iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 9. 2014
10:25 na ČT2

1 2 3 4 5

6 hlasů
3625
zhlédnutí

Folklorika

Pantáta maléř

25 min | další Hudba »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Folklorika - Pantáta maléř

  • 00:00:17 Ó, Panno, božská moudrosti,
  • 00:00:20 ozdobená olejem,
    tvá lampa dosti naplněná.
  • 00:00:33 Slunéčko tebe pozlacuje,
    ó, jaks krásná,
  • 00:00:42 měsíc tebe postříbřuje,
    ó, jaks krásná.
  • 00:00:52 Hvězdy se nad tebou točí,
    blýskající.
  • 00:01:00 Na anjele hoď tvé oči, zpívající.
  • 00:01:13 -Nacházíme se v kapli
    sv. Antonína Paduánského
  • 00:01:16 a jak František Hána,
    tak posléze jeho syn Josef
  • 00:01:21 byli s tímto místem
    svázáni každodenně.
  • 00:01:27 Víme, že byli kostelníci
    a pak si přivydělávali
  • 00:01:30 především svými malbami.
  • 00:01:33 Jedno z největších děl
    je obraz sv. Antonína.
  • 00:01:43 Když jsem se začala
  • 00:01:45 rodem Hánů
    intenzivněji zaobírat,
  • 00:01:48 zjistila jsem, že tady v Blatnici
    otec a syn víceméně splynuli.
  • 00:01:54 A nikdo z pamětníků
    si nevzpomínal na nikoho jiného,
  • 00:01:57 pouze na pantátu Josefa Hánu,
    a proto mně nezbylo nic jiného,
  • 00:02:02 než jít do matrik
    a pátrat a pátrat.
  • 00:02:05 Na základě
    těchto poznatků a znalostí
  • 00:02:07 a také
    po konzultaci s kunsthistorikem
  • 00:02:10 jsme se propracovali
    k určení autorství děl Hánů,
  • 00:02:14 a to Františka
    který žil v letech 1804?1877
  • 00:02:20 a jeho syna Josefa,
    který žil v letech 1842?1917.
  • 00:02:29 Kolem tohoto obrazu
    je znám také velký příběh,
  • 00:02:32 protože donedávna
    všichni v Blatnici,
  • 00:02:35 ale také v odborných kruzích
    označovali toto dílo
  • 00:02:39 jako obraz,
    který namaloval Josef Hána,
  • 00:02:42 pantáta maléř
    z Blatnice pod Svatým Antonínkem
  • 00:02:46 někdy kolem r. 1888.
  • 00:02:51 A o pantátu maléři Josefovi
    se hovořilo už kolem r. 1850,
  • 00:02:55 což není možné,
    protože se narodil v r. 1842
  • 00:02:59 a přívlastek "pantáta?
    získávali až ženatí muži.
  • 00:03:07 A to nás přivedlo k myšlence,
    že těch Hánů muselo být víc.
  • 00:03:12 Malířem tohoto plátna
    je František Hána,
  • 00:03:16 otec zmíněného Josefa.
  • 00:03:26 Pod poutním obrazem
    sv. Antonína Paduánského
  • 00:03:29 se nachází vypouklá,
    zaoblená sádrová plastika
  • 00:03:33 či reliéf
    Poslední večeře Páně.
  • 00:03:37 Ten věnoval
    Blatnici pod Svatým Antonínkem
  • 00:03:42 strážnický stavitel
    Leopold Slovák,
  • 00:03:45 a tuto Večeři Páně
    koloroval právě Josef Hána.
  • 00:03:54 Největší odkaz skutečně
    představují obrazy na plátně
  • 00:03:58 a jejich hlavní tematikou
    jsou především náboženské náměty.
  • 00:04:04 Jsou to
    nejrůznější světice a světci
  • 00:04:06 se svými atributy.
  • 00:04:08 A ten jejich odkaz je tak bohatý,
    že bychom z těch obrazů,
  • 00:04:13 které jsme dodnes dohledali
    a identifikovali,
  • 00:04:16 vystavěli celý církevní rok.
  • 00:04:50 -U Františka Hány,
    který byl preciznější,
  • 00:04:53 ač neškolený malíř,
  • 00:04:55 si dával na svém projevu
    více záležet.
  • 00:04:59 Malba je propracovaná do detailů
    a má nádech jistého tajemna.
  • 00:05:04 Kdežto jeho syn Josef,
  • 00:05:06 který byl pokračovatelem,
  • 00:05:09 to má schematizované,
    zjednodušené,
  • 00:05:15 je vidět, že je to spíš
    zakázkově dělané,
  • 00:05:18 protože těch obrazů
    se dochovalo opravdu hodně.
  • 00:05:22 Nesetkala se s obrazem,
    který by byl signovaný.
  • 00:05:25 Přesto jsou
    přípisy Hánům jednoznačné,
  • 00:05:28 a to právě kvůli
    typickým rysům těch obrazů
  • 00:05:31 nebo zobrazovaných postav.
  • 00:05:33 Jsou to kulaté hlavy,
    výrazné oči, takové až dětské,
  • 00:05:37 stroze pojatá jednoduchost prstů,
  • 00:05:41 a potom jsou to důležité znaky,
    hlavičky andílků,
  • 00:05:46 amorků s křidélky.
  • 00:05:50 Dalším typickým projevem
    malby Hánů
  • 00:05:53 jsou závoje u typů Pannen Marií.
  • 00:06:00 Dělala jsem si
    osobní průzkum u obrazů,
  • 00:06:02 které jsem restaurovala
  • 00:06:04 a opravdu jsem se
    nesetkala se stejným vzorem.
  • 00:06:21 -Maléru, maléru,
    co si za maléra, hej,
  • 00:06:27 vymaluj ně obraz
    na ty naše dvéra.
  • 00:06:47 Počkaj ty, maléru,
    co ti já ukážu,
  • 00:06:50 ej, barvy ti vyleju,
    štětce ti rozhážu.
  • 00:06:58 -Ve sbírkách v muzeích
    v celé naší zemi,
  • 00:07:01 ve Slezsku, v Čechách,
    ale také na Slovensku
  • 00:07:05 se dodnes nachází řada děl Hánů,
    která jsou neidentifikovaná,
  • 00:07:11 protože doposud
    nebyl žádný katalog,
  • 00:07:16 žádný klíč k tomu,
    jak jejich díla určit.
  • 00:07:21 Byli to lidé, kteří důvěrně
    znali duchovní prostředí,
  • 00:07:25 vychovávali ministranty,
    byli předzpěváky o poutích
  • 00:07:29 a jako předzpěváci
  • 00:07:30 přicházeli s poutníky
    na různá poutní místa
  • 00:07:35 nejenom v našem regionu.
  • 00:07:39 Takže já jsem si vyhledala
    cesty, kudy asi šli,
  • 00:07:42 zazvonila jsem
    na zvonky v okolních obcích,
  • 00:07:45 můžu vzpomenout např. Žarošice,
    Žeravice, Kyjov,
  • 00:07:49 Veselí nad Moravou, Polešovice
    a doptávala jsem se
  • 00:07:53 s obrázkem v ruce,
    jestli něco takového doma nemají.
  • 00:07:58 V obcích se mi skutečně
    podařilo najít rodiny,
  • 00:08:01 kde jejich díla jsou.
  • 00:08:06 -Moje prababička byla
    přímou příbuznou maléřů Hánů,
  • 00:08:11 kteří přišli do Blatničky.
  • 00:08:16 Podle ústního podání
    to bylo tak,
  • 00:08:19 že Janovi Hánovi
    se nechtělo chodit
  • 00:08:24 stále pro vodu do potoka,
    byl líný, jak říkala prababička,
  • 00:08:29 a proto říkal, že si vykope studňu
    blízko domu č. 19,
  • 00:08:34 kde bydleli na Starých Hutích.
  • 00:08:38 Při kopání prý ale
    našel veliký poklad.
  • 00:08:43 A protože závist je všude,
    tak přemýšlel, jak ho utajit,
  • 00:08:50 takže se Hánové
    vybrali do Blatničky,
  • 00:08:54 kde si tento dům č. 50 koupili.
  • 00:09:01 A jelikož měli hodně dětí
    a jmění se časem rozdrobilo,
  • 00:09:07 děti odešly do světa,
    kde byla obživa.
  • 00:09:14 A právě jeden z těchto potomků
    Jana Hány byl právě František
  • 00:09:18 a jeho syn Josef Hána.
  • 00:09:24 Ti se usadili v Blatnici
    na čísle 55.
  • 00:09:30 -Když se tam pékávaly oplatky,
    chodili jsme je ujídat, jako děcka.
  • 00:09:39 To dělala ta Hánová
    a potom ají švadlena Mocholová,
  • 00:09:46 můj otec, potom otca švagr.
  • 00:09:48 A pak zas můj švagr to dělal,
    ten to předal mně
  • 00:09:52 a já su poslední, tak nevím,
    jak dlouho to ještě budu dělat.
  • 00:09:56 Máme tam ještě synovca,
    který by to také rád dělal,
  • 00:10:00 tak uvidíme, jak to dopadne.
  • 00:10:02 Doufejme, že třeba dobře, no.
  • 00:10:08 -To byl takový dům chudiny,
    takový domek bez půdy, bez chlévů,
  • 00:10:13 neměli žádné polnosti,
    protože byli přistěhovalí.
  • 00:10:20 A Blatnica byla
    relativně taková bohatá obec,
  • 00:10:24 takže tam bylo zázemí,
    že by tam třeba mohli
  • 00:10:27 s těma svýma produktama,
    což bylo malování, uspět.
  • 00:10:39 -A k nim kdyžs přišel dom,
    tak když otevřel dveře,
  • 00:10:42 tak došel do takové síně,
    tam byly vestavěné kamna,
  • 00:10:47 na tým byl cylindrový komín
    a tam se to jako péklo.
  • 00:10:51 A ještě bylo zajímavé,
  • 00:10:53 že kolem té síně
    měli nádherně vymalované.
  • 00:10:57 Byly tam různé ornamenty
    a třásně, nebo jak bych to řekl.
  • 00:11:03 Bylo to velice nádherné.
  • 00:11:05 To maloval právě pantáta maléř.
  • 00:11:09 -František Hána,
    ještě když byl ve Starých Hutích,
  • 00:11:14 tak jeho otec Jan
    pracoval ve sklárnách,
  • 00:11:17 kde se vyrábělo sklo
  • 00:11:20 a podradné tabulové sklo
  • 00:11:23 se používalo
    na malování obrázků svatých.
  • 00:11:29 Byla to vlastně vzpomínka
    na nějakou rodinnou tradici,
  • 00:11:33 v rodině se prostě malovalo.
  • 00:11:37 Kdyby se sochalo
    nebo dělalo něco jiného,
  • 00:11:40 třeba hrnce nebo tak,
    tak je to jinak,
  • 00:11:44 ale v rodině se malovalo,
    takže maloval i syn,
  • 00:11:48 a potom jeho syn,
  • 00:11:49 takže je to
    takové rodinné povolání,
  • 00:11:52 dalo by se říct.
  • 00:12:02 -Mariánová, ona taky
    malovala velikonoční vajíčka.
  • 00:12:06 Ona to velice ráda dělala
    a měla jich velice hezké,
  • 00:12:10 takové ty ornamenty slovácké,
    Svatý Antonínek apod.,
  • 00:12:14 šohaj se šohajkú
    tam byli namalovaní...
  • 00:12:17 A kolikrát se také stalo,
    když ona malovala,
  • 00:12:21 tak ona ráda dřímala.
  • 00:12:24 Měla roky, tak dřímala.
  • 00:12:26 A kolikrát se jí stalo,
    že naráz "plc?
  • 00:12:29 ? a vajíčko bylo na zemi.
  • 00:12:31 Takže musela začínat od začátku.
  • 00:12:34 A já sem tam jako kluk došél
    a povídá ně:
  • 00:12:38 dones ně trochu olší,
  • 00:12:39 abych já si mohla navařit
    černé barvy.
  • 00:12:43 -Já nějak netoužím po obrazech.
  • 00:12:46 Kdybych si mohl vybrat,
  • 00:12:48 tak teda uzenou krkovičku
    dřív než obraz.
  • 00:12:52 Ale kdo chce obraz,
    ať si koupí obraz.
  • 00:12:58 -Šla děvečka do háječka,
    do zeleného.
  • 00:13:12 Potkala tam malérečka
    černookého.
  • 00:13:28 Malérečku černooký,
    pěkně ťa prosím,
  • 00:13:44 vymaluj ně obrázeček,
    co v srdci nosím.
  • 00:14:02 -Josef Hána na konci 19. století
    zajel do Vlčnova,
  • 00:14:05 kde zrovna mistr Uprka
  • 00:14:07 pracoval na proslulé
    vlčnovské jízdě králů.
  • 00:14:14 A jeho fascinovalo,
  • 00:14:15 že on do jednotlivých postav,
    které na tom obraze byly,
  • 00:14:19 ztvárňuje konkrétní lidi.
  • 00:14:21 A tak si sám řekl,
    proč to také nezkusit?
  • 00:14:24 A hned si v Blatnici,
    kdy dostal zakázku
  • 00:14:27 zobrazit sv. Ondřeje,
    vybral jednoho Blatničana.
  • 00:14:33 A jemu se to tak náramně podařilo,
  • 00:14:35 že všichni potom
    v tom sv. Ondřeji
  • 00:14:38 poznali tohoto konkrétního člověka.
  • 00:14:41 Ale bohužel,
    stala se taková nemilá věc,
  • 00:14:44 že si vybral člověka,
  • 00:14:46 ke kterému zrovna
    přívlastek "svatý? příliš neseděl.
  • 00:14:49 Takže si řekl,
    že toto není jeho cesta
  • 00:14:52 a zůstal
    u svých námětů liturgických.
  • 00:14:59 Hánovi nemalovali
    s žádnými vyššími ambicemi.
  • 00:15:02 Byly to nesmírně skromní,
    pokorní, obyčejní lidé,
  • 00:15:06 řekla bych
    že z nižší sociální skupiny,
  • 00:15:10 ale s obrovským rozměrem srdce
    a s obrovským věděním,
  • 00:15:14 které určitě nabírali
    vlastní komunikací s kněžími
  • 00:15:19 a se zázemím kostela,
    kde vykonávali funkci kostelníků.
  • 00:15:28 Kdežto když se podíváme tady
    na díla Uprky, Frolky
  • 00:15:32 a dalších umělců, vidíme,
    že je to akademický svět.
  • 00:15:39 Jsou to profesionálové,
    kteří měli profesionální vzdělání,
  • 00:15:44 komunikovali se světem,
  • 00:15:46 měli spolupracovníky
    mezi profesionálními umělci
  • 00:15:50 ve světě a jejich ambice
    byly mnohem vyšší.
  • 00:15:59 Kolem r. 1912 došlo v Blatnici
    k renovaci,
  • 00:16:04 ke kultivaci prostor a obrázky,
    které tehdy Hánovi měli vystavené
  • 00:16:09 v celém kostele, dozrály času
    a svým způsobem na sebe upozornily,
  • 00:16:18 že toto kostelní prostředí
    není hodné amatérským obrázkům.
  • 00:16:25 Takže se přemýšlelo,
    kam se jejich dílo odsune
  • 00:16:29 a bylo potom uplatněno
    v kapli sv. Antonínka.
  • 00:16:33 A tady Josef Hána
    poprvé zapochyboval o tom,
  • 00:16:37 jaké má jejich dílo
    rozměr a komu slouží
  • 00:16:40 a přemýšleli v té době o tom,
    jaké jim najít uplatnění.
  • 00:16:44 Možná právě proto
    začali v té době
  • 00:16:46 zajíždět se svými obrázky
    na Slovensko,
  • 00:16:49 na Záhoří, kde některé svaté
  • 00:16:52 z toho okruhu
    liturgického kalendáře
  • 00:16:55 dále uplatňovali.
  • 00:17:02 -Když jsme s paní Peroutkovou
    zakládaly toto muzeum,
  • 00:17:06 tak jsme chodily
    po různých půdách, sklepech,
  • 00:17:09 šopách, a to bylo
    právě to nadšení.
  • 00:17:18 Protože ty obrazy
    byly opravdu zaprášené,
  • 00:17:21 rozbité, musely se restaurovat,
  • 00:17:23 takže já říkám,
    že bychom neměli zapomínat.
  • 00:17:26 A dávat tyto poznatky
    dalším generacím.
  • 00:17:29 A říkám starým lidem:
    řekněte nám to,
  • 00:17:32 jako naší generaci,
  • 00:17:34 ať to můžeme předat
    dalším generacím,
  • 00:17:36 protože za chvilku přijde doba,
    kdy vy všichni staří,
  • 00:17:40 kteří to všechno pamatujete,
    nebudete, a kdo nám to řekne?
  • 00:17:44 A můžeme
    třeba dávat tolik zlata,
  • 00:17:47 kolik dělá kopec Svatého Antonínka,
    a nikdo nám to už neřekne.
  • 00:17:52 -Ty obrazy, vzhledem k tomu,
    že jsou anonymní,
  • 00:17:55 jsou lidové,
    víceméně s náboženskou tematikou,
  • 00:17:59 byly vyhazovány
    na půdu a do sklepů,
  • 00:18:04 a většinou jsou
    pokryty silnou vrstvou nečistot.
  • 00:18:08 A ta malba je hodně
    opadaná, destruovaná,
  • 00:18:11 jak vidíte tady na tom plátně.
  • 00:18:14 Dalo by se říct,
  • 00:18:15 že posledním nákupem
    do sbírek Slováckého muzea
  • 00:18:18 je obraz sv. Apolenky,
    což je patronka zubařů,
  • 00:18:22 což vidíte už z toho,
    že v ruce drží vytržený zub.
  • 00:18:27 Na tom obraze,
    který byl zažehlen,
  • 00:18:29 jsou udělány čisticí sondy,
  • 00:18:31 takže původní barevnost,
    která je pokrytá nečistotou
  • 00:18:35 a nekvalitními laky,
    je teď vyčistěná,
  • 00:18:39 takže bílá je bílá,
    což se odráží jak na sukýnce,
  • 00:18:42 tak na křídlech toho andílka.
  • 00:18:45 U tohoto 1. obrazu,
    který je tu i s datací,
  • 00:18:49 vidíte poškození toho plátna,
    odpadanou barvu, díry,
  • 00:18:56 tady je vytmelení
    poškozených částí
  • 00:18:59 před úplným začištěním
  • 00:19:02 a tady už jsou retuše,
  • 00:19:04 které scelují
    doplněná tmelená místa.
  • 00:19:10 Naivní lidové umění
    je mi velice blízké,
  • 00:19:13 protože mám pocit,
  • 00:19:14 že to není taková ta
  • 00:19:16 vyumělkovaná uniformovanost
    akademických malířů,
  • 00:19:20 a že to vychází opravdu ze srdce.
  • 00:19:27 -Namaluj ně, malérečku,
  • 00:19:33 svatého Jána.
  • 00:19:41 Vymaluj ně, malérečku,
  • 00:19:49 mého galána.
  • 00:19:56 -Od zhruba 6 let jsem
    ministroval v místním kostele
  • 00:20:00 sv. Ondřeje v Blatnici.
  • 00:20:03 A součástí této služby
    byla i služba na Antoníčku,
  • 00:20:07 v poutní kapli,
  • 00:20:08 kde se hodně jezdilo
    ministrovat na svatby,
  • 00:20:12 na poutě a tak.
  • 00:20:15 V době 80. let už byl
    delší dobu darován
  • 00:20:18 soubor obrazů Hánů
    od rodiny Petaturové z Blatnice.
  • 00:20:21 Mě tehdy to lidové umění
    nějakým způsobem nadchlo
  • 00:20:25 a ty obrazy jsem prostě
    ne studoval,
  • 00:20:28 ale se zájmem a oblibou
    se na ně chodil dívat.
  • 00:20:31 Možná díky mému nízkému věku
    a takovým pohádkovým výjevům,
  • 00:20:35 což bylo dost výrazné
    a pro nás přijatelné,
  • 00:20:38 tak jsme se na to chodívali
    jako ministranti často dívat
  • 00:20:42 a velice se nám to líbilo.
  • 00:20:44 Neviděl jsem a netušil jsem,
    odkud obrazy pochází,
  • 00:20:48 ani kdo to namaloval,
    až potom později,
  • 00:20:51 možná i díky
    paní doktorce Habartové,
  • 00:20:53 která nějakým způsobem
    osvítila a podchytila
  • 00:20:57 dílo Františka a Josefa Hánových.
  • 00:20:59 To jsme teprve my všichni
    zjistili, co máme doma,
  • 00:21:03 kolem čeho jsme chodili
    a čeho si někteří bohužel nevážili.
  • 00:21:09 -Na Svatý Antonínek
    přichází lidé takřka 350 let.
  • 00:21:12 Hlavně proto,
    že tu máme velkého patrona,
  • 00:21:15 sv. Antonína Paduánského.
  • 00:21:21 K němu přichází lidé prosit
    a děkovat mu za všechno,
  • 00:21:25 co třeba dostávají,
    za velká uzdravení,
  • 00:21:28 která se tady
    díky sv. Antonínu stala.
  • 00:21:31 Ke sv. Antonínovi
    se lidé nejčastěji obracejí
  • 00:21:34 s prosbou za nalezení nějaké věci,
    nějaké skutečnosti
  • 00:21:38 nebo třeba i životních situací,
    které ztratili, aby nalezli.
  • 00:21:43 -Ty, který sedíš po pravici Otce,
    smiluj se nad námi,
  • 00:21:47 neboť ty jediný jsi svatý...
  • 00:21:52 -Když se podíváme na to
    obrovské množství,
  • 00:21:55 které stojí za tvorbou Hánových,
  • 00:21:57 vidíme, že na těch obrazech
    jsou svatí a světice,
  • 00:22:01 kteří lidem nejvíce pomáhali.
  • 00:22:03 Takže určitě jako příklad
    a jako to nejdůležitější
  • 00:22:07 je to Svatá rodina
    a svaté příbuzenstvo Kristovo,
  • 00:22:11 sv. Anna-učitelka,
  • 00:22:13 sv. Josef-pěstoun,
    sv. Antonín Paduánský,
  • 00:22:16 sv. Barbora, Kateřina
    a mohli bychom pokračovat,
  • 00:22:21 protože ke každému obrázku,
  • 00:22:23 kde byl konkrétní světec
    či světice,
  • 00:22:26 znali lidé příběh,
    přebírali ho na svůj život
  • 00:22:29 a tito svatí jim pomáhali v nouzi
    a dělali je šťastnějšími.
  • 00:22:36 -Není lepší jak v nedělu,
    když sa všeci chlapci sejdú,
  • 00:22:49 není lepší jak v nedělu,
    když sa všeci chlapci sejdú...
  • 00:23:04 -Pro každého tvůrce
    byly také poutě tou příležitostí,
  • 00:23:08 kde mohli nabízet svůj sortiment
  • 00:23:11 a kde si samozřejmě
    mohli něco přivydělat.
  • 00:23:14 A určitě to byly vždycky výrobky,
  • 00:23:16 které respektovaly
    a kopírovaly rukodělné činnosti,
  • 00:23:20 které patřily k určité lokalitě.
  • 00:23:22 Byli to především keramici,
    kteří nabízeli hrnčinu,
  • 00:23:26 nabízeli hliněné nádobí,
    kameninové,
  • 00:23:29 svatou a léčivou vodu
    z nejrůznějších studánek,
  • 00:23:33 které na každém
    poutním místě bývaly.
  • 00:23:38 Určitě to byly svaté křížky,
    svaté obrázky,
  • 00:23:41 určitě nejvíce se sv. Antonínem.
  • 00:23:43 Pak to byly drobné pochutiny
    především pro děti,
  • 00:23:47 protože děti se obvykle
    na těchto jarmarcích ztratily
  • 00:23:51 a šly za tím, co je lákalo.
  • 00:23:53 A to byly nejrůznější pamlsky,
    byli to gumoví hadi,
  • 00:23:57 byly to cukrové růžence,
  • 00:24:00 které křoupaly už tady
    u Svatého Antonínka,
  • 00:24:03 bylo to kačení mýdlo,
    byl to sekaný turecký med.
  • 00:24:08 Byla tu obrovská atmosféra.
  • 00:24:10 A když jsem si to
    dneska procházela,
  • 00:24:13 tak svým způsobem
    je ten sortiment tady znovu.
  • 00:24:17 Ale má trošičku jinou podobu,
    která se přizpůsobila dnešní době.
  • 00:24:21 Za dalších 20, 50 let uvidíme,
    jestli to, co se tady nabízelo,
  • 00:24:26 přežívá dál.
  • 00:24:37 Takové osobnosti a takové tvůrce,
  • 00:24:40 jako byli naivní lidoví malíři
    František a Josef Hánovi,
  • 00:24:44 nemá žádné jiné poutní místo.
  • 00:24:46 A předpokládám,
  • 00:24:48 že právě
    Blatnice pod Svatým Antonínkem
  • 00:24:51 je jedinečná a proslavená
    díky této tvorbě,
  • 00:24:55 která byla donedávna
    naprosto zapomenutá.
  • 00:25:03 -Maléru, maléru,
    co si za maléra, ej,
  • 00:25:10 vymaluj ně obraz
    na ty naše dvéra.
  • 00:25:21 Skryté titulky: Hana Svanovská,
    Česká televize 2014
  • 00:25:36 .

Související