iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
29. 3. 2017
00:00 na ČT art

1 2 3 4 5

2 hlasy
1143
zhlédnutí

Terra musica

Současní skladatelé z Brna

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Terra musica

  • 00:00:29 Oni oba mají jedno
    pozoruhodné východisko.
  • 00:00:34 Začínali nikoliv jako skladatelé,
    ale jako hobojisté,
  • 00:00:39 a to dokonce prakticky
    jako hobojisté,
  • 00:00:44 že seděli v profesionálních
    orchestrech,
  • 00:00:47 Pavel Slezák dokonce i v zahraničí
    v Rakousku.
  • 00:00:51 Já si myslím, že to jejich cítění
    orchestrálních barev
  • 00:00:57 možná právě pramení z toho.
  • 00:02:10 -Lidé reagují velmi rozdílně
    na stejný hudební podnět.
  • 00:02:18 Možná člověk v sobě od začátku
    nese ignoraci nebo zvědavost.
  • 00:02:26 Jestliže někdo v sobě má zvědavost,
  • 00:02:33 tak mu to nedovolí ignorovat,
    co poslouchá ve svém okolí,
  • 00:02:39 a zcela automaticky
    si začne vybírat.
  • 00:03:54 Když bych se měl pokusit
  • 00:03:56 o co nejjednodušší,
    rychlé vysvětlení,
  • 00:04:01 tak v klasické hudební tradici
    nástroje, které hrají,
  • 00:04:07 mají různou úlohu v partituře.
  • 00:04:10 Některé vedou, jiné doplňují.
    Pak se to zase mění.
  • 00:04:16 Tady v té unisonové technice
    hrají, kdy to zjednoduším,
  • 00:04:21 všichni to stejné.
  • 00:04:23 Dochází tam i ke zvukovému
    proměnění alikvótní řady.
  • 00:04:30 Jestliže se ve stovce hráčů
    zjednoduší
  • 00:04:35 nebo doplní ve stejném prostoru,
  • 00:04:38 alikvótní řada se zesiluje.
  • 00:04:41 Kolektiv sta hráčů přináší
    velký pocit jednoty.
  • 00:04:48 Tam, kde bylo dřív rozdělení,
  • 00:04:51 tam, kde byl protimluv, doplňování,
    různá důležitost,
  • 00:04:56 tak se najednou z kolektivu
    začne projevovat krásná jednota.
  • 00:05:51 Já jsem celoživotní obdivovatel
    svatého Františka z Assisi
  • 00:05:57 a bylo to pro mě krásnou volbou
    použít ten jeho Chvalozpěv stvoření.
  • 00:06:07 Doufám, že mi bude odpuštěno,
    že jsem si takto počínal.
  • 00:06:12 Mě na tom textu fascinovalo
    a fascinuje
  • 00:06:18 taková světlost, radostnost,
    plnost a pestrost.
  • 00:07:57 Začátek 2. věty,
    tam je krásný text,
  • 00:08:04 kdy František z Assisi chválí
    a děkuje za vítr, oheň, za hvězdy
  • 00:08:12 a tam mně to dovolilo
    opravdu použít různých tvarů,
  • 00:08:19 kdy hráči třeba hrají samostatně
    ve trojicích ve vlastním čase
  • 00:08:25 a všechno to rychle následuje,
  • 00:08:26 jako by to byly hvězdy
    a všechna ta krása kolem.
  • 00:08:32 Vždycky ty odstavce se zklidní
    na jediném tónu,
  • 00:08:36 pak je rychlý oblouk,
    často velmi obtížný,
  • 00:08:40 v dřevěných dechových nástrojích,
    v lesním rohu, v tympánech,
  • 00:08:45 pak se to zase usadí
    na jiné tónové výšce
  • 00:08:48 a chválí se hvězdy, vítr a tak dál.
  • 00:10:14 Ten tvar toho textu
    je velice zajímavý v závěru,
  • 00:10:20 kdy František z Assisi
    za sebe řadí:
  • 00:10:25 Chvalte Pána,
    služte mu s velikou pokorou.
  • 00:10:29 A to je takové rozdvojení textu,
    ale velmi přirozené.
  • 00:10:34 Snažil jsem se to nakombinovat tak,
    že jedna linie,
  • 00:10:41 která zdůrazňuje text
    chvalte Pána,
  • 00:10:44 postupuje nahoru v crescendu
    do velkých výšek v silné dynamice
  • 00:10:51 a ta druhá, která končí
    recitací sborů,
  • 00:10:54 naopak klesá do piana
  • 00:10:56 a prolínají se v závěru
    v těsném sledu.
  • 00:11:00 Právě v tom mi tvar textu
  • 00:11:05 umožnil automaticky vytvarovat
    samotný závěr té velké formy.
  • 00:12:39 -Soudobá hudba mě teď provází
    čím dál tím častěji.
  • 00:12:41 Já jsem za to rád,
  • 00:12:43 člověk nad partiturou musí
    trochu jinak přemýšlet,
  • 00:12:47 mnohem dřív s ní pracuje,
  • 00:12:49 protože se tam vyskytují
    nové prvky, možnosti technické,
  • 00:12:52 ale samozřejmě to čerpá
    delší čas než na jiný koncert.
  • 00:12:56 Muzikanti k tomu můžou
    někdy přistupovat s nelibostí,
  • 00:13:01 ale nakonec se to vždycky prolomí.
  • 00:13:03 Věřím tomu,
    že když ta skladba je dobrá,
  • 00:13:05 ať je náročná,
    ať je trošku jiná
  • 00:13:07 nebo uhýbá do úplně jiných sfér,
  • 00:13:10 tak vždycky k tomu muzikant
    najde svoji cestu
  • 00:13:14 a nakonec to dopadá tak,
  • 00:13:16 že jsou za to rádi,
    že u toho mohli bejt.
  • 00:13:19 -Mně připadá samo o sobě,
    že to je téma,
  • 00:13:21 proč orchestry neuvádí
    soudobou hudbu,
  • 00:13:24 jako by v Čechách
    bylo nutné zdůvodňovat,
  • 00:13:27 že to je potřeba uvádět
    orchestrální soudobou hudbu.
  • 00:13:29 Přijde mi to zvláštní zpochybnění
    současné hudební kultury.
  • 00:13:35 Kdybych si třeba představil
    situaci,
  • 00:13:39 že někdo musí zdůvodňovat,
    proč se hraje hudba 19. století?
  • 00:13:45 To nikoho nenapadne,
    že by musel argumentovat.
  • 00:13:48 -Najednou to všechno zhaslo.
  • 00:13:51 Nebyl ani zájem veřejnosti,
    ani zájem skladatelů samotných.
  • 00:13:56 Najednou jako bychom neměli
    soudobou kompoziční produkci.
  • 00:14:01 Ona existuje,
    ale víceméně v šuplíku.
  • 00:14:11 -Tady je superbinec.
  • 00:15:23 Byla jedna anketa
    soudobejch skladatelů mladejch
  • 00:15:29 a já jsem se jich tam ptal:
  • 00:15:31 Když si chcete odpočinout
    a pijete kafíčko nebo čaj,
  • 00:15:38 pustíte si svou vlastní skladbu?
  • 00:15:44 Všichni buď mlčeli, neodpověděli,
    nebo řekli: Nikdy.
  • 00:15:51 Tak jsem jim řekl: Tak se nedivte,
    že naši hudbu nikdo nechce.
  • 00:16:00 Mozart, Beethoven a Bach
    psali pro obyčejný lidi.
  • 00:16:17 To je věnovaný srpnu 1968.
  • 00:16:23 Když byl rozhlas
    obsazenej Rusama,
  • 00:16:29 tak oni tam dali
    jednu jedinou skladbu
  • 00:16:35 a kousek nějakýho Mozarta.
  • 00:16:38 A pořád vysílali dokola,
    protože nic jinýho hudebního...
  • 00:16:45 To všecko Sověti zabavili.
  • 00:16:48 Když jsem byl doma
    a poslouchal jsem rádio,
  • 00:16:54 tak někdo šel, vrznul dveřima,
    takže tam šly konkrétní zvuky,
  • 00:17:02 zároveň kousíček motivku Mozarta,
  • 00:17:09 to není Mozart,
    já jsem si to vymyslel,
  • 00:17:13 aby to připomínalo.
  • 00:17:54 Ke smyčcovýmu kvartetu
    nějakej blízkej vztah...
  • 00:17:58 A k dechovýmu kvintetu vůbec ne.
  • 00:18:01 Ale mám jeden kvartet,
    co napsal,
  • 00:18:04 a ten je čtvrttónovej.
  • 00:18:07 To se nehrálo,
    ale já jsem si to udělal na počítači
  • 00:18:11 a nezní to špatně.
  • 00:18:17 Tak to je von ve zvuku:
  • 00:19:19 To mně vyčítal Kohoutek:
  • 00:19:22 Poslyšte, vy tam máte psáno
    Eklogy a intermezza.
  • 00:19:28 Ale kde jsou ty eklogy
    a kde jsou ty intermezza?
  • 00:19:33 Jak to máte rozdělený?
  • 00:19:35 Já povídám: Pane profesore,
    to je vtip té skladby.
  • 00:20:27 Já jsem katolík,
    ale zároveň, abych pravdu řekl,
  • 00:20:36 jsem buddhista.
  • 00:20:38 Ale buddhistům to nevadí,
    že su katolík.
  • 00:20:42 Jestli to vadí katolíkům,
    že su buddhista,
  • 00:20:46 na to já jsem se jich neptal.
  • 00:20:49 Toto je Buddha,
  • 00:20:57 tibetsky zobrazený Buddha.
  • 00:21:01 Tibeťani jsou fantastičtí tím,
  • 00:21:05 že na rozdíl od Číňanů
    mají rádi pestré barvy.
  • 00:21:14 Tato barevnost
  • 00:21:18 mně napomáhá zbarevnit
    tu mou smutnou hudbu.
  • 00:22:15 Tady právě oblouk kolem toho,
  • 00:22:20 to mám z těch znaků ozdobnejch.
    který tam mám.
  • 00:22:25 Tady toto, to je tibetsky
    Óm mani padme Húm.
  • 00:22:32 Poklade v lotosu.
  • 00:22:36 To jsou zase 2 póly.
    Tentokrát život a smrt.
  • 00:22:41 Bytí, nebytí.
  • 00:22:46 -Je to tak?
    -Jsou tam 3 věty.
  • 00:22:49 -To je právě to.
    Já mám rád legrácky.
  • 00:22:57 Život je legrácka,
    konec je taky legrácka vlastně.
  • 00:23:05 Je to něco přirozenýho.
    Začátek a konec,
  • 00:23:09 to jsou absolutně nejpřirozenější
    věci pod sluncem.
  • 00:23:49 To je zase statickej prvek.
  • 00:23:59 Tady přepracovávám
    svou první symfonii.
  • 00:24:04 Je to moc hustý,
    tak to musím zjednodušit.
  • 00:24:09 Snažím se ve stáří přepracovat
    a vylepšit to, co už mám.
  • 00:24:18 To znamená instrumentačně
    a tak podobně.
  • 00:24:22 Těch worků je celá stovka,
    takže kdybych žil do 150,
  • 00:24:28 tak to snad zvládnu.
  • 00:24:33 Já su optimista.
  • 00:24:36 Já jsem smutnej optimista.
  • 00:24:41 Skryté titulky: I. Marečková
    Česká televize 2017
  • 00:24:47 .

Související