iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 3. 2005
08:40 na ČT2

1 2 3 4 5

42 hlasů
2827
zhlédnutí

Klíč

Pomoc lidem s DMO — Rodina Slezákových z Třebíče — Rakovina tlustého střeva

27 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Klíč

  • 00:00:26 Dobrý den, milí diváci.
    Tentokrát se Klíč vydal na cesty.
  • 00:00:30 Za zajímavými lidmi a inspirujícími
    nápady jsme zavítali na Moravu.
  • 00:00:33 A co tedy dnes uvidíte?
  • 00:00:36 Popovídáme si o možnostech léčby
    rakoviny tlustého střeva
  • 00:00:39 a zeptáme se logopedů, jak mohou
    pomoci těžce handicapovaným lidem.
  • 00:00:46 Když se řekne logopedie,
    napadne snad skoro každého,
  • 00:00:50 že tam pomáhají lidem s ráčkováním
    nebo koktáním.
  • 00:00:54 Málokdo ale ví, že logopedi mohou
    pomoci i handicapovaným
  • 00:00:58 s dětskou mozkovou obrnou,
    s autismem, s afázií
  • 00:01:01 i mnoha dalším,
    jinak postiženým lidem.
  • 00:01:05 Logopedie je vědní obor,
  • 00:01:08 který se zabývá komunikací
    dětí i dospělých.
  • 00:01:11 Jak už nám to slovo prozrazuje,
    skládá se ze dvou základních názvů.
  • 00:01:20 Logos je řecky slovo
    a pedia je výchova.
  • 00:01:23 Takže je to "výchova k řeči".
  • 00:01:26 Na naši péči se obrací
    hlavně lékaři,
  • 00:01:29 kteří v první fázi chtějí
    diagnostikovat svoje klienty.
  • 00:01:32 Potom jsou to rodiče
    i samotní pacienti, kteří cítí,
  • 00:01:36 že jim komunikační proces
    činí problémy.
  • 00:01:40 To je velká kategorie osob.
    Rovněž jsou to pacienti po úrazech,
  • 00:01:45 po cévních mozkových příhodách,
  • 00:01:48 kde jim komunikační proces
    dělá velké problémy.
  • 00:01:58 Dětská mozková obrna, jak nám
    již sám její název napovídá,
  • 00:02:03 je potíž s mozkovými činnostmi.
  • 00:02:07 A není to jenom jedna diagnóza.
    Je to souhrn několika onemocnění.
  • 00:02:12 Vzniká buď už při narození dítěte,
    nebo je to u některých pacientů
  • 00:02:19 získaná forma dětské mozkové obrny,
    která se projevuje také často.
  • 00:02:29 Nejzávažnější problém je ten,
    že se narodil v šestém měsíci,
  • 00:02:33 tudíž vznikla dětská mozková obrna,
    spastická triparéza.
  • 00:02:37 Takže jeho nejzásadnější postižení
    je postižení hybné.
  • 00:02:41 A to velmi vážné, protože nesedí,
    neleze, neplazí se, nechodí.
  • 00:02:46 Na to navazují problémy další,
    související s předčasným narozením,
  • 00:02:51 jako je silná oční vada.
    Svalový tonus se týká i hlasivek,
  • 00:02:55 takže také vady logopedické.
  • 00:03:03 Člověk si musí zvyknout
    u těchto těžce postižených dětí
  • 00:03:07 že ty pokroky jsou malé,
    ale přeci jenom jsou.
  • 00:03:14 Když měl tři roky,
    tak nemluvil vůbec.
  • 00:03:17 Teď hovoří tak,
    že pokud jste si na to zvykli,
  • 00:03:21 je tam samozřejmě patlavost,
    tak mu lze rozumět.
  • 00:03:24 -Košile to má v těchto místech.
    -To jsou...
  • 00:03:28 Knoflíky.
  • 00:03:31 Dřív nedokázal spojit
    jednotlivé hlásky do slabik.
  • 00:03:37 Teď už je spojuje.
    Začíná číst dvojslabičná slova.
  • 00:03:42 Takže pokroky tam jsou.
  • 00:03:45 Co máš na sobě teď?
    Máš jenom slipy?
  • 00:03:50 -Ne.
    -A co máš ještě?
  • 00:03:54 Nohavice.
  • 00:03:56 V logopedické péči
    je typická diagnóza,
  • 00:04:00 která se nazývá dysartrie.
    To je porucha článkování řeči.
  • 00:04:04 To znamená,
    že ten člověk chce něco říci,
  • 00:04:08 ale vlastně mu to nejde.
    Je velmi důležitá spolupráce
  • 00:04:11 rehabilitace a logopedie,
    takže podle momentálního stavu
  • 00:04:16 klienta se nastolí
    rehabilitační proces
  • 00:04:20 a k tomu se doplňuje
    logopedická péče.
  • 00:04:37 Afázie je získaná porucha řeči.
  • 00:04:40 Většinou vzniká po úrazu,
    po cévních mozkových příhodách,
  • 00:04:44 po krvácení do mozku. Ale vzniká
    tehdy, jestliže už je řeč vyvinuta.
  • 00:04:51 My jsme byli v Rakousku, jsme
    lyžovali a potom si nic nepamatuju.
  • 00:04:57 Kámoši nebo rodiče říkají,
    že jsem do něčeho narazil
  • 00:05:02 a že tam došel vrtulník
    a že jsem byl v nemocnici.
  • 00:05:08 Byl tam... Ježiš, jak se to řekne?
  • 00:05:13 Umělý spánek mi tam dali doktoři
    a byl jsem tam asi 20 dní.
  • 00:05:20 Potom tam došli rodiče a já jsem
    neuměl skoro vůbec mluvit.
  • 00:05:27 Akorát jsem jim řekl: "Ahoj!
    Jak se máte?" To bylo všechno.
  • 00:05:34 Potom mě vzali do nemocnice do Brna
    a už to bylo trochu lepší.
  • 00:05:40 Už jsem s nimi trochu mluvil,
    ale neuměl jsem zase říct
  • 00:05:44 jejich jména
    a neuměl jsem jednoduchý slova.
  • 00:05:48 Třeba jsem neuměl říct
    ani "mamka, taťka".
  • 00:05:52 Pro sebe jsem všechno uměl říct,
    ale neuměl jsem to vysvětlit.
  • 00:05:57 Jak říct to.
    Pro sebe jsem věděl,
  • 00:06:01 jak se jmenuje taťka a mamka,
    ale neuměl jsem to říct.
  • 00:06:06 Já jsem ho dostal do péče
    v Úrazové nemocnici.
  • 00:06:14 Viděl jsem tam mladého chlapce
    a měl jsem za úkol zjistit,
  • 00:06:17 jak na tom je.
    Diagnostikovat jeho poruchu řeči.
  • 00:06:20 A on na tom byl tak,
    že hodně mých příkazů nerozuměl.
  • 00:06:24 Když jsem mu řekl "posaď se",
    tak se několikrát zeptal,
  • 00:06:27 jestli opravdu myslím,
    ať se posadí.
  • 00:06:31 Měl problémy se zorným polem.
  • 00:06:35 On celou pravou polovinu neviděl,
    nevnímal.
  • 00:06:39 Ale s očima nic neměl.
    Má poškozené to zrakové centrum.
  • 00:06:43 Takže tam bylo narušeno
    rozumění i vyjadřování.
  • 00:06:47 Takže on má globální afázii.
  • 00:06:50 Pokroky tam jsou výrazné.
    Chtěl bych upozornit na to.
  • 00:06:53 že čím je pacient mladší,
    tím jsou pokroky výraznější,
  • 00:06:57 protože mozek je schopnější
    se nějakým způsobem napravit.
  • 00:07:01 Takže pokroky jsou patrné,
    pacient teď mluví dobře.
  • 00:07:05 Dostatečně na to,
    aby se vrátil do školy.
  • 00:07:12 Do konce roku nebude klasifikovaný
    a od září začne jako řádný student.
  • 00:07:19 Stala se mně autonehoda. Z toho
    jsem se postupně dával do pořádku.
  • 00:07:28 Učil jsem se mluvit.
    Měl jsem tady biofeedback.
  • 00:07:34 A to je asi všechno.
  • 00:07:36 Biofeedback je metoda, zaměřená
    na rozvoj mozkových funkcí,
  • 00:07:42 na rozvoj soustředěnosti
    především u tohoto pacienta.
  • 00:07:46 Cílem je, aby dokázal soustředit
    své myšlení na jednu věc,
  • 00:07:50 aby tam nepůsobila ta těkavost.
  • 00:07:53 Jedná se o to,
    že řeč je narušena mnohdy až tak,
  • 00:07:57 že ten člověk nedokáže komunikovat.
  • 00:08:00 Je to nejtěžší porucha, s kterou
    se můžeme v logopedii setkat.
  • 00:08:05 Ten jedinec nemůže sdělovat
    svoje pocity a potřeby.
  • 00:08:10 To je pro dříve zdravého člověka
    velké trauma.
  • 00:08:16 Teď mi řekni, Robine, jestli jsi
    vnímal trochu obsah toho textu.
  • 00:08:20 Ti aligátoři žijí spíš v zimě...
  • 00:08:26 Je to velmi individuální
    a komplikované.
  • 00:08:30 Nenajdete pacienta
    se stejným postižením u té afázie.
  • 00:08:34 A když cvičíte,
    tak vždycky dochází k pokroku.
  • 00:08:37 Ještě jsem nezažil,
    že bychom intenzivně cvičili
  • 00:08:40 a nezaznamenali žádný pokrok.
  • 00:08:42 Ale já bohužel žádný pokrok
    nemůžu zaznamenat.
  • 00:08:46 Mám starý nahrávky, který
    jsem si dělal. Ty jsou strašný,
  • 00:08:52 ale pokrok, posun nevidím,
    protože se slyším každý den.
  • 00:09:00 Kdepak je další zvířátko?
    Výborně! A kdo to je?
  • 00:09:04 -Ježek.
    -Ježek. Položíme ho tady vedle.
  • 00:09:07 Autismus je velmi složitá diagnóza,
    která mnoho let nebyla odhalena.
  • 00:09:14 V současné době víme,
    že je to metabolická porucha,
  • 00:09:17 která způsobuje
    právě tento klinický obraz,
  • 00:09:20 jaký známe u našich jedinců.
  • 00:09:25 Tento klient se projevuje
    již od útlého věku tím,
  • 00:09:29 že těžko navazuje sociální kontakt,
    těžko se dorozumívá.
  • 00:09:39 Problém komunikace je v první řadě
    v této diagnóze potřeba upravovat.
  • 00:09:45 V logopedické oblasti
    se setkáváme s tím,
  • 00:09:49 že klient nemá potřebu komunikovat,
    nemá potřebu sdělovat to,
  • 00:09:54 co on sám prožívá,
    neboť on si žije svůj vlastní svět.
  • 00:09:59 Mnohdy nevyhledává
    ani potřebu mateřského kontaktu.
  • 00:10:04 Nevyhledává potřebu
    komunikace s vrstevníky.
  • 00:10:08 Bývá takzvaně odstraněn,
    je v koutku, ale jemu to vyhovuje.
  • 00:10:14 -Lucinko, kdo to je?
    -Mrak. A z toho mraku prší.
  • 00:10:20 Výborně!
    A když prší, co musíme nosit?
  • 00:10:24 -Kapuci.
    -Kapuci a taky hlavně dešt...
  • 00:10:28 Deštník!
  • 00:10:30 Chodíme sem jednou týdně
    na logopedii a ještě sem chodí
  • 00:10:34 na rehabilitaci, protože
    to pomáhá taky stimulovat řeč.
  • 00:10:39 Chodí na cvičení a podobně.
  • 00:10:41 Ona se za začátku bála nechat
    masírovat, míčkovat atd.
  • 00:10:47 Ale trpělivostí ze strany sestřiček
    a vlídným zacházením
  • 00:10:52 se to podařilo postupně.
  • 00:10:56 Když Lucinka přišla
    do našeho zařízení,
  • 00:11:00 projevovala se
    jako většina autistických dětí.
  • 00:11:02 Neměla o nic zájem,
    strašně těžko navazovala kontakt,
  • 00:11:06 dá se říct, že zpočátku i odbíhala
    z pracovny logopeda.
  • 00:11:13 Až postupně s využitím počítačových
    programů se nám podařilo
  • 00:11:19 Lucinku namotivovat tak,
    že se na hodiny logopedie těšila.
  • 00:11:23 -Kde je číslo 4? Lucinko!
    -Co?
  • 00:11:27 Kde je číslo 4?
  • 00:11:29 -Výborně. A kde jsou čtyři puntíky?
    -Jeden, dva, tři, čtyři, pět.
  • 00:11:35 -Ještě jednou to spočítáme.
    -Jeden, dva, tři, čtyři.
  • 00:11:40 V současné době
    Lucinka navštěvuje základní školu.
  • 00:11:43 Má svého odborného asistenta,
    který jí pomáhá.
  • 00:11:47 Vykazuje velmi dobré výsledky
    v práci školní i sociální.
  • 00:11:58 -Chodíš sem ráda?
    -No. Jo.
  • 00:12:02 -A proč?
    -Protože pracuji.
  • 00:12:08 Pracuju ve škole.
  • 00:12:15 Musím pracovat.
  • 00:12:17 Logopedická péče u těchto dětí
  • 00:12:20 by měla být zahájena
    co možná nejdříve.
  • 00:12:23 Právě tady vidíme velký prostor
    pro neziskové organizace,
  • 00:12:27 neboť tento klient
    vyžaduje spoustu času.
  • 00:12:30 Nemohou se ti terapeuti měnit,
    protože takový klient,
  • 00:12:34 když si zvykne na určitou osobu,
    tak je na ni částečně vázán.
  • 00:12:42 Obraceli se na nás odborníci
    i lidé s poruchami komunikace,
  • 00:12:47 hlavně rodiče a zjistili jsme,
    že tady chybí
  • 00:12:52 nějaká systematická
    poradenská činnost,
  • 00:12:56 kam by se mohli obrátit,
    kde by zjistili,
  • 00:13:00 co jejich dítě má za hlavní problém
    a jak dál s dítětem pracovat.
  • 00:13:06 Občanské sdružení Logo
    se zabývá systematickou pomocí
  • 00:13:10 dětem i dospělým,
    kteří trpí poruchami komunikace,
  • 00:13:15 zejména poruchami závažnými,
    případně kombinovanými vadami
  • 00:13:21 a je u nich potřeba
    péče velmi důkladná.
  • 00:13:25 Je potřeba pracovat i s jejich
    rodiči a rodinnými příslušníky.
  • 00:13:29 Vysvětlit jim, jak s tím dítětem
    mají pracovat doma,
  • 00:13:33 jak jim mají pomáhat.
  • 00:13:37 Hodně často se na naše sdružení
    obrací rodiče,
  • 00:13:42 jejichž finanční situace
    je hodně špatná.
  • 00:13:45 Často je to třeba maminka
    samoživitelka několika dětí,
  • 00:13:50 která se pro své dítě,
    které má komunikační vadu,
  • 00:13:55 snaží udělat maximum,
    ale chybí jí finanční prostředky.
  • 00:14:00 Takže my se snažíme
    ve spolupráci s nadacemi
  • 00:14:05 dělat pokud možno
    co nejúčinnější projekty
  • 00:14:12 a získávat finanční prostředky
    na léčbu.
  • 00:14:32 Virový zánět jater typu C se stává
    nejvýznamnější žloutenkou v ČR.
  • 00:14:36 Počet nakažených se odhaduje
    na dvacet tisíc.
  • 00:14:40 Po dlouhodobé chronické infekci
    může končit jaterní cirhózou
  • 00:14:43 nebo rakovinou jater.
    Konečná fáze hepatitidy C
  • 00:14:47 je nejčastějším důvodem
    k transplantaci jater.
  • 00:14:50 Nejvíce ohroženi jsou uživatelé
    injekčních drog,
  • 00:14:53 lidé, kteří dostali
    krevní transfúzi před rokem 1992,
  • 00:14:57 lidé, kteří si nechali
    provést tetování,
  • 00:15:00 piercing či akupunkturu
    za nesterilních podmínek,
  • 00:15:03 osoby střídající sexuální partnery
    a pracovníci ve zdravotnictví.
  • 00:15:08 Nebezpečné jsou všechny aktivity,
  • 00:15:10 při kterých může dojít
    k přímému kontaktu s lidskou krví.
  • 00:15:13 Nakažené osoby v počátku onemocnění
    často nemají žádné příznaky.
  • 00:15:17 Přitom jsou nositeli infekce
    a nebezpečím pro své okolí.
  • 00:15:22 Proti žloutence typu C neexistuje
    žádné preventivní očkování.
  • 00:15:26 Dá se ovšem léčit. Vyšetření
    spočívá v jednom odběru žilní krve.
  • 00:15:32 Více informací se můžete dozvědět
  • 00:15:34 na anonymní a bezplatné
    informační lince 800 33 11 22.
  • 00:15:44 Česká republika drží světový primát
    ve výskytu rakoviny tlustého střeva
  • 00:15:48 Možnosti léčby jsou různé.
    Vždy však velmi záleží
  • 00:15:52 na včasném záchytu onemocnění.
    Pojďme se společně podívat
  • 00:15:55 na příběhy dvou mužů, kteří
    s touto zákeřnou chorobou bojují.
  • 00:16:01 Necítil jsem žádné vážné problémy.
  • 00:16:05 Měl jsem jen pocit,
    jako bych v konečníku něco měl.
  • 00:16:10 Když jsem zjistil,
    že mám ve stolici krev,
  • 00:16:16 tak jsem navštívil obvodní lékařku,
  • 00:16:19 která mě poslala
    na speciální vyšetření.
  • 00:16:22 Výsledkem toho vyšetření bylo,
    že mi zjistili nádor na konečníku.
  • 00:16:28 Nádory tlustého střeva jsou
    dominujícím nádorovým onemocněním.
  • 00:16:35 Zvláště v mužské populaci.
  • 00:16:38 Tam dokonce naši pacienti
    jsou na prvním místě,
  • 00:16:42 co se týče výskytu, ve světě.
  • 00:16:45 Na 100 tisíc obyvatel
    v České republice
  • 00:16:49 můžeme říci,
    že každý dvacátý obyvatel
  • 00:16:53 onemocní rakovinou tlustého střeva
    a konečníku.
  • 00:16:57 Výskyt rakoviny tlustého střeva
    za rok, což je kolem 7 tisíc,
  • 00:17:01 vede k úmrtí 5 tisíc nemocných.
  • 00:17:05 Manželka sleduje tyto počiny,
    který jsou jako na prevenci.
  • 00:17:12 A dočetla se o těchto psaníčkách,
  • 00:17:17 který se dělají
    jako preventivní vyšetření.
  • 00:17:23 Tak jsme to v roce 1999
    poprvé použili.
  • 00:17:29 A to bylo negativní.
  • 00:17:33 Psaníčko je jednoduchý test, který
    si můžete vyžádat u svého lékaře.
  • 00:17:36 Spočívá v tom, že pacient tři dny
    za sebou sbírá vzorky stolice.
  • 00:17:41 Smyslem testu je odhalit
    drobné nádorové krvácení,
  • 00:17:45 které není viditelné pouhým okem.
  • 00:17:47 Za dva roky jsme udělali znovu
    tyhle zkoušky
  • 00:17:52 a dvě psaníčka byla negativní
    a jedno bylo pozitivní.
  • 00:17:59 My musíme ozřejmit,
    která část tlustého střeva
  • 00:18:03 může být postižena,
  • 00:18:05 jestli jsou postiženy
    spádové lymfatické uzliny,
  • 00:18:08 jestli došlo k šíření onemocnění
    do vzdálených orgánů
  • 00:18:13 a jestli pacient
    bude schopný podstoupit
  • 00:18:19 chirurgické řešení,
    chemoterapii nebo radioterapii,
  • 00:18:22 což jsou základní
    onkologické modality léčby.
  • 00:18:26 Ta léčba začala
    v Masarykově onkologickém ústavu,
  • 00:18:30 kdy na vyšetření na cétéčku
    bylo zjištěno místo nádoru,
  • 00:18:37 jeho velikost
    a stanovena diagnóza,
  • 00:18:40 jakým způsobem
    bude prováděno ozařování.
  • 00:18:43 A 6.prosince jsem nastoupil
    na operaci konečníku.
  • 00:18:50 Předoperační léčba se skládá
    z radioterapie a chemoterapie.
  • 00:18:55 Cílem této léčby je minimalizovat
    rozsah onemocnění do té míry,
  • 00:19:01 aby potom chirurg mohl
    odstranit část střeva
  • 00:19:06 a nemusel pacientovi
    vytvářet vývod.
  • 00:19:09 Dnes se jeví být výhodné
  • 00:19:12 pacientovi nabízet i modifikované
    způsoby této klasické léčby.
  • 00:19:18 A to pomocí tabletové formy
    chemoterapie,
  • 00:19:23 která umožňuje
    ambulantní absolvování
  • 00:19:27 celého tohoto terapeutického
    předoperačního postupu.
  • 00:19:32 Už jsem byl připravený na operaci,
    už jsem pomalu čtyři dny nejedl.
  • 00:19:37 Pak se rozhodli,
    asi kvůli tomu rozsahu,
  • 00:19:41 protože ten nádor
    byl dlouhý asi 17 centimetrů,
  • 00:19:45 který obepínal to tlusté střevo
    ze dvou třetin povrchu.
  • 00:19:50 Tak se rozhodovali,
    pořád si nebyli jisti,
  • 00:19:53 takže mě poslali na ozáření.
  • 00:19:57 Jak jsem sem přišel,
    tak na ambulanci mně domluvili
  • 00:20:01 ještě místo
    stávajících způsobů léčení,
  • 00:20:07 to znamená kapačky,
    mně navrhli prášky,
  • 00:20:11 který by byly bez těch potíží,
    který jsou u těch kapaček.
  • 00:20:16 Po té terapii, jak jsem byl
    ozařovaný a užíval jsem ty prášky,
  • 00:20:23 jsem šel znovu na klonoskopii.
    A tam se to už zmenšilo
  • 00:20:28 z těch 17 asi na 2,5 centimetru.
  • 00:20:31 Oproti ostatním způsobům,
    jak jsem tak slyšel,
  • 00:20:36 třeba ty kapačky,
    jak mají ty problémy -
  • 00:20:39 jednak časově že je to dlouhý,
  • 00:20:42 vypadávání vlasů
    a jiné problémy, které s tím jsou.
  • 00:20:48 Tak to jsem vůbec neměl.
  • 00:20:51 Po tom ozařování mě vzali
    na operaci tady na onkologii.
  • 00:20:56 Bylo to taky nejistý,
    jestli mě nevezmou takovou část,
  • 00:21:03 abych měl ten boční vývod.
    Z toho jsem měl obavu,
  • 00:21:07 protože mně nikdo nemohl zaručit,
    že ten vývod nebude.
  • 00:21:14 No a po operaci,
    když jsem se probral,
  • 00:21:18 tak bylo první, co jsem se díval,
    jestli ten vývod není.
  • 00:21:22 A nebyl. To jsem byl rád.
  • 00:21:25 Před operací jsem byl upozorněn
    na to, že může dojít k tomu,
  • 00:21:29 že mi dají stomii, čili vývod.
  • 00:21:32 Chodil jsem po chodbách, kde byly
    nástěnky se stomickými pomůckami,
  • 00:21:37 tak jsem se přál,
    aby se to netýkalo mě.
  • 00:21:42 Potom proběhla ta operace.
    Podle mínění lékařů i mého
  • 00:21:47 to dopadlo celkem dobře,
    nicméně po probuzení z anestezie
  • 00:21:52 jsme zjistil,
    že tu stomii nakonec mám.
  • 00:21:56 I s touto situací jsem se smířil
    a žiji s ní do dneška.
  • 00:22:01 Pacient, který je operován
    pro nádor tlustého střeva,
  • 00:22:04 může mít stomii ze dvou indikací.
  • 00:22:07 Může to být stomie dočasná,
    nebo stomie trvalá.
  • 00:22:11 Dočasná stomie se volí v případech,
    že jde například o akutní operaci,
  • 00:22:16 kdy je nutné rychle vyvést
    střevo na stěnu břišní
  • 00:22:21 a dokončit chirurgický zákrok.
  • 00:22:24 Trvalá stomie se pacientovi
    provádí v případě,
  • 00:22:27 že je odstraněna
    terminální část střeva
  • 00:22:30 a počítá se s tím,
  • 00:22:33 že pacient bude odkázán na tuto
    stomickou pomůcku po celý život.
  • 00:22:37 Stomie je vlastně jímací zařízení
    pro výměšky střevní.
  • 00:22:45 Umísťuje se v místě vývodu
    střeva na stěně břišní tak,
  • 00:22:51 aby ten otvor střevní
    zasahoval do otvoru ve stomie
  • 00:22:56 a výměšky se ukládaly
    v tomto stomickém sáčku.
  • 00:23:01 Stomický sáček není jenom
    obyčejné jímací zařízení.
  • 00:23:05 Je to také zařízení,
    které absorbuje pachy,
  • 00:23:09 které se současně
    s vyměšováním stolice
  • 00:23:13 dostávají do vnějšího prostředí.
  • 00:23:17 Stomický sáček
    pacient může vyměňovat
  • 00:23:22 v pravidelných intervalech,
    jak je zapotřebí,
  • 00:23:26 když se zaplní
    asi do jedné třetiny.
  • 00:23:31 Musím dbát na to, aby ve vhodném
    čase ten sáček byl vyprázdněný.
  • 00:23:38 Když třeba někam
    na delší dobu jedu,
  • 00:23:41 tak předtím,
    než vyjedu, to vyprázdním.
  • 00:23:45 Pak vím,
    že mám na 2 - 3 hodiny pokoj,
  • 00:23:49 a nemusím se stresovat, že by
    mohlo k něčemu špatnému dojít.
  • 00:23:57 Abych se vám přiznala,
    žiju ve svém životním stylu
  • 00:24:02 velmi rychlém. Vnímám, že je
    pondělí, a hned je sobota, neděle.
  • 00:24:06 Takže moc času nemám, poněvadž
    jsme přešli na jinou stravu,
  • 00:24:12 na jinou výživu,
    a ta vyžaduje dosti práce.
  • 00:24:15 Víme, že úpravou životosprávy
    můžeme výrazně snížit
  • 00:24:19 incidenci nádorů tlustého střeva.
  • 00:24:23 Jedná se především o snížení
    konzumace masných výrobků.
  • 00:24:28 Zvláště červené maso
    se považuje za rizikové.
  • 00:24:32 Není nezanedbatelná
    ani úprava těchto masných výrobků.
  • 00:24:37 Víme, že zcela nevhodné
    jsou konzervované masné výrobky,
  • 00:24:42 zvláště uzeniny.
    Co se týče té úpravy,
  • 00:24:46 nevhodná je úprava masa
    za vysokých teplot.
  • 00:24:49 Myslí se tím smažení,
    grilování a pečení.
  • 00:24:53 Současně by bylo vhodné,
    aby se v masovém měřítku
  • 00:24:57 méně konzumovaly tuky,
    zvláště živočišné tuky.
  • 00:25:01 Měly by se nahrazovat
    rostlinnými tuky.
  • 00:25:05 Přísun čerstvých vitamínů
    je rovněž velmi významným faktorem.
  • 00:25:10 Nemůžeme si představovat,
    že tabletové formy vitamínů
  • 00:25:17 by byly plnohodnotnou
    náhražkou vitamínů,
  • 00:25:20 obsažených
    v čerstvé zelenině a ovoci.
  • 00:25:25 Mě to neomezuje v ničem
    s výjimkou těžké fyzické práce.
  • 00:25:29 S děckama se tady
    proběhnu po trávníku,
  • 00:25:33 zahrajeme si fotbal nebo volejbal.
    Přes léto jezdím na kole.
  • 00:25:39 Dokonce mám i bazén doma,
    takže se přes léto občas vykoupu.
  • 00:25:47 V oblasti nádoru tlustého střeva
    nám fyzická aktivita
  • 00:25:51 fyziologicky zlepšuje pasáž střev,
    zlepšuje vylučování
  • 00:25:58 žlučových kyselin,
    a tím zlepšuje celý systém trávení.
  • 00:26:03 My jsme třeba vysadili
    veškeré maso.
  • 00:26:07 Nejprve vůbec žádné maso nebylo,
    teď třeba trošičku králičí maso.
  • 00:26:12 Ale jenom
    domácího králíka používáme.
  • 00:26:15 Dále rybí maso a tím končíme.
    Jinak vaříme samé luštěniny.
  • 00:26:19 Také nepoužíváme žádnou uzeninu.
    To v žádném případě.
  • 00:26:24 Všechno dělám na olivovém oleji.
    Nepoužívám máslo ani rostlinné.
  • 00:26:28 Všechno dělám na olivovém oleji.
  • 00:26:33 Kdo neměl tyhle potíže,
  • 00:26:36 tak ta psaníčka
    bere na dost lehkou váhu.
  • 00:26:41 Ale měli by si lidi uvědomit,
    že to je jediný způsob,
  • 00:26:46 jak se to může poznat.
    Protože u mě třeba
  • 00:26:50 ty potíže
    se vůbec nijak neprojevovaly.
  • 00:26:57 To znamená,
    že kdybych to nezachytil,
  • 00:26:59 tak za dva roky
    už by bylo možná pozdě.
  • 00:27:03 Nebo určitě už by bylo pozdě.
    Tam rozhodovaly, dá se říct, dny.
  • 00:27:11 A to už je
    z dnešního Klíče všechno.
  • 00:27:14 Příště se můžeme vydat třeba k vám.
    Stačí nám jen napsat o tom,
  • 00:27:17 co vás těší nebo pálí,
    na naši známou adresu.
  • 00:27:20 Mějte se moc hezky. Na shledanou.
  • 00:27:40 Titulky: Jaroslav Švagr,
    Česká televize, 2005

Související