hře.
  • 00:09:18 A tyto "smajlíky"
    máme jako samolepky
  • 00:09:21 a právě dáváme je
    do pracovního sešitu,
  • 00:09:24 sbíráme je
    do pracovního sešitu
  • 00:09:26 za všechno, co se podaří,
  • 00:09:27 za každý úkol,
    který zvládneme ze začátku -
  • 00:09:30 třeba i za to, že se nám
    povedlo opsat slovíčko,
  • 00:09:33 že se nám ho povedlo
    správně vyslovit.
  • 00:09:35 Teď už přece jenom
    trošičku něco umíme,
  • 00:09:37 takže za rozhovor,
  • 00:09:39 za všecko, co se
    v té hodině podaří,
  • 00:09:41 a zase můžeme odstupňovat,
  • 00:09:42 když někdo třeba velice
    pečlivě si to všechno připraví,
  • 00:09:45 tak může dostat "excelent",
  • 00:09:47 a když někdo třeba
    to trošku odbyde,
  • 00:09:49 tak je tady "OK",
  • 00:09:51 které znamená
    v našem výkladu:
  • 00:09:53 "Je to jakž takž,
    ale mohlo by to být lepší",
  • 00:09:56 což znamená takové
    jako napomenutí
  • 00:09:58 nebo vykřičníček:
    Je potřeba někde zabrat!
  • 00:10:02 Celá léta klasicky bylo,
  • 00:10:04 že jsme vlastně
    číhali na chybu.
  • 00:10:07 Tady je to práce s chybou.
    Má 4 fáze.
  • 00:10:11 Je to vlastně
    identifikace chyby,
  • 00:10:13 lokalizace -
  • 00:10:15 že kde ta chyba vznikla,
    proč vznikla,
  • 00:10:18 a korekce.
  • 00:10:19 Pokud se tyto 4 kroky
    dodrží, tak mají smysl.
  • 00:10:23 Protože zjištění,
    že vznikla,
  • 00:10:27 práce s tím je, jako kde,
    za jakých okolností,
  • 00:10:31 kde se ta chyba stala.
  • 00:10:33 Příčina, proč k ní došlo:
  • 00:10:35 jestli je u dítěte
    nebo třeba i u toho učitele -
  • 00:10:38 ve způsobu, jak k té látce
    přistupoval
  • 00:10:43 nebo jak to prezentoval.
  • 00:10:45 A potom korekce v tom,
  • 00:10:47 jako co s tím
    musíme udělat,
  • 00:10:48 aby ta chyba se buďto
    vůbec neopakovala
  • 00:10:51 nebo se její opakování
    minimalizovalo.
  • 00:10:55 (Schuller) Má být učitel
    pro žáky kamarád?
  • 00:10:58 Je žádoucí, aby mu
    důvěřovali natolik,
  • 00:11:00 že se mu se vším svěří
  • 00:11:01 a budou - jak se dnes
    s oblibou říká - partneři?
  • 00:11:06 Je to žádoucí,
  • 00:11:07 ale je to v podstatě
    veliká práce,
  • 00:11:11 protože to není jen tak
    samo sebou -
  • 00:11:13 zvláště tahle třída.
  • 00:11:14 Tady jsou děti
    hodně hyperaktivní.
  • 00:11:17 Je jich tady asi 5.
  • 00:11:18 Jsou to děti, které docházejí
    k školnímu psychologovi na relaxace
  • 00:11:22 a v podstatě je to
    práce těžká.
  • 00:11:25 Hodně pestrá, hodně změn,
  • 00:11:27 protože ty děti nevydrží
    dlouho se soustředit,
  • 00:11:29 dlouho pracovat.
  • 00:11:33 (Schuller) Cílem školy je
    vytvořit bezpečné prostředí.
  • 00:11:36 Co to konkrétně znamená?
  • 00:11:39 (Nováčková) Poskytnout
    těm dětem oporu,
  • 00:11:41 nekárat je, nepeskovat.
    V podstat je nepeskovat,
  • 00:11:44 ale snažit se je
    co nejvíc chválit,
  • 00:11:48 poskytnout jim co největší
    prostor pro to,
  • 00:11:50 aby se uplatily,
  • 00:11:52 aby uplatnily to,
    co umějí.
  • 00:11:54 A vyhýbat se situacím...
  • 00:11:56 Nevystavovat je situacím,
    kde selhávají.
  • 00:11:57 Snažit se jim vyhnout.
  • 00:12:00 (děti zpívají
    lidovou píseň)
  • 00:12:05 Tohle je hodina češtiny
  • 00:12:07 a čeština se dá udělat
    takovou formou,
  • 00:12:10 že děti prostě mají pocit
    aktivní účasti na té hodině,
  • 00:12:13 vyhledávají si informace.
  • 00:12:14 Tady vidíte, že děti
    pracují ve skupinách.
  • 00:12:17 Pracují ve skupinách,
  • 00:12:19 takže vždycky je stanoven
    vedoucí skupiny,
  • 00:12:20 který zodpovídá za to,
    co ta skupina vytvoří.
  • 00:12:22 Ten pak hodnotí, jak ta
    skupina pracovala.
  • 00:12:24 A učitel tady
    v podstatě funguje
  • 00:12:27 jenom jako taková persona,
  • 00:12:30 která to - nebo osoba,
    která to koriguje,
  • 00:12:32 která pomáhá, když potřebujou,
    když si s něčím neví rady.
  • 00:12:37 (reportérka) Daří se také
    navazovat vztah
  • 00:12:38 mezi učitelem a žákem
  • 00:12:40 tímto způsobem lépe,
    než frontálně?
  • 00:12:42 (Nováčková) Lépe!
    Určitě lépe!
  • 00:12:43 Protože učitel má
    tady možnost
  • 00:12:45 děti daleko víc poznat,
    daleko víc zjistit,
  • 00:12:49 jakým způsobem
    jsou schopny se učit,
  • 00:12:51 jaký způsob učení využívají,
    jak se orientují v textech,
  • 00:12:57 jak jsou schopny pracovat
    s informacemi.
  • 00:13:02 (Schuller) Když se objeví
    problém,
  • 00:13:04 musí se bezprostředně
    reagovat na to,
  • 00:13:06 co dítě v dané chvíli
    potřebuje.
  • 00:13:08 I kdyby to mělo přinést
    změny v zaběhlém režimu!
  • 00:13:11 Podepsán: ředitel školy.
  • 00:13:21 (Schuller) Znovu stejné téma:
  • 00:13:23 Jak se uplatní řád
    a jak tvořivost v hodině?
  • 00:13:27 Tentokrát na gymnáziu.
  • 00:13:30 (Jírů) Tak řád
    se dá uplatnit
  • 00:13:32 v přípravě studentů
    na referáty,
  • 00:13:34 kdy oni se učí v podstatě
  • 00:13:37 ty bibliografické údaje
    zaznamenávat,
  • 00:13:40 aby měli potom třeba
    usnadněné i studium
  • 00:13:44 na vysokých školách.
  • 00:13:45 A v podstatě se učí
    i dělat referát
  • 00:13:49 podle předem stanovené
    osnovy tak,
  • 00:13:52 aby ani v budoucnu už neměli
    s těmi referáty problémy.
  • 00:13:56 Takže tady bych viděla
    ten řád,
  • 00:13:58 protože ta pravidla
    jsou pevně stanovena.
  • 00:14:01 (Schuller) V čem konkrétně
    se projeví tvořivý přístup?
  • 00:14:04 (Jírů) V tomto úkolu
    to spočívá v tom,
  • 00:14:07 že oni v podstatě mohou
    zapojit svoji fantazii
  • 00:14:10 a mohou tu Českou republiku
  • 00:14:13 vidět poměrně
    roztodivnými způsoby.
  • 00:14:17 Mně Česká republika
    připomíná tvarem hlavu psa.
  • 00:14:20 Mně tak trošičku žábu.
  • 00:14:23 Ano? A co na té žábě?
  • 00:14:26 No tak má tam takové skulinky
    a to jsou ty tři města.
  • 00:14:31 (Jírů) Která?
    Tak nám je označ!
  • 00:14:33 Tak tady máme Prahu,
  • 00:14:35 tady je Brno
    a tady je město Aš.
  • 00:14:38 No tak já mám naše Čechy
    jako ležící hrušku.
  • 00:14:43 A Praha je jako...
  • 00:14:46 To jsou jako černý
    ty tři města.
  • 00:14:48 Tady se propojuje
    i český jazyk
  • 00:14:51 s výtvarnou výchovou,
    se zeměpisem,
  • 00:14:54 a myslím si, že prostě
    je to pro ně
  • 00:14:56 i takové veselejší
    a zábavnější v té hodině.
  • 00:15:00 (reportérka) Holky,
    můžete to potvrdit?
  • 00:15:01 Zdá se vám
    tahle výuka lepší,
  • 00:15:02 než kdybyste měly
    jenom striktní úkoly?
  • 00:15:04 -Ano.
    -(reportérka) V čem?
  • 00:15:07 No tak paní učitelka to dělá
    určitě zábavnější formou,
  • 00:15:11 než jsme měli
    na Základní škole.
  • 00:15:13 (Schuller) Po přechodu
    ze Základní školy na gymnázium
  • 00:15:15 je po dětech vyžadováno
    větší nasazení.
  • 00:15:18 Co dělat, aby je učení bavilo?
  • 00:15:20 Tak u těch primánů
  • 00:15:22 samozřejměji ten řád
    velice důležitý,
  • 00:15:25 aby v podstatě třeba
    v té mluvnici
  • 00:15:28 měli systém té gramatiky,
  • 00:15:31 aby se naučili i pracovat
    také s texty.
  • 00:15:35 Ale u nich je důležité
    podporovat tu tvořivost
  • 00:15:39 a samo to jejich založení
    vlastně -
  • 00:15:43 a to jejich nastavení -
    se nabízí tomu,
  • 00:15:45 aby se s nimi
    pracovalo tvořivě,
  • 00:15:48 protože oni by nedokázali
    45 minut sedět tak,
  • 00:15:53 aby učitel k nim mluvil
    45 minut.
  • 00:15:57 A oni jsou ještě hraví.
  • 00:15:59 Oni ještě přijímají
    různé hry,
  • 00:16:03 různé ty zábavné formy.
  • 00:16:07 Takže tady se nabízí
    obrovská škála možností -
  • 00:16:12 třeba od té skupinové práce,
  • 00:16:15 ale od té práce třeba zařadit
    tam i výtvarnou výchovu.
  • 00:16:20 Také zařazujeme třeba
    dramatizaci té ukázky
  • 00:16:26 nebo různé hraní rolí.
  • 00:16:29 Potom to můžou být
    různé hry,
  • 00:16:32 které jsou zaměřené
    na gramatiku
  • 00:16:34 i na...
    v literatuře.
  • 00:16:38 A prostě - já bych to
    shrnula:
  • 00:16:41 rozhodně není možné,
    aby se k nim jenom mluvilo.
  • 00:16:48 Oni v té skupině se učí asi
    ty nejdůležitější věci,
  • 00:16:51 aby vůbec na začátku
    se uměli dohodnout,
  • 00:16:55 aby dokázali respektovat
    názory druhých,
  • 00:16:58 aby dokázali společně
    komunikovat,
  • 00:17:00 aby dokázali ale
    i naslouchat druhému,
  • 00:17:03 aby dokázali ustoupit.
  • 00:17:05 Dál se učí argumentovat,
    přesvědčovat druhé,
  • 00:17:11 říkat svůj názor.
  • 00:17:13 A opravdu to nejdůležitější -
    ještě jednou to zopakuji -
  • 00:17:18 vidím v té spolupráci.
  • 00:17:25 Všimli jste si?
  • 00:17:27 Učitelé, které jste
    dnes viděli,
  • 00:17:28 to s dětmi tzv. "umí".
    A víte proč?
  • 00:17:32 Protože je nenudí,
    mají skvělé nápady
  • 00:17:35 a děti se s nimi
    hravě naučí to,
  • 00:17:37 co by se musely samy
    nebo s jinými kantory
  • 00:17:41 "natvrdo šprtat".
  • 00:17:54 Skryté titulky
    Jan Šmíd

Související