iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 9. 2013
13:00 na ČT1

1 2 3 4 5

4 hlasy
5990
zhlédnutí

Otázky Václava Moravce

Jan Fischer — David Čermák — Miroslav Kala — Petr Moos

60 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Otázky Václava Moravce

  • 00:00:14 Vítejte a hezkou neděli vám všem.
  • 00:00:17 Jak vzniklo slovo dálnice?
  • 00:00:19 Vedla do loděnic a dálnic.
  • 00:00:26 Tento vtip by si zasloužil
    o moderní obdobu.
  • 00:00:29 D1 se podařilo prodloužit,
  • 00:00:31 ale plánovaná síť
    dálnic je v nedohlednu.
  • 00:00:34 Ty, co se stavějí, jsou
    skutečně za všechny peníze.
  • 00:00:37 Má problém řešení?
  • 00:00:39 Diskutovat přijdou David Čermák,
  • 00:00:42 bývalý ministr dopravy Petr Moos
    a prezident NKÚ Miroslav Kala.
  • 00:00:49 Právě rezort dopravy chce ukrojit
    větší díl z chystaného rozpočtu.
  • 00:00:52 Ve frontě stojí i další
    ministři a chtějí miliardy.
  • 00:00:55 Komu správce státní
    pokladny vyhoví?
  • 00:00:57 Kdo bude mít smůlu?
  • 00:00:59 Otázka pro ministra financí
    v demisi Jana Fischera.
  • 00:01:02 O jakých tématech se po dnešních
    otázkách začne mluvit?
  • 00:01:07 Odložit či ne odložit účinnost?
  • 00:01:09 Problém, který řeší vláda
    v souvislosti s novým
  • 00:01:13 občanským zákoníkem.
  • 00:01:15 Podle informací otázek
    přibývá ministrů,
  • 00:01:17 kteří se přiklánějí
    k této variantě.
  • 00:01:19 Senát koncem týdne
    odmítl daňové zákony,
  • 00:01:21 které navazují právě na nový
    občanský zákoník.
  • 00:01:25 V boji o výši rozpočtového schodku.
  • 00:01:27 Ministr financí Jan Fischer čelí
    tlaku ministrů na další výdaje
  • 00:01:31 státní pokladny v příštím roce.
  • 00:01:33 Například ministr vnitra Martin
    Pecina chce peníze na tisícovku
  • 00:01:38 policistů navíc a na zvýšení
    jejich platů o dvě %.
  • 00:01:41 Rozpočet na příští rok tak může
    mít vyšší deficit než uvažovaných
  • 00:01:46 110 miliard korun.
  • 00:01:49 Maastrichtské kritérium, tři
    % podílu deficitu na HDP,
  • 00:01:56 tato vláda v žádném
    případě překročit nehodlá.
  • 00:02:01 Stát versus solární energie.
  • 00:02:10 Vůči státu zatím vznesli požadavky
    na kompenzaci ve výši tří miliard
  • 00:02:14 300 milionů korun.
  • 00:02:22 Tři týdny,
  • 00:02:23 taková je lhůta provedení Senátu
    na projednání zákonných opatření.
  • 00:02:29 Senátoři zamítli nový zákon
    o dani z nabytí nemovitosti.
  • 00:02:34 Podle návrhu měla daň místo
    prodávajícího platit kupující.
  • 00:02:38 Neprošel ani soubor daňových úprav
    ve vazbě na nový občanský zákoník.
  • 00:02:43 Sociálním demokratům vadilo
    osvobození dividend a zvýhodnění
  • 00:02:47 investičních fondů.
  • 00:02:49 Na tahu je teď ministr financí Jan
    Fischer, potažmo Rusnokova vláda,
  • 00:02:53 zda změny prosadí přes
    tzv. zákonné opatření.
  • 00:02:58 Mohu říci za Senát,
  • 00:03:00 protože v rukou předsedu svolat
    organizační výbor a svolat schůzi
  • 00:03:05 Senátu, že budeme
    konat velmi rychle.
  • 00:03:11 Pokud takový návrh obdržíme,
  • 00:03:12 tak se pokusíme ho v řádu
    několika týdnů projednat,
  • 00:03:19 aby mohl být přijat a aby byl
    předán prezidentu a byl ve Sbírce
  • 00:03:28 zákonů a mohla se praxe
    podle ní řídit.
  • 00:03:32 Dodal Milan Štěch.
  • 00:03:34 Prvním hostem našich otázek
    i ministr financí v demisi
  • 00:03:36 Jan Fischer.
  • 00:03:38 Vítejte po čase v tomto pořadu.
  • 00:03:39 Hezké poledne vám i divákům.
  • 00:03:43 Víte, kdo po prvním lednu příštího
    roku bude platit daně z převodu
  • 00:03:46 z nemovitosti, prodávající
    nebo kupující?
  • 00:03:51 Zatím to není ze života, zatím
    je to pouze z předlohy zákona,
  • 00:03:54 která byla zamítnuta.
  • 00:04:02 Přišel návrh, aby toto
    kupující, má to svoji logiku,
  • 00:04:06 funguje to tak ve většině států EU.
  • 00:04:09 Důvody, proč by to mělo
    zůstat tak, jak to bylo,
  • 00:04:12 to nepovažuji za dostatečné.
  • 00:04:16 Na počátku 90. let se úprava
    koncipovala s vědomím,
  • 00:04:20 že to bude provizorní, aby
    to platilo prodávající.
  • 00:04:25 Pouze naplňujeme koncept, který
    se dosud nepodařilo naplnit.
  • 00:04:28 Je mi hodně líto,
  • 00:04:30 že se nepodařilo z tohoto důvodu
    a z dalších důvodů zákonu propustit
  • 00:04:36 horní komorou.
  • 00:04:37 Není to jedno, kdo to bude platit?
  • 00:04:41 Cena nemovitosti se asi nezmění,
  • 00:04:43 pokud se změní způsob
    placení odvodů.
  • 00:04:50 V souvislosti s cenou je to jedno,
    ta je upravena tržně.
  • 00:04:57 Ale administrování celé
    věci jsou jednodušší.
  • 00:05:03 To byl cíl novely.
  • 00:05:05 Ta neprošla v Senátu.
  • 00:05:08 Zákonné opatření počítá s tím,
  • 00:05:10 že kdo bude po prvním lednu
    platit daň z převodu nemovitosti?
  • 00:05:18 Nevytrhávejme ten zákon z kontextu.
  • 00:05:23 Můžete nejprve promluvit o tomto?
  • 00:05:26 Bude záležet na tom, jak se podaří
    s těmi zákony daňovými projít.
  • 00:05:37 Všechna daňová opatření souvisí
    se rekodifikací soukromého práva.
  • 00:05:44 Tedy s novým občanským zákoníkem.
  • 00:05:47 O to teď hrajeme,
  • 00:05:50 aby to pak bylo za života a nebylo
    to pouze z papíru nebo z návrhů.
  • 00:05:56 Podstatné je, aby lidé
    věděli, co budou platit,
  • 00:06:00 jaké budou platit daně, jakým
    zákonem se budou řídit.
  • 00:06:04 Jestli jsou na to občané dobře
    připraveni, na tu revoluční změnu,
  • 00:06:09 kterou nový občanský
    zákoník přináší,
  • 00:06:11 co pro to udělala
    i předchozí vláda,
  • 00:06:13 aby informovanost lidí byla větší.
  • 00:06:16 Na druhé straně protekly už nějaké
    peníze na přípravu toho zákona,
  • 00:06:21 nebo na život s tímto zákonem.
  • 00:06:23 Nejsem si zcela jist, že se toto
    všechno stalo.
  • 00:06:27 Že jsou na to připraveni
    i soudci a notáři.
  • 00:06:31 Pokud byste byl premiérem,
  • 00:06:36 tak byste se přikláněl k tomu
    poslat do Senátu návrh zákonného
  • 00:06:42 opatření, který odloží účinnost
    nového občanského zákoníku?
  • 00:06:47 Ne, teď budu chvíli mluvit
    jako ministr financí.
  • 00:06:52 Role premiéra je mi už vzdálena.
  • 00:06:55 Jako ministr financí se budou
    přiklánět k tomu,
  • 00:06:57 abychom využili všech
    možností, které vláda má,
  • 00:07:00 a znovu jsme zkusili formu
    zákonného opatření dostat daňové
  • 00:07:06 zákony znovu na trať.
  • 00:07:09 Nechat schválit.
  • 00:07:11 Protože bez daňových zákonů ten
    občanský zákoník, bude-li účinný,
  • 00:07:18 tak bez doprovodu daňových zákonů
    to nebude dávat dobrý smysl.
  • 00:07:24 Bude to vyvolávat chaos
    pro daňové poplatníky.
  • 00:07:30 Hrozí rizika fiskální,
  • 00:07:37 rozpočtové ztráty apod. Na dani
    ze stavby mohou obecní rozpočty
  • 00:07:47 přijít o čtyři až pět miliard.
  • 00:07:50 Není to možné tak,
  • 00:07:53 že by byl účinný nový občanský
    zákoník a současně byla zamítnutá
  • 00:07:58 novela daňových zákonů,
    která ho doprovází.
  • 00:08:01 Přijdete tedy se zákonným
    opatřením?
  • 00:08:05 S největší pravděpodobností ano.
  • 00:08:07 Nebudete přemlouvat premiéra,
  • 00:08:09 protože podle našich informací
    se část členů kabinetu přiklání
  • 00:08:12 k tomu, aby vláda poslala
    do Senátu zákonné opatření,
  • 00:08:18 které navrhne odložení
    účinnosti občanského zákoníku.
  • 00:08:22 Diskuze může jít tímto směrem,
    nechci předbíhat diskuzi ve vládě.
  • 00:08:27 Můj názor je zkusit
    nechat schválit,
  • 00:08:30 nechat projít veškeré
    daňové zákony.
  • 00:08:33 Pokud se tak nestane,
  • 00:08:34 tak si nedovedu představit
    s ohledem na všechny důsledky nic
  • 00:08:46 jiného než o odložení
    účinnosti nového zákoníku.
  • 00:08:53 Pokud by neprošel
    balík daňových zákonů,
  • 00:08:55 tak by následovalo
    zákonné opatření,
  • 00:08:58 které by odložilo účinnost
    občanského zákoníku?
  • 00:09:03 Tak to má svoji logiku.
  • 00:09:07 Až bude sestavena PS po předčasných
    volbách,
  • 00:09:12 tak bude možná situace jiná.
  • 00:09:15 Odložení účinnosti je jeden
    , jedna věta.
  • 00:09:21 Jiří Dienstbier v pátek
    Senátu znovu to,
  • 00:09:24 že okolnosti vstupu nového
    občanského zákoníku v platnost
  • 00:09:27 jsou zarážející.
  • 00:09:29 Tady jsou slova Jiřího Dienstbiera.
  • 00:09:33 Je to skutečně hazard,
  • 00:09:34 je to nezodpovědné nejen
    vůči právním profesionálům,
  • 00:09:38 ale i vůči veřejnosti.
  • 00:09:40 Aby takto zásadní normy vycházely
    ve Sbírce zákonů jen několik měsíců
  • 00:09:45 předtím, než se jimi mají
    všichni začít řídit,
  • 00:09:49 je doopravdy ve světovém
    srovnání naprosté šílenství.
  • 00:09:55 Zaznamenala v pátek ČT slova
    Jiřího Dienstbiera z ČSSD.
  • 00:10:00 Vy jste jako ministr financí i jako
    vicepremiér ochoten nést budoucí
  • 00:10:04 veřejnou kritiku, až občanský
    zákoník,
  • 00:10:08 pokud vstoupí v platnost a pokud
    projde zákonné opatření,
  • 00:10:11 které se týká daní, tak
    jste ochoten nést kritiku,
  • 00:10:16 že to byla Rusnokova vláda,
  • 00:10:19 která zaspala a bude to podobné
    jako s fotovoltaikou?
  • 00:10:27 K fotovoltaice za chvíli.
  • 00:10:31 Nechci se vracet k tempu
    daňové rekodifikace.
  • 00:10:41 To byla věc mého
    předchůdce, nikoliv moje.
  • 00:10:44 Já jsem tu věc podědil.
  • 00:10:49 A to už ve fázi třetího čtení.
  • 00:10:52 To zkrátka nejde za mnou.
  • 00:10:55 Proč vláda nemá
    odvahu přijít s tím,
  • 00:10:58 že se navrhne odložení
    účinnosti občanského zákoníku?
  • 00:11:03 Slyšeli jsme slova
    Jiřího Dienstbiera.
  • 00:11:06 Jsou to slova Jiřího Dienstbiera,
    ty nemusí zase jíní sdílet.
  • 00:11:20 Jsou jiní lidé, kteří by vám
    řekli názor opačný.
  • 00:11:24 Já jsem toho názoru,
  • 00:11:26 že s novým účinným občanským
    zákoníkem a novými daňovými zákony
  • 00:11:33 je možné žít.
  • 00:11:34 Nic samozřejmě není bez rizik.
  • 00:11:38 Projděme si jednotlivé sporné body,
    které se týkají daňových změn.
  • 00:11:46 Vy se trváte na svém,
  • 00:11:52 že daň z nemovitosti má platit
    kupující nikoliv prodávající?
  • 00:12:01 Když jsme se bavili o čase,
    který je teď opravdu vážný,
  • 00:12:05 tak není možné přejít
    na jiný koncept.
  • 00:12:08 Ten zákon byl nějak
    napsán, v nějaké figuře,
  • 00:12:11 s nějakou filozofií,
    která preferuje to,
  • 00:12:14 aby to přešlo na kupujícího.
  • 00:12:17 Není možné teď přepřáhnout
    a udělat to úplně jinak.
  • 00:12:22 To raději nic.
  • 00:12:24 Tuto věc tedy měnit nebudete?
  • 00:12:28 Raději ne.
  • 00:12:29 I když se to stane
    pro senátory důvodem,
  • 00:12:31 aby odmítli zákonné opatření?
  • 00:12:34 To už bude na nich.
  • 00:12:35 Ale teď změnit celý přístup a celý
    koncept, to nepovažuji za dobré.
  • 00:12:40 Když to senátoři odmítnou kvůli
    této věci, že budou trvat na tom,
  • 00:12:45 aby daň z nemovitosti
    platil prodávající,
  • 00:12:48 jako je tomu v současnosti,
  • 00:12:51 tak pak přijde váš návrh
    vlády odložit účinnost
  • 00:12:56 občanského zákoníku?
  • 00:12:58 Uvidíme, jak se Senát
    postaví k velké novela.
  • 00:13:03 Tam jde například o osvobození
    dividend, budete měnit tento návrh?
  • 00:13:12 Budeme.
  • 00:13:14 To je pro nás přijatelné,
    nevidím to dramaticky.
  • 00:13:22 Je možné se vrátit k předchozí
    praxi daňové úpravy,
  • 00:13:26 a to osvobození zrušit.
  • 00:13:31 Tomu lze vyhovět a není
    to žádný oportunismus.
  • 00:13:37 Ta senátorům vyhovíme.
  • 00:13:41 A kde jistě vyhovíme,
  • 00:13:44 to je to fantasmagorické
    zdanění fondů.
  • 00:13:50 To prošlo dokonce i sněmovnou,
    bylo by zajímavé podívat se,
  • 00:13:54 kdo tam jak hlasoval.
  • 00:13:57 Z nějakého důvodu to prošlo.
  • 00:14:00 Korporátní daní jsou investiční
    fondy daněny pěti %.
  • 00:14:08 Dále už nic.
  • 00:14:10 Asi se shodneme, že je to cesta
    k daňovému ráji v srdci Evropy.
  • 00:14:15 Jak dlouho Ministerstvo
    financí potrvá,
  • 00:14:17 než předloží zákonné
    opatření do vlády?
  • 00:14:21 Když by to měla být jen úprava
    toho zákona spočívající v tom,
  • 00:14:28 že se od toho odseknou nebo
    se připraví zdanění fondů,
  • 00:14:34 osvobození od zdanění dividend
    a nějaké další drobnější věci,
  • 00:14:44 tak to lze udělat velmi rychle.
  • 00:14:46 V podstatě to máme připravené.
  • 00:14:48 Můžeme to udělat ze dne na den.
  • 00:14:53 Takže vláda už by ve středu
    mohla probírat zákon?
  • 00:14:56 Víte, proč tlačí na ten čas?
  • 00:14:58 Kvůli zmatkům, které jsou kolem
    občanského zákoníku tak velké,
  • 00:15:02 že další čekání už je nebezpečné?
  • 00:15:06 Můžeme spěchat jakkoliv,
    dokonce i Senát.
  • 00:15:09 Ale zákonné opatření má zvláštní
    pravidla hry.
  • 00:15:24 Musí být osvojeno sněmovnou
    na první schůzi, jindy už to nejde,
  • 00:15:28 jinak padá pod stůl.
  • 00:15:29 Musí si ho osvojit nová
    sněmovna, pak platí.
  • 00:15:34 Tam je ten bod, kdy
    se bude vědět přesně,
  • 00:15:37 že i když je to schválené opatření,
    že skutečně vstoupí v účinnost.
  • 00:15:48 My se nebudeme flákat,
  • 00:15:51 takovou novelu můžeme
    připravit velice rychle.
  • 00:15:55 Kdy myslíte, že ji projedná vláda?
  • 00:15:58 Může ji projednat tento
    týden nebo týden příští,
  • 00:16:01 to bude záležet na to, jak
    bude svolána schůze Senátu.
  • 00:16:06 Milan Štěch říká, že do tří týdnů
    jestli na schopný novelu projednat.
  • 00:16:13 Když to bude zákonné opatření,
    které bude záležet na tom,
  • 00:16:16 že se zopakuje to, co je v daňovém
    balíčku - ty věci,
  • 00:16:21 o kterých jsme před chvílí
    mluvili a nějaké drobnosti,
  • 00:16:27 tak jsme schopni to připravit.
  • 00:16:30 My počítáme s touto variantou.
  • 00:16:33 Hlubší změny dělat nebudete?
  • 00:16:34 To nelze z technických
    i kapacitních důvodů.
  • 00:16:38 To vám řeknou všichni.
  • 00:16:42 Není to tím, že by na ministerstvu
    byla banda líných lidí.
  • 00:16:47 Nejde to, protože pak by vzniklo
    takový paskvil,
  • 00:16:50 pod který bych se nebyl
    ochoten podepsat.
  • 00:16:56 Mírný optimismus, lepší výběr daní.
  • 00:16:59 Rozpočet na příští rok předkládaný
    ministerstvem financí počítá
  • 00:17:10 s následujícími příjmy.
  • 00:17:12 Data vidíte na obrazovce.
  • 00:17:27 Návrh rozpočtu na rok
    2014 je na světě.
  • 00:17:31 Ministři stále bojují.
  • 00:17:35 Pět miliard pro
    zdravotnictví i dopravu,
  • 00:17:37 miliarda pro justici nebo čtvrt
    miliardy pro místní rozvoj.
  • 00:17:41 To jsou jen některé požadavky,
  • 00:17:43 se kterými ve středu ráno
    přicházeli na jednání kabinetu
  • 00:17:46 jeho členové.
  • 00:17:48 VZP bude někde na - 3,6 miliardy.
  • 00:17:56 Takže minimálně pět mil?
  • 00:17:58 Já bych chtěl
    samozřejmě daleko více.
  • 00:18:06 Tato vláda bude schopná splnit
    slib krajům na zachování
  • 00:18:09 železniční dopravy.
  • 00:18:12 Debata o rozpočtu na příští
    rok ve středu neskončila.
  • 00:18:15 Pokračovat má v příštím týdnu.
  • 00:18:17 Debata byla velmi náročná.
  • 00:18:19 Závěr je zatím takový,
  • 00:18:26 že se bude v jednání ještě
    pokračovat v příštím týdnu.
  • 00:18:36 Ministerstvo financí může licitovat
    s dalšími sedmi miliardami korun.
  • 00:18:44 Zdá se, že ekonomika oživí
    více, než se předpokládalo.
  • 00:18:48 Nedostane se ale na všechny.
  • 00:18:53 Potřebujeme, aby tato vydání
    přispěla k oživení české ekonomiky.
  • 00:19:01 To je alfa a omega všeho.
  • 00:19:05 Šanci na více peněz na tak
    například Ministerstvo dopravy.
  • 00:19:09 V pátek bude jednat tripartita.
  • 00:19:11 Rusnokův kabinet schválí
    rozpočet až po tomto jednání.
  • 00:19:17 Kabinet musí dodat návrh
    rozpočtu do konce září.
  • 00:19:21 Jaký vliv má na projednávání
    rozpočtu významný fakt,
  • 00:19:25 že nikoliv bezvýznamná část
    ministrů Rusnokova kabinetu
  • 00:19:29 kandiduje v předčasných volbách?
  • 00:19:34 My ve statistice tomu říkáme
    korelace nebo závislost.
  • 00:19:38 Dovedu si představit,
    že tam nějaká je,
  • 00:19:41 ale nerad bych ji kvantifikoval.
  • 00:19:45 Cítíte tedy, že někteří
    ministři na vás tlačí,
  • 00:19:48 protože chtějí předvolební dárečky?
  • 00:19:53 Někteří se samozřejmě
    chovají předvolebně.
  • 00:19:56 Já nikoliv, já nekandiduji.
  • 00:20:01 Nechcete si to rozmyslet,
    do úterý je ještě čas?
  • 00:20:07 Ne, nebo víte o ničem zajímavé?
  • 00:20:09 Ne, určitě ne.
  • 00:20:14 Takže jednání ministrů
    souvisí s tím,
  • 00:20:16 že se uchází o hlasy voličů
    v následujících volbách.
  • 00:20:20 Mluvím například o Martinu
    Pecinovi,
  • 00:20:23 který chce peníze na navýšení
    počtu policistů a na zvýšení
  • 00:20:27 jejich platů.
  • 00:20:32 Kolik to dělá peněz?
  • 00:20:34 Přesně vám neřeknu kolik to dělá.
  • 00:20:37 Je to někde okolo
    tři čtvrtě miliardy.
  • 00:20:42 Navýšení platů policistů o dvě
    %, myslím všech policistů?
  • 00:20:50 Pardon.
  • 00:20:51 Já jsem tak úporně myslel
    na Martina Pecinu,
  • 00:20:54 že jsem bral v úvahu
    pouze ty nově nabrané.
  • 00:20:59 A v tomto případě se jedná
    o částku kolem tří miliard.
  • 00:21:05 Jste ochoten na to kývnout?
  • 00:21:07 Neměl bych s tím problém, pokud
    se vejdeme do toho rámce.
  • 00:21:13 Od začátku počítám s tím rámcem,
    tedy se schodkem 110 miliard.
  • 00:21:21 K tomu rámci vám řeknu toto.
  • 00:21:35 Vážně jsme se bavili
    o rámci a o příjmech.
  • 00:21:38 Vláda dospěla k závěru,
  • 00:21:42 že opravdu původních 0,8 růstu HDP
    na příští rok bych dokázal být
  • 00:22:06 větší optimista.
  • 00:22:07 My teď pracujeme s odhadem
    1,3, což je na horní hranici.
  • 00:22:14 Počítáte tedy s ekonomickým
    růstem zhruba 1,3?
  • 00:22:20 Ano.
  • 00:22:21 Není to účetní trik, který
    vám má vyřešit problém,
  • 00:22:26 že na vás podstatná část vlády
    tlačí a že potřebujete vyšší příjmy
  • 00:22:32 státního rozpočtu, aby bylo
    více na předvolební dárečky?
  • 00:22:37 Máte pocit, že když je nemáme,
    tak si uděláme?
  • 00:22:42 Jako statistika premiér víte,
  • 00:22:44 že takto se tady také
    tvoří státní rozpočty.
  • 00:22:49 Některé výdaje se dají vyšší
    a nakonec ministři říkají,
  • 00:22:53 že schodek je nižší než schválený
    PS a považují se za skvělé
  • 00:22:58 ministr financí.
  • 00:23:00 Když se vracím ke svému
    působení jako premiéra,
  • 00:23:08 tak já jsem byl s Eduardem
    Janotou v takové finanční hrůze,
  • 00:23:12 že takové myšlenky
    šly naprosto stranou.
  • 00:23:15 Teď jsme v situaci, kdy
    čekáme oživení ekonomiky.
  • 00:23:19 Vede se nesmírně těžká debata,
    nejen u nás, ale i v EU,
  • 00:23:24 byl jsem v Litvě na neformálním
    summitu ministrů financí,
  • 00:23:35 počítá sezvali více křehkým
    oživením celkové ekonomiky
  • 00:23:38 v Evropě.
  • 00:23:40 Odhad Evropské komise
    pro tuto zemi je 1,6.
  • 00:23:46 Podívejte se, jak byly odhady
    Evropské komise přesné v minulosti?
  • 00:23:52 Vždy byly nadhodnoceny.
  • 00:23:57 My jsme byli jako Ministerstvo
    financí úplně nejnižší.
  • 00:24:00 S ohledem na očekávaný vývoj v EU,
    v Německu je na 1,3 možné jít.
  • 00:24:11 To zhruba na daňovém výnosu znamená
    čtyři až pět miliard navíc.
  • 00:24:24 Samozřejmě to nekryje zdaleka
    požadavky mých kolegů.
  • 00:24:30 Ta debata bude o něco volnější.
  • 00:24:33 Nemyslím tím, že to bude
    procházka růžovým sadem.
  • 00:24:38 Přesto vám lepší ekonomický
    odhad pro příští rok,
  • 00:24:41 nebo optimističtější odhad pro
    příští rok pomůže vypořádat
  • 00:24:47 se s tlakem jednotlivých ministrů
    na vás jako na ministra financí,
  • 00:24:54 přestože jde o drobné, o čtyři
    až šest miliard.
  • 00:24:58 Jen částečně.
  • 00:25:06 Rozhodně nesmíme překročit
    podíl deficitu na HDP.
  • 00:25:10 Vy tedy připouštíte, že 110 jako
    deficit, o kterém jste mluvili,
  • 00:25:15 se ještě může změnit?
  • 00:25:19 Bavíme se o dluhové službě, kolik
    nás bude stát splacení dluhů,
  • 00:25:24 jestli to bude navrhovaných 68 nebo
    to může být o dvě miliardy méně.
  • 00:25:33 To jsou další dvě
    miliardy do výdajů.
  • 00:25:35 Ještě to není rozhodnuto,
    budeme o tom mluvit.
  • 00:25:39 110 jako schodek státního
    rozpočtu v roce 2014 ještě není
  • 00:25:43 konečné číslo?
  • 00:25:45 Nemusí to být konečné číslo.
  • 00:25:47 Pro mě jediné konečné
    je tři % podílu na HDP,
  • 00:25:51 to nesmí být překročeno.
  • 00:25:55 To znamená Nový Svět v EU.
  • 00:26:01 Ta hranice je za 113 miliardami?
  • 00:26:08 112 se nám tam těsně vejde.
  • 00:26:10 Je pravděpodobné, že schodek
    bude 112 miliard?
  • 00:26:14 Nemohu to vyloučit.
  • 00:26:15 Takže je to velice
    pravděpodobné, podle toho,
  • 00:26:18 jak diplomaticky o tom hovoříte.
  • 00:26:21 Raději bych viděl samozřejmě
    110 jako ministr financí.
  • 00:26:25 Bude to i zodpovědnost vlády.
  • 00:26:28 Jste pod hodně velkým tlakem.
  • 00:26:30 Za 112 nepůjdete?
  • 00:26:33 V žádném případě.
  • 00:26:34 Kdyby vás k tomu vláda nutila?
  • 00:26:36 Předložil byste takový rozpočet?
  • 00:26:39 To bych si velmi rozmyslel.
  • 00:26:41 Nechci se podepisovat pod něco,
  • 00:26:42 za co nebudu schopen nést
    elementární odpovědnost.
  • 00:26:48 Riziko nesu.
  • 00:26:52 Ne riziko fantaskní.
  • 00:26:58 Demisi byste nepodával,
    v demisi jste?
  • 00:27:02 To ne.
  • 00:27:07 Ať si to vláda odhlasuje,
  • 00:27:09 já budu hlasovat podle svého
    ekonomického a lidského svědomí.
  • 00:27:18 Na důchodcích se ušetřily dvě
    miliardy korun kvůli změně
  • 00:27:24 valorizace, ale ostatních
    výdajů přibylo.
  • 00:27:27 Zvýšil se počet vyplácených
    sociálních dávek.
  • 00:27:35 Druhé největší požadované výdaje
    jsou na ministerstvu školství.
  • 00:27:39 Další přehled vidíte na obrazovce.
  • 00:28:02 Připustil jste, že navrhovaný
    rozpočet může být větší.
  • 00:28:11 Co už je teď jasné,
  • 00:28:13 že přes to nejede vlak
    a že na dodatečné
  • 00:28:19 výdaje nepřispějete?
  • 00:28:21 Je to oddlužení
    zdravotních pojišťoven?
  • 00:28:24 Zatím to tak není.
  • 00:28:25 Zatím jsou tam státní
    pojištěnce, navýšení plateb.
  • 00:28:31 Ve všech variantách, které do vlády
    doputovaly, se s tím počítalo.
  • 00:28:37 Ne v takové výši,
  • 00:28:39 jako by si představoval
    ministr zdravotnictví.
  • 00:28:41 Je to ve výši 3,7 miliardy.
  • 00:28:44 Odkup státních pohledávek tam není?
  • 00:28:47 Není.
  • 00:28:48 Je ne, ne že by tam byl?
  • 00:29:03 Uvidíme, jak dopadne soutěž
    s ostatními požadavky.
  • 00:29:09 Jsem rád, že jsme
    volili toto aranžmá,
  • 00:29:12 že o změnách jednáme ve sboru.
  • 00:29:23 Je dobré vidět,
  • 00:29:25 že i ostatní kolegové mají starosti
    s rozpočtem vlastního rezortu.
  • 00:29:33 Jak to bude s navýšením
    platů ve státní sféře?
  • 00:29:38 Je to velmi pravděpodobné.
  • 00:29:39 Bavíme se o výši, jedno
    %, jeden a půl nebo dvě?
  • 00:29:44 K čemu se přikláníte?
  • 00:29:46 Mezi jeden a půl a dva.
  • 00:29:48 Tedy u horní hranice.
  • 00:29:52 Na to peníze jsou?
  • 00:29:56 Na to už peníze jsou, na to není
    potřeba dávat z těch nových peněz.
  • 00:30:02 Dálnice.
  • 00:30:03 Na důchodcích se ušetřit dvě
    miliardy kvůli změně valorizace.
  • 00:30:07 Jako to dává logiku,
  • 00:30:08 když se bude přispívat na výstavbu
    infrastruktury,
  • 00:30:16 kde ty peníze se vyhazují,
    protože máme dálnice předražené.
  • 00:30:23 Kývnete Ministerstvo dopravy
    při všech zjištěních NKÚ,
  • 00:30:28 které jasně dokazují
    předraženost dálniční sítě,
  • 00:30:31 navýšení prostředků
    pro rezort dopravy?
  • 00:30:35 Na jedné straně jsou drahé
    a předražené stavby a budete tady
  • 00:30:46 určitě mluvit o důvodech.
  • 00:30:48 Je to jednak soutěžení, typ terénu,
  • 00:31:05 počet sjezdů apod. Není
    to úplně triviální.
  • 00:31:12 Tím neříkám, že se tu nestaví
    draze nebo předraženě.
  • 00:31:16 Nicméně dává smysl veřejné peníze
    alokovat na infrastrukturu
  • 00:31:20 za podmínky dobrého soutěžení,
    nepředražených staveb,
  • 00:31:26 protože prostě česká
    infrastruktura není dokončena.
  • 00:31:29 Tato průmyslová země nemá
    dotvořeno infrastrukturu.
  • 00:31:45 A to proto, že nejsou splněny
    podmínky, o kterých jste mluvil.
  • 00:31:50 Proto se ptám,
  • 00:31:52 jestli jste ochoten z těch čtyř
    až sedmi miliard navíc dát tři
  • 00:31:56 až čtyři miliardy na dopravní
    infrastrukturu?
  • 00:32:01 Nikoliv mechanicky.
  • 00:32:03 Že bych je vzal a dal je tam.
  • 00:32:06 Je tam možnost vytvořit
    jakýsi pákový efekt.
  • 00:32:10 Dát více,
  • 00:32:11 než jsme byli dosud schopni
    na operační program doprava,
  • 00:32:14 který má celkem slušnou absorpční
    schopnost a ten pak přinese
  • 00:32:21 na evropských penězích
    příspěvek až pět miliard.
  • 00:32:25 O jaké částce se teď bavíme?
  • 00:32:29 Asi 1,7 miliardy.
  • 00:32:35 Zatím jsme tam dávali vždy méně.
  • 00:32:37 Tam bych si dokázal
    představit alokaci.
  • 00:32:39 Když oprava výš byste nešel?
  • 00:32:51 My jsme ještě rozpočet
    státního fondu infrastruktury
  • 00:32:57 neprojednávali, přestože
    byl na vládu předložen.
  • 00:33:00 Byl moudře přerušen,
  • 00:33:02 protože to nejde bez celkové
    debaty o státním rozpočtu.
  • 00:33:06 Dovedu si představit ještě jakousi
    alokaci ve směru k dopravě.
  • 00:33:10 Souhlasím s tím,
  • 00:33:12 že racionální využití a dokonce
    povinné informování o využívání
  • 00:33:19 v jakékoliv vládě by mělo
    být na místě.
  • 00:33:30 Potřebujeme dokončenou a fungující
    infrastrukturu.
  • 00:33:33 Stále to podmínka, o kterých budeme
    mluvit v další části otázek,
  • 00:33:40 našimi hosty bude David
    Čermák nebo Petr Moos.
  • 00:33:47 Dívejte se dále na otázky.
  • 00:33:53 I tyto výroky zazněly v uplynulých
    třech letech v souvislosti
  • 00:33:56 s rozpočtem.
  • 00:33:58 Shoda je na tom,
  • 00:33:59 že při udržení letošního podílu
    deficitu státního rozpočtu
  • 00:34:06 směřujeme v příštím roce
    k lepšímu výsledku.
  • 00:34:23 Pokud bychom nepřijali
    návrhy zákonů,
  • 00:34:26 které byly schváleny na konci
    loňského roku,
  • 00:34:28 tak by deficit státního rozpočtu
    v letošním roce byl vyšší téměř
  • 00:34:33 o 80 miliard korun.
  • 00:34:35 Chceme opravdu konsolidovat
    veřejné finance tak,
  • 00:34:38 aby ve střednědobém horizontu
    v našich záměrech do konce roku
  • 00:34:43 2016, směřovaly k trvale
    vyrovnaným,
  • 00:34:48 za předpokladu ekonomického
    růstu dokonce přebytkovým,
  • 00:34:52 veřejným rozpočtům.
  • 00:34:54 Za klíčové považuji to,
  • 00:34:56 aby vláda byla schopna uskutečňovat
    svoji rozpočtovou zodpovědnou
  • 00:35:01 politiku, to znamená dohodu nad
    rozpočty pro rok 2013 a 2014 včetně
  • 00:35:08 nezbytných legislativních změn,
  • 00:35:10 protože to vyžaduje úpravu
    příjmové i výdajové strany
  • 00:35:14 státního rozpočtu.
  • 00:35:15 Za rozpočtové roky
    2010 a 2011 všechny rezorty ušetřit
  • 00:35:20 80 miliard korun.
  • 00:35:23 Samozřejmě je možné tam
    nebo onde něco škrtnou,
  • 00:35:26 ale my už se teď
    dostáváme na hranu,
  • 00:35:28 chybí prostředky na kofinancování.
  • 00:35:32 Deficit státního rozpočtu skončilo
    ve výši 101 miliard korun.
  • 00:35:38 Připomínám, že PS dovolila vládě
    deficit ve výši 105 miliard.
  • 00:35:43 Takže deficitem 101 miliard
    jsme zákonu splnili hluboko pod
  • 00:35:51 povolenou hranicí.
  • 00:35:54 Výroky na téma státní rozpočet
    v čase a uplynulé tři roky.
  • 00:35:58 Slyšeli jsme tehdejšího
    premiéra Petra Nečase,
  • 00:36:01 který odhadoval rok 2016,
    že by to mohl být ten rok,
  • 00:36:05 kdy se ČR vrátí k vyrovnanému
    rozpočtu.
  • 00:36:12 Kdy podle vás realistické,
  • 00:36:13 že státní rozpočty nebudou rok
    co rok končit v dluzích ve výši
  • 00:36:18 více než 100 miliard korun?
  • 00:36:22 Protože to pak všichni
    platíme v dluhové službě.
  • 00:36:25 Nejsem člověk,
  • 00:36:27 který by byl spokojen s narůstáním
    státního dluhu.
  • 00:36:32 Ta tendence je nepříznivá,
  • 00:36:34 přestože celková výše je zatím
    z hlediska evropského snesitelná.
  • 00:36:44 Vejdeme se někam do první poloviny.
  • 00:36:50 Evropský statistický úřad
    dělá čas od času propočty,
  • 00:36:55 sečte dluhy domácností,
  • 00:36:57 dluhy korporací a tam jsme
    na druhém místě jako nejlepší.
  • 00:37:05 Není to nějaká tragédie,
  • 00:37:07 ale ta tendence mě samozřejmě
    znepokojuje.
  • 00:37:10 Tvrzení, že budeme mít
    vyrovnaný rozpočet kolem roku
  • 00:37:14 2016 je velice odvážné.
  • 00:37:21 Myslím, že tam budeme mít
    ještě schodkový rozpočet.
  • 00:37:25 Jestliže se mě ptáte, který rok
    to bude, tak vám ho neumím říci.
  • 00:37:40 To bychom dělali za té podmínky,
  • 00:37:42 že po volbách nepřijde nějaká
    vláda, nechci vůbec predikovat,
  • 00:37:46 která to bude, s radikálními
    změnami daní.
  • 00:37:56 To ovlivňuje příjmy.
  • 00:37:58 Nemáme dobrou jistotu, jak bude
    vypadat výkonné ekonomiky.
  • 00:38:06 Snít o takovém tempu růstu
    jako v polovině minulé dekády,
  • 00:38:10 to je opravdu pouze sen.
  • 00:38:13 Vývoji ekonomiky globální
    je velice křehký.
  • 00:38:16 V tomto prostředí budeme žít.
  • 00:38:18 To nás bude určovat.
  • 00:38:24 Ještě delší dobu budeme
    žít s deficity a jsme
  • 00:38:27 vyrovnanými rozpočty.
  • 00:38:29 Odhadl byste to nakonec dekády?
  • 00:38:31 Pokud bych byl optimista.
  • 00:38:37 2020, byl bych velice
    opatrný i na tyto prognózy.
  • 00:38:44 340 korun, to je průměrná úspora
    každé domácnosti v této zemi,
  • 00:38:48 kterou má přinést zmrazení
    podpory obnovitelným zdrojům,
  • 00:38:52 především elektřiny ze slunce.
  • 00:38:53 Návrh zákon,
  • 00:38:55 kterému dal koncem týdne zelenou
    Senát ukončuje podporu solární
  • 00:39:05 energii uvedena do provozu
    k prvnímu lednu letošního roku.
  • 00:39:08 Snižuje se podpora obnovitelných
    zdrojů placena v ceně elektřiny.
  • 00:39:14 Každá domácnost platila
    na obnovitelné zdroje nenápadných
  • 00:39:18 180 korun.
  • 00:39:19 Po dvou letech sedmkrát tolik.
  • 00:39:22 Loni už to bylo 1500 korun.
  • 00:39:25 Největší částky šly
    do fotovoltaiky,
  • 00:39:27 která přitom byla rok
    od roku levnější.
  • 00:39:31 Vznikl boom, to byl ten
    zákon z roku 2005 číslo 180.
  • 00:39:38 Problém byl ten, že podpora byla
    plošná, na všechny kategorie,
  • 00:39:42 nejen na ty nejvyspělejší.
  • 00:39:44 Nebylo tam žádné omezení.
  • 00:39:47 Nebyla ta pojistka,
    která by říkala,
  • 00:39:49 kolik to bude stát a co si stát
    může dovolit jako podporu.
  • 00:39:54 Zastropování podpory na době
    sluneční hodiny by nedávalo smysl,
  • 00:39:59 protože například, aby to ovlivnilo
    fotovoltaické elektrárny,
  • 00:40:04 které jsou otáčecí,
  • 00:40:05 a mají o 40 % vyšší výkon než
    elektrárny na pevné konstrukci.
  • 00:40:12 Zaznamenala ČT slova Pavla Šulce
    a ředitele pro energetickou
  • 00:40:19 soběstačnost Martina Sedláka.
  • 00:40:21 Do sporu se státem jde kvůli
    novému zákonu zatím 40 tuzemských
  • 00:40:26 a zahraničních provozovatelů.
  • 00:40:28 Vůči státu zatím vznesli požadavek
    na kompenzaci ve výši tři miliard
  • 00:40:34 a 300 000 korun.
  • 00:40:36 Platí tato čísla?
  • 00:40:38 Ano, nejsou to desítky miliard,
  • 00:40:42 jak nám jako poplašné
    zprávy servírovala média.
  • 00:40:47 Je to 3,3 miliardy.
  • 00:40:53 Neříká, že je to málo.
  • 00:41:04 Máme doufám dobře nabito,
    aby to dobře dopadlo.
  • 00:41:09 Počítáte, že schválená novela
    přinese nové požadavky nad rámec
  • 00:41:12 těch tří miliard a 300 milionů
    korun?
  • 00:41:18 S dramatickým nárůstem nepočítám.
  • 00:41:21 Hodně se o tom mluví.
  • 00:41:24 Ze solárního byznysu
    přichází takové zprávy.
  • 00:41:34 Necháme vychladnout hlavy.
  • 00:41:36 Podle mě už by to nemělo
    jít dramaticky v níž.
  • 00:41:53 Z živelného rozmachu solární
    energetiky bývá obviňována
  • 00:41:57 i někdejší úřednická
    vláda Jana Fischera.
  • 00:42:02 Agenti BIS před lety odkryli,
  • 00:42:05 že se do solárního
    byznysu zapojili lidé,
  • 00:42:07 kteří nastavili podmínky dotací.
  • 00:42:09 Zpráva za rok 2010 říká toto.
  • 00:42:13 Vídně teď oprava výňatek
    vidíte na obrazovce.
  • 00:42:34 Ve zprávě se nedočteme,
    o koho konkrétně šlo.
  • 00:42:41 Měl jste tuto informaci
    vy jako premiér?
  • 00:42:45 Měl jste informace, které skupiny
    to byli, kdo jsou solární baroni?
  • 00:42:58 Nepamatuji si přesně.
  • 00:43:00 I kdybych to věděl, tak vám
    to samozřejmě neprozradí.
  • 00:43:04 Musím si to odnést do hrobu.
  • 00:43:09 Věděl jste o konkrétních lidech?
  • 00:43:12 Bez ohledu na to, jestli
    jsem věděla nebo nevěděl,
  • 00:43:16 tato tušení jsme měli
    z otevřených zdrojů.
  • 00:43:23 Novináři bývají
    obviňováni, že spekulují.
  • 00:43:26 Čas od času spekulujeme všichni.
  • 00:43:31 To, co tady říkal pan
    náměstek Šolc, je důležité.
  • 00:43:38 Připomněl datum,
  • 00:43:40 kdy ta nezdůvodněná vysoká
    podpora byla nastavena.
  • 00:43:43 Bylo to v roce 2005.
  • 00:43:46 Já jsem se stal premiérem
    v dubnu roku 2009.
  • 00:43:50 Do té doby žádná politická vláda,
  • 00:43:53 přestože ceny solárních panelů šly
    rapidně dolů a byznys sestával
  • 00:43:58 daleko lukrativnější, nezasáhla.
  • 00:44:02 Podmínky nastavovala Energetický
    regulační úřad, který je nezávislý.
  • 00:44:07 Z dosavadních informací se ukazuje,
  • 00:44:09 že to bylo někde mezi
    lety 2008 a 2009.
  • 00:44:16 Z toho zákona měl
    poměrně malý koridor.
  • 00:44:22 Moje vláda v listopadu
    roku 2009 do parlamentu,
  • 00:44:26 do Sněmovny přinesl návrh zákona,
  • 00:44:30 který vystavěl ceny z hlavy
    zase na nohy.
  • 00:44:36 Byl to zcela racionální návrh.
  • 00:44:38 Ten zákon tam ležel a nešlo
    to schválit na rok 2010,
  • 00:44:44 jak bylo žádoucí.
  • 00:44:46 Sněmovna to přijela v březnu
    následujícího roku.
  • 00:44:51 Upozornili vás tajné služby,
  • 00:44:53 jestli na to měli zájem
    jednotliví poslanci?
  • 00:44:58 Mohl jste více veřejně
    vystupovat a upozorňovat na to,
  • 00:45:01 že se úřednická vláda snaží konat,
  • 00:45:04 ale poslanecká
    reprezentace je nečinná.
  • 00:45:09 Někteří upustili od sprosté lži,
  • 00:45:11 že jsme tam nedali nic
    a že jsme nekonali.
  • 00:45:16 Tak se to posunulo.
  • 00:45:18 Oni konali, Fischer se něco dále,
    ale nebyl dostatečně naléhavý.
  • 00:45:25 Takto se bývalý poslanec staví
    k vládnímu návrhu zákona.
  • 00:45:33 Nemá pravdu?
  • 00:45:35 Nemá pravdu.
  • 00:45:38 Tito lidé říkají, že vláda
    a premiér na ně málo tlačil.
  • 00:45:45 Já mám oba, že na ni tlačil někdo
    mnohem více z druhé strany.
  • 00:45:50 Měl jste takové informace?
  • 00:45:53 Nechci konkrétní jména,
    je mi jasné, že je nemůžete říci.
  • 00:46:06 Můžete tedy říci, zda jste
    měl takové informace,
  • 00:46:10 nakolik jsou ovlivňováni
    zákonodárci?
  • 00:46:16 Dávají tajné služby takové
    informace premiérovi dispozici?
  • 00:46:22 Určitě nedávají konkrétní
    informace kdo a jak.
  • 00:46:25 Může to být ve formě upozornění.
  • 00:46:29 Dostal jste takové upozornění?
  • 00:46:32 Nevzpomínám si, že bych
    takové upozornění dostal.
  • 00:46:35 Stačilo mi upozornění z trhu,
  • 00:46:37 že jsou ceny hluboce zdeformované
    a že je potřeba s tím něco udělat.
  • 00:46:41 Moje vláda také něco udělala.
  • 00:46:45 Příští týden propustíte ze služeb
    bývalého náměstka Tomana,
  • 00:46:49 který se pravděpodobně prokazoval
    falešným diplomem z univerzity
  • 00:46:55 v Bratislavě.
  • 00:46:57 Považujete za chybu, že jste
    Tomana angažoval?
  • 00:47:01 Angažoval jsem ho za okolností,
  • 00:47:02 kdy jsem si nebyl
    vědom tohoto problému.
  • 00:47:05 Jak ten problém vznikl,
  • 00:47:06 tak jsem konal a prakticky okamžitě
    jsem pana náměstka odvolal.
  • 00:47:19 Je to v souladu s mými
    manažerskými zásadami.
  • 00:47:26 Byla chyba, že jste
    si to neprověřil?
  • 00:47:37 Personální oddělení konalo,
    sesbíralo veškeré podklady,
  • 00:47:41 tu nepravost mohly odhalit
    maximálně tajné složky.
  • 00:47:46 Do pondělí má pan náměstek
    příležitost, aby doložil,
  • 00:47:51 že tomu bylo jinak.
  • 00:47:54 Pokud nedoloží a věrohodně
    nezdůvodní,
  • 00:47:59 tak se rozloučíme s jeho
    působením na ministerstvu.
  • 00:48:04 Máte za ni už náhradu?
  • 00:48:06 Náhradu zatím nemám.
  • 00:48:10 Přemýšlím o ní.
  • 00:48:12 Mám několik tipů na tu zbývající
    dobu.
  • 00:48:16 Bude to někdo z ministerstva?
  • 00:48:18 Nemohu to vyloučit.
  • 00:48:20 Je málo pravděpodobné,
  • 00:48:22 aby ministr financí v demisi
    zlanařil někoho zvenčí.
  • 00:48:28 Lanařit na tak krátkou
    dobu je samozřejmě sporné.
  • 00:48:31 To je jako lanařit
    lidi do dozorčích rad.
  • 00:48:39 Nebudete měnit skladbu
    dozorčích rad?
  • 00:48:44 Ne, to už nechám na ty další.
  • 00:48:47 Pouze v nejnutnějších případech,
  • 00:48:49 pokud by byly nutné
    nějaké substituce.
  • 00:48:56 Rozhodně nebudu provádět
    systémové změny.
  • 00:49:05 Budou ale k dispozici kritéria
    pro jednotlivé typy podniků.
  • 00:49:15 Kritéria, kolik kterých odborníků
    by v dozorčí radě jakého podniku
  • 00:49:20 mělo být.
  • 00:49:21 Kdo touto mřížku kritérií projde,
  • 00:49:24 to už nechám na svých
    následovnících.
  • 00:49:34 Pan ministr Kohout odchází
    z dozorčí rady ČEZu,
  • 00:49:38 je potřeba posoudit,
  • 00:49:40 jestli to nechat neobsazené nebo
    jestli provedeme substituci.
  • 00:49:50 Spíše to necháte na příští vládu?
  • 00:49:53 I to si dovedu představit.
  • 00:49:58 Systémové obměny lidí v dozorčích
    radách šest týdnů před volbami,
  • 00:50:04 to určitě nemá cenu.
  • 00:50:07 Kdybych vám to teď nabídnul,
    tak byste asi nepřijal.
  • 00:50:21 S každým konzultovat na širokém
    politickém poli a pak budou vypadat
  • 00:50:25 tak, že jsem pouze
    nominoval někoho,
  • 00:50:29 koho mi někdo poslal na seznamu.
  • 00:50:33 Jan Fischer.
  • 00:50:34 Děkujeme za Vaši návštěvu
    a těším se na shledanou.
  • 00:50:37 Děkuji za pozvání.
  • 00:50:39 Nízká cena, která letí
    přestavbě raketově nahoru.
  • 00:50:44 Při stavbě dálnic běžná situace.
  • 00:50:47 Náklady se zvyšují
    průměrně až o 70 %.
  • 00:50:50 Našel se i případ, kdy byla
    konečná cena sedminásobná.
  • 00:50:54 NKÚ zároveň srovnává stavební
    náklady na jeden km dálnice.
  • 00:50:59 Zatímco v Německu se loni taková
    věc pořídila v přepočtu průměrně
  • 00:51:03 za 260 milionů korun,
  • 00:51:05 v Česku činily stavební
    náklady 355 milionů.
  • 00:51:12 Staví se to o třetinu dráž.
  • 00:51:15 Pomalá a předražená stavba dálnic
    a rychlostních silnic není
  • 00:51:20 ČR ničím novým.
  • 00:51:22 Vraťme se o více než
    půl století zpět.
  • 00:51:26 Krajina u Mirošovic v prosinci
    minulého roku.
  • 00:51:30 Tudy povede slibovaná dálnice
    Praha Brno Bratislava.
  • 00:51:40 Zatím je pouze
    pětadvacet km za Prahou.
  • 00:51:44 Moc pracovního ruchu
    jsme tu neviděli.
  • 00:51:49 Stavbě mostu by zima nevadila,
  • 00:51:51 kdyby měli stavaři správné
    panely a nepřivezli jim širší.
  • 00:51:55 Most čeká, jak to dopadne.
  • 00:52:00 Stavba dálnice začala v září 1967.
  • 00:52:03 Do konce roku 1970 má investor
    zajistit dokončení ústupu
  • 00:52:07 od Pankráce ke Spořilovu a dále
    do Mirošovic a spojku do Benešova.
  • 00:52:12 Délka tohoto úseku je asi 40 km.
  • 00:52:22 Plán stavby čtyřproudové dálnice
    o volné šířce 26 a půl m se splní,
  • 00:52:27 i když už teď je optimisticky
    řečeno mírně opožděná.
  • 00:52:35 Z mírného opožďování stavby
    tuzemské dálniční sítě se postupem
  • 00:52:39 času stalo zásadní problém.
  • 00:52:41 Koncem 90. let se počítalo s tím,
  • 00:52:44 že všechny tuzemské dálnice
    budou stát do roku 2015.
  • 00:52:48 To se ale určitě nestihne.
  • 00:52:50 Tímto tempem budeme
    dokončovat více než 30 roků.
  • 00:52:54 Přitom více než
    50 % předpokládaných nákladů
  • 00:52:57 bylo utraceno.
  • 00:52:59 Podle zjištění NKÚ by tuzemské
    dálnice mohly být
  • 00:53:02 až o pětinu levnější.
  • 00:53:04 Celkové průměrné náklady
    na pořízení jednoho km dálnice jsou
  • 00:53:09 416 milionů korun.
  • 00:53:10 U rychlostní komunikace
    370 milionů korun.
  • 00:53:17 Stavbu dálnic prodražují například
    požadavky obcí na sjezdy,
  • 00:53:22 tunely a další stavby, které
    z původní trasu nesouvisí.
  • 00:53:26 NKÚ zkoumal 74 stavby
    za 215 milionů korun.
  • 00:53:32 Dalšími hosty otázek jsou
    generální ředitel silnic a dálnic
  • 00:53:36 David Čermák.
  • 00:53:38 Miroslav Kala a bývalý
    ministr dopravy Petr Moos.
  • 00:53:44 Přeji hezké dobré poledne.
  • 00:53:47 Začněme jedním jediným letopočtem.
  • 00:53:50 Ve kterém roce bude podle vašich
    informací dokončena dálniční síť
  • 00:53:54 v této zemi?
  • 00:53:58 Bude zásadním způsobem záležet
    na finančních prostředcích
  • 00:54:03 alokovaných na ministerstvo
    dopravy.
  • 00:54:05 Bez znalosti těchto čísel
    v jednotlivých letech není možné
  • 00:54:09 definovat finální termín.
  • 00:54:14 Takže je pravděpodobné, že to bude
    až za oněch 30 let, jak říká NKÚ?
  • 00:54:20 Podle finančních prostředků
    v těchto letech ten termín
  • 00:54:26 odpovídá desetiletí.
  • 00:54:29 To je smutné.
  • 00:54:30 Za 30 let bychom mohli být na svém.
  • 00:54:35 Víte, jak efektivně budete stavět
    v roce příštím a přespříštím?
  • 00:54:42 Nebo ani to nevíte?
  • 00:54:45 Před několika lety byl
    zaveden střednědobý výhled,
  • 00:54:48 který z důvodu zajištění
    perspektivy výstavby dopravní
  • 00:54:51 infrastruktury měl říkat,
  • 00:54:53 jaké finanční prostředky budou
    na výstavbu v následujících
  • 00:54:55 dvou letech.
  • 00:54:57 Byl schvalován rozpočet a potom
    k němu byly schvalovány perspektivy
  • 00:55:01 na další roky.
  • 00:55:02 To bylo velmi záslužný a dobrý
    počin a vynikající myšlenka.
  • 00:55:07 Problém je, že způsobila
    více problémů.
  • 00:55:11 Ve své podstatě nikdy nebyl
    výhledový rámec dodržen.
  • 00:55:15 Takže je vlastně na nic?
  • 00:55:19 Sklízíme ještě více problémů.
  • 00:55:21 Na něco plánujeme kapacitu
    výstavby, dost často se stává,
  • 00:55:25 že v momentě přípravy
    rozpočtu na příští rok,
  • 00:55:30 směrná čísla jsou z Ministerstva
    financí dány v červnu,
  • 00:55:38 takže to nesouhlasí.
  • 00:55:39 Takže je lepší ani plánovat?
  • 00:55:43 Protože se dostáváte
    do větších problémů,
  • 00:55:48 než kdyby žádný výhled na další
    dva až tři roky nebyl?
  • 00:55:53 To určitě ne.
  • 00:55:54 Plánovat se musí.
  • 00:55:56 Musíme mít stanovený
    nějaký závazek.
  • 00:55:58 Musí být nachystané stavby.
  • 00:56:01 A když se to pak nedodržuje?
  • 00:56:03 Na příští rok se podaří
    zachránit rozpočet v té podobě,
  • 00:56:12 se kterou počítáme,
  • 00:56:15 bohužel výhled na roky
    2015 a 2016 jsou v minimalistických
  • 00:56:22 číslech, takže v příštím roce
    bych neměla začít stavby,
  • 00:56:27 které budou pokračovat
    v letech 2015 a 2016.
  • 00:56:31 Potvrdil byste to?
  • 00:56:34 My jsme v kontrolním
    závěru konstatovali,
  • 00:56:37 že od roku 2007 nemá
    ČR střednědobou ani
  • 00:56:42 krátkodobou koncepci.
  • 00:56:44 To, o čem hovoří pan
    ředitel, je určitá náhražka,
  • 00:56:47 ale ve skutečnosti skutečným
    kritériem pro zařazování akcí
  • 00:56:50 je jejich stavební
    připravenost a otázka,
  • 00:56:54 zda lze nebo nelze na tu akci
    čerpat prostředky EU.
  • 00:57:00 Tento materiál nelze považovat
    za materiál koncepční.
  • 00:57:04 Rozhodně neodpovídá
    našim představám.
  • 00:57:07 Už jste zmínil váš
    nejnovější závěr NKÚ.
  • 00:57:11 Podívejme se do něj.
  • 00:57:13 Ministerstvo dopravy nedisponovalo
    době kontroly žádným koncepčním
  • 00:57:16 materiálem, ze kterého by bylo
    možné zjistit termíny a náklady
  • 00:57:19 dokončení sítě dálnic
    a rychlostních komunikací.
  • 00:57:24 Zbytek se tato citátu
    vidíte na obrazovce.
  • 00:57:46 Pane profesore,
  • 00:57:48 vy jste sám byl v úřednické
    vládě ministrem dopravy.
  • 00:57:51 Zároveň jste dělal poradce
    ministrů dopravy následujícím.
  • 00:57:56 Jaké máte vysvětlení pro to,
  • 00:57:58 že takový základní koncepční
    materiál včetně harmonogramu toho,
  • 00:58:03 co je skutečně priorita,
    dodnes neexistuje?
  • 00:58:15 Chyba není pouze v samotné
    ministerstvo dopravy,
  • 00:58:18 ale chyba je v celkovém politickém
    vnímáním výstavby infrastruktury
  • 00:58:24 v ČR.
  • 00:58:27 Ta je chápána jako
    něco negativního.
  • 00:58:33 Něco, co představuje
    pouze nákladovou položku.
  • 00:58:36 Jako kdyby tvůrci rozpočtu
    a plánovači neviděli ve výstavbě
  • 00:58:41 dálnic, silnic silný prorůstový
    faktor nebo dokonce parametr,
  • 00:58:48 který zvyšuje
    konkurenceschopnost ČR.
  • 00:58:53 Není to jen Ministerstvo dopravy.
  • 00:58:55 To si dovede představit
    pořadí jednotlivých staveb.
  • 00:59:00 Když se v rozpočtu potom
    neobjeví prostředky,
  • 00:59:04 tak připravované stavby, pokud
    na ně nejsou alokované prostředky,
  • 00:59:09 tak vyvolávají dojem,
  • 00:59:11 že se tam ministr chová
    nezodpovědně a plánuje něco,
  • 00:59:14 na co nemá.
  • 00:59:16 Kdyby tady byl konsensus
    politických stran,
  • 00:59:19 že infrastruktura dopravní je něco,
    co představuje veřejný kapitál,
  • 00:59:26 potřební kapel pro
    konkurenceschopnost ČR a určitou
  • 00:59:31 částku v horizontu pět,
  • 00:59:34 10 nebo 15 let ve fondu dopravní
    infrastruktury alokuje,
  • 00:59:39 tak to bude situace
    podstatně lepší.
  • 00:59:41 Říká pro tuto chvíli Petr Moos.
  • 00:59:43 Přepněte si na zpravodajskou ČT 24,
  • 00:59:45 kde budeme za pár
    okamžiku pokračovat.
  • 00:59:53 Ve druhé hodině otázek se podíváme
    na korupci ve fotbale.
  • 00:59:58 Sousloví, které je s fotbalem
    spojováno až příliš často,
  • 01:00:02 a hosty další části tohoto pořadu
    budou Markéta Haindlová a generální
  • 01:00:09 sekretář fotbalové
    asociace Rudolf Řepka.
  • 01:00:11 Pokračujeme po stručných
    zprávách na ČT 24.

Související