Cesty Josefa Pleskota
-
00:00:07
Vždycky když jsem byl nemocný,
tak jsem kreslil. -
00:00:12
Vždycky jsem začínal
klikatící se cestou, - 00:00:17 stromořadím kolem cest
-
00:00:19
a někde na konci byla vesnička
s nějakým kostelíčkem s věžičkou - 00:00:23 a kopcovitý terén.
-
00:00:26
Když jsem pak byl na gymplu,
do ruky se mi dostal Kerouac -
00:00:31
a jeho nejslavnější kniha Na cestě,
která mě velmi okouzlila. - 00:00:37 Pak ještě dál na vysoké,
-
00:00:40
když jsem se začal seznamovat
s Heideggerovou filozofií, -
00:00:45
z toho všeho jsem si nejvíce oblíbil
esej, která se jmenuje Polní cesta. -
00:00:51
Tuto malou drobnou esej používám jako
základní literaturu pro svou práci. - 00:01:38 Vyrůstal jsem v 50. letech.
-
00:01:42
Je situačně dobré to zapasovat,
protože ta doba byla hrozná. -
00:01:48
Tatínek byl úředník, maminka byla
celý život v domácnosti. -
00:01:52
Dědeček z maminčiny strany
byl drážní zaměstnanec, -
00:01:57
dědeček z tatínkovy strany
byl učitel. - 00:02:03 Taková normální rodinná situace.
- 00:02:11 Oba rody byly katolické, tradiční.
-
00:02:14
To všechno taky při mé výchově
hrálo velkou roli. - 00:02:26 To byl můj prastrýček Adolf.
- 00:02:30 Taky můj ateliér je AP ateliér.
-
00:02:34
To není žádný Ateliér Pleskot,
ale zkratka Adolf Pleskot. -
00:02:40
On byl průmyslník,
měl řadu patentových vynálezů. -
00:02:46
Největší byznys, který tady dělal,
byly vodoměry. -
00:02:51
Bylo to přesně v těch místech,
kde sedíme. - 00:02:57 To je můj ateliér.
- 00:03:11 Nevím, jakým řízením se to děje.
-
00:03:14
Mně se vždycky věci zvláštním
způsobem vždycky pospojují. -
00:03:20
Na píseckém gymnáziu,
když jsme měli povinnou četbu, -
00:03:24
tak toho Jiráska jsme přece jen
nějak přečíst museli. -
00:03:29
Já jsem měl přečíst Filosofskou
historii a to bylo o Litomyšli. -
00:03:34
Já jsem si z Jiráskovy
Filosofské historie -
00:03:38
vysnil město úžasné atmosféry
a vzdělanosti. - 00:03:45 Prvně jsem se do Litomyšle dostal,
-
00:03:50
až když mě starosta Brýdl
do města povolal. -
00:03:59
Na zámeckém návrší vždycky byla voda.
Horní kašna. - 00:04:03 V zámeckých zahradách voda.
- 00:04:07 Já nemám rád rozsáhlé vodní prvky,
-
00:04:12
umělecky příliš překomponované
a přeestetizované. -
00:04:17
Tak jsem si řekl,
že tady uděláme klidnou hladinu, -
00:04:21
aby se v ní zrcadlilo průčelí
piaristického kostela. - 00:04:25 Voda je i pro hmyz,
-
00:04:30
protože na takovéto okraje umí
usednout včela a napít se. - 00:04:41 Když se podíváme na tento prostor,
-
00:04:44
tak se po našich úpravách
stal náměstím. -
00:04:50
Cítil jsem, že je tady potřeba
vytvořit plochu, -
00:04:54
na které se lidé budou potkávat,
ale ne koridorovým způsobem. -
00:04:59
Dovolil jsem si tady to sloučení
prostoru pro chodce, pro auta -
00:05:04
a pro všechny do jedné plochy,
protože se mi zdá, -
00:05:07
že veřejné prostranství
je potřeba dělat -
00:05:11
ani ne tak podle estetických kánonů
nebo kritérií, -
00:05:15
ale především podle
sociálních vztahů, -
00:05:18
které se do prostoru
dají projektovat. -
00:05:30
Tady se díváme proti škole,
kde se psala Filosofská historie, -
00:05:34
kde Alois Jirásek vyučoval
u piaristů. -
00:05:37
A já jsem měl najednou
po mnoha letech -
00:05:41
možnost piaristickou školu předělávat
v docela moderní Regionální muzeum. -
00:05:50
Největším důkazem civilizací
a dávnověkosti je vždycky cesta. -
00:05:55
Spíš než stáří domu a staré zdi,
cesty jsou pro mě zásadní. - 00:05:59 Tohle je cesta.
-
00:06:02
Nepochybně v této podobě fungovala
někdy na sklonku 15. století, - 00:06:08 kdy kolem ní byly měšťanské domy.
-
00:06:13
Ta cesta se našla v průběhu práce
na tom baráku. -
00:06:18
Usoudil jsem, že je velice cenné,
aby to tady zůstalo, -
00:06:23
abychom to použili jako základní
nosný prvek pro existenci muzea. -
00:06:30
A že stojí za to projekt přepracovat,
změnit koncepci - 00:06:33 a vstupní objekt dát někam jinam.
-
00:06:37
Chtěl jsem, aby v expoziční síni,
ve které vidíme lidi, -
00:06:42
byl jeden roh prosklený,
aby byla vidět cesta. -
00:06:46
A v rámci síně se také ukazuje
expozice vývoje zámeckého návrší. -
00:06:54
Je zajímavé, že mám teď
asi 10 let období, -
00:06:57
kdy se mi zdá, že velký potenciál
staveb, i stávajících, - 00:07:03 je v jejich podzemí.
-
00:07:05
V případě tohoto domu se ukázalo,
že to tak je, -
00:07:09
protože dům stojí na výškovém předělu
zámeckého návrší a dolního města. -
00:07:15
Takže toto schodiště spojilo
veřejný prostor zámeckého návrší -
00:07:21
a spojilo veřejný prostor
dolního náměstí. -
00:07:25
A protože probourání barokní materie
těmito základy a skálou, -
00:07:32
na které stála, není jednoduché,
chtěl jsem, aby průchody byly oblé. -
00:07:40
Když je tady dělníci sbíječkami
prokutávali, říkal jsem jim, -
00:07:47
aby to udělali tak,
jak by se jim líbilo, -
00:07:50
aby bylo tvarované
ženské nebo koňské tělo. -
00:07:55
A na koně a na ženskou
slyší úplně každý chlap. -
00:08:03
Tyto otvory se probouralo
skrz třímetrový zdi. - 00:08:07 Ty jsou nové.
-
00:08:10
V těchto místech vzniknul
nový veřejný prostor. -
00:08:16
Ještě navíc se ten veřejný prostor
ještě otevřel. -
00:08:20
Horáčkův dům s Váchalovými sgrafity,
to mi přijde vždycky dobré. -
00:08:33
I fasáda vstupního objektu do
Regionálního muzea je takto uříznutá, - 00:08:38 aby tady zůstal tento průhled.
-
00:08:41
A tímto systémem zatáčení schodů
se má docílit toho, -
00:08:48
že člověk přichází od radnice
na zámecké návrší. -
00:08:54
Celý ten urbanismus stavím
na danostech, které jsou, existují - 00:09:02 a dají se dát do nových souvislostí.
- 00:09:06 To mě eminentně zajímá.
-
00:09:11
Litomyšl věděla,
že tudy teče říčka Loučná, -
00:09:14
ale byla zarostlá
a docela nepřístupná. -
00:09:19
Na málo městech ve městě
se zjevovala. -
00:09:26
Nám šlo o to, abychom v rámci
protipovodňových úprav udělali -
00:09:30
takové úpravy břehů, aby se pro město
říčka zjevovala daleko víc. -
00:09:36
Z pravého břehu jsme chtěli
vytvořit promenádu -
00:09:40
a chtěli jsme spojit sídliště
ze 60. let -
00:09:44
s historickým městem pomocí této
pobřežní cesty, pomocí promenády. -
00:09:54
Když jsme měli kontrolní den,
nějaká dvojice starších lidí, -
00:09:58
která žila v paneláku u říčky Loučné,
řekla: -
00:10:02
"My tady žijeme už 10 nebo 20 let
a nikdy jsme si nevšimli, - 00:10:08 že nám tady teče taková krásná řeka.
-
00:10:15
To je vyznamenání.
Úžasné vyznamenání. -
00:10:29
Propojit Dolní a Horní Jelení příkop
byla jedna z nejsložitějších zakázek, - 00:10:35 které jsem v životě dělal.
-
00:10:39
Nebyla o baráku, o konvenčním řešení
nějakého prostoru. -
00:10:47
Byla to zakázka, která byla
první velkou těžkou výzvou, - 00:10:51 a proto na ni rád vzpomínám.
-
00:10:54
Možná mi pak dala křídla,
protože když jsem si tím vším prošel, -
00:11:00
nerozpakoval jsem se jít
do dalších těžkých úkolů. -
00:11:09
Zadání bylo propojit
Horní a Dolní Jelení příkop, - 00:11:13 aby tady mohli chodit lidi
-
00:11:16
a aby to byla alternativní
přístupová cesta na Pražský hrad. -
00:11:20
Nemusí být moc komfortní ale spíše
přirozená a vždycky zajímavá. -
00:11:26
Jednoduchá slova,
ale těžké zadání. -
00:11:34
Když se pak řeklo, že tu bude tunel,
začalo lámání hlavy, -
00:11:39
jak ho situovat výškově do valu,
kterým měl projít, - 00:11:44 a co do něj vložit.
-
00:11:47
Velmi důležité je,
že jsem si uvědomil, -
00:11:51
jak jsme zvyklí vnímat hrad
jako komplex od řeky Vltavy, - 00:11:56 ale nikdy ne ze severní strany.
-
00:11:59
A když se tady začíná cesta ohýbat
a já najednou vidím mezi stromy -
00:12:06
katedrálu v protisvětle
v plné parádě, tak si myslím, -
00:12:12
že to musí zapůsobit na každého
a musí si uvědomit, - 00:12:18 v jakém prostředí se pohybuje.
-
00:12:29
Já jsem kdysi jako dítě o prázdninách
chodil z vesnice k rybníku -
00:12:35
drážním propustkem, který byl
také takto udělaný z cihel. -
00:12:41
Fascinovalo mě,
když jsem přišel z vesnice, -
00:12:46
prošel jsem tím propustkem
a najednou se objevily ty prázdniny. -
00:12:52
Objevil se průhled do krajiny,
rybník, hráz, -
00:12:58
všechno bylo najednou jinak.
Jiný zážitek. -
00:13:01
A věděl jsem, že v dolní části
Jeleního příkopu se přichází z Prahy, -
00:13:07
jakoby z té vesnice, a přichází se
k rybníku, k té louce s lesem. -
00:13:14
A věděl jsem, že tento zážitek může
dramaturgicky sehrát tuto roli, -
00:13:20
že se vstoupí z jiného prostředí,
projde se něčím - 00:13:23 a vystoupí se v jiném prostředí.
-
00:13:36
To vejce se tam dostalo
hlavně z toho důvodu, -
00:13:39
že plochý strop může působit
klaustrofobicky, -
00:13:43
ale zaoblený strop
není úplný strop -
00:13:46
a nepoznává se přechod
mezi stěnou a stropem. -
00:13:50
Je to křivka sestavená z vícero
oblouků a není to rozhodně elipsa. - 00:13:56 Je to vejce.
-
00:14:03
Cihlu jsme stavěli na výšku.
Bylo to hrozně těžké zdění. - 00:14:07 Nebyla to žádná legrace.
-
00:14:09
Když cihla přechází
do malého poloměru, -
00:14:12
úskoky začnou kreslit reliéf
jakoby proutěného výpletu. -
00:14:21
To je zase něco, co člověk zná,
co je mu příjemné. -
00:14:25
Proutěný košík nemůže vzbuzovat
žádnou nepříjemnou asociaci, - 00:14:29 právě naopak.
-
00:14:39
Práce pro Pražský hrad, kdy okolo
Havla byla řada výborných lidí -
00:14:45
a etos z Pražského hradu,
který se šířil ... -
00:14:50
Domlouvaly se tady věci jako ?
pustíme sem lidi, zprůchodníme to, - 00:14:55 zpřístupníme, otevřeme atd.
- 00:14:59 To byla voda pro můj sluch.
-
00:15:02
Pak začalo období zavírání,
spíš než otvírání. -
00:15:07
To si taky moc dobře pamatuji
z dětství, z 50. let. -
00:15:15
Trošku smutnější období.
Ale to už jsem tady nepůsobil. -
00:15:20
Takže jsem pak působil
zase v jiném prostředí, -
00:15:24
kde se začalo otevírat,
a to byla třeba ta Ostrava. - 00:15:33 Myslím, že nikdo nepopře,
-
00:15:36
že Josef Pleskot patří
k nejvýznamnějším českým architektům - 00:15:42 polistopadové doby.
- 00:15:45 On se v první polovině 90. let našel.
-
00:15:50
V roce 1995 zazářily
hned 4 jeho stavby -
00:15:56
v soutěži Grand Prix
Obce architektů. -
00:16:00
Tehdy v porotě zasedal slavný
anglický architekt David Chipperfield -
00:16:05
a to už něco znamená pro ocenění
Pleskotových prací. -
00:16:10
Ale on nezůstal u toho úspěchu
a šel stále výš. -
00:16:16
Já vidím jeho význam
ve schopnosti být zakladatelem. -
00:16:24
Česká architektura v 90. letech
se chvíli hledala a on patřil k těm, -
00:16:32
kteří ji navedli na skromnou,
někdy říkám přísnou linii. -
00:16:42
Ale dalo by se to označit
i za minimalistickou architekturu. -
00:16:49
Na Pleskotovi je zajímavé, že
nezůstal u minimalistického schématu, -
00:16:55
ale dokáže v každé své stavbě
nějak odpovědět na kontext, - 00:17:03 kde stavba stojí, na prostředí.
-
00:17:07
A těmi podněty prostředí a kontextu
dokáže své stavby obohatit. -
00:17:16
V 90. letech se třeba důležitým typem
stavby stal rodinný dům nebo vila. -
00:17:23
A chvíli se tápalo, protože předtím
architekti vily nenavrhovali, -
00:17:30
ale po tom tápání najednou přišla
Pleskotova vila ve Vraném nad Vltavou - 00:17:36 a to znamenalo rozhodující obrat.
- 00:17:40 Dokázal ji navrhnout tak,
-
00:17:44
že srovnal krok s vývojem tehdejší
evropské a světové architektury. - 00:17:50 Je to stavba opravdu moderně pojatá,
-
00:17:53
mluvící krásou svých jednoduchých
použitých materiálů. -
00:17:58
Pohledový beton tam úplně září a
ocitá se v pěkné kombinaci se dřevem. -
00:18:05
Josef Pleskot nasadil laťku
tak vysoko, -
00:18:08
že druhým architektům nezbývalo
nic než to dělat taky dobře. -
00:18:14
Ale to není jediný typ,
kde se jeví jako zakladatel. -
00:18:19
Rád bych se zmínil
i o sociálním bydlení. -
00:18:25
Myslím na jeho dům
v Horažďovicích -
00:18:29
a celý soubor jeho domů
s lacinými byty v Litomyšli. -
00:18:40
A ještě je tady 3. typologická linie
a to jsou vinařství. -
00:18:48
Třeba vinařství Sonberk.
To je úžasně vložené do krajiny. -
00:18:54
Navíc ty stavby dovedou krajinu
ještě nějak umocnit. -
00:19:05
Toto vinařství říká,
že obnovilo tradici slámového vína. - 00:19:09 A je to pravda.
-
00:19:12
Pro jeho zpracování
a pro technologický postup -
00:19:16
je potřeba mít půdu a otevřenou
střechu, která pořád provětrává. - 00:19:21 Když tam mrzne, je to v pořádku.
-
00:19:23
Když tam lehce zaprší,
je to taky v pořádku. -
00:19:26
Když tam zavěje trochu sněhu,
je to také v pořádku. -
00:19:30
Řekl jsem si, že by bylo dobré
z toho udělat ten vlajkový symbol. - 00:19:37 Udělal jsem to také z toho důvodu,
-
00:19:41
že když člověk projíždí moravskou
krajinou, vidí takové vlnkování. -
00:19:46
Vrch, dol, vrch, dol.
Tak to je. -
00:19:53
S kolegy jsme velmi stáli o to,
aby vinařství mělo viditelnou -
00:19:58
a eventuálně i navštivitelnou
hospodářskou část. -
00:20:02
Aby to byl dvůr a aby tady byla
také vidět ta logika, - 00:20:06 jak se víno dostává ke spotřebiteli.
- 00:20:10 Z toho důvodu je střecha ve sklonu,
-
00:20:13
protože naprosto přesně kopíruje
svažitost svahu. -
00:20:18
To všechno jsou jemnosti, ve kterých
se dá v architektuře vyprávět a číst. -
00:20:28
Já říkám, že jsem nikdy nechtěl ten
dům postavit proti Pálavě en face. -
00:20:34
Vždycky jsem ho chtěl mít tak trochu
uhnutý, jak ukazuji tímto směrem. -
00:20:40
Neukazuji na Pálavu,
to by byl tento směr, - 00:20:43 ale ukazuji na její úbočí.
-
00:20:46
Zdá se mi, že v tom úbočí se energie
Sonberka a Pálavy minou - 00:20:55 a nedojde k ostrému střetu.
-
00:21:00
Protože se mi zdá, že v přírodě
stejně jako mezi lidmi platí - 00:21:05 nějaký antagonistický vztah.
-
00:21:08
Kdyby se to dostávalo do přímého
kontaktu přes prostředníka, -
00:21:13
kterým je v tomto případě dům,
nemuselo by to dělat dobrotu. - 00:21:18 Proto jsem to takto rozhodil.
- 00:21:26 Můj děda byl takový střelec.
-
00:21:29
On se sem přestěhoval
z města na penzi -
00:21:34
a zřejmě měl nějakou empatii
k věcem z přírody, takže říkal: -
00:21:41
"Já chci studnu tady.
Začněte kopat na tomto místě." -
00:21:46
A nějak to cítil
a ta voda tady opravdu byla. -
00:21:50
Nepamatuji si,
že by ta studna někdy vyschla. -
00:22:00
Dům postavil děda někdy v roce 1929
a rodina sem přešla. -
00:22:10
Za komunistů jsme tady našli azyl.
Teď jsme tady 4. generace. -
00:22:19
Mám pocit, že je to velice důležité.
I pro stát je to důležité. -
00:22:25
Když se dědí majetek
a zůstává v rodinách, -
00:22:29
nerozmělňuje se a je celistvý.
Přijde mi to důležité. -
00:22:35
Je to v evropské tradici
a já mám evropskou tradici moc rád. - 00:22:43 Já jsem na to místo mentálně vázaný,
-
00:22:49
protože já tady vymyslím
prakticky všechno. -
00:22:53
Když sem přijedu s rodinou
a projdu se tady po zahradě, -
00:22:58
hned přecházím z problémů
na jiné myšlenky -
00:23:03
a v hlavě mi začnou rotovat
jiné věci. -
00:23:08
Proto se vracím na místa,
která jsou mi důvěrně známá. -
00:23:14
Říkávám, že když nacházím
mateřídoušku na stejném místě - 00:23:20 každý rok, tak jsem v klidu.
-
00:23:23
Nepotřebuji cestovat, protože mi
stačí to jediné místo jako změna. - 00:23:28 Mám rád všednost, stereotyp.
-
00:23:31
Mám rád ten rytmus,
když stroj dobře běží. -
00:23:43
Sedíme tady nad Pískem na rozhraní
katastrů vesnic Bošovice a Čížová. -
00:23:52
Takže vlastně nevím,
jestli jsem z Bošovic, z Čížové, - 00:23:57 z Písku nebo dokonce z Prahy,
-
00:24:00
protože po píseckém gymplu jsem šel
na studia na vysokou školu do Prahy -
00:24:05
a to je přece jen už delší polovina
života, kterou jsem v Praze. -
00:24:15
Můj děda byl pro mě velice
inspirativní osobnost, -
00:24:18
protože to byl podle mě
takový celý chlap. -
00:24:22
Kouřil partyzánky,
byl rovný a urostlý. -
00:24:27
To člověka ovlivní.
Neměl ke mně žádné ťuťu-ňuňu. -
00:24:32
Dal mi motyčku a šli jsme pracovat.
Naučil mě sekat kosou ... - 00:24:39 To je prostě něco.
-
00:24:43
On měl svoje křeslo
a seděl na rozhraní dvou místností. -
00:24:51
A to byla nepochopitelná pozice,
sedět ve dveřích mezi futry. -
00:24:58
V dospělosti jsem si na to vzpomněl
a často jsem udělal to, -
00:25:03
že jsem dával nějaký nábytek
právě mezi prostory. -
00:25:07
Je to zvláštní téma,
dát předmět do místa, -
00:25:13
kde vlastně překáží,
ale když nezraňuje a nepřekáží tolik, -
00:25:19
že spíše převezme roli spojovací,
je to úžasné. -
00:25:27
Ten děda mezi dveřmi
byl spojovacím činitelem. -
00:25:40
Neřekla bych, že jsem žárlila
na profesi architekta, ale mrzelo mě, -
00:25:46
že když byly děti malé,
Pepík byl málo doma. -
00:25:50
Myslím, že tím, že Jana měla velkou
trpělivost a pochopení pro všechno, -
00:25:56
co dělám, mě vlastně taky posílila
natolik, že kdybych ji neměl, - 00:26:07 nevydržel bych dál pokračovat.
-
00:26:12
Asi by mě to semlelo, protože jsem
taky potřeboval mít doma jistotu. - 00:26:19 A tu jsem měl.
-
00:26:25
Že by mi Jana říkala:
"Tak pro jiné děláš ..." - 00:26:28 No, taky trochu jo.
-
00:26:30
Když už to doma bylo katastrofální,
říkala: "Jak to, že nemáme kuchyň?" -
00:26:37
Jak to, že jiné ženy od tebe mají
navržený toaletní stolek - 00:26:44 a já nemám žádný.
-
00:26:47
Mám to v koupelně
na parapetu u okna. - 00:26:51 To je zvláštní disciplína.
-
00:26:53
Já ty toaletní stolky dělávám,
ale pro Janu jsem jej neudělal. - 00:26:58 Je to tak.
-
00:27:00
-Vždyť ho nemáme kam dát, Jano.
-To je pravda. -
00:27:14
Téma rodinného domu
a vůbec bydlení -
00:27:17
je pro architekta
jedním ze základních témat. -
00:27:22
Velmi důležité je pro mě
právě to slovo rodina. -
00:27:26
Kdyby se řeklo reprezentační sídlo,
to by mi nestačilo. - 00:27:32 Je velmi důležité,
-
00:27:34
že je to pro fungování
tradičního lidského uspořádání, - 00:27:40 což je právě rodina.
-
00:27:44
To byla taková souhra,
že jsem dostal 3 nebo 4 nabídky -
00:27:49
dělat domy pro různé klienty
a pro různé situace, - 00:27:54 tedy pro různé pozemky.
-
00:27:58
Jeden dům je na vysokých nohách
a je bílý. -
00:28:02
Je totálně bílý.
Všechno je bílé. - 00:28:06 Pak jsem dělal tento betonový,
-
00:28:09
ten je totálně betonový
vevnitř i venku. - 00:28:13 Je uzavřený, schoulený, zabalený.
-
00:28:20
A pak jsme dělali dům
totálně otevřený. - 00:28:24 Ten se teď staví v Dolní Šárce.
-
00:28:27
Protože Šárecké údolí
je v něčem takové tajemné a temné. -
00:28:32
A bylo potřeba do domu dostat ještě
víc světla, než se dostává sem. -
00:28:37
Ten je úplně otevřený.
V podstatě nemá stěny. - 00:28:41 Má jenom skleněné stěny, skla.
-
00:28:47
A pak je čtvrtý typ,
ten je v Litomyšli, - 00:28:52 a to je takový statek.
-
00:28:56
Přízemní obestavěný dvůr,
kde se žije na dvoře. -
00:29:01
Z každé místnosti je bezbariérový
přístup do dvora - 00:29:06 a žije se jakoby uvnitř.
- 00:29:11 Já bych nemohl dělat pro každého.
-
00:29:14
Vždycky musím se stavebníkem
mít nějakou míru souznění. -
00:29:22
Pozemek tady není velký a bylo
potřeba ten dům využít horizontálně. - 00:29:30 Spotřebovali jsme velký kus zahrady
-
00:29:34
a ten spotřebovaný kus zahrady
jsme nahradili střešní terasou. -
00:29:41
Když se řekne beton, každému naskočí
ne úplně dobrá asociace. -
00:29:46
Agresivita, studenost, brutalita.
Nevím, co všechno možného. -
00:29:53
A na betonu mě zajímá to,
že když se ta brutalita zkrotí -
00:29:57
a je vlídná,
tak je to moje vítězství. - 00:30:01 Snad to tady je.
-
00:30:12
To je pokoj rodičů.
To je vidět. - 00:30:15 Koupelna je součástí pokoje,
-
00:30:17
a zároveň je tato místnost i součástí
terasy a zároveň je to součást okolí. -
00:30:24
Pomocí žaluzií se to dá zaklapnout
a je tady intimno, -
00:30:28
aby bylo vidět,
kde je hranice pokoje. -
00:30:34
Pak mám rád, když jsou pokoje, které
překvapivě mají exteriérovou stěnu, -
00:30:44
ale tato exteriérová stěna vlastně
odděluje jen dva interiéry. -
00:30:50
Zdá se mi hezké,
když jsou v domě všemožné spoje, -
00:30:57
aby ti lidé měli své soukromí,
ale zároveň aby se vnímali -
00:31:02
se všemi problémy,
které můžou přijít. -
00:31:06
Aby byl člověk dovolatelný,
aby byla rodina semknutá. -
00:31:16
Mám rád, když je v domě
hodně druhů sezení. -
00:31:20
Když se u krbu může sedět
v široké klubovce, -
00:31:24
nebo když se sedí ve vzpřímené poloze
u oběda na dobré židli. -
00:31:34
A pak je to sezení, kde můžeš sedět
úplně neformálně a můžeš se rozvalit, -
00:31:40
protože jsi v rámci své rodiny
a je jedno, -
00:31:44
jestli si lehneš naznak
nebo se vypodložíš polštáři. -
00:31:48
Bydlení je vlastně o tom,
co má člověk s tím tělem dělat. -
00:32:05
Já jsem se do velkého prostoru
nikdy nechtěl moc cpát, -
00:32:09
ale říkal jsem si, že kdybychom
tady udělali výstavní síň, -
00:32:14
možná bych se k výtvarnému umění mohl
aktivně vrátit přes vystavování, - 00:32:22 když už jsem se nestal malířem.
-
00:32:25
Čas od času udělám výstavu
pro někoho, s kým souzním, - 00:32:32 a to mi přijde úžasná zkušenost.
-
00:32:36
Takže pro Adrianu jsem dělal výstavu,
pro Válovky, pro Podhrázského. -
00:32:53
Když jsem udělal výstavu Podhrázského
U Kamenného zvonu, -
00:32:57
tam bylo potřeba
zharmonizovat prostory -
00:33:03
a dostat je do jednotných
souvislostí, -
00:33:08
aby Podhrázského tvorba od rané
až po pozdní čas plynula. -
00:33:16
A tam se mi cesta taky často zjevuje
s těmi všemi peripetiemi, které má. -
00:33:24
To jsou úseky radostné a trudné,
křižovatky a místa rozhodování atd. - 00:33:32 To jistě hrálo velkou roli.
-
00:33:42
Tady jsou Grand Prix a takové,
v těch tubách. -
00:33:49
Tady Brick Awards,
nevím, co to všechno je. - 00:34:00 Stavba roku, nominace na stavbu roku.
- 00:34:06 Ostravský dům roku.
- 00:34:11 Cena odborné poroty.
-
00:34:15
Stavba roku.
Cena veřejnosti, Svět techniky. - 00:34:25 Klub za starou Prahu.
-
00:34:30
Cena architekt roku
za Svět techniky. -
00:34:39
Je to krátký.
Mně se třese ruka. -
00:34:45
Je to krátké,
ale je to silné. -
00:34:48
Z velkého přátelství
Zdeněk Edel. - 00:34:52 Já jsem rád, že jste přišel.
-
00:34:55
Já jsem byl zaměstnaný ve škole
jako asistent. - 00:34:59 To byla komunistická doba.
-
00:35:04
Měl jsem nastoupit aspiranturu
a řekli mně, -
00:35:08
že bych měl vstoupit do strany,
pokud chci aspiranturu dělat. -
00:35:13
A doslova mi řekli: "Když nechceš
zůstat do smrti asistentem." - 00:35:18 Josef dělal asistenta.
-
00:35:22
Byl to slušný člověk
i slušný architekt. -
00:35:27
Měl takovou vlastnost,
že děkoval a zdravil a couval. -
00:35:36
Já nevím, jestli si to umíš
představit, když člověk couvá dozadu, -
00:35:41
nekouká se, kam jde,
a třeba se loučí. - 00:35:48 Klaněl se.
-
00:35:50
A to bylo gesto, které o něm říkalo,
jaký je to slušňák. -
00:35:55
Když jsem byl postaven
na takové rozhraní, řekl jsem: -
00:36:00
"Paní Šrámková,
já bych chtěl jít projektovat. -
00:36:04
Ve škole to asi není
mé pravé místo." -
00:36:09
A Šrámková mi za 14 dní telefonovala
a říkala: -
00:36:14
"Hele, můj kamarád Zdeněk Edel
hledá architekta. - 00:36:20 Jdi se tam podívat."
-
00:36:22
Tak jsem se tam šel podívat,
potkal jsem se tam s tímto pánem -
00:36:26
a věděl jsem jasně,
že tam chci dělat. -
00:36:29
A ještě mi řekla:
"Vy jste takové dva podobné typy. -
00:36:33
Když vycházíte z místnosti,
vždycky jdete prdelí napřed, -
00:36:38
a než zavřete dveře,
tak se pořád klaníte." - 00:36:43 To tak chodí.
-
00:36:48
To je naše společná vlastnost.
Proto se pořád máme tak rádi. -
00:36:56
Já ho vyháněla do té praxe
a pořád jsem říkala: -
00:37:01
"Musíš jít. Být ve škole od začátku,
zůstat v ní, to nejde. - 00:37:09 To je blbost."
- 00:37:12 Tak jsem ho vyštvala.
-
00:37:15
To byla jediná má zásluha
o Pepíkovu kariéru. Nic víc. - 00:37:23 Šrámková mi dala ještě jednu radu.
-
00:37:26
Taky není úplně slušná, ale řekla mi:
"Seď na prdeli a dělej." - 00:37:33 To je správné.
- 00:37:36 Ona chodila na akademii,
-
00:37:39
já už jsem byl asistent
u profesora Frágnera. -
00:37:45
Ten profesor byl vynikající.
Já jsem na něj koukal jako na otce. -
00:37:55
A já jsem se zase na tebe
díval jako na otce. -
00:37:59
Dva roky před tím, než jsem přešel
k tobě, mi zemřel otec. -
00:38:03
Takže jsi mi ho
tak trošku nahrazoval. -
00:38:08
Já mu vždycky říkám:
"Trošku tu práci nakopni." - 00:38:13 Říkala jsem mu to nedávno.
-
00:38:15
A Pepa ne.
"To já ne, paní Šrámková." - 00:38:21 Tak ne.
-
00:38:24
Já jsem jako ryzí postmodernista
obdivoval čtverec. - 00:38:29 A tys mi tehdy říkal:
-
00:38:32
"Obdélník o krásných proporcích,
to je víc než čtverec." -
00:38:37
Takové to byly rady.
A po létech už to taky vím. -
00:38:44
Obdélník má ohromných variant
a kombinací. -
00:38:49
Ty kombinace a poměry.
To bylo od Frágnera. - 00:38:56 Je schopný.
- 00:38:58 Ještě k tomu si udělal úžasné jméno.
- 00:39:03 Pepa je v architektuře někdo.
-
00:39:10
To je hrozně fajn.
To je dobře. -
00:39:14
Je dobře, že je takový člověk,
jako je Pepa. -
00:39:17
Nedělá šišaté baráky
a nedělá žádné voloviny. -
00:39:33
Lze někdy pronést větu,
že architektura je médium, -
00:39:38
které tvoří rámec pro určité
společenské dění. -
00:39:45
Mně se zdá, že to může být
až tak jednoduché. - 00:39:49 A někdy ani nepotřebuji víc.
-
00:39:54
Když stojíme před budovou
obchodní banky, -
00:39:58
spojuje se mi tady dění
přes několik staletí. -
00:40:04
Radlice zmizely v 80. letech
při stavbě metra -
00:40:07
a ještě dřív dostaly ránu
při bombardování Prahy - 00:40:11 koncem 2. světové války.
-
00:40:14
My stojíme na pomezí štítů z
nejopulentnějších radlických statků, -
00:40:19
které tvořily kulisu
radlického náměstí. -
00:40:23
V té samé stopě je situována
stopa průčelí banky. -
00:40:32
Mně se zdá, že architektura se dá
vyprávět vždy na několik způsobů. - 00:40:39 To se mi na architektuře moc líbí.
-
00:40:42
Stejně jako když budu mluvit
o prostoru, -
00:40:46
který prochází bankou,
jako o ulici, která je 220 m dlouhá -
00:40:52
a má délku Železné ulice
na Starém Městě pražském. -
00:40:57
Všechno, co souvisí s gastronomií,
je na této ulici. - 00:41:01 Je tady kavárna přímo na ulici.
-
00:41:04
Konferenční centrum, které má
taky charakter shromažďování. - 00:41:09 Je tady pošta.
-
00:41:11
Stěny se používají
jako výstavní plochy. - 00:41:14 Co tady ještě máme?
-
00:41:16
Čítárnu, odpočinkové místnosti,
půjčovna knih. -
00:41:20
Ale úplně na konci, a to budu
za chvíli taky potřebovat, -
00:41:23
je zdravotní středisko,
kde je i lékárna. - 00:41:28 Tam si vezmu céčko.
-
00:41:32
Teď jsme v místě,
kde je jakoby dvůr toho statku. - 00:41:36 Jsme přesně uprostřed.
-
00:41:39
Za námi už jsou louky,
ještě možná nějaké ty stodoly. -
00:41:43
Ale za stodolou už je sad a mokřad.
Prostě tak jak Radlice vypadaly. -
00:41:51
Proto i odkaz k mokřadu v podobě
mělkého jezírka uvnitř budovy banky. -
00:42:00
V zadání bylo napsáno,
že si banka přeje, -
00:42:04
abychom uvažovali v pojmech
otevřený kancelářský prostor, -
00:42:09
ale ne v duchu přežilého
amerického typu, -
00:42:16
kde se open space dělá proto,
aby se tam narvalo co nejvíce lidí. -
00:42:22
Tady poznání kancelářského prostředí
došlo tak daleko, - 00:42:26 že open space je kvalita
-
00:42:28
a na metry čtvereční vychází to místo
v otevřeném prostoru, - 00:42:33 jako by to byla buňková kancelář.
-
00:42:35
Takže velmi vysoký standard,
ale ještě obohacený tím, -
00:42:39
že jsou další místa veřejně přístupná
a pohledově dostupná. - 00:42:45 Prostor mnohem víc rozšiřují.
- 00:42:56 Světlo je základ všeho.
-
00:42:59
Když tady na vás tak čekám
a pozoruji průhledy přes zeleň, -
00:43:04
uvědomuji si,
že dneska už přesně nevím, -
00:43:07
která zeleň je uvnitř a která venku,
což je něco, co mám taky velmi rád. -
00:43:14
Rozmazávání hranic mezi vnitřkem
a vnějškem budovy. -
00:43:28
Mě interakce architektury a přírody
vždy enormně zajímala. -
00:43:32
Tady se to dalo
na plné pecky propojit. -
00:43:40
Já nesnáším příliš
kultivované zahrady, -
00:43:44
příliš kultivované kancelářské
terásky nazdobené bílým štěrkem -
00:43:50
a všechno jen naoko udělané.
Já mám rád přírodu drsnější. -
00:43:58
I tady na střechách jsme chtěli
zeleň toho druhu, - 00:44:02 jaká je na okolních svazích.
-
00:44:08
To hlavní, co se mi s bankou stalo,
bylo to, že mě definitivně opustila -
00:44:14
architektura monumentů, uměleckých
výkonů, vypjatých nevšedních zážitků. - 00:44:23 To všechno mě s bankou opustilo.
-
00:44:27
Od té doby je pro mě
architektura médium -
00:44:31
pro uskutečňování kvalitních
lidských vztahů. -
00:44:40
Když už jsem něco dělal,
vždycky mě to nějak ovlivnilo. -
00:44:45
Třeba v období dospívání
jsem si myslel, - 00:44:50 že možná budu konstruktérem.
- 00:44:53 Bavila mě strojařina a zámečnictví.
-
00:44:57
Kontakt s kovem a obráběním kovů,
se svařováním, -
00:45:03
to bylo nějaké znamení pro práci,
kterou jsem pak dělal v Ostravě. -
00:45:18
Když jsem dostal zakázku na Plynojem,
byla to jedna z prvních staveb, - 00:45:23 která se tady revitalizovala.
-
00:45:26
Nemohl jsem zůstat
jen u řešení plynojemu, -
00:45:30
protože plynojem byl válec
bez oken a dveří. -
00:45:33
Bylo potřeba rozhodnout, ve kterém
místě se do něj bude vstupovat. -
00:45:38
A podle čeho se člověk rozhodne, ze
kterého místa vstupovat do stavby? - 00:45:43 Musí vědět, kudy povede cesta.
-
00:45:48
Bylo potřeba cesty vymyslet,
protáhnout stávající trasy, - 00:45:53 naplánovat nové trasy,
-
00:45:57
protože to prostředí už muselo být
nějak popsané, známé, definované. -
00:46:03
A najednou se věci začaly odvíjet,
jako když člověk odlupuje cibuli. - 00:46:08 Všechno to šlo ráz na ráz.
-
00:46:20
Udělal se plynojem,
přišlo zadání na další věci. - 00:46:24 Vysoká pec, potom Svět techniky.
- 00:46:27 Důležitý je také povrch.
-
00:46:30
Dneska je tady zadlážděno
a vyasfaltováno, -
00:46:34
jsou tady pískové i travnaté plochy,
jsou tady vysázeny stromy. -
00:46:39
A to všechno se nabalovalo,
jedna věc za druhou. - 00:46:43 Nakonec to končilo židlemi.
-
00:46:46
Řekli jsme, že je velká šance,
že to bude veřejný prostor. -
00:46:50
Tak navrhněme ne lavice
ale pohyblivé židle. -
00:47:01
Bylo naší ambicí
udělat z toho město. -
00:47:06
To bylo hlavní výzvou, proč jsem
u toho tak dlouho dokázal setrvat -
00:47:15
a dát 6 let života ve prospěch
tohoto projektu. - 00:47:27 Josef se zajímá, co je vedle.
-
00:47:31
Kde je Ostrava
a jak to bude navazovat. -
00:47:35
Řešíme související
a navazující vazby. -
00:47:40
To, co pak obklopuje veřejný prostor,
a ne to, -
00:47:43
jestli na baráku budou
fialové nebo šedé zárubně. - 00:47:47 To už je jeho kompetence.
-
00:47:50
Nejšílenější záležitost je
ale asi nadstavba vysoké pece, - 00:47:54 dnešní Bolt Tower.
-
00:47:57
Když Pepa kreslil
tuto třešničku na dortu, -
00:48:02
dneska říkám perlu nad Ostravou,
myslím, že opravdu netušil, - 00:48:07 že se to opravdu zrealizuje.
- 00:48:14 Nadstavba byla opravdu komplikovaná.
-
00:48:17
A to jako Vítkovice stavíme
velké věci. - 00:48:20 Staticky je to velmi obtížná věc.
-
00:48:23
Staticky jsme to nechávali
přepočítat mnohokrát. -
00:48:27
Protože udělat to v prostředí
zrezivělé vysoké pece, - 00:48:32 to byl staticky velmi náročný úkol.
-
00:48:38
Bylo potřeba do toho dostat lehkost
přes statiku. -
00:48:43
A protože inženýři statici
tady byli naprosto fantastičtí, -
00:48:48
je to opravdu špičkové
technické dílo, - 00:48:52 podařilo se to podle představ.
-
00:48:55
Samozřejmě jsem si původně myslel,
že věž tam bude posazená - 00:49:00 a zaražená do rámu.
-
00:49:05
Jako architekt jsem tu představu
o zavěšení ani nemohl mít. -
00:49:14
Ale málokdo si toho všimne.
To je potřeba říct. - 00:49:18 Všichni vidí ten světelný šroub,
-
00:49:22
technicky je to velmi
náročná záležitost. -
00:49:27
Na Gongu jsme byli domluveni
za 20 minut. - 00:49:31 Nadstavbu jsme dělali možná 3 roky.
-
00:49:37
Dneska se o této části Ostravy
mluví úplně všude, -
00:49:42
ale nevím, jestli i v Ostravě
na náměstí. Tam možná ne. -
00:49:48
Ostrava má ten problém,
že musí lidi vzdělat. -
00:49:52
Musí je motivovat.
Na to tady jsou Dolní Vítkovice. -
00:49:56
To je klíčová věc,
proč jsme se dohodli. - 00:50:00 Ne že tady uděláme Las Vegas
-
00:50:03
a budeme tady trhat
miliardy dolarů zisku. -
00:50:06
My jsme se bavili o tom,
jak implementovat území do města - 00:50:10 a dát mu náplň.
- 00:50:12 A tou náplní bylo vzdělávání.
-
00:50:20
Moje maminka chtěla,
abych byl učitel. -
00:50:24
Líbila se jí role poctivého
venkovského učitele. -
00:50:29
To byl ideál. Zároveň nechtěla,
abych šel studovat cokoliv, -
00:50:35
co by mě z pozice profese
nutilo zaprodávat se režimu. -
00:50:42
Tak jsem se rozhodl
studovat architekturu. -
00:50:46
Říkal jsem: "Mami,
vždyť to je dobré řemeslo. -
00:50:50
Třeba se vrátím do Písku
a budu tady kreslit rodinné domky. - 00:50:55 Budu se tak živit."
-
00:51:01
Jí se to asi takto líbilo.
A já jsem si to tak i myslel. - 00:51:07 Ale život tě vede po cestách jinak.
-
00:51:23
Skryté titulky: Věra Šimarová
Česká televize, 2016