iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
7. 5. 2014
03:55 na ČT2

1 2 3 4 5

3 hlasy
1704
zhlédnutí

Z očí do očí

Arnošt Lustig

Spisovatel

39 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Z očí do očí

  • 00:00:14 -Tak.
    Setkáváme se znovu po roce.
  • 00:00:18 Za tu dobu ti zbělely
    další 3 vlasy.
  • 00:00:21 Nebo 4?
  • 00:00:24 -Lepší 4 bílý než žádný.
  • 00:00:28 -Jinak je ale všechno tak,
    jak bylo.
  • 00:00:31 Nebo skoro všechno.
    Pořád učíš o literatuře a filmu
  • 00:00:34 na americké univerzitě
    ve Washingtonu,
  • 00:00:37 dál píšeš své prózy o Židech,
  • 00:00:40 kteří jako ty prošli Terezínem,
    Buchenwaldem, Osvětimí.
  • 00:00:45 Ne že bych proti tomu něco měl,
  • 00:00:47 ale kdy budeš psát o těch,
    co se narodili po válce?
  • 00:00:51 -Tak za prvé.
    Každej může psát jenom o tom,
  • 00:00:54 co mu leží tak na srdci,
  • 00:00:57 že kdyby nepsal,
    že by umřel.
  • 00:01:00 A pro mě psát o těch lidech
  • 00:01:03 není psát jenom o těch,
    co umřeli.
  • 00:01:08 Ve skutečnosti o nich píšu,
    jako kdyby žili.
  • 00:01:12 A kromě toho to pro mě znamená
    psát o lidech.
  • 00:01:16 O lidech,
    kteří byli v Osvětimi pod tlakem,
  • 00:01:20 žili, jak uměli,
  • 00:01:23 přežili, jak uměli,
  • 00:01:25 se ctí, někdy beze cti,
  • 00:01:28 umřeli statečně,
    někdy ne tak statečně.
  • 00:01:32 Píšu o člověku.
  • 00:01:36 A že jsou to Židi,
    to je jenom náhoda.
  • 00:01:40 -Ale po válce žili a žijí
    taky Židi
  • 00:01:43 a žijí v neméně komplikovaných,
  • 00:01:46 i když ne tak drastických,
    bezvýchodných podmínkách,
  • 00:01:50 jako byly lágry.
  • 00:01:53 O nich psát tě neláká?
  • 00:01:58 -Samozřejmě že mě to láká.
  • 00:02:00 Prakticky o nich taky píšu.
  • 00:02:03 Já mám povídky o lidech,
    který přežili,
  • 00:02:07 jak se s tím vyrovnali.
  • 00:02:09 Já mám příběh o Ditě Saxový,
  • 00:02:11 pro kterou mír byl horší
    než válka,
  • 00:02:15 protože veškerou svou energii
    spotřebovala za války,
  • 00:02:18 aby přežila.
    A když přežila a čekala mír,
  • 00:02:22 kde ji čeká 50 let štěstí
    a bezstarostnýho života,
  • 00:02:26 tak zjistila,
    že život nikomu nesplácí dluhy.
  • 00:02:30 Že život jde pořád dál.
    A ty komplikace ji zabily.
  • 00:02:35 Potom mám povídku o rodičích,
  • 00:02:37 který čekají na svoje dítě.
  • 00:02:40 Je to smíšený manželství.
  • 00:02:44 Manžel je Žid
    a manželka je křesťanka.
  • 00:02:50 A ten manžel ví,
    že to dítě se už nikdy nevrátí,
  • 00:02:53 protože ho zabili,
  • 00:02:55 ale nemá odvahu to říct manželce,
    která 13 let po válce čeká,
  • 00:02:59 čeká a čeká
  • 00:03:02 a ten manžel ví,
    že se nikdy nedočká.
  • 00:03:05 Takže pro ně smrt je vysvobození.
  • 00:03:07 To je 13 let po válce.
  • 00:03:11 Teď mám knížku,
    která má hodně stránek,
  • 00:03:14 která se vrací do války
  • 00:03:18 a z války vychází
    až k dnešnímu datu.
  • 00:03:25 Takže já nemám pocit,
    že píšu nějakou historii.
  • 00:03:30 Já píšu o člověku,
    kterej za války prožil
  • 00:03:34 obrovskou zkoušku,
  • 00:03:37 ale ta zkouška sama nestačila
  • 00:03:39 a teď přicházejí další zkoušky.
  • 00:03:41 Já mám román Miláček o Židech,
    kteří se brání,
  • 00:03:45 který na základě zkušenosti,
    kterou udělali,
  • 00:03:49 jsou rozhodnuti
    nedat se už nikdy zabít,
  • 00:03:55 a když zabít,
    tak v sebeobraně.
  • 00:03:59 Takže já vlastně si připadám
    jako ohromně aktuální autor.
  • 00:04:05 -Já jsem chtěl napovědět toto.
  • 00:04:07 Žid jako oběť fašismu
  • 00:04:10 si ani u nás nemůže stěžovat
  • 00:04:13 na nedostatek pochopení
    nebo účasti.
  • 00:04:17 Tak to bylo
    i za minulého režimu.
  • 00:04:22 Židé, jako oběti okupace
    2. světové války,
  • 00:04:25 byli přijatelné téma.
  • 00:04:27 Židé pováleční,
    ti, kteří momentálně nejsou
  • 00:04:32 nikým přímo mučeni
    nebo likvidováni,
  • 00:04:35 kteří žijí po celém světě,
    nejen v Evropě,
  • 00:04:38 ti jako by byli
    tématem podezřelým,
  • 00:04:42 se kterým se musí zacházet
    velice opatrně,
  • 00:04:45 protože tam schází
    už ta optika války,
  • 00:04:48 která jako by leccos zmírňovala
    v tom napětí
  • 00:04:52 mezi Židy a těmi druhými.
    Rozumíš mně?
  • 00:04:58 -Já bych ti strašně rád rozuměl,
  • 00:05:00 ale musíš mi to vysvětlit,
    co myslíš, když říkáš,
  • 00:05:04 že zatímco Židi za války
    jako téma pro literaturu
  • 00:05:09 jsou přijatelní,
  • 00:05:12 Židi po válce
    jsou tak komplikovaní,
  • 00:05:16 že se o nich nedá psát.
  • 00:05:20 -Já hned řeknu,
    čím jsou komplikovaní.
  • 00:05:22 Založili svůj vlastní stát,
    na jehož vybudování a obraně
  • 00:05:26 se zpočátku Československo
    podílelo,
  • 00:05:30 byť pod tlakem Sovětského svazu,
  • 00:05:32 ale který potom byl považován
    za stát nepřátelský.
  • 00:05:36 To bylo téma, které nebylo
    pro starý režim košer.
  • 00:05:39 Izrael.
    Nebo téma o nepřátelích.
  • 00:05:43 Druhá věc.
    Židé emigrovali do celého světa,
  • 00:05:47 tedy i do kapitalistických států,
    kde vedli svoje existence,
  • 00:05:51 a rovněž patřili
    jako na druhou stranu.
  • 00:05:55 Moje otázka je,
  • 00:05:58 zda nevíme toho daleko víc o těch,
  • 00:06:01 kteří byli 6 let v koncentrácích,
  • 00:06:03 než o těch,
    kteří téměř půl století po válce
  • 00:06:07 vedli svoje životy
    poznamenané lágry,
  • 00:06:11 ale taky už včleňované,
    vkořeňované do jiného světa,
  • 00:06:17 nám méně známého.
  • 00:06:20 -Já bych řekl,
    že já osobně se musím bránit mýtu,
  • 00:06:23 že Židi jsou celek,
  • 00:06:27 kterej může být námětem
    pro literaturu.
  • 00:06:30 To je asi,
    jako kdybych od tebe chtěl,
  • 00:06:32 aby jsi psal o Češích
    jako o jednolitý mase.
  • 00:06:36 To bych se tě musel zeptat
    historicky,
  • 00:06:38 jestli chceš psát
    o Boleslavovi
  • 00:06:41 nebo jestli chceš psát
    o Václavovi.
  • 00:06:43 A musel bych se tě ptát,
    jestli chceš psát o Přemyslovcích
  • 00:06:47 nebo o Slavníkovcích.
  • 00:06:48 A tak je to se Židy.
  • 00:06:50 Židi jsou samozřejmě
    jeden etnický celek.
  • 00:06:54 Ale literaturu zajímá jednotlivec.
  • 00:06:57 Literaturu zajímá jednotlivec,
    kterej je zajímavej,
  • 00:07:02 protože nepřítelem literatury
    je průměr.
  • 00:07:05 To znamená,
    jakej Žid je pro mě zajímavej?
  • 00:07:10 Žid, kterej podstupuje zkoušku
    pod tlakem, za války,
  • 00:07:15 a musí být svlečenej ze všech
    konvenčních šatů,
  • 00:07:24 kterej je naprosto závislej
    jenom na svý vnitřní rezervě,
  • 00:07:29 to, co v něm zbylo z pojmu
  • 00:07:32 o cti, o statečnosti,
    o mravnosti,
  • 00:07:36 a podle toho se chová.
  • 00:07:38 Mě takovej Žid
    samozřejmě strašně zajímá.
  • 00:07:41 Zajímá mě skoro víc,
    ačkoliv neříkám,
  • 00:07:44 že by to nemusel být
    zajímavej námět,
  • 00:07:47 než třeba židovskej školník
    na český nebo židovský škole.
  • 00:07:52 Stejně tak mě zajímá víc
    izraelskej pilot,
  • 00:07:55 kterej čelí ohromný přesile,
    moderním zbraním,
  • 00:08:02 lepším letadlům někdy,
    ne vždycky,
  • 00:08:06 ale rozhodně je to pilot,
    kterej ví,
  • 00:08:09 že na jedno jeho letadlo
    je 30 jiných letadel
  • 00:08:12 včetně ruských,
  • 00:08:14 a ví, že nemá opravu.
  • 00:08:16 Že buď obstojí,
    nebo zahyne.
  • 00:08:20 Jenomže když zahyne,
  • 00:08:22 tak zároveň nese
    spoluzodpovědnost za tu zem,
  • 00:08:25 která je tak strašně malinká,
  • 00:08:27 obklopená 160 milióny nepřátel,
    kteří ji chtějí zahubit.
  • 00:08:31 Tak mě zajímá takovej Žid.
    A to je literatura.
  • 00:08:36 -Nikdo nemůže literatuře,
    nebo neměl by, diktovat,
  • 00:08:39 o čem psát a o čem ne.
  • 00:08:41 Já jsem tím mířil k tomu,
    co je mimo literaturu.
  • 00:08:44 Co je naše vědění o lidech,
  • 00:08:47 kteří mají tento úděl,
    tuto minulost, tyto předky.
  • 00:08:52 Ve výzkumech
    antisemitských postojů,
  • 00:08:56 které se provádějí
    v různých zemích světa,
  • 00:08:59 se někdy objevuje tato námitka
    proti Židům,
  • 00:09:05 ne proti židovským spisovatelům:
  • 00:09:07 Vy příliš mnoho, příliš často
    a už příliš dlouho
  • 00:09:10 mluvíte o holocaustu,
    o nacistické likvidaci Židů.
  • 00:09:15 Přeháníte to, měli byste mluvit
    taky o něčem jiném.
  • 00:09:20 -Já bych strašně rád
    mluvil o něčem jiným,
  • 00:09:23 kdybych nebyl zajatcem toho,
    co se skutečně stalo.
  • 00:09:27 Já myslím, že ve chvíli,
    když jsi řekl antisemitismus,
  • 00:09:30 takže jsi vlastně teprve uhodil
    v tom našem rozhovoru na to,
  • 00:09:36 o co ti jde.
  • 00:09:42 Za prvé. Literatura je
    tak demokratickej prostředek,
  • 00:09:46 že nikdy nikoho nenutí,
    aby to četl.
  • 00:09:49 Jestliže já píšu o něčem,
    tak záleží,
  • 00:09:53 to je sice hezký a chvályhodný
    a možná pošetilý,
  • 00:09:57 ale záleží úplně,
    když už mně to vyjde, na čtenáři,
  • 00:10:02 jestli to bude chtít číst,
    nebo ne.
  • 00:10:05 Fakt je,
    že to byla tak základní událost,
  • 00:10:08 to, čemu ty říkáš holocaust,
    já nerad používám to slovo,
  • 00:10:13 židovská katastrofa
    byla tak základní událost
  • 00:10:15 v dějinách lidstva,
  • 00:10:17 jako povstání Spartaka,
  • 00:10:19 jako zmizení
    některých řeckých ostrovů,
  • 00:10:22 jako zmizení římský říše,
  • 00:10:24 jako zmizení Sovětskýho svazu,
  • 00:10:27 to bylo takový zemětřesení
    v lidský historii,
  • 00:10:31 že to prostě nemůžeš přejít.
  • 00:10:34 A literatura,
  • 00:10:36 která je citová paměť člověka,
  • 00:10:39 jenom zaznamenává ty otřesy.
  • 00:10:42 Já si totiž nemyslím,
  • 00:10:44 že ty nejlepší věci
    o židovský katastrofě
  • 00:10:47 byly napsaný.
  • 00:10:49 A kromě toho si myslím,
  • 00:10:51 že židovská otázka se stala,
    a je to skoro nepříjemný,
  • 00:10:55 protože Židi by byli radši,
    kdyby se o nich nemluvilo,
  • 00:10:58 tzn. kdyby se to třeba stalo
    jiný etnický skupině,
  • 00:11:02 a já osobně bych jim to nevyčítal,
    že o tom mluví,
  • 00:11:05 taky necítím žádnou vinu za to,
    že o tom mluvím,
  • 00:11:09 protože mě nic jinýho nezajímá.
  • 00:11:11 Mě prostě nic jinýho nezajímá.
  • 00:11:14 To je pro mě zkouška člověka
    tak základní
  • 00:11:17 a tak důležitá
    pro příštích 10 tisíc let,
  • 00:11:20 že kdybych psal o čemkoliv jiným,
  • 00:11:23 o panu Kohnovi-zedníkovi
    nebo panu Kohnovi-bankéři
  • 00:11:27 nebo panu Kohnovi-vynálezci,
  • 00:11:29 což je všechno chvályhodný
  • 00:11:32 a jsou spisovatelé,
    kteří o tom píšou,
  • 00:11:34 jako Philip Roth,
    ten píše o židovským narcisismu,
  • 00:11:38 o židovským bolestínství.
  • 00:11:40 Ale já píšu o katastrofě,
  • 00:11:42 protože nic jinýho mě nezajímá.
  • 00:11:47 -Nechejme ale to psaní.
    Vezměme každodenní koexistenci.
  • 00:11:51 Setkáváš se ve Spojených státech
    s lidmi,
  • 00:11:53 kteří dávají najevo,
    že jim Židé jdou na nervy?
  • 00:11:59 -Jestli ti jde na nervy
    pan Kohn,
  • 00:12:01 protože je strašně protivnej,
  • 00:12:03 tak na to máš veškerý právo,
  • 00:12:05 jako když je protivnej
    tvůj domovník pan Novák.
  • 00:12:09 Jestliže ovšem nemáš rád Čechy,
  • 00:12:11 zásadně, bezdůvodně,
  • 00:12:14 instinktivně, démonicky,
  • 00:12:17 tak s tebou něco není v pořádku
    a bylo by dobrý,
  • 00:12:19 kdyby sis dal svůj rozum
    do pořádku.
  • 00:12:22 -A setkáváš se s takovou
    démonickou záští
  • 00:12:25 vůči Židům v Americe?
  • 00:12:27 -U některých lidí se setkávám.
    Já osobně je nepotkávám,
  • 00:12:31 ale jistě existujou,
  • 00:12:33 protože se projevujou písemně,
  • 00:12:35 jsou mezi univerzitními profesory,
    kteří říkají,
  • 00:12:38 že k žádný židovský katastrofě
    nedošlo,
  • 00:12:41 že ani technicky není možný
    zabít 6 miliónů Židů za 4 roky,
  • 00:12:45 že si to všechno Židi vymysleli
  • 00:12:48 ve svém známém úsilí o světovládu
    a tak dále.
  • 00:12:54 Ale já se setkávám
    s něčím úplně opačným v Americe.
  • 00:12:59 Já poprvé v mým životě
  • 00:13:03 potkávám lidi ve svý třídě,
  • 00:13:06 kterým je mezi 20 a 28 lety,
  • 00:13:10 který vnitřně necítí
    žádnej etnickej rozpor
  • 00:13:16 nebo odpor vůči Italům,
    Polákům, Židům, Arabům.
  • 00:13:24 Jsou to skutečně lidi
    s demokratickým srdcem,
  • 00:13:27 produkty americký společnosti,
  • 00:13:30 která samozřejmě trpí
    mnoha a mnoha neduhy.
  • 00:13:35 Trpí kriminalitou
    a samozřejmě je tam rasismus.
  • 00:13:39 Je to společnost lidská,
    a proto trpí lidskými neduhy.
  • 00:13:42 Ale zároveň se tam vyvinulo něco,
    co tam nebylo.
  • 00:13:46 V 45. roce černoši,
    to byly výjimky,
  • 00:13:50 když černoši mohli bojovat
    za Spojený státy americký.
  • 00:13:55 Leteckej pluk černošskej
    musel být úplně izolovanej,
  • 00:13:59 protože by je nepřijali
    ti ostatní letci,
  • 00:14:02 a byly jednotky pozemní,
    který by nemohly být smíšený.
  • 00:14:07 Byly samostatný.
  • 00:14:09 V 45. roce jsi měl
    kluby sportovní,
  • 00:14:12 kde bylo Židům a černochům
    nepřístupno.
  • 00:14:15 V 45. roce.
  • 00:14:17 To není ještě tak dávná historie.
  • 00:14:19 V šestačtyřicátým,
    v sedmačtyřicátým.
  • 00:14:22 Ale od tý doby
    za prvé toto není.
  • 00:14:25 Ne že by nebyly kluby,
    kam se Žid nedostane.
  • 00:14:28 Ne proto, že mu to řeknou,
  • 00:14:30 ale protože stačí,
    když napíšeš do dotazníku,
  • 00:14:33 kdo jsi,
    a víc se tam nedostaneš.
  • 00:14:35 Já to zkrátím.
  • 00:14:37 Já mám lidi ve třídě,
    který jsou absolutně
  • 00:14:41 prostí rasismu.
    Bytostně.
  • 00:14:44 -Já jsem četl,
    že za posledního čtvrt století
  • 00:14:46 antisemitismus v Americe
    mírně poklesl,
  • 00:14:49 nicméně ve vrstvách černošských
    byl vždycky
  • 00:14:54 a je i teď při tom poklesu
    výraznější než u bělochů.
  • 00:14:58 -Nebyl vždycky,
    protože černoši a Židi
  • 00:15:02 se pokládali
    za přirozené spojence.
  • 00:15:04 Byli oba rasovou obětí.
  • 00:15:07 A je pravda,
    že Židi se vypracovali
  • 00:15:11 ze středu města do předměstí,
  • 00:15:13 z předměstí
    do ještě lepšího předměstí,
  • 00:15:16 zatímco černoši vytváří
    jádra měst,
  • 00:15:20 kde je veliká kriminalita.
  • 00:15:22 Bohužel černoši už nejsou
    tak prožidovští,
  • 00:15:25 jak byli,
  • 00:15:27 jako politická síla.
  • 00:15:30 -Cítí konkurenci?
  • 00:15:32 -Ne, cítí rasismus.
  • 00:15:34 Bohužel rasismus je choroba,
  • 00:15:36 která se nevyhýbá nikomu,
    samozřejmě ani Židům,
  • 00:15:41 ale ta americká společnost
    s rasismem bojuje,
  • 00:15:44 na určitých místech
    a v určitý době úspěšně,
  • 00:15:48 v určitý době ne tak úspěšně.
  • 00:15:52 Rasismus proti černochům je
  • 00:15:55 a bohužel největší procento
    kriminality je mezi černochy.
  • 00:16:01 Nejvíc lidí,
    který se zabíjí v Americe,
  • 00:16:02 jsou černoši.
    Černoši zabíjející a černochy.
  • 00:16:08 Židi se prostě od nich odsunuli
  • 00:16:11 jako směrem k lepší existenci,
  • 00:16:14 což černochům
    jako politický síly nevyhovuje.
  • 00:16:20 To neznamená,
    že každej černoch je rasista.
  • 00:16:23 Já znám černochy,
    s kterýma můžu kamarádit,
  • 00:16:26 filmaře, spisovatele,
  • 00:16:28 v těch není ani stín rasismu.
  • 00:16:34 To jsou starý choroby lidstva,
    o čem ty mluvíš.
  • 00:16:40 -Pro tuto vzájemnou rasovou zášť
    jsou možná 2 vysvětlení.
  • 00:16:45 Buď jsou to sociální podmínky,
    ve kterých někdo,
  • 00:16:50 kdo je na tom hodně špatně,
    cítí,
  • 00:16:52 že druhý by ho mohl ohrozit
    na pracovním trhu,
  • 00:16:55 na trhu příležitostí apod.,
  • 00:16:58 anebo je to nějaký rozpor,
    skrytý, vnitřní,
  • 00:17:03 který zdůrazňuje odlišnost
  • 00:17:07 a dělá tu odlišnost
    nepřijatelnou pro ostatní.
  • 00:17:13 Ke kterému z těch vysvětlení
    by ses klonil?
  • 00:17:16 -Já tomu nerozumím,
    aby ti řekl pravdu,
  • 00:17:19 protože srdce mně říká,
    že černoši a Židi
  • 00:17:22 by měli jít ruku v ruce.
  • 00:17:24 -Nejdou.
    -Ne všichni nejdou.
  • 00:17:27 Vím, že se schází
  • 00:17:31 političtí vedoucí
    černochů a Židů
  • 00:17:36 a že mluví o tom,
  • 00:17:39 že jsou přirození spojenci
    v zápase o demokracii.
  • 00:17:43 Že černochy zachrání
    samozřejmě demokracie,
  • 00:17:45 a ne nějakej pomíjivej triumf
    rasovej,
  • 00:17:50 nějakýho rasovýho sporu.
  • 00:17:52 Já vím,
    že se strašlivě snažej,
  • 00:17:56 aby nedocházelo ke konfliktům.
    A dochází.
  • 00:17:59 Černoši zabili v New Yorku
  • 00:18:01 nějakýho ortodoxního,
    pobožnýho Žida,
  • 00:18:04 ti Židi se vydali do ulic,
  • 00:18:06 ztřískali tam celou řadu čenochů
  • 00:18:09 a černoši zase zapálili
    nějaký židovský benzínový pumpy
  • 00:18:13 a Židi zase zapálili
    černošský pumpy.
  • 00:18:16 Ale to nikam nevede.
  • 00:18:18 Existuje to.
    Pro mě je to zdrcující,
  • 00:18:22 já žasnu, že to existuje
    skoro 50 let po válce,
  • 00:18:28 ale existuje to.
  • 00:18:33 -Přece jenom k té odlišnosti
    zvyků, kultury
  • 00:18:37 včetně náboženství.
  • 00:18:40 Možná už dnes nehraje
    tak velkou roli
  • 00:18:43 sama víra židovská v tom,
  • 00:18:47 jak by se budily antipatie,
  • 00:18:51 ale možná způsob života,
  • 00:18:53 určité dodržování
    tradičních zvyků,
  • 00:18:58 tradičních hodnot,
  • 00:19:00 jisté vyčleňování se z historie
  • 00:19:03 jako národ v diaspoře,
    který zachovává svou kontinuitu,
  • 00:19:09 přispívá k tomu,
  • 00:19:11 že jsou vnímáni
    jako prvek cizinecký.
  • 00:19:15 V těch očích,
    které to tak vidět potřebují.
  • 00:19:20 -Záleží na tom,
    kým jsou tak vnímáni.
  • 00:19:23 Já bych dal příklad.
    Protože já nejsem žádný vědec.
  • 00:19:26 A my se motáme pořád
    jako kočka kolem horký kaše.
  • 00:19:32 Já byl pozvanej nedávno
    na konferenci psychiatrů,
  • 00:19:35 byl to světovej kongres,
  • 00:19:37 a oni tam chtěli mít spisovatele.
  • 00:19:40 Téma bylo Antisemitismus.
    Kde se to bere?
  • 00:19:44 Ti psychiatři na to šli vědecky.
  • 00:19:47 Zkoumali náboženství,
  • 00:19:49 etnický rozdíly,
    kulturní rozdíly,
  • 00:19:54 zkoumali prostě,
    co se dá vědecky zkoumat,
  • 00:19:57 ale chtěli tam autora,
    od kterýho zase nechtěli nic,
  • 00:20:02 než aby řekl, jak to cítí.
  • 00:20:05 Já jsem samozřejmě měl
    skoro trému mluvit k těm lidem,
  • 00:20:10 protože to byli samí
    Zikmundi Freudové.
  • 00:20:12 Oni ale chtěli slyšet,
    co si myslí člověk,
  • 00:20:16 kterej jenom cítí ve vzduchu
    neviditelný vlny, nálady atd.
  • 00:20:23 Já jsem jim říkal můj dojem,
  • 00:20:26 že já zase nejsem
    tak velikej Žid,
  • 00:20:29 ale společnost mi to připomene,
    že jsem Žid.
  • 00:20:33 Můj tatínek mě vychovával
    velice česky,
  • 00:20:36 vůbec neměl zájem,
    abych chodil na náboženství,
  • 00:20:39 což měla moje maminka.
  • 00:20:41 A najednou mně bylo 12
    a měl jsem krásný český dětství.
  • 00:20:45 V českých ulicích,
    s českýma klukama.
  • 00:20:51 Samozřejmě mě nenapadlo nic,
    co by to mohlo vykolejit.
  • 00:20:56 Najednou mně bylo 12,
    přišel Hitler a připomenul mně,
  • 00:20:59 že jsem úplně jinej
    než moji čeští kamarádi.
  • 00:21:02 Ačkoliv jsem byl úplně stejnej.
  • 00:21:04 Prošel jsem dobou,
  • 00:21:09 která eliminovala
    z 8 miliónů lidí 6.
  • 00:21:14 Jeden z nich byl můj tatínek.
  • 00:21:16 Samozřejmě to na mě zanechalo
    stopy
  • 00:21:19 a věděl jsem,
    jestli já si přiznám,
  • 00:21:21 že jsem Žid, nebo ne,
  • 00:21:23 na tom vůbec nezáleží.
  • 00:21:26 Ale potom nastala nádherná doba.
    45. rok.
  • 00:21:31 Veškerý přísliby, naděje,
  • 00:21:33 všechno,
    o čem jsme snili v tom lágru.
  • 00:21:36 Vrátil jsem se do Prahy,
  • 00:21:38 nejkrásnějšího města na světě.
    Pro mě.
  • 00:21:41 Stejskalo se mi po tom 3 roky.
  • 00:21:43 Vůbec jsem nevěřil,
    že se tam někdy vrátím.
  • 00:21:45 Najednou jsem se vrátil,
    vůbec to nebylo rozbitý.
  • 00:21:49 Národní výbor mně dal byt,
  • 00:21:51 Karlova univerzita
    mně dovolila studovat atd.
  • 00:21:56 Všechno fičelo dobře,
  • 00:21:59 a kdybys mně řekl,
    že budu emigrovat,
  • 00:22:01 tak jsem se ti vysmál.
  • 00:22:03 A přišel 68. rok
    a kde jsem byl?
  • 00:22:05 Ve Spojených státech amerických
    na druhým konci světa
  • 00:22:10 a co jsem slyšel v poučení
  • 00:22:14 Komunistický strany
    Československa,
  • 00:22:16 že nejnebezpečnější nepřátelé
    socialismu
  • 00:22:19 a zářivých zítřků
    pro český lid
  • 00:22:22 byli Židi, Goldstücker
  • 00:22:26 a hned potom jsem to byl já,
    ačkoliv v politice nejsem.
  • 00:22:31 V tý Americe jsem si uvědomil,
    že jsou síly,
  • 00:22:34 který já sice pokládám za mýtický
    a osudový tak,
  • 00:22:40 že já ani na ně nedosáhnu,
  • 00:22:43 a vysmíval jsem se jim,
  • 00:22:46 ale výsledek toho byl,
  • 00:22:47 že jako každá generace Židů
  • 00:22:50 jsem prošel pogromem,
    katastrofou
  • 00:22:53 a skončil jsem někde úplně jinde,
    než jsem se narodil.
  • 00:22:57 -A čím jsi těm lidem,
    kteří tě pozvali,
  • 00:22:59 vysvětlil ten antisemitismus,
    který ti tohle připravil?
  • 00:23:02 -Je to osobní vysvětlení.
  • 00:23:04 Já myslím,
    že je to primitivní instinkt
  • 00:23:07 primitivního člověka,
  • 00:23:10 což neznamená,
    že nemůže být vysoké inteligence.
  • 00:23:14 Protože ten instinkt sedí
    někde tak hluboko v lidským mozku
  • 00:23:19 jako neviditelná vzpomínka na to,
  • 00:23:21 kdy jsme byli ryby, ještěrky
    nebo sloni,
  • 00:23:24 já nevím, co jsme byli,
    než jsme se vyvinuli v člověka,
  • 00:23:26 než jsme se dostali k opicím.
  • 00:23:30 A ten primitivní člověk
    si vyřizoval
  • 00:23:33 veškerý svý konflikty tím,
    že tě zabil.
  • 00:23:39 Když ten primitivní člověk
    před miliónem let
  • 00:23:43 měl konflikt s druhým,
  • 00:23:45 tak ho praštil kamenem
    nebo kyjem.
  • 00:23:47 Čili buď ho zabil,
    nebo byl zabit.
  • 00:23:50 To je základní vlastnost člověka.
    Zabíjení.
  • 00:23:55 Teď přišli Židi
    před 2 tisíci lety.
  • 00:23:59 Ne sami.
    Kdyby nepřišli Židi,
  • 00:24:02 bylo to ve vzduchu,
    přišli by Řekové nebo Asyřani
  • 00:24:06 a řekli,
    že existuje jeden Bůh
  • 00:24:10 a že dal člověku
    zákony mravnosti,
  • 00:24:15 podle kterých se musí
    chovat jako člověk,
  • 00:24:17 ne jako zvíře,
  • 00:24:19 a že ten hlavní ze zákazů
    je zabíjet.
  • 00:24:22 A to dodnes lidem vadí.
  • 00:24:26 Ten antisemitismus,
  • 00:24:28 ačkoliv je tolik moudrých lidí
    na světě,
  • 00:24:31 nemá žádnou definici.
  • 00:24:34 Neexistuje vědec,
    kterej řekne:
  • 00:24:36 Antisemitismus jest:
  • 00:24:39 A následují 3 věty vysvětlení.
  • 00:24:41 Je to asi tak pomíjivý
    a nedotknutelný
  • 00:24:46 a nezbadatelný jako láska.
  • 00:24:48 Můžeš říct:
    Láska jest...
  • 00:24:51 Ale nikdo ti to nevysvětlí.
    Cejtíš to.
  • 00:24:54 A tak je to s antisemitismem.
  • 00:24:56 -Dobře. Ale čím ohrožovali Židé
    Hitlera a Německo?
  • 00:24:59 Jakým konfliktem,
    který on musel odvrátit?
  • 00:25:05 -Židi samozřejmě neohrožovali
    ani Luthera.
  • 00:25:08 To nechoď až k Hitlerovi,
    jdi k Lutherovi.
  • 00:25:12 Luther pokládal Židy
    za úžasný lidi,
  • 00:25:15 kteří přinesli bibli,
    a tvrdil,
  • 00:25:20 že největší pokrok křesťanství
    bude,
  • 00:25:24 až obrátí Židy
    na křesťanskou víru.
  • 00:25:28 Teprve když zjistil
    po celoživotním úsilí,
  • 00:25:32 že to není možný,
  • 00:25:34 tak proklel Židy
  • 00:25:36 a prohlásil je za podobný ďáblu
  • 00:25:39 a byl první, kterej řekl,
  • 00:25:43 že se musí vyhubit.
  • 00:25:45 Teprve pak se toho ujal Hitler.
  • 00:25:49 Samozřejmě že Židi
    nemohli udělat nic Německu,
  • 00:25:52 který mělo 60 miliónů lidí.
  • 00:25:54 Židů bylo jen 600 tisíc.
  • 00:25:56 A z toho byli Židi,
    který byli tak asimilovaní,
  • 00:26:00 který měli
    tak německou ctižádost,
  • 00:26:02 že ztráceli ruce, oči,
    životy za Německo.
  • 00:26:06 -Takže to byl konflikt domnělý,
    vyprovokovaný.
  • 00:26:09 Ne vyprovokovaný, prostě údajný.
    Jako záminka.
  • 00:26:13 -Podívej se.
    Já myslím,
  • 00:26:15 že Hitler byl ze začátku
    proti Čechům víc než proti Židům.
  • 00:26:19 Ale když zjistil,
  • 00:26:21 že s tím žádný politický štěstí
    neudělá v Německu,
  • 00:26:25 když zjistil,
    že být proti Židům
  • 00:26:28 je stará, tradiční,
    osvědčená cesta,
  • 00:26:33 prostředek, jak omámit masy,
    protože to lidi rádi slyšeli,
  • 00:26:39 tak jako lidi slyšeli rádi
    o exorcismu, o satanovi,
  • 00:26:44 že může zaútočit na nejnižší pudy
    nejširších vrstev,
  • 00:26:49 tak prostě přešel
    na antisemitismus.
  • 00:26:56 A ten antisemitismus,
  • 00:26:58 protože Němci mají
    vynikající schopnosti,
  • 00:27:01 tak to byl nejlépe organizovaný
    antisemitismus,
  • 00:27:06 vědecky organizovaný,
  • 00:27:09 kterej zahrnul veškerý území,
  • 00:27:11 a když okupovali Evropu,
    tak to byla katastrofa.
  • 00:27:15 -Teď mají Židé konečně svůj stát
    od konce 40. let,
  • 00:27:19 který musejí bránit za tu cenu,
    že zabíjejí.
  • 00:27:24 -Podívej se.
    Já jsem ti vyprávěl příběh.
  • 00:27:29 Já mám studenta,
    kterej je Palestinec.
  • 00:27:32 Palestinec ke mně přišel
    a říkal mi:
  • 00:27:36 Ty seš spisovatel,
    tak mi vysvětli jednu věc.
  • 00:27:41 Já jsem se narodil v Palestině.
  • 00:27:44 To je moje země
    a mě z ní vyhnali Židi.
  • 00:27:52 Je to správný,
    nebo to správný není?
  • 00:27:56 Já jsem mu řekl:
  • 00:27:57 Vyhnat někoho z jeho země,
    je nesprávný.
  • 00:28:01 A já už jsem byl
    několikrát vyhnanej ze svý země.
  • 00:28:04 Nejdřív mě vyhnal Hitler,
    pak mě vyhnal Brežněv.
  • 00:28:08 Takže já vím,
    že je to nesprávný.
  • 00:28:12 Ale teď ti něco řeknu,
    co jsem řekl tomu Palestinci.
  • 00:28:16 Moje životní zkušenost je,
  • 00:28:19 že mě vyženou a zabijou.
  • 00:28:22 A jestliže dochází ke konfliktu,
  • 00:28:26 že buď zabijou mě a moji rodinu,
  • 00:28:31 nebo tebe a tvou rodinu,
  • 00:28:33 tak já ti musím poctivě říct,
  • 00:28:34 že jsem na straně svý rodiny.
  • 00:28:37 Jestliže ten konflikt
    je tak tragickej,
  • 00:28:40 že neexistuje smíření,
  • 00:28:41 tak já jsem na straně svý rodiny.
  • 00:28:44 Nechci, aby zabili mou rodinu,
  • 00:28:46 a udělám všechno,
  • 00:28:48 aby moje rodina nebyla zabita,
  • 00:28:50 i kdyby to znamenalo
    zabít tvou rodinu.
  • 00:28:52 -A to potom není otázka
    práva nebo bezpráví,
  • 00:28:55 nýbrž menšího zla.
  • 00:28:58 -Já nevím, co to je,
    ale je to moje životní zkušenost.
  • 00:29:02 Pro mě to není
    ani trošku teorie.
  • 00:29:05 -Je to ale život v pekle,
  • 00:29:06 kde život jedné rodiny
    závisí na neživotě druhé rodiny.
  • 00:29:10 -Já si přeju jinej svět
    než svět,
  • 00:29:13 kterej mě staví před volbu
    zabít, nebo nechat se zabít.
  • 00:29:17 Ale po zkušenosti,
    kterou já mám,
  • 00:29:20 se nedám zabít,
    nedám zabít svý děti,
  • 00:29:23 i kdyby to znamenalo
    zabít ty druhý.
  • 00:29:26 Já jsem ten svět nestvořil.
    Já jsem se do něj narodil.
  • 00:29:29 Já dělám všecko,
    aby byl svět jinej.
  • 00:29:33 Vo tom píšu.
  • 00:29:35 Ale nemůžu být takovej pokrytec
  • 00:29:39 a nemůžu předstírat
    takovou licoměrnost,
  • 00:29:43 že se z toho dá uniknout jinak.
  • 00:29:47 Ty mluvíš o Izraeli.
  • 00:29:48 Ty jsi chtěl něco říct.
  • 00:29:51 -Já jsem chtěl říct,
    že tady dělám schválně
  • 00:29:54 advokáta ďáblovi,
    abych uvedl námitky,
  • 00:29:58 které nejsou tak vzácné.
  • 00:30:01 Dovol mi jednu otázku.
  • 00:30:04 Tím, že se Židé soustředili
    na území dnešního Izraele,
  • 00:30:09 si vlastně způsobili
    značně velké potíže.
  • 00:30:14 Nebyli by na tom líp,
    kdyby o toto území
  • 00:30:17 nemuseli ještě po 45 letech
    pořád bojovat?
  • 00:30:23 Kdyby žili někde jinde?
  • 00:30:27 -Počkej, tvá otázka má 2 části.
    Jednak se ptáš,
  • 00:30:30 jestli by na tom byli,
    nebo nebyli líp,
  • 00:30:33 kdyby nebyli na tom území.
    To je jedna otázka.
  • 00:30:36 Nebyli, protože tím...
  • 00:30:40 Podívej se. Já třeba mám rád
    řeky, sníh, lesy.
  • 00:30:43 Nemám tak rád kaktus a pouště.
  • 00:30:46 Ale jsem šťastnej,
    bytostně šťastnej,
  • 00:30:50 že existuje Izrael.
  • 00:30:52 Že má armádu,
    která je schopná se bránit.
  • 00:30:56 A v tom okamžiku, kdy vím,
    že ta armáda existuje,
  • 00:31:00 kdekoli jsem,
    se cítím o něco bezpečněji
  • 00:31:03 na základě mých zkušeností.
  • 00:31:06 Druhá otázka,
    kterou jsi dal, je,
  • 00:31:10 jestli by neměli být jinde.
  • 00:31:13 Proč zahynulo
    evropský židovstvo?
  • 00:31:16 Protože to bylo 8 miliónů
    roztroušených, neorganizovaných,
  • 00:31:22 závislých jednotlivců
    a rodin a malých skupin,
  • 00:31:28 který neměli armádu,
    který neměli území,
  • 00:31:31 který neměli o koho se opřít.
  • 00:31:34 Ne, musím odpovědět,
    bylo by to horší.
  • 00:31:38 -Nemáš někdy obavu,
    že na tak malém území,
  • 00:31:41 které představuje
    asi šestinu České republiky,
  • 00:31:45 je možné způsobit
    tak obrovský válečný pohrom,
  • 00:31:49 že takový stát
    je vlastně strašně zranitelný?
  • 00:31:55 -Zase ti musím říct jednu věc.
  • 00:32:01 Z tvý otázky kouká
    nebo vychází jiná otázka.
  • 00:32:06 Jesli taková mrňavá zemička,
  • 00:32:09 která je šestina český země,
  • 00:32:12 jestli má právo uvádět svět
    do nebezpečí,
  • 00:32:15 když každá atomová válka
    zničí svět.
  • 00:32:19 -Nemyslel jsem uvádět svět
    do nebezpečí.
  • 00:32:22 Chtěl jsem ukázat na to,
    že žije ve velkém nebezpečí,
  • 00:32:25 protože několik raket
    tu malou zemi může snadno zničit.
  • 00:32:28 -Ta země má 100 atomových bomb.
  • 00:32:32 Každej arabskej stát
    si rozmyslí tu zemi napadnout,
  • 00:32:37 protože by to znamenalo...
  • 00:32:39 I kdyby to mělo znamenat
    konec světa.
  • 00:32:42 Svět nechal zahynout
    6 miliónů lidí.
  • 00:32:46 Svět by nechal zahynout
    celej židovskej národ
  • 00:32:51 stejně jako svět nechá zahynout
    muslimy.
  • 00:32:55 To je prostě přijato
    podvědomě světem,
  • 00:33:00 tudíž lidi,
  • 00:33:03 který naráží
    jenom na lhostejnost světa,
  • 00:33:08 se nebudou dívat s lítostí,
    že když zahynou,
  • 00:33:11 zahyne celej svět.
  • 00:33:14 Já vím. Je to hrozný,
    ale je to tak.
  • 00:33:16 -Jaká je v této hrůze naděje,
  • 00:33:18 že mírová jednání
    na Středním východě
  • 00:33:20 někdy situaci stabilizují?
  • 00:33:23 -Zatímco arabský země
    vyhrožujou zničením Izraele,
  • 00:33:27 Izrael nevyhrožuje nikomu ničím.
  • 00:33:30 To je ta naděje.
  • 00:33:32 Že Izrael musí být tak silnej,
  • 00:33:34 protože je to demokratická země,
    která nikdy nezaútočí,
  • 00:33:39 aniž by byla sama ohrožena,
    na nikoho.
  • 00:33:43 V roce 1967 napadl Izrael Egypt,
    Sýrii a Jordánsko,
  • 00:33:47 protože oni napadli je.
  • 00:33:49 Oni jim zavřeli úžiny,
  • 00:33:51 oni je prostě tak škrtili,
  • 00:33:53 že to museli udělat.
  • 00:33:55 Jinak Izrael
    nikdy nikoho nenapadl.
  • 00:33:58 Napadl Libanon, protože tam byla
    palestinská armáda,
  • 00:34:01 která ničila Izrael
    a vyhlásila,
  • 00:34:04 že jejím cílem
    je zničení Izraele.
  • 00:34:07 Čili naděje je v silným Izraeli
    spojeným s Amerikou,
  • 00:34:11 jako se silnou zemí,
  • 00:34:14 protože tyhle země
    nikoho neohrožujou.
  • 00:34:17 -To jest v nějaké
    vzdálenější dohodě,
  • 00:34:21 která musí být v každém případě
    podepřena silou, hrozbou?
  • 00:34:25 -Já nevím.
    Ty se ptáš mě,
  • 00:34:28 ale já nejsem ani politik,
    ani stratég.
  • 00:34:31 Já jenom se ti snažím odpovědět,
    co cejtím.
  • 00:34:36 -Jak myslíš, že to někdy dopadne
    na Středním východě?
  • 00:34:39 -Já si myslím,
    že to dopadne dobře.
  • 00:34:41 -To bude znamenat jak?
  • 00:34:43 -Tak jako se narovnal
    Izrael s Egyptem.
  • 00:34:46 Já jsem do toho Egypta jel,
    byl jsem na Nilu
  • 00:34:49 a věděli,
    že jsem přijel z Izraele.
  • 00:34:54 Maminky mi podávaly
    svý arabský děťátka,
  • 00:34:57 abych si je pochoval,
  • 00:35:00 byli ohromně přátelští.
  • 00:35:02 Já nechápu,
  • 00:35:04 proč by i jiní Arabové
    nemohli být přátelští?
  • 00:35:06 Proč by Jordánci
    nebyli stejně přátelští?
  • 00:35:09 Nebo Syrové.
  • 00:35:10 Je to otázka budoucnosti,
    ale je to možný.
  • 00:35:13 Bohužel Izrael
    musí být tak silnej,
  • 00:35:15 protože oni by ho zničili.
  • 00:35:17 Zatímco oni vědí,
    že Izrael na ně nezaútočí.
  • 00:35:20 Je to otázka nacionalismu
    a demokracie.
  • 00:35:25 Já věřím,
    že demokracie je na vzestupu.
  • 00:35:28 Že jednou většina zemí
    bude demokratických.
  • 00:35:31 Tak v demokracii je naděje.
    Pro mě.
  • 00:35:36 Ale ty se se mnou pořád bavíš,
    jako kdybych byl nějakej politik
  • 00:35:38 nebo vojenskej stratég.
  • 00:35:41 Já jsem jenom autor,
    kterej píše,
  • 00:35:43 a všechno, co já vím,
    dávám do svých povídek.
  • 00:35:48 -I mezi Židy,
    kteří žijí v Americe,
  • 00:35:50 jsou různé postoje k Izraeli.
    Je to tak?
  • 00:35:55 Některé zdrženlivější,
    některé přejícnější.
  • 00:35:59 -Čím to?
    -Protože Židi jsou jako Češi.
  • 00:36:02 Nebo jako Američani.
    Nebo jako Francouzi.
  • 00:36:05 To je legenda,
    že Židi jsou jednolitej celek,
  • 00:36:09 kde jeden stojí za druhým.
  • 00:36:11 Samozřejmě že ne.
  • 00:36:13 Jsou Židi,
    kteří pokládají Izrael
  • 00:36:16 za ten největší hřích,
  • 00:36:20 protože mesiáš
    má zachránit židovstvo,
  • 00:36:22 ne nějakej stát světskej,
  • 00:36:24 jako Izrael s vládou
    a s hádavým parlamentem.
  • 00:36:28 Potom jsou Židi,
    který věří,
  • 00:36:32 že nejlepší je asimilace,
    ačkoli...
  • 00:36:36 Třeba na tom i něco je.
  • 00:36:40 Říkají,
    že když zničí Arabové Izrael,
  • 00:36:42 tak aspoň budou Židi žít
    v Americe nebo v Rusku.
  • 00:36:47 -Ty se považuješ
    za asimilovaného nebo ne?
  • 00:36:50 -Já se považuju za českýho Žida
    z Prahy,
  • 00:36:54 mám s tím dost problémů
  • 00:36:56 a snažím se k tomu přistupovat,
  • 00:36:59 abych z toho měl
    co nejmíň problémů.
  • 00:37:02 Ono je mi to totiž jedno.
  • 00:37:05 Já jsem, co jsem, dovnitř,
  • 00:37:08 ale kromě toho jsem ještě něco,
    za co mě pokládají ti druhý.
  • 00:37:12 A teď to má zase tisíc kategorií.
  • 00:37:15 Něco je mi úplně jedno,
    za co mě pokládají ti druhý,
  • 00:37:19 a na něčem mi strašně záleží.
  • 00:37:22 -Na čem?
    -Záleží mi na tom,
  • 00:37:24 abych byl pokládán
    za slušnýho člověka,
  • 00:37:27 slušnost je pro mě
    kategorie číslo 1,
  • 00:37:30 za spravedlivýho člověka
  • 00:37:32 a za čestnýho člověka.
  • 00:37:34 Na tom mně strašně záleží
    u lidí,
  • 00:37:36 na kterých mně záleží.
  • 00:37:37 Ale samozřejmě že to nemůžu
    u všech vyhrát
  • 00:37:40 a v tom případě je mi jedno,
  • 00:37:42 jestli jsem Žid,
    jestli jsem Čech nebo Američan.
  • 00:37:46 To je mi úplně jedno.
    Já chci být člověk.
  • 00:37:49 A já ti řeknu,
    já s tím nemám problémy.
  • 00:37:51 Tak ty jenom s tím máš problémy,
    protože se mě ptáš.
  • 00:37:54 Já s tím problémy nemám.
  • 00:37:56 Jsem českej Žid v Americe.
  • 00:37:58 Proč se mám kategorizovat
    do nějaký škatule,
  • 00:38:02 když já se do žádný škatule
    nevejdu
  • 00:38:04 a když mě ani v žádný škatulce
    nechtějí.
  • 00:38:08 Protože když se dám
    do tý český škatulky,
  • 00:38:10 tak mi řeknou, že jsem Žid,
  • 00:38:12 a když se dám
    do židovský škatulky,
  • 00:38:14 tak mi řeknou,
    že jsem Čech,
  • 00:38:16 a když se dám do obou škatulek,
  • 00:38:18 tak mně řeknou,
    že jsem Američan.
  • 00:38:19 Vždyť mně je to úplně jedno.
  • 00:38:22 -My bychom tě tady chtěli.
    Ty zůstáváš ve Washingtonu.
  • 00:38:24 -Já zůstávám ve Washingtonu,
  • 00:38:26 protože mě tam vyhnal Brežněv
    na 23 let,
  • 00:38:29 což není velká legrace,
  • 00:38:31 ale není to taky
    žádná katastrofa.
  • 00:38:34 Já myslím,
    že svět je jenom jeden.
  • 00:38:36 Já s nikým nejsem tak propojenej
    jako se zemí českou.
  • 00:38:40 S kulturou českou.
    S jazykem českým.
  • 00:38:44 -Doufám, že důkazem toho
    je i tento náš rozhovor,
  • 00:38:48 ve kterém jsem tě chtěl
    provokovat.
  • 00:38:51 -To se ti podařilo.
    -Ne přesvědčovat.
  • 00:38:53 Arnošte, já ti přeju,
    aby ses dožil 121 let.
  • 00:38:58 -To už si sám nepřeju,
    ale nebylo by to špatný.
  • 00:39:02 -Je taková židovská anekdota
    o malém chlapci,
  • 00:39:06 kterého potká
    vousatý děd a říká mu:
  • 00:39:10 Ty seš šikovnej chlapec.
  • 00:39:12 Já bych ti přál,
    aby ses dožil 121 let.
  • 00:39:15 Chlapec přijde domů
    a říká tatínkovi udiveně:
  • 00:39:18 Co to bylo?
  • 00:39:19 A tatínek mu říká:
    To se tak mezi Židy říká.
  • 00:39:22 Dožij se 120 let,
  • 00:39:24 protože Mojžíš
    se podle Starého zákona
  • 00:39:26 dožil v plné síle 120 let.
  • 00:39:31 Chlapeček říká:
    Ale ten dědeček mi přál,
  • 00:39:34 abych se dožil 121 let.
    Proč?
  • 00:39:37 A ten tatínek říká:
    Asi nechtěl,
  • 00:39:40 abys umřel tak náhle.
  • 00:39:43 -To není špatný.
  • 00:39:44 Skryté titulky: I. Marečková
    Česká televize 2014
  • 00:39:47 .

Související