iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
30. 8. 2015
22:05 na ČT24

1 2 3 4 5

1 hlas
11881
zhlédnutí

Objektiv - svět v pohybu

Minulost a budoucnost

Charilaos Karadžos – režisér Objektivu — Tomáš Šponar – moderátor a dramaturg Objektivu

27 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Objektiv - svět v pohybu

  • 00:00:03 OBJEKTIV - SVĚT V POHYBU
  • 00:00:08 Dobrý den,
    známá znělka ohlásila OBJEKTIV.
  • 00:00:10 Je jasné, že následující minuty
    budou patřit cestování.
  • 00:00:14 Přesně tak, budeme cestovat,
    i když tak trochu jinak,
  • 00:00:17 než jste zvyklí s OBJEKTIVEM
    v neděli dopoledne.
  • 00:00:19 OBJEKTIV,
    to je svět v pohybu za 30 minut.
  • 00:00:21 Pravidelně už desítky let
    s námi vyrážíte do celého světa.
  • 00:00:24 A zdravíme vás také
    z netradičního místa,
  • 00:00:26 z Národního technického muzea,
    z místa,
  • 00:00:28 které spojuje cestování a čas.
  • 00:00:49 Dnes to bude povídání s těmi,
    kteří OBJEKTIV připravují.
  • 00:00:52 Spolu s Vendulou tu máme
    dlouholetého dramaturga
  • 00:00:55 a moderátora OBJEKTIVU,
    dnes projektového manažera
  • 00:00:58 České televize, Tomáše Šponara.
  • 00:01:00 -Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:01:01 A režiséra Charilaose Karadžose.
  • 00:01:03 -Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:01:05 Charilaosi, ty žiješ s OBJEKTIVEM
    už neuvěřitelných 26 let.
  • 00:01:09 Začínal jsi v roce 1989,
    vzpomínáš si na první relaci?
  • 00:01:13 Vzpomínám si velice dobře,
    to byl můj první samostatný pořad.
  • 00:01:17 Tehdy jsem v televizi pracoval
    asi 10 let,
  • 00:01:20 ale v tom prosinci roku 89
    jsem dostal tuto nabídku
  • 00:01:25 začít vysílat OBJEKTIV.
  • 00:01:28 Takže 1. nebo 2. ledna 1990
    jsem vysílal první relaci
  • 00:01:33 OBJEKTIVU a od té doby
    už těch 26 let žiji s OBJEKTIVEM.
  • 00:01:39 Tomáši, ty jsi dlouhé roky
    působil jako dramaturg, moderátor,
  • 00:01:43 teď, jak už říkala Anetta,
    na OBJEKTIV dohlížíš
  • 00:01:46 jako projektový manažer.
  • 00:01:48 Co pro tebe osobně
    ten pořad znamená?
  • 00:01:50 Pro mě asi ta hodnota,
    ke které se vztahuji nejvíce,
  • 00:01:54 to jedno slovo,
    kterým bych to popsal, je závazek.
  • 00:01:56 Tady už bylo zmíněno,
    že OBJEKTIV má téměř 28 let.
  • 00:02:00 Je to jeden z nejstarších pořadů
    České televize.
  • 00:02:03 Je to pořad, kterého si můžeme
    z mnoha důvodů vážit.
  • 00:02:07 V kterém pracovali
    tady vedle Charilaose
  • 00:02:10 tvůrci špičkových kvalit
    jak na pozici režisérů,
  • 00:02:13 moderátorů, reportérů,
    a tak se já k tomuto pořadu
  • 00:02:17 vztahuji jako k něčemu,
    co je potřeba opatrovat,
  • 00:02:21 zlepšovat a vést dál.
  • 00:02:22 OBJEKTIV vysílá Česká televize
    už od roku 1987.
  • 00:02:25 Pojďme se teď společně podívat,
    jak se měnily tváře,
  • 00:02:28 se kterými jste procestovali,
    troufám si říct už několikrát,
  • 00:02:31 celý svět.
  • 00:02:44 Přeji vám hezké sváteční poledne.
  • 00:02:47 Vítám o obrazovek
    všechny příznivce magazínu
  • 00:02:50 zahraničních zpravodajů.
  • 00:02:52 Hezké nedělní dopoledne
    ze studia na Kavčích horách,
  • 00:02:55 milí přátelé.
  • 00:02:56 Dobrý den, udělali jste dobře,
    že jste se rozhodli právě teď
  • 00:03:00 přijít k obrazovce.
  • 00:03:12 Hezké dopoledne, připraveno je
    306. vydání magazínu OBJEKTIV.
  • 00:03:20 Hezký dobrý den,
    po týdenní přestávce je tady
  • 00:03:23 opět nová nabídka našeho OBJEKTIVU
    a s ní i pět
  • 00:03:26 zahraničních reportáží.
  • 00:03:29 Náš moskevský štáb
    nedávno natáčel na Donu.
  • 00:03:32 Po pádu komunismu tady plnou silou
    ožívají tradice donských kozáků.
  • 00:03:58 Dobrý den, přátelé,
    poprvé v dubnu, a jak sami vidíte,
  • 00:04:01 ve zbrusu novém studiu
    vás vítám při sledování OBJEKTIVU.
  • 00:04:04 Z krátkého přehledu se dozvíte,
    co vás v následující
  • 00:04:07 půlhodině čeká.
  • 00:04:09 Jsme zpátky už za týden,
    na shledanou.
  • 00:04:15 Jak je možné, že už 28 let
    se těší tato relace
  • 00:04:18 tak velkému diváckému zájmu,
    to je otázka pro Charilaose.
  • 00:04:22 Čím si myslíš, že to je?
  • 00:04:24 Já si myslím,
    že po tomto typu pořadu
  • 00:04:26 existuje poptávka
    a vždy poptávka existovat bude,
  • 00:04:30 protože neznám člověka,
    který by rád necestoval.
  • 00:04:33 A neznám ani diváka OBJEKTIVU,
    který by se rád nevzdělával,
  • 00:04:37 nebyl zvídavý
    a nechtěl se dozvědět něco nového.
  • 00:04:40 A OBJEKTIV je přesně typ pořadu,
    který obě tato kritéria splňuje.
  • 00:04:45 Já si to vždy uvědomím ve středu,
    když jdeme namlouvat reportáže,
  • 00:04:50 mám v ruce 20 stran textu
    a teď si vždy řeknu,
  • 00:04:52 že ti tvůrci vlastně za nás
    nastudovali
  • 00:04:55 obrovské množství informací,
    připravili nám ty informace
  • 00:04:59 a my jako diváci
    si v neděli počkáme
  • 00:05:02 a spolu s obrázkem dostaneme
    takový ten vzdělávací servis,
  • 00:05:06 někdy i zábavný, vtipný,
    ale vždycky tam jsou informace,
  • 00:05:10 které si s sebou odnášíme
    do dalších týdnů.
  • 00:05:13 A já si myslím, že z každého
    OBJEKTIVU si divák zapamatuje
  • 00:05:17 minimálně jednu informaci,
    kterou si bude pamatovat
  • 00:05:21 možná měsíce nebo roky.
  • 00:05:22 Takže když se to pak sečte
    za ten rok,
  • 00:05:25 tak každý je o trošku chytřejší,
    když se dívá na OBJEKTIV.
  • 00:05:28 Tomáši, z tvého pohledu
    cestovatelský magazín
  • 00:05:31 je hlavně ponaučení nebo zábava
    nebo ještě něco jiného?
  • 00:05:34 Je to především určitě
    ne informace, ale je to ponaučení.
  • 00:05:38 Kdybychom to měli shrnout
    tím starým známým a dobrým,
  • 00:05:43 je to škola hrou.
  • 00:05:45 A OBJEKTIV se tento rozměr
    snaží rozvíjet od počátku
  • 00:05:49 nejen na televizní obrazovce,
    OBJEKTIV měl a má
  • 00:05:53 svou knižní edici.
  • 00:05:55 Začalo to téměř před 10 lety,
    kniha Objektiv má 20 let,
  • 00:06:00 na které jsme se podíleli
    napříč celou redakcí,
  • 00:06:04 je to souhrn textů z reportáží,
    které naši kolegové natočili
  • 00:06:10 v těch prvních 20 letech.
  • 00:06:13 Jsou tady jiné knihy,
    Zdeněk Šámal, jeho Rusko,
  • 00:06:17 Petra Flanderková a její USA,
    Přemek Čech
  • 00:06:20 a jeho Objektiv s úsměvem,
    to je poslední knížka
  • 00:06:23 v této řadě.
  • 00:06:25 Některé knihy doplňuje i DVD,
    takže ten OBJEKTIV není přítomen
  • 00:06:28 jen na televizní obrazovce,
    ty věci se neobjevují jen letmo
  • 00:06:32 v té půlhodině, kdy se vysílá,
    je možné si na něj sáhnout,
  • 00:06:36 je možné se k němu vracet.
  • 00:06:38 Dokonce jsem slyšel,
    že při některých hodinách zeměpisu
  • 00:06:42 se naše reportáže používají
    jako takový bonus
  • 00:06:45 nebo výukový materiál.
  • 00:06:47 Samozřejmě logicky je pro děti
    mnohem zajímavější,
  • 00:06:51 když se mohou na ty věci podívat
    a nežít jen z výkladu učitelů.
  • 00:06:55 Z toho mám třeba obrovskou radost.
  • 00:06:57 Režisér OBJEKTIVU taktéž
    mnohokrát vyrazil na cestu
  • 00:07:00 za reportáží OBJEKTIVU.
  • 00:07:02 Za všechny vzpomenu např. Keňu,
    kdy mohli diváci
  • 00:07:05 ve speciálním vydání obdivovat
    tuto africkou zemi.
  • 00:07:08 Jak rád cestuješ ty?
  • 00:07:10 Byl jsem jednou na řeckém večírku
    a přišel tam ke mně starší pán,
  • 00:07:14 věrný divák OBJEKTIVU
    a říká mi:
  • 00:07:16 "Charilaosi, já se na ten OBJEKTIV
    tak rád dívám,
  • 00:07:19 ale jedno mi vrtá hlavou,
    já tě tam vidím vždycky
  • 00:07:22 na titulcích jednou
    za 14 dní napsaného
  • 00:07:24 a nejde mi do hlavy,
    jak to stihneš,
  • 00:07:26 objet celý ten svět za 14 dní,
    ustříhat reportáže
  • 00:07:29 a ještě to odvysílat."
  • 00:07:31 Takže já jsem díky OBJEKTIVU,
    myslím že několikrát
  • 00:07:34 celý svět objel
    i s těmi reportážemi.
  • 00:07:37 A jednou, když jsem měl konkrétní
    příležitost točit
  • 00:07:41 přímo pro OBJEKTIV,
    bylo to s Přemkem Čechem,
  • 00:07:45 někdy v 90. letech jsme byli
    14 dní v Keni a točili jsme.
  • 00:07:49 A s touto cestou a reportáží
    je spojen asi můj největší
  • 00:07:54 cestovatelský zážitek.
  • 00:07:57 Bylo to v pravé poledne,
    jeli jsme spolu s průvodcem vozem
  • 00:08:02 nějakou stepí a narazili jsme
    na cca stohlavé stádo slonů.
  • 00:08:09 V mých vzpomínkách je stohlavé,
    možná jich mohlo být
  • 00:08:13 o málo méně nebo víc.
  • 00:08:16 A s tím vozem jsme dojeli
    před to stádo,
  • 00:08:20 postavili jsme se jim do cesty,
    asi tak 100 metrů před ně,
  • 00:08:24 vypnuli jsme motor
    a čekali jsme na to stádo,
  • 00:08:26 které se na nás řítilo.
  • 00:08:29 A v té stepi, v tom úplném tichu,
    kde nebyl nikdo,
  • 00:08:32 tak jsme jen cítili,
    jak se ta země chvěje
  • 00:08:35 a jak nás sto slonů míjí.
  • 00:08:37 Vždycky přišli k nám,
    takhle jen otočili hlavou,
  • 00:08:40 podívali se, kdo tam je,
    a minuli nás.
  • 00:08:43 Byli jsme obklopeni
    stohlavou masou slonů,
  • 00:08:46 to je asi můj největší
    cestovatelský zážitek.
  • 00:08:50 Tady pod Kilimandžárem
    cestuje prakticky každý.
  • 00:08:53 Zatímco národní park Sabu
    je v Keni největší,
  • 00:08:56 na národním parku Amboseli,
    kde právě jsme,
  • 00:08:59 je nejzajímavější těsné sousedství
    s nejvyšší horou Afriky,
  • 00:09:03 Kilimandžárem.
  • 00:09:08 Ještě v první polovině 19. století
    neměli Evropané
  • 00:09:12 o nejvyšší hoře Afriky
    ani potuchy.
  • 00:09:15 První zprávy o ní podal
    teprve misionář Johann Rebmann.
  • 00:09:20 Roku 1848 se ocitl
    v oblasti Kilimandžára
  • 00:09:24 a přesvědčil se,
    že je hora pokryta sněhem.
  • 00:09:28 O ledu a sněhu
    neměli domorodci ani ponětí
  • 00:09:32 a tvrdili o zaledněném temeni,
    že je samé stříbro.
  • 00:09:37 Po drahém kovu zatoužil
    i náčelník kmene Džagů
  • 00:09:40 a vypravil na vysokou horu
    několik lidí s příkazem,
  • 00:09:44 aby mu trochu stříbra přinesli.
  • 00:09:48 Několik mužů skutečně
    kýženého cíle dosáhlo,
  • 00:09:52 ale na zpáteční cestě
    se třpytný kov roztekl
  • 00:09:56 a proměnil se ve vodu.
  • 00:09:58 Domorodci měli za to,
    že čarodějnou změnu
  • 00:10:01 způsobili horští skřítkové,
    a tak od té chvíle
  • 00:10:05 nazývali nebetyčný vrcholek
    Kilimandžáro,
  • 00:10:08 což znamená Hora démonů.
  • 00:10:10 A právě jeho téměř 6000 metrů
    vysoký štít
  • 00:10:13 je tou nejlepší kulisou
    při pozorování zvěře.
  • 00:10:25 Před námi defilují sloni,
    zebry, antilopy i gazely,
  • 00:10:29 levhart, opice.
  • 00:10:32 Jen jsme si my lidé a zvířata
    poněkud vyměnili role.
  • 00:10:39 Zvířata se pohybují volně
    a my je s napětí pozorujeme
  • 00:10:43 zavřeni v klecích
    na čtyřech kolech.
  • 00:10:47 OBJEKTIV, to jsou stovky reportáží
    od spolupracovníků České televize.
  • 00:10:51 Je nějaká, která třeba tebe osobně
    zasáhla, kterou si pamatuješ?
  • 00:10:55 Cestou sem do technického muzea
    jsem trochu počítal
  • 00:10:58 a spočítal jsem, že za těch 26 let
    jsem se přímo podílel
  • 00:11:02 asi na 650 vydáních,
    což čítá nějakých 2500 reportáží.
  • 00:11:06 A v tomto obrovském množství
    najít jednu konkrétní,
  • 00:11:10 to se mi asi nepodaří,
    ale co si vždy vybavím
  • 00:11:13 ve spojitosti s OBJEKTIVEM,
    to je jedno jméno,
  • 00:11:16 a to je Miroslav Karas,
    náš zpravodaj.
  • 00:11:18 Nejdřív ve Varšavě, teď v Rusku.
  • 00:11:21 A u těch jeho reportáží
    se strašně bavím.
  • 00:11:24 Přijdou mi vtipné,
    i když si nemyslím,
  • 00:11:27 že to je prvoplánově točené
    vtipně, ale ten způsob,
  • 00:11:30 jakým Miroslav Karas
    reportáže točí,
  • 00:11:32 tak vtipný je.
  • 00:11:34 A já za tím vidím
    strašně moc práce,
  • 00:11:37 taková 10minutová reportáž
    v podání Mirka Karase
  • 00:11:40 je třeba týdenní práce.
  • 00:11:42 A to je týden práce,
    kterou on musí udělat
  • 00:11:45 nad rámec svých povinností.
  • 00:11:47 Takže kromě toho,
    že se při tom vždy bavím,
  • 00:11:50 tak i oceňuji to úsilí,
    které tomu Miroslav Karas věnuje.
  • 00:11:53 Tomáši, ty jsi mnohokrát
    vyrazil na cestu
  • 00:11:56 za reportáží právě pro OBJEKTIV,
    točil jsi mnoho reportáží.
  • 00:11:59 Zasáhla tě některá konkrétní,
    že si ji pamatuješ dodnes?
  • 00:12:03 Já si dovolím tvrdit,
    že si pamatuji
  • 00:12:05 skoro každou reportáž,
    kterou jsem pro OBJEKTIV natočil,
  • 00:12:08 protože to vždy byla
    výjimečná příležitost,
  • 00:12:11 výjimečné téma,
    řekněme oddechové téma.
  • 00:12:14 Ale jednu bych možná vyzdvihl,
    ta není z nějaké
  • 00:12:17 velké exotické dálky,
    od našich sousedů z Rakouska.
  • 00:12:20 Týkala se pana Hundertwassera,
    rakouského umělce.
  • 00:12:24 Já jsem byl tehdy o něco mladší,
    sebevědomější a řekl jsem si,
  • 00:12:29 že v té reportáži vyklátíme
    ten kult toho populárního
  • 00:12:33 rakouského umělce,
    že ukážeme nějakou jinou tvář,
  • 00:12:37 že ukážeme třeba kritický pohled
    na tento fenomén,
  • 00:12:40 který tehdy byl
    nesmírně populární.
  • 00:12:42 On je dodnes,
    ale byl nesmírně populární.
  • 00:12:45 A byla to taková ta
    prvosignální turistická atrakce.
  • 00:12:48 Tak jsme chtěli
    o tom Hundertwasserovi
  • 00:12:51 zjistit něco víc, něco jiného,
    něco mimořádného.
  • 00:12:54 Proto jsme zajeli
    do takové malé vesnice,
  • 00:12:57 která se jmenuje Bärnbach,
    je ve Štýrsku.
  • 00:12:59 Tam Hundertwasser přestavěl kostel
    a tam jsme se setkali s lidmi,
  • 00:13:03 s místním farářem
    a s několika místními lidmi.
  • 00:13:06 To je staré hornické městečko.
    Není ničím kromě kostela zajímavé.
  • 00:13:10 Ale tam jsme zjistili,
    jak důležitý a tvůrčí ten člověk,
  • 00:13:13 myslím pana Hundertwassera, byl,
    jaký nový život dokázal vdechnout
  • 00:13:18 tomu místu.
  • 00:13:19 Ti lidé byli kouzelní
    a pro mě osobně
  • 00:13:22 to bylo takové znovuobjevení
    Hundertwassera,
  • 00:13:25 znovuobjevení nějakého
    smyslu života a nějakých hodnot.
  • 00:13:29 On ten kostel obestavěl
    takovou zvláštní sérií bran,
  • 00:13:33 která jedna každá reprezentuje
    nějaké velké světové vyznání,
  • 00:13:37 jedno velké náboženství.
  • 00:13:39 A těmi můžete projít
    do brány toho kostela.
  • 00:13:42 Takový architektonický symbol,
    bylo to velmi zajímavé.
  • 00:13:45 V 60. letech provokoval měšťáky
    svými manifesty
  • 00:13:49 a na veřejných vystoupeních
    neváhal svlékat se do naha.
  • 00:13:52 Pohádkové stavby,
    které po sobě zanechal,
  • 00:13:55 z něj učinily jednu
    z nejvýznamnějších osobností
  • 00:13:58 moderního umění.
  • 00:14:00 Hundertwasser celým duchem
    bojoval za splynutí s přírodou
  • 00:14:03 a odmítal racionalitu
    v architektuře.
  • 00:14:09 Nečekaně pestrá škála
    tvarů a barev,
  • 00:14:11 inspirace, kterou diktovala
    především úcta ke svobodě člověka
  • 00:14:16 a ničím nespoutaná příroda.
  • 00:14:18 Fantazie Hundertwassera
    dostala ničím neomezený prostor
  • 00:14:22 na papíře a plátně.
  • 00:14:24 Své vize však jako jeden z mála
    moderních výtvarníků
  • 00:14:28 dokázal přenést také do konkrétních
    architektonických tvarů.
  • 00:14:32 Pod taktovkou muže,
    kterého snad mohli mnozí
  • 00:14:35 považovat za příliš
    odvážného snílka,
  • 00:14:38 dostalo mnoho staveb novou,
    dříve nevídanou tvář.
  • 00:14:42 Hundertwasser byl umělcem
    výsostně duchovním
  • 00:14:45 a možná proto svou
    nepřehlédnutelnou stopu otiskl
  • 00:14:49 také v kostelíku svaté Barbory
    v Bärnbachu.
  • 00:14:52 Iniciátorem neobvyklé přestavby
    byl katolický farář z této vesničky
  • 00:14:56 nedaleko štýrského Grazu.
  • 00:14:58 Učarovaly mu Hundertwasserovy
    obrazy a rozhodl se,
  • 00:15:02 že to musí být právě tento mistr,
    který dá dříve šedivému svatostánku
  • 00:15:06 nový kabát.
  • 00:15:10 Bylo to skvělé,
    když se Hundertwasser
  • 00:15:15 ocitl u nás v Bärnbachu
    na návštěvě u svého přítele,
  • 00:15:18 umělce Wolfganga Seidla.
  • 00:15:20 Byla to možnost,
    jak ho kontaktovat
  • 00:15:22 a pozvat do našeho kostela.
  • 00:15:24 Souhlasil a společně jsme tady
    strávili asi půl hodiny.
  • 00:15:27 Poté mi řekl: "Pane faráři,
    já to udělám, nebude to stát nic,
  • 00:15:31 udělám celou přestavbu
    zcela zadarmo."
  • 00:15:33 Bylo to tak, že na začátku
    z toho měli někteří místní lidé
  • 00:15:37 možná šok, říkali,
    jak je kostel najednou
  • 00:15:40 barevný a pestrý.
  • 00:15:42 Ale jak šel čas, tak to přijali
    a všichni říkali,
  • 00:15:45 že je opravdu krásný.
  • 00:15:47 OBJEKTIV za ta léta,
    to jsou desítky moderátorů,
  • 00:15:50 dramaturgů, zpravodajů,
    spolupracovníků České televize.
  • 00:15:53 Vzpomeneš si třeba,
    kolik jenom moderátorů
  • 00:15:56 se vystřídalo v této relaci?
  • 00:15:57 Cesta z Hostivaře sem je dlouhá,
    tak jsem zase počítal.
  • 00:16:01 A dopočítal jsem se, já si myslím,
    že takových 100 lidí
  • 00:16:05 se za tu dobu na OBJEKTIVU
    podílelo.
  • 00:16:09 Pokud to mám rozdělit,
    tak přibližně 20 lidí
  • 00:16:13 budou tvořit moderátoři
    a dramaturgové,
  • 00:16:16 30 lidí by byli zpravodajové
    České televize,
  • 00:16:19 kteří působili na svých štacích
    v zahraničí
  • 00:16:22 a těch 50, to jsou pravidelní
    externí spolupracovníci OBJEKTIVU.
  • 00:16:28 Takže škála lidí, nejen obličejů,
    ale i životních osudů,
  • 00:16:33 myslím, že je stejně pestrá
    jako OBJEKTIV.
  • 00:16:36 Za reportážemi OBJEKTIVU,
    z té desítky našich
  • 00:16:39 spolupracovníků, některé tváře
    určitě znáte z vysílání
  • 00:16:43 České televize.
  • 00:16:45 Za všechny jsme se zeptali
    bývalého dramaturga,
  • 00:16:47 moderátora, bývalého zpravodaje
    v Rusku, současného ředitele
  • 00:16:51 zpravodajství České televize
    Zdeňka Šámala,
  • 00:16:53 v čem si on myslí, že tkví úspěch
    cestovatelského magazínu.
  • 00:16:57 Já bych řekl,
    že to má dva důvody.
  • 00:16:59 Jeden důvod, ten váš, je,
    že OBJEKTIV byl vždy dělaný
  • 00:17:03 s láskou a péčí.
  • 00:17:05 A jeho autoři a celý tým,
    který ho dělá,
  • 00:17:08 ho měl prostě rád.
  • 00:17:10 A na výsledku je to vždy vidět.
  • 00:17:12 A ten druhý důvod je,
    že OBJEKTIV je prostě milý pořad.
  • 00:17:15 Co si budeme říkat,
    dnešní svět a zpravodajství
  • 00:17:18 je hodně o násilí,
    o nepříjemných věcech, o krizích.
  • 00:17:21 A OBJEKTIV se umí podívat na svět
    i z jiného důvodu
  • 00:17:24 nebo z jiného úhlu.
  • 00:17:25 Říkal jsi, že je to o autorech,
    jak k tomu přistupují.
  • 00:17:28 Ty jsi byl jedním z nich,
    když jsi byl zpravodajem v Rusku.
  • 00:17:31 Co pro tebe OBJEKTIV
    znamenal tehdy
  • 00:17:33 a dnes jako
    ředitele zpravodajství?
  • 00:17:35 Tehdy jsem pro OBJEKTIV
    rád točil.
  • 00:17:37 Když jsem točil pro OBJEKTIV,
    tak to bylo moje téma a téma,
  • 00:17:40 které bych jako divák
    sám rád v televizi viděl,
  • 00:17:43 téma, které mě bavilo
    a na které jsem měl
  • 00:17:45 i trošku víc času
    a které se odehrávalo v terénu
  • 00:17:47 a ne v sále,
    kde se konají tiskové konference.
  • 00:17:50 A teď to pro mě jako ředitele
    zpravodajství znamená závazek,
  • 00:17:53 že se starám o dobrý produkt,
    který se musí dál rozvíjet
  • 00:17:56 a musí být pořád stejně dobrý,
    jako vždycky byl.
  • 00:17:59 A možná ještě lepší.
  • 00:18:00 Máš reportáž, na kterou vzpomínáš
    z Ruska nejradši?
  • 00:18:03 Ano, mám několik
    takových reportáží.
  • 00:18:05 Jedna věc se týkala třeba
    domácí výroby benzinu v Čečensku.
  • 00:18:09 Druhá se týkala hledání pozůstatků
    vojáků padlých
  • 00:18:13 ve 2. světové válce,
    to bylo opravdu velmi silné.
  • 00:18:16 Jaký je slogan, který podle tebe
    nejlépe vystihuje OBJEKTIV?
  • 00:18:20 Svět v barvách, svět jinak.
  • 00:18:26 Charilaosi, co se podle tebe
    v OBJEKTIVU časem změní
  • 00:18:29 a co je naopak neměnné?
  • 00:18:33 Po celou tu dobu se mění lidé,
    za těch 25 let se vystřídali,
  • 00:18:38 ale co se nemění,
    to jsou reportáže
  • 00:18:41 a samotný obsah OBJEKTIVU.
  • 00:18:44 Myslím si, že je to trošku
    jako s lidmi,
  • 00:18:47 nemůžeme chodit pořád
    ve stejném oblečení,
  • 00:18:49 protože bychom vypadali omšele
    a neupraveně.
  • 00:18:53 Takže čas od času se změní forma
    a proč vás někdo má rád
  • 00:18:59 nebo proč vás naopak nesnáší,
    je to, jaký jste.
  • 00:19:02 Tak já myslím,
    že to platí i pro OBJEKTIV.
  • 00:19:05 Ty reportáže a to,
    co OBJEKTIV nabízí,
  • 00:19:08 to je to, proč ho diváci mají rádi
    a proč ho sledují tolik let.
  • 00:19:15 Tomáši, určitě velmi zásadní změna
    pro diváka je vždy,
  • 00:19:18 když se změní studio.
  • 00:19:20 Proč se studio mění,
    mění se určitě vždy k lepšímu.
  • 00:19:24 Jaká byla ta nejnovější změna?
  • 00:19:27 My na určitých změnách pracujeme,
    ty budou viditelné,
  • 00:19:30 budou výrazné.
  • 00:19:32 Změny se dělají proto,
    jak už Charlie předznamenal,
  • 00:19:35 že čas od času je potřeba
    se převléct do něčeho,
  • 00:19:38 co je moderní, co je šik.
  • 00:19:39 Teď směřujeme k větší
    jednoduchosti, přehlednosti,
  • 00:19:42 to je požadavek doby.
  • 00:19:44 Ale to, že OBJEKTIV stojí
    na dobrých reportážích
  • 00:19:46 od prověřených a kvalitních
    spolupracovníků,
  • 00:19:49 to zůstává, že stojí na dobrém
    a kultivovaném
  • 00:19:52 moderátorském projevu,
    to také zůstává.
  • 00:19:54 Takže ta změna, sečteno,
    podtrženo, bude viditelná,
  • 00:19:57 ale nebude nijak dramatická.
  • 00:20:08 Nicméně ještě bych se vrátil
    obloukem k tomu,
  • 00:20:10 co tady zmiňoval Charlie.
  • 00:20:12 Ten OBJEKTIV se přeci jen
    i v reportážích
  • 00:20:14 zajímavým způsobem vyvinul,
    a řekl bych pozitivním směrem.
  • 00:20:18 Zatímco úplně na začátku zahrnoval
    práci televizních profesionálů,
  • 00:20:22 televizních reportérů výhradně,
    tak postupně do něj naskakují
  • 00:20:26 různí tvůrci včetně
    profesionálních režisérů z FAMU,
  • 00:20:30 včetně profesionálních
    cestovatelů,
  • 00:20:34 ale včetně i amatérů
    v tom nejlepším slova smyslu,
  • 00:20:37 kteří mají třeba jedno, dvě
    zajímavé témata,
  • 00:20:40 jednu, dvě zajímavé destinace,
    které mají dokonale zpracované
  • 00:20:44 a třeba s asistencí
    našich televizních profesionálů
  • 00:20:48 dokážou to téma správně uchopit,
    správně natočit,
  • 00:20:52 správně nastříhat.
  • 00:20:54 A tito lidé tam mají dnes
    už velký prostor
  • 00:20:57 a dokážou přinést to,
    co třeba člověk,
  • 00:21:00 který pracuje v nějaké redakci
    na plný úvazek
  • 00:21:02 a dostane se ven jednou
    za půl roku, za čtvrt roku,
  • 00:21:05 tak oni mají daleko větší čas
    a daleko větší soustředění
  • 00:21:09 na zajímavé detaily,
    ke kterým se my jako novinář
  • 00:21:12 ani nemůžeme dostat.
  • 00:21:15 A to je velký benefit OBJEKTIVU,
    to, že na ten svět kouká očima
  • 00:21:19 ne obyčejného člověka, ale tak,
    jak by se na něj ten divák koukal,
  • 00:21:23 vnímá věci, které chce vnímat.
  • 00:21:26 A to si myslím, že je proměna,
    která OBJEKTIVU sluší
  • 00:21:29 a kterou chceme určitě posilovat.
  • 00:21:31 Na závěr otázka na vás na oba,
    proč si v neděli zapnout OBJEKTIV?
  • 00:21:36 Já, pokud bych byl
    pravidelný divák OBJEKTIVU,
  • 00:21:39 tak bych si to zapnul
    zaprvé kvůli vám,
  • 00:21:41 Anettko a Vendulo,
    já to aspoň tak mám,
  • 00:21:44 že každý pořad mám spojený
    s nějakou tváří.
  • 00:21:47 A pokud mně ten moderátor
    nebo průvodce je nesympatický,
  • 00:21:51 tak to většinou někam přepnu.
  • 00:21:53 To by byl první důvod.
  • 00:21:55 A druhý důvod je
    kvůli těm samotným reportážím.
  • 00:21:58 A já jsem si to uvědomil
    během těch speciálů,
  • 00:22:02 co jsme tady v technickém muzeu
    točili celé léto,
  • 00:22:05 kolik zajímavých, talentovaných
    a i chytrých
  • 00:22:08 a hlavně odvážných lidí
    se na OBJEKTIVU podílí.
  • 00:22:12 Takže pokud diváci sledovali
    ty naše speciály
  • 00:22:15 a pokud ne, tak mají možnost
    se o tom přesvědčit
  • 00:22:18 během těch pravidelných
    nedělních OBJEKTIVŮ na ČT1.
  • 00:22:23 Já se pokusím stručně uzavřít to,
    co tady Charlie řekl,
  • 00:22:27 to samozřejmě 100% podepisuji.
  • 00:22:29 A řekl bych jen tolik,
    že OBJEKTIV
  • 00:22:32 nejenže není ztráta času,
    ona je to půlhodina
  • 00:22:35 v dobré společnosti a ona vlastně
    k nedělnímu dopoledni patří.
  • 00:22:40 A myslím si, že je dobře,
    že OBJEKTIV tady je,
  • 00:22:44 že mají diváci možnost
    být v této dobré společnosti
  • 00:22:46 každou neděli.
  • 00:22:48 Moc děkujeme za příjemné povídání.
  • 00:22:50 Našimi hosty byli režisér pořadu
    Charilaos Karadžos
  • 00:22:52 a projektový manažer
    České televize Tomáš Šponar.
  • 00:22:55 V některých dílech dalších
    OBJEKTIVŮ na viděnou.
  • 00:22:58 Na shledanou každou neděli
    u OBJEKTIVU na ČT1.
  • 00:23:01 -Budeme se těšit.
    -Na shledanou.
  • 00:23:08 Už teď vám můžu slíbit,
    že vám vyrazí dech.
  • 00:23:10 Po dlouhých 1600 letech
    svět spatřil tajuplnou Petru.
  • 00:23:14 Turistický ruch je na Kamčatce
    teprve v začátcích.
  • 00:23:16 Nejmenší hotel na světě
    byste možná čekali
  • 00:23:18 spíš v Japonsku nebo v Hongkongu.
  • 00:23:20 Každý zrušil něco a dohromady
    málem zrušili celou televizi.
  • 00:23:23 Teď už tady není nic.
  • 00:23:25 Už abychom nějakou rybku vytáhli.
  • 00:23:28 Vynikající!
  • 00:23:42 Právě teď s Anettou vypadáme,
    že vyrážíme na pohodový výlet.
  • 00:23:45 A je to vlastně pravda,
    protože vždy na závěr
  • 00:23:47 netradičních vydání OBJEKTIVU
    pro vás máme rubriku
  • 00:23:50 OBJEKTIV - OSOBNĚ.
  • 00:23:51 Seriál našich kolegů ze zahraničí
    uzavírá Martin Řezníček z USA.
  • 00:23:56 Ukáže vám, jak oddychuje
    typická americká rodina.
  • 00:23:59 A česká rodina, která několik let
    žije americký život.
  • 00:24:14 Doba, kdy se práci
    výjimečně ukazují záda.
  • 00:24:18 Kolo, washingtonská zeleň, příroda.
    Tak by vypadal den ideálně.
  • 00:24:25 A tohle všechno je realita,
    i když samozřejmě
  • 00:24:28 o nic méně příjemná.
  • 00:24:29 Když jsme sem přijeli do USA,
    tak jsem si dělal legraci z toho,
  • 00:24:33 jak Američané velmi intenzivně
    pracují v týdnu
  • 00:24:35 a potom hromadně o víkendu
    rozvážejí své děti
  • 00:24:38 na kroužky, na zápasy,
    na tréninky, na fotbal,
  • 00:24:40 na baseball atd.
  • 00:24:42 A nakonec naše rodina
    dopadla úplně stejně.
  • 00:24:44 Samozřejmě za předpokladu,
    že zrovna v tu dobu nenatáčíme
  • 00:24:48 mimo Washington.
  • 00:24:52 Američané jsou na soukromí
    svých dětí velmi citliví.
  • 00:24:56 Získat povolení natáčet je
    klasickou velkou kamerou
  • 00:24:59 by bylo na dlouhé lokty,
    tak aspoň takto z telefonu.
  • 00:25:02 Rodiče berou sportovní víkendy
    jako společenskou událost.
  • 00:25:05 Za postranními čarami
    se probírá úplně všechno.
  • 00:25:08 A vznikla tady i řada nápadů
    na naše reportáže.
  • 00:25:11 Ale přeci jen zpátky na kolo,
    abychom také ukázali něco
  • 00:25:14 z města samotného.
  • 00:25:16 Washington je ideální místo
    na projížďku.
  • 00:25:18 Ať už má člověk jen půl hodiny
    nebo půl dne.
  • 00:25:21 Jedna věc, která člověka
    ve Washingtonu
  • 00:25:24 a vlastně v celé Americe zaujme,
    a možná se k tomu jednou dostaneme
  • 00:25:28 i na větší ploše v OBJEKTIVU,
    jsou hasičské stanice.
  • 00:25:31 Nejenže jsou často vypiglované,
    jak se říká,
  • 00:25:33 jako luxusní obchody,
    ale jsou to mnohdy staré budovy
  • 00:25:37 s nějakým starým příběhem.
  • 00:25:38 A vlastně je to jenom
    jedna z mnoha věcí,
  • 00:25:41 která dokládá, jaké postavení
    má hasič v americké společnosti.
  • 00:25:51 A tohle už je tradiční cíl
    těch sportovně založených
  • 00:25:54 obyvatel metropole,
    kanál podél řeky Potomac.
  • 00:25:57 Kdysi se po něm vozilo
    uhlí a bavlna.
  • 00:26:00 Tam, kde se při tažení lodí
    potily muly,
  • 00:26:02 se dnes potí cyklisti.
  • 00:26:04 Stezka měří 300 km
    a prochází několika státy.
  • 00:26:08 Je to jedno z nejklidnějších míst,
    je tady málo lidí,
  • 00:26:11 a tak to mám moc ráda.
  • 00:26:15 A o pár metrů níž
    už samotný Potomac.
  • 00:26:18 I když má tato řeka
    s indiánským jménem
  • 00:26:20 ke křišťálově čisté vodě daleko,
    rybaří se tu ostošest.
  • 00:26:24 Nebýt americké vlajky,
    člověk by si možná připadal
  • 00:26:27 jako někde na Sázavě.
  • 00:26:32 Obvykle tady jezdíme na kole,
    dnes jsme se rozhodli to změnit
  • 00:26:36 a jít na ryby.
  • 00:26:38 Snad budeme mít při lovu štěstí.
  • 00:26:43 O Washingtonu se říká,
    že je nudnou politickou metropolí,
  • 00:26:46 ale opak je pravdou.
  • 00:26:48 Nabízí spoustu zajímavých zákoutí
    s historií,
  • 00:26:50 kterou nepohrdne
    ani zhýčkaný Evropan.
  • 00:26:53 OBJEKTIVY bychom mohli
    několik nedělí vysílat jen odsud
  • 00:26:56 a stále by bylo o čem.
  • 00:26:58 Tak snad brzo.
  • 00:27:04 Čas naší netradiční jízdy
    se naplnil.
  • 00:27:06 Speciální vydání OBJEKTIVU
    z Národního technického muzea
  • 00:27:09 je u konce.
  • 00:27:11 Přestože jsme celý díl
    věnovali tvůrcům
  • 00:27:13 cestovatelského magazínu,
    bez vás, diváků, by to nešlo.
  • 00:27:16 Těšíme se na další společné cesty,
    protože svět je stále v pohybu
  • 00:27:19 a OBJEKTIV je při tom.
  • 00:27:20 -Na shledanou.
    -Na shledanou.
  • 00:27:30 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2015

Související