iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
6. 12. 2015
19:20 na ČT art

1 2 3 4 5

75 hlasů
7690
zhlédnutí

Art Basel - olympiáda umění a komerce

Dokumentární portrét nejslavnějšího veletrhu moderního umění, kde teče šampaňské proudem a díla mizí za závratné sumy.

Ve svém dokumentárním filmu se režisér Bernard Šafařík vydává na slavný veletrh Art Basel. Od roku 1970 se do Basileje sjíždí špičkoví galeristé z celého světa, aby ve vrcholu sezóny prodali to nejlepší, co lze na trhu moderního umění spatřit. Díla umělců Pabla Picassa, Andyho Warhola, Josepha Beuyse, Fernanda Légera, Ai Weiweie, Tonyho Cragga, Damiena Hirsta a dalších zde mění své majitele. Art Basel již ušel dlouhou cestu a veletrh přerostl do celosvětového kulturního fenoménu, který v červnu na týden pohltí jedno poklidné švýcarské město. Podávají si zde ruku nejenom slavní a bohatí, ale i davy milovníků umění.

51 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Art Basel - olympiáda umění a komerce

  • 00:00:02 2 600 000 po 1.
    2 600 000 po 2.
  • 00:00:07 2 700 000.
    2 700 000 po 1.
  • 00:00:14 2 700 000 po 2.
  • 00:00:17 Na pražském Žofíně se dnes
    nedraží za miliony luxusní
  • 00:00:20 nemovitosti,
    ale obrazy českých malířů,
  • 00:00:23 kteří jsou povětšinou širší
    veřejnosti neznámí.
  • 00:00:26 Položka č. 19 Bohumil Kubišta,
    Žena s kočárkem.
  • 00:00:30 Vyvolávací cena 9 000 000 Kč.
  • 00:00:33 Nabídka je 9 000 000 Kč.
    9 000 000 po 1.
  • 00:00:40 9 100 000.
    200 000. 300 000.
  • 00:00:45 400 000. 500 000.
    600 000. 700 000.
  • 00:00:50 800 000. 900 000.
    10 000 000. 11 000 000.
  • 00:00:55 Český trh s uměním se pomalu
    zotavuje po násilném přerušení
  • 00:00:59 v době komunismu.
    Sbírky umění se tehdy veřejně
  • 00:01:02 neobchodovaly,
    za to se konfiskovaly
  • 00:01:04 nebo znárodňovaly.
  • 00:01:06 11 600 000 po 3.
    Pro telefonní limit 834.
  • 00:01:17 Děkuji.
  • 00:01:19 Hybnou silou rostoucího zájmu
    o výtvarná díla
  • 00:01:22 jsou samozřejmě i nově
    zbohatlí investoři.
  • 00:01:25 Doufají, že příští aukci cena
    opět vzroste.
  • 00:01:29 V bance úspory vynesou sotva 1 %.
    Tady 100 % i více. Možná.
  • 00:01:43 Přibývají ale také sběratelé,
    milovníci umění.
  • 00:01:47 Mají již postavené domy,
    či koupené byty
  • 00:01:51 a chtějí si je něčím originálním
    vyzdobit.
  • 00:01:54 Nakupují většinou v nižších
    cenových relacích.
  • 00:01:58 Nemusí se za to starat
    o specializovaný transport díla
  • 00:02:01 a drahé pojistky.
    Objekt jejich radosti se klidně
  • 00:02:05 vejde do aktovky.
  • 00:02:16 Kdyby nebylo umění,
    tak je život chudý.
  • 00:02:21 Já jezdím od 1 veletrhu k jinému
    a vždy si říkám,
  • 00:02:26 co by se dělalo, kdyby to nebylo.
    Přesto je tolik lidí,
  • 00:02:32 které to vůbec neosloví
    a je to škoda.
  • 00:02:35 Najít volné místo na stěně v bytě
    vášnivé sběratelky umění,
  • 00:02:39 je také uměním.
  • 00:02:42 Tady mám asi nejzajímavější věc,
    tu poslední.
  • 00:02:46 Asi se budete muset postavit,
    aby se to nelesklo.
  • 00:02:50 To je Marylin Monroe
    od Davida Černého.
  • 00:02:57 Toto je Němka
    Cornelia Schleime.
  • 00:03:02 To je Kupka.
    A tady mám Josefa Beuyse.
  • 00:03:10 Támhle taky, je to trochu
    nakřivo.
  • 00:03:16 Tady je litografie od Chagalla.
  • 00:03:22 Zajímavá je tahle práce,
    to je Max Ernst.
  • 00:03:30 Tady ta moucha.
    To je udělané z plastických
  • 00:03:34 recyklovaných věcí.
  • 00:03:37 Je to česká umělkyně.
    Jmenuje se Richterová.
  • 00:03:48 Karel Appel, v tom černém rámu.
    Ten jsem koupila na Art Basel.
  • 00:04:04 Multikulturní švýcarské město
    Basilej,
  • 00:04:06 kde žije 35 % cizinců.
    Má sotva 200 000 obyvatel,
  • 00:04:12 ale v mnohém světový význam
    a s tím spojenou špičkovou
  • 00:04:16 kulturní nabídku.
    Vděčí za to hlavně úspěšnému
  • 00:04:20 chemickému a farmaceutickému
    průmyslu.
  • 00:04:22 Žádným válečným ztrátám,
    měnovým reformám, znárodnění,
  • 00:04:27 či jiným státním zásahům
    do vlastnických práv.
  • 00:04:31 Basilejské muzeální sbírky
    jsou světoznámé.
  • 00:04:34 Zrovna tak i každoroční
    týdenní, červnové setkání
  • 00:04:38 na gigantické veletrhu umění
    Art Basel.
  • 00:04:43 Věhlasné jsou ale i souběžné
    události.
  • 00:04:46 V bývalém pivovaru jsme
    například našli alternativní,
  • 00:04:49 mezinárodní veletrh umění
    Liste.
  • 00:04:52 Má vernisáž jako 1.
    a profituje z hromadného
  • 00:04:55 příjezdu sběratelů a kurátorů
    na Art Basel.
  • 00:04:58 I naše česká sběratelka jsem
    našla cestu.
  • 00:05:02 Liste slaví tento rok 20. výročí
    svého trvání.
  • 00:05:29 Na Liste se musí galerie snažit.
    Atraktivním, inovativním
  • 00:05:33 programem přesvědčit
    potencionální kupce.
  • 00:05:43 Ti tady nemají zrovna pohodlnou
    cestu za objevy.
  • 00:05:47 Nejúspěšnější galerie mají možnost
    se příští rok posunout
  • 00:05:51 na velkou Art Basel.
    Do centra obchodu.
  • 00:05:55 Ale ani na Liste se není snadné
    dostat.
  • 00:05:57 I zde je porota,
    která vybírá z prodejních
  • 00:05:59 nabídek a představ o způsobu
    prezentace.
  • 00:06:03 Pražská galerie Hunt Kastner
    a její umělec Jiří Týn
  • 00:06:06 to zvládli.
    I když není tak úplně pražská.
  • 00:06:10 Já jsem Američanka.
    Ona je z Toronta.
  • 00:06:13 Rozhodly jsme se založit
    galerii.
  • 00:06:21 Ve vztahu galeristů a sběratelů
    se mnohdy mísí obchod
  • 00:06:25 s dlouholetým přátelstvím.
    Svoji oblíbenou galerii vidí
  • 00:06:29 každý sběratel na veletrhu
    rád.
  • 00:06:32 Jde jako o ten svět,
    on si myslí,
  • 00:06:38 že jsme to zaplatily
    a jsme tam,
  • 00:06:40 ale to není pravda,
    ta konkurence je velká.
  • 00:06:43 Oni věděli,
    že máme dobré návrhy
  • 00:06:50 na prezentaci.
    To funguje takhle.
  • 00:06:55 Je to velmi drahé tu být.
    Tak musíme prodávat.
  • 00:07:05 Šampaňské pro zvané
    a nositele VIP průkazů
  • 00:07:08 při otevření veletrhu
    Design Miami.
  • 00:07:12 Koná se současně s Art Basel
    a prezentuje luxusní
  • 00:07:16 designové novinky.
    Velký kontrast k alternativní
  • 00:07:21 Liste.
    Mnohé zde nabízené předměty
  • 00:07:27 jsou potomky kontroverzní
    umělecké avantgardy,
  • 00:07:30 která kdysi před mnoha lety
    publikum ještě provokovala.
  • 00:07:34 Dnes je to už jen otázka záliby
    a nepochybně i ceny.
  • 00:07:49 A ne každý,
    kdo na Art Basel nakupuje
  • 00:07:51 moderní umění si ho schová
    do sejfu.
  • 00:07:54 Na Design Miami má možnost
    najít k němu vhodné doplňky
  • 00:07:57 do salónu
    a pro sebe ten správný outfit.
  • 00:08:19 Je pondělí odpoledne
    a naproti už slavnostně otevírá
  • 00:08:22 sekce unlimited ? bez omezení.
    Součást Art Basel.
  • 00:08:26 Už jen dostat se dovnitř znamená
    projít uměleckým dílem.
  • 00:08:33 Tím jsou také Eva a Adéla.
    Celosvětově známý umělecký pár
  • 00:08:37 nejasného pohlaví.
  • 00:10:46 V této výstavní kóji má návštěvník
    možnost stát se sám umělcem.
  • 00:10:51 Poněkud bizardní model nabízí
    mnoho variant pro seberealizaci.
  • 00:10:59 Zájem o unlimited stále roste.
    Kdo vlastně rozhoduje o tom,
  • 00:11:05 který umělec dostane příležitost
    v tak mohutné prezentaci?
  • 00:11:35 O účasti na závratním veletržním
    karuselu rozhoduje každoročně
  • 00:11:39 6 zavedených galerií,
    které se na principu rotace mění.
  • 00:11:44 O spravedlnosti takového systému
    je třeba důkladně přemýšlet,
  • 00:11:48 meditovat
    a zde se nabízí příležitost.
  • 00:11:53 Tzv. otevřený kostel sv. Alžběty.
    Místo přednášek, koncertů
  • 00:11:57 a divokých nočních diskoték.
  • 00:12:00 Dnes tady pořádá umělecká rada
    Rolls Royce
  • 00:12:04 vernisáž díla britského
    Isaaca Juliena.
  • 00:12:07 Kameny proti diamantům.
    Instalace vyřazuje obzvláštní,
  • 00:12:13 meditativní fascinaci.
  • 00:12:44 Člověk by vydržel dlouho sedět
    a meditovat.
  • 00:12:47 Ale je třeba pospíchat na Art.
    Pro vyvolené s nejvyšším stupněm
  • 00:12:52 karet VIP,
    především sběratele,
  • 00:12:55 se dnes otevírá hlavní veletrh.
    Ani masmedia nemají ještě přístup.
  • 00:13:03 Tak jsme odkázáni na informace
    z druhé ruky.
  • 00:13:06 Začíná to v 11 hodin.
    Tak 5 minut před 11 tady bývá
  • 00:13:11 naprosté ticho.
    Napětí by se dalo krájet.
  • 00:13:14 Venku už stojí houfy miliardářů,
    kteří teda nejsou úplně zvyklí
  • 00:13:18 stát ve frontě.
    Ale to prostě k Art Basel patří,
  • 00:13:22 jako třeba k výprodeji svatebních
    šatů.
  • 00:13:37 V 11 přesně se otevřou dveře.
    Všichni jsou v pohodlných botách.
  • 00:13:41 Jde se rychle pro to dílo.
    My už předem posíláme v newsletteru,
  • 00:13:45 jaká díla nebo autory
    budeme vystavovat.
  • 00:13:49 Když sběratelé mají o dílo už
    předem zájem,
  • 00:13:52 tak jim to můžeme rezervovat
    20 minut.
  • 00:13:55 Není možné,
    abychom něco drželi celý den.
  • 00:14:05 Na Art Basel se z celého světa
    dostane jen zhruba 300 galerií
  • 00:14:10 z více než 1000 přihlášených.
    Výběrová kritéria jsou přísná.
  • 00:14:16 Volba umělců, prezentace stánků
    a reputace galerie.
  • 00:14:21 Tento rok je hlavní důraz kladen
    na umění od začátku 20. století
  • 00:14:26 do roku 1970.
    Tedy přesně do roku,
  • 00:14:30 kdy veletrh vznikl.
    Výstavní kóje jsou otevřeny
  • 00:14:34 do všech možných stran,
    což v počátcích veletrhu nebývalo.
  • 00:14:38 Návštěvník má tak možnost volně
    procházet,
  • 00:14:41 kochat se na poklady světového
    umění
  • 00:14:44 a těšit se z vědomí,
    že si je může koupit.
  • 00:15:52 A jak to funguje?
  • 00:15:53 To vám někdo přinese Picassa
    pod paží?
  • 00:16:16 Nával pozvaných návštěvníků
    každou hodinou roste.
  • 00:16:19 Ochranka musí mít oči všude.
    A co teprve až sem pustí
  • 00:16:23 i veřejnost,
    která má přístup od 4. dne.
  • 00:16:31 Všude visí a stojí lákavé nabídky.
    Beuys, Picasso,
  • 00:16:35 a i ti krásní a bohatí tohoto
    světa jsou dnes tady.
  • 00:16:39 Ovšem ne každý se v obchodu
    s uměním vyzná,
  • 00:16:42 a nebo se jím jen nechce
    zatěžovat.
  • 00:16:45 Švýcarská banka se toho
    ráda ujme.
  • 00:17:31 Uměním není vždy jednoznačná
    záležitost.
  • 00:17:34 Dovede být i velmi kontroverzní.
    Pole plné min.
  • 00:17:38 Proč se banka angažuje
    v kulturním projektu
  • 00:17:40 jako je Art Basel?
  • 00:18:04 Večer vyrážíme do basilejského
    obecního domu,
  • 00:18:08 kde se koná vernisáž
    velmi sporadicky osvětleného díla
  • 00:18:12 pořádaná nadací Audemars Piguet.
    Člověk v pološeru jen tuší, co pije.
  • 00:18:18 Dílo švýcarského umělce
    Robina Meiera.
  • 00:18:21 Synchonicity se nachází ve stanu.
    Takto uzavřený prostor
  • 00:18:25 je nutný,
    jinak by světlušky unikly.
  • 00:18:29 Byly po 100 dovezeny z Asie.
    Bizardní prostor tvoří různé
  • 00:18:33 rostliny, voda, obrazovky
    a přístroje.
  • 00:18:36 Divák sotva věří tomu,
    co vidí.
  • 00:18:39 Hlavně, když nevidí.
  • 00:19:16 Lidský příklad sebeorganizace
    nacházíme v průmyslovém
  • 00:19:20 předměstí Basileje.
    Nazývá se Schaulager.
  • 00:19:23 Ve volném překladu výstavní
    skladiště.
  • 00:19:27 Otevřeno bylo v roce 2003.
    Samotná budova architektura
  • 00:19:31 poutá pozornost.
    Schaulager řeší originálním
  • 00:19:35 způsobem problém vlastní
    nadace,
  • 00:19:38 kam s nakoupeným,
    ale dočasně v muzeích
  • 00:19:41 nevystavovaným uměním.
  • 00:20:22 Spekulovat a doufat,
    že s nákupem a prodejem umění
  • 00:20:26 peníze do rodinné kasy
    jen potečou,
  • 00:20:28 nemá tato nadace zapotřebí.
    Vlastní obrovský majetek
  • 00:20:33 ve farmaceutickém průmyslu.
    Mohou se tak koncentrovat
  • 00:20:37 na podstatu nadační činnosti.
  • 00:21:25 To je tady.
    Jdeme dobře.
  • 00:21:28 Odpoledne jsme se přilepili
    na paty naší české sběratelky.
  • 00:21:51 Teď jsem v galerii Krinzinger.
  • 00:21:53 Podíváme se,
    co tady vystavují.
  • 00:23:02 A jak tedy funguje praxe?
    Jak se tvoří cena?
  • 00:23:06 My cenu umění neurčujeme.
    I vzhledem k tomu,
  • 00:23:09 že nepracujeme s umělci,
    kteří by začínali svou kariéru.
  • 00:23:13 Když toho umělce přibíráme
    tzv. do stáje,
  • 00:23:17 tak ty ceny jsou trhem už nějak
    určené.
  • 00:23:20 Potom samozřejmě rostou
    na základě výstav,
  • 00:23:24 významných sbírek,
    do kterých se to dílo dostane.
  • 00:23:28 Nic nemá růst do nebe.
    Ani ceny skleněných artefaktů.
  • 00:23:36 Tak se podíváme možná tady
    do přízemí.
  • 00:23:41 Tam jsou hezké galerie.
  • 00:23:46 Tohle je zajímavý obraz
    od Karla Appela.
  • 00:23:51 Já mám taky jeden doma,
    ale hodně malý.
  • 00:23:55 Tak by to mělo být tam vzadu.
    Já nevím teda.
  • 00:24:05 Tady máme zase Andy Warhol,
    Picasso.
  • 00:24:11 Samé krásné věci.
    Tady je Sonia Delaunay.
  • 00:24:20 Manželka od Delaunay,
    kterého známe víc.
  • 00:25:42 Art Basel si své sběratele hýčká.
    Pro VIP hosty nejvyšší kategorie
  • 00:25:47 jsou k dispozici limuzíny.
    Dovezou je, kam chtějí.
  • 00:25:55 I do Saint Louis,
    do nedaleké Francie.
  • 00:26:05 V bývalé továrně Fernet Branca
    představuje stejnojmenná nadace
  • 00:26:10 mladou irskou umělkyni
    Claire Morgan.
  • 00:26:13 Na zvěř lapenou v síti není zrovna
    radostný pohled.
  • 00:26:17 I když kočka to možná vidí jinak.
  • 00:26:27 Proč se mladá umělkyně
    nezabývá radši lidmi uvízlými
  • 00:26:30 v sítích?
    Třeba těch sociálních.
  • 00:26:49 Ne každý z této výstavy odchází
    s povznášejícími pocity.
  • 00:26:53 Lehký jako pták.
    A to ještě neviděl následující
  • 00:26:57 performanci basilejského
    divadla v rámci Art Basel.
  • 00:27:35 Autorem sugestivního hororu
    je Romeo Castellucci.
  • 00:27:39 Italský režisér a umělec,
    jehož silně obrazová představení
  • 00:27:44 se občas konají pod policejní
    ochranou.
  • 00:28:07 Akce pro max. 100 diváků
    znázorňuje 10 drastických forem
  • 00:28:12 smrti.
    Po 3. jsme to vzdali.
  • 00:28:18 Dobrý důvod pro návštěvu
    pojišťovny k uzavření
  • 00:28:21 životní pojistky.
  • 00:28:23 Pojišťovny neřeší jen následky
    nehod,
  • 00:28:26 ale mohou i sbírat a vystavovat
    umění.
  • 00:29:33 Velké problémy se v katedrále
    Munster řešily
  • 00:29:36 už v 15. století.
    Koncil se tu dohodl s husity
  • 00:29:40 mimo jiné na přijímání z kalicha.
    Dnešní církev prokázala odvahu,
  • 00:29:45 když v katedrále Munster
    umožnila španělské umělkyni
  • 00:29:49 Alicii Framis instalovat
    její světnici zakázaných knih.
  • 00:30:19 A co české knihy?
  • 00:30:59 Jdeme dobře.
    Pak myslím do leva.
  • 00:31:06 Tady jsou také úžasné věci.
    Támhle je Egon Schiele.
  • 00:31:14 Samé klasické věci.
    Tak jdeme.
  • 00:31:23 Tady bychom možná mohli
    projít.
  • 00:31:26 My jsme na F11.
  • 00:31:33 Další procházka po Art Basel
    v labyrintu galerií.
  • 00:33:03 Z takových nákladů se 1
    rychle zatočí hlava.
  • 00:33:07 Pokrýt je musí marže z prodeje.
  • 00:33:13 Očekává nás výlet do nejvyšších
    sfér muzejního umění.
  • 00:33:17 Galerista a náruživý sběratel
    Ernest Bayeler
  • 00:33:21 může vést spokojený
    posmrtný život.
  • 00:33:24 Jeho úctyhodná sbírka
    patří stejnojmenné nadaci
  • 00:33:29 a ta sídlí ve vlastním muzeu.
    Navrhl jej hvězdný architekt
  • 00:33:33 Renzo Piano,
    autor Pompidou v Paříži.
  • 00:33:37 Vyniknout měla souhra přírody,
    světla a umění.
  • 00:33:41 Fondation Bayeler má už dnes
    takové jméno,
  • 00:33:44 že jí i jiná světová muzea
    a sběratelé
  • 00:33:47 zapůjčí ochotně pro epochální
    výstavy své poklady.
  • 00:33:51 Gauguina nevyjímaje.
  • 00:35:51 Zvěsti o rekordních sumách
    za jediný obraz se vznáší
  • 00:35:55 i nad touto výstavou.
    V zákulisí se mluví o Gaugienově
  • 00:35:59 obrazu A kdy se budeš vdávat ty.
    Nabídce z Kataru ve výši
  • 00:36:04 300 000 000 USD.
    Rodině, která obraz vlastní
  • 00:36:10 se připravovaný prodej
    zazlívá.
  • 00:36:13 Obraz totiž visel nedávno
    jako zápůjčka
  • 00:36:16 v basilejském muzeu umění,
    které se ale přestavuje
  • 00:36:20 a rozšiřuje.
  • 00:36:34 Na setkání místních celebrit
    v nedalekém muzeu současného
  • 00:36:38 umění se dozvídáme
    další podrobnosti.
  • 00:36:41 Tato instituce zaplacena
    hlavně z privátních prostředků,
  • 00:36:45 byla 1. na světě věnovaná
    výhradně současnému umění.
  • 00:36:56 Bylo to pro současného správce
    dědečkovi slavné sbírky snadné
  • 00:37:00 rozhodnutí, obraz prodat?
  • 00:37:32 Považuje Ruedi Staechelin
    rozhodnutí rodiny za správné?
  • 00:37:57 Obdobné dilema zná i vnuk
    slavného malíře.
  • 00:38:24 Co obnáší takové dědictví
    slavného předka?
  • 00:38:56 Pro návštěvníky muzeí
    to je jen dobře.
  • 00:38:59 I když takové starosti správce
    dědictví mohou někomu připadat
  • 00:39:03 bláznivé,
    zvláště při vědomosti o lavinovitě
  • 00:39:07 rostoucích cenách špičkových děl.
  • 00:39:19 V tomto neustále rychleji se
    cenově točícím kolotoči,
  • 00:39:23 českou galerii nenajdeme.
    Na Art Basel žádná není.
  • 00:39:34 I čeští sběratelé sem nachází
    cestu jen málo.
  • 00:39:39 Český miliardář je tu tento rok
    poprvé.
  • 00:39:42 Jaké sbírá umění?
  • 00:39:45 Není to o ceně,
    je to o tom, jaký mám pocit.
  • 00:39:49 Umělce podporuji většinou
    české a slovenské.
  • 00:39:52 Mladé umělce.
    Má rozhodnutí ovlivňuje
  • 00:39:57 hlavně galerie,
    se kterou spolupracuji
  • 00:40:01 a manželka.
  • 00:40:07 Sbírám současné české umění.
    Možná by mě bavilo si časem
  • 00:40:12 něco koupit.
    Až dostatečně zešílím,
  • 00:40:15 tak si tady nějaké ty obrazy
    koupím,
  • 00:40:18 které mají jednu barvu
    a stojí 1 000 000 USD.
  • 00:40:21 Rádi bychom kupovali,
    ale Art Basel je trochu jiná liga.
  • 00:40:27 Strašně si přejeme,
    aby to české umění stálo tolik,
  • 00:40:30 co stojí zahraniční umění.
    Aby to byl třeba ten
  • 00:40:32 1 000 000 USD.
    Dnes to tak není
  • 00:40:35 a strašně bychom to českému
    umění přáli,
  • 00:40:37 protože je vynikající to,
    co tady je.
  • 00:40:40 Přejeme si,
    aby tady byly i české galerie.
  • 00:40:43 A aby tady bylo víc českých
    umělců.
  • 00:40:45 Výtvarníky z Čech,
    které máme tu možnost je zde vidět,
  • 00:40:49 tak reprezentují mezinárodní
    galerie.
  • 00:40:52 Z českých galerií tady na Art Basel
    není žádná.
  • 00:40:55 Za virtuálním hadem
    a zmačkaným náměstím
  • 00:40:59 jsme objevili dílo českého
    umělce slovenského původu.
  • 00:41:33 Německá galerie sídlící nyní
    ve Švýcarsku se již tradičně
  • 00:41:37 věnuje i prodeji význačných
    českých děl z počátku 20. století.
  • 00:41:42 O cenách již prodaných děl
    se ale nic nedozvíte.
  • 00:42:55 Možná že české galerie
    zaspaly dobu
  • 00:42:58 nebo jim chybí vedle kapitálu
    i nápady.
  • 00:43:01 Tato malá švýcarská galerie
    se snaží upoutat pozornost
  • 00:43:05 zajímavým konceptem.
    Změnila sama sebe v obytný
  • 00:43:10 prostor a byty sousedů
    v živou výstavní síň.
  • 00:43:14 Možná že příští rok vystoupá
    na některý satelitní veletrh
  • 00:43:19 a později na Art Basel.
  • 00:43:27 Pokud ji mezitím nedojdou
    nápady a hlavně píle.
  • 00:43:49 Zajímavým místem pro galerii
    s čerstvými nápady je Scope.
  • 00:43:54 Další satelitní veletr
    na druhém konci Basileje.
  • 00:43:57 V průmyslové zóně u Rýna.
  • 00:44:10 Studentka umění kouřící
    marihuanu
  • 00:44:13 a čekající na inspiraci.
    Kde bere švýcarský umělec
  • 00:44:19 svou inspiraci?
  • 00:44:55 Není Marckova finanční
    situace také trochu tlačenicí?
  • 00:44:59 Uživí ho umění?
  • 00:46:17 Před Art Basel se vaří jen
    za pomocí slunce.
  • 00:46:20 Ekologický projekt pro chudé
    země.
  • 00:46:22 Uvnitř to vypadá jako po
    bohaté hostině.
  • 00:46:26 Pro příští rok je třeba mít
    nový magnet pozornosti.
  • 00:46:30 Už 2 měsíce po ukončení
    Art Basel
  • 00:46:32 musí galerie předložit obsáhlou
    přihlášku.
  • 00:46:35 Jinak pro ni na trhu s uměním
    zbydou jen obrané kostičky.
  • 00:46:42 Líbilo by se něco i naší
    sběratelce?
  • 00:46:45 Líbilo se mi plno věcí,
    ale co bych si třeba i koupila,
  • 00:46:50 možná že i koupím,
    to je na Scope.
  • 00:46:53 To je satelitní veletrh.
    Ten umělec se jmenuje
  • 00:46:58 Wagner,
    ale chce aby to znělo
  • 00:47:00 japonsky nebo asijsky.
  • 00:47:05 Ano,
    pozornost se víc ubírá k Asii.
  • 00:47:10 I v obchodu s uměním.
    Art Basel buduje již 3 roky
  • 00:47:14 pobočku v Hong Kongu.
    V tomto městě plném
  • 00:47:17 mrakodrapů,
    uplatňuje osvědčení systém
  • 00:47:20 organizace z Basileje.
    Zájem publika je i tady obrovský.
  • 00:47:25 Stejně tak galerií.
  • 00:48:55 Zpátky v Basileji.
    Pozná se to i na důkladných
  • 00:48:59 vstupních kontrolách.
  • 00:49:01 Art končí ale návštěvníků,
    kteří chtějí na poslední chvíli
  • 00:49:05 zažít největší prodejní
    prezentaci umění,
  • 00:49:08 neubývá a někteří doufají,
    že na něj zbyl alespoň
  • 00:49:12 1 Picasso.
  • 00:49:27 A jak hodnotí tento ročník
    galerie?
  • 00:50:26 Prodali se nějaké menší díla.
    Třeba kresby na papíře
  • 00:50:30 nebo menší plátna,
    co jsme tady měli.
  • 00:50:33 Ty byly v řádech tisíců
    nebo desítek tisíců Eur.
  • 00:50:36 Prodali se i nejvýznačnější
    umělci, které tady máme.
  • 00:50:40 Ty obraty jsou tady
    do řádu milionů Eur.
  • 00:50:44 Galerie oslavují úspěšný
    rok.
  • 00:50:47 Spokojení sběratelé hledají
    v myšlenkách volné místo
  • 00:50:50 na stěně.
    Občas jsou slyšet i varovné hlasy.
  • 00:51:18 Skryté titulky: Eliška Blažková
    Česká televize, 2015

Související