iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
25. 5. 2008
22:25 na ČT2

1 2 3 4 5

19 hlasů
2481
zhlédnutí

Divadlo žije!

Naši furianti — Chvíle pravdy — Stín střelce

26 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Divadlo žije! České scény

  • 00:00:13 Naši furianti dobře vědí, kolik zla
    natropí uražená ješitnost.
  • 00:00:17 Další inscenace
    nejuváděnější české hry,
  • 00:00:20 tentokrát za osobní účasti autora.
  • 00:00:23 Dagmar Havlová a Petr Kostka
  • 00:00:26 jsou protagonisty inscenace
    Divadla na Vinohradech
  • 00:00:29 Chvíle pravdy, kterou uvidíte
    i na televizních obrazovkách.
  • 00:00:34 Stín střelce. Irský básník
    si hraje s iluzí hrdiny,
  • 00:00:37 aby získal dívčí srdce,
    ale ztrácí vše.
  • 00:00:42 Další tipy k návštěvě divadel
  • 00:00:46 Pohled do zákulisí aneb ti,
    kterým se netleská
  • 00:00:52 Soutěž s Anežkou Milerovou
  • 00:01:02 Stroupežnického Naši furianti
    začínají jako vesnická idyla.
  • 00:01:05 Mladý zamilovaný pár chystá svatbu.
  • 00:01:08 Všechno se ale zamotá,
    když se sedláci začnou vytahovat.
  • 00:01:13 Já budu platit, rozumíš?
    To by bylo pěkný, tohle,
  • 00:01:16 aby se řeklo, že mám v obci
    dva grunty, dva grunty mám,
  • 00:01:19 a že jsem nezaplatil punč!
    -Ty snad chceš říct,
  • 00:01:22 že když já mám jenom jeden grunt,
    že na to nebudu mít?
  • 00:01:25 A vidíš, teď teprve nepovolím, i
    kdyby na to mělo prasknout všecko!
  • 00:01:28 Ale já tě nechtěl urazit,
    jako že je bůh nade mnou,
  • 00:01:30 hrom mě zab, jestli jo.
    Ale platit budu já!
  • 00:01:33 Už proto, že jsem starosta.
    A já jdu na čest, znáš mě.
  • 00:01:38 Marku, přineste,
    ať nežeru, pětadvacet flašek!
  • 00:01:45 V hospodě však spory nekončí.
    Další vyvolá rozhodování o tom,
  • 00:01:48 zda bude ponocným vysloužilý
    voják Bláha, nebo krejčí Fiala.
  • 00:01:52 Já jsem pořádnej člověk, rozumíš?
  • 00:01:56 -A já snad nejsem pořádnej člověk?
    -Ne.
  • 00:01:59 Poslouchej! Já jsem sloužil
    za zdejší ves dvanáct let na vojně.
  • 00:02:02 Jsem poctivej a čistej jako sníh.
    A řekneš-li o mně ještě jednou,
  • 00:02:05 že nejsem pořádnej...
  • 00:02:07 Lidičky, pomoc, on mě chce zabít!
  • 00:02:12 Naši furianti, které nyní
    v Plzni nastudoval Ladislav Smoček,
  • 00:02:16 měli premiéru v roce 1887 a patří
    k nejuváděnějším českým hrám.
  • 00:02:21 Čím je Stroupežnický aktuální
    i po 120 letech?
  • 00:02:26 Stroupežnický, pokud se nemýlím,
    jako první demaskoval mýtus
  • 00:02:32 o našem zlatém srdci
    našeho venkova.
  • 00:02:36 Prostě on ukázal,
    že jsou to sobečtí lidé,
  • 00:02:40 ješitní lidé, zaslepení lidé pýchou
    a vlastním postojem.
  • 00:02:47 A mající ukrutný strach z toho,
  • 00:02:51 aby nebyli nikým
    ponižováni a umenšováni,
  • 00:02:56 což samozřejmě
    je vlastnost nás všech.
  • 00:03:00 Akorát město je anonymní.
    Ve městech se to tak neprojeví.
  • 00:03:05 Kdežto na venkově
    je všechno na očích.
  • 00:03:09 Kdybys byl nešel pytlačit,
    tak bys na vlastní oči viděl,
  • 00:03:12 že Bláha je poctivej chlap!
    -Já že šel pytlačit?
  • 00:03:14 -Ty jsi šel pytlačit!
    -Ty mně snad naposledy chceš říct,
  • 00:03:17 že já jsem pytlák?
    -Víš co jsi? Pytlák!
  • 00:03:20 -Kruci!
    -Pantáto, pantáto!
  • 00:03:23 Krucinál!
  • 00:03:24 Inscenace vychází z osobností herců
    a jejich osobitosti,
  • 00:03:27 která se v emocionálně
    vypjatých scénách přetaví
  • 00:03:31 až do jemně groteskní nadsázky.
    Dva hlavní furianty -
  • 00:03:34 Dubského a Buška - hrají
    Pavel Pavlovský a Zdeněk Mucha,
  • 00:03:38 jejich ženy
    Monika Švábová a Zorka Kostková
  • 00:03:41 a děti Václava a Verunku
    Jan Maléř a Klára Kovaříková.
  • 00:03:45 Krejčího Fialu a vysloužilce Bláhu
    ztvárnili Michal Štrich
  • 00:03:49 a Michal Štěrba
    a ševce Habršperka Josef Nechutný.
  • 00:03:56 Jářku, Habršperku, kdopak
    to tedy toho zajíce zastřelil?
  • 00:04:03 -Chceš ho na smetaně?
    -Kušte, paní!
  • 00:04:07 -Tak kdo?
    -Kdo? Nu kdo, to je těžká věc.
  • 00:04:12 Ladislav Smoček hru zkrátil
    a přidal do ní pár nových gagů,
  • 00:04:15 včetně návštěvy
    Smetany a Stroupežnického,
  • 00:04:18 ale jeho úprava jinak
    důsledně respektuje autorův styl.
  • 00:04:22 Inscenace potvrdila Smočkův názor,
    že do Našich furiantů
  • 00:04:26 není potřeba vkládat současná
    témata přepisováním textu.
  • 00:04:30 Komedie o tom, jakou paseku
    nadělá uražená ješitnost,
  • 00:04:34 je stále aktuální.
  • 00:04:36 O tomhle si lidi budou povídat
    na pět hodin cesty!
  • 00:04:40 -Jo.
    -V Písku, v Budějicích...
  • 00:04:44 A možná i v Praze!
  • 00:04:49 MOTIV PÍSNĚ SEDLÁK, SEDLÁK
  • 00:04:53 Bedřichu, pojď.
  • 00:05:00 Ale! Když jsem šel z hub,
    ztratil jsem zub...
  • 00:05:05 Na punči s Našimi furianty
    poseděl Zdeněk Aleš Tichý.
  • 00:05:19 Dagmar Havlová a Petr Kostka
    jsou protagonisty inscenace
  • 00:05:23 Chvíle pravdy,
    kterou v Divadle na Vinohradech
  • 00:05:25 nastudoval Ladislav Smoček a jejíž
    záznam natočila Česká televize.
  • 00:05:30 V čem je podle vás hlavní téma hry?
  • 00:05:33 Nejdůležitější téma hry?
    Řekla bych, že to je
  • 00:05:40 o schopnosti vnímat toho druhého,
  • 00:05:43 o empatii,
    o schopnosti odpuštění,
  • 00:05:48 o milosrdenství, o poznávání se.
  • 00:05:51 O tom, jak těžké
    je soudit druhého člověka,
  • 00:05:54 aniž bychom ho zgruntu
    a do hloubky poznali.
  • 00:05:57 A z hlediska
    postavy profesora Brakishe?
  • 00:06:01 Já nemám, co bych k tomu dodal.
    Ano, je to tak.
  • 00:06:05 Rolí irské hospodyně Katleen
  • 00:06:07 jste se vrátila k divadlu
    po téměř deseti letech.
  • 00:06:10 Byla vám tato postava jasná
    hned po prvním přečtení hry?
  • 00:06:14 Tehdy jsem si myslela po prvním
    přečtení, že mi je jasná úplně,
  • 00:06:18 ale je to vždy kolektivní práce.
  • 00:06:22 Takže jsme se postupně
    dopracovávali ještě k různým
  • 00:06:25 jiným nuancím, a to na tom je
    vždycky strašně krásný.
  • 00:06:28 Ten průběh zkoušek. I když
    my jsme se scházeli už rok předem
  • 00:06:32 a pracovali jsme na textu,
    vyšperkovávali jsme scény
  • 00:06:39 s Petrem
    a s panem režisérem Smočkem,
  • 00:06:42 takže když jsme vstupovali
    do těch čtených zkoušek,
  • 00:06:45 tak už to nebyla ta velká neznámá,
  • 00:06:48 ale už jsme každý o své postavě
    věděli dost. Nebo mnoho.
  • 00:06:53 Chvíle pravdy je komorní hra
    pro dva herce,
  • 00:06:56 kteří v podstatě neopustí
    během večera jeviště.
  • 00:06:59 Jak se vám ve dvou hraje
    na velké vinohradské scéně?
  • 00:07:03 Nám se to hraje oběma velmi dobře.
    Víte, paní Dagmar, myslím,
  • 00:07:09 že se nacestovala
    po vlastech českých dost
  • 00:07:11 a já za svůj život také,
    takže jsme hráli na malých scénách,
  • 00:07:14 na velkých scénách, v sokolovnách,
    ve velkých halách,
  • 00:07:19 takže nám stačí říci pár slov
    do toho prázdného prostoru,
  • 00:07:24 zjistit, jak je veliký,
    jakou intenzitou je třeba mluvit,
  • 00:07:28 a to nám stačí, pak už to zvládáme.
  • 00:07:32 Ten rozdíl zase toho vnitřního
    života těch postav
  • 00:07:35 není odlišný, zdali to hrajeme
    pro více či méně lidí.
  • 00:07:41 Já s tím souhlasím.
  • 00:07:44 Míváte někdy herecké sny?
  • 00:07:47 Mívám herecké sny, mívám.
    Měla jsem je i v té pauze,
  • 00:07:52 kdy jsem nehrála.
    A tak obvykle ležím na pláži
  • 00:07:57 nebo u mě takový pocit pohody
    spíš skýtá český les,
  • 00:08:03 dívám se na mraky
    plující na obloze,
  • 00:08:07 ležím v mechu,
    dívám se na koruny stromů,
  • 00:08:10 vychutnávám si babí léto,
    slunce, který už tolik nepálí,
  • 00:08:16 nemám mobil, nemám diář.
    A po této krásné siestě
  • 00:08:20 nasednu do auta,
    zapnu si muziku a tam se hlásí,
  • 00:08:26 že Vinohradské divadlo
    musí vracet vstupenky,
  • 00:08:30 protože s nedostavila hlavní
    nebo vedlejší představitelka,
  • 00:08:34 a hlásí moje jméno. Tak to je...
  • 00:08:38 -To se ti zdává?
    -Ano, to se mi zdává.
  • 00:08:41 Mně se zdává a myslím,
    že taky většině herců,
  • 00:08:45 že vím, že už mám být na scéně,
    že mám hlavní roli,
  • 00:08:49 že neumím ani slovo a že nevím,
  • 00:08:52 kudy mezi těmi šály v divadle
    se na to jeviště dostat.
  • 00:08:56 -Tak to je běžný sen.
    -To se mi nezdává, to se může stát.
  • 00:09:02 Záznam inscenace Chvíle pravdy
    uvede Česká televize 31.května.
  • 00:09:17 Nemůžeš přece porazit
    britskou říši,
  • 00:09:20 když jen tak namátkou zastřelíš
    někde na rohu nějakého Anglána.
  • 00:09:26 No to je jasný...
  • 00:09:28 Irsko, Dublin dvacátých let.
    Doznívají události
  • 00:09:31 staré sotva dva roky - válka
    s nenáviděnými anglickými okupanty,
  • 00:09:35 která měla
    zemi přinést nezávislost.
  • 00:09:38 Dramatikovi Seanu O Caseymu hrají
    v irském Národním divadle
  • 00:09:41 první hru - Stín střelce - která
    tyto události přivádí na jeviště.
  • 00:09:47 Všichni už mají po krk čekání,
    tak vzhůru na barikády!
  • 00:09:51 Teď, nebo nikdy!
  • 00:09:53 Proč každej mužskej v Irsku
    není v Irský republikánský armádě?
  • 00:09:56 Teď, nebo nikdy! Na barikády!
    Tak co? Vzhůru na barikády!
  • 00:10:00 Teď znamená provždy!
    Vzhůru na barikády!
  • 00:10:05 Tohle si tu nechám do večera.
  • 00:10:09 Měj se!
  • 00:10:11 Politicky pro mnohé v obecenstvu
    mohla být ta hra dost kontroverzní,
  • 00:10:17 ale O Caseymu se povedlo
    nejenom nabídnout společnosti
  • 00:10:23 kritiku nacionalismu a především
    představy nacionalistického hrdiny,
  • 00:10:30 ale zároveň to zkombinovat všechno
    s dostatečnou dávkou komedie,
  • 00:10:36 takže výsledkem
    byl obrovský úspěch.
  • 00:10:40 Básník Davoren
    přežívá v nuzném podnájmu.
  • 00:10:43 Dívka Minnie, jeho sousedka
    si do mladého muže promítá
  • 00:10:46 svoje romantické představy
    o irském hrdinovi
  • 00:10:49 a on jí je nevyvrací.
  • 00:10:51 Když jedno jitro nevyspalé
  • 00:10:54 se probíralo v stínu,
  • 00:10:59 já vložil hlavu svojí milé
    do líbezného klínu
  • 00:11:04 a oba jsme se začli modlit
    k zlatému upolínu.
  • 00:11:11 Seana O Caseyho známe u nás
    především z adaptací
  • 00:11:16 dvou jednoaktovek - Uspořená libra
    a Penzion pro svobodné pány -
  • 00:11:20 což je trošku paradoxní,
    protože tyhle hry bývají považovány
  • 00:11:24 za poměrně málo závažné,
    i když jsou to výtečné komedie.
  • 00:11:28 O Casey jako dramatik
    vychází především z naturalizmu,
  • 00:11:33 ale stejně tak
    z viktoriánského melodramatu.
  • 00:11:38 Kombinuje je zajímavým způsobem
    s hudebním divadlem.
  • 00:11:41 Já teda nechápu,
    jak člověk, který někoho zastřelí,
  • 00:11:44 může v noci klidně spát.
    -Je spousta lidí,
  • 00:11:47 kteří nemůžou klidně spát,
    dokud někoho nezastřelí.
  • 00:11:51 Dívčinu romantickou představu
    začínají sdílet
  • 00:11:54 i ostatní obyvatelé činžáku
    a v pokojíku, který Davoran obývá
  • 00:11:58 se svým hlučným kamarádem, se
    odehrává nejedna komická situace.
  • 00:12:03 Až do okamžiku,
    kdy oba objeví v kufru,
  • 00:12:06 který zde zanechal známý,
    zásobu dynamitu
  • 00:12:09 a v domě se objeví
    proanglické milice.
  • 00:12:13 Je to tvoje vina.
    Tys věděl, co je to za člověka
  • 00:12:16 a měl ses mít před ním na pozoru.
    -Jaká moje vina?
  • 00:12:21 Copak jsem věděl, že je
    v v irském republikánském hnutí?
  • 00:12:24 Copak jsem věděl,
    že mají doma ve špajzu kulomet?
  • 00:12:28 Střelcův stín, hru o zbabělosti,
    strachu a špatném rozhodnutí,
  • 00:12:33 nastudovala v Malém divadle
    v Liberci Kateřina Dušková.
  • 00:12:37 V hlavních rolích
    Tomáš Dianiška, Tomáš Impseil,
  • 00:12:40 Šárka Bilíková a Václav Helšus.
  • 00:12:45 Shieldsi!
  • 00:12:48 -Shieldsi, slyšíš, co říkají?
    -Prosím tě, buď zticha!
  • 00:12:51 -Minnie Powelová zastřelena.
    -Buď zticha, buď zticha!
  • 00:12:56 Chceš je sem na nás znovu přivolat?
    Chceš je znovu přivolat?
  • 00:13:00 To je všechno, nač myslíš?
    Uvědomuješ si, že byla zastřelena,
  • 00:13:03 aby nás zachránila?
  • 00:13:24 Pohodlně se usaďte.
    Ale ne zas příliš pohodlně.
  • 00:13:29 Pozor, to zas...
    Přerušte kontakt s okolním světem.
  • 00:13:32 Vypněte si mobilní telefony.
    Během představení nefilmujte,
  • 00:13:35 ani nefotografujte.
  • 00:13:38 Právě začíná představení
    Drama v kostce,
  • 00:13:41 pokus 2 - Mystérium skutečnosti.
    Prosím o třetí zvonění.
  • 00:13:49 V Ypsilonce se můžete stát
    svědky pokusu čtveřice herců
  • 00:13:52 vstoupit podruhé do téže řeky
    zvané Drama v kostce.
  • 00:13:56 Jiřina Vacková, Andrej Polák,
    Daniel Šváb a Petr Vršek
  • 00:14:00 se znovu ocitají v prázdném
    prostoru, ze kterého není úniku.
  • 00:14:04 A opět se pod režijním vedením
    Jiřího Havelky pokoušejí
  • 00:14:08 přesvědčit diváky o tom,
    že divadlo je vždy něco mezi barem
  • 00:14:12 a estetickým tvarem, jak zní motto
    divácky úspěšné inscenace.
  • 00:14:17 Proč jste se vlastně rozhodli
    pro druhý pokus?
  • 00:14:21 Právě proto, že se to už dva,
    tři roky hraje poměrně úspěšně,
  • 00:14:25 tak jsme nasbírali
    hrozný množství diváckých reakcí
  • 00:14:28 a toho,
    jak se to představení vyvíjí.
  • 00:14:31 A teď bychom
    to rádi do toho začlenili.
  • 00:14:33 Není to druhý díl,
    není to jakoby pokračování.
  • 00:14:36 Je to vlastně stejný tvar,
    který je upraven, pročištěn
  • 00:14:39 a jako významově posunut někam dál.
  • 00:14:50 Hej, Baryku, Baryku!
  • 00:14:53 Hej, Baryku, pejsku můj!
  • 00:14:56 Dospívajícím i dospělým divákům
    je určena loutková inscenace
  • 00:15:01 Baryk - Dog on the Road. Hraje se
    v provozní budově Švandova divadla,
  • 00:15:05 kterou najdete
    proti Portheimce na Smíchově.
  • 00:15:11 Představení
    s originálními kulisami a loutkami
  • 00:15:14 akademického malíře Martina Kuriše
  • 00:15:17 vzniklo na motivy jeho pohádkového
    příběhu o psovi jménem Baryk.
  • 00:15:23 My jsme se vyhýbali
    klasickýmu loutkovýmu divadlu, viď?
  • 00:15:28 A teď nás právě asi to klasický
    loutkový divadlo vystopovalo
  • 00:15:30 jako tady ten pes.
  • 00:15:32 Baryku, večeře!
  • 00:15:43 Já v celým tom představení
    nemluvím. Mně to zakázali.
  • 00:15:46 Mluví tam všichni okolo, ale já ne.
  • 00:15:48 Pozvu vás na to představení,
    který se jmenuje Baryk.
  • 00:15:51 Hrajou to Buchty a loutky.
    Je to strašidelný,
  • 00:15:53 ale je to zároveň
    pohádka pro dospělý.
  • 00:15:55 Tak všichni přijďte,
    je to strašná sranda. Smutná.
  • 00:16:01 Večer lehneš zdráva, svěží,
    v noci tělo mrtvo leží.
  • 00:16:07 Méně známá balada Vrba
    z Erbenovy Kytice
  • 00:16:10 inspirovala tvůrčí tým pohybového
    a výtvarného Divadla Continuo
  • 00:16:14 z jižních Čech
    ke stejnojmenné inscenaci.
  • 00:16:17 Vypráví o mladé ženě,
    jejíž duše v noci patří vrbě,
  • 00:16:21 a o jejím muži,
    který se s tím nemůže smířit.
  • 00:16:24 S Vrbou Continuo momentálně kočuje
    po divadelních festivalech,
  • 00:16:28 a to až do konce léta.
    Na podzim ji budete moci zhlédnout
  • 00:16:31 třeba v Městském divadle
    v Českém Krumlově
  • 00:16:34 či v pražském Divadle v Celetné.
  • 00:16:36 Účinkují členové
    Studia Divadla Continuo
  • 00:16:39 pod vedením režiséra
    a uměleckého šéfa Pavla Štourače.
  • 00:16:45 Byla jich spousta.
    Psi s kočkami jako jeden muž.
  • 00:16:52 Táhli pomalu kolem,
    na nás vůbec nepohlídli.
  • 00:16:57 Jako by říkali: To máte za to,
  • 00:17:04 že jste nás přestali živit.
  • 00:17:10 Podle románu Psí matka řeckého
    spisovatele Pavlose Matesise
  • 00:17:14 napsal a v Divadle Na Prádle
    také inscenoval Pavel Kohout
  • 00:17:18 stejnojmenné monodrama.
    Obsadil do něho Marii Málkovou.
  • 00:17:24 My totiž bydlíme v jednom domě
    a on mi to nabídl,
  • 00:17:29 abych si to přečetla
    a jestli se mi to bude líbit.
  • 00:17:31 A mně se to moc líbilo
    a řekla jsem ano.
  • 00:17:34 Protože ono to dává
    veliké jako herecké možnosti.
  • 00:17:40 A taky mě to zaujalo tím,
    že jako lidský typ
  • 00:17:45 to je role nebo postava,
    kterou jsem ještě nehrála.
  • 00:17:50 Psí matka je zpovědí staré ženy,
    která vyrůstala v Řecku
  • 00:17:53 za válečné okupace Němci a Italy.
    Vzpomíná na matku a na hlad,
  • 00:17:58 kvůli kterému
    je člověk schopen udělat cokoliv.
  • 00:18:02 Měl byste vědět,
    že jsem tuhle "práci?
  • 00:18:06 dělala poprvé až s vámi
    a jen kvůli válce.
  • 00:18:10 Možná to byl hřích, ale kdyby mě
    chtěl někdo nahoře ztrestat,
  • 00:18:14 tak proč mi nepomohl?
  • 00:18:17 Doufám, že i vy jste byl spokojený
    s naší spoluprací
  • 00:18:22 a přeju vítězství vaší vlasti
    stejně jako naší.
  • 00:18:27 Ať žije Řecko! Ať žije Itálie!
  • 00:18:33 Do Pardubic si můžete zajet
  • 00:18:35 na u nás nejoblíbenější Feydeauovu
    frašku u nás - Brouk v hlavě.
  • 00:18:39 -Chci vás! Patříte mi!
    -Ještě chvíli a zazvoním.
  • 00:18:43 Zvoňte si, jak chcete.
    Mně stejně neutečete.
  • 00:18:48 S důmyslným zařízením pokoje
    hotelu U galantní kočičky
  • 00:18:51 se roztáčí také
    kolotoč plný omylů a záměn,
  • 00:18:54 do kterého jsou postupně vtahovány
    všechny postavy.
  • 00:18:56 Dvojrole
    ředitele pojišťovací společnosti
  • 00:18:59 a slabomyslného hotelového sluhy
    se zhostil Jiří Kalužný.
  • 00:19:03 V dalších rolích můžete vidět
    třeba Jindru Janouškovou,
  • 00:19:06 Kristinu Jelínkovou, Martina
    Mejzlíka či Ladislava Špinera.
  • 00:19:13 Já jsem si to myslel!
  • 00:19:16 Francouzskou salónní frašku
    z počátku dvacátého století
  • 00:19:19 nastudovala Lída Engelová.
  • 00:19:21 Brouk v hlavě je především geniálně
    napsaná hra o lidské pošetilosti.
  • 00:19:29 A takových her je vždycky málo.
  • 00:19:32 Vlastně je mi hrozně líto každé
    země s velkou divadelní tradicí,
  • 00:19:38 která Feydeaua,
    a tím pádem Brouka v hlavě nezná.
  • 00:19:42 To je například Rusko.
  • 00:19:44 Já se divím,
    jak mohou bez Brouka v hlavě žít.
  • 00:19:50 Chtěla flámovat,
    tak si ty flámy platila.
  • 00:19:55 To je přirozené.
  • 00:19:58 Ostatně všechny částky
    mám poctivě zapsané
  • 00:20:03 a jednou jí je vrátím.
  • 00:20:04 Žó!
  • 00:20:10 A ve Francii ještě zůstaneme.
    Dekadentní prostředí Paříže
  • 00:20:14 konce devatenáctého století na vás
    dýchne v boleslavském divadle.
  • 00:20:18 Maupassantova Miláčka
    tam nastudoval Pavel Khek.
  • 00:20:21 Do role Georgese Duroya,
    který udělal kariéru novináře
  • 00:20:24 a posléze i politika
    díky přízni žen,
  • 00:20:27 obsadil Petra Mikesku.
    Ten je také dramaturgem inscenace
  • 00:20:31 a spolu s režisérem
    i autorem dramatizace.
  • 00:20:35 Myslíme si, že to je téma,
    kterou českou společnost zajímá
  • 00:20:41 v tomto období,
    v této době, co teď žijeme.
  • 00:20:44 A myslíme si,
    že existují v české společnosti
  • 00:20:47 a politice miláčci.
    Já mu soukromě teda říkám Krejčíř
  • 00:20:52 neboli člověk, který vylezl všech
    Čechům po zádech až na Seychely.
  • 00:20:59 Když udělám něco pro tebe,
    musíš ty udělat něco pro mě.
  • 00:21:03 No jasně, jen si řekni.
  • 00:21:05 Venku leží paleta dlaždiček.
    Chci, abys mi ji pomoh lohnout.
  • 00:21:09 Na českou premiéru irské komedie
    o dlaždičích z Belfastu,
  • 00:21:13 kteří se pokoušejí ukrást paletu
    dlaždic, si můžete zajet do Chebu.
  • 00:21:17 Její autor - Owen McCafferty -
    jistý čas vykonával tuto profesi,
  • 00:21:21 takže postavy v jeho komedii
    mluví opravdu jako dlaždiči.
  • 00:21:25 "Práskni do bot? nastudoval
    Petr Vodička na studiové scéně
  • 00:21:28 chebského divadla s herci Davidem
    Benešem, Jindřichem Skopcem,
  • 00:21:32 Petrem Konášem a Pavlem Markem.
  • 00:21:39 Schoval už někdy někdo
    prachy do rakve?
  • 00:21:41 Do rakve s nebožtíkem,
    to asi ještě nikdy nikdo nezkusil.
  • 00:21:43 -Proč ne?
    -Nikoho to asi nenapadlo.
  • 00:21:45 Mě jo. To mám z těch komiksů.
  • 00:21:48 Na Lup se můžete vypravit
    spolu s herci Tomášem Drápelou
  • 00:21:51 a Michalem Daleckým do Budějovic.
  • 00:21:53 Svého času skandální detektivní
    komedii o jednom pohřbu,
  • 00:21:57 bankovní loupeži
    a dvou všeho schopných mladících
  • 00:22:01 napsal anglický dramatik
    a známý skandalista Joe Orton.
  • 00:22:04 Na studiové scéně Malého divadla
    v režii Martina Vokouna
  • 00:22:08 dále hrají například Roman Nevěčný,
    Petr Červinka a Věra Hlaváčková
  • 00:22:13 coby vnadná ošetřovatelka
    s temnou minulostí.
  • 00:22:16 Umřeli mi všichni manželé.
    Měla jsem jich sedm.
  • 00:22:23 A teď ještě pozvánka do Bohnic
    na festival Mezi ploty.
  • 00:22:26 Koná se poslední květnovou sobotu
    a první červnovou neděli.
  • 00:22:30 Kromě domácí Bohnické divadelní
    společnosti se ho zúčastní
  • 00:22:34 třeba divadla Na zábradlí,
    v Řeznické či v Dlouhé.
  • 00:22:37 Účast přislíbili
    také Semafor a Veselé skoky.
  • 00:22:52 Dnešní pohled do zákulisí
    je trochu jiný.
  • 00:22:55 Nová grantová politika pražského
    magistrátu vyvolala vlnu protestů.
  • 00:22:59 Členem komise, která o grantech
    rozhodovala, byl i Vladimír Just,
  • 00:23:03 který nyní stojí na straně
    protestující části divadelníků.
  • 00:23:07 Protestujete tedy sám proti sobě?
  • 00:23:10 Ne proti sobě,
    protože my se bouříme proti tomu,
  • 00:23:15 aby se plošným způsobem,
    rozdělovaly dotace podle toho,
  • 00:23:18 kdo kolik má sedadel,
    kdo kolik má zisku,
  • 00:23:22 bohatým přidat a chudým vzít.
    To je naprostý nesmysl.
  • 00:23:25 To je opak toho, co se děje s
    grantovou politikou na celým světě.
  • 00:23:28 Čili jinými slovy,
    jako jediná země na světě
  • 00:23:32 dotujeme zahraničního turistu,
    kterej chodí na ta černá divadla
  • 00:23:36 a na tyhle turistický atrakce,
    místo aby ten turista přispíval
  • 00:23:40 do pražské pokladnice,
    do pražské kultury.
  • 00:23:43 Čili jestliže my jsme v té grantové
    komisi proti tomu protestovali,
  • 00:23:47 jak říká Jára Cimrman,
    to je asi tak to jediné,
  • 00:23:50 co jsme s tím mohli dělat.
    Kritizovat to, být proti tomu.
  • 00:23:53 Ale víc jsme s tím dělat nemohli.
  • 00:23:54 Dalším momentálně sporným bodem
    kulturní politiky magistrátu
  • 00:23:58 je takzvaná druhá vlna
    transformace. Co si o ní myslíte?
  • 00:24:02 Ta transformace není připravená a
    případ Semaforu nebo případ Archy
  • 00:24:07 nebo případ některých dalších
    divadel je vážný varování.
  • 00:24:11 Takže kdyby ta transformace měla
    proběhnout tak, jak se teď zachází
  • 00:24:15 s těmito divadly, tak samozřejmě
    se jim nedivím, že se bouří.
  • 00:24:19 Úplně skandální je, že některým
    ředitelům se prodloužily
  • 00:24:23 v minulosti smlouvy
    úplně bez jakýchkoliv problémů.
  • 00:24:27 Když se dělal konkurz
    na nové ředitele,
  • 00:24:30 tak pokaždý - já jsem sám byl
    v několika komisích -
  • 00:24:32 na vinohradský divadlo, na Divadlo
    v Dlouhý, na Divadlo Na zábradlí
  • 00:24:37 na všechna pražská divadla seděla
    komise složená z odborníků.
  • 00:24:42 A najednou je ta komise složená -
    až na jednu nebo dvě výjimky -
  • 00:24:45 z těch samých úředníků,
    kteří ředitele těchto divadel
  • 00:24:49 chtějí odvolat tou peticí.
  • 00:24:52 No jestliže existuje
    někde nějaký střet zájmů
  • 00:24:55 a jestliže existuje
    nějaká potenciální pomsta,
  • 00:24:58 tak je to tady.
  • 00:25:01 A na závěr jako vždy
    soutěž s Anežkou Milerovou.
  • 00:25:11 Tentokrát získává vstupenky za
    správnou odpověď Zuzana Svobodová,
  • 00:25:15 která chce jít
    do pražského Činoherního klubu.
  • 00:25:19 Nová soutěžní otázka
  • 00:25:33 Odpovědi zasílejte na starou
    známou adresu Anežky Milerové.
  • 00:25:37 S dalšími novinkami z českých scén
    se těšíme za čtrnáct dní
  • 00:25:41 v neděli na Dvojce na shledanou!
  • 00:26:05 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2008

Související