iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 9. 2015
22:00 na ČT art

1 2 3 4 5

1 hlas
1213
zhlédnutí

Divadlo žije!

Tosca v Janáčkově divadle – Mučedník M. von Mayenburga – Alenka v kraji divů a za zrcadlem v pojetí J. A. Pitínského

25 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Divadlo žije!

  • 00:00:13 Na Berounce pod Tetínem
    krokodýl se vyhřívá,
  • 00:00:17 hoví si v tom proudu líném
    jako kláda neživá.
  • 00:00:22 Potutelně usmívá se
    v šupinatém pancíři,
  • 00:00:26 očkem po rybičkách pase,
    zda mu ve chřtán zamíří.
  • 00:00:33 -Slovácké divadlo uvedlo
    před prázdninami premiéru
  • 00:00:37 Alenky v kraji divů a za zrcadlem.
  • 00:00:40 Anglický matematik
  • 00:00:41 a jeden z prvních
    amatérských fotografů
  • 00:00:44 Lewis Carroll napsal
    svůj světoznámý příběh o Alence
  • 00:00:47 pro dceru oxfordského děkana
    přesně před 150 lety.
  • 00:00:51 Režisér Jan Antonín Pitínský
    knihu také zdramatizoval.
  • 00:00:57 -Tak já sem pošlu ta děvčata.
  • 00:01:00 Jo? Nevadí?
    Tak děkuju mockrát.
  • 00:01:04 Mám je poslat?
  • 00:01:09 -Byla bych radši o kousíček větší.
  • 00:01:12 -Tohle je docela slušná výška.
  • 00:01:16 -Ale já na to nejsem zvyklá.
  • 00:01:18 -Však si zvykneš.
  • 00:01:21 -Když klekneš z jedné strany,
    budeš větší.
  • 00:01:25 Když klekneš z druhé strany,
    budeš menší.
  • 00:01:29 -Z jedné strany čeho?
    Z druhé strany čeho?
  • 00:01:34 -Houby.
  • 00:01:37 -Teď kde je která strana?
  • 00:01:40 Pan režisér je vtipný,
    pomáhá nám a všechno.
  • 00:01:44 -On nemá zkušenosti
    s dětskými rolemi.
  • 00:01:49 -Ano, není pedagog.
  • 00:01:51 -Hlavní roli hraje malé dítě.
  • 00:01:55 Musí nám ty věci říkat rovnou,
    abychom něco řekly.
  • 00:02:00 Třeba nějaké dlouhé slova,
    které neznáme.
  • 00:02:03 -Ano, není zvyklý mluvit na děti,
    tak my mu někdy nerozumíme.
  • 00:02:09 Tak se musíme ptát herců,
    co tím myslel.
  • 00:02:13 -Proč je havran jako psací stůl?
  • 00:02:19 -Myslím, že to uhodnu.
  • 00:02:21 -Chceš říct,
    že na to umíš odpovědět?
  • 00:02:23 -Tak jest.
  • 00:02:25 -Tak řekni, co myslíš.
  • 00:02:27 -To taky dělám.
  • 00:02:29 Totiž myslím, co říkám.
    To je přec stejné.
  • 00:02:32 -Ale ne, ne, vůbec ne.
  • 00:02:34 To bys pak taky mohla říct,
  • 00:02:36 že "vidím, co jím?,
    je stejné jako "jím, co vidím?.
  • 00:02:40 -To bys taky mohla říct,
  • 00:02:41 že "dostanu, co mám rád?,
  • 00:02:43 je stejné jako
    "mám rád, co dostanu?.
  • 00:02:46 -To bys taky mohla říct,
  • 00:02:47 že "dýchám, když spím?,
    je stejné jako "spím, když dýchám?.
  • 00:02:52 -U tebe je to ovšem stejné.
  • 00:02:54 -Kolikátého je dnes?
  • 00:02:56 -Čtvrtého.
  • 00:02:57 -No, taková je jako v té knížce ?
    otevřená, trošku drzá,
  • 00:03:03 v nnohých ohledech sebevědomá,
  • 00:03:06 sebejistá s určitým
    nádechem jakéhosi cynismu,
  • 00:03:10 a přitom ale velké
    a hluboké citlivosti.
  • 00:03:26 -Dětí? Jako na konkurzu?
    Aha, 150.
  • 00:03:30 -Přišlo jich myslím 89.
    -150.
  • 00:03:33 -Jich přišlo 89.
    -No, tak nic. Buď tohle, nebo 150.
  • 00:03:38 -Tak zaokrouhleně stovka.
    -Tak jo.
  • 00:03:43 -Je rozdělená
    jako nějaká šachovnice,
  • 00:03:46 jak kdyby se tu měli hýbat lidi.
  • 00:03:48 Však se taky hýbají.
  • 00:03:50 Je to velká šachová partie
    hraná po celém světě.
  • 00:03:54 Jestli je tohle ovšem svět?
  • 00:03:56 Ach, to je legrace,
    kdyby mě tak vzali do hry.
  • 00:03:59 Klidně bych byla třeba pěšcem,
  • 00:04:01 ale ještě radši bych
    byla královnou.
  • 00:04:04 -To je snadné, jestli chceš,
    můžeš být pěšcem bílé královny.
  • 00:04:11 Začínáš v 2. políčku.
  • 00:04:15 Až se dostaneš do 8.,
    bude z tebe královna.
  • 00:04:23 -To herecké pojetí těch děvčat
    a toho souboru je rozdílné.
  • 00:04:28 To, v co já jsem doufal,
    že ony přirozené a oni stylizovaní,
  • 00:04:32 takoví jako vyspělí,
    tak to hrozně dlouho nefungovalo.
  • 00:04:38 Ale teď už jsem rád.
  • 00:04:40 Ta děvčata jsou
    prostě skvělá obě dvě.
  • 00:04:43 -Nuž, milé ústřice,
    začneme hodovat.
  • 00:04:48 -Ne na nás!
  • 00:04:50 -Křikly ústřice a rázem zesinaly.
  • 00:04:53 -Jste hodní,
    a teď pášete čin tuze nekalý.
  • 00:04:58 -Jak se vám líbí
    ten výhled do dáli?
  • 00:05:03 -Nejtěžší bylo
  • 00:05:04 naučit se zároveň říkat text
    a třeba běhat u toho nebo plavat.
  • 00:05:10 To se člověk rozdýchá,
    pak mu není moc rozumět.
  • 00:05:17 -Prosím tě, myši, nevíš,
    jak bych se dostala z té kaluže?
  • 00:05:21 Mám toho plavání už dost.
  • 00:05:23 Prosím tě, myši.
  • 00:05:25 -On potom ten text
    trochu vypadává z hlavy.
  • 00:05:30 -Už ji mám.
    Teď uvidíš, jak si ji sama připnu.
  • 00:05:34 -A co vaše bebé?
  • 00:05:36 -Moje bebé? Moje bebé, bé, bé.
  • 00:05:52 -Co koupíš?
    -Já ještě nevím.
  • 00:05:55 -Já jsem chtěl,
    aby se v té inscenaci hodně mluvilo
  • 00:06:01 Chtěl jsem,
    aby nebyla téměř vůbec obrazová.
  • 00:06:04 Chtěl jsem, aby byla taková
    trošku striktní, přísná.
  • 00:06:08 A aby tam bylo zachováno to,
    co je na té knížce nejpůvabnější.
  • 00:06:13 To je nikoliv ta fantazie,
    ale to, jakým způsobem
  • 00:06:16 se to děvče vyrovnává řečí
    a svým myšlením s těmi soupeři.
  • 00:06:21 -Radši mi řekni,
    jak se jmenuješ a co děláš.
  • 00:06:24 -Jmenuji se Alenka.
  • 00:06:26 -Takové hloupé jméno.
    Co to vlastně znamená?
  • 00:06:29 -Copak jména musí něco znamenat?
  • 00:06:31 -Toť se ví, že musí.
  • 00:06:33 Moje znamená, jakou mám postavu,
    a tu mám tuze pěknou ? Valihrach.
  • 00:06:42 Ty máš jméno,
    že bys mohla mít postavu všelijakou
  • 00:06:53 -Moc se mi tam nepodařilo dostat
    takovou tu jakousi sklíčenost,
  • 00:06:58 že nejenom, že teď rodiče
    neumí ty sáhodlouhé verše,
  • 00:07:02 které jsou jednak v knížce,
    a jednak je tady často citujeme,
  • 00:07:06 ani nejsou schopni
    nejenom si je už vybavit,
  • 00:07:09 ale samozřejmě nejsou schopni
    ani je takhle improvizovaně říkat.
  • 00:07:14 Málokdo dovede modelovat z papíru.
  • 00:07:16 Prostě tady ta hravost,
    kterou měl tento osamocený člověk
  • 00:07:21 z toho světa, zmizela.
  • 00:07:25 -Mně se teda víc líbí,
    jak jsme to udělali my
  • 00:07:29 než ta knížka.
  • 00:07:30 -Tu knížku všichni znají,
    to už je takové obyčejné ?
  • 00:07:34 to si všichni myslí, že uvidí,
    když přijdou na naše představení,
  • 00:07:40 ale když uvidí toto,
    tak je to úplně jiné.
  • 00:07:44 -Na zdraví královny Alenky.
  • 00:07:48 -Děkuju vám.
    Na shledanou, na shledanou.
  • 00:08:02 -Tosca.
  • 00:08:03 Slavná zpěvačka, ale také milenka,
    která během jediné noci ztratí vše.
  • 00:08:08 Maria Callas ?
  • 00:08:09 jedna z nejproslulejších
    operních pěvkyň, ale i žena,
  • 00:08:13 která se zřekla všeho pro umění,
  • 00:08:15 aby se nakonec vzdala umění
    kvůli nikdy nenaplněné lásce.
  • 00:08:19 Dva osudy, které se prostoupí
    v jednom okamžiku.
  • 00:08:23 Nový umělecký šéf Janáčkovy opery
    Jiří Heřman si vybral
  • 00:08:27 pro svou režii jeden
    z divácky nejpřitažlivějších titulů
  • 00:08:31 Giacoma Pucciniho,
    a interpretuje ho po svém.
  • 00:08:34 -Velice silnou motivací
    v řešení celkového konceptu
  • 00:08:38 bylo umění Marie Callasové.
  • 00:08:42 Já jsem si vyhledal záznam
    právě z londýnského koncertu,
  • 00:08:48 který mě doslova fascinoval.
  • 00:08:50 Na plátně vidíte umělkyni,
    která sice jaksi hlasově
  • 00:08:56 už není tou ideální Marií Callas,
    ale to, co vidíte v jejím výrazu,
  • 00:09:01 v jejím jednání, gestice ?
  • 00:09:05 jakoby v každém gestu
    byl vepsán celý její život.
  • 00:09:29 -Inscenace Toscy,
  • 00:09:31 kterou v Národním divadle Brno
    připravil Jiří Heřman,
  • 00:09:36 podle mého názoru není
    ani tak moc aktualizovaná,
  • 00:09:39 jakože je k ní přidaná
    jakási paralela.
  • 00:09:42 K příběhu zpěvačky Toscy,
    která je hlavní hrdinkou,
  • 00:09:46 přidává ještě příběh Marie Callas
  • 00:09:48 zřejmě nejslavnější
    operní zpěvačky v dějinách.
  • 00:09:52 Mezi osudy těchto dvou žen
    klade několik spojnic,
  • 00:09:58 které se úplně nabízejí,
  • 00:10:02 když je člověk
    na jevišti najednou vidí.
  • 00:10:05 Já se vlastně divím,
    že to ještě nenapadlo nikoho dřív.
  • 00:10:35 -Všechny ty postavy,
    a to, co pro mě je vůbec
  • 00:10:38 veristická opera,
    je velice těžké inscenovat.
  • 00:10:41 Ta hudba může působit pateticky,
  • 00:10:44 může svádět pěvce
    k přehnaným hereckým projevům.
  • 00:10:49 Pro mě bylo od začátku důležité to,
    co uměla Maria Callas.
  • 00:10:53 Sdělila vždy jen to nejpodstatnější
    skrze minimum gest, pohledem.
  • 00:11:12 -Co se týká režie samotné,
  • 00:11:14 tak o operním režisérismu
    se nadělá strašná spousta řečí,
  • 00:11:18 ale určitě bych protestoval
    proti tomu, kdyby někdo tvrdil,
  • 00:11:22 že Jiří Heřman
    zrežíroval Toscu činoherně.
  • 00:11:25 To prostě není pravda.
  • 00:11:27 To je operní režie se vším všudy.
  • 00:11:30 Hraje v ní velkou roli
    světelný design.
  • 00:11:33 Vůbec je to z velké části scénická,
    scénografická a designerská práce.
  • 00:11:38 Pěvci sami o sobě
    v těch hlavních rolích
  • 00:11:41 určitě jsou vedeni velmi operně.
  • 00:12:18 -Já pracuju,
    dá se říct, jako malíř.
  • 00:12:21 Vždycky skládám mozaiku,
    a během toho představení
  • 00:12:25 každý z diváků
    si z toho může vzít pro sebe,
  • 00:12:29 co on uzná za vhodné,
    co v něm zarezonuje.
  • 00:12:52 -Pěvecké výkony byly takové,
    že si člověk po dlouhé době
  • 00:12:57 na brněnské scéně nemusel říkat,
    že by se tady italské opery
  • 00:13:02 neměly hrát.
  • 00:13:04 Maida Hundeling,
    která zpívala titulní roli
  • 00:13:09 sice není úplně
    italský typ zpěvačky.
  • 00:13:12 Je to takové zpívání
    spíš do Wagnera stylově,
  • 00:13:16 ale je to podané tak,
    jak to má být.
  • 00:13:20 Je to zpěv jaksi konzistentní.
  • 00:13:23 Má tu roli vypracovanou způsobem,
  • 00:13:25 který, myslím, že by mohl
    obstát celkem kdekoliv.
  • 00:14:19 Její partner Cavaradossi
    měl víc toho italského šmrncu
  • 00:14:25 jak v herectví,
    tak v tom samotném zpěvu.
  • 00:14:42 Představitel zloducha opery barona
    Scarpii se možná trošičku vymykal.
  • 00:14:49 Ne snad kvalitativně,
    že by nestačil.
  • 00:14:53 Bylo to takové
    trošku české zpívání,
  • 00:14:56 ale ono se to víceméně
    k Maidě Hundeling dobře hodilo.
  • 00:15:13 Zvlášť bych vyzdvihl,
    abych na něj nezapomněl,
  • 00:15:16 ještě Richarda Nováka,
    který se ve svých 83 letech
  • 00:15:20 po dlouhé době vrátil
    na jeviště Janáčkova divadla
  • 00:15:24 a ztvárnil roli kostelníka.
  • 00:15:26 Podal výborný
    jak herecký, tak pěvecký výkon.
  • 00:15:41 -Jsem rád, že reakce
    na toto představení jsou rozdílné.
  • 00:15:47 Já se domnívám, že režisér není
    a nemá být zajatcem nějakých
  • 00:15:53 přísných regulí toho,
    že pokud to neuděláte tak,
  • 00:15:58 jak je to napsaná v libretu...
  • 00:16:00 Nejsem zastáncem tohoto názoru.
  • 00:17:03 -Inscenace Toscy
    v Národním divadle Brno
  • 00:17:07 je podle mého názoru nadějí pro to,
    co by se s brněnským souborem
  • 00:17:14 mohlo dít dál.
  • 00:17:16 On má velký potenciál.
  • 00:17:18 My máme velmi slušný orchestr,
    mimořádně vynikající sbor.
  • 00:17:23 Je tady velmi slušný
    ansámbl sólistů.
  • 00:17:26 Kdo si s těmi lidmi poradí,
  • 00:17:29 a bude mít chuť,
    ten jejich potenciál využívat,
  • 00:17:33 tak s nimi může
    dokázat i velké věci.
  • 00:17:39 Ta samotná inscenace
    mě více méně nadchla.
  • 00:18:01 -Hra německého dramatika
    Maria von Mayenburga
  • 00:18:04 z prostředí střední školy,
    kde se jeden z žáků rozhodne
  • 00:18:08 doslovně následovat Bibli ?
  • 00:18:10 vyhlásit svatou válku nemravnosti
    a stát se mučedníkem víry,
  • 00:18:14 nastoluje řadu otázek.
  • 00:18:16 Krom jiných ? Kde je hranice
  • 00:18:18 mezi rebelstvím adolescenta
    a teroristickým šílenstvím.
  • 00:18:22 Téma pro Hadivadlo.
  • 00:18:23 -Volala tvoje učitelka.
    Nechceš mi něco říct?
  • 00:18:26 -Ne.
  • 00:18:27 -Proč už se spolu
    nedokážeme bavit jak dřív.
  • 00:18:30 -Nikdy jsme se spolu
    nedokázali bavit jako dřív.
  • 00:18:34 Lhal jsem ti, abys nebyla smutná.
  • 00:18:38 -Je to modelová hra o tom,
    co by se stalo,
  • 00:18:40 kdyby západoevropský křesťan začal
    vyznávat svou víru stejně radikálně
  • 00:18:43 jako někteří stoupenci islámu.
  • 00:18:45 -Existuje mnoho způsobů,
    jak sloužit Bohu.
  • 00:18:49 -Víte, že jiná náboženství
    mají své sebevražedné atentátníky?
  • 00:18:53 Mučedníky, kteří
    kvůli nesprávné víře riskují život.
  • 00:18:57 Tohle dnes žádný křesťan nedělá.
  • 00:18:59 Všichni si myslí,
    že je potřeba vést dialog,
  • 00:19:03 hledat kompromis.
  • 00:19:04 Tak to je proto, že nečtete Písmo.
  • 00:19:07 Vymysleli jste si
    nějakýho hipísáckýho Boha.
  • 00:19:10 Mně se to teda
    zkoušelo velmi těžko.
  • 00:19:14 Měli jsme na to velmi krátkou dobu.
  • 00:19:16 Měsíc je na tuhle postavu
    velice málo.
  • 00:19:18 Takže pro mě to je velký úkol.
  • 00:19:21 -Zkusíme to ještě jednou, pojď.
  • 00:19:23 -Nemá to cenu, když ve mně nevěříš.
  • 00:19:25 -Ale já v tebe věřím.
    Noho, rosť.
  • 00:19:34 -Ve jménu Ježíše Nazaretského rosť.
  • 00:19:41 Nemá to cenu.
  • 00:19:42 Vidím, jak na mě čumíš,
  • 00:19:44 a seš myšlenkama úplně
    někde jinde než s Bohem.
  • 00:19:47 -Já jsem naprosto s tebou.
  • 00:19:49 -Nejseš.
  • 00:19:50 -Co vy tady jako děláte?
  • 00:19:52 -Já mám kratší nohu,
    Beni mi ji prodlužuje.
  • 00:19:55 -A jo už to chápu,
    tak ten ti neprodlužuje jenom nohu.
  • 00:20:00 -Co chápeš?
  • 00:20:01 -No, všechny ty pózy
    a jak je všechno komplikované.
  • 00:20:05 -Myslím si,
    že je zajímavé v té hře,
  • 00:20:08 že sledujeme,
    jakým způsobem různí lidé
  • 00:20:11 na ten náboženský
    fundamentalismus reagují.
  • 00:20:15 -Je normální,
    že dívky plavou v bikinách?
  • 00:20:21 -Ne všechny, ale jo, stává se to.
  • 00:20:26 -V tomhle věku
    si své vnady neuvědomují.
  • 00:20:28 -No. ?Ano?
    -Zahrávají si s tím.
  • 00:20:35 -Zahrávají?
    -No, ano, zahrávají.
  • 00:20:38 -Čistě nevinně,
    jako si dítě hraje se zbraní.
  • 00:20:42 -No, a chceme to tak?
    -O to tady nejde.
  • 00:20:44 -I když se jedná
    o křesťanského fundamentalistu,
  • 00:20:48 tak v určitých rysech ta hra
    představuje to téma obecně.
  • 00:20:52 Jedná se o mladého kluka
  • 00:20:54 z takového sociálně
    deklasovaného prostředí,
  • 00:20:57 který ačkoliv vyrůstal
    v kontextu západní kultury,
  • 00:21:00 tak nějakým způsobem
    ji vnímá jako dekadentní,
  • 00:21:03 upadlou, nedostatečně
    morální nebo mravní.
  • 00:21:06 Snaží se o nějakou očistu
    té společnosti prostřednictvím
  • 00:21:10 radikálního vyznání té víry.
  • 00:21:12 -Nesnesete kříž,
    protože jste Židovka?
  • 00:21:15 -Že jsem Židovka?
  • 00:21:17 -Jste Židovka,
    proto vám nic jiného nezbývá,
  • 00:21:20 neboť srdce tohoto lidu otupělo.
  • 00:21:23 Ušima nedoslýchají a oči zavřeli.
  • 00:21:26 Ušima neuslyší, očima neuvidí,
    srdcem nepochopí, neobrátí se.
  • 00:21:31 Já je neuzdravím.
  • 00:21:32 Proto vám nezbývá nic, než lhát.
  • 00:21:35 -Dlouho jsem si lámal hlavu
    nad tím, co z toho máte,
  • 00:21:38 když si pořád myslíte,
    že svět je náhoda a Bůh neexistuje.
  • 00:21:42 Chcete nás zmást,
    protože jste Židovka,
  • 00:21:44 a nenávidíte Ježíše.
  • 00:21:46 Víš, co se o Židech píše v Bibli?
    -Vy to víte?
  • 00:21:49 -V Bibli stojí, že spása je z Židů.
    -To je lež, zase lež.
  • 00:21:53 -Janovo evangelium, 4. kapitola -
    spása je ze Židů.
  • 00:21:56 -Mluví z vás satan.
  • 00:21:57 -Slez dolů, a promluvíme si o tom
    jako dva rozumní lidé.
  • 00:22:01 -Jdi pryč, satane!
  • 00:22:02 -Bene, prosím, pojď.
  • 00:22:10 -V Bibli je napsáno,
    jeho jediného budeš uctívat.
  • 00:22:15 -Já ti pomůžu, jo?
  • 00:22:20 -Nesahej na mě.
    Shoříš v pekle, Židovko!
  • 00:22:26 To křesťanství je pro něj cesta.
  • 00:22:28 Je to jeho životní náplň,
    jeho všechno.
  • 00:22:31 -Tohle je totalitní diktatura.
  • 00:22:33 -Neblázněte, paní učitelko.
  • 00:22:35 -Ne, monoteismus je diktatura.
  • 00:22:37 Já vám říkám, že pokud
    existuje jen jeden jediný bůh,
  • 00:22:40 musíme se mu postavit!
  • 00:22:43 -Osahávala mě.
    -Cože?
  • 00:22:45 -Řekla, že se mnou musí mluvit,
    přišel jsem k ní do kabinetu.
  • 00:22:49 Přistoupila ke mně,
    já vylezl na stůl a nenechala toho.
  • 00:22:53 Osahávala mě vzadu na noze
    a pak ještě tady, tady a tady.
  • 00:22:58 Křičel jsem. Buď zticha, řekla mi.
  • 00:23:01 -Co že jsem dělala?
    -Ona mě bije.
  • 00:23:04 Ona mě praštila!
  • 00:23:09 -Ten autor v podstatě
    na tom konfliktu
  • 00:23:11 žáka radikála, fundamentalisty
    a učitelky biologie,
  • 00:23:15 která je zase absolutně liberální,
  • 00:23:17 ale v průběhu té hry
    se radikalizuje.
  • 00:23:20 Nakonec je to vlastně ona,
    kdo prolije svoji krev
  • 00:23:24 jako ten mučedník.
  • 00:23:26 -Paní učitelko, on vás zabije.
  • 00:23:28 Já jsem přišel jenom proto,
    abych vás varoval,
  • 00:23:31 jinak už sám stojím před soudem.
  • 00:23:33 V hlavě mám zimu,
    fouká mi tam vítr.
  • 00:23:36 -To bude otřes mozku.
    -Příteli, co ti to udělali?
  • 00:23:40 -Nemusíš mi to odpustit.
  • 00:23:41 Sám mám teď v hlavě kapalinu,
    která brzy vyteče.
  • 00:23:46 -Takhle mluví celou dobu.
  • 00:23:47 -Co se mu stalo?
    -Mluvil dost zmateně.
  • 00:23:51 Něco, že s tím má společného
    paní učitelka Rothová.
  • 00:23:58 -Z vás aby měl člověk strach.
    -Já se budu modlit za vaše hříchy.
  • 00:24:03 -To je zbytečný,
    stejně skončím v koncentráku,
  • 00:24:07 který ten váš diktátor
    nechává provozovat.
  • 00:24:11 -On vyhrál.
  • 00:24:12 On spáchal ten čin ?
    zranil, přizabil svého kamaráda.
  • 00:24:17 Dohnal k šílenství svoji učitelku.
  • 00:24:20 -Tak dost, odejděte.
    -Ne.
  • 00:24:25 -Tak vás nechám vyvést.
  • 00:24:27 -Neodejdu odsud.
    -Eriko.
  • 00:24:29 -Má kladivo!
    -Mám kladivo.
  • 00:24:32 -Mám kladivo, a neodejdu odsud,
    protože jsem tu správně.
  • 00:24:37 Vy jste tu špatně.
  • 00:24:39 Na podzim přijdou noví žáci.
  • 00:24:43 Já jim řeknu,
    že v okamžiku velikého třesku
  • 00:24:49 před 15 miliardami let
    byla veškerá hmota vesmíru
  • 00:24:55 soustředěna pro nulový objekt.
  • 00:24:59 Tento stav nazýváme singularit.
  • 00:25:01 Před velkým třeskem
    neexistoval ani čas, ani prostor.
  • 00:25:05 Závěrečným stádiem Slunce
    bude chladná nesvítící
  • 00:25:08 vyhaslá hvězda,
    kolem ní budou obíhat přeživší.
  • 00:25:11 Já odsud neodejdu,
    já jsem tu správně.
  • 00:25:26 Skryté titulky: Marie Butula Cichá
    Česká televize, 2015
  • 00:25:31 .

Související