iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
16. 12. 2009
16:05 na ČT2

1 2 3 4 5

35 hlasů
40956
zhlédnutí

Diagnóza

Autismus

Příběhy moderní medicíny

Nahlédněte do kompletního videoarchivu, setříděného podle oboru

17 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Diagnóza - Autismus

  • 00:00:31 Deset, devět, osm, sedm.
  • 00:00:34 Už jsem ho porazil.
  • 00:00:37 Nula stupňů Celsia,
    teplota zamrzání vody.
  • 00:00:41 -Šest, pět, čtyři, tři...
    -To mi to jde, co?
  • 00:00:44 Minus jeden stupeň Celsia,
    teplota zamrzání lepicích hmot.
  • 00:00:52 Pojďte, já vám to ukážu.
  • 00:00:59 Autismus je závažná porucha,
  • 00:01:02 která se projeví
    už u malého dítěte
  • 00:01:05 a do hloubky naruší jeho vývoj
    v několika oblastech.
  • 00:01:08 A to zejména v oblasti
    sociální interakce,
  • 00:01:11 v mezilidských vztazích,
    v komunikaci a představivosti,
  • 00:01:14 což se projevuje
    odlišným způsobem chování
  • 00:01:17 a jiným způsobem
    trávení volného času,
  • 00:01:21 který se nám může zdát
    někdy i velmi bizarní.
  • 00:01:33 -Skákej jak o život.
    -Jasně.
  • 00:01:36 Jsi velký chlapče, docela.
  • 00:01:41 Takové miminko roztomilé
    kdybych byl.
  • 00:01:44 A já nejsem, to je škoda.
  • 00:01:54 Diagnostikovali mu autismus,
    pan doktor Jůn, v Praze,
  • 00:01:57 když mu bylo asi 13 a půl roku.
  • 00:02:00 V našich službách máme Adama,
    což je 21letý pán,
  • 00:02:07 který má středně těžkou
    mentální retardaci,
  • 00:02:10 diagnózu dětský autismus
    a výrazné nutkavé chování.
  • 00:02:13 To je vlastně to,
    že buď se snaží demolovat věci,
  • 00:02:17 brát kameny
    a rozbíjet okna autům,
  • 00:02:20 nebo se dotýkat sociálně
    nepřijatelným způsobem lidí.
  • 00:02:23 A zároveň vzhledem k tomu,
    že Adam není vůbec zlý člověk,
  • 00:02:26 naopak je velmi hodný,
  • 00:02:29 tak si velmi dobře uvědomuje.
    že to, co dělá, je špatně.
  • 00:02:33 A snaží se tomu zabránit.
    A k tomu, aby tomu zabránil,
  • 00:02:36 si vymyslel taková dvě základní
    zabezpečovací chování.
  • 00:02:40 Jedno z nich je, že chce být sám,
    aby nikomu neublížil,
  • 00:02:44 a druhé z nich je, že chce,
    abychom mu zavázali ruce.
  • 00:02:46 Bojí se toho, co udělá.
  • 00:02:49 -Adame, ne, ne.
    -Jenom jednou. -Adámku, ne.
  • 00:02:53 Zavaž ruce, zavaž ruce.
  • 00:02:58 Zavaž ruce.
  • 00:03:05 Nezavážeme. Je smutný.
  • 00:03:11 Zavaž.
  • 00:03:15 Já bych mu ty packy zavázal.
    Kde mám tu utěrku?
  • 00:03:22 On se trápí, chudák.
  • 00:03:25 U Adama je hodně důležité,
  • 00:03:28 že k tomu svázání vyžadujeme
    jasně jeho informovaný souhlas.
  • 00:03:32 Což znamená, že Adam
    si jasně řekne o to svázání.
  • 00:03:36 Velmi dobře se umí rozhodovat
    a zná následky svého chování.
  • 00:03:41 Projevy autismu jsou různorodé.
  • 00:03:44 Patří sem lidé, kteří mají
    těžkou symptomatiku autismu,
  • 00:03:47 ale i lidé s lehčími formami,
  • 00:03:50 lidé, kteří potřebují dohled
    24 hodin
  • 00:03:53 a musí žít v určitém typu
    ochranného zařízení,
  • 00:03:57 ale i lidé, kteří fungují
    naprosto samostatně,
  • 00:04:00 docházejí do práce
    a zakládají vlastní rodiny,
  • 00:04:04 lidé, kteří jsou
    velmi inteligentní,
  • 00:04:07 ale i lidé s mentální retardací,
    a to v nejrůznější míře.
  • 00:04:11 Patří sem i lidé, kteří jsou
    klidní, bez poruch chování,
  • 00:04:14 ale i lidé, kteří jsou
    velmi agresivní a destruktivní.
  • 00:04:18 Teď už to vypadá trošičku líp,
  • 00:04:21 protože sem nemůže nebo
    protože se sem nedostane,
  • 00:04:25 ale dřív to byl holobyt vyloženě.
  • 00:04:28 Nejdříve to byly prokopané skříňky
    v kuchyni nebo výplně dveří,
  • 00:04:32 které si prokopal, aby mohl
    svůj vztek a špatnou náladu
  • 00:04:37 nějakým způsobem vybít.
  • 00:04:41 Teď už má vyhrazenu
    jen tu chodbu
  • 00:04:45 a přístup ke koupelně
    a pokojíček.
  • 00:04:55 Tady byla zrcadla,
    ta rozbil, světla utrhal.
  • 00:05:02 Vidíte ty koberce, to je všechno
    zakrytá rozbitá dlažba.
  • 00:05:11 Zahradní nábytek byl na terase,
    ale pak jsem ho chtěla uklidit,
  • 00:05:15 tak vyběhl nahoru a letělo to
    z balkonu dolů všechno.
  • 00:05:21 V podstatě celý jeho život, 21 let,
  • 00:05:25 jsme tápali a zkoušeli všechny
    možné metody, postupy,
  • 00:05:31 ale velký obrat nastal teprve teď,
  • 00:05:35 kdy se zřídilo chráněné bydlení
    pro autisty,
  • 00:05:40 a kdy jsme ho svěřili poprvé
    na celou dobu týdne někomu jinému.
  • 00:05:48 Máme šťastnější pocit,
    že Adámek je někde,
  • 00:05:53 kde ho mají lidi rádi,
    kde mu budou pomáhat,
  • 00:05:56 kde mu to prostředí přizpůsobí
    k jeho životu, aby byl šťastnější.
  • 00:06:04 My načerpáme sílu přes ten týden,
    vyspíme se, protože nespal,
  • 00:06:09 těšíme se na něj také mnohem víc
  • 00:06:13 a celý program o víkendu
    se řídí podle našeho Adámka.
  • 00:06:17 A on je proto taky teď úplně jiný.
    Dřív to bylo prostě... strašný.
  • 00:06:29 V současné době tady u nás žije
    pět lidí s autismem
  • 00:06:33 a rozhodně to není z toho důvodu,
    že by se jich rodiče chtěli zbavit,
  • 00:06:38 naopak, všech pět lidí prošlo
    velmi podnětným rodinným životem,
  • 00:06:42 rodinným zázemím,
    rodiče o ně mají výrazný zájem,
  • 00:06:47 nicméně tím, jak kluci dospěli,
  • 00:06:51 tak prudce se zvýšila intenzita
    jejich problémového chování,
  • 00:06:55 kterou rodiče ze své podstaty
    zvládnout nemohli,
  • 00:06:58 a proto bydlí u nás.
  • 00:07:01 Ty mluvíš, to není možný,
    ty na mě mluvíš.
  • 00:07:05 To se nesmí, to je škoda,
    to se nesmí.
  • 00:07:09 To se nesmí. Bohužel, nesmí se to.
    Nejde to. Bohužel, nejde to.
  • 00:07:14 -Uklidni se, nebo jdeš na zem.
    -Škoda, nejde to.
  • 00:07:18 To nejde, to nejde, se líbat,
    jako kdybych se loučil.
  • 00:07:24 S pusinkováním taky.
    To nedovolíš.
  • 00:07:27 Martine! Klídek.
  • 00:07:33 -Jsem Adolf Hitler.
    -Klídek.
  • 00:07:36 Když jsem byl malý,
    nemohl jsem nic dělat.
  • 00:07:39 -Jsem dospělý. To je hrozný.
    -Uklidni se.
  • 00:07:43 Čuráci hnusní jste!
    Hrozný, nedá se nic dělat.
  • 00:07:47 Je toho na mě moc.
  • 00:07:50 Martin byl upozorněn na to,
    že něco neudělal úplně správně,
  • 00:07:53 a on chce všechno dělat
    naprosto správně.
  • 00:07:56 Taky chce, aby to bylo po jeho.
  • 00:08:00 Vlastně tu situaci
    on se snaží zvládnout,
  • 00:08:03 ale někdy to je nad jeho síly,
  • 00:08:06 a potom se dostane do toho afektu,
    kdy už se neovládá vůbec,
  • 00:08:10 kdy v případě,
    že bychom nezasáhli,
  • 00:08:14 tak by došlo k nějaké demolici
    zařízení tady, k útoku na nás.
  • 00:08:19 Vy mě rozrušujete, jo?
  • 00:08:22 Vy jste mě moc rozrušil,
    vy jste mě rozzlobil, naštval.
  • 00:08:26 To je škoda!
  • 00:08:29 Líp se mi žilo.
    Jsem byl miminko dřív.
  • 00:08:32 -Pojď, vstávej.
    -Já nejsem miminko.
  • 00:08:35 -Vstávej.
    -Chceš colu? Pojď.
  • 00:08:42 Takže nejhumánnější, nejslušnější
    je mu v tom zabránit tím,
  • 00:08:50 že fyzicky mu nedovolíme
    nic udělat.
  • 00:08:54 Stává se nám, že i ti uživatelé,
  • 00:08:57 když cítí, že tu situaci
    už nezvládají,
  • 00:09:01 tak sami si řeknou o to,
    abychom je podrželi,
  • 00:09:04 abychom jim zabránili udělat to,
    co by jinak udělali, co nezvládají.
  • 00:09:12 V současné době poskytujeme
    službu pěti klientům.
  • 00:09:15 Máme pronajatou budovu,
    kde máme dvě domácnosti.
  • 00:09:18 V jedné domácnosti bydlí
    dva až tři klienti.
  • 00:09:22 Každý z klientů má svůj pokoj.
  • 00:09:25 To je tak krásný,
    zbožňující jsou ty botičky.
  • 00:09:30 Tahle služba je výrazně dražší
    než běžné pobytové služby,
  • 00:09:33 a to ze dvou důvodů,
  • 00:09:36 výrazně vyšší počet personálu,
    přes den i přes noc,
  • 00:09:40 a vyšší kvalita bydlení.
  • 00:09:43 Tyhle věci máš na sobě,
    že si to zkoušíš, viď?
  • 00:09:46 Zkouším, takhle vypadá horolezec.
    To jsem teď já.
  • 00:09:50 Vysoký počet personálu,
    celkem 12 asistentů,
  • 00:09:53 je zejména z toho důvodu,
  • 00:09:56 aby klienti se nemuseli
    přizpůsobovat běhu zařízení,
  • 00:09:59 ale běh zařízení se mohl
    přizpůsobit klientovi.
  • 00:10:03 Člověk nebo dítě s autismem
    nezvládne přizpůsobit se
  • 00:10:06 kolektivnímu životu ve skupině.
  • 00:10:10 Itálie je velká a Čína je větší.
  • 00:10:13 Na Slovensku pod Tatrami
    ovce smutně bečí.
  • 00:10:21 Itálie je velká a Čína je větší.
  • 00:10:29 Na Slovensku pod Tatrami
    ovce smutně bečí.
  • 00:10:34 Něco jiného je mít svůj řád
  • 00:10:37 a něco jiného je být napasováván
    do řádu, který mi nevyhovuje.
  • 00:10:58 Adam je v našem zařízení
    čtvrtý týden
  • 00:11:02 a je to z toho důvodu,
    že toto zařízení běží čtyři týdny,
  • 00:11:05 nicméně Adama známe
    už od roku 2003.
  • 00:11:09 Vezmi si bundu, Adame.
  • 00:11:13 -Bojím.
    -Čeho se bojíš?
  • 00:11:16 -Že něco rozbije.
    -Že něco rozbiješ v autě?-Jo.
  • 00:11:19 Co bys rozbíjel, prosím tě.
  • 00:11:22 Uděláme to tak, že až přijdeme
    k autu, tak já ti zavážu ruce.
  • 00:11:39 Tak Áďo, sedím tady před tebou.
  • 00:11:50 Super! Nahoru, super!
  • 00:11:57 Adam má kvůli autismu
    nutkavé chování
  • 00:12:02 a chce se svou pusou dotknout
    mého obličeje.
  • 00:12:13 Což samo o sobě vypadá,
  • 00:12:16 že by to nemuselo být
    nic až tak strašnýho,
  • 00:12:19 nicméně máme už mnohaletou
    zkušenost s Adamem,
  • 00:12:22 že ve chvíli, kdy se mu to podaří,
    tak vlastně strašně stupňuje.
  • 00:12:26 Každý druhý den by se dostával
    do větší a větší nepohody,
  • 00:12:29 protože by mu nestačilo
    dotknout se jen obličeje,
  • 00:12:32 ale chtěl by dát jazyk na jazyk
    a v tu chvíli už se dostáváme
  • 00:12:36 do etického problému
    personál versus klient,
  • 00:12:39 takže se snažíme
    mu v tom zabránit.
  • 00:12:42 Pro Adama je strašně důležité,
  • 00:12:45 aby na procházce mohl být
    dál než 30 metrů.
  • 00:12:48 Teď vidíte, že když stojí
    takhle daleko, tak se zklidňuje.
  • 00:12:52 My jsme jezdili na kole často,
    tam byl takový klidnější,
  • 00:12:55 a to kolo samozřejmě
    bylo dobré i v tom,
  • 00:12:59 že byl v pohybu,
    že vykonával nějakou činnost.
  • 00:13:02 To kolo paradoxně vytváří
    prostor nějaký, kdy nemá úniku,
  • 00:13:08 to znamená, je na těch šlapkách,
    je na sedadle a jede,
  • 00:13:12 takže ho nic nenutilo
    k těm jeho aktivitám,
  • 00:13:15 které třeba vadily jiným lidem,
    takže jsme jezdili na kole.
  • 00:13:18 Jako Forrest Gump,
    prostě jeli jsme, jeli jsme.
  • 00:13:22 Jezdili jsme po horách,
    nejen 50 km, ale třeba i 100 km.
  • 00:13:25 Ale hlavně to je taky
    z toho důvodu,
  • 00:13:29 jak celé dny je pro něho ten život
    strašně náročný a těžký
  • 00:13:33 a nechápe ten náš svět,
  • 00:13:37 tak tohle jsme mu poskytovali
    hlavně proto, že byl šťastný,
  • 00:13:41 protože manžel vždycky viděl,
    že na tom kole nebo při túrách,
  • 00:13:44 co absolvovali,
    vždycky byl hrozně spokojený.
  • 00:13:48 -Kdy jedu pryč?
    -V pondělí. -Ne.
  • 00:13:51 -Jedeš.
    -Proč?
  • 00:13:55 -Domluvený.
    -Protože je to domluvený, ano.
  • 00:13:58 -Není to už domluvený?
    -Je to domluvený. -Proč?
  • 00:14:02 V Libčicích to máš hezký.
  • 00:14:09 Učíme se po 21 letech,
    já říkám žít jako jiní lidi,
  • 00:14:13 protože celou tu dobu
    to bylo jiné,
  • 00:14:17 jiný život a mnohem náročnější,
  • 00:14:20 a v podstatě se to odehrávalo
    jenom kolem Adámka.
  • 00:14:26 Takže teď máme najednou volno,
  • 00:14:29 můžeme jít do kina,
    můžeme si povídat večer,
  • 00:14:33 nepadáme v osm hodin
    už s prominutím na hubu,
  • 00:14:37 a je to prostě jiné, takže teď tedy
    budeme dohánět přes týden,
  • 00:14:41 co jsme nezažili do té doby.
  • 00:14:53 Člověka s autismem
    obklopuje chaos.
  • 00:14:56 Informace, které dostává,
    mu nedávají smysl.
  • 00:15:00 Vytváří si tedy vlastní pravidla,
    aby se neutopil v úzkosti.
  • 00:15:03 Jeho chování tak mnohdy
    nedává smysl nám.
  • 00:15:07 Gerlachovský štít
    2 655 metrů nad mořem,
  • 00:15:10 Ben Nevis 3 343 metrů nad mořem,
  • 00:15:14 Kilimandžáro 5 895 metrů
    nad mořem.
  • 00:15:18 Elbrus 5 642 metrů nad mořem.
  • 00:15:31 Adam nemůže žít
    v žádném zařízení,
  • 00:15:34 kde by žili lidé kolektivním
    způsobem života,
  • 00:15:37 v klasickém ústavu sociální péče.
  • 00:15:41 Potřebuje zařízení, kde může mít
    svůj pokoj a bude nerušen.
  • 00:15:46 Pokud by to bylo do budoucna,
  • 00:15:49 do nějaké vzdálené budoucnosti
    možné,
  • 00:15:52 v tomhle zařízení mít Adámka
    přes týden,
  • 00:15:56 tak bychom byli nejšťastnější lidi
    na světě.
  • 00:15:59 Co bude, až já tady nebudu,
    nebo manžel...
  • 00:16:02 Kde skončí Adámek,
    skončí někde na psychiatrii,
  • 00:16:06 kde mu nasadí medikaci, aby byl
    klidný, aby nedělal to, co dělá,
  • 00:16:11 kde bude několik klientů
    v té místnosti,
  • 00:16:15 kde mu nemůžou připravit
    takový život,
  • 00:16:19 jako mu připravíme my nebo
    jaký má v zařízení v Libčicích.
  • 00:16:23 -Něco rozbije...
    -Že něco rozbiješ v autě? -Jo.
  • 00:16:27 Ale co bys rozbíjel, prosím tě.
  • 00:16:31 Ještě umýt nádobí, to je hrozný.
  • 00:17:05 Skryté titulky Blažena Stráníková
    Česká televize 2009

Související