iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
18. 1. 2011
15:30 na ČT2

1 2 3 4 5

54 hlasů
4697
zhlédnutí

Klíč

Achodroplazie neboli trpasličí vzrůst

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Klíč

  • 00:00:31 Malý Vilímek
    je dozajista ďáblův zplozenec.
  • 00:00:36 A jak šel čas a Vilímek dospěl
    přes dvacátá léta věku
  • 00:00:40 a byl z něj malý mužík
    s velkou střapatou hlavou,
  • 00:00:43 na svou postavu širokými rameny,
    s nohama trochu do písmene o,
  • 00:00:46 v kožené haleně
    a s česnekem v ústech
  • 00:00:50 stal se človíčkem na okraji
    ostrovské společnosti.
  • 00:00:53 Když přicházel, lidé umlkali.
    Dílem se ho báli,
  • 00:00:57 dílem měli podivný pocit provinění,
    že jim pánbůh dal vyrůst.
  • 00:01:02 A tak kolem něho začaly
    z řečí postupem vznikat pověsti
  • 00:01:06 o jeho nečistých
    nadpřirozených schopnostech.
  • 00:01:08 Báby se před ním křižovaly
    a ženské zavíraly děti do chalup.
  • 00:01:13 Achondroplazie je porucha růstu
    geneticky podmíněná.
  • 00:01:20 Jedná se o mutaci pro určité
    přijímače růstových signálů.
  • 00:01:24 Takzvaný receptor fibroblastického
    růstového faktoru číslo 3.
  • 00:01:30 Celá tato situace se vyvíjí tak,
  • 00:01:33 že postižený jedinec
    má disproporční malý vzrůst.
  • 00:01:38 Jsou postiženy
    růstové chrupavky dlouhých kostí.
  • 00:01:43 Choroba je poměrně vzácná
    v naší republice,
  • 00:01:47 ale máme v péči přibližně
    50 rodin s tímto onemocněním,
  • 00:01:52 o které se dlouhodobě staráme
    z hlediska genetiky
  • 00:01:56 a z hlediska ortopedické léčby.
  • 00:02:04 Oslovil mě pan Melčánek z Ostrova
    a nabídl mně,
  • 00:02:07 abych vymodelovala
    postavičku Vilímka.
  • 00:02:11 Postavičku z pověsti o Vilímkovi,
  • 00:02:14 která se váže
    vlastně k historii toho místa.
  • 00:02:17 A když jsem si to promýšlela
    a znova jsem si tu pohádku četla,
  • 00:02:22 tak jsem zjistila, že asi jediný
    způsob, jak to udělat,
  • 00:02:25 nebo jak bych to mohla udělat,
    je vymodelovat žijícího človíčka,
  • 00:02:29 který měl tento handicap,
    tuto genetickou vadu.
  • 00:02:33 A takhle jsem přes internet
    vypátrala pana doktora Kuklíka
  • 00:02:38 a celý to začalo.
  • 00:02:45 Paní Volešáková
    je naše dlouholetá pacientka,
  • 00:02:48 kterou známe od dětství,
  • 00:02:51 kdy byly léčena na ortopedické
    klinice v nemocnici v Motole.
  • 00:02:56 Je to dítě
    takzvaně starších rodičů.
  • 00:03:00 Čerstvá mutace. V rodině se tato
    choroba nikdy nevyskytovala.
  • 00:03:05 Tato pacientka uzavřela manželství,
  • 00:03:11 kde teda byla
    prenatálně sledována, vyšetřována
  • 00:03:15 a prokázali jsme,
    že se choroba bude opakovat.
  • 00:03:20 Porodila syna císařským řezem
  • 00:03:23 se stejnou chorobou,
    jako má ona sama.
  • 00:03:38 Tomáš chodí do naší školy
    od první třídy.
  • 00:03:44 Začínal v počtu 25 dětí.
  • 00:03:46 Ve čtvrté třídě má asistenta.
    Do té doby asistenta neměl.
  • 00:03:50 A protože se ve třetí třídě
    projevila sluchová vada,
  • 00:03:54 tak ve spolupráci s Jedličkovým
    ústavem mu byl navrhnut asistent.
  • 00:04:07 U lidských maminek je to taky tak.
    Však vy víte.
  • 00:04:11 Já jsem se dozvěděla,
    že to zdědil po mně.
  • 00:04:19 I tak jsem se těšila.
    Je to takový moje štěstí.
  • 00:04:22 Tomáše děti vzaly úplně
    bez problémů v té první třídě.
  • 00:04:28 Je dost zakřiknutý,
    ale v současné době se to ukazuje,
  • 00:04:32 že je to na základě
    té sluchové vady taky.
  • 00:04:35 Jinak má tam některé kamarády.
  • 00:04:38 Někteří si ho nevšímají,
    ale prostě mu nikdo neubližuje.
  • 00:04:43 Silný jako gepard.
  • 00:04:45 -Ostré?
    -Ostré... Mně to vypadlo.
  • 00:04:53 Když mě mamka čekala,
    tak dostala hnisavou angínu.
  • 00:04:57 Po porodu,
    nebo po několika letech jí řekli,
  • 00:05:01 že by to mělo být po tom.
  • 00:05:04 Že tak u mě
    ta achondroplazie vznikla.
  • 00:05:11 -Babička.
    -No počkej. Ty, ne?
  • 00:05:14 Jako nejdříve mi dávali šrouby
    tady z boku,
  • 00:05:20 protože jsem měla křivý nohy,
    ale nepomohlo to.
  • 00:05:24 Furt se to křivilo.
    Tak mi dali kruhy.
  • 00:05:27 Tím to provrtali skrz kosti
  • 00:05:30 a pak natahovali,
    aby se to srovnalo.
  • 00:05:34 A pak po několika měsících
    mi to sundali
  • 00:05:37 a po několika letech zase stehenní,
    tak taky zase prodlužovali.
  • 00:05:44 A chodila jsem
    s tím do školy a bylo to...
  • 00:05:49 Jako ne že by to nebolelo,
    ale dalo se to vydržet.
  • 00:05:53 Tyto osoby
    jsou normálního intelektu,
  • 00:05:56 jsou schopny mít potomstvo,
    ovšem u žen je nutný císařský řez,
  • 00:06:02 poněvadž rozměry pánve nedovolují
    porod fyziologickým způsobem.
  • 00:06:08 Často také uzavírají sňatky
    vzájemně mezi sebou,
  • 00:06:12 což zvyšuje genetické riziko
    opakování této choroby.
  • 00:06:18 Takže jedinec, který má tuto nemoc,
    tuto achondroplazii,
  • 00:06:24 má riziko předat
    vlohu pro potomka padesát procent.
  • 00:06:29 Protože dnes budeme psát
    o zvířatech, já bych ráda,
  • 00:06:34 abyste dokázali o těch zvířatech
    toho říci co nejvíc.
  • 00:06:38 Má asistentku maminku
    a funguje to.
  • 00:06:44 Tam je potřeba, aby maminka
    byla asistentem, a ne maminkou.
  • 00:06:49 A čemu pomáhá ta asistentka?
  • 00:06:52 Asistentka tam dochází na český
    jazyk a na výtvarnou výchovu.
  • 00:06:57 Třeba paní učitelka
    diktuje dětem diktát
  • 00:07:02 a já mu to diktuju zpomaleně,
    aby mě vlastně slyšel.
  • 00:07:06 protože on jak má malou ručičku,
    tak pomaleji i píše,
  • 00:07:10 takže mu takhle diktuju.
    Nebo takhle pomůžu.
  • 00:07:15 Třeba kde nedosáhne a takhle.
  • 00:07:27 Podmínky jsme museli upravovat.
    Musel mít stoličku pod nohy,
  • 00:07:32 má upravenou toaletu,
    na kterou dochází jenom on,
  • 00:07:38 a speciální židli má objednanou.
  • 00:07:41 Taky se tam chytá i kamarádi jako.
    I holky.
  • 00:07:46 Když byl v první, tak holky
    by se nejraději o něj staraly
  • 00:07:51 jako o panenku.
    Byl jejich miláček.
  • 00:07:56 A kluci taky jako.
    Chrání ho. Kdyby něco, tak to...
  • 00:08:03 Tak by ukázali.
  • 00:08:05 S Tomášem
    jsme si na sebe zvykali postupně.
  • 00:08:08 Trvalo to delší dobu
    než u běžných dětí,
  • 00:08:12 ale dostala jsem se mu pak pod kůži
    a věděla jsem, jak prostě na něj.
  • 00:08:17 Normálně metodou pozorování,
    dotazování s maminkou.
  • 00:08:21 On na začátku prostě nekomunikoval,
  • 00:08:25 takže tam byl úspěch
    třeba jenom to,
  • 00:08:27 když on mě dokázal oslovit
    v hodině v té první třídě.
  • 00:08:31 Když jako si dokázal říct,
    že chce půjčit tužku.
  • 00:08:33 To byl velký úspěch
    po dvou měsících.
  • 00:08:37 Tak jako jsou lidi,
    kteří se smějou,
  • 00:08:41 ale to taky si říkám,
    že děti jsou takový.
  • 00:08:44 To ale záleží zase na rodičích,
    aby to vysvětlili.
  • 00:08:48 Ale ne každý zná tuhle nemoc,
    že to je achondroplazie
  • 00:08:53 a proč vlastně to je.
  • 00:08:55 Ani já nechci,
    když Tomášek je nemocný,
  • 00:08:59 když vidí zase jinou nemoc,
    aby se taky smál,
  • 00:09:02 protože člověk nikdy neví.
    Může se narodit zdravej
  • 00:09:06 a pak v dospělosti
    třeba dopadne špatně.
  • 00:09:11 A když se člověk narodí
    s tímhle tím, spíš se líp smíří.
  • 00:09:15 Jako je to...
  • 00:09:18 Já jsem třeba přestala chodit
    před dvěma lety díky páteři.
  • 00:09:24 Taky mě obdivovali,
    že jsem malá, nemůžu chodit
  • 00:09:30 a z vozíku dokážu
    na takovouhle postel vylézt.
  • 00:09:44 Ale co se nestalo.
  • 00:09:51 Panství Ostrov bylo
    jedné noci přepadeno loupežníky
  • 00:09:54 a všichni byli vlastně zajati.
    Všem šlo o život.
  • 00:09:57 A v tu chvíli, kdy se o tom
    dozvěděl malý Vilímek,
  • 00:10:00 nebo kdy věděl,
    že na Ostrově je zle,
  • 00:10:03 tak se vydal, že obyvatele Ostrova
    a všechny vlastně zachrání.
  • 00:10:09 A tím, že byl obklopen netopýry,
    a tím, že byl vlastně jiný
  • 00:10:13 a křičel "Běž, nebo zhyneš!",
    tak loupežníci se skutečně vyděsili
  • 00:10:18 a utekli. A tím on vlastně
    zachránil celou vesnici a panství.
  • 00:10:23 A díky této příhodě vlastně
    vznikla i pověst o malém Vilímkovi.
  • 00:10:27 A od té doby ho všichni
    začali mít rádi
  • 00:10:30 a přestali se ho stranit.
  • 00:10:34 Lidé malého vzrůstu,
    takzvaní trpaslíci
  • 00:10:37 odjakživa lákali pozornost
    nejen široké veřejnosti,
  • 00:10:41 ale také umělců.
  • 00:10:44 Zobrazení těchto jedinců
    má tedy určitý estetický význam
  • 00:10:50 a také diagnostický význam pro nás,
    pro genetiky, pro lékaře.
  • 00:10:56 Prvotní setkání s panem Kuklíkem
    bylo pro mě nesmírně inspirativní,
  • 00:11:00 protože je to člověk, který
    je pro tu věc nesmírně zapálenej
  • 00:11:03 právě z toho vědeckého hlediska.
  • 00:11:06 A mě to zase chytlo
    z toho estetického hlediska.
  • 00:11:09 S tím, že jsem najednou zjistila,
  • 00:11:13 že ten fenomén Palečků,
    trpaslíčků
  • 00:11:16 se v umění zobrazoval
    od v podstatě
  • 00:11:20 3 tisíce let před Kristem.
    A najednou jsem zjistila,
  • 00:11:24 že je to nesmírně fascinující,
    protože ta estetika
  • 00:11:27 je trošku posunutá. Ale
    naprosto mě to pohltilo, to téma.
  • 00:11:48 Příběh Hauptmannovi
    je poněkud zvláštní v tom,
  • 00:11:52 že s touto rodinou jsme se setkali
    v jiných souvislostech.
  • 00:11:56 Oba rodiče zdraví.
  • 00:11:58 Tam se jednalo
    o novou, čerstvou mutaci
  • 00:12:02 a chlapec tedy prospívá.
  • 00:12:06 Máme ho zde ve sledování,
  • 00:12:09 v kontrolách a nejsou tam zatím
    žádné větší komplikace.
  • 00:12:13 Vlastně dnes už pětiletý chlapec,
  • 00:12:16 který se dobře adaptuje
    v běžném kolektivu dětí
  • 00:12:20 a nemá s tou chorobou
    zatím větší problém.
  • 00:12:24 Ondra na svoji diagnózu,
    jak jste viděli,
  • 00:12:30 je docela živé dítě, temperamentní.
  • 00:12:33 Takže jsou to
    takový denní záležitosti,
  • 00:12:36 jako že ve svých 5 a půl letech
    nemůže si normálně dojít na záchod,
  • 00:12:39 protože si neotevře dveře.
    Takže taková běžná asistence
  • 00:12:43 v té sebeobsluze.
    Takže vypínače jsme dávali níž.
  • 00:12:47 Když jsme někde jinde, tak si
    ani nerozsvítí. Třeba u babičky.
  • 00:12:51 Takové drobné věci.
    S oblékáním pomáháme.
  • 00:12:55 Ale jinak on je strašně šikovnej.
    On se naopak snaží všechno dohnat.
  • 00:13:00 V téhle době Ondrášek slyší dobře.
    Bohužel bylo teda období
  • 00:13:05 kolem toho třetího, čtvrtého roku,
    že jsem z toho byla i špatná,
  • 00:13:11 že byl nedoslýchavý.
    Už pětkrát mu odsávali ouška
  • 00:13:16 a dávali takový ty trubičky
    ventilační. Furt se nám to vrací.
  • 00:13:19 Takže chráníme teď zrovna
    ouška před vodou,
  • 00:13:22 protože jsme se nechtěli
    vzdát toho plavání vlastně...
  • 00:13:26 Řekni ještě, že jednu
    trubičku mám a jednu nemám.
  • 00:13:29 Jo. Tak to řekni sám.
  • 00:13:31 Tak ještě to, že jednu trubičku mám
    a jednu trubičku nemám.
  • 00:13:35 No. Už nám jedna vypadla.
    Takže jedno ouško chráníme
  • 00:13:38 a jedno nechráníme. Takže jsme si
    nechali odlejt speciální špuntíky,
  • 00:13:43 který Ondrášek nosí do bazénu,
    aby se mohl potápět.
  • 00:13:54 Ať to na tebe nespadne.
  • 00:14:02 Od nějakýho toho roku
    nosíme korzet.
  • 00:14:06 Na spinkání. Když byl malej, tak
    jsme se snažili dávat i přes den,
  • 00:14:10 ale to byly tak strašný pády,
    že on sám se v tom špatně hýbal,
  • 00:14:15 takže jsme se domluvili
    s panem docentem,
  • 00:14:17 že v tom jenom spinkáme.
  • 00:14:20 Určitě jsou lidi zvědaví, určitě se
    za ním každej otočí, když jdeme.
  • 00:14:25 Ale vesměs musím říct,
    že my jsme, ťukám to,
  • 00:14:29 zatím měli štěstí
    poměrně na pozitivní přístup.
  • 00:14:33 Spíš ty menší děti,
    kterým to nikdo nevysvětlí,
  • 00:14:38 tak se jeví, nebo na něj začnou
    pokřikovat, nebo to,
  • 00:14:41 ale jako dospělí lidi...
    On má to štěstí,
  • 00:14:46 že je strašně kamarádskej,
    takže on nemá problém
  • 00:14:48 s kýmkoliv se seznámit, skamarádit,
    takže on takovou tu přízeň
  • 00:14:53 si vždycky vydobyde sám.
    Bez našeho přičinění.
  • 00:14:58 A i děti ve školce pak vlastně,
    když ho znaj,
  • 00:15:02 tak mu pomáhají, viď?
    Třeba něco podají nebo tak.
  • 00:15:08 -A chodím ještě na dramaťák.
    -Ano. To můžeš říct.
  • 00:15:12 Na dramaťák, na bublinky a ještě...
  • 00:15:17 -Do sborečku chodíš zpívat.
    -Zpívat. A ještě to, na tu...
  • 00:15:21 -Na flétničku. -Na flétničku teď
    jsme začali chodit a hraje divadlo.
  • 00:15:26 Sedí liška pod dubem,
    má píšťalku a buben.
  • 00:15:31 Na píšťalku PÍSK, PÍSK
    a na buben tříská.
  • 00:15:37 Většina pacientů, 70 až 80 procent
    je od zdravých rodičů.
  • 00:15:43 Je tady ovšem takzvaný pojem
    čerstvé mutace.
  • 00:15:46 To znamená, zjišťujeme
    v rodokmenech vyšší věk otců.
  • 00:15:51 Vesměs to byli otcové
    nad 40 nebo nad 50 let.
  • 00:15:55 Preventivně celkově
    v populaci by nebylo únosné,
  • 00:15:59 to by nebylo v technických
    možnostech laboratoří,
  • 00:16:03 ale je možné vyšetřit
    v rodinách se zátěží
  • 00:16:08 z plodové vody lze vyšetřit buňky,
    kde jsou prokazatelné ty mutace,
  • 00:16:15 které k tomu onemocnění vedou.
  • 00:16:19 Co je zas? No co je?
  • 00:16:22 Pro mě bylo důležitý
    mít tu vlastní zkušenost.
  • 00:16:27 To znamená potkat se s těmi lidmi,
    vidět, jak se chovají,
  • 00:16:33 jak funguje
    vlastně anatomie toho těla,
  • 00:16:35 abych si to svým způsobem
    tak jako pracovně neskenovala.
  • 00:16:39 A díky panu Kuklíkovi,
    panu doktorovi
  • 00:16:42 jsem dostala kontakty
    na některé rodiny.
  • 00:16:44 Takže jsem ty rodiny kontaktovala
    a nakonec jsem si vybrala
  • 00:16:48 malého Miloše z Berouna.
  • 00:16:50 Tu rodinu jsem navštívila,
    chlapečka jsem si nafotila,
  • 00:16:54 povídala jsem si s ním.
  • 00:16:56 I když ti lidi jsou
    v takovém zvláštním ostychu,
  • 00:16:59 ale i ten se dá
    trošku jakoby probourat,
  • 00:17:02 takže pro mě bylo důležitý všechno.
    I to, jak se pohybuje,
  • 00:17:05 jak se třeba vyjadřuje, mluví,
  • 00:17:07 abych tyhle základní znaky
    dokázala pak vlastně vymodelovat.
  • 00:17:15 Míla byl k nám převeden
  • 00:17:20 a přestoupil ze Základní školy
    Jungmannova zde v Berouně,
  • 00:17:24 kde se vzdělával
    jako integrovaný žák.
  • 00:17:27 Ve čtvrté třídě
    ale učivo už zvládal obtížně,
  • 00:17:31 tak na základě dalšího vyšetření
  • 00:17:33 mu bylo doporučeno
    zvážit jiný typ školy.
  • 00:17:37 A tímto typem školy
    byla právě naše škola.
  • 00:17:41 Míla se vzdělává
    podle vzdělávacího programu
  • 00:17:44 pro žáky s lehkým mentálním
    postižením.
  • 00:17:46 A hlavně co je pro něho
    nejdůležitější,
  • 00:17:49 že je začleněn do kolektivu
    s menším počtem žáků,
  • 00:17:52 takže v současné době
    je ve třídě 11 dětí,
  • 00:17:55 kde se Míla vzdělává.
  • 00:18:00 Tak! A já mám tady takové
    pro vás připravené kartičky.
  • 00:18:03 A my už to známe.
    Vy si vyberete kartičku,
  • 00:18:06 půjdete se seřadit podle abecedy
    a pak řeknete ještě,
  • 00:18:10 jakého je to podstatné jméno
    rodu a čísla.
  • 00:18:18 Tu možnost léčby jsme zjišťovali.
  • 00:18:22 Tenkrát jsem se dozvěděla
    o Hrubé Vodě u Olomouce o klinice.
  • 00:18:26 Byli jsme tam na tři dny
    na nějakém vyšetření
  • 00:18:29 a řekli nám,
    že by se to dalo léčit.
  • 00:18:32 Neřekli mi teda čím,
    ale chtěli po nás strašný peníze,
  • 00:18:35 že se ta léčba nebo nějaký
    ten lék bude dovážet z Ameriky.
  • 00:18:40 Za ty tři dny jsem platila
    18 tisíc za to vyšetření.
  • 00:18:45 A pak jinak ta léčba
    měla stát měsíčně milion.
  • 00:18:51 A mělo se tam jezdit, já nevím,
    asi třikrát do roka.
  • 00:18:55 To už si přesně nepamatuju,
    protože už je to deset let.
  • 00:18:57 Víc jak deset let,
    co takhle jsme tam byli.
  • 00:19:00 Ta klinika už dneska neexistuje,
    protože pan doktor léčil všechno.
  • 00:19:05 Achondroplazie se dá léčit
    takzvaně paliativně.
  • 00:19:09 Jednak jsou možnosti chirurgické.
  • 00:19:12 Tam jde o roztahování
    a zároveň kompresi té kosti.
  • 00:19:17 Tato aparatura vychází vlastně
    z poznatků o hojení kosti.
  • 00:19:24 Provede se určitá resekce kosti
  • 00:19:27 a vytváří se svalek. A ten svalek,
    ta nahrazující se kost
  • 00:19:31 v té zlomenině umělé
    je roztahována.
  • 00:19:35 Postupuje se po etapách
    v těchto operacích.
  • 00:19:40 -Rod?
    -Mužský.
  • 00:19:43 -Číslo?
    -Jednotné.
  • 00:19:45 Vzor?
  • 00:19:49 Snaží se být naprosto soběstačný,
    je velice ctižádostivý
  • 00:19:54 a v žádném případě na sobě nechce
    nechat znát určitý handicap.
  • 00:19:58 Takže se snaží všem dětem stačit,
    odmítá podpůrné pomůcky,
  • 00:20:03 odmítal asistenta učitele,
    chtěl všechno zvládat sám.
  • 00:20:07 Odmítal i tu svoji lavici.
    Chtěl sedět v takové lavici,
  • 00:20:11 aby byl úplně stejný
    jako všechny ostatní děti.
  • 00:20:14 Děti ho v kolektivu
    přijaly velice dobře.
  • 00:20:17 Děti mu i pomáhají v těch
    činnostech, které nezvládá,
  • 00:20:21 takže chlapec se k nám zapojil
    velice výborně a je tady spokojený.
  • 00:20:26 Má tady hlavně pocit úspěšnosti,
    což, si myslím,
  • 00:20:30 je z hlediska
    jeho dalšího sociálního začlenění
  • 00:20:34 to důležité a to primární.
  • 00:21:04 Jako jinej zájem bych neřekla,
    že by měl.
  • 00:21:07 V tý škole asi jo.
    Tam je s dětma, tak ten tělocvik,
  • 00:21:11 ale doma počítač.
    Teďka je skypu pořád
  • 00:21:14 a s klukama si povídaj.
  • 00:21:18 Tady pojď vyluxovat. Dělej!
    Ty si tam furt hraješ.
  • 00:21:23 -Dělej. Zapni to.
    -Co? -No vyluxovat jsem ti řekla.
  • 00:21:47 Teďka je v pubertě
    a ta je hodně těžká s ním.
  • 00:21:53 To jako nechce moc poslouchat.
  • 00:21:57 Jako já nevím, co mám říct.
  • 00:22:00 -Holky ho zajímaj?
    -Zajímaj. Hodně.
  • 00:22:02 Holky ho hodně zajímaj.
    S nějakou si píše
  • 00:22:06 přes ten internet do Brna.
    To nevím jak...
  • 00:22:11 Chtěl by za ní se jet podívat.
  • 00:22:14 -Podle tebe je vymodelovaná socha.
    -Hm. To vím.
  • 00:22:19 -A ukážeš nám ji?
    -Jo.
  • 00:22:22 Ale nevím. Už si nevzpomínám
    na tu stránku, kde to bylo.
  • 00:22:27 -To já taky ne.
    -Já se podívám.
  • 00:22:35 -Myslíš, že jsi si podobnej?
    -No trochu.
  • 00:22:41 -A líbí se ti?
    -Jo, líbí.
  • 00:22:45 -Jakej máš z toho pocit?
    -Nevím. Žádnej.
  • 00:22:50 Tak ji zvětši.
  • 00:22:55 Já vzhledem k tomu,
    že mám mentálně postiženého brášku,
  • 00:22:58 tak jsem na přítomnost
    nebo na lidi s handicapem
  • 00:23:03 trošku jakoby zvyklá.
    A myslím, že tam je hrozně důležitý
  • 00:23:07 jakoby si získat
    trošku jejich důvěru,
  • 00:23:09 aby vám věřili.
  • 00:23:11 Takže možná i nějaký způsob
    takový mojí bezprostřednosti,
  • 00:23:15 jak se chovám, tak si myslím,
  • 00:23:17 že jsem s těma lidma
    dokázala komunikovat.
  • 00:23:20 Byla to inspirace hlavně
    z hlediska právě té anatomie.
  • 00:23:24 Co se týče vzhledu tváře, tak tam
    už jsem se trošku jakoby vyřádila
  • 00:23:29 sama tak, jak bych si já
    představovala toho malého Vilímka,
  • 00:23:33 kde jsem třeba musela dodržet
    některé popisy a atributy,
  • 00:23:37 které jsou právě
    zmíněné v té pohádce.
  • 00:23:41 Takže vlastně ta finální
    bronzová socha je i ustrojená,
  • 00:23:45 že má sobě opravdu
    nějakou koženou halenu.
  • 00:23:49 A nesměla jsem opomenout,
    což bylo v podmínce zadavatele
  • 00:23:52 pana Melčánka, že musí mít česnek,
    protože zbožňoval česnek.
  • 00:24:10 Samozřejmě že bych ráda
    v tomto tématu pokračovala
  • 00:24:13 a socha malého Vilímka,
    malého Miloše
  • 00:24:17 pro mě bude teď základem
    pro sousoší nebo instalaci,
  • 00:24:20 kterou bych chtěla vytvořit
    a na které pracuju.
  • 00:24:23 A bude to tedy ta notoricky známá
    Sněhurka a sedm trpaslíků,
  • 00:24:28 ale v podstatě trošku posunutá
    možná právě do té reality.
  • 00:24:32 Trpaslíčka teda už jednoho mám.
  • 00:24:41 Vy už víte, kdo to byl
    a kdo srdnatě zachránil
  • 00:24:44 ostrovské obyvatele.
    Ano. Malý Vilímek.
  • 00:24:48 Vysmívaný a haněný,
    obklopen svými netopýry
  • 00:24:51 a česnekovým parfémem spolu
    se Sigismundovými loveckými psy,
  • 00:24:55 které s tatínkem Jakubem
    natřeli kdovíčím,
  • 00:24:58 sehrál svoji odvážnou roli
    pekelníka tak skvěle,
  • 00:25:02 že Mokrý čert Damián nečistého
    svědomí a pověrčivé mysli
  • 00:25:07 vyklidil zbaběle bojiště.
  • 00:25:33 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2011

Související