iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
27. 1. 2019
12:05 na ČT24

1 2 3 4 5

7 hlasů
13382
zhlédnutí

Otázky Václava Moravce

Co a proč se má učit ve školách? Ministr školství Robert Plaga v unikátní debatě se studenty středních škol.

55 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Otázky Václava Moravce 2. část

  • 00:00:23 Jste na správné adrese, tady
    je zpravodajská jednička v zemi,
  • 00:00:26 ČT 24.
  • 00:00:27 O jakých tématech se po dnešních
    Otázkách začne mluvit?
  • 00:00:32 Já vás vítám u přijímacích zkoušek.
  • 00:00:35 Co a proč se má učit ve školách?
  • 00:00:37 Studenti versus ministr.
  • 00:00:39 Diskutovat přijde ministr
    školství Robert Plaga a studenti
  • 00:00:42 středních škol.
  • 00:00:44 Třídní učitelka nám známkovala
    maturitu.
  • 00:00:49 Dnes to dělá nějaká instituce.
  • 00:00:50 Je to absurdní.
  • 00:00:52 Státní maturita jako věčné téma.
  • 00:00:55 A pro koho má být povinné?
  • 00:00:57 Odkdy?
  • 00:00:58 Jak důležitá je maturitní zkouška?
  • 00:01:00 Co mají studenti u ní ukázat?
  • 00:01:02 Jak střední školy připraví
    studenty pro život?
  • 00:01:04 Téma druhé části otázek.
  • 00:01:08 Ještě jednou vám všem divákům
    ČT 24 hezké nedělní odpoledne.
  • 00:01:15 Školství ovlivňují politické spory.
  • 00:01:17 Snaha krajů o zavedení pevné
    hranice úspěšnosti pro příjem
  • 00:01:21 na SŠ, spory kolem
    obědů pro děti zdarma,
  • 00:01:26 spekulace kolem možného
    odvolání ministra školství.
  • 00:01:32 Učitelé se ale přesto
    dočkali vyšších platů.
  • 00:01:40 Plat se posouvá o 15 %,
    což je necelých 40 tis.
  • 00:01:46 Stále není jasné,
  • 00:01:48 zda slibovaný nárůst přijde
    také v následujících letech.
  • 00:01:54 Mé pozvání přijali ministr školství
    mládeže a tělovýchovy Robert Plaga.
  • 00:01:59 Dobrý den.
  • 00:02:00 Vítám tři studenty středních škol.
  • 00:02:02 Z druhého ročníku je to Kristýna
    Komůrková,
  • 00:02:05 která je z gymnázia Tomáše
    Garrigue Masaryka v Litvínově.
  • 00:02:08 Dobrý den.
  • 00:02:12 Pozvání přijal také muž třetího
    ročníku Erik Zabrucký
  • 00:02:15 z Valašského Meziříčí.
  • 00:02:18 Krásné nedělní odpoledne.
  • 00:02:20 Ve čtvrtém ročníku střední školy,
  • 00:02:21 konkrétně střední zdravotnické
    školy pátého května v řadě
  • 00:02:24 je Michal Chochol.
  • 00:02:26 Děkuji, že jste hostem.
  • 00:02:29 Kristýna, kdybyste byla
    ministryně školství,
  • 00:02:32 jaký krok byste učinila
    z pohledu studentky?
  • 00:02:40 Zavedl bych povinnou maturitu
    z matematiky a zvedla bych
  • 00:02:45 učitelům platy.
  • 00:02:46 To jsou 1. 2 kroky?
  • 00:02:48 Ano, protože si to zaslouží.
  • 00:02:50 Ostatní středoškoláci vás nebudou
    mít moc rádi,
  • 00:02:52 protože zpravidla slýchávám,
  • 00:02:54 že nechtějí mít povinnou
    maturitu z matematiky.
  • 00:02:58 Vy se těšíte?
  • 00:02:59 Vás se bude týkat.
  • 00:03:01 Ano, jsem první ročník, který
    bude maturovat z matematiky.
  • 00:03:04 Eriku?
  • 00:03:09 Souhlasím se zvýšením
    platů pro učitele.
  • 00:03:13 Všichni jsme se samozřejmě setkali
    s učiteli takovými nebo jinými,
  • 00:03:18 ale práce učitele není jednoduchá.
  • 00:03:25 Někdy tomu přispíváme
    také my studenti.
  • 00:03:30 Záleží na tom, jestli
    si to uvědomujete,
  • 00:03:33 že by učitelé mohli dostávat
    kvůli vám rizikové příplatky?
  • 00:03:38 Kvůli mně asi ne.
  • 00:03:39 Možná kvůli jiným studentům.
  • 00:03:45 Další věc je takový kompromis mezi
    kreativitou a kvantem informací
  • 00:03:53 v hodinách.
  • 00:03:55 Jde o to, aby to nebylo monotónní
    systém vyučovacích hodin,
  • 00:03:59 ale abychom jako studenti měli
    kompromis mezi kreativitou
  • 00:04:05 v hodinách a kvantem informací.
  • 00:04:10 Michael?
  • 00:04:11 Částečně souhlasím se studenty.
  • 00:04:16 Rozhodně bych zvýšil
    učitelům platy.
  • 00:04:19 Pokud bere učitel při svém
    vysokoškolském vzdělání stejně jako
  • 00:04:24 někdo, kdo absolvoval střední
    školu, je to nepřijatelné.
  • 00:04:29 Rozhodně bych byl důslednější
    ve vybírání oborů,
  • 00:04:33 které mají povinnost maturovat
    z matiky a které nikoliv.
  • 00:04:37 Máme tři hlavní témata.
  • 00:04:39 Platy učitelů,
    maturita z matematiky,
  • 00:04:43 státní maturita jako
    taková a způsob výuky.
  • 00:04:46 Jste spokojeni s tím, co vám nabízí
    vzdělávací systém?
  • 00:04:52 Memorování, kompromis mezi
    dovednostmi a fakty a daty.
  • 00:04:58 Michale?
  • 00:05:02 Já jsem rád,
  • 00:05:04 že se ze škol odstranil učení
    bez souvislostí a mnohem častěji
  • 00:05:11 se setkáváme s tím, že učitelé
    říkají pouze jak, ale také proč,
  • 00:05:17 k čemu je to dobré.
  • 00:05:20 Není to ale ve všech předmětech.
  • 00:05:22 V čem si myslíte,
  • 00:05:23 že vás škola dostatečně nepřipraví
    na život ve 21. století jako
  • 00:05:28 tu nejmladší generaci?
  • 00:05:30 Nerozumím otázce.
  • 00:05:33 Existují nějaké předměty,
  • 00:05:35 u kterých vás jejich obsah
    nepřipravuje dostatečně na život
  • 00:05:39 ve 21. století?
  • 00:05:47 To může být třeba český jazyk.
  • 00:05:52 Neustále se setkávám
    s opisováním tabule.
  • 00:05:57 V některých předmětech
    to tak skutečně je.
  • 00:06:04 Kdyby se do výuky
    zahrnuli třeba pokusy.
  • 00:06:16 Máte takové předměty,
    kde máte pocit,
  • 00:06:18 že jejich obsah
    zůstává ve 20. století
  • 00:06:21 a je to marnění času?
  • 00:06:25 Jsem student gymnázia,
  • 00:06:26 takže se často setkávám
    s takovou poznámkou,
  • 00:06:31 že my přece musíme vědět všechno,
  • 00:06:34 protože jsme budoucí elita
    národa jakožto gymnazisté.
  • 00:06:40 Někdy si říkáme, na co to budeme
    potřebovat.
  • 00:06:43 Oni odpovídají, že to budeme
    potřebovat.
  • 00:06:55 Jsou předměty, ve kterých
    jsou důležité vazby.
  • 00:07:01 My máme matematiku, potom 10 minut
    přestávku a potom je další předmět.
  • 00:07:09 Všechno souvisí se vším.
  • 00:07:12 Mezipředmětové vazby
    jsou velmi důležité.
  • 00:07:15 Máte pocit, že jich je málo?
  • 00:07:19 Záleží na učitelích.
  • 00:07:21 Někdo ty vazby dává.
  • 00:07:23 Když je písemná práce ze zeměpisu,
  • 00:07:25 měla by tam být třeba
    jedna další otázka,
  • 00:07:27 která by se zabývala také
    ničím jiným než zeměpisem.
  • 00:07:34 Kristýno?
  • 00:07:37 Souhlasím s Erikem,
  • 00:07:38 také jsem na osmiletém
    gymnáziu a všechny předměty
  • 00:07:41 mám na stejné úrovni.
  • 00:07:43 Často se setkávám s tím, že spousta
    věcí je pro mě neužitečných,
  • 00:07:49 protože už se umím zaměřit
    do určité oblasti.
  • 00:07:53 Vím, co mě baví.
  • 00:07:57 Říkám si, že věci z chemie vůbec
    nepotřebuji, protože je nevyužiji.
  • 00:08:05 Zrušila byste chemii?
  • 00:08:08 Určitě ne.
  • 00:08:10 Jen si říkám, že to nepotřebuji.
  • 00:08:12 Jak se vám to poslouchá,
    pane ministře?
  • 00:08:14 Dobře, třikrát padlo zvýšení platu,
  • 00:08:18 takže v této rovině není
    problém a jsem rád,
  • 00:08:20 že tato strategie má podporu
    i mezi studenty.
  • 00:08:25 Co se týče povinné matematiky,
    tak názory jsou různorodé.
  • 00:08:32 Co se týče kreativity a kvanta
    informací, tak poté,
  • 00:08:40 co jsme opustili osnovy, záleží
    hodně na kvalitě učitele.
  • 00:08:43 Právě proto musí být toto
    povolání atraktivní a musí
  • 00:08:46 tam být ti nejlepší.
  • 00:09:01 Teď panuje taková volnost.
  • 00:09:03 My potřebujeme jako ministerstvo
    a stát vytvořit prostor
  • 00:09:08 pro učitele, aby se dostali
    k průřezovým tématům.
  • 00:09:13 Mohu reagovat?
  • 00:09:16 Když vytvoříte prostor,
  • 00:09:17 tak ne každý učitel je schopný
    ten prostor náležitě využít.
  • 00:09:24 Když uvolníte centralizaci a dáte
    prostor na osobní rozvoj,
  • 00:09:29 tak ne každý učitel to bere
    jako pobídku k práci,
  • 00:09:33 ale spíš jako úlevu.
  • 00:09:44 Chtělo by to mít i nějaký
    návod, jak prostor využít.
  • 00:09:47 Pane ministře, hledání hranice?
  • 00:09:51 Narazili jsme na to u finanční
    gramotnost, mediální gramotnosti,
  • 00:09:55 propojování jednotlivých vazeb,
  • 00:10:00 které jsou důležité pro život
    v jednadvacátém století.
  • 00:10:03 Cítíte slabá místa, o kterých
    mluví Erik?
  • 00:10:07 Určitě tam jsou.
  • 00:10:12 Musíme si definovat roli státu
    a ministerstva školství.
  • 00:10:14 Souhlasím s tím, že metodická
    podpora,
  • 00:10:17 někteří si neví totiž rady
    s prostorem, je důležitá.
  • 00:10:27 Klíčem musí být ředitel školy.
  • 00:10:30 Proto tvrdím, že zvyšování platů
    nemůže být pouze v tarifech.
  • 00:10:37 Chci, aby větší balík
    prostředků získal ředitel,
  • 00:10:39 který může ocenit ty nejlepší,
  • 00:10:41 kteří dávají do výuky
    přidanou hodnotu.
  • 00:10:44 To může být motivační faktor, který
    udrží v systému kvalitní lidi.
  • 00:10:49 Ti,
  • 00:10:50 kteří by chtěli prostor využít
    jiným způsobem a nevyplnily
  • 00:10:56 by ho zajímavou výukou,
    by se potom snažili.
  • 00:11:04 Platy si nechám na závěr jako téma.
  • 00:11:07 Rámcově vzdělávací programy.
  • 00:11:09 To je zaklínadlo, podle
    kterého učitelé učí.
  • 00:11:13 Vy jako studenti
    dostáváte obsah výuky.
  • 00:11:16 Vy jste přišel do úřadu s tím,
    když jste byl náměstek,
  • 00:11:20 že by se měla vést diskuze
    o rámcových vzdělávacích programech
  • 00:11:24 a mělo by docházet k většímu
    hledání souvislostí,
  • 00:11:27 nikoliv memorování faktů.
  • 00:11:29 Jste spokojen s tím, jak se mění
    rámcové vzdělávací programy?
  • 00:11:34 Musím říct, že to není něco,
    co by se objevilo s mým příchodem.
  • 00:11:41 Revize rámcových vzdělávacích
    programů po 15 letech,
  • 00:11:44 kdy proběhla reforma, je důležitá.
  • 00:11:49 Je otázkou, nakolik je provázaná
    s tím, jak a co chceme učit,
  • 00:11:55 jakého člověka chceme
    připravit třeba na rok 2030.
  • 00:11:58 Debata by se neměla vést
    na současném půdorysu,
  • 00:12:01 ale měli bychom se ptát,
  • 00:12:02 jak má vypadat
    vzdělávání v roce 2030.
  • 00:12:05 Od toho bychom měly odvíjet
    rámcově vzdělávací programy,
  • 00:12:08 které se nakonec rozpadnou
    do školních vzdělávacích programů.
  • 00:12:14 Jste spokojen s tím,
  • 00:12:16 jak daleko je reforma rámcových
    vzdělávacích programů?
  • 00:12:20 Nemůže to být například bránění
    ze strany České školní inspekce
  • 00:12:26 kvůli tomu, že má nějaké
    informační systémy?
  • 00:12:33 Já to nepředpokládám
    z jednoho důvodu,
  • 00:12:38 protože tematická zpráva České
    školní inspekce potvrzuje,
  • 00:12:42 že současné rámcové
    vzdělávací programy jsou
  • 00:12:44 přehlcené informacemi.
  • 00:12:46 Chybí prostor na procvičování.
  • 00:12:50 Nepracují s tím, co by tam podle
    mě mělo být, to je jádrové učivo,
  • 00:12:55 které by si měli osvojit všichni.
  • 00:13:00 Vnímám pozitivní efekt
    správy školské inspekce.
  • 00:13:06 Vnímáte, že je snaha brzdit
    rámcové vzdělávací snahy?
  • 00:13:15 To si nemyslím,
  • 00:13:16 ale mělo by to probíhat
    koordinovaně podle toho,
  • 00:13:18 jak chceme, aby vypadalo
    vzdělávání v roce 2030.
  • 00:13:24 Jde o to, aby to bylo více
    provázáno s odbornou veřejností.
  • 00:13:33 Kdy skončí revize?
  • 00:13:38 Myslím si,
  • 00:13:39 že revize rámcových vzdělávacích
    programů sice běží už dva roky,
  • 00:13:42 ale rád bych debatu v dubnu
    otevřel veřejnosti.
  • 00:13:48 Před Vánoci jsem říkal,
    že se raději nechám vláčet za to,
  • 00:13:52 že to ještě není hotové,
    než by to bylo špatně.
  • 00:13:56 Celý proces si představuji
    jako mnohem otevřenější.
  • 00:14:01 Když se bavíme o budoucnosti zhruba
    za 10 let, tak záleží na kvalitě.
  • 00:14:09 V únoru budou podklady
    dány široké veřejnosti.
  • 00:14:15 Chci, aby v únoru byla
    konference o cílech vzdělávání.
  • 00:14:19 Vznikly totiž studie, o kterých
    se můžeme bavit.
  • 00:14:23 Jsou samozřejmě rámcové
    vzdělávací programy,
  • 00:14:27 kde došlo k nějakým aktualizacím.
  • 00:14:28 Tomu bránit nebudu, pokud
    je to ku prospěchu současné výuky.
  • 00:14:43 Slýcháváte, studenti,
  • 00:14:44 od svých učitelů zaříkávadlo
    rámcové vzdělávací programy?
  • 00:14:49 Když si stěžujete na obsah výuky?
  • 00:14:53 Před několika dny jsem měl možnost
    nahlédnout do rámcových
  • 00:14:56 vzdělávacích programů.
  • 00:14:57 Mám pocit, že v některých
    nejsou aktuální témata,
  • 00:15:01 která by se měla řešit.
  • 00:15:05 Jsou to třeba obnovitelné zdroje
    nebo v oblasti chemie látky
  • 00:15:09 znečišťující naše prostředí.
  • 00:15:13 O tom by se mělo více učit.
  • 00:15:16 To jsou aktuální problémy.
  • 00:15:23 Je skutečně mnoho informací, které
    nám skutečně nebudou k ničemu.
  • 00:15:28 Pane ministře?
  • 00:15:30 Souhlasím s tím, že doba
    za 15 let s extrémně posunula.
  • 00:15:35 Tento svět je přehlcen informacemi.
  • 00:15:37 Dříve se řešilo, jak dostat
    informace ke studentovi,
  • 00:15:41 ale teď se řeší, jak informace
    vyhodnotit.
  • 00:15:53 Já hovořím o provzdušnění
    a vytvoření prostoru.
  • 00:15:56 Chápu, že pro fyzika bude
    důležité vše z fyziky,
  • 00:15:59 ale není podle mě v silách současné
    společnosti a studentů vstřebat
  • 00:16:07 všechno vědění, které
    se objevuje ve světě.
  • 00:16:11 Musíme opravdu jít cestou
    poctivého jádra,
  • 00:16:14 které budou vědět všichni
    bez ohledu na to,
  • 00:16:17 na jaké jsou škole.
  • 00:16:18 Potom se můžeme bavit o nadstavbě.
  • 00:16:20 Možná škarohlídi řeknou,
    že to je zvolnění požadavků,
  • 00:16:25 ale není to tak.
  • 00:16:27 Informací je extrémně mnoho.
  • 00:16:28 Souhlasím.
  • 00:16:30 Je velmi složité uvědomit si,
  • 00:16:33 že školský vzdělávací systém
    nás má připravit na budoucnost,
  • 00:16:38 ale my nevíme, jaká bude.
  • 00:16:42 Vůbec vám nezávidím vaši pozici.
  • 00:16:47 Školství je určitá příprava
    na něco, co nevíme, že nás čeká.
  • 00:16:52 Proto je problém sehnat
    učitele informatiky,
  • 00:16:59 který vystuduje vysokou školu.
  • 00:17:00 Ten už totiž není aktuální.
  • 00:17:16 Závidíte jim maturitu?
  • 00:17:19 Chtěl byste se vrátit
    do školních let?
  • 00:17:22 Tak těžkou otázku
    jsem ještě nedostal.
  • 00:17:25 Samozřejmě bych se chtěl
    vrátit do školních let.
  • 00:17:32 Na druhou stranu se doba
    neuvěřitelně zrychluje.
  • 00:17:37 To, co platilo u mého tchána,
  • 00:17:40 který nastoupil do brněnských
    veletrhů a výstav a pracoval
  • 00:17:45 tam 40 let, platit
    v budoucnu nebude.
  • 00:17:47 Už to neplatí dnes.
  • 00:17:51 Předvídání budoucnosti
    je nesmírně obtížné.
  • 00:17:55 Státní maturita.
  • 00:17:57 Čeho se nejvíce bojíte
    v souvislosti s tím, co vás čeká?
  • 00:18:02 Já osobně mám větší strach
    ze školní části maturitní zkoušky,
  • 00:18:06 tedy z ústní zkoušky.
  • 00:18:11 Díky různým internetovým stránkám
    si můžeme vyzkoušet různé úlohy.
  • 00:18:19 Učitelé nám dávají
    některé úlohy do testů.
  • 00:18:24 Máme tedy možnost udělat si určitou
    stimulaci maturitní zkoušky.
  • 00:18:29 Někoho to motivuje,
    někoho demotivuje.
  • 00:18:32 Vás to motivuje?
  • 00:18:33 Momentálně ano.
  • 00:18:36 Státní maturity.
  • 00:18:46 Ministr školství sliboval,
  • 00:18:47 že by měly být slohy opravovány
    na jednotlivých školách.
  • 00:18:53 Co je teď obsahem státních maturit?
  • 00:18:57 Státní maturita se skládá
    z didaktického testu,
  • 00:19:01 písemné a ústní zkoušky.
  • 00:19:03 Povinně maturují studenti z českého
    jazyka a jako druhý předmět mají
  • 00:19:07 buď matematiku nebo cizí jazyk.
  • 00:19:10 Od roku 2020 až 2021 bude
    matematika povinná na gymnáziích.
  • 00:19:15 O rok později na téměř
    všech maturitních oborech.
  • 00:19:19 Kromě toho studenti skládají
    zkoušky v dalších dvou nebo
  • 00:19:22 třech předmětech.
  • 00:19:31 Podívejte se na statistiky.
  • 00:19:33 Kolik % studentů loni
    zkoušku nezvládl?
  • 00:19:40 Podíl se postupně zvyšuje.
  • 00:19:43 Podívejte se na graf.
  • 00:19:48 V prvním roce neuspělo asi pětina,
    v roce 2015 asi čtvrtina.
  • 00:20:03 Vy maturujete letos.
  • 00:20:05 Jaký je strach mezi studenty,
    že skončí mezi neúspěšnými?
  • 00:20:13 Mám strach ze slohové
    práce z českého jazyka.
  • 00:20:16 Jsem toho názoru, že pokud
    nás paní prof. k něčemu vede,
  • 00:20:20 tak se snažíme naplnit
    její představu.
  • 00:20:28 Tím, že naší práci dostane
    úplně jiný pedagog,
  • 00:20:31 může mít úplně jinou představu.
  • 00:20:35 Možná bych u paní
    prof. dostal dvojku,
  • 00:20:38 ale u cizího pedagoga
    by to bylo jiné.
  • 00:20:45 Máte tedy obavu zhodnocení
    hodnotiteli CERMATu?
  • 00:20:49 Ano.
  • 00:20:57 Kantoři, kteří opravují slohové
    práce, jsou svázáni dokumentem,
  • 00:21:03 podle kterého dávají
    bude za určité prvky.
  • 00:21:08 Setkal jsem se s kantorem,
    který říkal,
  • 00:21:10 že by danou slohovou
    práci nepustil,
  • 00:21:12 ale podle dokumentů
    CERMATu musel dát za tři.
  • 00:21:23 Pane ministře, vracím
    se k vašim slibům.
  • 00:21:27 Říkal jste, že na jaře
    přijdete s rozhodnutím,
  • 00:21:30 jak to bude se státními
    maturitami respektive novelou
  • 00:21:35 školského zákona.
  • 00:21:37 Bude?
  • 00:21:39 Doufám, že úřad do mezirezortu
    dopustí během února,
  • 00:21:44 Michala se to týkat nebude.
  • 00:21:53 Bohužel ne.
  • 00:21:56 Bude se to týkat Erika,
    když je ve třetím ročníku?
  • 00:22:02 Obávám se, že ještě ne.
  • 00:22:04 Máme tady ještě Kristýnu.
  • 00:22:06 Tam asi ano.
  • 00:22:08 Takže dříve se nestihne opravování
    slohových prací na školách.
  • 00:22:14 Nechci vzbuzovat plané naděje.
  • 00:22:18 Není jasné, jak dlouho
    to bude trvat.
  • 00:22:31 Neumím si představit,
  • 00:22:32 že během rozběhnutého školského
    roku se podmínky změní.
  • 00:22:41 Co se týče obsahu, tak katalog,
    ze kterého vychází úlohy,
  • 00:22:45 musí být znám 48 měsíců dopředu.
  • 00:22:48 Pokud budeme chtít změnit něco
    obsahově při dodržení zákona,
  • 00:22:52 musíme to měnit čtyři roky dopředu.
  • 00:22:56 Co se týče technické změny,
    dovolím si jednu poznámku.
  • 00:22:58 Už jsem se setkal s tím,
    že rétorika,
  • 00:23:02 že ministerstvo chce přejít na to,
  • 00:23:05 že bude řešit centrálně
    jen didaktické testy, neznamená,
  • 00:23:08 že slohová práce nebude.
  • 00:23:15 Prý si stěžují zaměstnavatele,
  • 00:23:17 že chcete zrušit slohové práce
    a bude pouze didaktický test
  • 00:23:23 z českého jazyka.
  • 00:23:24 Můžeme tedy uklidnit, že maturovat
    ze slohu se bude.
  • 00:23:29 Určitě tam bude slohová práce.
  • 00:23:37 Opravdu si myslím, že přidanou
    hodnotou je právě to,
  • 00:23:41 že slohovou práci hodnotí na škole,
    kde student působí.
  • 00:23:47 Centrální hodnocení potom v mnohých
    případech přechází k formálnímu
  • 00:23:51 hodnocení bez znalostí člověka.
  • 00:23:56 Jsem schopný žít s tím,
    že konkrétní pedagog proto,
  • 00:24:01 že to ten den nevyšlo tip ťop,
    přidá pl stupně.
  • 00:24:05 Podle mě to pro budoucnost
    člověka nic nemění.
  • 00:24:11 Vás už se to týkat nebude.
  • 00:24:13 Je to škoda.
  • 00:24:15 Je ale důležité, že věci se změní.
  • 00:24:25 Je fakt,
  • 00:24:26 že umění nemá hranice a slohové
    práce jsou umělecké výtvory.
  • 00:24:37 Považujete slohovou
    práci za umělecký výkon?
  • 00:24:41 Určitě.
  • 00:24:44 Slohová práce je kompromis mezi
    kreativitou a nějakými pravidly.
  • 00:24:50 Jsem udiven.
  • 00:24:51 Díkybohu, pokud vás češtinář vede
    k tomu, že to bude umělecký výkon.
  • 00:24:59 Aby to nebyly pouze slohové práce
    založené na faktech a chudých
  • 00:25:03 výrazových prostředcích.
  • 00:25:13 Slohové práce jsou určitě umění.
  • 00:25:15 Pokud dáte, pane ministře,
    prostor učitelům,
  • 00:25:19 aby práce mohly kontrolovat
    ve škole, je to ku prospěchu.
  • 00:25:24 Co bude ještě součástí
    novely školského zákona,
  • 00:25:30 kterou chcete do konce
    února předložit na vládě?
  • 00:25:36 Do konce února do mezirezortního
    připomínkového řízení.
  • 00:25:40 Bude to měsíc nebo
    dva v mezirezortu?
  • 00:25:43 Mohlo by to být na vládě
    po měsíci a půl.
  • 00:25:46 Takže na začátku dubna.
  • 00:25:49 Materiál by se týkal maturit
    ve školním roce 2020/2021?
  • 00:25:56 Kdy budete maturovat?
  • 00:25:57 2020/2021.
  • 00:26:04 Co bude předmětem dalších
    změn školského zákona?
  • 00:26:08 Pokud to má jít rychlou cestou,
  • 00:26:09 tak to bude skutečně
    pouze změna formy,
  • 00:26:13 které jsme hovořili v případě
    slovních prací.
  • 00:26:18 Nebude se měnit
    maturita jako taková.
  • 00:26:29 To, co je také k diskuzi,
    je sladit termíny,
  • 00:26:31 aby byla povinná maturita
    z matematiky také
  • 00:26:33 v tom roce 2020/2021.
  • 00:26:43 To znamená,
  • 00:26:44 že by Michal jako student
    specializované školy maturoval
  • 00:26:48 z matematiky v roce
    2021/2022 a studenti gymnázií
  • 00:26:54 v roce 2020/2021.
  • 00:27:06 Povinná maturita z matematiky
    by byla v tom dalším termínu?
  • 00:27:11 Je to varianta, která
    je teď na stole.
  • 00:27:18 Myslím si,
  • 00:27:19 že pokud se budeme bavit dále
    o povinné maturitě z matematiky,
  • 00:27:24 možná dojdeme také k tomu,
    že sladění termínu není špatné.
  • 00:27:30 To znamená, že Kristýny
    by se to netýkalo.
  • 00:27:35 Na začátku říkala, že jako první
    by maturovali povinně z matematiky.
  • 00:27:40 Posunulo by se to ale na termín
    pro specializované střední školy.
  • 00:27:51 Dává logiku, aby byl jeden termín.
  • 00:27:56 Čím dříve ji uděláte,
    tím to bude lepší,
  • 00:27:59 protože bychom si měli uvědomit,
  • 00:28:01 že žijeme v technologicky
    vyspělé době.
  • 00:28:05 Matematika jde s tím ruku v ruce.
  • 00:28:08 Když maturitu postavíte nikoliv
    na hlubokých matematických
  • 00:28:13 znalostech, ale čistě na dobrých
    dovednostech,
  • 00:28:16 tak maturity by byly správně.
  • 00:28:23 Já studuji obor
    zdravotnické lyceum,
  • 00:28:25 kdybych byl v ročníku Kristýny,
  • 00:28:27 také by musel za dva roky
    maturovat.
  • 00:28:31 Vy spadáte pod gymnázia?
  • 00:28:36 Ano.
  • 00:28:38 Jelikož má moje škola dalších
    šest oborů, tak vidím,
  • 00:28:42 že rozdíly v matematice
    jsou nesmírné.
  • 00:28:45 V rámci jedné školy?
  • 00:28:48 Ano.
  • 00:28:49 Je to samozřejmě z toho důvodu,
    že ostatní studenti vědí,
  • 00:28:53 že matematiku nebudou potřebovat.
  • 00:28:55 Mají praktickou výuku
    mimo školní budovu,
  • 00:28:59 takže se na matematiku
    tolik nezaměřují.
  • 00:29:03 Myslím si, že k ničemu
    jim to nepřidá.
  • 00:29:08 Po absolvování maturity už mohou
    nastoupit do práce,
  • 00:29:13 Jde o obsah maturity,
    jak říkala Kristýna.
  • 00:29:19 Vkládají do vás naděje.
  • 00:29:22 Jde o obsah maturity z matematiky.
  • 00:29:25 To skutečně záleží na ministru
    školství.
  • 00:29:32 Já jsem rád, že to zaznělo,
    ačkoliv mi to sebralo triumf,
  • 00:29:35 který jsem chtěl říci.
  • 00:29:38 Na debatě o povinné maturitě
    z matematiky z předchozích
  • 00:29:41 let mě zaráží fakt,
    že se bavíme o tom,
  • 00:29:44 kdo to bude mít povinné a odkdy.
  • 00:29:48 Nebavíme se však o obsahu.
  • 00:29:50 Vycházíme z toho,
  • 00:29:51 že obsah je daný katalogem
    požadavků a vychází z rámcových
  • 00:29:55 vzdělávacích programů.
  • 00:30:01 Já souhlasím s tím, že dnešní
    doba je natolik technická,
  • 00:30:06 že matematika se nás týká
    mnohem více než v minulosti.
  • 00:30:12 Je to přesně o tom, že když máme
    státní maturitu z matematiky,
  • 00:30:17 která je společná pro gymnázia
    i střední školy, musíme hledat to,
  • 00:30:22 co je společné.
  • 00:30:30 Když Kristýna byla trochu zklamaná,
  • 00:30:32 že by pro gymnázia a lycea
    byl termín posunut na rok 2021,
  • 00:30:41 tím pádem by měla gymnázia
    a lycea rok odklad,
  • 00:30:51 tak ten čas byste využili
    na to, abyste řešili,
  • 00:30:55 jak změnit obsah
    maturity z matematiky?
  • 00:31:02 Víte,
  • 00:31:03 že téma státní maturity
    z matematiky se řeší
  • 00:31:06 už od roku 2008, kdy to bylo
    zákonem stanoveno.
  • 00:31:10 Rozběhlo se to v roce
    2011 a od té doby neustále řešíme,
  • 00:31:12 co má být státní maturita.
  • 00:31:15 Ukázalo se, že to není automatická
    vstupenka na vysokou školu.
  • 00:31:23 Vrátíme se k základu.
  • 00:31:31 Je to minimální kvalita,
    minimální základ,
  • 00:31:33 který stát požaduje na všech
    středních školách a zároveň
  • 00:31:36 jde o to, aby to bylo užitečné.
  • 00:31:41 To je koncept debaty,
    kterou bychom měli vést.
  • 00:31:49 Já bych byl pro,
  • 00:31:50 kdyby některé obory jako gymnázia
    a lycea měli těžší verzi matematiky
  • 00:31:55 a zbylé obory lehčí verzi.
  • 00:31:57 Pan ministr už to říkal.
  • 00:32:00 Kdyby za tři roky maturovali
    z matematiky první studenti,
  • 00:32:05 tak by hodně studentů neuspělo.
  • 00:32:15 Kdyby se ale obtížnost snížila,
  • 00:32:18 bylo by to velmi lehké pro studenty
    gymnázií a lyceí.
  • 00:32:27 To je nedostatek jedné laťky,
  • 00:32:29 kterou nastavujete x desítek
    1000 lidí, kteří budou maturovat.
  • 00:32:35 Máte škálu přes gymnázia,
    lycea až školy,
  • 00:32:38 kde matematika není
    hlavní disciplínou.
  • 00:32:46 Já bych se nejvíce zhlédl
    v adoptivních testech.
  • 00:32:57 Test by mohl přesně poznat,
  • 00:32:59 jak na tom studenty a potom
    by byla šance,
  • 00:33:02 kdyby to bylo třeba 850 bodů
    z 1000, že se školy shodnou,
  • 00:33:05 že to stačí na technický obor.
  • 00:33:11 Zatím bychom se ale měli bavit
    skutečně o té základní hranici.
  • 00:33:17 A ty adaptivní testy mohou
    být hudbou budoucnosti.
  • 00:33:22 Musíme si to uvědomit
    z druhé strany.
  • 00:33:28 Na co bude student potřebovat
    maturitní vysvědčení do budoucna?
  • 00:33:34 Můžeme říci, že maturitní
    vysvědčení potřebujeme na to,
  • 00:33:38 aby nás přijali do zaměstnání.
  • 00:33:46 Je otázkou, na jaké
    obtížnosti má maturita být.
  • 00:33:50 Chceme tady mít studenty,
  • 00:33:52 kteří budou mít maturitu nebo
    zvedneme maturitu na vyšší úroveň,
  • 00:33:57 čímž pádem by mělo
    maturitu méně lidí.
  • 00:34:17 To podle mě není k zahození,
    protože by se tím zvedla úroveň.
  • 00:34:26 Dnes se ptáme, co je vlastně
    dnes maturita, protože % lidí,
  • 00:34:30 kteří odmaturují, je vysoké.
  • 00:34:40 Kdyby měl maturitu jeden
    ze tří, což přeháním,
  • 00:34:42 tak by se úplně obrátila společnost
    a vnímání maturitní zkoušky.
  • 00:35:05 Je otázkou,
  • 00:35:06 jestli mít co nejvzdělanější
    společnost nebo udělat úzkou
  • 00:35:10 skupinu z těch nejvzdělanějších,
  • 00:35:12 protože nastavíte
    tak přísná kritéria?
  • 00:35:14 Určitě.
  • 00:35:18 Je shoda mezi vámi třemi?
  • 00:35:21 Nebude to podle mě shoda.
  • 00:35:27 Myslíte si,
  • 00:35:28 že úroveň je dnes nízká a vzniká
    devalvace maturitní zkoušky?
  • 00:35:37 Ano.
  • 00:35:38 Michael?
  • 00:35:41 Já bych rozdělil maturitu
    na státní a školní.
  • 00:35:45 Školní maturita mi připadá
    složitější,
  • 00:35:50 protože se musím naučit
    určité kvantum informací.
  • 00:35:57 Pro některé studenty to je stále
    nevyřešitelný problém.
  • 00:36:01 Takže se více obáváte školní
    maturity než té státní?
  • 00:36:06 Podle toho, na jaké jste škole.
  • 00:36:10 To je celkem důležitý aspekt.
  • 00:36:11 U vás to je jinak?
  • 00:36:16 Myslím si,
  • 00:36:17 že gymnázia nebo lycea mají státní
    část jednodušší než studenti,
  • 00:36:25 kteří jsou na středních školách.
  • 00:36:36 Líbí se mi, že maturita, kterou
    máme dnes, je opravdu kompromis.
  • 00:36:41 Je to kompromis mezi státní částí,
  • 00:36:43 kterou mají všichni stejnou
    a jednoduše se najde hranice mezi
  • 00:36:52 úspěšnými a neúspěšnými,
    a zároveň část profilová,
  • 00:36:54 kde se student předvede sám za sebe
    a ukáže, co ho naučila škoda.
  • 00:37:03 Já bych se chtěla zeptat, pane
    ministře, co upřednostňujete?
  • 00:37:07 Mít většinu obyvatel ČR,
    kteří mají maturitu,
  • 00:37:11 i když bude na nižší úrovni,
  • 00:37:14 nebo upřednostňujete
    vyšší úroveň maturity?
  • 00:37:21 Já bych upřednostnil
    co nejkvalitnější střední školství,
  • 00:37:24 to je taková úniková odpověď.
  • 00:37:33 Bavili jsme se o tom, že laťka
    by měla být co nejvýš.
  • 00:37:37 Je otázkou, jestli vyšší úroveň
    na státní části nebo té profilové.
  • 00:37:44 Proč vznikla centrální maturita?
  • 00:37:48 Stav nula je takový,
  • 00:37:49 že neexistuje státní maturita
    a maturity probíhají
  • 00:37:52 na jednotlivých školách.
  • 00:37:54 To znamená, že není žádná
    státní kontrola nad výstupem.
  • 00:37:59 Nechci se dotýkat soukromých škol,
  • 00:38:01 ale může existovat soukromá škola
    x, y, kam člověk sice nechodí,
  • 00:38:07 ale přesto na závěr získá
    papír o maturitní zkoušce.
  • 00:38:11 Vnímám tedy zároveň státní část
    jako garanci minimální kvality.
  • 00:38:18 V rukou státu by měla být minimální
    kvalita nikoliv to,
  • 00:38:22 aby to byl selektivní nástroj,
    který zabrání přístupu ke vzdělání.
  • 00:38:28 Samozřejmě, že otázka je legitimní.
  • 00:38:35 Je otázkou, co bude s těmi,
  • 00:38:36 kteří budou mít absolvovanou
    povinnou školní docházku,
  • 00:38:39 ale nedojdou k maturitě.
  • 00:38:53 Budu mít navěky věků, že mají
    základní vzdělání,
  • 00:38:57 i když nedošlo k maturitě.
  • 00:39:02 Já si myslím, že se musíme dostat
    k tomu, že stát drží kvalitu.
  • 00:39:14 Potom se bude maturita z gymnázia
    vnímat jako ta více kvalitní,
  • 00:39:19 protože budou mít kvalitnější
    profilovou část.
  • 00:39:26 Na škole nám říkají, že těžké
    je pouze to, co neumíme.
  • 00:39:32 To nás na opravdu vybudit k tomu,
  • 00:39:34 abychom do toho šli a snažili
    se dát maturitu na úrovni.
  • 00:39:43 Když končíme téma státních
    maturit, podíváme se ještě na to,
  • 00:39:47 kolik stát za státní část a opravy
    respektive celou organizaci
  • 00:39:52 státních maturit vydává.
  • 00:39:55 První státní maturity
    byly v roce 2011 a stát
  • 00:39:58 za ně zaplatil 178 milionů korun.
  • 00:40:04 Náklady se od doby
    roku 2012 snižují.
  • 00:40:12 Částku za loňský rok ještě
    CERMAT nezná,
  • 00:40:14 ještě není uzavřené účetnictví.
  • 00:40:19 Kolik se ušetří?
  • 00:40:20 Bude tam úspora?
  • 00:40:23 Nevím.
  • 00:40:24 Bezpochyby tam úspora bude, když
    si vezmete, že to je jeden termín.
  • 00:40:43 Než se posbírají slohové práce,
    tak je také zapotřebí více času.
  • 00:40:48 My píšeme slohové
    práce o měsíc dříve.
  • 00:40:52 Pokud by to opravovala škola,
    mohlo by dojít k urychlení.
  • 00:40:57 Nebyli byste měsíc ve stresu.
  • 00:41:03 Souhlasím.
  • 00:41:05 Navíc se známky dozvíme
    před ústními zkouškami.
  • 00:41:11 Musíte se jen dozvědět
    známky před tím termínem.
  • 00:41:27 V tom se shoduji.
  • 00:41:31 Ale vás se to netýká.
  • 00:41:36 Až možná Kristýny.
  • 00:41:39 Baví vás dějepis?
  • 00:41:41 Co zrovna v dějepise probíráte?
  • 00:41:45 Měli jsme dějepis v prvním
    a druhém ročníku.
  • 00:41:50 Dostali jste se k moderním dějinám?
  • 00:41:54 Skončili jsme v roce
    1993, kdy vznikla ČR.
  • 00:42:00 Největší problém bych viděl v tom,
  • 00:42:02 že ve výuce dějepisu se řeší
    dějiny starověku,
  • 00:42:06 které nejsou tak aktuální.
  • 00:42:08 Naopak se neřeší
    dějiny po roce 1945,
  • 00:42:11 které jsou mnohem aktuálnější.
  • 00:42:15 Jejich znalost je důležitější.
  • 00:42:17 Když se podívám na to, co jsme
    probírali na základní škole,
  • 00:42:21 tak jeden ročník jsme probírali
    dějiny pravěku a starověku.
  • 00:42:30 Pouze půl ročníku osmé třídy
    byl věnovaný moderním dějinám.
  • 00:42:37 Já mám ráda dějepis.
  • 00:42:39 Teď máme středověk.
  • 00:42:41 Myslím si,
  • 00:42:42 že do výuky by se měla zakomponovat
    moderní historie ve větším měřítku,
  • 00:42:49 aby naše školy plodily
    kvalitní lidi,
  • 00:42:51 kteří mají přehled a vědomosti.
  • 00:42:58 Já souhlasím.
  • 00:43:00 Je to určitě potřeba.
  • 00:43:02 Nejvíce nás ovlivňují
    dějiny moderní,
  • 00:43:05 na které se můžeme zeptat
    rodičů nebo prarodičů.
  • 00:43:15 My jsme v dějepise u Kateřiny
    Veliké, ruské carevny.
  • 00:43:31 Co se týče osnov, tak z vlastní
    zkušenosti vím,
  • 00:43:34 že jsme měli vlastivědu
    od páté třídy,
  • 00:43:36 abychom se dostali k roku 1989.
  • 00:43:40 Na druhém stupni jsme končili
    Klementem Gottwaldem.
  • 00:43:47 Teď ještě nevím, jak to dopadne,
    jsme teprve u Kateřiny Veliké.
  • 00:43:52 Možná se ke Gottwaldovi
    nedostanete.
  • 00:43:56 To je samozřejmě problém.
  • 00:43:59 Určitě.
  • 00:44:03 Teď je výuka vedena chronologicky,
  • 00:44:08 ale právě v dějepise je důležité
    provzdušnění.
  • 00:44:16 Vy mluvíte jako agent BIS.
  • 00:44:23 V nadsázce.
  • 00:44:25 Já jsem to myslel ohledně
    provzdušnění informací o pravěku,
  • 00:44:30 starověku nebo středověku.
  • 00:44:33 Jde o to, aby zbyl prostor
    na moderní dějiny.
  • 00:44:36 To je jeden pohled.
  • 00:44:42 Druhý pohled je, že to necháme tak,
  • 00:44:43 jak to je a budeme
    při příležitostech jednotlivých
  • 00:44:46 státních svátků dělat vstupy,
  • 00:44:49 že se třeba najednou od Kateřiny
    Veliké dostaneme k Janu Palachovi.
  • 00:44:57 Zaregistrovali jste debatu,
  • 00:44:58 kde současný ministr školství
    je kritizovaný za to,
  • 00:45:01 že se sešel s ředitelem
    BIS Michalem Koudelkou. BIS napsala
  • 00:45:06 do výroční zprávy,
  • 00:45:09 že výklad některých částí dějin
    podléhá sovětské historiografii
  • 00:45:16 a pohledu na dějiny.
  • 00:45:18 Připomeňme si, co se píše
    ve výroční zprávě BIS.
  • 00:45:54 To se píše ve výroční zprávě BIS.
  • 00:45:57 Koudelku kritizuje
    opakovaně Miloš Zeman.
  • 00:46:04 Pustil se také do kritiky
    Roberta Plagy.
  • 00:46:07 Považuji za hrubou chybu pana
    ministra školství, pana Plagy,
  • 00:46:15 že si nechá mluvit do toho,
    jak má vypadat výuka historie.
  • 00:46:24 Nechť o té výuce diskutují
    historici, pedagogové.
  • 00:46:30 To je v pořádku, ale nevím,
  • 00:46:32 proč by se do této diskuze
    měla vměšovat tajná služba.
  • 00:46:38 Ministr školství má odrážet
    vnější útoky na svůj rezort.
  • 00:46:44 Zejména, pokud jsou to útoky
    naprosto nekvalifikované.
  • 00:46:50 Pane ministře, nesouvisí
    debata s vaším odvoláním,
  • 00:46:53 že jste neodrazil útoky
    nekvalifikované BIS?
  • 00:46:56 Předpokládám, že ne.
  • 00:47:04 A námitka, že neodrážíte útoky?
  • 00:47:08 Mají podle vás slova BIS racionální
    základ při výuce občanské výuky
  • 00:47:14 nebo dějepisu?
  • 00:47:15 Je důležité podívat se na to,
    co se reálně stalo.
  • 00:47:19 Reálně se stalo to, že ve zprávě
    BIS byla tato formulace.
  • 00:47:25 Já si stojím za tím,
    že je povinností člena vlády,
  • 00:47:27 pokud se vyskytne něco
    takového, informovat se.
  • 00:47:35 To jsem udělal.
  • 00:47:40 Na úvod jsme řešili rámcové
    vzdělávací programy.
  • 00:47:43 Já jsem po té schůzce řekl,
  • 00:47:45 že vyvážená výuka moderních
    dějin je v dnešní době důležitá.
  • 00:47:52 Zatím si stojím.
  • 00:47:54 V současnosti není vyvážená,
    na což se BIS snažil upozornit.
  • 00:47:59 Já nebudu pranýřovat BIS.
  • 00:48:02 Mám zato, že v dnešní době se výuka
    moderních dějin zlepšuje.
  • 00:48:07 Jsem se podíval,
  • 00:48:08 tak poměrně přesný obrázek o výuce
    dějin přinesla zpráva z roku 2012.
  • 00:48:15 Ukázalo se, jak se to proměňuje
    v jednotlivých školách.
  • 00:48:19 Zpět k debatě.
  • 00:48:20 Máte 150 000 pedagogických
    pracovníků a rámcové vzdělávací
  • 00:48:26 programy, které neříkají, co budete
    učit daný den a jak to budete učit,
  • 00:48:32 tedy co tam máte přeříkat.
  • 00:48:34 To znamená že se může stát,
  • 00:48:37 že výuka bude nevyvážená
    jedním nebo druhým směrem.
  • 00:48:42 Bouře se strhla kolem toho,
  • 00:48:43 že jsem se jako člen vlády
    šel zeptat komise na to,
  • 00:48:46 co tím myslel.
  • 00:48:50 Revize vzdělávacích programů
    má být otevřena veřejnosti.
  • 00:49:01 Když se podíváte na výchovu
    k občanství,
  • 00:49:07 činí z vás škola dobré občany?
  • 00:49:17 Já musím říci,
  • 00:49:18 že na naší škole máme perfektní
    učitele na tyto předměty.
  • 00:49:23 Myslím si, že nás výborně
    připravují.
  • 00:49:25 Záleží to na škole.
  • 00:49:29 Liší se to kantor od kantora.
  • 00:49:33 Já bych rozhodně nechtěl tvrdit,
    že se moderní dějiny neučí.
  • 00:49:39 Učí se třeba v občanské výchově.
  • 00:49:43 Třeba vstup ČR do NATO nebo EU.
  • 00:49:46 V dějepise se k tomu nedostanete.
  • 00:49:52 My se k tomu vrátíme ve třetím
    ročníku ve výchově k občanství.
  • 00:49:57 Zčásti jsou moderní dějiny
    probírány na školách,
  • 00:50:00 i když ne dějepise.
  • 00:50:04 Na našem gymnáziu máme výuku
    k občanství integrovanou
  • 00:50:07 do předmětu základy
    společenských věd.
  • 00:50:13 Nebylo by podle mě úplně
    od věci vyčlenit to jako
  • 00:50:17 samostatnou hodinu.
  • 00:50:19 Je to určitě důležité.
  • 00:50:26 Celkově by se mohlo
    učit daleko více věcí,
  • 00:50:31 které budeme v životě potřebovat
    ve vztahu k republice.
  • 00:50:38 Vezměte konkrétní příklad.
  • 00:50:42 Třeba to, jak podat
    daňové přiznání.
  • 00:50:46 To opravdu neumím.
  • 00:50:48 Možná to neumí ani pan ministr.
  • 00:50:55 Je to složité, ale jsou to věci,
  • 00:50:57 které budeme potřebovat v našem
    životě a ve vztahu k práci.
  • 00:51:04 Třeba chování na úřadech, jakým
    způsobem se máme připravit na úřad,
  • 00:51:09 co vyplnit.
  • 00:51:11 Takové věci mě ve školství
    úplně minuli.
  • 00:51:16 Možná to někdy přijde.
  • 00:51:18 Uvidíme.
  • 00:51:20 Zatím mě to míjí.
  • 00:51:22 Já pevně doufám, že nebudete
    potřebovat Úřad práce.
  • 00:51:32 Daňové přiznání byste měli
    umět podávat pečlivě.
  • 00:51:36 Rozumím, kam míříte.
  • 00:51:41 Je to o rovnováze mezi základem
    a uměním vyhodnocovat informace.
  • 00:51:50 Jako základní mám matematiku.
  • 00:51:58 Rozvoj kritického myšlení a logiky
    bude klíčové pro to,
  • 00:52:01 aby se lidé vyznali
    v kvantu informací,
  • 00:52:04 které se na nás dennodenně hrnou.
  • 00:52:09 Za druhé jsou to praktické
    záležitosti,
  • 00:52:11 které se musíme naučit.
  • 00:52:13 V době, kdy se vše technicky
    posouvá, není důležité,
  • 00:52:16 abyste uměli vyplnit složenku,
    když za pár let nebude.
  • 00:52:21 To je otázka předvídatelnosti.

Související