iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
11. 11. 2009
20:15 na ČT2

1 2 3 4 5

27 hlasů
9292
zhlédnutí

Ta naše povaha česká

Život bez značek

Dokument zabývající se dopravním fenoménem zemí Beneluxu, tzv. „shared spaces“, aneb české sdílení veřejného prostoru v praxi

26 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Ta naše povaha česká - Život bez značek

  • 00:00:17 Když je potřeba
    vytvořit něco nového,
  • 00:00:20 nějakou novou skutečnost,
    tak je ideální,
  • 00:00:23 když využívá nějakej prvek,
    kterej už existuje.
  • 00:00:26 Vlastně divák se u toho nezarazí,
    ale prostě kouká a hned to pochopí.
  • 00:00:31 Nezarazí ho,
    že ta značka je úplně jiná.
  • 00:00:42 Určitě bysme šli tou cestou,
    že bysme si zkusili říct teda
  • 00:00:46 co to znamená,
    co je značka pro sdílenej prostor.
  • 00:00:50 Asi by to bylo kulatý a modrý.
  • 00:00:52 Já bych řekl,
    že to bude nějaká oznamovací.
  • 00:00:55 To je vlastně o přednosti zprava,
    že vlastně tam není značení,
  • 00:01:00 a že se musí dávat.
  • 00:01:01 Jediný pravidlo je přednost zprava.
  • 00:01:04 No to není jednoduchý zadání.
  • 00:01:12 Nějakej univerzální systém
    dopravních značek,
  • 00:01:15 kterej je vlastně 100 let starej,
    že červenej kruh znamená zákaz,
  • 00:01:20 žlutej trojúhelnk, že je nebezpečí.
  • 00:01:23 Tohleto jsou
    nějaký obecný principy,
  • 00:01:26 který jsou zažitý a fungujou.
  • 00:01:37 Jde o to,
    jakoby najít tvar,
  • 00:01:39 co možná nejlapidárnější.
  • 00:01:41 Zjistíte,
    že vlastně volant není důležitej,
  • 00:01:44 protože i bez volantu přečtete,
    že to je auto,
  • 00:01:48 tak v tom případě
    tam nemá co dělat.
  • 00:01:50 Ta značka vlastně
    je komplikovaná taky možná i proto,
  • 00:01:54 že vlastně tam
    v té zóně musíš zpomalit,
  • 00:01:56 abys tuhle značku vůbec přečetla,
    tak musíš sama zpomalit,
  • 00:02:00 tak ti to tak jako pomůže.
  • 00:02:04 Zrovna v českých ulicích,
    který jsou strašně zaneřáděný
  • 00:02:08 tadytěma parazitníma reklama
    a dopravní značení,
  • 00:02:12 který by mělo
    být vlastně nedotknutelný
  • 00:02:15 a mělo by bejt nějak hájený,
    tak se plete s reklamníma plochama.
  • 00:02:20 Čím víc toho značení je,
    tak tím míň ho vnímáte.
  • 00:02:23 Prostě tak to je.
  • 00:03:00 Dopravní předpisy maj
    v sobě skrytej 1 problém.
  • 00:03:03 Oni jsou formulovaný a vytvářený
    podle toho nejproblematičtějšího,
  • 00:03:08 což je veřejná motorová doprava.
  • 00:03:11 Dopravní předpisy přemejšlej o tom,
    jak ty auta procpat tím městem.
  • 00:03:16 Vytvářejí bariéry pro tu měkkou,
    daleko flexibilnější, fluidnější
  • 00:03:20 a ne tak závažnou dopravu.
  • 00:03:22 Čili pro chodce a pro cyklisty.
  • 00:03:28 Já si myslím,
    že ta zodpovědnost toho řidiče
  • 00:03:31 daleko přesahuje pravidla
    silničního provozu
  • 00:03:35 a je to celej problém vlastně
    takzvaný dopravní výchovy.
  • 00:03:39 Dopravní výchova převážně učí
    pravidla silničního provozu.
  • 00:03:44 Život ve městě,
    to není život
  • 00:03:46 podle pravidel silničního provozu.
  • 00:03:51 Život ve městě potřebuje
    daleko flexibilnější
  • 00:03:54 a vlastě daleko okamžitější dohody
    mezi těma účastníkama,
  • 00:03:59 než jsou nějaký
    pravidla silničního provozu.
  • 00:04:02 Sdílenej prostor je vlastně moment,
    kde ty pravidla silničního provozu,
  • 00:04:07 takhle strmě formulovaný,
    přestávají platit
  • 00:04:10 a všichni se musejí
    nějak respektovat.
  • 00:04:21 Nejlepší místo pro život je to,
    kde můžete pěšky
  • 00:04:25 nebo na kole
    si vyřídit úplně všechny věci.
  • 00:04:28 Nejlepší doprava je ta,
    která vůbec nevzniká.
  • 00:04:33 Lidi musí začít bojovat
    jakoby sami o svůj prostor.
  • 00:04:37 Sami o svoje ulice,
    o svoje nejbližší okolí
  • 00:04:40 a nutit svoje politiky,
    který si tam zvolili k tomu,
  • 00:04:44 aby zlepšovali to jejich okolí.
  • 00:04:46 Samozřejmě 1 z cílu může bejt,
    že ten prostor bude sdílenej.
  • 00:04:50 To znamená automobiloá doprava
    bude zklidněná
  • 00:04:54 a 3/4 těch ostatních uživatelů
    dostane větší prostor v tom městě.
  • 00:04:59 Ulice,
    která je sdílená,
  • 00:05:01 to je samozřejmě
    ta ulice nejlepší.
  • 00:05:07 Společenská důvěra převedená
    do fyzickýho prostoru
  • 00:05:10 je právě ten sdílenej prostor.
  • 00:05:13 Cesta je vzájmnou komunikací,
    jakoby vysvětlením si,
  • 00:05:16 co nám v tom městě dělá dobře,
    co nám dělá špatně.
  • 00:05:22 Klíčovým je naučit lidi,
    že dopravní chování je to první,
  • 00:05:27 primární chování,
    společenský chování ve městě,
  • 00:05:31 kterým se každý den projevují.
  • 00:05:33 Dopravní chování je prostě kodex,
    kterým vyjadřujete svůj postoj
  • 00:05:38 ke svému okolí
    a ke své nejbližší společnosti.
  • 00:05:42 To je vlastně výchova k řidičství.
  • 00:05:45 To jsou vlastně otázky,
    co říkat lidem v autoškolách
  • 00:05:49 a otázka jak přistupovat
    k řidičství jako takovému.
  • 00:05:52 Kdo je řidič?
  • 00:05:54 Je to člověk,
    který si vypujčuje prostor
  • 00:05:57 od ostatních.
  • 00:06:00 Autoškoly by měly vychovávat
    budoucí řidiče k tomu,
  • 00:06:05 aby si uvědomili tíhu svého
    chování, když se rozhodnou,
  • 00:06:09 já použiju auto
    v městským prostředí.
  • 00:06:39 Konceptem,
    kterej je nejblížší
  • 00:06:41 sdílenému prpostoru je to,
    čemu se říká v Čechách obytná zóna.
  • 00:06:45 Vlastně dopravní režim,
    který ve vymezeném území
  • 00:06:51 stannovuje vlastně rovnost
    mezi chodci, cyklisty a auty.
  • 00:06:55 Je to vlastně zóna,
    kde auta můžou projíždět
  • 00:06:58 podle zákona
    maximálně rychlostí 20km/hod.
  • 00:07:01 Zóna, kde nejsou chodníky
    a nejsou vozovky.
  • 00:07:04 Zóna, kde auta můžou parkovat pouze
    na vyznačených místech.
  • 00:07:08 Úspěšnost té zóny stojí
    a padá na tom,
  • 00:07:11 jak se vám podaří
    vysvětlit těm uživatelům,
  • 00:07:14 jak se mají v té zóně chovat.
  • 00:07:16 Není to pouze o dopravní značce.
  • 00:07:18 To prostředí,
    ta ulice musí sama navádět k tomu,
  • 00:07:22 že chodec se tam nebojí
    a že řidič je dotlačen k tomu,
  • 00:07:24 že skutečně zpomalí rychlost,
    respektuje pěší a cyklisty
  • 00:07:28 a chová se vůči nim
    vstřícně a vlídně.
  • 00:07:35 Z hlediska formálního,
    sdílený prostor již existuje
  • 00:07:38 v českém zákoně.
  • 00:07:40 Nic méně z hlediska provedení
    a praxe ten apel
  • 00:07:44 na chování jednotlivců
    není dostatečně silnej.
  • 00:07:48 Výsledkem je to,
    že ty obytné zóny
  • 00:07:50 v některých případech fungují,
    ale v řadě případů
  • 00:07:54 jsou formálně vyznačeny,
    nic méně auta se tam nechovají
  • 00:07:58 dostatečně citlivě na to,
    aby ostatní uživatelé
  • 00:08:00 se tam cítili příjemně.
  • 00:08:02 Veškerý smysl té zóny
    není naplněn a není dosažen.
  • 00:08:09 Sdílenej prostor je hodně
    o sebevědomým chování
  • 00:08:13 v ulicích.
  • 00:08:14 Ulice je vlastně jakoby
    sociální prostor toho města.
  • 00:08:17 Hlavní veřejnej prostor.
  • 00:08:19 Ulice skrývá řadu hodnot
    a řadu vztahů.
  • 00:08:21 Jak se lidi chovaj v ulici,
    jakoby jak si berou prostor,
  • 00:08:25 pro co ho používají,
    je vlastně tím
  • 00:08:28 nejsilnějším vyjádřením,
    jak se cítí ve společnosti.
  • 00:08:33 Sebeuvědomění těch
    motoristů ještě neuzrálo.
  • 00:08:37 Lidé si neuvědomují,
    že v tom autě používají
  • 00:08:40 velký dopravní prostředek,
    aby vyvážili vlastně tu svoji
  • 00:08:44 velkou váhu.
  • 00:08:46 Vůči těm ostatním
    musí být extrémně citliví.
  • 00:08:49 Autem po městě jezdit,
    znamená jezdit pomalu
  • 00:08:53 a hledat každýho chodce a cyklistu,
    který by náhodou mohl vám vstoupit
  • 00:08:58 do tý dráhy, aby jste ho
    ani psychicky neohrozili.
  • 00:09:20 Moje oblíbená trasa je tady
    na Táborsku červená značka,
  • 00:09:24 která vede z Tábora
    kolem řeky Lužnice,
  • 00:09:27 přes Příběnice, řetězový most
    Dobronice až do Bechyně.
  • 00:09:34 Na značení nosíme
    vlastně několik věcí,
  • 00:09:37 které ten značkař
    pravidelně potřebuje.
  • 00:09:40 Na prořezání křoví kolem značky
    používáme samozřejmě pilku.
  • 00:09:45 Když malujeme novou značku
    na stromy,
  • 00:09:49 tak škrabkou upravíme kůru
    do hladka,
  • 00:09:53 očistíme železným kartáčem
    od nějakých těch nečistot.
  • 00:09:58 Co se týče značení
    turistickejch tras
  • 00:10:02 a tý kvality toho značení,
    tak tady v Čechách jsme
  • 00:10:06 v podstatě na špičce.
  • 00:10:08 Tady to značení máme takové
    jednoduché, jednoduchý systém,
  • 00:10:15 který se pravidekně obnovuje.
  • 00:10:18 To značení je
    po celé republice stejné.
  • 00:10:29 Je to zásluha
    Klubu českých turistů,
  • 00:10:32 který vlastně vzniknul
    už v roce 1888.
  • 00:10:35 V zakládací listině má napsáno,
    že bude označovat turistické trasy.
  • 00:10:40 Já si myslím,
    že ti lidi bez značek už se
  • 00:10:45 v současném světě
    ani neobejdou.
  • 00:10:49 Značky, které něco člověku říkají,
    co by měl, směl, tady být musí,
  • 00:10:57 aby jsme vůbec tady mohli
    vedle sebe ve zdraví přežít.
  • 00:11:18 Svoboda přece není o tom,
    že si můžu dělat co chci.
  • 00:11:21 Svoboda je o tom,
    abych já mohl žít svobodně,
  • 00:11:25 ale také ty ostatní
    nechal žít svobodně.
  • 00:11:29 Takže ty značky
    k tomu přispívají,
  • 00:11:32 k té toleranci
    a vzájemnému pochopení.
  • 00:11:50 V rámci bezpečnosti si myslím,
    že by těch značek mělo být
  • 00:11:54 nějaké rozumné množství.
  • 00:11:59 Občas mám problém
    sledovat všechny značky
  • 00:12:02 a mezi nimi
    ještě různé reklamy.
  • 00:12:13 Značky si myslím,
    že tu intuici nepotlačují.
  • 00:12:17 Spíš pomáhají,
    aby společně zajistily provoz,
  • 00:12:21 vlastně po světě.
  • 00:12:28 Značky ovlivňují lidský život,
    myslím si od mala,
  • 00:12:33 dost výrazně.
  • 00:12:35 Člověk není na světě sám
    a musí občas upravit
  • 00:12:40 to svoje chování
    a k tomu ty značky přispívají.
  • 00:12:43 Ty značky mu říkají
    kdy ta situace nastane.
  • 00:13:00 Ty značky nám ten život nelinkují
    spíš nám pomáhají k tomu,
  • 00:13:05 aby byl jednodušší.
  • 00:13:07 Já si myslím, že věcí,
    které musíme řešit, vymýslet,
  • 00:13:11 je tolik, že ta pomoc
    od těch značek je vítaná.
  • 00:13:59 V Praze jsou určitě
    řidiči agresivní no.
  • 00:14:03 Kolony, kolony.
  • 00:14:06 Takže tím pádem jsou prostě
    nervózní a tím je to daný.
  • 00:14:55 Plno značek je,
    já nevím,
  • 00:14:57 zbytečnejch, i když jako
    je to moje práce.
  • 00:15:02 Já jsem rád, že jich je hodně.
  • 00:16:03 Typickej českej řidič
    je typickej českej člověk
  • 00:16:06 a tak jak se projeví v životě,
    tak se projeví za volantem.
  • 00:16:10 Já si myslím,
    že tý tolerance by
  • 00:16:13 na silnici mělo přibejvat,
  • 00:16:15 což teda bohužel...,
  • 00:16:16 ale to je obraz
    celý společnosti.
  • 00:16:18 Ta společnost je
    vůči sobě agresivní.
  • 00:16:21 Jestliže dojde k situaci,
    ke který ve Slaným dochází běžně,
  • 00:16:25 že prostě se křižovatka zaplní
    ze všech stran,
  • 00:16:28 tak pokud řidič,
    kterej má přednost
  • 00:16:31 a aspoň každej 2.,3. nepovolí
    a občas tam před sebe nepustí
  • 00:16:35 1,2 řidiče z té vedlejší,
  • 00:16:37 tak se pak dostáváme
    do těžkejch situací,
  • 00:16:40 kdy více méně
    u některých lidí to začíná
  • 00:16:43 navozovat takové ty
    agresivní stavy.
  • 00:16:45 Ty lidi se tam snaží dostat
    za každou cenu.
  • 00:16:48 Ty křižovatky se ucpávaj
    a celej ten provoz se
  • 00:16:51 tím dost zásadně zpomalí.
  • 00:16:53 Já jsem byl příznivcem toho,
    když se tady začalo mluvit o tom,
  • 00:16:58 že se sundaj dopravní značky,
    protože ta přednost zprava,
  • 00:17:02 na kterou už bohužel
    českej řidič není zvyklej,
  • 00:17:05 zajistí snížení rychlosti
    v tý daný lokalitě,
  • 00:17:08 aniž by tam musela být
    jakákoliv zákazová značka.
  • 00:17:12 Když tam sundáme dopravní značky,
    tak ten řidič musí každých
  • 00:17:15 30, 50 metrů sundat nohu z plynu,
    podívat se doprava.
  • 00:17:19 Tedy on zpomalí,
    aniž bysme mu to nějak
  • 00:17:22 museli nakazovat.
  • 00:17:23 Ty boční uličky kdysi bývaly
    označeny značkou Dej přednost,
  • 00:17:28 tedy jako vedlejší,
    tak já jsem to věděl
  • 00:17:30 a tady jsem mohl jet pod plynem.
  • 00:17:33 Dneska nemůžu,
    tady musím zpomalit
  • 00:17:35 a musím se podívat,
    jestli mě tam náhodou
  • 00:17:38 z tý pravý strany někdo nevjede.
  • 00:18:02 Já si myslím,
    že ten sdílenej prostor
  • 00:18:04 zpomalí dopravu,
    ale nevyřeší vzájemný vztahy
  • 00:18:07 mezi lidma, to určitě ne.
  • 00:18:30 Obecně si myslím,
    že se u nás značka stala velmi
  • 00:18:34 zdevalvovaným zbožím,
    protože když jich máte strašně moc
  • 00:18:38 a nejsou jenom tam,
    kde by byly opravdu potřeba,
  • 00:18:42 tak je přestanete vnímat.
  • 00:18:45 Berete je jako
    součást koloritu našich měst,
  • 00:18:48 a nebo si vezměte to,
    jak se u nás dopravním značkám
  • 00:18:52 přestalo věřit.
  • 00:18:53 Tady jedete 20 km
    po silnici 1. třídy,
  • 00:18:56 máte tam padesátku,
    práce na silnici
  • 00:18:59 a nevidíte jediný pohyb.
  • 00:19:02 Ta značka by měla být
    zastoupením zákona nebo předpisu.
  • 00:19:06 Největší nešvar je,
    že na jednom sloupku jsou
  • 00:19:09 4,5 značek
    a vy tam pak jedete
  • 00:19:12 a absolutně nemáte šanci vnímat
    všechny a zorientovat se.
  • 00:19:16 Tuhle jsem slyšel takovou úvahu,
    že zatím co třeba v Americe stačí
  • 00:19:21 těm lidem oznámit,
    že to je nebezpečný,
  • 00:19:24 aby to nedělali.
  • 00:19:26 V Německu to musejí
    nějak právně ošeřit,
  • 00:19:29 lidi to respektujou.
  • 00:19:30 U nás se musejí udělat zábrany,
    aby se to nedalo provést.
  • 00:19:39 Zatím se u nás dělalo všechno tak,
    aby se zabezpečilo bezpečí chodců.
  • 00:19:45 To znamená oddělovat
    od sebe provoz velmi striktně
  • 00:19:49 a za cenu nemalých nákladů.
  • 00:19:52 Najednou zjistíte,
    že někde ve světě
  • 00:19:55 to může fungovat v pohodě.
  • 00:19:57 Vedle sebe enkláva řidičů
    a chodců může fungovat.
  • 00:20:01 Možná, že to je
    o zralosti té společnosti.
  • 00:20:10 Sundali jsme jich
    ke 30ti v té 1. etapě
  • 00:20:14 a potom dalších
    asi 20 v té 2. etapě
  • 00:20:18 a nahradilo je vlastně
    4, 6 dopravních značek,
  • 00:20:24 které upozorňují na to,
    že řidič vjíždí do zóny,
  • 00:20:28 kde je přednost zprava.
  • 00:20:33 Sdílený prostor
    by vlastně měl vést k tomu,
  • 00:20:37 že si lidi musí uvědomit,
    že vlastně
  • 00:20:39 na tý silnici nejsou sami,
    aby i ten řidič i ten chodec
  • 00:20:45 se vnímali a respektovali se.
  • 00:20:48 Když přijedu do zóny,
    kde skutečně nevím,
  • 00:20:52 která ulice je hlavní,
    která je vedlejší,
  • 00:20:55 jestli ten výjezd
    od toho domu je považován
  • 00:20:58 za silnici nebo ne,
    to přece by toho řidiče
  • 00:21:02 mělo přimět k tomu,
    že nepojede jak blázen,
  • 00:21:05 sundá nohu z plynu
    a bude trošku přemejšlet.
  • 00:21:08 To je asi ten největší efekt toho.
  • 00:21:11 To, že se ušetřej dopravní značky
    nebo nějakejma....
  • 00:21:15 aha musíme se dívat
    vpravo jestli něco nejede.
  • 00:21:18 ... to není až tak podstatný,
    ale podstatný je,
  • 00:21:22 aby to vedlo řidiče k tomu,
    aby přemýšleli při jízdě.
  • 00:21:28 Vlastně sdílený prostor
    je metafora společnosti,
  • 00:21:32 která funguje tak,
    že vidí jeden druhého
  • 00:21:36 jako partnera,
    s kterým nějakým způsobem
  • 00:21:39 musí umět vyjít,
    a ne nepřítele.
  • 00:22:07 Tak ono je to asi
    o celkovým nastavení společnosti.
  • 00:22:11 Bejt ohleduplnej
    se dneska moc nenosí,
  • 00:22:14 protože když je někdo ohleduplnej,
    tak je slabej a není úspěšnej.
  • 00:22:19 Situace na těch komunikacích
    to jenom zvýrazňuje.
  • 00:22:38 Nemám pocit,
    že Prha je místo k životu.
  • 00:22:42 Třeba mám pocit,
    že je tu málo parků
  • 00:22:45 nebo zeleně
    nebo třeba i různejch míst,
  • 00:22:48 kde by se člověk mohl zastavit,
    jakoby klidovejch zón,
  • 00:22:51 trošku popřemejšlet.
  • 00:22:52 Je to spíš nastavený
    na rychle pryč a projet to.
  • 00:22:56 To trošku degraduje to město.
  • 00:23:28 Prostředí má docela zásadní vliv
    v momentě kdy kouknete kolem sebe
  • 00:23:33 na všechno možný,
    neuspořádaný,
  • 00:23:36 tak spíš máte tendeci
    se uzavřít do sebe
  • 00:23:39 a moc nevnímat to,
    co se děje kolem.
  • 00:23:42 Konec konců
    i nábřeží je frustrující.
  • 00:23:45 Vlastně člověk by mohl
    jít kolem řeky
  • 00:23:48 a podívat se,
    a prostě nemůže,
  • 00:23:50 protože je to všechno pro auta.
  • 00:24:06 Nejsem asi úplně nezaujatej,
    protože se mě ten
  • 00:24:09 projekt strašně líbí.
  • 00:24:11 Jakože jsem poprvé
    o něčem podobným četl,
  • 00:24:14 tak mě to zaujalo,
    protože v situacích,
  • 00:24:16 kde lidi jsou nuceni se domluvit,
    tak se domluví.
  • 00:24:19 Je to šance jak začít vnímat
    město jako společný prostor
  • 00:24:22 Bude to prostě moje město,
    můj prostor
  • 00:24:24 a budu se o to starat jinak
    jak o anonymní prostor.
  • 00:25:42 Skryté titulky: Marie Butula Cichá
  • 00:25:46 .

Související