iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
14. 11. 2017
22:05 na ČT art

1 2 3 4 5

7 hlasů
1965
zhlédnutí

Terra musica

Současná duchovní hudba očima dirigentů

26 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Terra musica

  • 00:00:23 -My jsme se soudobou hudbou
  • 00:00:26 vyčlenili
    z nějakýho hlavního proudu.
  • 00:00:29 A když se na to člověk podívá,
    tak to je reálná sebevražda.
  • 00:00:33 Protože z toho nemáme peníze,
    stojí nás to čas,
  • 00:00:36 ještě v tom mnohdy máme
    vlastní peníze.
  • 00:00:39 Ale právě v dnešní konzumní době
    to beru jako morální povinnost.
  • 00:00:44 Jednak tím,
    že jsem původně skladbu vystudoval,
  • 00:00:47 tak cítím povinnost soudobou hudbu
    nějakým způsobem pěstovat.
  • 00:00:52 Samozřejmě je tam
    spousta nekvalitních věcí,
  • 00:00:56 vytváří se spousta braků,
  • 00:00:58 ale je spousta kvalitních věcí,
    o kterých jenom čas rozhodne,
  • 00:01:02 jestli jsou kvalitní nebo ne.
    Takže je potřeba to dělat.
  • 00:01:06 Když to nebudeme dělat,
    tak nebude potřeba to vytvářet
  • 00:01:10 a zakrníme, zanikneme.
  • 00:01:11 -Proč tě baví dělat takovou muziku?
    Proč nezůstaneš u snazšího výdělku?
  • 00:01:16 -Bylo by mi líto,
    aby dobrá hudba,
  • 00:01:20 která si zaslouží zaznít,
  • 00:01:22 zůstala nepovšimnuta
    jen kvůli tomu,
  • 00:01:24 že není ve většinovém zájmu,
    aby tato hudba zazněla.
  • 00:01:28 Naopak je třeba i čestně přiznat,
    že hodně dobrých interpretů,
  • 00:01:33 kteří mohou
    interpretovat repertoár,
  • 00:01:36 který dennodenně běží
    a slýcháváme ho,
  • 00:01:42 tak ani nemám motivaci se přiřadit
    k té naprosté většině interpretů.
  • 00:01:47 Naopak vidím smysl v tom
    jednak i díky tomu,
  • 00:01:52 že jsem měl možnost
    nahlédnout do pár děl,
  • 00:01:56 a jsem o tom přesvědčený,
    že stojí za to,
  • 00:01:59 se věnovat této hudbě,
    a nějakým způsobem se snažit,
  • 00:02:03 aby ta hudba byla zasazená do mapy.
  • 00:02:19 -Já jsem byl vděčnej
    svýmu pedagogovi panu Skotákovi
  • 00:02:23 za to, že mi vždycky říkal,
    abych se ničeho nezříkal,
  • 00:02:27 abych dělal všechno.
  • 00:02:28 Právě v tom provozu
    se mi to velmi hodí.
  • 00:02:31 Protože člověk se opravdu setká
    s různými věcmi
  • 00:02:35 od vážné symfonické hudby
    k soudobé hudbě
  • 00:02:38 a na té cestě je spousta žánrů.
  • 00:02:41 Měl jsem zkušenosti s bigbítem,
  • 00:02:44 když jsem dělal projekt
    s Plastic People,
  • 00:02:47 dostal jsem se k jazzovým projektům
    s Danem Bártou
  • 00:02:51 a vždycky je to veliká škola.
  • 00:02:53 Dělal jsem sbory,
    dělal jsem i cimbálku,
  • 00:02:56 za mlada jsem hrával v cimbálce
    v Brněnských Gajdoších.
  • 00:03:00 A myslím si,
    že jsou to věci,
  • 00:03:03 které člověka
    nějakým způsobem poznamenají.
  • 00:03:06 Je to určitá
    taková banka zkušeností
  • 00:03:08 i estetických kulturních podnětů,
  • 00:03:12 ze kterých se dá,
    nebo by se mělo, čerpat.
  • 00:03:16 Myslím si, že nikdo by neměl
    zapřít svůj původ
  • 00:03:19 a měl by vycházet z toho,
    jaký je a dělat to tak,
  • 00:03:23 jak je o tom přesvědčen.
  • 00:03:44 Jako absolvent kompozice
    u Aloise Piňose,
  • 00:03:48 kterýho jsem si vždycky
    nesmírně vážil,
  • 00:03:51 tak cítím takovou povinnost
  • 00:03:53 pěstovat odkaz
    brněnské kompoziční školy.
  • 00:03:56 Považuji ji za velmi kvalitní,
    takže to je 1 repertoárový zdroj,
  • 00:04:04 potom mám samozřejmě rád hudbu
    2. poloviny 20. století.
  • 00:04:08 Speciálně třeba Miroslava Kabeláče,
    Jana Klusáka, Marka Kopelenta,
  • 00:04:12 takže tyhle autory uvádíme.
  • 00:04:15 Dalším takovým,
    o čem jsem přesvědčen, je,
  • 00:04:19 že soudobá hudba se nedá dělat
    bez znalosti Druhé vídeňské školy.
  • 00:04:24 Takže tam já vidím počátky
    soudobé hudby 20. a 21. století.
  • 00:04:28 Takže na repertoár se snažíme
    zařazovat skladby Albana Berga,
  • 00:04:35 Arnolda Schönberga, Antona Weberna.
  • 00:05:14 -Dostala se mi do ruky
    tahle partitura.
  • 00:05:17 Máme to dělat
    na Forfestu v Kroměříži.
  • 00:05:20 Josef Adamík.
    Strašně zajímavej skladatel.
  • 00:05:23 A když se podíváš do té partitury,
  • 00:05:25 tak je to vlastně
    všechno jednoduchý,
  • 00:05:28 ale má to obrovský účinek.
  • 00:05:30 Tam je 1 modus,
    kterej vypadá takhle nějak.
  • 00:05:35 Třeba tady ta plocha,
  • 00:05:37 to hraje
    všech těch 15 smyčcových nástrojů.
  • 00:05:40 Vlastně pořád zní tenhle akord,
    ale vždycky ho hraje někdo jinej.
  • 00:05:44 Vyměňuje se to. Přehazuje se to
    jenom v těch plochách.
  • 00:06:26 Pak do toho tady má zas udělanou
    celou modální plochu,
  • 00:06:31 jedni mají tady ten modus 1, 2,
    furt dokola nahoru,
  • 00:06:36 druhej to má obráceně,
    třetí do toho má jinej modus.
  • 00:06:40 Teď mají kvintoly, kvartoly,
    sextoly, trioly...
  • 00:06:44 Takže vznikne taková...
  • 00:06:46 Ale není to nahodilá aleatorika.
    Všechno to má nějakej řád.
  • 00:06:51 Pak do toho přijde melodie,
    takový sestupy,
  • 00:06:55 a zas do toho ten střih.
    -To je ten modus.
  • 00:06:58 -A pak je do toho takový téma,
    který se tam několikrát vrací.
  • 00:07:06 A zase jo...
    a zas tady melodie.
  • 00:07:18 A furt to takhle zní.
  • 00:07:19 Vlastně má
    úplně jednoduchý prostředky
  • 00:07:22 a vydrží s tím strašně dlouho.
  • 00:08:15 Nebo potom tady,
    to je taková postmoderní koláž.
  • 00:08:19 Má tady takový téma,
    nevím, kde ho vzal.
  • 00:08:37 A teď do toho a-mol.
  • 00:08:39 Zahraj tady tu levou ruku.
    Raz, dva, tři, a...
  • 00:08:49 A už to maže zase.
  • 00:08:52 Do toho... teď jde od sebe
    a pak to jde do sebe ty plochy
  • 00:08:56 a strašně bezvadně to funguje.
  • 00:08:59 -To je ta brněnská škola.
  • 00:09:38 -Dlouho jsme hráli bez názvu.
    Ansámbl pro soudobou hudbu.
  • 00:09:42 A dramaturg Marek Hrubecký
    po mně pořád chtěl nějaký název,
  • 00:09:46 že se musíme nějak jmenovat.
  • 00:09:48 Tak jsem si říkal, jsme z Brna,
    jsme soudobý orchestr,
  • 00:09:52 nemám rád anglické názvy,
    přímo je nesnáším,
  • 00:09:55 ale říkal jsem si,
    asi jiná cesta nebude.
  • 00:09:58 Tak Brno Contemporary Orchestra
    - BCO.
  • 00:10:00 A sám raději používám zkratku
    než celý název,
  • 00:10:04 protože to ani neumím
    správně vyslovit.
  • 00:10:06 Zhruba od toho roku 2011
    se datuje vznik BCO
  • 00:10:10 a snažíme se hrát
    světovou hudbu u nás
  • 00:10:12 a českou hudbu vyvážet za hranice.
  • 00:10:33 -Proč myslíš,
    že se to jmenuje Nebeské Pastviny?
  • 00:10:37 Z čeho to může být?
  • 00:10:39 -Mně přijde, že to jsou žalmy,
    starozákonní tématika,
  • 00:10:42 protože se tam objevuje to:
  • 00:10:44 Hospodin je můj pastýř,
    nebudu míti nedostatku.
  • 00:10:48 Na pastvách zelených
    pase mě k vodám tichým.
  • 00:10:51 Myslím, že jako se Indiáni po smrti
    dostávali do věčných lovišť,
  • 00:10:55 tak ti Izraelci,
    to byli pastevci, zemědělci,
  • 00:10:58 vlastně v Bibli je to téma pořád,
    to spojení s tou zemí,
  • 00:11:02 takže ten starozákonní ráj je,
  • 00:11:04 podle mýho, spojenej
    s nějakou žírnou oblastí.
  • 00:11:08 Vlastně vyhnání z ráje...
  • 00:11:10 Také je to ráj, také je tam
    zakázaný strom, zakázané ovoce.
  • 00:11:14 "V potu tváře budeš dobývati
    chléb svůj vezdejší."
  • 00:11:17 Byli vyhnáni zase někam na zem,
    takže já to vidím takhle.
  • 00:11:37 On to má všechno propojený,
  • 00:11:40 protože tenhle akord
    na konci v 6. části,
  • 00:11:43 kde se zase opakují z 2. věty
    tady ty modální věci,
  • 00:11:48 tak vlastně na konci
    se buduje od spodu,
  • 00:11:51 až vlastně pohltí všechno,
    a končí to zase tady v tom akordu,
  • 00:11:57 v kterým to začalo.
    Je to obrovskej oblouk.
  • 00:12:17 -Co ten Adamík?
    On je trochu proklatec.
  • 00:12:20 Víš mi o něm něco?
  • 00:12:22 -Byl to asi takovej
    ryzí čestnej člověk,
  • 00:12:24 a jak už to bývá,
    doplatil na to.
  • 00:12:27 Protože byl prý
    hodně blízký Cibulkovi,
  • 00:12:30 takže se dostal k seznamům StB,
    a protože neměl pud sebezáchovy,
  • 00:12:34 tak ho dokázal použít,
    a dokázal svýho nadřízeného
  • 00:12:38 najít v těch seznamech
    a říct mu to potom po revoluci.
  • 00:12:41 Skončil špatně,
    spáchal sebevraždu.
  • 00:12:45 Asi to byl člověk velmi citově,
    emocionálně založený
  • 00:12:49 a co teda Pavel Novák Zemek říkal,
    že to byl strašně čestnej člověk.
  • 00:12:59 Můj tatínek vždycky říkal:
    Svět chce být klamán.
  • 00:13:02 Myslím,
    že dirigentů na stejné úrovni
  • 00:13:05 je spousta dobrejch
    a spousta výbornejch.
  • 00:13:08 Ale záleží to i na štěstí
    a na kontaktech,
  • 00:13:11 kdo se potom dostane
    k jakému tělesu
  • 00:13:14 a stane se tzv. slavným.
  • 00:13:18 Já v tom nevidím
    vůbec nějaký smysl nebo cíl,
  • 00:13:22 protože já si myslím,
    že lidi jsou všude stejní.
  • 00:13:25 A měli bychom si uvědomit,
    že děláme určitou službu,
  • 00:13:29 že jsme dostali určitý dar
    té hudby dělat ho,
  • 00:13:32 a měli bysme to dělat poctivě.
  • 00:13:34 A je jedno, jestli jsme
    v Berlíně nebo v Dolních Loučkách.
  • 00:13:38 -Ty jsi dirigent
    Janáčkovy opery v Brně.
  • 00:13:43 Jaký je tvůj denní chleba?
  • 00:13:46 -Denní chleba je tvrdej,
    protože všichni víme,
  • 00:13:50 jak fungují tyto instituce.
  • 00:13:54 Takže dennodenně repertoár běží,
    hraje se divadelně,
  • 00:13:59 zkoušejí se tituly,
    máme poměrně málo času na přípravu,
  • 00:14:04 všechno běží
    v takovém dennodenním chaosu.
  • 00:14:08 Samozřejmě se dělají
    velmi krásné věci,
  • 00:14:11 dělají se velmi dobré projekty,
    ale někdy může mít člověk pocit,
  • 00:14:15 že mu naopak chybí dostupnost
    k takovým dílům a k takové hudbě.
  • 00:14:20 Což je těžší dojít k takovým
    příležitostem v těchto institucích,
  • 00:14:26 které nějakým způsobem potřebují
    garantovat plný dům
  • 00:14:30 a souhlas širší veřejnosti,
  • 00:14:33 takže tam se zužuje možnost
    nahlédnout do repertoáru,
  • 00:14:39 který bychom si sami přáli
    a uměli si ho představit.
  • 00:14:44 Toto by měla být úloha,
    kterou plní.
  • 00:15:24 -Sedíme nad Františkem Emmertem.
  • 00:15:27 V Česku asi není moc známé
    ani jeho jméno,
  • 00:15:31 ani není moc povědomí
    ze současných skladatelů.
  • 00:15:34 Jak vypadá taková existence
    současného skladatele?
  • 00:15:38 -Je skutečně velmi těžké definovat
    status skladatele v dnešní době,
  • 00:15:45 kdy je velmi těžké dojít k tomu,
  • 00:15:49 aby nabyl nějakého povědomí
    v kulturním prostředí.
  • 00:15:55 Je to dennodenní boj
    a běh na dlouhou trasu.
  • 00:16:00 Co se týká Františka,
    o to víc je paradoxní,
  • 00:16:04 že jeho dílo se opusem i rozsahem
    hlásí o jakousi větší pozornost,
  • 00:16:09 ale zatím jsou to jen
    takové první krůčky
  • 00:16:12 k odhalování jeho velkého díla.
  • 00:16:15 Myslím, že zrovna František
    je příkladem autora,
  • 00:16:18 který by si zasloužil
    větší pozornost.
  • 00:16:21 ZPĚV
  • 00:16:23 Pastýři izraelský,
    probuď svou sílu,
  • 00:16:42 probuď svou sílu.
  • 00:16:51 A přijď nás zachránit,
  • 00:16:55 nás zachránit,
    nás zachránit.
  • 00:17:09 -Jaký je to hudební styl?
  • 00:17:12 -Je to velmi osobitý styl,
    těžko Františka nějak implantovat
  • 00:17:17 do té doby, ve které žil.
  • 00:17:19 On sám pocházel fázemi,
    kdy byl součástí postmodernismu
  • 00:17:23 a sledoval trendy současnosti,
  • 00:17:27 ale potom je vzápětí
    jednak kvůli režimu,
  • 00:17:31 jednak kvůli osobní náklonosti
    ke katolické víře,
  • 00:17:35 postupně opouštěl a nahrazoval to
    jakýmsi intuitivním komponováním
  • 00:17:40 a nestranil se
    ani romantické harmonie
  • 00:17:43 a jakýchsi foremních principů,
    které v té době už nebyly poplatné.
  • 00:17:48 V tom byl možná i dost kritizovaný
    a méně reflektovaný a přijímaný.
  • 00:18:26 František byl
    velmi starostlivý člověk,
  • 00:18:29 a zároveň velmi nenápadný člověk.
  • 00:18:31 Málokdy dával najevo
    svou přítomnost.
  • 00:18:38 Nějakým způsobem
    přitahoval k sobě ty,
  • 00:18:41 kteří potřebovali jemnější
    a lidštější přístup.
  • 00:18:48 A František byl vždycky mírným
    a tichým člověkem,
  • 00:18:53 který možná ani sám nedbal na to,
    aby si ho za každou cenu všimli,
  • 00:19:00 ale naopak potom byl schopný
    věnovat svoje soukromí
  • 00:19:04 i svoje hluboké myšlenky
    a intimní myšlenky lidem,
  • 00:19:09 kteří nějakým způsobem
    také vyhledávali tu důvěru u něj.
  • 00:19:13 ZPĚV
  • 00:19:15 Slovo, které se stalo Tělem.
  • 00:19:31 Jednorozený syn můj milý.
  • 00:19:52 Když na tebe hledím Maria,
    vidím ruku Ducha Svatého,
  • 00:20:09 který v tobě utvářel vtělené slovo
    jednorozeného syna Božího.
  • 00:20:54 -Jaký má námět ta 25. symfonie?
  • 00:20:57 -Tato symfonie
    má námět žalmu číslo 80,
  • 00:21:01 a pak je to poezie Kateřiny Sienské
    a Getrudy von Le Fort.
  • 00:21:05 -Co to je za autorky?
  • 00:21:09 -Jsou to katolické mystičky
  • 00:21:12 a je to výběr z veršů
    jejich poezie.
  • 00:21:17 ZPĚV
  • 00:21:20 Maria.
    Ohnivý voze, ohnivý voze.
  • 00:21:41 Nosilas oheň, nosilas oheň,
    nosilas oheň, oheň, oheň, oheň.
  • 00:21:56 -Speciálním momentem bylo
    pro mě, především jako dirigenta,
  • 00:22:00 že se okamžitě vynořila asociace
    Janáčkovy Jenůfy.
  • 00:22:05 Je to určitě podobnost
  • 00:22:08 nebo vedení melodické linky
    na harmonickém základě,
  • 00:22:12 který se nemění.
  • 00:22:14 Je to jakési harmonické ostinato.
  • 00:22:35 Janáček.
  • 00:22:46 Janáček v malém náznaku.
  • 00:22:48 ZPĚV
  • 00:22:50 Probuď svou sílu
    a přijď nás zachránit,
  • 00:22:57 nás zachránit.
  • 00:23:34 Žádné lidské srdce se nemusí bát,
    sám jednou velkou láskou.
  • 00:23:53 Jsem jednou velkou láskou.
  • 00:24:52 -Jak to vypadá s povšimnutím si,
  • 00:24:55 ať už autorů nebo interpretů,
    v dnešním hudebním světě v Česku?
  • 00:25:01 -Je to velmi těžká disciplína
    v tom moři hudby, která se uvádí,
  • 00:25:07 která vzniká, najít něco,
    co člověka osloví ještě o něco víc,
  • 00:25:13 co mu dá nějaký důvod
    chtít se víc s tou hudbou seznámit.
  • 00:25:19 A u Františka
    je to jakási intimnost, čistota,
  • 00:25:25 ale zároveň monumentálnost
    v celkovém vyznění.
  • 00:25:28 Je to moment,
    který člověku dodá takový pocit,
  • 00:25:34 že se tu jedná
  • 00:25:36 o něco ještě trochu nadstandardně
    hlubšího a vnímavějšího.
  • 00:25:43 Skryté titulky: Jitka Cívková
    Česká televize, 2017.

Související