iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
2. 4. 2008
20:00 na ČT2

1 2 3 4 5

64 hlasů
7076
zhlédnutí

Ta naše povaha česká

Sbohem, národe čtenářů?

Přeplněná knihkupectví a počty vycházejících knižních titulů ještě neznamenají, že jsme také pilnými čtenáři. Co vlastně čte dnešní mladá generace?

25 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Ta naše povaha česká - Sbohem, národe čtenářů?

  • 00:00:00 .
  • 00:00:14 Dnešní doba vyloženě přeje
    bulváru,
  • 00:00:18 tzn. spravedlivé ruce trhu,
    což je pro kulturu katastrofa.
  • 00:00:26 Ať mi nikdo neříká,
    že budoucnost knih je nulová.
  • 00:00:31 Literatura ztratila svou výlučnost
    ve smyslu vůdčího umění.
  • 00:00:37 Kupovat knihy je dost drahé.
    A pak taky, kam s nimi?
  • 00:01:00 Na jedné straně Češi - národ knihy.
  • 00:01:04 Na druhé straně
    podprůměrná čtenářská gramotnost.
  • 00:01:08 Podle výsledků Oecd Pisa jsou
    mladí Češi 12. z 57 zemí,
  • 00:01:14 co se týče čtenářské gramotnosti.
  • 00:01:19 Nejsou k tomu lidi vedeni,
    ani škola je k tomu bohužel nevede.
  • 00:01:25 Nevím, jestli je dnes povinná četba,
    ale ta nás spíš odrazovala.
  • 00:01:30 Nikdy jsem ty knížky nečetla,
    až mnohem později jsem k nim přišla
  • 00:01:34 jinak než diktátem.
  • 00:01:40 Jsem ročník 45 a v mé generaci
    četli prakticky všichni.
  • 00:01:47 Včetně dětí z problematických rodin,
    dětí, jež v pak špatně skončily
  • 00:01:53 a jejich inteligenční kvocient
    byl nízký.
  • 00:01:57 Přesto všichni četli.
  • 00:02:01 Já v tom nevidím nějaký pokles,
    že by se člověk musel děsit
  • 00:02:07 a říkat si: "Ha, čeká nás
    absolutní negramotnost.
  • 00:02:12 A nastupující generace bude
    tak negramotná a blbá,
  • 00:02:15 že nám nevydělá na důchody.Ş
  • 00:02:18 Já myslím, že to nehrozí.
  • 00:02:23 Kořeny bych viděl především
    v rodinách.
  • 00:02:28 Pokud rodiče nemají čas na knihu,
    tvrdí, že na čtení nemají čas,
  • 00:02:32 tak děti nevidí žádný vzor
    a opakují pouze to,
  • 00:02:35 co dělají rodiče.
  • 00:02:37 Pokud nečtou rodiče,
    nečtou ani děti.
  • 00:02:39 Myslím, že je to všeobecný jev.
  • 00:02:43 Je to dáno internetem,
    rozvojem médií - televizí, filmem.
  • 00:02:47 Člověk nemusí pracovat
    se svou fantazií,
  • 00:02:50 je mu předkládaná fantazie
    někoho jiného.
  • 00:02:53 Člověk je vlastně pohodlný tvor.
  • 00:02:56 Internet je často platformou
    pro všelijaké plytké zábavy,
  • 00:03:01 hlouposti a nesmysly.
  • 00:03:04 Ale zase tam najdete
    nesmírně hodnotné věci
  • 00:03:08 i v oblasti literární.
  • 00:03:12 Nedávno jsem byl šokován.
  • 00:03:15 Objevil jsem webovou stránku lidí,
    kteří si pro zábavu píší sonety.
  • 00:03:21 Normálně sonety, jako Shakespeare.
  • 00:03:25 A na vysoké úrovni,
    nebylo to žádné: láska - páska,
  • 00:03:28 žádné plytké veršíky.
  • 00:03:31 Byly to velice krásné verše.
  • 00:03:34 Ti lidé si je tam zveřejňují,
    diskutují o nich.
  • 00:03:39 Taky můžete jít do divadla na kus,
    který vás jen pobaví
  • 00:03:44 a je to příjemné.
  • 00:03:48 Anebo můžete jít na něco,
    co vás přiměje k tomu,
  • 00:03:52 abyste přemýšleli, nedej bože,
    nebo zažívali hlubší emoce.
  • 00:04:02 V literatuře je to v podstatě totéž.
  • 00:04:18 Literatura ztratila svou výlučnost
    ve smyslu vůdčího umění.
  • 00:04:24 Kdy A. Jirásek byl vůdce národa,
    a nikdo diskutoval o tom,
  • 00:04:29 co A. Jirásek řekl.
  • 00:04:33 Něco takového dnes už není.
    Nejen u nás, je to celosvětové.
  • 00:04:37 Těžko můžeme jmenovat,
    že by tu byl nějaký Honoré de Balzac,
  • 00:04:41 Victor Hugo, nebo Thomas Mann,
    který by určoval duchovní naladění
  • 00:04:49 doby.
  • 00:05:05 Chtěli byste vidět
    některou z knížek?
  • 00:05:11 Tady vám ukážu tu poslední
    Čekání na rychlou stopu.
  • 00:05:17 To je napsáno podle vyprávění
    M. Martiňáka.
  • 00:05:23 Napsal jsem 7 knih
    a všechny ze sportovního prostředí.
  • 00:05:29 Sport dobře znám, reprezentoval jsem
    ČSSR ve skoku dalekém.
  • 00:05:45 Poprvé mě napadlo psát knihy,
    když jsem svým dětem vyprávěl
  • 00:05:50 tisíce příběhů.
  • 00:05:51 To byl jeden moment.
  • 00:05:54 Druhým momentem bylo,
    že jsem vedl skupinu kluků.
  • 00:05:58 Když jsem se jich zeptal,
    jestli něco čtou,
  • 00:06:00 odpověděli mi všichni sborově:
  • 00:06:01 "Absolutně ne! To je pitomost.
    Knížky jsou blbost atd.Ş
  • 00:06:06 Ale jeden z těch kluků,
    Aleš Střecha, řekl:
  • 00:06:09 "Ale já bych četl,
    jen kdyby bylo něco o sportu.Ş
  • 00:06:13 Tenhle výrok kluka byl
    poslední pobídkou.
  • 00:06:18 Začal jsem tedy psát.
  • 00:06:28 Literatura typu
    J. Foglar, nebo L. Man
  • 00:06:32 se v současnosti velice těžce
    prosazuje oproti fantazy literatuře.
  • 00:06:39 Je to částečně móda.
  • 00:06:42 Když se podíváte do regálů,
    zjistíte,
  • 00:06:45 že ž literatury pro děti tvoří
    fantazy literatura.
  • 00:06:51 K té akční literatuře bych se nikdy
    nesnížil.
  • 00:06:55 Já prostě vím, nebo cítím,
    že mládež potřebuje nejen číst
  • 00:07:02 a být udolána dobrodružstvími,
    které v knížce jsou.
  • 00:07:09 Potřebuje poznávat i něco pěkného
    a povznášejícího.
  • 00:07:15 V západní literatuře,
    která se u nás překládá,
  • 00:07:20 chybí fair play, mravnost.
  • 00:07:23 Na to neberou ohled,
    protože se jim to nehodí
  • 00:07:28 do té akčnosti.
  • 00:07:30 Hodně se dnes hovoří
    o Harrym Potterovi.
  • 00:07:34 Já bych ho až tak neodsuzoval,
    jen protože se stal bestsellerem.
  • 00:07:40 Ta kniha sama o sobě,
    série 7 knih o čarodějnickém učni,
  • 00:07:45 je velmi kvalitní.
  • 00:07:46 To vám řeknou rodiče i učitelé.
  • 00:07:50 Příběh chlapce a jeho souboj se zlem
    je velmi dobře napsaný.
  • 00:07:57 Navíc hlavní hrdina není
    jednoznačně pouze dobrý,
  • 00:08:02 má své slabé chvilky,
    řeší svá selhání.
  • 00:08:08 Tomu se říká spravedlivá ruka trhu,
    kterou já samozřejmě neuznávám.
  • 00:08:16 Podle mě je třeba vzít v úvahu
    kulturní ohledy, jinak je konec.
  • 00:08:33 Jsme ve věku počítačů,
    počítačových her, SMS zpráv.
  • 00:08:41 Právě projekt "Celé Česko čte dětemŞ
    směřuje k záchraně lidského prvku
  • 00:08:49 v komunikaci mezi dětmi a rodiči.
  • 00:08:55 Celé Česko čte dětem,
    to je vynikající akce.
  • 00:08:59 Zaplať pánbůh za ni.
  • 00:09:01 Je zpozdilé,
    že není víc podporovaná,
  • 00:09:03 že se nestala víc masová.
  • 00:09:05 Leckdo už o ní ale ví.
  • 00:09:08 Kdyby jen pár lidí začalo číst
    navečer dětem!
  • 00:09:11 A jak říká paní Katrušáková,
    která si to vymyslela:
  • 00:09:15 "Ta sdílená četba, sdílená chvilka,
    kdy je rodič tak intimně
  • 00:09:21 s usínajícím dítětem,
    ta je k nezaplacení.
  • 00:09:28 Bacily skáčou na to děcko,
    jako železné piliny na magnet.
  • 00:09:32 Pokud jsem doma, tak dětem čtu.
  • 00:09:35 V poslední době jsme přinutili syna
    i k tomu,
  • 00:09:40 jsou potíže i s tím, aby četl,
    že čte mladší sestře,
  • 00:09:44 která číst neumí.
  • 00:09:46 A tak jí přečte 1 až 2 pohádky,
    čímž čte sám, zároveň čte jí,
  • 00:09:50 ona se učí poslouchat
    a on se učí číst a chápat slova,
  • 00:09:53 která jsou v knížce napsaná.
  • 00:09:55 Je to totiž docela problém.
  • 00:09:57 Děti si to přečtou,
    ale vůbec jim nedojde,
  • 00:10:00 o čem to celé je.
  • 00:10:02 Těch 20 min, to není jen četba,
    že čtu dítěti.
  • 00:10:05 Ale že jsem s tím malým, malou,
    držím je u toho za ruku.
  • 00:10:09 Dítě nějak reaguje
    a vás baví čtení ještě víc,
  • 00:10:14 vyblbnete se u toho
    a povídáte si pak o tom.
  • 00:10:17 Je to společný zážitek,
    na který není dnes moc času.
  • 00:10:23 Uplynulo už 8 dní od Štědrého dne,
    ale matka na sobě ještě ani jednou
  • 00:10:28 neměla zelenou zástěru,
    co jsem jí koupil k Vánocům.
  • 00:10:31 Příští rok za to dostane pěnu
    do koupele.
  • 00:10:35 Masivní kampaně tohoto typu dokáží
    změnit náhled na čtení knih.
  • 00:10:39 Tzn. kniha není ztrátou času,
    kniha není nic drahého,
  • 00:10:43 co bychom si nemohli dovolit.
  • 00:10:45 A to jsou stereotypy v myšlení,
    které v současnosti v ČR
  • 00:10:49 u velké většiny lidí převažují.
  • 00:10:53 Jde o to zavést čtení
    jako každodenní rituál,
  • 00:10:59 krásný rituál,
    na který se těší dítě i dospělý.
  • 00:11:06 Měl by to být tatínek,
    protože ten tráví s dítětem
  • 00:11:12 méně času.
  • 00:11:13 Že vláda, či státní instituce
    v dostatečné míře nepodporují
  • 00:11:19 čtení knih,
    možná souvisí s všeobecným,
  • 00:11:24 společenským stereotypem v myšlení,
    že kniha je ztrátou času,
  • 00:11:29 nebo že je to neekonomické.
  • 00:11:31 Čas přece znamená peníze.
  • 00:11:34 Stát by se měl starat o věci,
    které nejsou v dosahu občanů.
  • 00:11:38 Ať nám stát opraví silnice,
    aby se po nich dalo jezdit,
  • 00:11:41 ať dá dohromady zdravotnictví,
    ať dá dohromady školství.
  • 00:11:45 A co čte Pepíček,
    do toho ať se stát neplete.
  • 00:11:48 To je věc rodiny.
  • 00:11:50 To je nesmysl.
  • 00:11:51 Kultura nepokvete sama od sebe.
    Kultura se musí podporovat.
  • 00:11:56 Chytrý stát podporuje kulturu,
    protože je to hrozně důležité.
  • 00:12:01 Když se díváme kolem sebe
    na jiné státy v Evropě i jinde,
  • 00:12:07 tak právě stát je zapojen
    do takových projektů ve velké míře.
  • 00:12:15 Některé státy už na to přišly,
    škoda, že my mezi ně nepatříme.
  • 00:12:20 Jestli v Německu se doznívající
    sociální stát vyžívá
  • 00:12:26 v tzv. podpoře čtenářství...
  • 00:12:30 Spíš si myslím,
    že na podpoře čtenářství
  • 00:12:33 se přiživovala hromada lidí,
    kteří měli jít raději pracovat
  • 00:12:39 a dělat něco užitečného
    a ne si hrát na pomocníky
  • 00:12:43 v oboru literatury.
  • 00:12:45 Když se člověk zaposlouchá do debat,
    co je úkolem státu,
  • 00:12:53 tak vám nakonec z debaty vypadne,
    že úkolem státu je
  • 00:12:57 vybrat od nás daně.
  • 00:13:00 A tím to končí.
  • 00:13:02 Kdykoliv občan očekává
    návratnost těchto prostředků,
  • 00:13:08 tak narazí na poněkud udivené tváře:
    "Co chcete? Už jsme své splnili.Ş
  • 00:13:17 Tohle by stát měl určitě podporovat,
    neboť to je vzdělání.
  • 00:13:24 Tam je podpora zcela na místě.
  • 00:13:27 Stejně jako když stát podporuje
    knihovny.
  • 00:13:44 Knihovna je tady od r. 1905,
    vznikla ještě za císaře pána.
  • 00:13:49 Bylo to kulturní centrum.
  • 00:13:53 Já jsem sem chodila skutečně
    od 6 let.
  • 00:13:57 Jakmile jsem se naučila číst.
  • 00:14:02 A vše,
    co jsem se v životě dobrého naučila
  • 00:14:04 a co mi k něčemu bylo,
    jsem získala z této knihovny.
  • 00:14:07 Když je venku mizerně,
    nebo doma nemám co dělat,
  • 00:14:11 když od někud přijedu,
    zastavím se v knihovně.
  • 00:14:15 Je to pevné místo,
    chodím sem od r. 1974.
  • 00:14:21 Do téhle knihovny chodím
    už asi 40 let.
  • 00:14:25 A víte o tom,
    že se má knihovna zavírat?
  • 00:14:28 Ano, k 31. březnu.
  • 00:14:30 Je nám to moc líto,
    protože jsme si na ni zvykli.
  • 00:14:34 A proč se zavírá?
  • 00:14:37 Paní v knihovně říkala,
    že má teď menší provoz než kdysi.
  • 00:14:51 Na Hradčanech je čtenářů
    několik set,
  • 00:14:53 v jiných knihovnách několik tisíc.
  • 00:14:56 Pak náklady pobočky na 1 čtenáře,
    na 1 návštěvu jsou neporovnatelné.
  • 00:15:01 To, co bylo tady,
    to už nebude nikde.
  • 00:15:04 Když už tady něco takového
    tak dlouho existuje,
  • 00:15:07 je to zavedené a dobře to funguje,
    tak proč kvůli tomu,
  • 00:15:11 že nejsou peníze z rozpočtu,
    městská knihovna tvrdí,
  • 00:15:15 že je to málo výdělečné,
    že se jí to nevyplatí.
  • 00:15:19 To je velice špatný důvod.
  • 00:15:23 Vnuk tady chodil,
    už když začal chodit do školy.
  • 00:15:26 Dneska mu bude 50.
  • 00:15:28 Kam si budete chodit půjčovat
    knížky?
  • 00:15:30 Asi nikam.
  • 00:15:33 Další knihovna je tady v Břevnově,
    ale je jen internetová.
  • 00:15:39 A to už pro nás moc není.
  • 00:15:43 Já např. do Břevnova jezdit nebudu,
    i když jsou to 3 stanice tramvají.
  • 00:15:48 Už by to byl pro mě výlet.
    Tady jsem na to zvyklý.
  • 00:15:54 Je mi to líto, skutečně.
  • 00:15:59 Musí se někde šetřit,
    a když už se někde šetří,
  • 00:16:02 tak třeba knihovna
    musí tomuto zadání vyhovět.
  • 00:16:07 Ale může šetřit na prostorách,
    nebo na knížkách.
  • 00:16:13 Ekonomická kritéria,
    která se na toto kladou
  • 00:16:19 a podle který se to posuzuje,
    jsou samozřejmě naprosto scestná.
  • 00:16:26 Působení knihoven
    a vůbec kultury nejde vyčíslit.
  • 00:16:33 Ekonomové jsou z toho vždycky
    zmatení,
  • 00:16:36 protože mají rádi,
    když někam hodí korunu,
  • 00:16:40 tak se jim vrátí 2 jako bumerang.
  • 00:16:44 A potom si mnou ruce, jsou spokojení
    a napíší o tom několik publikací,
  • 00:16:50 které pak nikdo nečte, aspoň doufám.
  • 00:16:56 Přece nikdo nemůže chtít,
    aby knihovna vydělávala.
  • 00:16:59 Knihovny se musí podporovat,
    veškerá kultura se musí podporovat.
  • 00:17:04 Však se podívejte kolem nás,
    jak to vypadá s obecnou kulturou.
  • 00:17:08 Např. s kulturní politikou
    a politickou kulturou.
  • 00:17:14 Je nám líto každého, kdo o knihovnu
    ve svém bezprostředním okolí přijde.
  • 00:17:20 Doufáme, že se zvyšuje úroveň
    knihovních služeb jako celku
  • 00:17:24 v Praze.
  • 00:17:26 Ale vždy to má bohužel dopad
    na nějaké konkrétní lidi,
  • 00:17:29 kteří holt o svou knihovnu přijdou.
  • 00:17:31 Pak je třeba hledat náhradní řešení.
  • 00:17:34 My třeba do většiny míst,
    kde se knihovna zavře,
  • 00:17:38 posíláme naše bibliobusy.
  • 00:18:03 Dobrý den.
    Vítám vás v pojízdné knihovně.
  • 00:18:06 Pojďte dál.
  • 00:18:11 V současnosti suplujeme činnost
    stálých knihoven,
  • 00:18:14 které byly v Praze zrušeny.
  • 00:18:18 Ne všech, jen v některých oblastech,
    kde je starší obyvatelstvo,
  • 00:18:22 malé děti a hlavně špatná,
    komplikovaná doprava
  • 00:18:26 do stálých poboček.
  • 00:18:28 Snažíme se přivézt knihy
    přímo za lidmi.
  • 00:18:48 Pokud přijdete do pojízdné knihovny,
    tak v ní nenaleznete
  • 00:18:53 úzce specializovaný fond.
  • 00:18:57 Najdete tu fond sloužící
    co největšímu počtu čtenářů.
  • 00:19:01 Takový fond tvoří především
    oddechová literatura.
  • 00:19:04 Je to o penězích.
  • 00:19:06 V současnosti se ruší
    další 3 pobočky
  • 00:19:09 Městské knihovny v Praze.
  • 00:19:11 A 2 z nich bude letos nahrazovat
    bibliobus.
  • 00:19:15 Takže nám vzniknou 2 další stanice.
  • 00:19:17 Budete si přát toho Špátu,
    tady máme Okamžiky radosti.
  • 00:19:21 Ano, děkuji.
  • 00:19:24 Tady zrušili knihovnu,
    a tak nastal problém s tím,
  • 00:19:30 kam si jít půjčovat knížky.
  • 00:19:32 Kupovat knížky je dost drahé.
  • 00:19:34 A pak taky, kam s nimi,
    když nemáte moc místa.
  • 00:19:38 Takhle když knížka není dobrá,
    tak ji odložíte.
  • 00:19:45 Chodila jsem tady do té knihovny,
    ale tu nám zrušili.
  • 00:19:48 Proč ji zrušili?
  • 00:19:50 Já nevím proč, asi soukromý dům.
    Něco takového tam bylo.
  • 00:20:08 Bibliobus už je tady,
    veze s sebou knižní vnady.
  • 00:20:12 Pro pány a také dámy
    knihy jsou tu přichystány.
  • 00:20:16 Hola tedy, neváhejte,
    pro knížky hned pospíchejte.
  • 00:20:20 Do knihovny na kolech
    veze štěstí, žádný pech.
  • 00:20:41 Pojďte dál,
    kdepak máte dneska pejska?
  • 00:20:44 Dneska jsem ho nechala doma.
  • 00:20:46 -Budete si vybírat?
    -Budu. Můžu?
  • 00:20:49 To víte, že jo.
  • 00:20:58 Je to moc šikovné, mám to blízko,
    nemusím knihy tahat.
  • 00:21:04 Já čtu hodně, je to moje radost.
  • 00:21:09 Když je člověku po 80,
    tak co mu pak zbývá?
  • 00:21:36 Máme 10 pravidelných zastávek.
    Jezdíme každý týden.
  • 00:21:41 Zajišťujeme služby
    v okrajových čtvrtích Plzně,
  • 00:21:46 všude tam, kde nejsou stálé knihovny.
  • 00:21:49 Zajišťujeme služby hlavně
    pro staré lidi, penziony.
  • 00:21:54 Staří lidé jsou rádi,
    že jim knihy přivezeme.
  • 00:21:57 Nemohou totiž navštívit
    kamennou knihovnu v Plzni.
  • 00:22:01 Čtenářů přibývá,
    ale klesá počet dětí.
  • 00:22:05 Děti bohužel nečtou,
    asi vlivem PC, internetu.
  • 00:22:10 Čím dál méně dětí si půjčuje
    knížky.
  • 00:22:13 Pojízdná knihovna nemůže nahradit
    všechny služby stálé knihovny.
  • 00:22:17 Má jinou atmosféru.
  • 00:22:20 A fond,
    který se do pojízdné knihovny vejde,
  • 00:22:23 nemůže sloužit všem čtenářům,
    nemůžeme nabídnout širokou vrstvu.
  • 00:22:33 Převážnou část vašich klientů
    tvoří lidé v důchodovém věku.
  • 00:22:38 Co se bude dít dál,
    až tihle odejdou?
  • 00:22:41 Jsme optimisté.
  • 00:22:44 Pak nastoupí do důchodu další lidé
    a ti k nám budou chodit taky.
  • 00:22:49 Trend je takový, že čtenářů ubývá,
    protože síla a nabídka médií
  • 00:22:56 je daleko větší,
    než bývala před 30 - 40 lety.
  • 00:23:02 Parafrázoval bych Hrabalovu větu:
  • 00:23:06 "Doba se zrychluje
    a všechno se zkracuje.Ş
  • 00:23:09 Lidé mají pocit,
    že čas strávený u knihy,
  • 00:23:12 je příliš dlouhý a cenný.
  • 00:23:15 Že ho nemohou věnovat čtení.
  • 00:23:17 Ať mi nikdo neříká,
    že budoucnost knih je nulová.
  • 00:23:22 Že se všechno bude přenášet
    digitálně, přes PC.
  • 00:23:26 Nemyslím si,
    že je situace tak špatná,
  • 00:23:30 jak se módně tvrdí.
  • 00:23:32 Naopak se domnívám,
    že to skuhrání a hořekování
  • 00:23:36 nad stavem kultury
    je projevem salonního pesimismu,
  • 00:23:42 který nemá oporu ve tvrdých faktech.
  • 00:24:02 Jaképak sbohem!
  • 00:24:04 Čtenáři byli, jsou a budou.
    Sbohem jim nikdo nemusí dávat.
  • 00:24:12 Děkuji vám za otazník.
  • 00:24:14 To byste jinak přivolávali,
    kdyby to bylo ve smyslu oznamovacím.
  • 00:24:20 Ne, to není sbohem,
    to je na shledanou.
  • 00:24:30 Skryté titulky: Kristina Staškivová,
    Česká televize, 2008

Související