iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 9. 2010
20:00 na ČT2

1 2 3 4 5

58 hlasů
11934
zhlédnutí

Ta naše povaha česká

Sen o křižovatce moří

Zůstane myšlenka spojit Dunaj s Odrou a Labem vždy jen na papíře?

24 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Ta naše povaha česká - Sen o křižovatce moří

  • 00:00:13 Jako kluk jsem se zamiloval
    do knížky,
  • 00:00:15 která se jmenovala
    Stát pro 40 mil. lidí.
  • 00:00:20 Okouzlily mě dvě věci:
  • 00:00:22 Dálnice do Podkarpatské Rusi.
  • 00:00:27 A druhá,
    že uprostřed naší země,
  • 00:00:31 by byl největší evropský přístav,
    protože by se tam potkala 3 moře.
  • 00:00:49 Já považuji plán na vybudování
    průplavního spojení
  • 00:00:52 Dunaj, Odra, Labe
    za úžasný sen a veliké hobby.
  • 00:00:57 Stavba není veřejným zájmem.
  • 00:01:00 Systém vodní dopravy
    má výbornou perspektivu.
  • 00:01:06 Průplav, který spojuje
    několik moří najednou,
  • 00:01:10 je stavba velikášská,
  • 00:01:12 pravděpodobně by se nikdy
    nevyplatila.
  • 00:01:16 Je to naprostý nesmysl.
  • 00:01:18 Projekt je na jednu stranu
    technicky velice zajímavý,
  • 00:01:21 na druhou stranu si myslím,
  • 00:01:22 že do českých podmínek
    je nepatřičný.
  • 00:01:25 Koridor Odra, Dunaj, Labe
    je podle mě součástí snu o moři.
  • 00:01:40 My jako ČR jsme stát,
    který nemá přístup k moři.
  • 00:01:45 Jsme uzavřeni a obklopeni
    ze všech stran horami.
  • 00:01:48 A je poměrně příjemné
    představovat si,
  • 00:01:51 že bychom měli
    přímou cestu k moři.
  • 00:01:55 Jsme stát, který nemá moře.
    Všichni o něm sní.
  • 00:01:58 Ta představa,
    že budou jezdit botely do Hodonína,
  • 00:02:02 a bude přímá linka
    Hodonín?Amsterdam,
  • 00:02:04 se prostě nedá zlikvidovat.
  • 00:02:10 České snění o moři
    se v dějinách vyvíjelo.
  • 00:02:14 Určitě to bylo jiné v dobách
    Přemysla Otakara II.,
  • 00:02:21 to byla jediná doba
    našich dějinách,
  • 00:02:23 kdy jsme ta moře měli
    dokonce dvě.
  • 00:02:25 Jiné to bylo za Husitů.
  • 00:02:27 Když Husité v rámci
    svých spanilých jízd
  • 00:02:28 pronikli k Baltu a tam se začali
    s mořem sbratřovat.
  • 00:02:31 Jiné to bylo v pozdějších dobách.
  • 00:02:35 Až náš starobylý orloj
    odbije pátou,
  • 00:02:37 pokochejme se
    po tu krátkou povolenou chvíli
  • 00:02:40 pohledem na moře,
  • 00:02:41 které nám nedala
    jako jiným národům příroda,
  • 00:02:45 ale génius českého umělce
    pana Jaroslava Cimrmana.
  • 00:03:02 Takový projekt jako průplav
    Dunaj, Odra, Labe,
  • 00:03:05 může na první pohled
    vypadat velikášsky.
  • 00:03:06 Na druhou stranu není divu,
  • 00:03:08 že už je to několik set let
    starý projekt.
  • 00:03:12 Sklouznu až ke Karlovi IV.,
  • 00:03:14 který došel k závěru,
  • 00:03:16 že má-li povznést zemi Českou
    a hlavní město Prahu,
  • 00:03:19 tak obchod z Benátek do Brugg
    musí jít přes Prahu.
  • 00:03:24 Takže už tehdy navrhl
    průplav Dunaj, Vltava, Labe.
  • 00:03:29 Dokonce když přišli obchodníci
    z Benátek,
  • 00:03:33 aby je přesvědčil,
  • 00:03:35 nechal dát skutečně na Šumavě
    kopat průplav.
  • 00:03:39 Nepřesvědčil je.
  • 00:03:42 Z našeho dnešního pohledu
    se může zdát,
  • 00:03:45 že prokopávat ohromné průplavy
    napříč kontinentem je věc,
  • 00:03:48 která je možná
    jen za současných technologií.
  • 00:03:51 Vůbec se nedá říci,
    že by naši předkové
  • 00:03:53 neměli prostředky k tomu,
    aby takové stavby postavili.
  • 00:03:56 Možná neměli tak dokonalé stroje,
  • 00:03:58 ale zase měli spoustu
    levné pracovní sily.
  • 00:04:03 V České touze po moři
    se projevovala řada věci.
  • 00:04:06 Jednak to byla touha
    po zámořských územích.
  • 00:04:11 Byla to touha vyrovnat se velikostí
    statním zámořským národům,
  • 00:04:15 které z těch kolonií vozily bohatství
    a stávaly se nejmocnějšími národy.
  • 00:04:20 Byla v tom touha po dobrodružství.
  • 00:04:22 Bylo v tom také něco,
    co se těžko popisuje,
  • 00:04:25 ale zažijete to třeba i dnes,
  • 00:04:27 když přijdete
    do zámořského přístavu
  • 00:04:29 a teď vidíte obrovské lodě.
  • 00:04:31 Je to jiný druh techniky
    než ta pozemská.
  • 00:04:38 Oficiální začátek byl v r. 1901,
    kdy byl schválen
  • 00:04:44 Rakousko-Uherský zákon
    o průplavu Dunaj-Odra
  • 00:04:49 a jeho napojení
    na Labe u Pardubic.
  • 00:04:53 Tím to začalo.
  • 00:04:55 A začalo se velmi intenzivně
    pracovat.
  • 00:05:00 Motiv byl vysloveně dopravní,
  • 00:05:02 protože průplav vedl
    Moravskou branou.
  • 00:05:05 Je to nejvýhodnější místo
    v celé Evropě,
  • 00:05:08 jak se dostat z jihovýchodní Evropy
    po Dunaji do střední Evropy
  • 00:05:14 námořní přísnou na Baltu
    a na Severním Moři.
  • 00:05:19 Jediný kus kanálu
    Dunaj, Odra, Labe,
  • 00:05:22 byl vybudován
    v nejtužší totalitě,
  • 00:05:25 která kdy ve střední Evropě byla.
  • 00:05:27 Asi 2 nebo 3 km u Vídně
    v Lobau postavený za Hitlera
  • 00:05:33 a dokud ještě bylo dost vězňů
    z koncentračních táborů
  • 00:05:37 a Wehrmacht vítězil,
    asi 2 až 3 roky to stavěli
  • 00:05:43 a postavili 2 km.
  • 00:05:45 Od té doby nikdy nic.
  • 00:05:49 Myslím si, že jsem 1 z posledních
    účastníků
  • 00:05:52 velice vážné odborné debaty na půdě
    Československé akademie věd,
  • 00:05:56 jestli se má stavět Gabčíkovo
    nebo průplav Dunaj, Odra, Labe.
  • 00:06:01 Všechno směřovalo na průplav
    Odra, Dunaj, Labe,
  • 00:06:05 ale vidím to jako přes kopírák
    po 50 letech,
  • 00:06:10 Češi se začali hádat,
    jestli má jít průplav
  • 00:06:13 Hodonínem vlevo nebo vpravo.
  • 00:06:15 Jestli lodní zdvihadlo nebo komora.
  • 00:06:18 Slovenská strana si vzala
    15 minut přestávku,
  • 00:06:22 vrátili se a jako jeden muž
    řekli: Gabčíkovo.
  • 00:06:25 A bylo Gabčíkovo.
  • 00:06:40 No nevadí, znovu do práce.
  • 00:06:45 V průběhu 20. stol. byl projekt
    vždy v takových vlnách,
  • 00:06:49 jednou byl módnější,
    jindy to zase vypadalo špatně.
  • 00:06:53 Vždy v dobách míru,
  • 00:06:54 kdy se politické uspořádání
    konsolidovalo,
  • 00:06:58 Československá republika
    se k tomu projektu vracela.
  • 00:07:03 Zvlášť v době,
    kdy jsme byli součástí
  • 00:07:06 východního bloku
    a netrápily nás politické hranice,
  • 00:07:09 tak to vypadalo,
  • 00:07:11 že by takový projekt
    mohl být uskutečněn.
  • 00:07:14 Tím, že je to stavba,
    která trvá hodně let,
  • 00:07:17 a která spolyká
    ohromné množství prostředků,
  • 00:07:21 nikdy nedošlo
    ke konečné realizaci,
  • 00:07:24 protože na to nezbyly
    finanční prostředky.
  • 00:07:30 Mě bere hlavně čert,
  • 00:07:31 že když se podívám na mapu
    Evropy,
  • 00:07:33 tak propojení zemí kanály
    končí u našich hranic.
  • 00:07:49 Myslím si,
    že třetina projektu
  • 00:07:51 je totálně nesmyslná
    a ta zbývající je obestřená
  • 00:07:55 obrovskými ekologickými problémy.
  • 00:07:59 Myšlenka průplavu je stará,
  • 00:08:01 vycházela z jiných podmínek
    a okolností.
  • 00:08:03 Dnes se myšlenky drží ti,
  • 00:08:05 kteří chtějí vydělat obrovské peníze
    na dalším zabetonování krajiny
  • 00:08:10 a vybudování díla,
  • 00:08:12 o kterém nebylo prokázáno,
    že by někomu sloužilo.
  • 00:08:17 Může nastat otázka,
    zda je vodní doprava po průplavech
  • 00:08:22 žádaná, jestli není zastaralá.
  • 00:08:25 To je možné ilustrovat
    přehledem přepravních sazeb,
  • 00:08:32 které dnes vypadají asi tak,
    že na větších vzdálenostech,
  • 00:08:38 řekněme od 100 do 1000 km
    je nejlevnější přeprava po vodě,
  • 00:08:45 následuje železnice
    a nejdražší je silnice.
  • 00:08:50 Myslím si,
    že tento projekt prosazují
  • 00:08:52 dva typy lidí.
  • 00:08:54 Jeden z nich
    je technokratický a ekonomický,
  • 00:08:57 protože se ti tuší velký byznys,
    to jsou zjednodušeně tzv. betonáři.
  • 00:09:01 Na druhé straně to jsou lidé,
  • 00:09:03 kteří věří, že lodní doprava
    má svou budoucnost,
  • 00:09:07 kteří věří, že se má ČR napojit
  • 00:09:10 na velké vodní cesty
    propojené s mořem.
  • 00:09:15 Pro krajinné ekology je projekt
    dle mého názoru nepřijatelný.
  • 00:09:21 Negativem je,
  • 00:09:22 že ač je průplav veden po hraně
    nivy řeky Odry,
  • 00:09:25 on nivu odřízne od zdrojů vody.
  • 00:09:28 Odřízne ji od zdrojů podzemní vody,
    a to jsou obrovské škody,
  • 00:09:32 protože na pramenech
    má CHKO 3 cenné rezervace.
  • 00:09:39 I mimo chráněné krajinné rezervace
  • 00:09:41 se na pramenech
    množí předměty ochrany,
  • 00:09:44 cenní obojživelníci,
    ale i vážky a cenné rostlinstvo.
  • 00:09:49 Když CHKO přijde o zdroj vody,
  • 00:09:51 je to jako byste nechali člověka
    vykrvácet.
  • 00:09:59 Takto vypadaly Troubky
    v roce 1997.
  • 00:10:04 Takto vypadají Troubky v roce 2010.
  • 00:10:09 Takto by vypadaly nedotčeny,
    kdyby byl průplav.
  • 00:10:13 My jsme v roce 1997 přesně popsali,
    a stojím si za tím,
  • 00:10:21 že kdyby byl průplav,
  • 00:10:23 Troubky, Olomouc, Hodonín,
    Bohumín by nevěděly o velké vodě.
  • 00:10:32 Tady je vysvětleno,
    jak by to vypadalo,
  • 00:10:35 kdyby byl průplav.
  • 00:10:37 To červené je průplav,
    takto by vybřežila voda,
  • 00:10:41 narazila by do hráze průplavu,
    vtekla by do průplavu,
  • 00:10:47 tady je úrovňové křižování,
    a Troubky by byly úplně na suchu.
  • 00:10:58 Jsou to účelově šířené lži,
  • 00:11:00 které mají opodstatnit
    existenci průplavu.
  • 00:11:05 Ze zkušenosti víme,
    jak povodně fungují.
  • 00:11:08 Ono není kam je převést.
  • 00:11:09 Vždy by je průplav převedl
    k dalším nešťastníkům,
  • 00:11:13 třeba do Bohumína, do Polska.
  • 00:11:17 Nedovedu si představit,
    že by je převedl někde,
  • 00:11:19 kde ta povodeň není.
  • 00:11:21 Tady, když je povodeň,
    tak zasáhne celé území Odry.
  • 00:11:27 Kdyby se ty povodňové vody
    měly nějakým zázrakem převést
  • 00:11:31 do povodí Moravy,
    tak myslím,
  • 00:11:32 že v Troubkách pěkně poděkují.
  • 00:11:37 Speciálně při povodních byl pořad
    Václava Moravce v Ostravě,
  • 00:11:41 kde napříč všemi stranami
    se shodli na tom,
  • 00:11:44 že byla podceněna systematická
    a komplexní příprava
  • 00:11:48 protipovodňových ochran.
  • 00:11:51 Všichni věděli,
    že existuje vodní koridor
  • 00:11:54 Dunaj, Odra, Labe
    a nikdo vč. Václava Moravce
  • 00:11:57 nepoložil otázku:
    Pomohl by vodní průplav?
  • 00:12:06 Považuji myšlenky
    na vybudování průplavu
  • 00:12:10 za nádherné hobby některých lidí.
  • 00:12:13 Z těch, která znám,
    je to nesporně pan Ing. Kupec.
  • 00:12:17 Ten projel všechny průplavy v Evropě
    na kajaku a je to fanda.
  • 00:12:25 Je to Česká malost.
  • 00:12:26 Jako hlavní problém dnes vidím
  • 00:12:30 v sestavě ministerstva dopravy
    a v "odbornících",
  • 00:12:39 kteří by o tom měli rozhodovat.
  • 00:12:43 Jestli teď politické strany slibují,
  • 00:12:45 že zajistí několik desítek tisíc
    pracovních míst,
  • 00:12:50 zeptám se: Kde?
  • 00:12:53 My Vám odpovíme okamžitě.
  • 00:12:55 Při výstavbě v průměru,
    podle délky výstavby,
  • 00:12:59 je tam kolem 37-38 tis.
    doložitelných míst.
  • 00:13:08 Překvapující je, že i lidé,
  • 00:13:10 u kterých jsem se domníval,
    že mají zdravý rozum,
  • 00:13:13 jako je výborný prognostik
    a dobrý ekonom Miloš Zeman,
  • 00:13:18 mají pocit,
    že pomohou ČR z krize tím,
  • 00:13:25 že se začne stavět průplav
    Dunaj, Odra, Labe.
  • 00:13:28 Bože můj!
  • 00:13:32 U nás má s námi problém
    ten kanál.
  • 00:13:38 U nás nejsme schopni
    nejdříve racionálně myslet,
  • 00:13:43 a pak do toho pustit
    eventuálně emoce.
  • 00:13:47 Přijmout základní pravdu,
  • 00:13:50 takový axiom,
    který je nezpochybnitelný.
  • 00:13:55 Nesmíme zapomenout na věc,
    která v tom funguje.
  • 00:14:02 Dokonce si myslím,
  • 00:14:04 že Ta naše povaha česká
    by o tom měla mít speciální pořad,
  • 00:14:08 protože 42 let bolševiků
    a i předchozí totalita,
  • 00:14:16 dělala jednu věc,
    která naprosto funguje.
  • 00:14:21 Když vzbudíte v lidech strach,
  • 00:14:24 pak jen stačí vyprovokovat závist.
  • 00:14:30 A jak říkal František z Asissi.
    "Závist je sestřička nenávisti."
  • 00:14:38 Bohužel u tak velkých projektů,
  • 00:14:40 jako je průplav Dunaj, Odra, Labe,
    se ukazuje,
  • 00:14:43 že je takové množství otázek,
    na které nelze odpovědět,
  • 00:14:48 nebo nejdou spočítat
  • 00:14:50 např. zničené biotopy,
    nenávratná změna krajiny,
  • 00:14:53 to se nedá dost dobře zhodnotit
  • 00:14:56 a je to vždy jenom otázka
    politické spekulace.
  • 00:14:59 Jsou tu také otázky korupce
    a plýtvání.
  • 00:15:01 Všechny mi v součtu dávají:
    nebezpečný projekt.
  • 00:15:07 Francouzi nyní budují ze Seiny
    obrovský systém kanálů na sever,
  • 00:15:13 aby se propojily
    s Belgií, Německem.
  • 00:15:16 Dali na to ohromné peníze.
  • 00:15:18 Je to země, která má moře.
  • 00:15:23 Řekli byste, že nějaké kanály
    jí můžou být ukradené.
  • 00:15:27 Není to jednorázová akce,
    je to program.
  • 00:15:30 Cíle nebude dosaženo jen tím,
  • 00:15:32 že umožníme průběžnou plavbu
    z Dunaje na Odru.
  • 00:15:37 Hlavní cíl je nějak zachránit
    rozvoj lodní dopravy
  • 00:15:42 ve středoevropském prostoru.
  • 00:15:45 Napojit se na konzistentní síť,
    která má parametry,
  • 00:15:49 a kde vodní doprava stoupá.
  • 00:15:54 Přitom lidé na Zlínsku vidí,
  • 00:15:56 co ten kus Baťova kanálu
    dělá pro turistický ruch atd.
  • 00:16:01 A čemu všemu
    i ten kousíček dovedl zabránit.
  • 00:16:06 Kdyby se Baťovi podařilo zajistit,
    že prostředky půjdou i na Moravu,
  • 00:16:11 tak ten průplav byl dávno hotov.
  • 00:16:14 Rozhodně by měl význam,
  • 00:16:18 protože průplav
    měl mít tehdy parametry,
  • 00:16:23 které vyhovovaly lodím
    o nosnosti 1000 tun.
  • 00:16:28 Respektive soupravám
    o nosnosti 2000 tun.
  • 00:16:36 Daleko snazší je něco negovat,
    říkat, že tohle nechceme.
  • 00:16:41 To může každý
    a nepotřebuje jediný argument.
  • 00:16:45 Už dávno říkal Tomáš Baťa,
  • 00:16:47 že dopravní funkce
    je mimořádná.
  • 00:16:51 Nikdo už neslyší,
  • 00:16:55 že ČR je jedinou zemí z 27 států EU,
    která není přímo napojena na moře
  • 00:17:06 nebo není kvalitní vodní cestou
    spojena s mořem.
  • 00:17:11 Tzn., že když někdo říká,
  • 00:17:13 že vodní cestu zrušit,
    tak to už není náhoda.
  • 00:17:20 Já říkám, že to je zločin
    proti této zemi.
  • 00:17:28 Každá země vládne
    vlastním pudem sebezáchovy.
  • 00:17:32 Osobně jsem hluboce přesvědčen,
    že na rozdíl od řady okolních zemí,
  • 00:17:40 by pro nás kanál znamenal
    propojení Evropy,
  • 00:17:47 ale i to, že bychom byli
    arbitři pitné vody,
  • 00:17:55 pro nás by byl sebezáchovný.
  • 00:18:02 Slovensko se opět nadechlo
  • 00:18:04 a ačkoliv mají Dunaj
    a jsou napojeni na moře,
  • 00:18:09 přesto prošlo vládou vládní usnesení
    na projekt TTT v Malackách,
  • 00:18:16 kde došli k závěru,
    že Slovensko je střed Evropy,
  • 00:18:22 protože veškerý obchod
    do roku 2050 z Číny, Ruska,
  • 00:18:28 z východu na západ
    půjde přes Malacky.
  • 00:18:34 Bude to stát mnohem víc peněz,
  • 00:18:36 protože by si museli prokopat Tatry
    a když ne Tatry, tak Karpaty.
  • 00:18:41 Udělají to a my budeme
    tvrdě platit skoro tolik,
  • 00:18:45 kolik by nás stálo vybudování kanálu.
  • 00:18:49 Slováci prokázali daleko víc odvahy
    a jsou daleko soudržnější než my.
  • 00:18:54 Vždycky byli soudržnější,
    tak to vnímám já.
  • 00:19:00 Když došli k závěru,
  • 00:19:01 že to je logické, správné a výhodné
    pro Slováky, tak se sjednotili.
  • 00:19:09 Zatímco my Češi se stále hádáme.
  • 00:19:19 V dnešní době se zdá,
    že jsme tak potřetí ve fázi,
  • 00:19:24 kdy nás nemusejí trápit
    politické hranice.
  • 00:19:26 Na začátku to by za Rakouské říše,
    kdy mohl být projekt uskutečněn,
  • 00:19:31 podruhé za doby východního bloku
  • 00:19:33 a dnes,
    když jsme součástí EU.
  • 00:19:35 Pokud bych se měl vyjádřit
    jako ekonom,
  • 00:19:38 musím se nejdříve zeptat:
  • 00:19:40 Vyplatily by se peníze,
    které bychom do toho vložili?
  • 00:19:43 Vrátily by se vůbec?
  • 00:19:45 Pokud ano, nevrátily by se méně,
  • 00:19:47 než kdybychom je použili
    na nějaký jiný bohulibější projekt?
  • 00:19:52 To je úloha jisté osvěty.
  • 00:19:55 O tom se vlastně nic neví
    ve veřejnosti, ani u úředníků.
  • 00:19:59 Proto vznikají takové nesmysly
    jako "gigantický projekt"
  • 00:20:06 za strašné náklady 280 miliard,
  • 00:20:09 ale přitom ekologové prosazují
    revitalizaci toků,
  • 00:20:13 a ta má stát 350 miliard.
  • 00:20:16 A to není gigantomanie?
  • 00:20:29 Panama má 2/3 národního důchodu
    z toho, že má nejužší místo
  • 00:20:34 na americkém kontinentu.
  • 00:20:36 My máme nejnižší místo na rozvodí
    mezi Dunajem a Odrou v Evropě.
  • 00:20:43 To je rodinné stříbro.
  • 00:20:45 Jestli to chce někdo zastavět
    něčím užitečným,
  • 00:20:48 tak to nemůže být náhoda.
  • 00:20:52 Dnes nejsou na stavbu průplavu
    peníze.
  • 00:20:55 Projektu se ale nevzdáváme,
    chceme ho zachovat
  • 00:20:58 jako potenciální projekt
    pro budoucí generace,
  • 00:21:02 tzn., pokud by se generace
    za 10, 20, 50 let rozhodly
  • 00:21:06 projekt realizovat,
    ať pro to mají prostor.
  • 00:21:12 Koridor Odra, Dunaj, Labe,
    je součástí snu o moři,
  • 00:21:17 ale je to fáze snu,
    která přechází v realitu
  • 00:21:21 nebo v chlapské snění o tom,
    jak to udělat.
  • 00:21:25 Není to jen o tom, že sníme
    o něčem, co se nikdy nestane.
  • 00:21:29 Přemýšlíme, jak tam vagony
    kamene a oceli dostat,
  • 00:21:35 aby to fungovalo.
  • 00:21:41 Na trasu průplavu si nedovolil
    sáhnout císař pán,
  • 00:21:45 ani 1. republika, ani Hitler,
    ani bolševik.
  • 00:21:48 Teď snad bylo schváleno
    vládní usnesení:
  • 00:21:53 Že o tom, že se má chránit trasa
    do doby, než rozhodne další vláda.
  • 00:22:04 Další vláda má za úkol
    bavit se s okolními státy,
  • 00:22:08 jestli Češi mají průplav chtít.
  • 00:22:13 Představte si, že je balík peněz EU,
    tentokrát 8 miliard Euro
  • 00:22:19 a my se budeme ptát kolegů,
    zda těch 8 miliard Euro máme chtít.
  • 00:22:27 Zastánci se snaží spočítat,
    že ano, protivníci, že ne.
  • 00:22:31 U tak velkých projektů,
    jako je tento,
  • 00:22:34 musí ziskovost vycházet
    několikanásobná.
  • 00:22:38 Pokud vyjde, že se peníze vrátí
    1,5 krát,
  • 00:22:41 je pravděpodobné,
    že nakonec to skončí ve ztrátě.
  • 00:22:44 Někde nenápadně se při projektu
    peníze budou ztrácet.
  • 00:22:49 Obávám se, že to je příklad,
    který do této kategorie spadá.
  • 00:22:58 Jsem přesvědčen, že ty peníze
    dostanou Francouzi,
  • 00:23:01 protože Sarkozy přesně ví,
    co chce.
  • 00:23:04 Staví a dokáže nám všem,
  • 00:23:07 že je lež, že by se vodní doprava
    nevyužívala,
  • 00:23:12 že by se nestavěly vodní cesty.
  • 00:23:15 Teď se staví jeden z největších
    průplavů Seina sever,
  • 00:23:19 který stojí asi 4 mld. Euro.
  • 00:23:21 Už se připravuje průplav s Rýnem.
  • 00:23:27 Sarkozy umí o peníze zažádat,
    umí mluvit se zelenými,
  • 00:23:32 protože po trasách jezdí
    s ministrem ŽP
  • 00:23:35 a už chápe i ministr ŽP,
    že to přírodě neškodí, ale prospívá.
  • 00:23:45 Oni se na rozdíl od nás,
    kde je nesmiřitelná válka mezi lidmi,
  • 00:23:50 tam se dohodli,
    že ekologové budou hlídat,
  • 00:23:55 aby to bylo součástí krajiny.
  • 00:23:58 Zvláštní je, že u nás nikomu nevadí,
    že jižní Čechy jsou umělé.
  • 00:24:05 Je to umělá krajina
    a nikomu to nevadí.
  • 00:24:08 Všechny ty rybníky jsou umělé.
  • 00:24:12 Jsem vyznavač moudrostí
    T. Bati.
  • 00:24:16 Tady máte to, co je odpověď:
  • 00:24:20 Zbavme se své malosti
    a velikost nás nalezne sama.
  • 00:24:27 Skryté titulky: Milada Gajdová
    Česká televize, 2010

Související