iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 12. 2015
21:32 na ČT24

1 2 3 4 5

1 hlas
1014
zhlédnutí

Týden v justici

Vytvoření soudcovské samosprávy — Zákon o státním zastupitelství — Ochrana vnějších hranic Schengenu — Česká advokátní komora

26 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Týden v justici

  • 00:00:15 Začíná poslední vydání
    Týdne v justici v roce 2015.
  • 00:00:18 To je dobrý důvod ohlédnout se zpět.
  • 00:00:20 Co letošní rok přinesl
    tuzemské justici?
  • 00:00:23 Rozebereme se zástupci soudců,
    státních zástupců i advokátů.
  • 00:00:27 Dobrý večer.
  • 00:00:32 A začněme soudci.
  • 00:00:34 Velkým tématem letošního roku
    bylo opět zřízení
  • 00:00:36 Nejvyšší rady soudnictví.
  • 00:00:38 A znovu zůstalo pouze u slov.
  • 00:00:42 Zabránit ovlivňování justice,
    to je hlavní cíl snahy
  • 00:00:44 o vytvoření soudcovské samosprávy.
  • 00:00:47 Zřízení orgánu zastupujícího justici
    je zahrnuto v koaliční smlouvě
  • 00:00:50 současné vlády.
  • 00:00:52 Podle předsedy Nejvyššího soudu,
    Pavla Šámala,
  • 00:00:55 je silné postavení výkonné moci
    vůči soudní moci v Česku
  • 00:00:58 dáno do značné míry
    historickým vývojem
  • 00:01:00 a bývá někdy vnímáno jako nechtěné
    dědictví komunistického režimu.
  • 00:01:05 Soudci chtějí radě přiznat
    rozsáhlé pravomoci,
  • 00:01:07 které by částečně převzala
    od ministerstva spravedlnosti.
  • 00:01:10 Rada by tak mohla rozhodovat
    třeba o umístění soudců
  • 00:01:13 a jmenování funkcionářů vrchních,
    krajských a okresních soudů
  • 00:01:17 a komentovat připravované zákony.
  • 00:01:20 A zatímco ještě na začátku letošního
    roku vše nasvědčovalo tomu,
  • 00:01:23 že soudcovská rada
    konečně začne fungovat,
  • 00:01:25 po nástupu ministra Pelikána
    se její vznik znovu odkládá.
  • 00:01:30 Prezidentka soudcovské unie,
    Daniela Zemanová.
  • 00:01:33 Dobrý večer.
  • 00:01:34 Dobrý večer.
  • 00:01:35 Je Nejvyšší rada soudnictví
    v závěru roku 2015
  • 00:01:38 znovu v nedohlednu?
  • 00:01:41 Zatím to vypadá, že ano.
  • 00:01:46 Ale nejméně diskuse o zřízení
    tohoto orgánu budou pokračovat.
  • 00:01:50 Jsme přesvědčeni o tom,
    že musí pokračovat.
  • 00:01:52 Protože se ukazuje,
    že tak jak je u nás
  • 00:01:56 upraven model státní správy soudů,
  • 00:02:01 to znamená ministerstvu
    spravedlnosti
  • 00:02:03 jako ústředním orgánem státní
    správy soudnictví
  • 00:02:06 jsou svěřeny kompetence,
  • 00:02:08 tak ministerstvo spravedlnosti
    některé tyto pravomoci
  • 00:02:11 vykonává dobře a některé špatně,
    nebo vůbec.
  • 00:02:16 Je tedy logické vzít ty pravomoci,
    u kterých se ukázalo,
  • 00:02:22 že je nedělá ministerstvo
    spravedlnosti dobře
  • 00:02:27 - bez ohledu na ministra,
  • 00:02:30 ale systém výkonné moci znemožňuje,
    aby takto byly upraveny
  • 00:02:33 koncepční dlouhodbé otázky.
  • 00:02:34 A co je v tuto chvíli hlavní
    překážkou?
  • 00:02:36 Je to osobní nechuť
    konkrétního ministra spravedlnosti,
  • 00:02:40 tedy Roberta Pelikána,
    ke zřízení rady?
  • 00:02:42 Nebo to je obecně obava exekutivy
    z vyšší samosprávy justice?
  • 00:02:48 Obecnou obavu exekutivy
    lze jen cítit,
  • 00:02:52 nelze ale říci, že by v současnosti
    bylo možno sledovat nechuť.
  • 00:02:57 Jak již bylo zmíněno, otázka vzniku
    Nejvyšší rady soudnictví
  • 00:03:02 je v koaliční smlouvě
    a už i to je velký pokrok.
  • 00:03:05 Ale konkrétně teď ty práce
    skutečně zastavil
  • 00:03:07 současný ministr spravedlnosti.
  • 00:03:09 A to je velká škoda.
  • 00:03:12 I tak budou práce na této otázce
    trvat dlouho,
  • 00:03:17 aby vznikl orgán, který by
    ty problémy skutečně vyřešil,
  • 00:03:21 je třeba dlouhé doby.
  • 00:03:23 A každý měsíc pocítí i společnost.
  • 00:03:28 Robert Pelikán konkrétně říká,
    že v Evropě není přínosnost
  • 00:03:32 už existujících rad jednoznačná.
  • 00:03:34 Máte protiargumenty?
  • 00:03:37 Samozřejmě že máme,
    a chceme je s ministrem diskutovat.
  • 00:03:40 Které?
  • 00:03:41 Považujeme toto prohlášení
    za zavádějící,
  • 00:03:46 protože jsou státy,
    kde nejvyšší rady soudnictví,
  • 00:03:50 nebo orgány tohoto typu,
    mají určité problémy.
  • 00:03:53 Někdy byly zneužity.
  • 00:03:55 V různých státech se ukázaly
    různé problémy.
  • 00:03:57 Ale v mnoha státech fungují dobře
    a je naprosto ojedinělé v Evropě,
  • 00:04:02 že tam takový orgán pro soudnictví
    není.
  • 00:04:05 v každé oblasti najdete problémy,
    ale my máme možnost
  • 00:04:10 se z nich poučit a máme možnost
    pro Českou republiku
  • 00:04:13 konstruovat ten orgán tak,
    aby fungoval co nejlépe.
  • 00:04:18 Rozumím.
  • 00:04:19 Pocítili by to pouze soudci
    - zřízení nejvyšší rady soudnictví -
  • 00:04:24 nebo i obyčejný člověk,
    který přijde na soud ve své věci?
  • 00:04:29 Zejména účastníci řízení.
  • 00:04:31 Vysvětluje se to těžce,
    ale pocítili by to
  • 00:04:35 zejména účastníci řízení.
  • 00:04:36 Soudci mají stále stejnou práci
    a jsou stále stejně placeni.
  • 00:04:41 Ale skutečně se jedná o to,
    že soudy neposkytují
  • 00:04:45 účastníkům řízení takové služby,
    takovou ochranu opráv,
  • 00:04:49 jakou by mohly.
  • 00:04:52 A to právě proto,
    že jsou špatně organizované
  • 00:04:54 a špatně řízené.
  • 00:04:56 To znamená, že vyřešení problémů
    pocítí zejména účastníci řízení.
  • 00:05:03 Ministr spravedlnosti právě chystá
    Bílou knihu justice,
  • 00:05:06 která by pojmenovala problémy
    a bolesti stávající justice.
  • 00:05:10 Už jste ten text viděla?
  • 00:05:12 Pan ministr nás seznámil
    s částí tohoto textu
  • 00:05:16 - s první částí,
    která se týká výběru soudců
  • 00:05:18 a kariérního řádu.
  • 00:05:20 Ale je předčasné
    se vyjadřovat k obsahu.
  • 00:05:25 Já tuto Bílou knihu vnímám
    jako shromáždění informací
  • 00:05:29 pro ministra spravedlnosti
    a jeho tým,
  • 00:05:32 aby mohl s představiteli soudnictví
    vést dialog.
  • 00:05:37 Skutečně je to tak,
    že existuje dohoda,
  • 00:05:40 že nejdříve ministerstvo
    vypracuje Bílou knihu,
  • 00:05:42 a teprve posléze
    se k ní budou vyjadřovat
  • 00:05:45 zástupci soudcovského stavu?
  • 00:05:47 Takto nám to
    Ministerstvo spravedlnosti
  • 00:05:49 předneslo a prezentovalo.
  • 00:05:51 Byla to dohoda s vámi?
  • 00:05:53 Podle R. Pelikána totiž měla být.
  • 00:05:55 To není dohoda.
  • 00:05:58 Ministerstvo spravedlnosti s námi
    odmítlo pokračovat v diskuzi o tom,
  • 00:06:02 jak by mohl vypadat orgán typu
    Nejvyšší rady soudnictví.
  • 00:06:07 S tím, že si potřebuje
    shromáždit informace,
  • 00:06:10 o nichž jsme pana ministra
    informovali,
  • 00:06:14 že je k dispozici máme,
    že mu je můžeme předat.
  • 00:06:18 Ale on si chtěl,
    možná i z pochopitelných důvodů,
  • 00:06:21 zajistit vlastní názor a zdroje.
  • 00:06:24 A nám nezbývá,
    než trpělivě čekat.
  • 00:06:26 Je to tak správně?
  • 00:06:28 Josef Baxa,
    předseda Nejvyššího správního soudu,
  • 00:06:30 k tomu řekl:
  • 00:06:32 "Trochu mě mrazí, že někdo,
    kdo neměl s justicí před rokem
  • 00:06:35 vůbec nic společného,
    má takové sebevědomí,
  • 00:06:37 že dokáže popsat problémy soudnictví
    a dokonce bude mít
  • 00:06:40 recepty na řešení, bez toho,
    že by o tom s justicí mluvil."
  • 00:06:44 To, co není správně je to,
    že ministři spravedlnosti
  • 00:06:49 odmítají převzít výsledky činnosti
    a informace svých předchůdců.
  • 00:06:52 To není správně.
  • 00:06:54 To znamená,
    že i pan ministr Pelikán
  • 00:06:56 odmítl převzít rozdělané projekty
    předchozí ministryní Válkovou,
  • 00:07:00 přestože byl i jejím náměstkem.
  • 00:07:03 A takový postup znemožňuje řešit
    jakoukoliv koncepční otázku.
  • 00:07:07 A bohužel takto nepostupuje
    pouze pan ministr Pelikán,
  • 00:07:13 ale všichni.
  • 00:07:16 A z toho se znovu vracíme k tomu,
    k té naší naprosté jistotě,
  • 00:07:20 že v rámci výkonné moci nelze řešit
    koncepční otázky soudnictví.
  • 00:07:25 Otázka soudcovských platů
    byla velmi aktuální v letošním roce.
  • 00:07:29 Musí se Ministerstvo spravedlnosti
    v příštím roce obávat,
  • 00:07:33 že pokud prohraje spory se soudci,
    kteří nepřistoupili na dohodu,
  • 00:07:38 bude muset doplácet platy ve velkém?
  • 00:07:41 Jistě se není čeho obávat,
    protože počet žalob,
  • 00:07:45 které nebyly staženy,
    je velmi malý.
  • 00:07:48 Je to v řádu jednotek.
  • 00:07:51 A v současné době se čeká
    na rozhodnutí Ústavního soudu
  • 00:07:54 o této otázce,
    ale není se čeho obávat.
  • 00:08:00 Není to tolik soudců,
    aby to výrazně zatížilo
  • 00:08:03 státní rozpočet?
  • 00:08:05 Vůbec ho to nezatíží.
  • 00:08:08 Domnívám se,
    že k tomu vyplacení nedojde.
  • 00:08:13 Rozhodně to není možné považovat
    v současné době za problém.
  • 00:08:16 Daniela Zemanová,
    děkuji Vám.
  • 00:08:18 Hezký večer.
  • 00:08:19 Také děkuji,
    na shledanou.
  • 00:08:24 A další velké téma letošního roku.
  • 00:08:26 Nový zákon o státním zastupitelství.
  • 00:08:28 O větší nezávislosti
    státních zástupců
  • 00:08:31 a lepším potírání korupce
    se mluví už dlouhé roky.
  • 00:08:34 Letošek přinesl hned několik
    verzí nového zákona.
  • 00:08:37 Ani jedna ale zatím nedorazila
    ke schválení vládě,
  • 00:08:40 natož do parlamentu.
  • 00:08:42 Zkvalitnění boje s nejzávažnější
    ekonomickou kriminalitou a korupcí,
  • 00:08:46 posílení nezávislosti
    i odpovědnosti státních zástupců
  • 00:08:50 a zajištění transparentnosti
    soustavy státních zastupitelství.
  • 00:08:53 To měl přinést
    zákon o státním zastupitelství.
  • 00:08:56 Novou normu se snažilo prosadit
    několik ministrů.
  • 00:09:00 První návrh vznikl
    v součinnosti s žalobci.
  • 00:09:02 Z projednávání ve Sněmovně
    jej však stáhla k dopracování
  • 00:09:05 bývalá ministryně Marie Benešová.
  • 00:09:07 Za její nástupkyně Heleny Válkové
    úřad vypracoval návrh,
  • 00:09:11 jenž se od původního výrazně
    odklonil a vyvolal kritiku,
  • 00:09:14 že se žalobce dostává
    do područí politiků.
  • 00:09:17 Ministr Robert Pelikán nakonec
    ustoupil a zákon nechal předělat.
  • 00:09:21 Minulý týden ale došlo
    k dalšímu odložení.
  • 00:09:24 Legislativní rada vlády přerušila
    projednávání zákona
  • 00:09:27 a vrátila jej k dopracování.
  • 00:09:29 Pelikán chce legislativní radě vlády
    zákon znovu předložit po Novém roce.
  • 00:09:33 V platnost by měl vstoupit
    v roce 2017.
  • 00:09:39 Zdeněk Matula,
    prezident Unie státních zástupců.
  • 00:09:40 I Vám hezký večer.
  • 00:09:42 Dobrý večer.
  • 00:09:43 Prosazuje Ministerstvo spravedlnosti
    nový zákon o státním zastupitelství
  • 00:09:47 dostatečně razantně?
  • 00:09:50 To je spíš otázka
    na Ministerstvo spravedlnosti
  • 00:09:53 a vůbec celý zákonodárný proces,
    protože z našeho pohledu
  • 00:09:58 poslední návrh, který byl minulý
    týden v legislativní radě vlády,
  • 00:10:05 je Unií státních zástupců
    podporován a považován za správný.
  • 00:10:11 Unie má za to,
    že pokud bude přijat,
  • 00:10:14 přinese zefektivnění činnosti
    státního zastupitelství
  • 00:10:18 a výrazným způsobem pomůže
    v boji proti korupci
  • 00:10:21 a závažné hospodářské kriminalitě.
  • 00:10:24 Právě proto jsem se ptal.
  • 00:10:26 Jaký z toho máte pocit?
  • 00:10:28 Pokud je to dobrá varianta,
    prosazuje ji ministerstvo
  • 00:10:31 dostatečně rázně?
  • 00:10:33 Věřím, že když tento návrh
    předložilo samo ministerstvo,
  • 00:10:39 a s tímto návrhem
    se pan ministr ztotožnil,
  • 00:10:42 že dělá vše pro to, aby v souladu
    s programovým prohlášením vlády,
  • 00:10:51 dal tento návrh do parlamentu
    co nejdříve.
  • 00:10:54 A tam ho obhajobal
    takovým způsobem,
  • 00:10:57 aby byl přijat v té dnešní podobě.
  • 00:11:02 Proč je nutné zřídit
    tzv. protikorupční speciál?
  • 00:11:06 Výhoda protikorupčního speciálu
    obecně spočívá v tom,
  • 00:11:10 že je trendem boje proti závažné
    a organizované kriminalitě
  • 00:11:15 specializace státních zástupců.
  • 00:11:19 Tento trend není
    jen v České republice,
  • 00:11:22 ale i jinde v Evropě.
  • 00:11:24 I tam vidíme,
    že fungují specializovaná
  • 00:11:29 státní zastupitelství.
  • 00:11:31 Ať je to v Rumunsku, Norsku
    nebo jiných státech.
  • 00:11:36 Jde tam o tzv. analytické zázemí.
  • 00:11:40 Když se dnes podíváme na to,
    jaké zázemí mají státní zástupci,
  • 00:11:44 kteří bojují s nejzávažnější
    hospodářskou trestnou činností,
  • 00:11:48 je tento stav trvale neudržitelný.
  • 00:11:51 Potřebujeme auditory,
    znalce na daňové oblasti, účetní,
  • 00:11:56 kteří nám pomohou
    v těchto nejzávažnějších kauzách.
  • 00:12:02 A toto analytické zázemí
    nám dnes chybí.
  • 00:12:06 A co negativa, o kterých mluví
    např. stanovisko Nejvyššího soudu,
  • 00:12:10 tedy koncentrace na jednom místě.
  • 00:12:13 Ta by mohla naopak paradoxně
    nahrávat korupci.
  • 00:12:17 Možná bude jednodušší ovlivnit
    konkrétní případy.
  • 00:12:21 To se nedomnívám.
  • 00:12:24 Musíme si uvědomit,
    že se diskutuje o tom,
  • 00:12:29 zda nad sebou onen speciál
    bude mít dohled, nebo ne.
  • 00:12:33 Jestli žalobci
    budou kontrolovaní nebo ne.
  • 00:12:38 Chci zdůraznit,
    že finální kontrolu zákonnosti
  • 00:12:42 postupu policie
    nebo státních zástupců
  • 00:12:45 má vždy soud.
  • 00:12:47 A vždy to bude soud,
    který bude rozhodovat o tom,
  • 00:12:50 zda bylo řízení vedeno
    zákonně a řádně,
  • 00:12:53 a jestli náležitě prokázalo
    vinu pachateli.
  • 00:12:57 To znamená,
    že těm námitkám nerozumím,
  • 00:13:02 mám za to, že mechanismy
    v podobě soudní kontroly,
  • 00:13:07 jsou dodstatečně silné.
  • 00:13:09 Koneckonců to souvisí i s námitkami,
    které často slýchám od politiků,
  • 00:13:14 ale i od advokátů,
    že v ČR mají státní zástupci
  • 00:13:20 příliš velkou moc.
  • 00:13:22 Ukazují na to kauzy jako Nečasová,
    Vidkun apod.
  • 00:13:27 Co říkáte na to,
    že jsme "prokurátorská republika"?
  • 00:13:31 S tímto termínem zásadně
    nesouhlasím.
  • 00:13:34 Skutečně zásadně.
  • 00:13:36 Protože postavení a pravomoci
    státních zástupců v ČR
  • 00:13:40 se nijak neliší od postavení
    státních zástupců jinde v Evropě.
  • 00:13:46 Mohu jmenovat i státy, kde je
    jejich postavení ještě silnější.
  • 00:13:51 Např. Francie, Itálie, či Rumunsko.
  • 00:13:55 To znamená, že takové nálepky
    o prokurátorské republice
  • 00:13:59 jsou jen strašením veřejnosti
    a nemají žádnou oporu.
  • 00:14:04 Kde vidíte příčinu těch nálepek?
  • 00:14:06 Je to tím, že si veřejnost
    nezvykla na to,
  • 00:14:08 že státní zástupci jednají tak,
    jak mají?
  • 00:14:12 Nedomnívám se, že nálepku
    o prokurátorské republice
  • 00:14:16 dává veřejnost.
  • 00:14:19 Spíš to slýchám z řad politiků,
    nebo jednotlivců.
  • 00:14:25 Ale nikoliv veřejnosti jako takové.
  • 00:14:28 A ty důvody můžou být různé.
  • 00:14:31 Asi tím hlavním může být
    jakási emancipace justice,
  • 00:14:35 k níž v posledních letech došlo.
  • 00:14:39 Orgány činné v trestním řízení
    se už nebojí otevřít kauzy,
  • 00:14:44 které dříve končívaly
    "pod kobercem".
  • 00:14:51 Jak velký problém je chabý výsledek
    mediálně sledovaných kauz?
  • 00:14:57 Které často odstartoval
    veřejně nápadný zásah policie?
  • 00:15:01 Např. kauza Nečasová.
  • 00:15:03 Letos jsme byli svědky výsledku
    v kauze vojenského zpravodajství,
  • 00:15:07 který byl pro státní zastupitelství
    celkem trapný.
  • 00:15:10 Je to velké riziko?
  • 00:15:12 Veřejnost vždy bude poměřovat
    kvalitu a výsledky
  • 00:15:19 orgánů činných
    v trestním řízení tím,
  • 00:15:22 jakým způsobem uspějí se svými
    kauzami u soudu.
  • 00:15:26 To je nezpochybnitelné.
  • 00:15:28 Vy jste narážel na prohlídky
    či zátah na úřadu vlády,
  • 00:15:35 které úmyslně vzbuzovaly pozornost.
  • 00:15:38 Nedomnívám se, že by výkon
    pravomoci měl nějakým způsobem
  • 00:15:42 narušit důvěru veřejnosti.
  • 00:15:45 Spíš možným problémeme je to,
    jestliže státní zástupci
  • 00:15:50 v různých mediálních prohlášeních,
  • 00:15:52 vzbudí ve veřejnosti
    příliš velká očekávání.
  • 00:15:57 A potom musí počítat i s tím,
    že tato očekávání musí naplnit.
  • 00:16:03 A to se stalo,
    to byla chyba Ištvána?
  • 00:16:06 Zde bych nemluvil o chybě,
    protože kauzy nejsou ukončené.
  • 00:16:13 Ještě neznáme pravomocné
    rozhodnutí.
  • 00:16:15 Ale obecně - je na zvážení
    každého státního zástupce,
  • 00:16:20 aby uvážil, co veřejnosti sděluje
    prostřednictvím médií.
  • 00:16:25 A aby byl připraven i na to,
    že veřejnost s jeho prohlášením
  • 00:16:29 bude spojovat nějaké výsledky.
  • 00:16:31 A nějaká očekávání.
  • 00:16:33 Na druhou stranu v poslední době
    vidíme velký nárůst
  • 00:16:38 komunikace státních zástupců
    s veřejností.
  • 00:16:41 A to je dobře.
  • 00:16:43 Protože jiným způsobem,
    než komunikací s veřejností,
  • 00:16:46 se veřejnost nemá možnost
    o fungování a činnosti
  • 00:16:49 státního zastupitelství dozvědět.
  • 00:16:50 A je dokonce povinností
    státních zástupců,
  • 00:16:53 podle trestního řádu,
    s médii komunikovat.
  • 00:16:56 A vy jste toho příkladem.
  • 00:16:57 Děkuji a přeji hezký večer.
  • 00:16:59 Děkuji také a na shledanou.
  • 00:17:05 Schengenský systém, jeden ze
    základních pilířů Evropské unie,
  • 00:17:08 prošel v letošním roce
    zatěžkávací zkouškou.
  • 00:17:11 Ta ukázala,
    že není připraven na krize.
  • 00:17:14 Tisíce uprchlíků donutily státy
    porušovat pravidla
  • 00:17:16 volného cestování.
  • 00:17:18 Zaváděly se znovu hraniční kontroly
    a stavěly ploty.
  • 00:17:22 Zabránit úplnému rozpadu
    Schengenu
  • 00:17:24 by podle politiků měla společná
    ochrana vnějších hranic unie.
  • 00:17:29 Je otázka, zda je tohle průchodné.
  • 00:17:33 Jestli členské státy jsou
    připraveny kývnout
  • 00:17:36 na skutečnou pohraniční stráž.
  • 00:17:39 Tím myslím tisíce pohraničníků
    na evropských hranicích.
  • 00:17:46 To je první věc.
  • 00:17:51 Určitě je potřeba posílit
    ochranu evropských hranic
  • 00:17:55 v těch místech,
    kde nejvíc selhávají.
  • 00:17:57 Typicky je to Řecko.
  • 00:18:00 Ale odpověď musí být evropská.
  • 00:18:02 Do Řecka v minulosti
    přiteklo hodně peněz
  • 00:18:05 a když se podíváme,
    co se za to postavilo,
  • 00:18:09 jaké kapacity se vybudovaly,
    tak je to neadekvátní
  • 00:18:13 tomu množství prostředků,
    které se tam poslaly.
  • 00:18:16 Takže je nutné kontrolovaně
    se soustředit
  • 00:18:19 na ty nejvíce
    problematické oblasti.
  • 00:18:21 Jaká je, podle vás,
    budoucnost Schengenu?
  • 00:18:24 Přežije Schengen příští rok?
  • 00:18:27 Můj osobní názor je takový,
  • 00:18:29 že pokud nedojde
    k reálnému řešení krize,
  • 00:18:33 tak by ji přežít nemusel.
  • 00:18:35 Dnes už je mnoho evropských
    i národních politiků,
  • 00:18:39 kteří říkají, že řešení
    je ve velkém ohrožení.
  • 00:18:43 Pokud by se Schengen rozpadnul,
    a takový návrh na minischengen
  • 00:18:49 tady byl už od šéfa euroskupiny,
  • 00:18:55 tak pokud by došlo k rozpadu
    Schengenu, byla by to velká rána
  • 00:18:59 pro celý evropský integrační
    proces.
  • 00:19:01 To je jedna z věcí, které jsou
    v srdci integračního procesu.
  • 00:19:07 Ta se vás, jako běžného člověka,
    dotýká nejvíc.
  • 00:19:11 Protože nyní můžete cestovat
    po Evropě bez hraničních kontrol.
  • 00:19:16 Můžete se cítit jako Evropan.
  • 00:19:19 A v okamžiku,
    kdy budou hranice zpátky,
  • 00:19:24 mělo by to vliv na evropskou
    identitu i na vztahy mezi státy.
  • 00:19:34 Bylo by to velmi problematické
    z hlediska evropské integrace.
  • 00:19:41 A co rok 2015 přinesl
    z pohledu advokátů?
  • 00:19:44 Rozeberem právě teď.
  • 00:19:47 Česká advokátní komora stále více
    kritizuje zásahy do trestního řízení.
  • 00:19:51 Nelíbí se jí např.
    novela trestního řádu.
  • 00:19:54 Ta podle obhájců
    porušuje rovnost stran
  • 00:19:56 a je v rozporu s ústavou.
  • 00:19:58 Komora uvádí
    jako problematickou část
  • 00:20:00 např. možnost zadržet na 48 hodin
    ty, kdo se vyhýbají či maří
  • 00:20:04 úkony trestního řízení,
    nebo soudu.
  • 00:20:07 Advokátní komora rovněž nesouhlasí
    s udělováním pořádkové pokuty
  • 00:20:10 za urážlivé chování.
  • 00:20:13 To se týká i samotných advokátů,
    které dosud trestala sama komora
  • 00:20:17 jako stavovská organizace.
  • 00:20:18 Podle komory tím dochází k likvidaci
    jedné z bariér
  • 00:20:20 nezávislosti advokáta jako obhájce.
  • 00:20:24 Předseda Advokátní komory,
    Martin Vychopeň.
  • 00:20:26 Hezký večer i vám.
  • 00:20:28 Dobrý večer.
  • 00:20:29 Od advokátů je v poslední době
    často slyšet,
  • 00:20:31 že dochází ke zmenšování práv
    obviněných.
  • 00:20:34 V jakých případech konkrétně?
  • 00:20:38 Jde o poslední návrhy novel
    trestního řádu, které pocházejí
  • 00:20:42 hlavně z dílny
    ministerstva spravedlnosti.
  • 00:20:46 Jde o to, že se ministerstvo
    spravedlnosti snaží zasáhnout
  • 00:20:53 do stávajícího procesu způsobem,
    který my hodnotíme
  • 00:20:57 jako zásah do základních práv
    obviněných
  • 00:21:00 v průběhu trestního řízení.
  • 00:21:03 Jaká je motivace
    pro ministerstvo spravedlnosti?
  • 00:21:06 Jak si to zdůvodňujete?
  • 00:21:09 Já si nedovedu vysvětlit,
    jaká je motivace.
  • 00:21:12 Vždy platí, že pokud se poruší
    zásady spravedlivého procesu,
  • 00:21:17 nebo pokud to vypadá, že proces
    nedosahuje chtěných výsledků,
  • 00:21:23 tak se do toho procesu
    politická moc snaží zasáhnout.
  • 00:21:31 Přitom je to nezbytný
    předpoklad nalézání práva,
  • 00:21:35 spravedlivého rozhodování
    o vině a trestu.
  • 00:21:43 Chce takto vytvořit jedné
    nebo druhé straně výhodu,
  • 00:21:48 a proto se do sporu snaží
    mocensky zasáhnout.
  • 00:21:52 Kauza Rath,
    respektive obstrukce,
  • 00:21:56 které jsme v ní sledovali,
    vedly k návrhu,
  • 00:22:00 že by v trestním řádu mělo být
    ustanovení zajišťující
  • 00:22:03 vydání rozsudku v přiměřeném čase.
  • 00:22:06 Dovedete si to představit?
  • 00:22:09 To je zásah
    do ústavních práv a svobod
  • 00:22:13 a zásah do ústavního práva
    spravedlivého procesu.
  • 00:22:16 Tady se na základě jedné obstrukce
    v jednom případě
  • 00:22:22 - a přitom tato byla soudcem
    brilantně vyřešena -
  • 00:22:27 se začalo usuzovat na potřebu
    zákonných úprav.
  • 00:22:31 Ale ta potřeba tu evidentně není.
  • 00:22:35 Těch soudních řízení trestních
    proběhne ročně 300 - 400 tis.,
  • 00:22:40 nemám ale přesná čísla.
  • 00:22:42 Ale považuji za nesmyslné
    měnit fungující normu
  • 00:22:46 na základě jedné komplikace.
  • 00:22:49 Ale ta kauza byla velmi sledovaná,
    nemůže sloužit jako příklad
  • 00:22:53 pro další podobné průtahy
    v dalších případech?
  • 00:22:57 Nemám informace,
    že by se podobné námitky
  • 00:23:00 používaly i v jiných případech,
    jako v kauze Rath.
  • 00:23:05 Námitky podjatosti
    či výměny obhájců
  • 00:23:08 jsou běžnou součástí
    trestního řízení
  • 00:23:12 a já nevidím důvod, proč by se měla
    proto měnit stávající úprava.
  • 00:23:17 Od toho je tam soudce,
    který proces vede a rozhoduje.
  • 00:23:21 Stejně jako v kauze Rath,
    tak i v jiných,
  • 00:23:24 si s tím soudci umějí poradit.
  • 00:23:25 A trestní řád k tomu dává prostor
    a právní úpravu.
  • 00:23:28 V letošním roce vznikla
    Unie obhájců,
  • 00:23:31 která sdružuje celou řadu
    mediálně známých advokátů.
  • 00:23:36 Vnímáte to jako oslabení
    advokátní komory?
  • 00:23:40 Ne, já to tak nevnímám.
  • 00:23:42 Mimo zájem veřejnosti jsou
    např. spolky advokátů,
  • 00:23:47 které se zabývají problematikou
    náhrady škody, rodinným právem atd.
  • 00:23:52 Je to spolek,
    který funguje napříč justicí.
  • 00:23:55 Neznamená to ani oslabení soudců,
    státních zástupců
  • 00:23:57 nebo advokacie.
  • 00:24:00 Je to výraz toho,
    že se skupina advokátů,
  • 00:24:07 kteří se zabývají
    hlavně jedním druhem práva,
  • 00:24:12 považují za nutné se sdružovat.
  • 00:24:15 A vyjadřovat se k záležitostem
    i v konkrétních případech,
  • 00:24:20 což České advokátní komoře,
    jako samosprávnému
  • 00:24:24 a správnímu orgánu
    zřízenému zákonem, nepřísluší.
  • 00:24:28 Tím společným jmenovatelem
    byly postupy státních zástupců
  • 00:24:33 ve veřejných kauzách.
  • 00:24:35 Neberete to jako výraz nedůvěry,
    jak advokátní komora postupuje
  • 00:24:40 směrem ke státním zástupcům?
  • 00:24:43 Advokátní komora nemůže vystupovat
    ve směru k jednotlivým
  • 00:24:46 státním zástupcům
    v individuálních kauzách.
  • 00:24:49 Já nemyslím v individuálních
    kauzách, ale obecně.
  • 00:24:52 Jsme svědky emancipace
    státních zastupitelství.
  • 00:24:55 Neberete to jako výraz nedůvěry?
  • 00:24:58 Komora se k tomu např.
    moc nevyjadřuje.
  • 00:25:04 Stanoviska k tomu,
    co zasahovalo advokacii,
  • 00:25:07 jsme vydávali.
  • 00:25:09 Pokud jde o obecný postup
    státních zastupitelství,
  • 00:25:13 tak nevím,
    k jakému obecnému postupu
  • 00:25:15 by se měla advokátní komora
    vyjadřovat.
  • 00:25:17 Pokud státní zástupce
    v nějaké konkrétní kauze
  • 00:25:20 uspořádá tiskovou konferenci,
    nebo se jinak veřejně prezentuje,
  • 00:25:24 tak to není nic proti ničemu.
  • 00:25:30 Zákon mu to umožňuje
  • 00:25:32 a advokátní komoře
    nepřísluší se k tomu vyjadřovat.
  • 00:25:36 To je záležitost opravdu
    úzké skupiny lidí,
  • 00:25:39 kteří v dotyčném případu řeší
    pochybení stran v daném procesu.
  • 00:25:46 Ale není to úkolem
    advokátní komory,
  • 00:25:49 ani to dělat nemůže.
  • 00:25:51 Říká předseda advokátní komory
    Martin Vychopeň.
  • 00:25:53 Děkuji,
    přeji pěkný večer.
  • 00:25:54 Hezký večer.
  • 00:25:56 To už byla tečka
    za Týdnem v justici.
  • 00:25:58 Těšíme se na vás v roce 2016.
  • 00:26:01 Hezké Vánoce.
  • 00:26:03 Skryté titulky: D. Peňázová
    Česká televize Brno, 2015
  • 00:26:04 .

Související