iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 5. 2003
22:30 na ČT2

1 2 3 4 5

46 hlasů
39846
zhlédnutí

Po Karlově mostě s prof. Františkem Dvořákem

Zastavení závěrečné

12 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Po Karlově mostě s prof. Františkem Dvořákem

  • 00:00:31 Dobrý den.
  • 00:00:32 Procházku po Karlově mostě
    uzavíráme před sousoším
  • 00:00:36 sv. Cyrila a Metoděje.
  • 00:00:41 Je to jediné dílo 20. stol.,
    které doplňuje
  • 00:00:44 staré barokní klasiky.
  • 00:00:48 Socha sem byla umístěna v r. 1928
    k 10letému výročí republiky
  • 00:00:55 na místě jezuitského patrona,
    zakladatele řádu
  • 00:01:01 Tovaryšstva Ježíšova
    sv. Ignáce z Loyoly.
  • 00:01:08 Jak víme, v r. 1890 toto sousoší
    spadlo do vody
  • 00:01:14 při obrovské povodni,
    která strhla 3 střední oblouky.
  • 00:01:19 Bylo částečně vytaženo
    hned ve stejném roce.
  • 00:01:23 A další fragmenty v r. 1904
    vytáhl sochař Čeněk Vosmík.
  • 00:01:29 A zrekonstruoval je do stavu,
    jak je vidíme dnes
  • 00:01:33 v lapidáriu Národního muzea.
  • 00:01:51 Ale vracíme se k pohledu
    na toto dílo sochaře Karla Dvořáka,
  • 00:01:58 profesora Vysoké školy umělecko-
    průmyslové.
  • 00:02:03 Byl odchovancem Myslbeka.
  • 00:02:07 Zemřel poměrně mladý
    ve svých 57 letech na leukémii.
  • 00:02:12 Byl to sochař nesmírné aktivity.
  • 00:02:17 Pokládám za veliké štěstí,
    že jsem ho mohl sledovat při práci,
  • 00:02:22 ačkoliv vůbec nejsme příbuzní.
  • 00:02:25 Jenom jako student dějin umění
    jsem se prostřednictvím
  • 00:02:28 žáků Karla Dvořáka dostal
    do jeho ateliéru.
  • 00:02:32 Zde jsem ho viděl portrétovat
    nějakého mně zcela neznámého muže.
  • 00:02:37 Bylo to hned v prvních
    poválečných letech.
  • 00:02:39 Byla to zřejmě soukromá objednávka.
  • 00:02:42 V životě jsem neviděl člověka
    s takovou pohyblivostí prstů.
  • 00:02:47 Jeho prsty pracovaly
    nesmírně rychle
  • 00:02:51 a hned všechno definitivně.
  • 00:02:54 Měl jsem dojem, že tvar mu roste
    pod prsty tak rychle,
  • 00:02:58 jako když vytlačujete pastu z tuby.
  • 00:03:02 Prsty jely a okamžitě všechno
    definitivní i s detaily.
  • 00:03:07 Ta figura rostla nesmírně rychle.
  • 00:03:10 Obličej a všechno
    bylo okamžitě dořešené.
  • 00:03:14 A tím si právě vysvětlíme
    jeho giganticky rozsáhlou tvorbu.
  • 00:03:19 Připomínám, že je autorem
    jezdeckého pomníku
  • 00:03:22 Jana Žižky z Trocnova,
    určeného pro České Budějovice.
  • 00:03:29 A co je pro nás nejvýznamnější,
    je autorem pomníku padlých
  • 00:03:33 objednaného pro slavný
    pařížský hřbitov Péra La Chaise.
  • 00:03:40 Je to v podstatě asi nejvýznamnější
    české dílo nové doby
  • 00:03:45 uchované ve Francii.
  • 00:03:48 A 1/3 z této kompozice,
    která představuje 3 figury
  • 00:03:54 symbolizující oběti 1. světové
    války...
  • 00:03:58 Jedna z těch figur byla umístěna
    před Hrádek, čili před muzeum
  • 00:04:02 v Kutné Hoře.
  • 00:04:05 Je to tedy odlitek kompozice,
    určené pro Paříž.
  • 00:04:11 Dovedeme si jistě představit
    pocit odpovědnosti autora,
  • 00:04:15 když jeho práce měla zde soutěžit
    a být v konfrontaci
  • 00:04:20 s největšími klasiky
    středoevropského baroka.
  • 00:04:25 Když je v jedné linii
    s Brokoffem a Braunem
  • 00:04:28 a dalšími koryfeji
    českého barokního sochařství.
  • 00:04:34 Všimněte si, že kompozice odpovídá
    klasickému pojetí
  • 00:04:39 prostoru v plastice.
  • 00:04:42 Ale co moderní doba necítila,
    není to tedy záležitost
  • 00:04:46 přímo sochaře, ale vůbec 20. stol.,
    necítila sepjetí plastiky
  • 00:04:52 s podstavcem.
  • 00:04:56 Všichni klasikové minulosti
    řešili podstavec
  • 00:05:00 jako úkol architektonický.
  • 00:05:03 Tady tato socha roste
    ze zcela neurčité hmoty,
  • 00:05:07 která nemá žádný plastický tvar.
  • 00:05:11 To je pouze hmotná pomůcka
    k umístění figur
  • 00:05:16 do architektonického půdorysu.
    Ale nic víc.
  • 00:05:22 Takže po této stránce je socha
    také velkým poučením,
  • 00:05:26 že 20. stol. nemělo
    už tu vybavenost tvůrčí,
  • 00:05:31 jako to bylo zcela samozřejmé
    u klasiků doby baroka.
  • 00:05:38 Pozoruhodné při tom všem je,
    a je to zase charakteristické
  • 00:05:42 pro novou dobu,
    že je to jediná socha,
  • 00:05:45 která byla pořízena
    za státní peníze.
  • 00:05:49 Všechny ostatní sochy
    na Karlově mostě
  • 00:05:52 vyšly z iniciativy soukromé.
    Instituce se přímo předháněly.
  • 00:05:58 Univerzita s církevními řády,
    jednotlivci,
  • 00:06:03 významné osobnosti veřejného života
    se zúčastnily
  • 00:06:08 tohoto gigantického díla.
  • 00:06:11 A teprve ve 20. stol.
    byl zainteresován stát.
  • 00:06:17 K historickému celku
    kamenného mostu v Praze
  • 00:06:20 patří i legendární brada zvaná
    "Bradáč".
  • 00:06:27 Jistě ji všichni znáte
    za Starých pověstí českých
  • 00:06:29 Aloise Jiráska.
  • 00:06:32 Byla několikrát přemístěna,
    což svědčí o tom,
  • 00:06:35 že to byl objekt pozoruhodný
    a možná i památeční.
  • 00:06:42 Je sice známo,
    že podle výšky hladiny se určovala
  • 00:06:47 míra zatopenosti Prahy.
  • 00:06:50 Že když se voda dostala
    nad hlavu nebo i pod vousy,
  • 00:06:54 tak už se větřilo,
    co Prahu očekává.
  • 00:07:00 Hovoří se o tom, že je to socha
    převzatá z Juditina mostu.
  • 00:07:04 Ale ten výraz obličeje, ty rysy
    i to plastické zpracování
  • 00:07:09 trochu připomíná plastiku starší.
  • 00:07:14 Já sám osobně si myslím,
    a není to tedy jenom můj nápad,
  • 00:07:18 že je to plastika keltská.
  • 00:07:21 Uvědomme si, že tady přecházení
    přes most bylo vždycky spojené
  • 00:07:25 s velkým rizikem.
  • 00:07:29 Víme to z legend.
  • 00:07:31 Když převáželi mrtvé tělo
    sv. Václava z Boleslavi do Prahy,
  • 00:07:34 měli velké potíže s přechodem.
    Most byl stržen.
  • 00:07:38 Je to tedy možná symbol
    nějakého ochranného božstva,
  • 00:07:43 který byl umístěn nad hladinu řeky.
  • 00:08:11 Nikde na světě se nesetkáme
    s takovým případem sepětí
  • 00:08:15 vrcholných uměleckých děl,
    konkrétně plastik,
  • 00:08:18 s organismem historického města.
  • 00:08:23 Tady by každý sochař mohl závidět
    umístění těchto plastik proti nebi,
  • 00:08:29 proti Hradčanům,
    v konfrontaci s gotikou.
  • 00:08:34 Vidíme zde neustálý zápas s hmotou,
    úsilí o vyjádření
  • 00:08:38 konkrétní myšlenky,
    o vedení ducha směrem vzhůru
  • 00:08:42 k absolutním hodnotám.
  • 00:08:46 Je to soutěživost jedinců
    nejen mezi sebou,
  • 00:08:50 ale i s pohledem těch,
    kteří přijdou dál
  • 00:08:55 po těchto autorech.
  • 00:08:58 Je konfrontace s dějinami
    a s dějinami umění.
  • 00:09:01 Všimněme si, že je zde i souhra
    abstraktních forem
  • 00:09:08 architektonických
    s pohybem plastickým.
  • 00:09:13 A konfrontace mrtvé hmoty,
    mrtvé plochy, s výrazem ducha.
  • 00:09:21 Je zde v pohybu hmotnost
    sama o sobě.
  • 00:09:24 Vyjádření textilu
    proti napětí pleti, svalů.
  • 00:09:31 Je to neustálý zápas
    o vyjádření myšlenky,
  • 00:09:34 která má platnost nadčasovou.
  • 00:09:39 Když se zamyslíme
    nad postavením těchto děl v době,
  • 00:09:43 kdy vznikala,
    to nebyla žádná propagace.
  • 00:09:49 To bylo vyjádření ducha doby.
  • 00:09:51 Propagace vznikla až ve 20. stol.
  • 00:09:54 A jak skončila,
    to nám ukazují minulá léta.
  • 00:09:59 Zde jde o vyjádření lidskosti.
    Té nejpodstatnější stránky
  • 00:10:04 lidského ducha
    a hlavně lidské tvořivosti.
  • 00:10:11 Připomínám tady Václava Černého
    v přednáškách o André Gidovi,
  • 00:10:15 kdy říkal: Chodíme po Karlově mostě
    už se zvykem a neuvědomujeme si,
  • 00:10:20 co je zde nashromážděno.
  • 00:10:26 Takže je to i pro nás jistá výzva.
  • 00:10:47 Tím tedy uzavíráme naši procházku
    po Karlově mostě
  • 00:10:51 a současně i končíme
    s pohledem do minulosti
  • 00:10:56 našeho barokního sochařství.
  • 00:11:00 Já vám velice děkuji za váš zájem,
    ale dovolte mi ještě na konec
  • 00:11:05 uplatnit zde
    něco ze svých vzpomínek.
  • 00:11:09 Já jsem si tady v podstatě opakoval
    poznatky ze svých studijních let,
  • 00:11:16 kdy jsem se svými spolužáky
    oboru dějin umění
  • 00:11:21 na filozofické fakultě
    procházel minulostí
  • 00:11:26 našeho výtvarného umění,
    zapsanou především do památek Prahy
  • 00:11:32 a pražských kostelů.
  • 00:11:35 Konfrontovali jsme se především
    s Jaromírem Najmanem
  • 00:11:40 a Pavlem Preisem
    ve svých poznatcích.
  • 00:11:44 Takže to si nesu životem.
  • 00:11:46 A jsem rád, že jsem to mohl
    někomu sdělit.
  • 00:11:49 Musím připomenout
    i svého velkého učitele
  • 00:11:53 prof. V.V.Štecha,
    u kterého jsem po dokončení studia
  • 00:11:58 byl 8 let asistentem,
  • 00:12:02 se kterým jsme obdobně
    procházeli Prahou.
  • 00:12:06 A řada poznatků, tzn. především
    autorských připsání,
  • 00:12:10 právě opírám o výsledky
    jeho osobního dlouholetého studia.
  • 00:12:17 Budu rád, když se zase někdy
    sejdeme u památky tak významné
  • 00:12:22 jakou je pro nás Karlův most.
  • 00:12:25 Tedy na shledanou.
  • 00:12:49 Skryté titulky:
    Zbyněk Baránek

Související