iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
1. 5. 2017
20:00 na ČT art

1 2 3 4 5

2 hlasy
2410
zhlédnutí

Události v kultuře

Hlavní kulturní pořad zpravodajského programu ČT24. Aktuality, živé vstupy, zasvěcení hosté ve studiu.

18 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Události v kultuře

  • 00:00:02 Jedna z největších věd baletu
    v Praze, teď v Národním divadle.
  • 00:00:08 Oprava dvojtečka hvězd.
  • 00:00:10 40 let po premiéře, legendární
    film připomněl jeho tvůrci.
  • 00:00:16 Tradiční čínská technika aktuální
    téma stavební boom a prostituce
  • 00:00:20 představí výstava.
  • 00:00:28 První máji a Události v kultuře,
    dobrý večer.
  • 00:00:32 Jakou jediný klasický tanečník
    dokázal vyprodat haly,
  • 00:00:36 dnes vystupuje v hlavním městě.
  • 00:00:39 Ukrajinská hvězda,
  • 00:00:43 před třemi lety se rozhodl
    definitivně baletní scénu opustit.
  • 00:00:48 Proč svůj názor změnil?
  • 00:00:50 Prozradil naší reportérce.
  • 00:01:25 Do Prahy přiveze dvě krátké
    moderní choreografie,
  • 00:01:29 během komponovaného večera
    v Národním divadle,
  • 00:01:32 zároveň osobně uvede dokument,
  • 00:01:33 ve kterém se poprvé nechal natáčet
    při zkouškách a v zákulisí.
  • 00:01:39 Poslední přípravy pokaždé předtím
    když vběhne před natěšené diváky.
  • 00:02:00 Talent z Ukrajiny tančí od svých
    čtyř let, když mu bylo 15 let,
  • 00:02:05 zasáhl rozvod rodičů.
  • 00:02:06 Nechal se tetovat, začal pít,
    vystupoval pod vlivem kokainu.
  • 00:02:11 Zelí chlapec se i tak brzy stal
    nejmladším sólistou Královského
  • 00:02:15 baletu v Londýně.
  • 00:02:16 Oprava dvojtečka zlý chlapec.
  • 00:02:26 Choreografie bylo
    to, co ho zdobilo.
  • 00:02:28 19 milionů shlédnutí na internetu,
    zájem přišel ve chvíli,
  • 00:02:32 kdy byl jednadvaceti let i Polunin
    rozhodnutí skončit s baletem.
  • 00:02:49 Tak to hledání nového výrazu
    s choreografem vypadalo,
  • 00:02:53 každý pohyb je třeba zpětně
    zkontrolovat, aby byl dokonalý.
  • 00:03:03 Obě choreografie, které
    dnes v Praze tančí,
  • 00:03:06 obě trvají každá okolo pěti minut.
  • 00:03:08 Vstupenky stály až čtyři
    a půl 1000,
  • 00:03:11 vyprodat trvalo jen čtyři minuty.
  • 00:03:14 Tereza Velabi ČT.
  • 00:03:22 Setkání mafiánské
    rodiny po 45 letech,
  • 00:03:24 i tak by se dal popsat návrat
    režiséra a herců trilogie Kmotr
  • 00:03:30 na newyorském festivale.
  • 00:03:32 Společně vzpomínali na natáčení,
  • 00:03:37 podělili se o některé
    zapomenuté historky.
  • 00:03:40 Film, který i dnes se umísťuje
    na předních místech žebříčků,
  • 00:03:44 jako jeden z nejlepších
    snímků všech dob.
  • 00:03:46 1. 2 díly jsou také
    nejoblíbenějšími filmy bývalého
  • 00:03:49 amerického prezidenta
    Baracka Obamy.
  • 00:04:02 Tvůrci filmové trilogie se sešli,
  • 00:04:05 aby společně zavzpomínali
    na natáčení a premiéru,
  • 00:04:08 od které v březnu bylo oprava
    dvojtečka uběhlo 45 let.
  • 00:04:26 Tvůrci nezapomněli
    ani na představitele hlavní role,
  • 00:04:29 o tom, jak se na roli připravoval
    se traduje mnoho historek.
  • 00:04:34 Mafiánská gesta se prý učil
    od skutečných bossů podsvětí.
  • 00:04:57 Filmová trilogie ověnčena devíti
    Oscary a knižní předlohy se prodaly
  • 00:05:01 miliony výtisků.
  • 00:05:04 Knihu ani scénář nedopsal, kdyby
    ho studiu nenutilo ke psaní.
  • 00:05:11 Anna Štičková ČT.
  • 00:05:14 Až za hrob jde nenávist a pomsta
    žen příběhu nazvaném Potvory,
  • 00:05:20 divadelní premiéře uvedlo
    pražské A studio Rubín,
  • 00:05:24 jde o dramatizaci románu
    a polské a stolky,
  • 00:05:28 knihu pro divadlo upravila
    a režijně připravila Eva Zimbak.
  • 00:05:35 Na koho to slovo padne,
    ten jde z kola ven.
  • 00:05:39 Potvora,
  • 00:05:40 čtyři ženy z jedné varšavské čtvrti
    se rozhodnou pomstít mužů, proč?
  • 00:05:43 S nadsázkou už jen za to,
    že prostě jsou.
  • 00:05:47 Jsou to potvory.
  • 00:05:48 S ničím se nemažou.
  • 00:05:50 Mají odvahu jít do města v noci,
    ve dne, vlastně vyřizovat účty.
  • 00:05:58 Jakou silou se může pomsta stát,
    válku vyhlásí například opilcům,
  • 00:06:03 mužů, kteří bijí ženy, developerům.
  • 00:06:08 Jsou to takové mlátičky.
  • 00:06:12 Něco jako čtyři tankisti.
  • 00:06:18 Pak také téma současné
    Varšavy a života lidí,
  • 00:06:21 kteří na okraj společnosti,
    i s odkazy na polskou historii.
  • 00:06:24 Když je potřeba chránit Varšavu,
    tak spojí své síly s muži.
  • 00:06:29 Jste připraveni, mít zodpovědnost?
  • 00:06:34 Ze začátku mi to připadalo
    jako mechanický pomeranč,
  • 00:06:39 což je vlastně také sci-fi.
  • 00:06:44 Toto se odehrává v současném
    Varšavě.
  • 00:06:46 Překvapilo mě, že by to mohlo být.
  • 00:06:49 Doufám, že se to neděje.
  • 00:06:51 Autorka je je také
    aktivistkou a feministku.
  • 00:06:58 Jiří Svoboda ČT.
  • 00:07:02 Před měsícem světová
    koncertní premiéra,
  • 00:07:04 teď ve studiu vzniká
    také nová nahrávka.
  • 00:07:07 Barokní soubor tance
    a byl pod vedením Adama Viktory
  • 00:07:10 právě teď nahrává třetí cyklus.
  • 00:07:15 Předchozí dva už minulých
    letech natočili také,
  • 00:07:18 spolu se soubory například
    muzika Flora, kolegyní 17 4,
  • 00:07:23 znovu vrací Zelenku
    do hudebního světa.
  • 00:07:25 Tady je ukázka z koncertního
    provedení třetího cyklu
  • 00:07:28 jeho Nešpor.
  • 00:07:53 Kompletní provedení třetího
    cyklu dochovaných Zelenkových.
  • 00:07:59 Fascinující.
  • 00:08:00 Radost ze hry byla
    patrná při každém taktu.
  • 00:08:03 To jsem si vypůjčil slova
    z pochvalné recenze
  • 00:08:07 na zmíněný koncert.
  • 00:08:09 Radost má také Adam
    Viktor, umělecký vedoucí.
  • 00:08:12 Dobrý večer.
  • 00:08:14 Dobrý večer.
  • 00:08:16 Ačkoliv se jedná o žalmy,
    tak mě překvapilo při zkoušce,
  • 00:08:20 že je to velice barevná,
    až optimistická muzika.
  • 00:08:24 Je ten můj dojem správný?
  • 00:08:27 Je to správný.
  • 00:08:28 Zelenka hýřil
    optimismem, není pravda,
  • 00:08:30 že to byl melancholický
    zádumčivý člověk.
  • 00:08:35 V žel nich měl příležitost
    hudební texty,
  • 00:08:38 které se žalmy jinde nevyskytují.
  • 00:08:41 Ujal se toho s neuvěřitelným
    mistrovstvím.
  • 00:08:44 Dokázal do těch žalmů dostat
    úžasné emoce, spoustu energie,
  • 00:08:49 optimismu a radosti.
  • 00:08:51 Žalmy tak působí.
  • 00:08:52 Na úvod jsem říkal, že jste
    uvedli ve světové premiéře,
  • 00:08:56 máte vůbec nějaký záznam,
    nebo poznatky z toho,
  • 00:09:00 že za Zelenkovo života zazněly?
  • 00:09:04 Určitě.
  • 00:09:05 Hrály se jistě.
  • 00:09:06 Dnes studovat a natáčet a provádět
    zásadní díla evropského baroka,
  • 00:09:12 které nikdo nezná, které
    teď zaznívají poprvé,
  • 00:09:15 to je neuvěřitelné.
  • 00:09:18 Zelenka napsal 40 děl, chystáte
    se i na ten čtvrtý cyklus,
  • 00:09:22 v jakém je stavu?
  • 00:09:24 Nedochoval se bohužel kompletní,
  • 00:09:26 v příštím roce máme v plánu
    ho nastudovat a natočit na CD jako
  • 00:09:30 uplynulé tři.
  • 00:09:32 Kromě Zelenky, kterého
    teď nahráváte,
  • 00:09:34 tak se také chystáte na koncert
    Antonína Dvořáka,
  • 00:09:39 než se na to zeptám, tak tady
    je krátká ukázka.
  • 00:10:11 Dvořákova mše má podle obsazení
    hned několik provedení,
  • 00:10:14 jsem se dočetl.
  • 00:10:15 Kterou jsme teď viděli?
  • 00:10:17 Kterou vy jste nahráli a na kterou
    se chystáte?
  • 00:10:20 To, co jsme viděli,
  • 00:10:21 to byla ukázka z provedení
    tzv. pracovní název plzeňské verze.
  • 00:10:27 Dvořák zkomponoval toto
    už i na zámku v Lužanech pro nově
  • 00:10:36 postavenou kapli Josef Hlávka,
    Lužany jsou kousek od Plzně.
  • 00:10:40 Dvořák snahy tu kapli.
  • 00:10:43 Tomu Hlávkovi složil tu mši na míru
    té kapli,
  • 00:10:46 tam to provedlo 14 zpěváků,
    bylo to neveřejné provedení,
  • 00:10:50 používaly se k doprovodu
    pouze varhany.
  • 00:10:53 Takže tu jsme viděli?
  • 00:10:54 Přesně tak.
  • 00:10:56 Tu jsme neviděli, co jsme
    natočili na CD před 16 lety.
  • 00:10:59 To, co jsme teď viděli,
    to je ukázka z plzeňské verze,
  • 00:11:03 to bylo veřejné provedení,
  • 00:11:05 která se konala o rok později
    než ta premiéra v Lužanech,
  • 00:11:07 v roce 1878.
  • 00:11:10 Tam byly církevní představitelé
    v Plzni, z nějakého důvodu,
  • 00:11:17 nepovolili provedení mše v kostele,
    nevíme jaký byl důvod,
  • 00:11:23 ale bylo to v Městském divadle.
  • 00:11:25 Tam bylo violoncello a kontrabas.
  • 00:11:28 To byla ta ukázka.
  • 00:11:29 Tuto verzi provedeme za několik
    dní ve čtvrtek v Praze.
  • 00:11:32 Pak existuje ještě jedna verze,
    můžeme říci pražská verze.
  • 00:11:36 A to je verze, kterou sám Dvořák
    považoval za ideální,
  • 00:11:40 dokonce to chtěl natočit,
  • 00:11:42 chtěl i předložit
    vydavateli k vydání diskem.
  • 00:11:45 Pak nebyla přijata.
  • 00:11:47 Byl donucen v podstatě,
    nepřímo nelibosti,
  • 00:11:51 ale rád to neviděl k tomu,
  • 00:11:54 že tu skladbu musel instrumentovat
    pro velký orchestr.
  • 00:11:58 Neutrpěla tím mezi námi.
  • 00:12:00 Je nádherná tak.
  • 00:12:01 Pražská verze spočívá v tom,
  • 00:12:03 že Dvořák použil
    varhany v Rudolfinu,
  • 00:12:05 k tomu přidal vyjel Janča
    a kontrabasy.
  • 00:12:07 Jak sám řekl, je to vše s průvodem
    varhan, violoncello a kontrabasů.
  • 00:12:14 To bylo naprosto vyčerpávající.
  • 00:12:16 Zbývá mi doplnit, že Dvořákova
    mše zazní ve čtvrtek v 19.
  • 00:12:20 30 pražském kostele
    Panny Marie pod řetězem.
  • 00:12:23 Děkuji za rozhovor.
  • 00:12:25 Děkuji za pozvání.
  • 00:12:28 V Číně, kde žije už řadu let,
  • 00:12:31 by novou sérii obrazů
    vystavit nemohl,
  • 00:12:34 malíř Jiří Straka se totiž věnuje
    tématu asijské prostituce.
  • 00:12:39 Aktuální téma pro pojezd
    technikou tradiční tušové malby,
  • 00:12:43 svoje květiny vystavuje
    v pražské Nové galerii.
  • 00:12:47 Symbolicky v prostorách,
  • 00:12:48 které v minulosti také
    sloužily jako nevěstinec.
  • 00:12:52 Květiny v moři zla, ten název
    se vztahuje k jednomu románu,
  • 00:12:59 čínskému sociálně kritickém
    začátku 20. století,
  • 00:13:03 který se právě odkazuje
    k prostředí prostituce,
  • 00:13:06 ve velkoměstech čínských.
  • 00:13:08 V posledních letech se zabývám
    dá se říct sociální tématikou,
  • 00:13:12 protože to čínské
    prostředí k tomu vybízí,
  • 00:13:15 ty obrovské změny ve společnosti,
    které tam probíhají,
  • 00:13:19 strašně rychle vybízí k tomu
    se jimi zabývat.
  • 00:13:23 Například velký stavební
    boom, který tam probíhá,
  • 00:13:26 zasahuje celou společnost
    na všech úrovních,
  • 00:13:29 od života prostého člověka
    až po nejvyšší vrstvy,
  • 00:13:34 hýbe celou čínskou ekonomikou,
    ten je tam výrazný.
  • 00:13:37 To prostředí je prosycený
    těmi staveništi,
  • 00:13:39 v posledních letech jsem
    maloval tematiku stavenišť,
  • 00:13:43 jsou to vlastně
    detaily ze stavenišť,
  • 00:13:45 které jsou tam vytrženy, mají
    takový nový svébytný život.
  • 00:13:50 V okolí velkých stavenišť, které
    enormně narostl různých masáží,
  • 00:13:57 vlastně míst,
  • 00:13:58 kde se poskytují různé sexuální
    služby právě těm dělníkům
  • 00:14:02 na těch staveništích.
  • 00:14:04 Nejsou to žádné konkrétní
    osoby přímo z těch pasáží,
  • 00:14:07 kde bych dělal nějaký
    průzkum, nebo fotografoval,
  • 00:14:11 to by se asi moc nedařilo.
  • 00:14:16 Vizáže slečen jsou udělány
    na základě fotografií Číňanek,
  • 00:14:21 nikoliv těch prostitutek.
  • 00:14:24 Fotografie jsou z internetového
    porna.
  • 00:14:27 Téma té kultury s tušovou malbou
    nikdy nešlo příliš dohromady,
  • 00:14:31 rozhodl jsem se použito tušovou
    malbu pro něco, co je jí cizí,
  • 00:14:36 nějakým způsobem jí znásilňuje.
  • 00:14:39 Tam je technika tušové malby
    odkazuje k nějakým pokusům
  • 00:14:42 o spojení evropské
    malby s tušovou malbou,
  • 00:14:45 které probíhaly už od 18. století.
  • 00:14:48 Zejména asi nejvíce ze všeho
    připomíná ta technika malbu
  • 00:14:53 nějakých 50., 60. let,
  • 00:14:55 kdy umělci se pokusili skloubit
    socialistický realismus tušovou
  • 00:15:01 malbou, vznikl takový bastard.
  • 00:15:04 Vlastně takové pokleslé realistické
    malby západní + nějaká snaha
  • 00:15:10 o zachování kvality čínské
    tušové malby tradiční.
  • 00:15:14 Už od dětství jsem
    byl postižen tím,
  • 00:15:18 že mě nějaké od páté třídy základní
    školy, začala přitahovat Čína.
  • 00:15:23 První kontakt s nějakými
    publikacemi o čínské malby,
  • 00:15:27 které jsem objevil
    v knihovně rodičů,
  • 00:15:29 postupně jsem se dostával k takové
    vášní pro čínskou malbu.
  • 00:15:34 Studoval jsem sinologii,
  • 00:15:36 v roce 1995 jsem měl na pobyt
    ústřední Akademii výtvarných umění
  • 00:15:41 v Pekingu, kde jsem studoval
    tradiční čínskou malbu.
  • 00:15:45 Po asi pětiletém působení
    v Národní galerii na Zbraslavi
  • 00:15:48 v asijském oddělení,
  • 00:15:50 v asijských sbírkách jako
    restaurátor jsem v roce 2005 odjel,
  • 00:15:55 vlastně nastálo do Číny, kde jsem
    se věnoval už jen malbě.
  • 00:16:03 Svoji hudební kariéru
    spojil třeba s Blue Effect.
  • 00:16:13 Jan Křížek teď rozjíždí
    svou kariéru.
  • 00:16:17 Zatím jsou tady dva singly.
  • 00:16:19 Naživo vystoupí během předávání
    žánrových cen ceny Anděl
  • 00:16:23 a to v roli moderátora.
  • 00:16:34 Nechci pomoc.
  • 00:16:36 Nechci radit.
  • 00:16:38 Vzdušné zámky ani hrady.
  • 00:16:40 Padám níž a níž.
  • 00:16:45 Novým cirkusem a starými pověstmi
    ožil na tři dny Vyšehrad,
  • 00:16:51 lektoři a studenti tam připravili
    hodinu plnou akrobacie,
  • 00:16:55 žonglování s odkazy na práv
    dávnou historii.
  • 00:16:58 Představení zavede diváky
    i do podzemí vyšehradských částí.
  • 00:17:03 To je ta země zaslíbená.
  • 00:17:07 Mlékem a medem oplývající.
  • 00:17:12 Jakým jménem má být nazývána?
  • 00:17:16 Čechy.
  • 00:17:17 Cirkusové legendy jsou
    představení nebo tají specifik,
  • 00:17:21 které je šité na míru Vyšehradu.
  • 00:17:23 Je to projekt Cirkeonu,
    že se spojily studenti s lektory.
  • 00:17:31 Adam Jarchovský se věnuje
    autorské tvorbě třeba ve studiu
  • 00:17:35 Bratři v triku.
  • 00:17:38 Na začátků je legenda o praotci
    Čechovi, jak našel českou zemi,
  • 00:17:43 pak je legenda o Krokovi, nebo
    o Šárce, o Šemíkovi o dívčí válce.
  • 00:17:49 Objevuje se tam hodně
    žonglování, pozemní akrobacie,
  • 00:17:53 párové akrobacie, také balanc u.
  • 00:17:57 To je třeba na jednokolce ách.
  • 00:18:03 Bylo nutné najít vhodné
    i akrobatické prvky,
  • 00:18:06 Kazi třeba dělá hvězdy a přemety.
  • 00:18:08 Praotec Čech chodí na chůdách.
  • 00:18:10 Používáme hradby, využíváme
    okolo nás jednotlivé svahy,
  • 00:18:14 pak jdeme do toho fantastického
    prostoru, a když třeba k Orlici,
  • 00:18:18 kde jsou originály z Karlova mostu
    a kde celé představení vrcholí.
  • 00:18:22 Prostor hraje za nás.
  • 00:18:24 České legendy jsou výsledkem
    šestidenního workshopu a spolupráce
  • 00:18:29 lektorů se studenty.
  • 00:18:31 Anna Šišková ČT.
  • 00:18:34 První máj bude slavit také ČT art,
    třeba tradičním koncertem,
  • 00:18:40 nebude chybět ani Máj Karla
    Hynka Máchy.
  • 00:18:43 ČT art uvede jeho filmové
    zpracování režisérem f F. A.
  • 00:18:52 Brabcem.

Související