iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
2. 3. 2014
12:30 na ČT2

1 2 3 4 5

3 hlasy
1330
zhlédnutí

Křesťanský magazín

Návštěva českých a moravských biskupů ve Vatikánu „Ad Limina“ — Rozhovor s kardinálem Dominikem Dukou — Příprava blahořečení Matky Vojtěchy — Potápěč Tomáš Záděra — Varhanní hudba v liturgii I. — Výstava „Madony na lvu“

25 min | další Náboženské »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Křesťanský magazín

  • 00:00:00 .
  • 00:00:16 Hezké nedělní odpoledne,
    milí diváci.
  • 00:00:18 V úvodu magazínu přineseme
    informace o setkání
  • 00:00:22 českých a moravských biskupů
    s papežem Františkem v Římě,
  • 00:00:26 představíme policejního potápěče
    Tomáše Záděru,
  • 00:00:29 o varhanní hudbě si budeme povídat
    s Lukášem Petřvalským,
  • 00:00:33 a na závěr vás pozveme na výstavu
    do Arcidiecézního muzea v Olomouci.
  • 00:00:42 Čeští a moravští biskupové
    se v polovině února
  • 00:00:47 vydali na návštěvu
  • 00:00:49 k prahům apoštolským
    do Říma a Vatikánu.
  • 00:00:52 Pouť s názvem
    "Ad limina apostolorum?
  • 00:00:54 trvala 7 dní a nejvyšší
    představitelé katolické církve v ČR
  • 00:00:59 při ní papeži
    a vatikánským úřadům přednesli
  • 00:01:01 zprávu o stavu naší církve.
  • 00:01:03 Mluvili také o prioritách,
    na které se chtějí zaměřit
  • 00:01:07 v následujících letech
    ve své pastorační práci.
  • 00:01:10 Podobné návštěvy
    se konají jednou za 5 let
  • 00:01:13 a jsou jedinečným setkáním
    místní a univerzální církve.
  • 00:01:19 Poprvé s papežem Františkem.
  • 00:01:21 Poprvé pod vedením
    kardinála Dominika Duky.
  • 00:01:24 Netradičně až po 8 letech.
  • 00:01:26 Výčet mimořádností letošní poutě
  • 00:01:29 "Ad limina apostolorum?
    není krátký.
  • 00:01:32 Pro mě už to je
    3. takováto návštěva.
  • 00:01:35 Takže jistým způsobem
    není pro mě ničím nečekaným,
  • 00:01:38 překvapením, ani to pro mě není
    příchod jaksi s obavami,
  • 00:01:46 že budeme "na koberečku?.
  • 00:01:48 Ale jistě je to
    pokaždé trochu jiné.
  • 00:01:51 Je důležité si připomenout,
  • 00:01:54 že to není jen
    návštěva administrativní,
  • 00:01:57 jakoby vydání počtu z toho,
    jak to tady vedeme.
  • 00:02:03 To je jasné.
  • 00:02:04 Ale je to opravdu návštěva
    a vzájemná výměna zkušeností.
  • 00:02:10 1. cílem biskupů i poutníků
  • 00:02:12 byla hned na začátku poutě
    svatopetrská bazilika.
  • 00:02:16 Jejich kroky vedly do podzemí
    k hrobu apoštola Petra.
  • 00:02:20 Ještě předtím se biskupové
  • 00:02:22 poklonili památce
    kardinála Josefa Berana.
  • 00:02:25 Tohoto pražského arcibiskupa
    věznili nacisté i komunisté
  • 00:02:29 a jako jediný Čech
    je pohřben po boku papežů.
  • 00:02:33 Chceme se pomodlit za to,
  • 00:02:35 abychom mohli uvítat
    jeho proces beatifikace,
  • 00:02:39 který by potvrdil cestu církve
    přes obě totality
  • 00:02:44 až k onomu místu, kde se můžeme
    sklonit před jeho památkou.
  • 00:02:56 Tady u hrobu sv. Petra
    je shromážděna naše církev.
  • 00:03:04 Místní církev, tzn. české diecéze.
  • 00:03:09 Pro tuto oběť našeho smíření dej,
    Bože, celému světu mír a spásu.
  • 00:03:17 Maratón návštěv
    papežských kongregací a rad
  • 00:03:21 začal ve středu ráno.
  • 00:03:22 Biskupové navštívili
    v průběhu celé poutě
  • 00:03:25 celkem 21 vatikánských úřadů.
  • 00:03:28 Odstrašující to není,
    je to trošku honička.
  • 00:03:31 Všude to máme
    podle předepsaného času,
  • 00:03:34 nesmíme se opozdit,
    musíme přijít včas,
  • 00:03:37 včas odcházet
    a to někdy vyvolává určitý problém.
  • 00:03:43 Čekali je vždy
    perfektně připravení úředníci,
  • 00:03:46 a hlavně hlavy jednotlivých úřadů,
  • 00:03:48 zpravidla
    vlivní vatikánští kardinálové.
  • 00:03:52 Kongregace pro svatořečení
    byla vůbec první,
  • 00:03:55 s jejímž prefektem,
    kardinálem Amatem,
  • 00:03:58 čeští a moravští biskupové
    společně ladili noty.
  • 00:04:01 Informovali ho
    o 11 případech svatořečení,
  • 00:04:04 které diecéze
    v naší zemi připravují.
  • 00:04:09 Návrhy na blahořečení
    nebo svatořečení
  • 00:04:11 reprezentují náš život
    nejen teď, ale v minulosti,
  • 00:04:15 za doby komunismu.
  • 00:04:17 Jsou takovým výkvětem toho života.
  • 00:04:21 Nové korunky
    pro staroboleslavský reliéf
  • 00:04:24 Madony s dítětem,
    tzv.?Palladium země české?,
  • 00:04:28 putovaly s biskupy
    až do věčného města,
  • 00:04:30 aby je požehnal papež František
    při generální audienci.
  • 00:04:36 Nastává vytoužený okamžik,
    přicházíme na náměstí sv. Petra
  • 00:04:40 s korunkami
    pro staroboleslavské Palladium
  • 00:04:43 a věříme, že za několik okamžiků
    je Svatý otec František posvětí.
  • 00:04:49 Stalo se tak v jejím závěru
  • 00:04:51 před tisíci poutníky
    z celého světa.
  • 00:04:54 Korunovace Palladia se uskuteční
    na podzim ve Staré Boleslavi.
  • 00:04:58 POTLESK
  • 00:05:03 Papež František přijal v pátek
    české a moravské biskupy
  • 00:05:07 k více než hodinové audienci
  • 00:05:10 a vyzdvihl především
    zkušenost české církve
  • 00:05:13 z pronásledování
    za totalitního režimu.
  • 00:05:17 Bylo to velmi bezprostřední, živé,
    lidské, plné vzájemné blízkosti.
  • 00:05:24 A to bylo něco úžasného.
  • 00:05:29 Je to veliký zážitek,
    duchovní, spirituální...
  • 00:05:32 Naplnilo mě to takovou radostí,
    že to ani nemůžu vyjádřit.
  • 00:05:35 V promluvě pak papež František
    vyzval české a moravské biskupy,
  • 00:05:40 aby důkladně připravovali
    věřící na svátosti,
  • 00:05:42 jako je např. křest a manželství.
  • 00:05:44 Zdůraznil jim, aby se nebáli
  • 00:05:46 ve svých diecézích
    spolupracovat s laiky.
  • 00:05:49 Správa církevního majetku
    by pak podle papeže
  • 00:05:52 měla být transparentní a uvážlivá.
  • 00:05:56 Hlavní důraz kladl
    na otevřenost církve
  • 00:05:59 a dialog se všemi vrstvami,
    i se současnou vládou.
  • 00:06:09 Téma rodiny rezonovalo v pátek
    nejen na svatopetrském náměstí,
  • 00:06:14 které bylo svědkem setkání
    papeže s 20 000 snoubenců.
  • 00:06:18 Příprava na podzimní
    synodu biskupů o rodině,
  • 00:06:21 kterou do Říma
    svolal papež František,
  • 00:06:24 byla také hlavním tématem
    jednání našich biskupů
  • 00:06:27 na Papežské radě pro rodinu.
  • 00:06:30 Očekávání mnohých lidí je,
  • 00:06:32 že se budou řešit
    nějaké extrémní případy.
  • 00:06:35 Ale tam zaznělo,
    že jsou důležitější body.
  • 00:06:37 To je především
    materiální situace rodin,
  • 00:06:40 jejich sociální situace,
    dále jak vychovávat děti,
  • 00:06:45 jak se chovat ke starým lidem,
    seniorům...
  • 00:06:53 Asi nemůžeme
    podlehnout optimismu,
  • 00:06:55 ani být příliš pesimističtí,
  • 00:06:57 konstatoval v rozhovoru
    pro Křesťanský magazín
  • 00:07:01 kardinál Dominik Duka
    v odpovědi na otázku,
  • 00:07:04 jaký tón měla zpráva
    o stavu české církve,
  • 00:07:07 kterou připravili biskupové
    pro papeže a vatikánské úřady.
  • 00:07:15 Emoce nebo ten pohled
    je obecně pozitivní.
  • 00:07:18 Ale vedle určitého
    pozitivního rozvoje,
  • 00:07:21 co se za 25 let svobody
    opravdu podařilo,
  • 00:07:24 totiž obnovit církev
    téměř ve všech dimenzích,
  • 00:07:27 tak se to podařilo jen "téměř?.
  • 00:07:29 Nepodařilo se to ve 2 rozměrech:
  • 00:07:32 tím jedním je, že nejsme schopni
    v rámci demografického poklesu,
  • 00:07:37 nízké natality, dohnat tu situaci,
  • 00:07:40 která je dána
    odchodem starších generací.
  • 00:07:49 Čili to je jistý moment nedobrý.
  • 00:07:53 Pro nás určitě pozitivní zpráva je,
    že po jednu celou dekádu
  • 00:07:57 dokážeme plně udržovat
    počty věřících.
  • 00:08:04 Méně radostná
    je naše situace v katechezi,
  • 00:08:07 tedy náboženské výchově a výuce,
    jak v rodinách, tak ve školách,
  • 00:08:12 kde si stále uvědomujeme,
  • 00:08:14 že bychom potřebovali
    být na výši doby,
  • 00:08:17 abychom byli schopni
    více komunikovat
  • 00:08:21 s obecným pohledem,
  • 00:08:23 který vytvářejí současná média,
    současná škola...
  • 00:08:33 Ze zprávy o stavu české církve
    také vyplývá,
  • 00:08:37 že neplatí ono okřídlené,
  • 00:08:38 že jsme
    nejateističtější národ světa.
  • 00:08:41 Jsme ale polarizovaná společnost.
  • 00:08:43 Polovina lidí je pokřtěná,
    druhá nikoli,
  • 00:08:46 a podle podobné osy se také dělí
  • 00:08:49 příznivci a odpůrci
    náboženství a církví.
  • 00:08:52 Když se dotýkáme
    oblasti působení církví,
  • 00:08:55 především oblasti sociální,
    charitativní nebo zdravotní,
  • 00:08:59 tak tam víme,
    že až 2/3 lidí službu církve ocení.
  • 00:09:07 Tady bych řekl, že je
    takový dvojí metr a dvojí poloha:
  • 00:09:11 naše společnost
    je velmi kritická k selhání církve
  • 00:09:15 a je pro nás pak velmi bolestné,
  • 00:09:18 že takové selhání
    je generalizováno.
  • 00:09:22 Ale je to pro nás
    jistý lakmusový papírek,
  • 00:09:25 že i v této
    trošku bolestné a nepříjemné pozici
  • 00:09:29 naše společnost ví, že církev
    má být určitou vlajkovou lodí.
  • 00:09:39 Součástí
    zprávy o stavu české církve
  • 00:09:42 byl i pohled do budoucnosti.
  • 00:09:44 Katolická církev chce,
    aby majetkové zákony
  • 00:09:47 o narovnání některých křivd
    začaly fungovat v praxi.
  • 00:09:51 Tzn. aby úřady,
    které jsou za to zodpovědné,
  • 00:09:54 začaly církvím majetek vydávat
  • 00:09:56 a ona jej mohla používat
    ve své práci.
  • 00:09:59 To ale není jedinou prioritou.
  • 00:10:02 Další momenty,
    které tam připomínáme,
  • 00:10:04 je do jisté míry
    větší otevřenost církve.
  • 00:10:08 Je zde také ta otázka,
  • 00:10:10 jakým způsobem
    posloužit současné společnosti
  • 00:10:13 v oblasti zařízení, jako jsou
    sociální, zdravotní a hospicová,
  • 00:10:19 zařízení, kde potřebujeme opravdu
    jednat se současnou vládou
  • 00:10:24 o její důvěře, abychom
    dokázali změny těchto zákonů,
  • 00:10:29 protože my např.
    nemáme zákon o hospicích.
  • 00:10:41 Priority už nějak odrážejí
    změnu atmosféry v církvi
  • 00:10:47 s nástupem papeže Františka?
  • 00:10:49 Myslím, že ano.
  • 00:10:51 Také v naší církvi
    je s určitým nadšením přijímán
  • 00:10:55 postoj papeže Františka k člověku.
  • 00:11:01 Méně strojenosti,
    větší schopnost naslouchání,
  • 00:11:05 také určité porozumění,
    že samotné mentorování nestačí.
  • 00:11:17 Na Kongregaci
    pro svatořečení v Římě
  • 00:11:20 mluvili biskupové
    i o blahořečení boromejky
  • 00:11:23 Vojtěchy Hasmandové.
  • 00:11:25 Proces začal
    v brněnské diecézi v r. 1996
  • 00:11:28 a sestra Remigie
    společně s Josefem Laštovicou
  • 00:11:32 za tu dobu nashromáždila
    asi 900 stran dokumentů.
  • 00:11:36 Případ matky Vojtěchy
    už má na stole
  • 00:11:38 prefekt kongregace a čeká jen
    na předání do rukou papeže.
  • 00:11:42 Věřící si letos připomenou
  • 00:11:44 100. výročí narození
    matky Vojtěchy.
  • 00:11:49 Pěkné vás vítám na vrátnici,
    kde je moje pracoviště
  • 00:11:56 a kde jsme na matce Vojtěše
    pracovali nejdelší dobu
  • 00:12:00 s Mons. Laštovicou.
  • 00:12:02 Později, když už to bylo náročné,
  • 00:12:04 a nechtěli jsme zanedbat
    povinnosti vrátné,
  • 00:12:07 jsme pracovali v našem domě.
  • 00:12:12 Můžeme se podívat.
  • 00:12:14 S. Remigie
    je představenou boromejek,
  • 00:12:19 které pečují o chod papežské
    koleje Nepomucenum v Římě.
  • 00:12:23 Tady také rok pracovala
    na výstavě o matce Vojtěše,
  • 00:12:26 kterou nazvala
    "Statečný svědek víry?.
  • 00:12:29 Výstava slavila úspěch
    na 30 místech v ČR.
  • 00:12:32 Popisuje
    životní příběh matky Vojtěchy,
  • 00:12:35 její cestu k řeholnímu povolání
    k boromejkám,
  • 00:12:38 její učitelskou dráhu a také to,
  • 00:12:41 že za ukrytí pronásledovaného kněze
    byla nespravedlivě odsouzena
  • 00:12:44 k 8 letům v komunistickém žaláři.
  • 00:12:47 Vězení určitě nebylo
    vůbec lehkou záležitostí,
  • 00:12:51 ale z jejích dopisů není znát,
    že by tady něco...
  • 00:12:56 Ona si nestěžuje.
  • 00:12:57 A třeba při návštěvách
    se jí třásly ruce apod.
  • 00:13:01 nebo onemocněla tuberkulózou,
    a za 20 let nato,
  • 00:13:05 když byla generální představenou
    a umírala,
  • 00:13:10 tak umírala na rakovinu,
    která v těch kavernách vyrostla.
  • 00:13:17 10 let po propuštění z vězení
    byla Vojtěcha Hasmandová
  • 00:13:21 zvolena generální představenou
    kongregace a podařilo se jí
  • 00:13:25 i přes tlak totalitního režimu
    vychovávat nové řeholnice.
  • 00:13:29 S. Remigie byla jednou z nich.
  • 00:13:31 19 let žila v utajení
    a nemohla obléknout řeholní hábit.
  • 00:13:36 Ona nám vlastně svým životem
    dala příklad, jak žít,
  • 00:13:40 a později i zemřít pro Boha.
  • 00:13:44 To byla nejlepší škola
    a největší odkaz jejího života.
  • 00:13:52 Boromejky v římském Nepomucenu
    si odkaz matky Vojtěchy
  • 00:13:55 připomínají každý den.
  • 00:13:59 Když nás biskupové
    poslali do tohoto domu,
  • 00:14:02 tak jsme si říkaly,
    že ho svěříme matce Vojtěše.
  • 00:14:06 Tak jsme jí tady u kaple
    nechaly toto místečko,
  • 00:14:09 abychom,
    když se podíváme na ten obraz,
  • 00:14:12 to zároveň proměnily v modlitbu.
  • 00:14:15 S prosbou,
    abychom zde měly domov,
  • 00:14:17 a zároveň se staly
    domovem pro druhé.
  • 00:14:23 Já jsem s. Vojtěchu
    poznal velmi osobně.
  • 00:14:27 Ona byla Vojtěcha, já Vojtěch,
    spolu jsme slavili,
  • 00:14:31 když jsem byl ve Znojmě,
  • 00:14:32 byl jsem blízko,
    chodil jsem tam často.
  • 00:14:35 A co mohu říct:
    byla to úžasná žena.
  • 00:14:38 Nesmírně vlídná, citlivá,
    především úžasná žena.
  • 00:14:43 A ti, kteří se s ní setkali,
    cítili, že to, že je úžasná,
  • 00:14:47 vyplývá z něčeho vnitřního.
  • 00:14:51 Z toho, co prožila.
  • 00:14:53 Z toho, komu dala své srdce.
  • 00:14:55 Protože Tomu,
    komu dala své srdce,
  • 00:14:57 tak ten jí umožnil,
  • 00:14:59 aby své srdce
    dávala i všem ostatním.
  • 00:15:07 Jako jeden z elitních
    českých policejních potápěčů
  • 00:15:11 se účastní
    nebezpečných zahraničních misí.
  • 00:15:14 Často riskuje život,
    téměř denně zdraví.
  • 00:15:17 Tomáš Záděra
    si nevybral lehké povolání.
  • 00:15:19 Přesto je šťastný.
  • 00:15:21 Jak se jako křesťan vyrovnává
    s otázkou bolesti a smrti,
  • 00:15:25 se kterými se často setkává?
  • 00:15:27 Nejen o tom s ním hovořila
    Michaela Rozbrojová.
  • 00:15:48 Voda je Tomášovi zřejmě souzena.
  • 00:15:50 Než začal pracovat
    u policejních potápěčů,
  • 00:15:53 živil se jako lodník.
  • 00:15:56 Bojíte se něčeho při té práci?
  • 00:16:05 No...bojím.
  • 00:16:06 Spíš mám respekt
    z toho vodního prostředí,
  • 00:16:09 zvláště když se dělá
    pátrání na tekoucí vodě,
  • 00:16:12 tak tam člověk
    musí počítat s tím proudem
  • 00:16:15 a dost nepříjemné jsou i náplavy,
  • 00:16:17 protože se nám nahromadily
  • 00:16:19 nějaké práce
    v dost znečištěných vodách.
  • 00:16:23 Tak si vždycky říkám,
    že než by si člověk
  • 00:16:26 škubl oblek a vyplavil se,
  • 00:16:28 tak si asi přivodí
    dost nepříjemné zdravotní potíže.
  • 00:16:35 Kapitola sama pro sebe
  • 00:16:37 jsou osoby
    ve vyšším stadiu rozkladu.
  • 00:16:41 Tam vůbec
    není opatrnosti nazbyt,
  • 00:16:44 protože bakterie,
    které způsobují rozklad těla,
  • 00:16:47 jsou velice nebezpečné.
  • 00:16:51 Sám se do kritické situace
    dostal zatím jen jednou.
  • 00:16:55 Bylo to při výcviku,
    už je to spousta let,
  • 00:16:58 kdy mi selhal
    odpouštěcí ventil na obleku,
  • 00:17:02 a to už přešel stres v paniku.
  • 00:17:11 Dopadlo to všechno dobře,
    pomohli mi kolegové,
  • 00:17:14 potápěčský instruktor, a myslím,
    že při mně stál i Pán Bůh.
  • 00:17:18 Tím, jak kluci rychle zareagovali.
  • 00:17:24 Ono to nebývá úplně běžné,
    ale určitě při mně Pán Bůh stál.
  • 00:17:28 Ta Boží ochrana tam byla.
  • 00:17:33 Je to fajn, když se člověk
    může obrátit na Pána Boha a ví,
  • 00:17:37 že je nějaká vyšší moc.
  • 00:17:40 Vždycky se snažím bránit tomu,
  • 00:17:42 abych se na to spoléhal
    v tom smyslu,
  • 00:17:45 že bych to zneužíval.
  • 00:17:46 Jako že bych si řekl:
  • 00:17:48 tady si to poskládám
    a On zbytek zařídí.
  • 00:17:52 Takhle si myslím,
    že to nefunguje.
  • 00:17:58 Tomáš už několik let
    pomáhá v Bosně a Hercegovině,
  • 00:18:02 kam s kolegy pravidelně
    vyráží na pomoc
  • 00:18:04 při odminování řeky Sávy.
  • 00:18:06 Brněnští potápěči
    si na nebezpečný úkol
  • 00:18:09 troufli jako jediní na světě.
  • 00:18:12 Jak se vlastně jako křesťan
    díváte na válečný konflikt v Bosně?
  • 00:18:19 Mně je trošičku
    ten konflikt pořád nepochopitelný,
  • 00:18:23 abych pravdu řekl.
  • 00:18:24 Čím víc se člověk o tom
    chce dozvědět z nějaké literatury
  • 00:18:28 nebo z internetu...
  • 00:18:30 Pořád to svým způsobem nechápu.
  • 00:18:36 Vždycky se to prezentovalo
    tak, že to byla náboženská válka,
  • 00:18:40 ale čím víc poslouchám lidi,
    kteří tam s námi spolupracují,
  • 00:18:44 tím míň si to myslím.
  • 00:18:47 Tam o náboženství vůbec nešlo.
  • 00:18:49 Tam šlo o politickou moc,
    o nic jiného.
  • 00:18:55 Co se týče mého vztahu s Bohem,
  • 00:18:58 tak jsem to měl dopředu vyřešené,
    že je to pomoc bližnímu.
  • 00:19:06 Sáva se jako hraniční řeka
    mezi Bosnou a Chorvatskem
  • 00:19:10 stala zásobárnou
    nebezpečné munice
  • 00:19:12 nejen z občanské,
    ale i 2. světové války.
  • 00:19:15 Než se ji podaří úplně splavnit,
    bude to ještě nějaký čas trvat.
  • 00:19:20 Při výbuších min stále
    ročně umírají desítky lidí.
  • 00:19:23 Ačkoli už tomu bude 17 let,
    kdy válečný konflikt utichl.
  • 00:19:35 Varhanní hudba
    je při příchodu do kostela
  • 00:19:38 zřejmě tím nejpůsobivějším
    prvkem, který registrujeme.
  • 00:19:42 Přestože často nevidíme toho,
    kdo za ní stojí.
  • 00:19:45 Ve volném pokračování
    našeho cyklu o varhanách
  • 00:19:48 si proto budeme s varhaníkem
    královské kapituly na Karlštejně
  • 00:19:53 Lukášem Petřvalským
    povídat o tom,
  • 00:19:55 jak moc je důležitá
    varhanní hudba při bohoslužbě.
  • 00:20:04 Varhaník přichází do kostela
    většinou bočním vchodem,
  • 00:20:07 a to o mnoho dříve,
    než začíná bohoslužba.
  • 00:20:10 Pak zamíří na kůr
    a usedá za varhany.
  • 00:20:14 A když lidé z kostela odchází,
    je to opět on a tón jeho hudby,
  • 00:20:18 kdo je vyprovází.
  • 00:20:19 Pokud tedy o některé službě
    můžeme říct,
  • 00:20:22 že je nenápadná a skrytá,
  • 00:20:24 pak to plně platí
    i pro chrámové varhaníky.
  • 00:20:27 Nejsou to jenom
    doprovázeči písní,
  • 00:20:30 to bychom jejich činnost
    velmi zredukovali.
  • 00:20:36 Přitom když se
    člověk setkává s Bohem,
  • 00:20:38 tak je právě hudba tím prvkem,
  • 00:20:40 na kterém jde
    možná nejvýrazněji vidět
  • 00:20:43 působení svatého Ducha.
  • 00:20:45 A proto by varhanická služba
    měla být vnímána
  • 00:20:48 v hlubších
    duchovních souvislostech.
  • 00:20:51 I vynikající koncertní hráč
    může mít uplatnění,
  • 00:20:54 ale musí mít k tomu
    určitou nadstavbu.
  • 00:20:57 K tomu patří mimo jiné to,
    že musí bedlivě sledovat to,
  • 00:21:01 co se děje u oltáře.
  • 00:21:03 Musí rozumět liturgickým úkonům
    a jejich významu,
  • 00:21:06 svátostným symbolům.
  • 00:21:11 Určitě by měl mít
    vytříbený smysl
  • 00:21:13 pro charakter jednotlivých liturgií
    v jednotlivých liturgických dobách,
  • 00:21:18 popřípadě při různých slavnostech.
  • 00:21:21 A v neposlední řadě by měl mít
    aspoň drobné teologické vzdělání,
  • 00:21:25 aby rozuměl textům,
    které se při liturgii čtou,
  • 00:21:28 aby dokázal vše v tichu zpracovat,
  • 00:21:31 a teprve potom
    může začít hrát při liturgii.
  • 00:21:35 Bohoslužba
    má svůj přesný scénář
  • 00:21:37 a každá její část musí být
    doprovázena vhodnou hudbou.
  • 00:21:41 A to už od samotného začátku,
  • 00:21:43 když se ještě v kostele
    zdánlivě nic neděje.
  • 00:21:46 Přesto je úvod mše
    pro celý její další průběh klíčový.
  • 00:21:50 Předehra na začátku liturgie
    je jakýmsi mottem.
  • 00:21:54 Měla by být
    pomyslnou branou do světa,
  • 00:21:57 kde se bude setkávat
    Bůh s člověkem,
  • 00:22:00 a proto by měla
    každého přítomného naladit.
  • 00:22:04 Buď ztišit,
    slavnostně pozvednout,
  • 00:22:06 zkrátka naladit v něm
    ty struny srdce.
  • 00:22:11 Já osobně
    mám velmi rád gregoriánský chorál.
  • 00:22:14 Má jednu výhodu:
  • 00:22:15 jeho staré tóniny,
    ve kterých je napsán,
  • 00:22:18 poskytují varhaníku
    širší pole působnosti.
  • 00:22:23 A zde je vstupní zpěv
    k liturgii 5. neděle v mezidobí
  • 00:22:26 z gregoriánského chorálu,
    "Venite adoremus?.
  • 00:22:33 Ten text říká:
    "Pojďte, klanějme se Bohu?,
  • 00:22:36 a to je výzva,
    které rozhodně nelze odolat.
  • 00:22:40 A tak tóny varhan,
    které zvou věřící k bohoslužbě,
  • 00:22:44 jsou zároveň i naším pozváním
  • 00:22:46 k dalším dílům seriálu
    "Varhany v liturgii?,
  • 00:22:49 ve kterých se postupně
    zaposloucháme
  • 00:22:52 do hudby k uctívání, k eucharistii
    nebo k bohoslužbě slova.
  • 00:23:01 Když před 4 lety začaly
    v olomouckém Arcidiecézním muzeu
  • 00:23:05 připravovat
    expozici Gotických Madon na Lvu,
  • 00:23:09 nikoho ani nenapadlo,
    že v depozitáři objeví sochu,
  • 00:23:12 která byla desítky let
    považována za zničenou.
  • 00:23:15 Unikátní výstava,
    na kterou vás teď chceme pozvat,
  • 00:23:18 skrývá ale ještě
    mnohé další poklady.
  • 00:23:24 Madony s Jezulátkem
    stojící nebo trůnící na lvu
  • 00:23:27 se v evropském umění
    objevují poprvé ve 12. století,
  • 00:23:31 tedy v období rané gotiky.
  • 00:23:33 Připomínají nám
    hlubokou víru a úctu k Panně Marii
  • 00:23:36 a v duchu středověké tradice
    k nám promlouvají mnoha symboly.
  • 00:23:41 Lev byl už od starověku
    symbolem moci a síly
  • 00:23:44 a jako takový jej používali
    panovníci jako svůj atribut.
  • 00:23:49 Jedním z nejstarších příkladů
    může být král Šalamoun,
  • 00:23:51 o kterém je
    v 1. knize Královské psáno,
  • 00:23:54 že si nechal zhotovit trůn,
    zdobený postavami 12 lvů.
  • 00:23:58 Ježíšek je na tomto obraze
  • 00:24:00 posunut do roviny
    nového krále Šalamouna
  • 00:24:03 a spravedlivého soudce,
    vládce světa.
  • 00:24:06 Zcela jiný význam
    získává vyobrazení,
  • 00:24:09 pokud Madona na lvu stojí.
  • 00:24:11 Ve středověku totiž
    považovali lidé lva
  • 00:24:14 za symbol zmrtvýchvstání.
  • 00:24:16 Podle bestiářů lovila lvice
    svá mláďata mrtvá.
  • 00:24:19 K životu je přivedl
    jejich otec až 3. dne tím,
  • 00:24:22 že jim vdechl život do tváří.
  • 00:24:25 Lev byl zároveň
    symbolem zla, hříchu a ďábla.
  • 00:24:28 Ježíš je tedy představen
    jako Spasitel lidstva,
  • 00:24:31 který pokořil ďábla
    a zvítězil nad hříchem.
  • 00:24:34 Zatímco u nás
    se se sochami Madon na Lvu
  • 00:24:37 setkáme jen zřídka, v Polsku
  • 00:24:39 jsou dodnes součástí
    oltářů a kaplí.
  • 00:24:42 A právě z polské Nisy
    pochází i tato socha,
  • 00:24:45 která měla být zničena
    během 2. světové války.
  • 00:24:49 Jak se dostala
    do muzejního depozitáře je záhadou.
  • 00:24:51 Jisté ale je,
  • 00:24:52 že se po skončení výstavy
    konečně po dlouhých 70 letech
  • 00:24:56 vrátí zpět do své vlasti.
  • 00:25:00 Pro nás má ale
    největší význam tato,
  • 00:25:03 Klosterneuburská,
  • 00:25:04 která byla vytvořena
    nejvýznamnějším českým řezbářem
  • 00:25:08 Mistrem Michelské madony,
  • 00:25:10 a ještě donedávna
    byla považována za falzifikát.
  • 00:25:13 Výstavu 15 Madon
    z 5 evropských zemí
  • 00:25:16 můžete navštívit
    až do poloviny května.
  • 00:25:19 Křesťanský magazín končí.
  • 00:25:21 Přeji vám požehnání pro další dny.
  • 00:25:24 Na viděnou!
  • 00:25:27 Skryté titulky:
    Hana Svanovská, ČT Brno
  • 00:25:37 .

Související