iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 2. 2011
10:15 na ČT2

1 2 3 4 5

14 hlasů
2536
zhlédnutí

Nedej se

Dopady stavby D3 na životní prostředí

Bitva o přírodu pokračuje

16 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Nedej se

  • 00:00:20 Vláda letos z podnětu
    Ministerstva dopravy schválila
  • 00:00:23 takzvanou superstrategii
    rozvoje dopravní infrastruktury
  • 00:00:27 pod pseudonymem
    Zelená kniha - green paper.
  • 00:00:30 Ve schváleném dokument
    jsou ale jako nevyhnutelná
  • 00:00:33 součást rozvoje
    České republiky do roku 2025
  • 00:00:37 opět zahrnuty stavby
    i těch dálničních tahů,
  • 00:00:40 které byly v minulosti
    pro drtivou kritiku veřejnosti
  • 00:00:43 z priorit České republiky vyřazeny.
  • 00:00:46 Mezi žhavé priority byla znovu
    zařazena i stavba dálnice D3,
  • 00:00:50 kterou v její takzvané
    stabilizované variantě
  • 00:00:53 v minulosti odmítlo jak
    Ministerstvo životního prostředí,
  • 00:00:57 tak starostové obcí
    z Posázaví i Benešovska.
  • 00:01:01 V období, kdy jsem byla náměstkyně
    ministra životního prostředí,
  • 00:01:06 tak se projednávala
    dopravní strategie ve vládě.
  • 00:01:09 A právě dálnice D3
  • 00:01:11 byla autory dopravní koncepce
    shledána jako nadbytečná.
  • 00:01:15 Jenomže proti tomuto názoru
    se postavila mocná skupina,
  • 00:01:19 která za výstavbu D3 dodnes
    lobuje v nejvyšších kruzích.
  • 00:01:23 Co se týče dálnice D3, tak sám
    se kolem výstavby angažuji
  • 00:01:28 od roku 1999, kdy jsme založili
    Sdružení pro výstavbu dálnice D3.
  • 00:01:32 Taková první naše bitva bylo to,
    že jsme se snažili
  • 00:01:36 tím usnesením vlády číslo 741
    vrátit výstavbu dálnice D3
  • 00:01:40 do dopravní sítě do roku 2010.
  • 00:01:43 A mocní byli jako obvykle úspěšní.
  • 00:01:47 Schválení dálnice D3
    je dáno usnesením vlády,
  • 00:01:52 které pramení z července roku 1999.
  • 00:01:55 Takže od této doby se ví,
    že povede dálnice D3
  • 00:01:58 a jak by zhruba měla vést.
  • 00:02:00 Návrh tak, jak byl zpracován,
    vyvolal už tehdy velké pochybnosti
  • 00:02:04 a Ministerstvo životního prostředí
    bylo proti.
  • 00:02:08 Byly udělány pouze předběžné studie
    a na jejich základě bylo rozhodnuto
  • 00:02:15 o konkrétním vedení trasy,
    o konkrétních mostech,
  • 00:02:18 o konkrétních křižovatkách,
    o konkrétních tunelech.
  • 00:02:22 Přitom je zcela zřejmé,
    že o těchto investicích
  • 00:02:25 může být rozhodnuto
    až na základě podrobného posouzení
  • 00:02:31 všech dopadů jak na zdraví lidí,
    tak na ochranu přírody,
  • 00:02:36 ale musím říci
    i na státní rozpočet,
  • 00:02:39 když stavíme mosty
    po vršcích kopců,
  • 00:02:43 tunely, křižovatky,
    přitom se naskýtají řešení,
  • 00:02:47 která jsou daleko jednodušší.
  • 00:02:50 Nechali jsme si
    jako sdružení vypracovat studii,
  • 00:02:54 která je zde předložena,
    na kterou se složily tyto obce
  • 00:03:00 a lidé z vesnic po malých částkách
    pomalu jako na Národní divadlo.
  • 00:03:03 Samozřejmě tato studie
    není propracovaná do detailů
  • 00:03:07 takovým způsobem,
    jako to dělají státní podniky
  • 00:03:12 za státní peníze, čili naše.
    A našli jsme řešení,
  • 00:03:16 které by mělo být lacinější, kratší
  • 00:03:21 a mělo by méně zasáhnout do
    krajinných rázů příslušných obcí.
  • 00:03:27 Studie s názvem Promika
    získala v roce 2001
  • 00:03:30 podporu tehdejšího
    Ministerstvo životního prostředí
  • 00:03:33 a stala se vážným konkurentem
    dálnice D3. Jenomže...
  • 00:03:38 Variant bylo několik.
    Varianta Promika nebyla jedinou.
  • 00:03:43 Ministerstvo dopravy se usneslo
    na variantě tzv.stabilizované,
  • 00:03:46 která má nyní
    doporučující charakter pro kraj.
  • 00:03:50 A bylo v roce 2005 vymalováno.
  • 00:03:52 Obrázky z let šedesátých
    byly na mapách opět v platnosti.
  • 00:03:56 Nic proti tomu nezmohlo ani
    Ministerstvo životního prostředí
  • 00:04:00 Po všech nesouhlasech, které
    ministerstvo vyslovila v minulosti,
  • 00:04:05 nás vláda svým usnesením
    z prosince 2005 zavázala,
  • 00:04:08 abychom byli pro variantu
    takzvanou stabilizovanou.
  • 00:04:12 Stát zlomil svým usnesením vlády
  • 00:04:14 odpor Ministerstvo
    životního prostředí
  • 00:04:17 a krajský úřad přes masivní
    nesouhlas občanů v regionu
  • 00:04:20 schválil dálnici,
    která ve své trase
  • 00:04:23 obce i jejich okolí
    významně ohrožuje.
  • 00:04:27 Úřad připravil a zastupitelstvo
    Středočeského kraje
  • 00:04:33 v prosinci loňského roku schválilo
    územní plány dvou územních celků -
  • 00:04:37 Benešovsko a Pražský region,
    které zakotvily trasu dálnice D3
  • 00:04:44 v té nejproblematičtější variantě,
    takzvané stabilizované.
  • 00:04:50 V reakci na schválení stabilizované
    trasy z let šedesátých
  • 00:04:54 se starostové dotčených obcí
    v Posázaví a na Benešovsku
  • 00:04:58 rozhodli bránit svá území,
    zdraví svých občanů
  • 00:05:01 a jejich majetek proti záměru
    prostřednictvím stavebních uzávěr.
  • 00:05:07 Odpor obcí proti variantě,
    kterou nastoluje kraj
  • 00:05:13 a ministerstvo pro místní rozvoj
    je už letitý
  • 00:05:16 a my jsme pomáhali už těm obcím
    v rámci územního plánování.
  • 00:05:19 Problém je v tom, že kraj
    ani stát vůbec nerespektuje
  • 00:05:22 názory těch obcí
    a zcela ignoruje jejich námitky.
  • 00:05:25 A nastoluje takovou variantu,
    která je v podstatě kontroverzní
  • 00:05:28 a která může způsobit
    likvidaci těch obcí.
  • 00:05:31 Jsem starostou obce Tisem,
    která leží tady za těma kopcema.
  • 00:05:36 Jako první jsme teda vydali
    nařízení o stavební uzávěře.
  • 00:05:41 Otec Tisem prakticky od začátku,
    já nevím, devadesátého roku,
  • 00:05:46 nebo kdy to začalo,
    nesouhlasí s dálnicí
  • 00:05:49 vedenou okolo Tismi
    ve vzdálenosti zhruba 800 metrů.
  • 00:05:54 Když si vezmeme situaci,
    jak vypadá na mapě.
  • 00:05:57 Toto je Neštětická hora,
    které vidíme támhle.
  • 00:06:01 Tam nahoře je vršek
    tý Neštětický hory.
  • 00:06:03 Tady máme Chlum.
    Ten je na támhle tu stranu.
  • 00:06:07 Není vidět.
    Akorát tam vršky stromů vyčuhujou.
  • 00:06:10 A tady - mezi těma dvěma horama -
    je trasa dálnice.
  • 00:06:16 Údajně tady mají být
    tři mosty za sebou,
  • 00:06:19 což je veledílo.
    A obec Tisem je zde.
  • 00:06:24 Z jedný strany budeme mít vepřín,
    dálnici, skládku komunálního odpadu
  • 00:06:30 a rozšiřované letiště,
    takže nám nezbývá,
  • 00:06:33 než z téhle strany aby přijely
    buldozery a obec zahrnuly.
  • 00:06:36 Nám jako obci ani občanům
    dálnice nepřinese vůbec nic.
  • 00:06:41 Žádné pracovní příležitosti, nic.
    A je zbytečná už z toho důvodu,
  • 00:06:45 že z jedné strany
    vede silnice na Budějovice,
  • 00:06:50 z druhé strany
    je už do Příbrami hotová R4
  • 00:06:57 a mezi ně se nacpou další statisíce
    tun betonu zcela zbytečně
  • 00:07:03 a zničí se tím krajina.
    A teď ještě bych jenom v krátkosti.
  • 00:07:08 V roce 1943 vyhnaly občany
    a sebraly jim pole jednotky SS,
  • 00:07:15 v padesátých letech kolektivizace,
    socializace zemědělství,
  • 00:07:19 znovu přišli o pole.
  • 00:07:21 Teď přijdou potřetí.
    Jsme proti tomu.
  • 00:07:25 Na dálnici v podstatě
    nám vadí jedna věc,
  • 00:07:30 že byla přesunuta o několik
    kilometrů z této západní strany
  • 00:07:33 k naší obci. Považujeme to za
    účelové přiblížení k městu Benešov.
  • 00:07:38 Původní trasa
    byla logicky rovnější a byla dál.
  • 00:07:42 Dálnice se tedy k nám přiblížila,
    ovšem hrozí nám další věc,
  • 00:07:45 a to je přivaděč na Benešov,
    který půjde těsně podle obce
  • 00:07:50 východním směrem, takže vlastně
    obec se dostane do kleští,
  • 00:07:56 kdy nás tyhle dvě liniový stavby
    úplně uzavřou.
  • 00:08:00 A vidíte tu obec, která
    je v tomto údolíčku inverzním,
  • 00:08:04 že směr proudění větru
    zasáhne negativně naši obec.
  • 00:08:11 Účelové posunutí dálnice
    o několik kilometrů
  • 00:08:14 bylo vybráno opravdu s citem.
  • 00:08:17 Já jsem místostarostka obce
    Chrášťany, kterou vidíte za mnou.
  • 00:08:22 Stojíme na hranici naší obce
    a stojíme na témže místě,
  • 00:08:25 kde jste stál s kolegou,
    se starostou václavickým,
  • 00:08:29 a tudy přesně má procházet dálnice.
    Přesně na hranici té ohrady,
  • 00:08:34 kterou vidíte za mnou.
    Tudíž každý určitě pochopí,
  • 00:08:37 že dálnici nevítáme.
  • 00:08:40 Obě obce stejně jako obec Tisem
    vyhlásily pro dálnici
  • 00:08:44 na svých územích stavební uzávěry.
  • 00:08:48 Stavební uzávěry jsou z naší strany
    jakýmsi posledním pokusem,
  • 00:08:52 abychom zamezili vlivu těchto
    staveb na životní prostředí
  • 00:08:59 v naší obci a aby s námi začali
    trochu solidně jednat
  • 00:09:02 všechny kompetentní orgány.
    Poslední seriózní jednání,
  • 00:09:05 kdy tady byl někdo z projektantů,
    proběhly v polovině 90.let.
  • 00:09:10 Od tý doby je to
    svým způsobem určitý diktát.
  • 00:09:13 Tak to ale podle všech mých
    informací dostupných nebylo.
  • 00:09:19 Já jsem sám byl u toho, kdy se v
    zastupitelstvu Středočeského kraje
  • 00:09:23 opakovaně projednávaly
    argumenty jednotlivých obcí,
  • 00:09:26 kdy se o tom diskutovalo.
    Ta diskuze samozřejmě
  • 00:09:30 v závislost na tom,
    jak je to záležitost významná,
  • 00:09:34 byly rozsáhlé
    a rozhodně nenastalo to,
  • 00:09:38 že by se kraj,
    zastupitelé Středočeského kraje
  • 00:09:41 či samotný úřad
    těmi námitkami nezabývali.
  • 00:09:46 Já jsem místostarostkou
    zhruba šestý rok a nepamatuju si,
  • 00:09:51 že by s námi
    Středočeský kraj jednal,
  • 00:09:53 pokud pominu teda
    poslední odpověď na námitky letos.
  • 00:09:57 A jak ta odpověď zněla?
  • 00:09:59 Všechny tři námitky byly zamítnuty.
  • 00:10:01 Teď nám přišlo asi před týdnem
    vyjádření od krajské úřadu,
  • 00:10:07 kde nám sdělují,
  • 00:10:10 že naše námitky a veškeré další
    argumenty jsou irelevantní.
  • 00:10:13 20.ledna 2011 byla vládou schválena
  • 00:10:16 superstrategie rozvoje
    dopravní infrastruktury
  • 00:10:19 a pár dní nato svolalo
    Sdružení pro výstavbu dálnice D3
  • 00:10:23 na 31.leden
    jednání do Benešova u Prahy.
  • 00:10:28 Pane senátore,
    proč jste svolali toto jednání?
  • 00:10:30 Naše sdružení chce informovat
    občany o výstavbě dálnice D3,
  • 00:10:36 respektive o její přípravě
  • 00:10:39 a dělá to tak trošičku
    jako suplování za státní správu,
  • 00:10:43 které ne vždy
    dostatečně občany informuje.
  • 00:10:47 My se domníváme, že na výstavbu
    dálnice D3 do jižních Čech
  • 00:10:51 je již velmi pozdě, a proto chceme,
  • 00:10:55 aby nějakou trasou do jižních Čech
    doprava existovala.
  • 00:10:58 Zajímalo nás,
    co se na stavbě dálnice změnilo,
  • 00:11:02 aby byla přijatelná pro veřejnost
    i dotčené obce v regionu.
  • 00:11:07 Pane řediteli, tady na jednání
    zaznělo, že vlastně z vaší strany -
  • 00:11:10 z Ředitelství silnic a dálnic,
  • 00:11:12 vy preferujete tu západní
    neboli dříve stabilizovanou trasu.
  • 00:11:16 Ředitelství silnic a dálnic
    preferuje západní trasu
  • 00:11:21 z jednoho prostého důvodu.
  • 00:11:23 Ta stavba
    je v souladu s územním plánem,
  • 00:11:25 to znamená, je pro nás v nějakém
    dohledném čase realizovatelná.
  • 00:11:29 Při pečlivém studiu
    současných mapových podkladů,
  • 00:11:33 které byly Ředitelstvím silnic
    a dálnic na jednání v Benešově
  • 00:11:37 předloženy, snadno zjistíme,
  • 00:11:39 že obsahují vedení dálnice D3
    i v oblasti Posázaví.
  • 00:11:43 Přitom jako priorita tato část
    do superstrategie zahrnuta není.
  • 00:11:49 Vidíte i na této
    zpracované dokumentaci,
  • 00:11:51 že řeší dokumentaci v podstatě
    od úseku pražského okruhu
  • 00:11:55 až po křižovatku
    Mezno - Nová Hospoda.
  • 00:11:59 To znamená, i ta příprava
    v tuto chvíli probíhá
  • 00:12:02 na celou tuto etapu stavby.
  • 00:12:05 To znamená,
    že i Posázaví je v preferencích?
  • 00:12:09 I Posázaví je v preferencích.
  • 00:12:11 Pak je ale vydaný dokument
    superstrategie podvod.
  • 00:12:14 Zásluhu na jeho odhalení má vlastně
    Spolek pro dostavbu dálnice D3,
  • 00:12:19 který jednání svolal, protože:
  • 00:12:22 Do superstrategie je ovšem zařazena
    jako priorita D3 pouze ta část,
  • 00:12:26 co je Benešovsko
    až po České Budějovice.
  • 00:12:29 Zbytek jsou PPP projekty
    někdy v budoucnu. Je to tak?
  • 00:12:33 Je to tak, jak říkáte.
  • 00:12:35 To znamená, že stát uvolní
    v těch prioritách peníze,
  • 00:12:40 pokud to dopadne,
    právě na tu stabilizovanou trasu
  • 00:12:44 na Benešovsku
    až po České Budějovice?
  • 00:12:47 Stát uvolní peníze ve stabilizované
    trase pro tu západní variantu.
  • 00:12:54 Pak ale platí
    veškeré námitky oponentů,
  • 00:12:57 které proti dálnici padly
    za posledních 10 let.
  • 00:13:00 Jen je tady snaha prosadit
    stavbu salámovou metodou.
  • 00:13:04 Je potřeba vnímat superstrategii
    jako v současné době
  • 00:13:07 pracovní materiál,
    který je v nějakém konceptu,
  • 00:13:10 je dán do připomínkového řízení,
    je uveřejněn na internetu
  • 00:13:15 a smyslem současné etapy
    projednávání superstrategie
  • 00:13:20 je i jakási odborná
    a veřejná diskuze k tomu,
  • 00:13:24 které stavby tam nejsou zahrnuty,
    které je potřeba ještě doplnit,
  • 00:13:28 v jakých variantách
    a čistopis té superstrategie
  • 00:13:31 může doznat nějakých dalších změn.
    To není dogma.
  • 00:13:35 Starostové z Benešovska
    to ale vidí jinak.
  • 00:13:38 Já bych za Václavice,
    kde jsem místostarosta,
  • 00:13:44 zopakoval naše zamítavé stanovisko
    k takzvané západní variantě,
  • 00:13:47 která se nás dotýká především
    prostřednictvím takzvaného
  • 00:13:50 václavického přivaděče, což je
    komunikace, které je kontroverzní.
  • 00:13:55 Ze sjezdu,
    který tam ještě naplánovali,
  • 00:13:59 na křižovatce u Chrášťan, kde by
    vlastně ten tranzit do Benešova
  • 00:14:02 se vedl přes naši obec
    a máme obavy ze zatížení
  • 00:14:05 konopišťského parku
    a vůbec jako rekreační zóny.
  • 00:14:09 Z toho pohledu bychom samozřejmě
    preferovali variantu východní,
  • 00:14:13 dříve takzvanou Promika.
    Teď je zpracována tzv.EIA,
  • 00:14:16 dopad na životní prostředí,
    kde byla víceméně protěžovaná
  • 00:14:21 spíše západní varianta.
    Východní je zpracována taky,
  • 00:14:24 ale je tam jedno ale,
    kde se mluví o tom,
  • 00:14:28 že nemohla být dostatečně
    zodpovědně provedena,
  • 00:14:32 veškeré studia a tak dále
    z důvodů časových.
  • 00:14:35 A tak opět není možné
    kvalifikovaně rozhodnout.
  • 00:14:38 Jako by těch deset let projektantům
    nestačilo na úplné zpracování
  • 00:14:42 jiné trasy
    nežli té z let šedesátých.
  • 00:14:46 K dálnici D3
    máme následující stanovisko.
  • 00:14:50 Do roku 2006
  • 00:14:57 naše obec souhlasila
    se stabilizovanou variantou.
  • 00:15:01 Pak ale došlo
    k přeložení dálnice k Benešovu,
  • 00:15:04 a tím pádem i do obce Chrášťany.
  • 00:15:06 A jelikož nikdo nereagoval
    na naše připomínky,
  • 00:15:10 tak jsme využili té možnosti
    udělat stavební uzávěru.
  • 00:15:17 Mysleli jsem si, že na ten náš čin
    bude někdo reagovat.
  • 00:15:24 K našemu překvapení
    se nestalo vlastně nic.
  • 00:15:28 Naše stanovisko
    je nadále negativní.
  • 00:15:32 Ty návrhy na dálnici
    jsou pořád stejný
  • 00:15:38 a občané obce Tismi mají pořád
    stejný názor na výstavbu dálnice,
  • 00:15:42 to znamená záporný.
  • 00:15:54 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2011

Související