iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
2. 6. 2019
14:05 na ČT24

1 2 3 4 5

3 hlasy
9306
zhlédnutí

Otázky Václava Moravce

Jak vypadá dobrý učitel? Ministr školství Robert Plaga, rektor Univerzity Karlovy a předseda ČKR Tomáš Zima a poslanec, starosta a pedagog Jan Čižinský.

55 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Otázky Václava Moravce 2. část

  • 00:00:24 Jste na správné adrese, tady
    je zpravodajská jednička v zemi,
  • 00:00:27 ČT 24.
  • 00:00:28 O jakých tématech se po dnešních
    Otázkách začne mluvit?
  • 00:00:32 Je problém do budoucna,
    koho seženeme na češtinu.
  • 00:00:37 Kde sehnat dobré učitele?
  • 00:00:38 Jak zařídit, aby ze školy neutekli?
  • 00:00:41 Proč se bez vzdělání
    neobejde žádná profese?
  • 00:00:45 Diskuze Roberta Plagy, rektora
    Univerzity Karlovy Tomáše Zimy,
  • 00:00:49 poslance, starosty a pedagoga
    Jana Čižinského.
  • 00:00:53 Vyberete pro svého
    kamaráda jedno slovo.
  • 00:00:58 Mezinárodní propadlík a odpadlík.
  • 00:01:01 Obrázky ČR,
  • 00:01:02 i když dojde na příděly peněz
    na školství a na učitelské platy.
  • 00:01:06 Na jakou si zaděláváme budoucnost?
  • 00:01:09 Téma druhé části pořadu.
  • 00:01:15 Ještě jednou vám všem divákům
    ČT 24 hezké nedělní odpoledne.
  • 00:01:19 Stále je tady jedinečný
    prostor pro diskuzi.
  • 00:01:22 Společnost vědění a vzdělávání.
  • 00:01:25 Vzdělanost a ekonomika.
  • 00:01:27 Cílek, které zůstávají na papíře.
  • 00:01:32 ČR dává na školství
    nejnižší podíl HDP.
  • 00:01:46 Ve své nejnovější studii o kvalitě
    práce učitelů se ukazuje,
  • 00:01:50 co mohou ekonomicky přinést
    investice do vyšší kvality
  • 00:01:53 práce učitelů.
  • 00:01:59 Mohli bychom být na úrovni
    Německa v roce 2100.
  • 00:02:04 Pokud investice bude pouze
    mírná, bude ČR zaostávat.
  • 00:02:12 Podle autora studie investice
    do vzdělání nejsou vidět
  • 00:02:17 ani za čtyři roky.
  • 00:02:19 Naše simulace ukazují,
  • 00:02:20 že pokud by se podařilo zlepšovat
    kvalitu všech učitelů a k tomu
  • 00:02:24 ještě dostávat do škol kvalitní
    učitele, nové a mladé,
  • 00:02:30 podařilo by se nám dosáhnout
    HDP Německa na hlavu
  • 00:02:35 v horizontu 80 nebo 100 let.
  • 00:02:37 To je optimistická varianta,
  • 00:02:39 že se nám skutečně podaří
    něco se školstvím udělat.
  • 00:02:41 Pesimistická varianta
    je, že neuděláme nic.
  • 00:02:46 To budeme v absolutních
    poměrech ztrácet na Německo.
  • 00:02:51 To říká v rozhovoru spoluautor
    studie ekonom Daniel Minich.
  • 00:02:57 Simulace ukazují, že lepší výsledky
    žáků by mohly být vidět za 10 let,
  • 00:03:03 ekonomické výsledky
    nejdříve za 80 let.
  • 00:03:10 Z politického pohledu a cyklu
    voleb je to nekonečné.
  • 00:03:19 ČR, nejen politici,
    ale také společnost,
  • 00:03:22 není schopna dohlédnout
    za delší časový horizont.
  • 00:03:26 ČR vychází jako nejvíce šetřící
    na školství a učitelích v celém
  • 00:03:31 rozvinutém světě.
  • 00:03:34 To dodává spoluautor studie,
    ekonom Daniel Münich.
  • 00:03:38 Pozvání přijali ministr
    školství Robert Plaga,
  • 00:03:43 vítejte pane ministře.
  • 00:03:45 Dobré odpoledne.
  • 00:03:46 Pozvání přijal také rektor
    Univerzity Karlovy Tomáš Zima.
  • 00:03:51 Dobré odpoledne.
  • 00:03:53 Vítám také pedagoga,
  • 00:03:54 poslance a starostu Prahy
    sedm Jana Čižinského.
  • 00:04:01 Dobrý den.
  • 00:04:02 Pane ministře, když jste
    poslouchal slova Daniela Münicha,
  • 00:04:04 nad čím jste přemýšlel?
  • 00:04:08 Že i když rostou peníze do školství
    za poslední tři roky,
  • 00:04:11 je to nedostatečné.
  • 00:04:13 V tom se shodujeme.
  • 00:04:14 Má naprostou pravdu v tom,
    že výsledky toho,
  • 00:04:18 že teď doháníme dvacetiletý
    dluh, se neprojeví hned.
  • 00:04:25 Nezlepšíme se v testech.
  • 00:04:27 Musíme ale dostat
    kvalitní lidi do škol.
  • 00:04:30 Nejkvalitnější.
  • 00:04:31 Pokud je něco typické pro Finsko,
  • 00:04:35 Estonsko respektive
    všechny úspěšné země,
  • 00:04:37 které dokázaly se vzdělávacím
    systémem něco udělat, tak je to,
  • 00:04:40 že natáhli nejkvalitnější
    lidi do škol.
  • 00:04:47 Sleduji, že v PS téma
    neumřelo po volbách.
  • 00:04:51 Strany se možná poprvé v dějinách
    soustředí na téma vzdělávání
  • 00:04:56 i během volebního období.
  • 00:04:58 Přesto rok 2100, abychom dohnali
    Německo, co na to říkají PS?
  • 00:05:19 Z prvního návrhu rozpočtu
    vychází, že vládní závazek,
  • 00:05:25 který je v programovém prohlášení,
  • 00:05:27 tedy zvýšit za čtyři roky
    peníze o 50 %, bude naplněn.
  • 00:05:33 Rozložení do dvou
    let by mělo platit.
  • 00:05:42 Nemůže to být ale poslední rok.
  • 00:05:44 Když jste poslouchal vy, pane,
    ve slova pana Daniela Münicha,
  • 00:05:47 nad čím jste přemýšlel?
  • 00:05:50 Věřím, že investice do vzdělání
    se projeví dříve než za 80 let.
  • 00:05:55 Pokud bude investice do vzdělání
    kvalitní a taková,
  • 00:06:00 aby se učitelé a vzdělávací proces
    dramaticky posouval z hlediska
  • 00:06:05 poměru HDP, efekt by mohl
    být v horizontu třeba 20 let.
  • 00:06:11 Cyklus výchovy jednoho žáka
    od základní školy až po magisterský
  • 00:06:16 titul je devět, čtyři, pět.
  • 00:06:19 To je 18 let.
  • 00:06:21 Pane starosto, vaše
    přemýšlení nad srovnáváním?
  • 00:06:26 Asi si budeme notovat.
  • 00:06:27 Platy učitelů jsou základ,
  • 00:06:29 pokud nebudou minimálně
    na 130 % ve všech
  • 00:06:33 stupních školství.
  • 00:06:35 Jinak se nemáme o čem bavit.
  • 00:06:37 Měla by tady být ministryně
    financí a pan premiér,
  • 00:06:40 kteří to řeknou a udělají.
  • 00:06:42 Promiňte, že je teď vyzýváte,
    ale můžeme si je poslechnu.
  • 00:06:47 Růst platů ve školství.
  • 00:06:51 Ministryně financí Alena Šilerová
    v pondělí na tripartitě slíbila,
  • 00:06:56 že platy učitelů pro příští
    rok vzrostou o 10 %.
  • 00:06:59 Připomeneme si její slova.
  • 00:07:01 Držíme závazek.
  • 00:07:02 Zvýšení,
  • 00:07:03 abychom dosáhli průměrné mzdy
    v roce 2021 na více než 45 000.
  • 00:07:10 Došlo ke zvýšení
    o 10 % a pro rok 2021 o devět %.
  • 00:07:18 To jsou pondělní slova
    ministryně financí,
  • 00:07:21 přitom v lednu letošního roku
    sliboval premiér Andrej Babiš
  • 00:07:26 pro příští rok vyšší navýšení.
  • 00:07:28 Připomeneme si Babišova slova.
  • 00:07:31 V roce 2020 chceme
    navýšit platy o 20 %.
  • 00:07:35 Tarif by měla být polovina.
  • 00:07:38 Polovina by měla být pohyblivá
    složka.
  • 00:07:40 Skutečně chceme, aby ředitelé
    škol měli větší kompetence.
  • 00:07:43 To řekl Andrej Babiš.
  • 00:07:47 Pan ministr hovořil o přípravě
    státního rozpočtu,
  • 00:07:51 který byl v pátek daný.
  • 00:07:56 Můžeme se na to podívat.
  • 00:07:58 Hlavní výdajové priority
    rozpočtu na rok 2020.
  • 00:08:04 Nárůst platů pedagogických
    pracovníků v regionálním školství
  • 00:08:07 o 10 % v roce 2020.
  • 00:08:10 To znamená, že jsou potvrzena slova
    ministryně financí z pondělí.
  • 00:08:14 O devět % v roce 2021.
  • 00:08:17 Průměrný plat učitele bude
    v roce 2021 minimálně
  • 00:08:20 na úrovni 45 000 korun.
  • 00:08:23 To je v rozporu s tím, co říkal
    pan premiér, že příští rok o 15 %?
  • 00:08:29 Nárůst 10 % je nízký,
    na tom se shodneme všichni.
  • 00:08:33 Ještě tam je další aspekt.
  • 00:08:37 Nezohledňuje se, kde učitelé učí.
  • 00:08:40 Třeba Praha dá miliardu na platy
    učitelů, čímž supluje stát,
  • 00:08:45 protože stát není
    schopný vyřešit to,
  • 00:08:47 že učitel neuživí v Praze rodinu,
    i když jde o 130 % nárůstu.
  • 00:08:58 Ještě bych dal zapravdu
    panu Munichovi v tom,
  • 00:09:01 že dnešní prvňáci budou
    pracovat do roku 2080.
  • 00:09:12 To znamená, že se to bude
    projevovat desítky let.
  • 00:09:15 Když se podívám na stranu
    osm o přípravě státního rozpočtu,
  • 00:09:21 který byl daný do knihovny
    legislativy,
  • 00:09:25 tak nárůst platů pedagogických
    pracovníků v regionálním školství
  • 00:09:29 o sedm % roku 2020 a sedm
    % roku 2021.
  • 00:09:38 Minimální plat by měl být minimálně
    24 000.
  • 00:09:42 Souhlasíte?
  • 00:09:45 S oběma body?
  • 00:09:46 Byl bych špatný ministr školství,
  • 00:09:47 kdybych nepřivítal jakékoliv
    možné další navýšení.
  • 00:09:58 Základ požadavku byl 15 % nárůstu
    v roce 2020 a čtyři % v roce 2021.
  • 00:10:21 Už se ozvala komora,
  • 00:10:23 která připravuje vyhlášení
    stávkové pohotovosti ve školách.
  • 00:10:26 Kritizuje,
  • 00:10:27 že příští rok se slibovalo
    kantorům 15 procentní navýšení,
  • 00:10:32 ale bude to jen 10.
  • 00:10:35 Před vyjednáváním o rozpočtu
    pro rok 2020 jsem měl tři podmínky.
  • 00:10:43 V minulém roce se nepodařilo
    podepsat závazek do dalších let,
  • 00:10:46 takže měl být podepsaný
    teď do roku 2021.
  • 00:10:50 To z toho návrhu, který
    máte před sebou, vyplývá.
  • 00:10:56 Školství je tedy
    prioritou i pro rok 2021.
  • 00:11:01 Je to nemalý objem prostředků,
  • 00:11:02 který se dává do školství
    jako vyrovnávání dluhů
  • 00:11:07 z předchozích let.
  • 00:11:09 Druhá věc se týká
    nepedagogických pracovníků.
  • 00:11:13 Tam dojde k navýšení
    o sedm + sedm %.
  • 00:11:15 Nárůst bude pozvolnější.
  • 00:11:18 S tím se smíříte?
  • 00:11:20 Je to kompromis?
  • 00:11:21 Jako první návrh rozpočtu
    mi to připadá velmi dobré.
  • 00:11:27 Pokud se bude makroekonomická
    predikce vyvíjet dobře,
  • 00:11:30 budu jako první požadovat,
    aby bylo navýšení vyšší.
  • 00:11:34 Musí to ale umožnit
    státní rozpočet.
  • 00:11:36 Pedagogická komora kvůli tomu,
    že se příští rok nezvedne o 15 %,
  • 00:11:44 ale o 10 %, připravuje
    stávkovou pohotovost.
  • 00:11:47 To vám nevadí?
  • 00:11:49 Když se podívám na skutečný
    vývoj, který je v terénu,
  • 00:11:55 tak peníze do terénu jdou.
  • 00:12:03 Byl bych samozřejmě rád, aby došlo
    k navýšení o 15 % a pak také.
  • 00:12:09 Teď je to ale první návrh rozpočtu.
  • 00:12:14 Jako první návrh rozpočtu
    mi to připadá velmi dobré.
  • 00:12:16 Vláda nezapomíná na učitele
    ani na nepedagogické pracovníky.
  • 00:12:20 Pane rektore,
  • 00:12:21 za Českou konferenci rektorů
    jste se přetahovali pravidelně
  • 00:12:26 o miliardu nebo dvě miliardy
    sem a tam.
  • 00:12:30 S přípravou státního
    rozpočtu ČR jste spokojený?
  • 00:12:34 Ohledně toho, kolik dostanou
    vysoké školy příští rok?
  • 00:12:38 Jsem spokojený tak napůl.
  • 00:12:41 Důvod je jednoduchý.
  • 00:12:42 Do roku 2018 rozpočet
    vysokého školství stagnoval.
  • 00:12:49 Pro letošní rok došlo k navýšení.
  • 00:12:51 V loňském roce na podzim jsme
    s panem kolegou a paní ministryní
  • 00:12:57 Schillerovou rozhodli,
  • 00:12:58 že pro rok 2021 dojde k navýšení
    o jednu miliardu.
  • 00:13:06 V pátek jsem jednal
    s paní ministryní.
  • 00:13:08 Pro rok 2020 dojde k navýšení
    o 920 milionů korun.
  • 00:13:15 To je posun pozitivním směrem.
  • 00:13:18 Miliarda bude pro další rok.
  • 00:13:20 To je pro mě rozumný kompromis.
  • 00:13:23 Budeme se snažit,
  • 00:13:24 aby prostředků bylo více a mohli
    jsme dorovnat platy učitelů
  • 00:13:30 vysokých škol i zaměstnanců
    na vysokých školách.
  • 00:13:34 Tabule, které jsou zde deklarovány
    o to, kolik mají učitelé v Praze,
  • 00:13:38 ukazuje, že snad navýší
    v Praze učitelům.
  • 00:13:53 Někdy se bojíme učitelům navýšit
    tarifní mzdy, protože nevíme,
  • 00:13:58 jak to dopadne.
  • 00:13:59 Pokud trajektorie bude několik
    let zhruba kolem jedna
  • 00:14:02 až 1,5 miliardy do vysokého
    školství,
  • 00:14:04 tak po sedmi letech se můžeme
    zhruba dostat na evropskou úroveň.
  • 00:14:12 Nezapomínejme na to, že Finsko,
    Turecko, Čína,
  • 00:14:15 Německo dávají do vysokého
    školství přes jedno % HDP.
  • 00:14:20 My kolem 0,5 %, takže stagnujeme.
  • 00:14:24 I když do rozpočtu jde více peněz.
  • 00:14:27 Jde to také do dalších oblastí.
  • 00:14:29 Zmínil jste statistiku OECD.
  • 00:14:32 Můžeme se podívat na to, jak velký
    díl peněz odchází do českého škol.
  • 00:14:36 I tady jsou poslední data
    Organizace pro hospodářskou
  • 00:14:40 spolupráci a rozvoj.
  • 00:14:45 Podíl veřejných výdajů na základní
    a střední školství činí 2,4 % HDP.
  • 00:14:52 Mezi zeměmi OECD je Česko
    na předposledním místě
  • 00:14:56 za Slovinskem i Tureckem.
  • 00:14:59 Menší díl putuje pouze v Litvě.
  • 00:15:01 Nejštědřejší je Norsko,
    které dává 4,5 % HDP.
  • 00:15:06 Nad průměrem, ve výši celé 3,2 %,
    je Velká Británie, Švédsko,
  • 00:15:12 Portugalsko, Francie.
  • 00:15:14 Průměrné výdaje má Rakousko
    či Polsko.
  • 00:15:18 Nízké výdaje na školství
    se přirozeně promítají do velmi
  • 00:15:22 nízké úrovně platů tuzemských
    učitelů v poměru k platům ostatních
  • 00:15:26 vysokoškolsky vzdělaným pracovníků.
  • 00:15:34 Platy českých učitelů na druhém
    stupni základních škol činí
  • 00:15:37 pouze 61 % platu
    ostatních vysokoškolsky
  • 00:15:40 vzdělaných pracovníků.
  • 00:15:42 V rámci zemí OECD to znamená
    hluboký podprůměr
  • 00:15:46 a poslední příčku.
  • 00:15:47 Příjem učitelů v zemích
    OECD dosahuje až 91 % platů
  • 00:15:53 jiných vysokoškoláků.
  • 00:15:54 Takový je stav v Rakousku,
    Nizozemsku, Švédsku, Francii.
  • 00:16:00 V nadprůměrném Lucembursku
    jsou pedagogové dokonce
  • 00:16:03 na dvojnásobku platu.
  • 00:16:07 Data nelžou.
  • 00:16:09 Pan rektor vás vyzval,
  • 00:16:11 abyste přispěli na platy
    vysokoškolských učitelů.
  • 00:16:15 Situace je velmi vážná.
  • 00:16:17 Proto je špatný postoj
    ministerstva financí.
  • 00:16:22 My totiž musíme skokově na,
    abychom splnili základní podmínku.
  • 00:16:26 Potom řešit další
    kvalitu ve vzdělávání.
  • 00:16:30 Teď chybí 6000 učitelů.
  • 00:16:32 V Praze sedm otevíráme dvě lesní
    třídy mateřské školy,
  • 00:16:37 ale nejsme schopni tam sehnat
    pedagogy, i když je to hezká práce.
  • 00:16:48 Nepedagogičtí pracovníci, kuchařky,
    školníci, jsou úplná katastrofa.
  • 00:16:54 Průměr všech učitelů je 47,2 let.
  • 00:17:00 Pokud nedojde ke skokovému zvýšení,
    tak se můžeme bavit o tom,
  • 00:17:05 že budeme vzdělávat a lákat
    ty nejlepší, aby byli řediteli.
  • 00:17:11 Ředitel je klíčový manažer.
  • 00:17:13 Pan ministr se více nepere
    o 15 %, to vás mrzí?
  • 00:17:17 Mrzí mě, že to není třeba 25 %,
  • 00:17:19 abychom to další
    rok nemuseli řešit.
  • 00:17:23 Jak nalákáme ředitele,
    aby šli školu skutečně řídit?
  • 00:17:32 Do konkurzu se přihlásí
    0,01 uchazeče.
  • 00:17:38 Ten klíčový, na kterém
    to všechno závisí,
  • 00:17:41 je jeden uchazeč na konkurz.
  • 00:17:45 To je strašná situace.
  • 00:17:47 Pane ministře?
  • 00:17:50 Shodnu se na tom,
  • 00:17:51 že musíme zvednout atraktivitu
    učitelského povolání.
  • 00:17:56 Lidé nejsou.
  • 00:17:57 Ve všech odvětvích jsme v situaci,
    že nejsou pracovníci,
  • 00:18:02 kteří by tam šli.
  • 00:18:03 To neznamená, že nebudeme
    nic dělat.
  • 00:18:06 Atraktivitu musíme zvedat
    primárně přes peníze.
  • 00:18:12 Číslo 47,2 je mimořádný.
  • 00:18:22 Proto jsem také předložil zákon
    o pedagogických pracovnících,
  • 00:18:26 abychom jako sekundární kanál
    mohli dostat do systému,
  • 00:18:30 až ekonomický růst
    poleví, kvalitnější lidi.
  • 00:18:42 Musí být kvalitnější lidi.
  • 00:18:44 Skokové navýšení to nevyřeší.
  • 00:18:47 Já budu rád, když
    se podaří navýšit.
  • 00:18:50 My ale nesmíme
    navyšovat do roku 2021,
  • 00:18:52 ale minimálně do roku 2025 a musíme
    udržet atraktivitu povolání.
  • 00:18:59 Nesouhlasím.
  • 00:19:01 V Praze z pedagogických fakult
    chodí 10 % absolventů učit.
  • 00:19:07 Celorepublikově to je 50 %.
  • 00:19:10 Máme tady úplně jasně dané,
    že lidé v Praze nejdou učit.
  • 00:19:14 Nejdou učit proto, že si nejsou
    jisti, zda uživí rodinu.
  • 00:19:19 Minimálně polovina to studuje
    proto, aby se stali učiteli.
  • 00:19:23 Takže skokové navýšení
    by mohlo umožnit,
  • 00:19:26 že alespoň polovina
    absolventů půjde učit,
  • 00:19:29 abychom zmírnili deficit.
  • 00:19:32 Viděli jsme porovnání pedagogů
    a vysokoškoláků jako takových.
  • 00:19:40 Bavíme se o penězích.
  • 00:19:41 Abychom se dostali v Praze
    k nějakým relacím,
  • 00:19:45 bude to trvat asi pět let,
    aby to bylo atraktivní.
  • 00:19:48 Platová hladina v Praze je úplně
    jiná než v Karlových Varech nebo
  • 00:19:52 Ústeckém kraji.
  • 00:19:56 Obecně chci apelovat
    na každého z nás.
  • 00:19:58 Je to o postavení
    učitelů ve společnosti.
  • 00:20:00 To není dáno penězi na výplatní
    pásce, ale tím,
  • 00:20:04 jak se k učitelům chováme.
  • 00:20:07 Každý
    by se nad tím sám měl zamyslet.
  • 00:20:09 Měl by učiteli věřit,
    měl k němu mít důvěru.
  • 00:20:13 Často se stává, že dítě
    si doma stěžuje.
  • 00:20:17 Svět není černobílý, že dítě
    je geniální a učitel je špatný.
  • 00:20:22 Je třeba hledat kompromis.
  • 00:20:27 Finský model není založený
    na hledání viníků.
  • 00:20:32 Jde o spolupráci
    rodičů, učitelů, školy.
  • 00:20:38 To je o postavení
    učitele ve společnosti.
  • 00:20:41 Každý z nás zavzpomíná na studijní
    léta na základní nebo
  • 00:20:45 střední škole.
  • 00:20:47 Měli jsme učitele, které jsme
    milovali, i když byli přísní.
  • 00:20:53 Byli také učitelé,
    kteří nebyly ideální.
  • 00:20:55 Ale všichni na to vzpomínáme a měli
    bychom s učiteli úzce spolupracovat
  • 00:21:01 a hledat cesty k řešení
    ve vzdělávacím procesu.
  • 00:21:05 Škola a vzdělání není
    pouze o škole a učiteli.
  • 00:21:10 To možná souvisí s tím,
  • 00:21:12 jakého postavení se učitelům
    dostává při srovnání s jinými
  • 00:21:18 vysokoškolsky vzdělanými profesemi.
  • 00:21:25 Nemáte obavu, že když přistoupíte
    Ministerstvu financí na návrh,
  • 00:21:29 který dal Ministerstvo financí jako
    hlavní výdajové priority v pátek,
  • 00:21:37 že budou silně rozevřené dále
    nůžky mezi učiteli a vysokoškolsky
  • 00:21:45 vzdělanými zaměstnanci?
  • 00:21:47 Když se bude navyšovat kupříkladu
    bezpečnostním složkám,
  • 00:21:51 tak nedoženete platy učitelů?
  • 00:21:55 Dal jsem si tři podmínky.
  • 00:21:59 První podmínka byla, že splníme
    vládní prohlášení.
  • 00:22:02 Nedořekl jsem ty 2. 2.
  • 00:22:03 Druhá podmínka byla,
  • 00:22:04 že rozdíl mezi růstem platů
    ve veřejné správě a mezi učiteli
  • 00:22:11 bude významný.
  • 00:22:13 Pokud to má být dvě % u ostatních
    a 10 % učitelů,
  • 00:22:17 bude to rozevírání nůžek.
  • 00:22:28 Pokud ostatní dostanou
    navýšení, budu požadovat,
  • 00:22:31 aby také učitelé
    měli vyšší navýšení.
  • 00:22:37 Musí tam být dynamika, aby povolání
    bylo atraktivnější.
  • 00:22:47 Shodneme se na tom, že platy
    jsou alfa a omega.
  • 00:22:52 Samotní Finové mají jako
    dvě klíčové věci respekt a důvěru
  • 00:22:58 při tomto povolání.
  • 00:23:02 Řeknu věc, která mě mrzí a trápí.
  • 00:23:06 Vždy,
  • 00:23:07 když se objeví debata o navyšování
    platů pedagogických pracovníků,
  • 00:23:12 objeví se, že učitelé mají
    více volna než ostatní,
  • 00:23:16 chodí dříve z práce
    apod. kategoricky musíme toto
  • 00:23:20 změnit ve svých myslích.
  • 00:23:26 Odmítám tuto argumentaci.
  • 00:23:28 Posílám své dítě na šest
    hodin do školy.
  • 00:23:30 Milion a půl u dětí a studentů
    jde každý den do škol.
  • 00:23:34 Samozřejmě tam jsou i nekvalitní
    učitele,
  • 00:23:37 ale řada z nich to má jako poslání.
  • 00:23:42 Zkusme ve svých myslích otočit
    pohled na tento sektor.
  • 00:23:51 To je to základní, co nás odlišuje
    od Finů.
  • 00:23:53 Je to důvěra v systém.
  • 00:23:56 To je hezké, že to říkáte.
  • 00:23:58 To ale souvisí s penězi.
  • 00:23:59 Pokud si tato společnost řekne,
  • 00:24:01 že chce být vzdělanostní
    společností.
  • 00:24:03 Ne že tady rektor UK se bude
    přetahovat s ministrem školství.
  • 00:24:30 Stát by měl jasně deklarovat,
  • 00:24:31 že vzdělanost je klíčová
    pro společnost.
  • 00:24:34 To znamená, že ti, kteří
    předávají vzdělání,
  • 00:24:37 budou mít klíčové postavení.
  • 00:24:38 A nebude platit, že učitelka bude
    mít menší plat než pracovník Lidlu.
  • 00:24:49 Je to důležité, nezpochybňuji to.
  • 00:24:54 Pokud tam bude 55 000 korun,
    musíme změnit nastavení společné.
  • 00:25:01 Učitel není sluha.
  • 00:25:04 Pokud učitel bude mít 50 000 korun
    a rodič se bude chovat tak,
  • 00:25:08 že z dítěte musí mít dokonalý
    produkt, tak před tím varuji.
  • 00:25:19 Debata není primárně o penězích.
  • 00:25:23 Dlouhou dobu peníze
    do sektoru nešli.
  • 00:25:27 Já budu nejšťastnější na světě,
  • 00:25:29 pokud tam dostaneme
    více prostředků.
  • 00:25:31 Promiňte, to s tím souvisí.
  • 00:25:33 Ta ostuda,
  • 00:25:34 že mezi zeměmi OECD jsme
    se propadli na předposlední místo
  • 00:25:39 i za Turecko a Slovensko.
  • 00:25:42 Chtějte po národů, aby si vážil
    kantorů a těch,
  • 00:25:49 kteří předávají vzdělání.
  • 00:25:50 Národ to dopouští 20 let.
  • 00:25:58 My jsme tady od toho,
    abychom to změnili.
  • 00:26:02 Říká se vtip,
  • 00:26:03 že zavádění finských principů
    do Čech naráží na nedostatek Finů.
  • 00:26:17 Prestiž učitelů není úplně špatná.
  • 00:26:19 Úplně bych neříkal,
    že to je katastrofální.
  • 00:26:22 Učitel má vážnost.
  • 00:26:24 Lidé, kteří nadávají na učitele,
    jsou doufejme výjimkami.
  • 00:26:31 Pokud nezměníme osnovy, přístup,
    nezačleníme více mediálních,
  • 00:26:39 finanční dovednosti a programování.
  • 00:26:44 Teď je ministerstvo jsou
    komentováno neziskovými
  • 00:26:47 organizacemi, které hledají šikovné
    lidi, aby byli šikovní ředitelé,
  • 00:26:57 kteří budou řídit školy.
  • 00:27:02 Ministerstvo by mělo
    sledovat mladé,
  • 00:27:05 nadějné pedagogy a vytipovat
    si, kdo má na to řídit školu.
  • 00:27:09 Oslovit je, dát jim školení,
    udržet je v systému.
  • 00:27:13 Jde o to, aby se o post
    ředitele utkalo pět kandidátů,
  • 00:27:18 nikoliv jeden.
  • 00:27:19 To je dnes běžné.
  • 00:27:21 Pane ministře?
  • 00:27:23 Vrátím se k tomu, jak jste
    říkal, že Praha dala peníze,
  • 00:27:27 aby zaskočila za stát
    co se týče platů.
  • 00:27:31 Já to tak nevnímám.
  • 00:27:32 Povinností ministerstva
    školství je,
  • 00:27:35 aby vzdělávací systém byl nastaven
    v celé republice nějakým způsobem.
  • 00:27:40 Ano, Praha je specifická.
  • 00:27:43 Má vysoké mzdy.
  • 00:27:46 A také tam jsou velké příjmy
    na základě rozpočtového
  • 00:27:49 určení daní.
  • 00:27:54 Moc děkuji, že jste tam peníze
    dali, ale nemyslím si,
  • 00:27:56 že jste tím nahradil
    Ministerstvo školství.
  • 00:28:01 Pouze jste vhodně doplnili zdroje.
  • 00:28:06 Co se týče suplování, tak to,
  • 00:28:08 že se ministerstvo školství mládeže
    a tělovýchovy otevřelo debatě
  • 00:28:12 s různými iniciativami,
  • 00:28:15 které se snaží o posun
    vzdělávací soustavy,
  • 00:28:18 není selhání ministerstva.
  • 00:28:22 Pokud chceme být jako Finové,
  • 00:28:24 tak veřejná diskuze má být otevřená
    a my se o ní snažíme.
  • 00:28:30 Jsme si vědomi nedostatků
    ve vzdělávací soustavy,
  • 00:28:33 kdy jsme rozsekali
    systém podpory v území.
  • 00:28:36 Můžeme si tam dosadit
    školské úřady.
  • 00:28:43 Ředitel OECD řekl, když
    tady byl na konferenci,
  • 00:28:49 že nemáme neautonomní školství.
  • 00:28:54 Máme velkou míru autonomie,
    jenže pokud tam není podpora,
  • 00:28:58 tak autonomie se stává izolací.
  • 00:29:00 Školy si totiž dnes v řadě
    případů mohou dělat, co chtějí,
  • 00:29:05 ale nemají podporu centra.
  • 00:29:14 Proto do strategie roku 2030 patří,
    že musíme dostat podporu do území.
  • 00:29:17 Jakou formou?
  • 00:29:20 Je mi jedno, hlavně
    to tam musíme dostat.
  • 00:29:23 Budu se snažit, abychom natáhli
    všechny aktéry, kteří mají zájem,
  • 00:29:27 do debaty.
  • 00:29:35 Nemohu souhlasit s tím, že Praha
    dělá něco, co má dělat.
  • 00:29:39 Je to opačně.
  • 00:29:40 Ještě jste nevyhověl
    panu rektorovi.
  • 00:29:45 My se snažíme zachraňovat to,
    co Ministerstvo financí nedělá,
  • 00:29:49 snažíme se zachránit
    alespoň ty školy,
  • 00:29:51 kde jsme zřizovateli jako Praha.
  • 00:29:54 Přece nemůžete myslet vážně,
  • 00:29:56 že se horko těžko dostaneme
    na 45 000 korun průměrného platu,
  • 00:30:00 ale nájem v Praze je 25 000 korun.
  • 00:30:14 Pokud učitel bude mít manželku
    na mateřské, je vyřízený.
  • 00:30:20 Nemůžete říkat, že to je úkol Prahy
    nebo Brna, aby na to dali peníze.
  • 00:30:32 Mohu vám říci, že pokud byste
    zlepšili bytovou situaci v Praze,
  • 00:30:35 tak by se tolik
    neplatilo za bydlení.
  • 00:30:40 Na tom velmi pracujeme,
    ale není možné říkat,
  • 00:30:43 že učitelé jsou v Praze jako
    Popelka a musí to doplácet město.
  • 00:30:49 Dáváme na to miliardu a to jsou
    dramatické prostředky
  • 00:30:52 v 70 miliardovém rozpočtu.
  • 00:30:58 Dva a půl % Blanky.
  • 00:31:02 Vy byste měl tu miliardu poslat.
  • 00:31:08 Je to hezké, mám to rád.
  • 00:31:11 Když se potkávám se starosty jako
    zřizovateli základních škol,
  • 00:31:15 je dobré se podívat,
  • 00:31:16 jaká částka na hlavu žáka
    jde v rozpočtovém určení daní
  • 00:31:20 na konkrétní obec nebo město Praha.
  • 00:31:25 Situace není černobílá.
  • 00:31:27 Souhlasím, že bych byl rád,
  • 00:31:29 abychom narovnali situaci
    a povolání učitele bylo atraktivní.
  • 00:31:34 Pokud Praha jako centrum
    podnikatelských a dalších
  • 00:31:37 pracovních příležitostí
    se tomu bude vymykat,
  • 00:31:40 tak státní úroveň musí
    být v kombinaci se zdroji,
  • 00:31:44 které máte k dispozici.
  • 00:31:51 Myslím si,
    že to má být na partnerství.
  • 00:31:53 Odmítám debatu.
  • 00:31:54 Nehodil jsem to na vás.
  • 00:31:56 Řekl jsem, že to je vítané.
  • 00:32:03 Řekl jste, že to nebudete řešit.
  • 00:32:07 Když se porovnají platy
    učitelů v Praze a mimo Prahu,
  • 00:32:12 tak Praha se dostává na 94 %.
  • 00:32:15 Praha rozpočtovým určením
    je diskriminovaná.
  • 00:32:21 Prosím, narovnejte to.
  • 00:32:22 A také zvažte, jestli učitelé,
    kteří mají vyšší životní náklady,
  • 00:32:28 nemají být podpoření více.
  • 00:32:32 To souvisí obecně s penězi,
  • 00:32:35 které v rámci rozpočtu nebo
    hrubého domácího produktu jdou
  • 00:32:39 na vzdělávání obecně.
  • 00:32:40 Ukazovali jsme statistiku OECD,
  • 00:32:42 kdy jsme se propadli za Turecko
    a Slovensko.
  • 00:32:45 Daniel Munich dodává.
  • 00:32:51 Měli bychom navýšit výdaje
    o čtvrtinu nebo třetinu toho,
  • 00:32:56 co je v současnosti.
  • 00:33:01 Neříkám, že peníze jsou vše,
  • 00:33:02 ale bez více peněz budou jakékoliv
    další snahy o strukturální změny
  • 00:33:06 úplně zbytečné.
  • 00:33:09 Bez peněz to nepůjde.
  • 00:33:11 Proč nejsme vzdělanostní
    společností,
  • 00:33:14 i když politici a politický
    diskurz deklaruje 30 let,
  • 00:33:19 že nám jde o vzdělanostní ekonomiku
    a vzdělanostní společnost?
  • 00:33:23 Viděl bych tam několik faktorů.
  • 00:33:26 Politik většinou lidí na periodu
    maximálně čtyři roky.
  • 00:33:31 Ve vzdělávacím systému se změna
    projeví za 10 nebo 20 let.
  • 00:33:36 Druhý faktor je životnost
    Ministerstva školství.
  • 00:33:40 Je to průměrný rok a půl.
  • 00:33:41 Podívejme se, kolik
    takových ministerstev bylo.
  • 00:33:48 Každý má nějakou vizi, chce
    si udělat zářez na pažbě.
  • 00:33:53 Třetí faktor možná bude
    znít politicky nekorektně,
  • 00:33:56 ale ono se to vlastně nevidí.
  • 00:33:58 Není to jako dálnice.
  • 00:34:05 Když developer postaví v Praze
    hezkou budovu, tak to vidíte.
  • 00:34:11 Vidíte za Prahou objekty na sklady,
    které ničí ornou půdu,
  • 00:34:16 také to je vidět.
  • 00:34:19 Takže nevidíte hlupáky?
  • 00:34:21 Vidím, bohužel se s nimi setkávám.
  • 00:34:26 Ale kompenzují to tím,
    že vidím také jiné lidi.
  • 00:34:29 Jde o to, že ve vzdělávacím
    prostředí to není hmatatelné.
  • 00:34:33 Politici to deklarují, vědí,
    že vzdělanost je důležitá.
  • 00:34:38 Jenže nekonají konkrétní kroky.
  • 00:34:41 Hovořil jsem o vysokém,
    základním a středním školství.
  • 00:34:45 Tato oblast byla
    podfinancovaná 20 let.
  • 00:34:50 Za 15 let jiné oblasti stoupaly,
  • 00:34:54 ale deficit se projeví
    obrovským způsobem.
  • 00:34:58 Teď jsme ve velmi kritickém stavu,
  • 00:35:01 ať už to říká pan ministr
    nebo pan starosta.
  • 00:35:10 Jsme v kritickém stavu,
  • 00:35:12 že jsme byli na poslední čtvrtině
    OECD a teď jsme se propadli.
  • 00:35:16 Ostatní státy masivně investují.
  • 00:35:20 ČR teď nastavila trend
    navýšení o 10 nebo 15 %.
  • 00:35:24 Je to trend, který
    by měl být rozumný.
  • 00:35:35 Trajektorie musí být mnoho
    let, abychom se někam dostali.
  • 00:35:40 Když se zavře nějaký podnik,
    dovezete náhradní díly nebo šrouby.
  • 00:35:45 Jenže učitele nedovezete.
  • 00:35:49 I povolání lékaře je relativně
    mobilní.
  • 00:35:51 Ale učitele pro řadu
    oborů nedovezete.
  • 00:35:55 Výchova učitelů trvá mnoho let.
  • 00:35:58 Nejen výukou na vysoké škole,
  • 00:36:00 ať už to jsou pedagogické
    nebo jiné fakulty,
  • 00:36:02 ale je to také kontakt
    s žáky a rodiči.
  • 00:36:05 To trvá.
  • 00:36:08 Bude samozřejmě velký nedostatek
    v oblasti učitelů přírodních věd.
  • 00:36:13 Je to třeba fyzika,
    matematika, biologie, chemie.
  • 00:36:16 Je to ze dvou důvodů.
  • 00:36:18 V posledních 10 nebo 15 letech
    je velký odklon od těchto
  • 00:36:26 exaktních věd.
  • 00:36:29 Z matematiky se stala hrozba.
  • 00:36:31 Učit se matematiku je něco
    špatného, měli bychom to zrušit.
  • 00:36:36 To je selský rozum, že si přece
    musí umět něco spočítat.
  • 00:36:46 Důsledkem je to, že lidé
    mají problémy s exekucemi.
  • 00:36:52 Tyto obory musíme preferovat.
  • 00:36:55 V exaktních vědách
    se nůžky otevírají.
  • 00:37:00 Absolvent MATFYZ jde do byznysu
    nebo do průmyslové sféry a jeho
  • 00:37:06 plat začíná na 90 000.
  • 00:37:15 Potom ale učitel
    vnímá určité poslání.
  • 00:37:23 Tady je debata o Praze.
  • 00:37:27 Praha má nejlepší výsledky
    v přijímacích testech na školy.
  • 00:37:31 Musíme také myslet na regiony,
  • 00:37:32 kde práce s žáky je mnohem
    složitější, komplikovanější.
  • 00:37:40 Stát, kraje a zřizovatelé
    by měli dbát na to,
  • 00:37:44 aby sociální rozdíly nebo možnost
    dostat se třeba k vysokoškolskému
  • 00:37:50 vzdělání, se kompenzovala.
  • 00:37:55 2,4 %.
  • 00:37:57 Předposlední místo
    mezi zeměmi OECD.
  • 00:38:00 Pokud bychom se jako Česko chtěli
    dotáhnout na průměr, což je 3,2 %,
  • 00:38:08 tak podle nejnovější studie
    Institutu pro demokracii
  • 00:38:11 a politickou analýzu o kvalitě
    školství bylo zapotřebí navýšit
  • 00:38:15 roční výdaje na školství, přičemž
    se nebavíme o platech učitelů,
  • 00:38:18 o 50 miliard korun.
  • 00:38:25 Připomínám,
  • 00:38:26 že na rok 2019 jsou výdaje
    státního rozpočtu na školství jako
  • 00:38:30 takové 143 miliard korun.
  • 00:38:36 Pokud bychom se chtěli
    dotáhnout na špičku zemí OECD,
  • 00:38:41 které investují zhruba čtyři % HDP,
  • 00:38:47 museli bychom vydat o 85 miliard
    korun více.
  • 00:38:52 Slyší na to pan premiér?
  • 00:38:54 Pokud se podívám na nárůst,
  • 00:38:59 tak 143 miliard korun
    je bez vysokých škol.
  • 00:39:20 Je to na regionální školství.
  • 00:39:22 Předtím nebyla dynamika žádná.
  • 00:39:28 V letošním roce
    věřím, že to bude 15,
  • 00:39:30 protože v rozpočtu
    nejsou žádné díry.
  • 00:39:38 Trend musí pokračovat
    za volební období.
  • 00:39:43 Díra je obrovská.
  • 00:39:44 Trvalo 20 let, než jsme
    to vyhloubili.
  • 00:39:52 Máte jistotu, že to bude
    v dalších letech,
  • 00:39:54 když se podíváte do přípravy
    státního rozpočtu
  • 00:39:56 na střednědobé výhledy?
  • 00:39:59 Jistotu nemám.
  • 00:40:07 Rok 2022 je taktika
    Ministerstva financí.
  • 00:40:15 Chci bojovat ve druhé
    fázi přípravy rozpočtu.
  • 00:40:17 Mám pocit, že to je přesně
    ten pozitivní signál,
  • 00:40:20 který chceme vidět, to znamená,
  • 00:40:21 že navyšování musí pokračovat
    i za volební období.
  • 00:40:28 Země, které mají úspěšné školství,
  • 00:40:30 mají politickou stabilitu
    a finanční stabilitu.
  • 00:40:36 Ohradil bych se, že politici
    něco nedělají.
  • 00:40:41 Nejen v Praze si uvědomujeme,
    že finance jsou jedna věc.
  • 00:40:45 Druhá věc je, že lidé
    se musí nadchnout.
  • 00:40:49 Proto podporujeme
    vzdělanostním festivalům.
  • 00:40:52 Třeba v listopadu bude
    v Praze festival.
  • 00:40:57 Slibujeme si,
  • 00:40:58 že učitelé tam mohou přijít a mohou
    se nadchnout pro svoji práci.
  • 00:41:03 Učitel je krásná práce.
  • 00:41:04 Kdybychom si učitelů zeptali,
    drtivá většina to potvrdí,
  • 00:41:09 ale aby nevyhořeli, potřebují
    vidět, jak se to dělá jinde.
  • 00:41:15 Potřebují si sdělit zkušenosti.
  • 00:41:17 To je také to, co nás od úspěšných
    vzdělávacích systémů trochu dělí.
  • 00:41:23 Narážíte na to, s čím přichází
    poslanecký klub Starostů?
  • 00:41:29 Že by učitelé měli
    mít nárok na volno?
  • 00:41:41 Tím chcete zvýšit atraktivitu?
  • 00:41:45 Pokud by to bylo pod kontrolou
    ředitele a ředitel by uznal
  • 00:41:49 za vhodné,
  • 00:41:50 že se musí vyjet do zahraničí
    pro nasbírání zkušeností,
  • 00:41:53 byl by to dobrý návrh.
  • 00:41:59 Podpoříte to?
  • 00:42:01 Budete se tomu
    vyjadřovat jako vláda?
  • 00:42:03 Já jsem to komentoval.
  • 00:42:05 Nápad je určitě dobrý.
  • 00:42:08 Pokud ho dám do kontextu s tím,
    v jaké situaci se nacházíme,
  • 00:42:11 tak teď nám chybí učitelé.
  • 00:42:13 Chybí jich dramaticky mnoho.
  • 00:42:18 Je to skvělý nástroj na podporu
    proti syndromu vyhoření.
  • 00:42:28 Učitel se bude muset
    připravovat celoživotně.
  • 00:42:31 Svět se bude proměňovat a učitel
    by se také měl proměňovat,
  • 00:42:34 k čemuž potřebuje prostor.
  • 00:42:38 Co se týče technického zpracování,
    návrh jsem detailně nestudoval.
  • 00:42:44 Principiálně proti němu nejsem.
  • 00:42:46 Bohužel nejsme v situaci,
    že učitele, které máme,
  • 00:42:49 můžeme posílat někam na rok.
  • 00:42:51 Teď nám chybí 1000 učitelů.
  • 00:43:00 Nechci to pojímat jako prázdniny.
  • 00:43:06 Když bude učitel vědět,
  • 00:43:08 že jednou za 10 let bude moci něco
    takového podniknout se souhlasem
  • 00:43:12 ředitele a přesně
    danými podmínkami,
  • 00:43:16 bude se vzdělávat v jazycích.
  • 00:43:17 Bude se na to připravovat
    a nezakrní.
  • 00:43:22 Bude chtít totiž držet krok.
  • 00:43:25 Tím se zabezpečí
    kontinuální vzdělávání.
  • 00:43:28 Návrh je dobrý.
  • 00:43:29 Skutečně si myslím, že by mohl
    udržet nadšení pro potřebnou práci.
  • 00:43:37 Novela školského zákona je novela,
  • 00:43:40 kterou jste vypracovali
    na Ministerstvu školství.
  • 00:43:45 Týká se to také státních maturit.
  • 00:43:55 Může tato novela z vašeho
    pohledu přispět ke změně,
  • 00:43:58 kvalitativní proměně tuzemského
    vzdělávacího systému právě
  • 00:44:02 v souvislosti se státními
    maturitami,
  • 00:44:04 které měly být vstupenkou na vysoké
    školy a měly sjednotit
  • 00:44:09 úroveň vzdělávání?
  • 00:44:16 Návrh, který máte před sebou, vede
    k tomu, co se děje v systému.
  • 00:44:28 Didaktické testy by zůstaly
    v rukou státu.
  • 00:44:33 Ústní část, slohová
    práce v českém jazyce,
  • 00:44:35 by se vrátila zpět na školy.
  • 00:44:38 To je návrh k normalitě.
  • 00:44:46 Podle mě to je narovnání stavu.
  • 00:44:49 To je stav, o kterém jste
    se bavil se středoškoláky?
  • 00:44:57 Slíbil jste středoškolákům,
  • 00:44:58 že sjednotíte náběh povinné
    maturity z matematiky v roce 2022.
  • 00:45:07 Když se podíváme na to,
  • 00:45:09 jakou prestiž má státní
    maturita po dosavadních letech,
  • 00:45:13 kdy se uskutečnila, je to podle
    vás dostatečné?
  • 00:45:22 Jedním z argumentů pro zavedení
    státní maturity bylo,
  • 00:45:25 že nebyla důvěra,
  • 00:45:26 že všechny střední školy dostatečně
    kvalitně závěrečnou zkoušku konají.
  • 00:45:34 Byl jsem nemile překvapen,
  • 00:45:35 když jsem přišel s tímto návrhem
    ven a ředitelé gymnázií říkali,
  • 00:45:40 že se bude podvádět.
  • 00:45:44 Já musím odmítnout to, že by někdo
    v systému podváděl.
  • 00:45:48 Pokud někdo bude v systému
    podvádět,
  • 00:45:50 od toho je tady Česká
    školní inspekce.
  • 00:45:54 Potom se musí konat.
  • 00:45:56 Apriori odmítat úpravy s tím,
    že se tady zase bude podvádět,
  • 00:45:59 podráží důvěru.
  • 00:46:10 Když si poslechneme
    projev Martina Baxy,
  • 00:46:13 tak podle něho ne všichni
    s úpravou, tedy s novelou,
  • 00:46:17 která je před námi, souhlasí.
  • 00:46:19 Je to velmi radikální změna
    maturit, která podle informací,
  • 00:46:22 které máme, nebyla dostatečně
    diskutována s odborníky.
  • 00:46:24 Setkal jsem se se zástupci,
    kteří s tím nesouhlasí.
  • 00:46:29 Tento návrh určitě bude vyžadovat
    větší zapojení odborné veřejnosti.
  • 00:46:33 Ministerstvo školství
    řadu věcí prosazuje,
  • 00:46:35 aniž by to diskutovalo s odborníky.
  • 00:46:37 Toto je přesně ten případ,
    kdy to musí nastat,
  • 00:46:39 než to doputuje do PS.
  • 00:46:43 Hlasovat pro novelu zákona budete?
  • 00:46:48 Důvěra je velmi důležitá.
  • 00:46:56 Maturitní otázky dříve
    dávaly vyučující.
  • 00:46:59 Nelosovali se.
  • 00:47:00 Prvním výrazem nedůvěry
    bylo, že se začalo losovat.
  • 00:47:04 Nedůvěra ve školství
    způsobuje velké papírování.
  • 00:47:08 Na to by se pan ministr
    měl zaměřit.
  • 00:47:10 Čím více budeme důvěřovat učitelům,
  • 00:47:12 tím více se budou moci věnovat
    dětem a budou mít méně papírování.
  • 00:47:22 Já jsem určitě pro to, abychom
    posílili faktor důvěry.
  • 00:47:27 Také bych zvážil,
  • 00:47:28 jestli v případě přijímacích
    zkoušek na gymnázia také nedat
  • 00:47:31 větší šanci středním školám,
    aby si je upravili k obrazu svému.
  • 00:47:39 Mnoho škol ví, jakého
    absolventa chce přijmout.
  • 00:47:42 Je ale velmi svázána.
  • 00:47:44 V tom je potíž.
  • 00:47:47 Velmi stručná reakce
    ministra školství?
  • 00:47:50 Co se týče jednotných
    přijímacích zkoušek, je to 60 %.
  • 00:47:56 Je na debatu,
  • 00:47:57 jestli to nemá
    být 50 na 50 % a tím zvýšit možnost
  • 00:48:02 ředitelů pro úpravu
    přijímacích zkoušek.
  • 00:48:05 Pokud důvěřujeme při maturitě,
  • 00:48:07 měli bychom důvěřovat také
    při přijímacích zkouškách.
  • 00:48:09 Ano, to je filozofie, kterou razím.
  • 00:48:11 Kdy to bude reálné?
  • 00:48:18 Pokaždé, když jsem
    tady, tak do půl roku.
  • 00:48:22 Bude to jedna z úprav v rámci
    dalšího školského zákona.
  • 00:48:27 Takže přijdete s další novelou
    školského zákona do půl roku?
  • 00:48:31 Předpokládám.
  • 00:48:45 Ministerstvo školství
    má tři základní legislativní normy.
  • 00:48:49 Já vlastně nemám moc možností,
    co si vybírat.
  • 00:48:54 Cokoliv chci změnit,
    měním ve školském zákoně.
  • 00:49:03 V souvislosti se státními
    maturitami se hovořilo o tom,
  • 00:49:07 že do budoucna by měly vysoké
    školy přikládat větší váhu státním
  • 00:49:12 maturitám a státní maturity
    by se stali jednou ze vstupenek
  • 00:49:17 na VŠ.
  • 00:49:19 Pane rektore,
  • 00:49:20 co slyšíte od vašich fakult
    v souvislosti s přijímacím řízením
  • 00:49:25 a kvalitou státních maturit
    a kvalitou maturantů?
  • 00:49:31 To závisí na typu školy a oboru,
    na který se hlásí.
  • 00:49:37 Při maturitách
    používejme zdravý rozum.
  • 00:49:48 Pokud student napíše sloh
    na 32 řádek, tedy jedna A4,
  • 00:49:53 potom se to odešle a někdo
    to posuzuje, je to nesrovnatelné.
  • 00:50:02 Ať si to domluví mezi
    městy nebo kraji,
  • 00:50:04 aby si to vyměnili
    jednotlivé školy.
  • 00:50:13 Věci se dají zjednodušit.
  • 00:50:15 Ušetřené prostředky se mohou
    dát učitelům.
  • 00:50:20 To je návrh ke zdravému rozumu.
  • 00:50:23 Hlasoval byste pro novelu zákona?
  • 00:50:25 Celé jsem to nečetl,
    ale v tomto bodě ano.
  • 00:50:30 Za druhé tady musíme mít nastavenou
    nějakou celostátní laťku.
  • 00:50:34 Ukončené střední vzdělání
    má mít základní požadavek,
  • 00:50:37 proto by se to mělo srovnat
    na základě zkoušky z českého jazyka
  • 00:50:40 a cizího jazyka.
  • 00:50:42 Výsledky státních
    maturit jsou pozdě.
  • 00:50:51 Přijímací řízení na VŠ, přičemž
    nemyslím talentové zkoušky,
  • 00:50:56 začíná začátkem června.
  • 00:50:58 Maturity končí koncem května.
  • 00:51:01 Student de facto nemá
    možnost toto někam donést.
  • 00:51:06 Státní maturity se dynamicky
    vyvíjí.
  • 00:51:09 Každý rok je to jiné,
  • 00:51:10 takže nejsme schopni nastavit
    podmínky přijímacího řízení,
  • 00:51:14 abychom mohli říci, kolik
    se započítá studentům bodů.
  • 00:51:28 Není tam kontinuální
    řada, abychom to odhadli.
  • 00:51:32 Podmínky pro přijímací řízení
    musí být zveřejněny v říjnu
  • 00:51:35 pro následující akademický rok.
  • 00:51:39 Přijímací zkoušky dělají fakulty
    samy nebo využívají Scio testy.
  • 00:51:55 Někdo může chodit tak dlouho
    na Scio testy,
  • 00:51:57 až se použije ten nejlepší.
  • 00:51:59 To mi nepřipadá moc korektní
    v rámci přijímacího řízení.
  • 00:52:08 Právě Scio testy hleděli
    na státní maturitu.
  • 00:52:12 Mohlo by to být ono.
  • 00:52:16 To jsem optimista, že se to stane.
  • 00:52:21 Teď to tak není.
  • 00:52:28 Když se podíváme na letošní
    maturity, jsou za námi.
  • 00:52:31 Jak dopadly středoškoláci?
  • 00:52:36 U prvních státních maturit v roce
    2013 propadl o 10,5 % žáků.
  • 00:52:44 Dynamika dále rostla.
  • 00:52:46 V roce 2015 a 2016 to bylo
    asi 15 % maturantů, loni 17 %.
  • 00:52:55 Letos se poprvé růst zastavil.
  • 00:52:57 Testy nezvládlo 14 % studentů,
    kteří šli k maturitě poprvé.
  • 00:53:02 Poklesla také
    neúspěšnost maturantů,
  • 00:53:04 kteří si vybrali dobrovolně
    zkoušku z matematiky.
  • 00:53:07 V minulých letech neuspěla
    zhruba pětina až bezmála
  • 00:53:11 čtvrtina studentů.
  • 00:53:12 Letos to bylo 15,5 %.
  • 00:53:16 O čem výsledky vypovídají?
  • 00:53:19 Teď bych měl vyskočit radostně
    ze židle a říci, že se ukazuje,
  • 00:53:22 že všichni jsou připraveni na novou
    maturitu z matematiky,
  • 00:53:27 která bude povinná.
  • 00:53:28 Ale neudělám to.
  • 00:53:29 Je to samozřejmě velmi pozitivní
    posun správným směrem.
  • 00:53:35 Není v zájmu státu,
    aby tedy měl lidí,
  • 00:53:39 kteří neúspěšně ukončí
    maturitní vzdělání.
  • 00:53:46 Chci se dále podívat na to,
    co jsem avizoval minula.
  • 00:53:48 To je obsah zkoušky z matematiky.
  • 00:53:52 Chci vědět, kde studenti
    dělají nejvíce chyb.
  • 00:53:56 Pojďme se bavit o obsahu, pojďme
    se bavit o užitečnosti obsahu.
  • 00:54:00 A proměnlivost obsahu?
  • 00:54:05 Slyšel jste od rektora,
  • 00:54:06 že kdyby podmínky u státních
    maturit byly předvídatelnější,
  • 00:54:10 bylo by možné je zapracovat
    do podmínek přijímacího řízení,
  • 00:54:15 které musí být vyvěšené na podzim.
  • 00:54:17 Akademické senáty je schvalují
    v červnu.
  • 00:54:20 Pravidla by musela být jasné
    na podzim předcházejícího roku.
  • 00:54:30 Co se týče obtížnosti maturitních
    testů jde toto zlepšení na vrub
  • 00:54:38 tomu, že se prodloužil čas,
    který je umožněn na zpracování.
  • 00:54:58 Velmi stručná reakce?
  • 00:54:59 Je skutečně třeba propojit státní
    maturity a přijímací zkoušky.
  • 00:55:04 Princip, že kdo má více peněz,
  • 00:55:06 si vícekrát zaplatí test a má větší
    šanci být přijat, je nepřijatelné.
  • 00:55:11 Děkuji vám za diskuzi.
  • 00:55:14 Mými hosty byli ministr školství,
  • 00:55:16 mládeže a tělovýchovy
    Robert Plaga z Hnutí ANO.
  • 00:55:19 Děkuji.
  • 00:55:20 Děkuji rektoru Univerzity
    Karlovy Tomáš Zimovi.
  • 00:55:24 Děkuji za pozvání.
  • 00:55:26 Hezké odpoledne.
  • 00:55:27 Děkuji pedagogovi,
    poslanci Janu Čižinskému.
  • 00:55:31 Děkuji za pozvání.
  • 00:55:33 Takové byly dnešní
    otázky a připomíná,
  • 00:55:35 že nás najdete na webu ČT 24.
  • 00:55:37 Hezký zbytek neděle
    ve společnosti ČT 24.

Související