iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
17. 4. 2013
22:50 na ČT2

1 2 3 4 5

5 hlasů
1404
zhlédnutí

Terra musica

Koloraturní sopranistka Olga Peretyatko — Chick Corea a The Vigil — Balet Čarodějův učeň — Martin Kukačka a Lukáš Trpišovský — Soubor Singer Pur — Choreograf Palle Granhoj — Basbarytonista Ildebrand D’Arcangelo

52 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Terra musica

  • 00:00:23 Dobrý den.
    Zůstávat za kamny
  • 00:00:25 se ani v dubnu nevyplácí,
    když chcete sledovat
  • 00:00:28 hudební a taneční novinky
    přímo na místě.
  • 00:00:30 Pokud si je ale raději
    vychutnáte v teple domova,
  • 00:00:33 tak vězte, že jsme pro vás
    z uplynulých týdnů
  • 00:00:35 vybrali to nejzajímavější.
  • 00:00:37 V Praze vystoupila
    v rámci velkého evropského turné
  • 00:00:39 petrohradská rodačka
    a další hvězdná představitelka
  • 00:00:42 ruské školy -
    sopranistka Olga Peretyatko.
  • 00:00:45 Hlavní hvězdnou letošního
    JAZZFESTU BRNO
  • 00:00:48 byl legendární jazzový klavírista
    Chick Corea
  • 00:00:50 s novým projektem
    THE VIGIL.
  • 00:00:52 Pražské Národní divadlo
    má za sebou premiéru
  • 00:00:54 další původní inscenace.
  • 00:00:56 Úspěchy slaví tentokrát
    baletní KRABATE.
  • 00:01:00 Čarodějův učeň bude také tématem
    našeho rozhovoru
  • 00:01:02 s režisérským duem
    SKUTR.
  • 00:01:04 Na VELIKONOČNÍM FESTIVALU DUCHOVNÍ
    HUDBY
  • 00:01:06 Filharmonie Brno
    vystoupil oceňovaný německý soubor
  • 00:01:09 SINGER POUR.
  • 00:01:10 Brněnské uvedení má za sebou
    také představení
  • 00:01:12 MEN AND MAHLER
  • 00:01:14 od dánského choreografa
    Palle Grandhoje.
  • 00:01:17 Ital s nezaměnitelnou barovou hlasu
    basbarytonista
  • 00:01:20 Ildebrando d'Arcangelo
  • 00:01:21 bude pěveckou hvězdnou
    na závěr dnešního vydání.
  • 00:01:27 Další z řady pěveckých hvězd
    koncertně vystoupila v Praze.
  • 00:01:30 Lehkost projevu,
    zajímavé zabarvení hlasu
  • 00:01:33 a skvěle zvládnutá technika
    spolu se soustředěnou pílí,
  • 00:01:36 tak to vše předurčuje
  • 00:01:38 mladou ruskou koloraturní
    sopranistku
  • 00:01:41 Olgu Peretyatko
    ke špičkové světové kariéře.
  • 00:02:26 (NĚMECKY) Nemám žádné sny.
    Já svůj sen prožívám.
  • 00:02:31 To, jak teď žiju
    je dokonalým naplněním
  • 00:02:33 mého někdejšího snu.
  • 00:02:35 A tak mohu popravdě říct -
    žiju svůj sen.
  • 00:03:12 Moje práce není jednoduchá.
    Musím vždy odvádět
  • 00:03:17 pokud možno špičkové výkony,
    přesto se snažím zachovat klid.
  • 00:03:21 Co na mě špatně působí
    je veškerý ten chaos
  • 00:03:23 před koncertem - hemžení, zmatek
    ustavičné změny a požadavky.
  • 00:03:26 Tomu se vyhýbám.
    Snažím se zůstat o samotě,
  • 00:03:29 cvičím jógu, medituji,
    projdu se...
  • 00:03:31 Jednoduše -
    hledám vnitřní klid.
  • 00:03:34 A s tímto klidem pak vstupuji
    také na pódium.
  • 00:04:04 Jsem trošku technický
    maniak,
  • 00:04:06 tedy pokud jde
    o pěveckou techniku.
  • 00:04:09 Dobrá technika znamená
    kvalitní základ,
  • 00:04:12 který mi umožňuje
    odzpívat i velmi dlouhý koncert,
  • 00:04:15 jakým byl ku příkladu
    právě ten dnešní.
  • 00:04:18 Vybrala jsem si opravdu náročný
    a k tomu ještě dlouhý program.
  • 00:04:22 Kdybych neměla slušnou
    techniku,
  • 00:04:24 děkuji, paní profesorko,
    prostě bych ho nezvládla.
  • 00:05:17 Lidem, kteří dosud
    nikdy nenavštívili operu
  • 00:05:20 bych řekla...
    A nebo jinak.
  • 00:05:23 Prostě bych je pozvala,
    jako Olga,
  • 00:05:26 pozvala bych je na představení
    nebo na koncert,
  • 00:05:29 protože hudba je vůbec
    nejkrásnější.
  • 00:05:32 To nejkrásnější,
    co na tomto světě máme.
  • 00:05:35 Pomáhá nám přežít.
  • 00:05:38 A energie,
    kterou nám hudba dává,
  • 00:05:40 energie,
    kterou nám dává zpěv,
  • 00:05:43 která se rodí
    z lidského hlasu,
  • 00:05:45 ta je prostě neuvěřitelná.
    To musíte zažít.
  • 00:05:49 ANGLICKY: Proto vás zvu,
    abyste přišli na operu.
  • 00:05:59 ZPÍVÁ ČESKY ÚRYVEK
    Z RUSALKY
  • 00:06:26 Kdybych nebyla zpěvačkou,
    asi bych se stala lékařkou.
  • 00:06:31 Nebo něčím podobným,
    co souvisí s lidmi.
  • 00:06:33 Třeba psycholožkou.
    A nebo psychiatričkou.
  • 00:06:37 Ano, vidím kolem sebe
    spoustu bláznivých lidí.
  • 00:06:41 Po koncertu jsem sice
    šíleně unavená,
  • 00:06:44 ale zároveň ohromně šťastná.
  • 00:06:46 Takové publikum
    jsem si pochopitelně přála.
  • 00:06:49 Ale přesto - ten dnešní večer
    v Praze předčil má očekávání.
  • 00:06:53 Jsem tady poprvé,
    poprvé v tomto krásném městě
  • 00:06:56 a zítra budu mít konečně
    čas a prostor,
  • 00:07:00 abych si ho taky prohlédla,
    což jistě udělám.
  • 00:07:03 Jsem mimořádně šťastná.
  • 00:07:48 Za svou kariéru
    si americký klavírista
  • 00:07:51 Chick Corea vyzkoušel
    nepřeberné množství
  • 00:07:53 různých hudebních stylů.
    Od avantgardy k rockové fúzi,
  • 00:07:56 jazzu,
    nebo klasické komorní hudbě.
  • 00:08:00 Na pouhých pěti místech
    si Chick Corea odbyl
  • 00:08:03 evropskou premiéru
    svého nového projektu THE VIGIL.
  • 00:08:06 V jedním z těch pěti míst
    bylo brněnské BOBY CENTRUM.
  • 00:08:12 Teleprewiev koncert
    JAZZFESTU BRNO
  • 00:08:14 je vlastně zároveň i vrcholem,
  • 00:08:16 což je zajímavé,
    že ze začátku máme vrchol,
  • 00:08:19 ale nastavíme si laťku.
  • 00:08:21 Je to Chick Corea a THE VIGIL,
    což je kapela, která určitě patří
  • 00:08:24 mezi kapely současnosti.
    Myslím si, že není
  • 00:08:27 víc než deset
    takovýchto interpretů v jazzu,
  • 00:08:30 kteří by měli takový záběr
    na tak široké publikum
  • 00:08:32 a vůbec takovou úspěšnost.
    20 GRAMMY hovoří za všechno.
  • 00:08:38 A myslím si,
    že jsme si letos nastavili laťku,
  • 00:08:39 kterou budeme těžko překonávat,
    ale to vůbec nevadí.
  • 00:08:44 Potom v dubnu už máme
    ten kompaktní formát festivalu,
  • 00:08:48 který už zahrnuje všechno,
    nejenom superhvězdy,
  • 00:08:52 ale také i méně známé muzikanty,
    kteří jsou skvělí,
  • 00:08:55 ale třeba ne až tak ještě
    populární.
  • 00:08:58 Je to opravdu široká škála
    a snažíme se tu dramaturgii
  • 00:09:01 tvořit tak,
    aby si každý přišel na své.
  • 00:09:04 Aby tam bylo trochu avantgardy,
    trochu klasiky,
  • 00:09:07 trochu big bandu, trošku fusion,
    trošku world music,
  • 00:09:10 trošku nějakého free jazzu
    a všeho možného.
  • 00:09:14 -A tomu odpovídá i prostředí,
    do kterého zasazujeme ty koncerty.
  • 00:09:17 Dneska jsme v BOBY CENTRU,
    máme velkou hvězdu
  • 00:09:20 a jdeme přes různá další
    divadla.
  • 00:09:22 Janáčkovo divadlo,
    tam bude právě Dan Bárta
  • 00:09:26 a Big Band Gustava Broma,
    DIVADLO NA PROVÁZKU,
  • 00:09:28 DIVADLO REDUTA,
    různé kluby - ALTERNA a podobně.
  • 00:09:30 Takže i to prostředí...
    Navíc ještě deset dnů.
  • 00:09:34 Takže máme těch míst hodně
    a vždycky to odpovídá...
  • 00:09:37 ZVONÍ MOBIL
    Pardon, já se omlouvám.
  • 00:09:39 To prostředí odpovídá tomu danému
    interpretovi.
  • 00:09:45 PÍSKÁNÍ, POTLESK
  • 00:09:52 Děkuji moc a buďte vítáni.
  • 00:09:54 Je hezké vás vidět,
    děkuji vám,
  • 00:09:57 že jste si přišli poslechnout
    kapelu.
  • 00:09:59 Máme to potěšení
    vám zahrát.
  • 00:10:06 Toto je naše první vystoupení
    na naší tour.
  • 00:10:12 Všechno je pro nás velmi nové
    a to je vzrušující.
  • 00:10:17 Rád bych vám představil
    tuto skvělé muzikanty...
  • 00:10:22 Fakt asi záleží na situaci.
    Některé lidi plánujeme
  • 00:10:24 hodně dopředu,
    některé míň dopředu.
  • 00:10:26 U toho Chicka Corei
    to bylo víc naprudko,
  • 00:10:28 ale podařilo se nám
    spoluiniciovat tady to turné,
  • 00:10:31 které je mimořádné,
    je vlastně mimo jeho plán.
  • 00:10:35 Teď v pozdní zimě
    natáčel to nové album
  • 00:10:38 s touhle kapelou, THE VIGIL.
  • 00:10:39 Myslím si,
    že má asi zhruba osm hraní -
  • 00:10:42 Londýn, Miláno, Rakousko...
  • 00:10:44 Takové různé slavné destinace
    pro jazz,
  • 00:10:48 takže jsme to vlastně
    spoluiniciovali.
  • 00:10:51 Samozřejmě je to poměrně těžké
    dostat ho sem,
  • 00:10:54 stálo to hodně peněz,
    ale na druhou stranu
  • 00:10:56 na to chodí lidi, takže jsme rádi,
    že to má smysl.
  • 00:11:01 -Tři slova, která by měla
    charakterizovat tento projekt.
  • 00:11:03 VITÁLNÍ, PŘEKVAPUJÍCÍ, EKLEKTICKÝ.
    Co vy na to?
  • 00:11:59 Jsme kvintet a myslím,
    že dnes večer
  • 00:12:01 je to náš pátý koncert,
    takže je to vlastně nová kapela.
  • 00:12:03 Zbožňuji všechny muzikanty,
    kteří jsou jejími členy.
  • 00:12:06 Dva z nich jsou pro mě navíc
    zcela noví -
  • 00:12:08 Hadrien a Charles,
    kteří jsou doslova
  • 00:12:10 monstry svých nástrojů.
  • 00:12:12 Myslím, že se nemýlím v tom,
    že tohle je vůbec poprvé,
  • 00:12:15 kdy se Chick snaží
    zkombinovat aspekty
  • 00:12:17 akustické a elektrické kapely
    ve jednom bandu,
  • 00:12:21 takže je to veliké sousto
    pro jakoukoliv kapelu,
  • 00:12:24 mít tolik různého materiálu.
  • 00:12:28 Chickovi je kolem sedmdesátky,
    je mu, myslím, 71.
  • 00:12:32 A když si uvědomíte
    všechnu tu hudbu,
  • 00:12:34 kterou za tu dobu napsal,
  • 00:12:36 máme mimořádný repertoár
    k výběru.
  • 00:12:39 A ještě k domu dnes stále píše
    plno nové hudby.
  • 00:12:45 Takže máme před sebou
    takový obrovský radostný úkol.
  • 00:13:16 Zrovna dnes jsme o tom mluvili
    s Chickem na letišti,
  • 00:13:19 jaký význam má pro něj slovo
    "VIGIL" - BDĚLÝ, BDĚLOST.
  • 00:13:23 Prostě být bdělý
    ke všem těm věcem,
  • 00:13:27 které považujeme v hudba
    za nejdůležitější.
  • 00:13:29 Samozřejmě se časy s vývojem
    jazzu,
  • 00:13:31 nebo s vlivem velmi dobře
    produkované populární hudby
  • 00:13:34 za několik posledních dekád
    hodně změnily,
  • 00:13:37 jsou zde ale jisté hodnoty,
    které zůstávají.
  • 00:13:40 A které všichni chceme sdílet.
    Jsou velmi poctivé.
  • 00:13:44 Hraní naživo, komunikace,
    překvapení,
  • 00:13:49 improvizace, riskování,
    nebát se složitostí.
  • 00:13:54 Prostě jsou to věci,
    které drží hudbu
  • 00:13:58 při její maximální životnosti.
  • 00:14:01 Chick chce být stále bdělý
    vůči tomu všemu.
  • 00:14:05 A to je důvod,
    proč nazval kapelu, jak ji nazval.
  • 00:14:35 Chick byl pro mě
    vždy velmi štědrým kapelníkem.
  • 00:14:38 Také proto,
    že má tak obrovské zkušenosti.
  • 00:14:41 Nikdy se nezdráhá řádně odpovědět,
    když se ptáte.
  • 00:14:45 Ať se to týká hudby,
    života na turné,
  • 00:14:50 dějin hudby,
    včetně všech těch velkých
  • 00:14:53 hudebníků, s kterými hrál,
    jako byl Miles Davis a jiní.
  • 00:14:56 Že máte skutečně pocit,
    že se s ním dostáváte
  • 00:14:59 k samotnému jádru hudby,
    což je pro nás pochopitelně
  • 00:15:02 obrovská inspirace.
    Tohle je totiž
  • 00:15:04 typ hudby,
    který se stále učíte.
  • 00:15:07 Vím, že i Chick dělá to samé,
    nikdy se to nedá vzdát.
  • 00:15:11 On sám by řekl, že se taky učí
    od nás, mladších.
  • 00:15:14 A měl by pravdu.
    Je to neustálý proces.
  • 00:15:17 Cítím se být šťastný,
    že můžu pracovat
  • 00:15:19 s tak velkorysým kapelníkem.
    Doufám, že taky jednou
  • 00:15:22 budu schopen tolik rozdávat
    muzikantům kolem sebe.
  • 00:16:08 -Pro Brno je to samozřejmě
    festival, co se týče jazzu,
  • 00:16:11 určitě největší, ale já doufám,
    že to není jenom v Brně,
  • 00:16:14 ale že to je v podstatě
    v rámci celé republiky
  • 00:16:16 největší jazzová událost roku,
    nebo my to tak
  • 00:16:19 aspoň stavíme
    a snažíme se to tak dělat,
  • 00:16:21 aby to tak opravdu bylo.
    Snažíme se sem vozit
  • 00:16:23 tu současnou světovou špičku
    a věřím tomu,
  • 00:16:26 že to tak vnímají nejenom diváci,
    ale i odborná veřejnost,
  • 00:16:30 ale že to opravdu funguje.
    A ta návštěvnost
  • 00:16:32 toho dnešního koncertu
    a těch velkých koncertů,
  • 00:16:34 které jsme dělali v minulosti,
    to jenom dokazuje.
  • 00:17:02 Krabate, učeň černé magie,
    který v dospívání zjistí,
  • 00:17:06 že láska zpřetrhá
    i ta nejmocnější kouzla.
  • 00:17:09 Lužicko-srbská legenda
    z přelomu 17. a 18. století
  • 00:17:13 posloužila jako podklad
    pro libreto
  • 00:17:16 a novou inscenaci
    BALETU NÁRODNÍHO DIVADLA V PRAZE.
  • 00:17:20 Jak tato slibná, původní novinka
    s hudbou Zbyňka Matějů
  • 00:17:23 a choreografií Jana Kodeta
    vypadá
  • 00:17:25 jsme se byli podívat
    na generální zkoušce.
  • 00:17:41 Tak my se s klukama ze SKUTRU
    známe ještě z divadla Archa,
  • 00:17:45 kde jsem v určité době
    hodně prezentoval své věci.
  • 00:17:49 A oni v té době
    už tam taky pracovali.
  • 00:17:52 Po mém odchodu z Archy
    právě oni
  • 00:17:55 tam začali hodně dělat
    svoje věci
  • 00:17:58 a zase já jsem zase,
    coby divák,
  • 00:18:00 chodil pravidelně
    na ta jejich představení.
  • 00:18:03 A tak jsme se nějak
    skamarádili.
  • 00:18:05 Já jsem věděl,
    že když jsem se dal dohromady
  • 00:18:07 se Zbyňkem Matějů,
    který byl vlastně
  • 00:18:09 iniciátorem tohoto představení,
    tak se nějak
  • 00:18:14 potkali s Lukášem Trpišovským
    a on vlastně
  • 00:18:16 přivedl k životu to téma
    toho Krabata,
  • 00:18:19 toho Čarodějova učně,
    takže to je téma,
  • 00:18:22 které si vlastně vymyslel
    Lukáš Trpišovský.
  • 00:18:40 Hudba k baletu
    je jednak samozřejmě orchestrální,
  • 00:18:46 ale používám tam také
    vokály,
  • 00:18:48 používám tam dívčí sbor
    a dívčí sólo.
  • 00:18:51 Strašně dlouho jsem hledal
    texty
  • 00:18:53 v lužicko-srbském jazyce,
    hledal jsem překlady,
  • 00:18:55 jsou to vlastně křesťanské
    texty.
  • 00:18:58 Je tam vzkříšení,
    ten děj je kolem Velikonoc,
  • 00:19:01 texty jsou už jenom jakoby
    "filmová hudba".
  • 00:19:05 Hlavní hudba je orchestrální.
  • 00:19:10 Já jsem chtěl mít
    alespoň rok na práci
  • 00:19:13 na partituře,
    protože je poměrně složitá.
  • 00:19:17 Jsou to vlastně dva
    orchestry.
  • 00:19:20 Nicméně, jak to bývá,
    tak jsem neměl šanci,
  • 00:19:23 věci se stále měnily,
    vznikaly nové nápady,
  • 00:19:25 takže toho času
    vlastně tolik nebylo.
  • 00:19:34 Neměli jsme šanci
    mít velký orchestr
  • 00:19:36 a tak jsem zvolil takové
    řešení,
  • 00:19:38 které se potom ukázalo
    pro mě velmi pracné.
  • 00:19:41 S tím, že jsem napsal
    celý balet pro velký orchestr
  • 00:19:45 a už jsem přemýšlel o tom,
    co by se z toho dalo hrát živě.
  • 00:19:49 Takže je to vlastně
    taková forma concerta grossa,
  • 00:19:52 kde mám velký orchestr
    proti malému souboru.
  • 00:19:55 On to zase tak malý soubor
    není, je to 15 muzikantů.
  • 00:19:58 Jednak hrají
    do toho velkého obsazení,
  • 00:20:00 ale jednak hrají
    také sólově.
  • 00:20:08 -Nahrávka je realizovaná
    s velkým symfonickým obsazením,
  • 00:20:12 to znamená - velké smyčce,
    dřevěné dechové nástroje,
  • 00:20:15 žesťové nástroje, klavír,
    dvě harfy, celesta, bicí...
  • 00:20:22 A malé obsazení,
    které hraje živě při představení,
  • 00:20:24 se sestává ze smyčcového kvintetu,
    dvě harfy,
  • 00:20:28 celesta, klavír,
    flétna, hoboj,
  • 00:20:30 klarinet, trubka, vibrafon
    a bicí nástroje.
  • 00:20:34 Tady samozřejmě je trošičku
    takové úskalí
  • 00:20:38 trefit se přesně
    do té nahrávky,
  • 00:20:41 protože s tou nikdo nepohne,
    tam je tempo rozjeté,
  • 00:20:43 pauzy jsou dané,
    ale já myslím,
  • 00:20:47 že se s tím vyrovnáváme
    celkem zdárně
  • 00:20:49 a že výsledek snad bude
    uspokojivý.
  • 00:21:04 (SLOVENSKY) V tomto představení
    hraje důležitou roli barva.
  • 00:21:07 Samozřejmě ta černá
    převládá.
  • 00:21:10 Ale potom,
    jakou barvu k ní zvolit,
  • 00:21:14 jak ten protipól
    jako kontrast k životu,
  • 00:21:18 tak jsme se rozhodli,
    že to budou odstíny zelené -
  • 00:21:21 příroda, tráva,
    něco svěžího,
  • 00:21:23 něco, co v nás vzbuzuje emoci
    jara,
  • 00:21:26 nebo nějakého probuzení,
    otevření se.
  • 00:21:29 A samozřejmě je to taneční
    kostým,
  • 00:21:31 takže jsem to respektovala.
  • 00:21:33 V jistých chvílích
    jsem se to snažila odlehčit.
  • 00:21:36 Například scény
    jako MOUCHA nebo KOSTLIVCI,
  • 00:21:38 aby to nebylo jen těžké,
    jako celý ten příběh...
  • 00:21:43 Je to vzájemná inspirace
    jednotlivými složkami.
  • 00:21:48 My jsme se tak vzájemně
    při setkáních,
  • 00:21:50 kdy jsme se tak bavili o tom,
    jak by to mělo vypadat,
  • 00:21:53 tak jsme se vlastně sjednotili
    na jednom výtvarném,
  • 00:21:56 dá se říct minimalismu,
    ale čisté formě,
  • 00:22:00 kterou jsme chtěli dosáhnout
    co nejlepšího výsledku.
  • 00:22:23 -Honza Kodet, choreograf,
    mi jednou zavolal,
  • 00:22:26 když už vlastně bylo všechno
    hotové,
  • 00:22:28 že by si ještě přál
    takový valčík,
  • 00:22:31 že tam je takový sen,
    že tam bude sen jako na plese.
  • 00:22:34 Já jsem mu napsal valčík,
    ale samozřejmě
  • 00:22:36 takový soudobý valčík,
    v náznacích.
  • 00:22:38 Sice na tři doby,
    ale takové náznaky,
  • 00:22:41 jenom občas útržky,
    jako když k vám
  • 00:22:43 přivane vítr
    útržky valčíku.
  • 00:22:46 Honzovi se to hrozně líbilo,
    ale řekl,
  • 00:22:48 že ho dá úplně jinam,
    že má výborný nápad,
  • 00:22:50 abych napsal ještě jeden.
    Takže jsem musel napsat
  • 00:22:53 ještě jednu takovou
    odrhovačku.
  • 00:22:55 Tam se přiznám,
    že kdysi jsem dělal
  • 00:22:59 s Karlem Smyczkem seriál
    a měl jsem tam takový valčík
  • 00:23:01 a vzpomněl jsem si na něj.
    Tak jsem si dovolil
  • 00:23:03 vzít téma z toho valčíku,
  • 00:23:06 protože to byla opravdu
    odrhovačka,
  • 00:23:09 taková poměrně jako hudba
    z 30. let.
  • 00:23:11 A musím říct,
    že to funguje.
  • 00:23:13 Trošku jsem to
    přeinstrumentoval
  • 00:23:16 a myslím si,
    že tady to funguje.
  • 00:23:28 Petr Zuska,
    samozřejmě víme,
  • 00:23:31 že to je šéf baletu,
    ale pro mě to je taky
  • 00:23:33 výjimečný tanečník
    a je to někdo,
  • 00:23:36 kdo není jenom tanečník,
    ale zároveň je zároveň i performer.
  • 00:23:41 Někdo, kdo ví jak hrát,
    jak uchopit roli,
  • 00:23:44 jak svým charismem prezentovat
    nějakou energii na jevišti.
  • 00:23:49 A já jsem věděl,
    že tady ta role
  • 00:23:51 bude hodně o tom charakteru
  • 00:23:54 a mně hned na začátku
    kliknul on,
  • 00:23:57 nevěděl jsem, jestli se mu do toho
    bude vůbec chtít.
  • 00:24:01 Když pak na to přistoupil,
    tak jsem byl opravdu rád.
  • 00:24:04 A myslím si, že je to role,
    která mu sedí.
  • 00:24:07 Ale já jsem věděl,
    že Saša Katsapov
  • 00:24:10 a Petr Zuska jsou velmi dobře
    obsažení MISTŘI,
  • 00:24:13 že to jsou kluci,
    kterým to bude sedět,
  • 00:24:16 kteří si s tou rolí pohrají
    a opravdu jí dají vyniknout.
  • 00:24:30 -Pan dirigent
    má mnoho jiných závazků,
  • 00:24:33 než jenom dirigovat
    jeden balet.
  • 00:24:36 A pan dirigent dojížděl
    z Brna,
  • 00:24:38 za což mu patří můj velký
    obdiv.
  • 00:24:40 Tam samozřejmě
    nastalo mnoho problémů,
  • 00:24:42 protože balet zkoušel
    s pracovní nahrávkou,
  • 00:24:45 která měla určitá tempa.
    Ta nahrávka pro nás
  • 00:24:47 ne vždy byla k dispozici,
    nebo ne vždy
  • 00:24:50 jsme ji měli po ruce,
    takže jsem předepsal
  • 00:24:52 určitá tempa do partitury,
    pan dirigent Pavel Šnajdr
  • 00:24:55 se je naučil,
    naučil se je přesně.
  • 00:24:58 On opravdu tempa
    umí udržet perfektně,
  • 00:25:00 což je na baletu velmi
    důležité.
  • 00:25:03 Nicméně potom,
    jak se tanečníci
  • 00:25:05 věci naučili,
    tak bylo možné zrychlovat
  • 00:25:08 v těch sólových částech,
    kde už nezněla nahrávka.
  • 00:25:11 A tak samozřejmě došlo
    k několika kolizím s baletem,
  • 00:25:14 kdy nám prostě řekli:
    "Tohle to je ale pomalu."
  • 00:25:17 Takže jsme to zrychlili
    a já jsem si říkal:
  • 00:25:19 "Ale to už je moc rychlé."
    Za chvilku přišli tanečníci
  • 00:25:21 a říkali:
    "To už bylo moc rychle."
  • 00:25:32 -Nás čeká premiéra a my bychom
    strašně rádi dotáhli
  • 00:25:36 spoustu různých detailů
    jako jsou projekce,
  • 00:25:40 světla, zvuk a tak dále,
    ale bohužel
  • 00:25:42 ten provoz divadla
    způsobuje tady to.
  • 00:25:44 Takže když vidíme,
    že nám to ve dvě hodiny
  • 00:25:46 zase zbourají a to
    a my musíme čekat do druhého dne
  • 00:25:49 a teď trpíme a čekáme,
    až to budeme moct znova
  • 00:25:52 nasvítit a znovu si vychytávat
    veškeré detaily,
  • 00:25:54 takže tak jakoby přehazujeme
    víru v to,
  • 00:25:57 že to vlastně dopadne,
    s tím trpěním,
  • 00:26:00 že nám to takhle vždycky zbourají.
    Tak se teď cítíme.
  • 00:26:04 A my jsme si říkali,
    že bychom premiéru dali
  • 00:26:08 ne ne 28. února,
    ale na 29.,
  • 00:26:10 což je myslím za dva roky,
    nebo tak nějak.
  • 00:26:35 A na to,
    jak dopadla premiéra
  • 00:26:37 Čarodějova učně
    se zeptáme režisérů
  • 00:26:39 Martina Kukučky
    a Lukáše Trpišovského, vítejte.
  • 00:26:42 -Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:26:44 Změnilo se nějak představení
    od generálky k premiéře?
  • 00:26:46 Změnilo se tak, že tam bylo
    míň technických chyb
  • 00:26:49 a tanečníci měli větší pohodlí
    už opravdu tancovat a hrát.
  • 00:26:56 Že už nemuseli koukat,
    jestli sjede horizont,
  • 00:26:59 nebo nesjede a tak.
  • 00:27:01 Martine, co bylo určující
    pro scénickou podobu
  • 00:27:03 Čarodějova učně?
  • 00:27:05 Byly to situace, příběh,
    nebo hudba?
  • 00:27:08 Ono to je tak nějak všechno
    dohromady,
  • 00:27:10 protože si myslím,
    že celý ten tým na začátku,
  • 00:27:13 jak se složil a co začalo někde
    vznikat
  • 00:27:16 mezi Lukášem a Zbyňkem Matějů,
    jako skladatelem,
  • 00:27:20 a Honzou Kodetem,
    tak pak přišlo
  • 00:27:23 takový zvláštní přemostění
    mezi takovou tou
  • 00:27:25 čistou dramaturgií a tím pohybem
    a hledalo se,
  • 00:27:28 jak ty věci propojovat.
  • 00:27:31 A nemalou součástí
    byla ta výtvarná stránka,
  • 00:27:33 protože Jakub Kopecký,
    pak i Dan Tesař,
  • 00:27:37 nebo Saša Gruskov,
    kteří se podíleli
  • 00:27:40 na té výtvarné stránce -
    docela tím,
  • 00:27:44 jak to na začátku celé navrhli,
    jak to odpíchli,
  • 00:27:46 tak si myslím, že i docela značně
    určuje ten prostor,
  • 00:27:49 ve kterém se ti tanečníci
    mají pohybovat
  • 00:27:52 a tím vlastně to libreto,
    ta hudba a ta výtvarná stránka
  • 00:27:55 vytvářely takový trojúhelník,
    ve kterém my jsme se
  • 00:27:57 museli vymezit
    a to vymezení pak určovalo
  • 00:28:00 tu celkovou podobu
    a naštěstí to tak harmonicky
  • 00:28:03 zvláštně souznělo,
    že to vytvářelo takový akord.
  • 00:28:05 Že to nebylo jako disharmonický tón
    sám za sebe.
  • 00:28:09 A tady v tom se to prostředí
    pak ve výsledku tvořilo dobře,
  • 00:28:13 dobře se vymýšlely
    nové a nové situace.
  • 00:28:16 Jak dopadla premiéra?
    Máte nějaké reakce z publika?
  • 00:28:19 Obecně moje zkušenost říká,
    že premiéry dopadají
  • 00:28:23 vždycky dobře,
    protože po premiéře za mnou
  • 00:28:27 jenom chodí lidé,
    kterým se to líbilo, gratulují.
  • 00:28:30 Těm, kterým se to nelíbilo,
    to se dozvídám 14 dní zpětně,
  • 00:28:34 komu všemu se to nelíbilo
    a tak.
  • 00:28:37 Tady tedy musím říct,
    že ke mně zatím
  • 00:28:40 žádné negativní reakce vůbec
    nedorazily.
  • 00:28:43 Ty reakce jsou velmi pozitivní
    a hlavně,
  • 00:28:45 co je pozitivní, co jsme rádi,
    že lidi si o tom
  • 00:28:49 navzájem říkají.
  • 00:28:51 Teď naposledy jsme měli
    dvě vyprodaná představení.
  • 00:28:54 Tak si myslíme,
    že to dopadlo dobře,
  • 00:28:58 že ty reakce jsou pozitivní.
  • 00:29:01 Jedna paní si mě odchytla
    na ulici
  • 00:29:03 s takovou pozitivní reakcí.
    Říkala,
  • 00:29:05 že už dávno neviděla představení,
    kde by zavládlo
  • 00:29:07 takové ticho a napětí
  • 00:29:09 a že ho ti diváci tak pozorně
    sledovali.
  • 00:29:12 A to navíc bylo představení,
    které se hrálo od dvou hodin,
  • 00:29:16 kde byla spousta dětí,
    ačkoliv jsme to neplánovali
  • 00:29:18 jako dětské představení.
    Jako rodinné ano,
  • 00:29:20 ale ne pro takové ty
    nejmenší děti.
  • 00:29:22 Opravdu se tam objevovaly děti
    čtyři pět let staré.
  • 00:29:25 Tak jsme si trošičku mysleli,
    že to bude pro ně
  • 00:29:28 už moc strašidelný.
    Ale jak se z jistilo,
  • 00:29:31 tak to pro ně není strašidelný,
    je to pro ně tajemný.
  • 00:29:34 Ale to tajemno pořád ještě
    odkrývá jakousi fantazii
  • 00:29:36 a nevytváří takový ten primární
    strach,
  • 00:29:39 ze kterého bych utíkal,
    po kterém bych křičel:
  • 00:29:41 "Mami, chci domů!"
    Ale naopak.
  • 00:29:43 Vytváří jakési zaujetí
    a to zaujetí opravdu
  • 00:29:46 bylo v tom sále cítit
    a to nás zpětně fascinuje.
  • 00:29:49 I mě samotného,
    protože jsem to neočekával,
  • 00:29:52 že to až natolik může
    ty lidi pohltit.
  • 00:29:54 Ano, jasně, je to velký obraz,
    je to velké divadlo,
  • 00:29:57 něco se tam pořád děje
    a tak dále,
  • 00:29:59 ale přece jenom ta pozornost
    u těch dětí utíká strašně rychle.
  • 00:30:03 A tady se nám, minimálně
    na tom jednom představení,
  • 00:30:06 ukázalo,
    že to opravdu může fungovat.
  • 00:30:09 A to je hrozně pozitivní.
    Pozitivní zkušenost.
  • 00:30:12 Tak děkujeme, že jste si na nás
    udělali čas.
  • 00:30:14 My děkujeme a zveme všechny
    do divadla.-Děkujeme.
  • 00:30:21 Teď je před námi setkání
    s vokálním souborem,
  • 00:30:23 který byl už třikrát ověnčen cenou
    ECHO KLASSIK.
  • 00:30:26 Se 6členným SINGER PUR
    z Mnichova.
  • 00:30:29 Pět mužů a jedna žena
    se převážně zabývá
  • 00:30:31 interpretací
    děl pozdní renesance.
  • 00:30:34 Na své brněnské vystoupení
    ale do programu zařadili
  • 00:30:36 mimo renesanční polyfonie
    také díla
  • 00:30:39 Wolfganga Rihma
    a Salvatora Sciarrina.
  • 00:30:50 Náš soubor SINGER PUR
    byl založen před 20 lety
  • 00:30:53 v Regensburgu na Dunaji,
    tedy v Bavorsku.
  • 00:30:56 Původně nás bylo
    pět mužů z chlapeckého sboru,
  • 00:31:00 z takzvaných REGENSBURGSKÝCH
    CHRÁMOVÝCH VRABCŮ,
  • 00:31:02 proto se známe už hodně,
    hodně dlouho.
  • 00:31:05 Je to zvláštní koncept,
    kterým se pokoušíme kombinovat
  • 00:31:07 starou muziku
    s novými skladbami.
  • 00:31:09 Zkoušíme osvětlit stejné obsahy
    pašijových skladeb,
  • 00:31:12 které byly napsány před staletími
    a těch, které jsou skládány dnes.
  • 00:31:16 A to je velice poutavý
    kontrast,
  • 00:31:18 který bychom tady také rádi
    naším programem představili.
  • 00:31:42 V chrámech
    zpíváme velice rádi,
  • 00:31:44 protože kostely dávají hudbě
    velice pěknou atmosféru.
  • 00:31:48 Mnoho jich také
    bylo postaveno proto,
  • 00:31:50 aby jejich akustika
    skvěle přenášela zvuky.
  • 00:31:53 Moc se těšíme,
    že si budeme moci zazpívat
  • 00:31:55 v tomto moderním kostele
    v Brně,
  • 00:31:57 který má určitě dobrou akustiku.
    Nevýhoda kostelů je,
  • 00:32:00 že přece jen teplota v zimě
    je poněkud nízká,
  • 00:32:03 ale myslím si, že to den večer
    přesto bude přesto velice příjemné.
  • 00:32:30 Myšlenka programu postního
    rozjímání nám byla nabídnuta.
  • 00:32:33 Byli jsme požádáni,
    abychom sestavili pořad
  • 00:32:36 ze skladeb, které byly komponovány
    pro pašije.
  • 00:32:38 Navíc tady v Brně
    působí skvělý hudební vědec
  • 00:32:41 Vladimír Maňas,
    který nám poslal party
  • 00:32:43 i od skladatelů,
    kteří působili tady.
  • 00:32:46 Takže jedno z těch jmen
    je Madelka
  • 00:32:48 a druhé je Kubustgaust
    skladatel, který působil
  • 00:32:51 v Praze a v Olomouci.
    My jsme se potom pokusili
  • 00:32:54 kombinovat jejich skladby
    se soudobou hudbou
  • 00:32:56 a vznikl z toho velmi zajímavý,
    poutavý program.
  • 00:33:23 Ze starých skladeb zde máme
    velmi slavné pašijové moteto
  • 00:33:27 od Orlana
    Na hoře Olivetské.
  • 00:33:30 Teda na hoře ukřižování
    Krista.
  • 00:33:32 Tady začíná
    celý ten páteční příběh.
  • 00:33:34 Stejné texty později zhudebnil
    současný německý skladatel
  • 00:33:37 Wolfgang Rihm,
    který přímo pro náš soubor
  • 00:33:40 složil sedm velkých
    motet
  • 00:33:42 a my z nich tentokrát
    vybrali tři.
  • 00:34:18 Tato moteta Wolfganga Rihma
    z roku 2011
  • 00:34:22 byla pro náš soubor zakázka.
  • 00:34:24 Když jsme v předvelikonočním
    týdnu 2001
  • 00:34:27 v Římě poprvé uvedli
    některé jejich části
  • 00:34:29 za přítomnosti skladatele,
    ten nám řekl,
  • 00:34:32 že chtěl složit hudbu,
    která sice je značně inspirována
  • 00:34:36 vokální polyfonií 16. století,
    ale přece je nová.
  • 00:34:40 Obsahuje nové,
    hodně expresivní souzvuky
  • 00:34:44 ve vzájemném spolupůsobení hlasů.
    A to spojení
  • 00:34:48 staré hudby se zcela novými
    zvuky,
  • 00:34:51 to je opravdu jedinečné.
  • 00:35:37 Musím přiznat,
    že jsem plzeňského skladatele
  • 00:35:40 Simona Bar Jona Madelku neznal,
    byl to pro náš soubor objev.
  • 00:35:43 A poté, co jsme zpívali
    jeho různá moteta,
  • 00:35:47 tak jsme si všimli,
    že je to úžasný skladatel.
  • 00:35:50 Psal vysoce procítěnou
    vokální polyfonii
  • 00:35:52 a dnes od něho budeme zpívat
    dvě velká žalmová moteta.
  • 00:36:37 Salvatore Sciarrino napsal
    žalmové moteto,
  • 00:36:39 kde se střídá gregoriánská
    vokální hudba
  • 00:36:42 s novou polyfonií.
    Je to originální skládání zvuků.
  • 00:36:46 A on tak objevil úplně nový způsob
    žalmodie.
  • 00:36:50 Zvuky se plíží po prostoru
    a dostávají
  • 00:36:52 naříkavý, tesklivý charakter.
    Je to nadmíru poutavá skladba.
  • 00:36:56 Velice náročná, slně expresivní,
    ale naprosto úžasný kus!
  • 00:37:51 Jacobus Gallus je skladatel,
    který je v mých očích
  • 00:37:54 ještě málo známý.
    Napsal neuvěřitelně mnoho hudby,
  • 00:37:57 protože byl mimořádně pilný
    skladatel.
  • 00:38:00 Ale skládal také
    značně hlubokou,
  • 00:38:02 velice emocionálně procítěnou
    hudbu.
  • 00:38:05 A já stále hledám možnosti,
    jak ji představit také publiku.
  • 00:38:08 Dnes jsme od něho vybrali
    obzvlášť pěkné moteto -
  • 00:38:11 PECANTEM ME QUOTIDIE -
    Protože denně hřeším.
  • 00:38:46 Dánský choreograf
    Pelegrant
  • 00:38:49 dosáhl mezinárodní proslulosti
    díky
  • 00:38:51 vlastní technice tanečního
    výrazu.
  • 00:38:53 Do brněnské Reduty
    přivezl svůj nový projekt -
  • 00:38:55 MEN AND MAHLER
    s tématem zaměřeným
  • 00:38:57 na sirovou maskulinní sílu.
    Naléhavý kontrapunkt
  • 00:39:00 k ní vytvořila teskná a politická
    Mahlerova hudba.
  • 00:39:27 Představení Granhoj Dans
    má název MEN AND MAHLER.
  • 00:39:32 Mahlera každý zná.
  • 00:39:34 Gustav Mahler je fantastický
    skladatel
  • 00:39:36 a zároveň MAN, muž!
  • 00:39:40 Takže si myslím,
    že lidé tuší, co to znamená.
  • 00:39:42 Taneční kus je kombinací
    těchto dvou, řekněme, elementů.
  • 00:39:47 A co tedy mají vůbec společného
    a proč je dávat dohromady?
  • 00:39:50 Původně jsem začal
    s jiným představením,
  • 00:39:53 které se jmenovalo
    TWO MEN AND MAHLER.
  • 00:39:56 Pro dva tanečníky
    a dva živě hrající muzikanty
  • 00:39:59 na hudbu Mahlerových písní.
  • 00:40:01 Odtud jsem Mahlerovu hudbu
    přenesl i do této produkce,
  • 00:40:05 kdy jsem se s více tanečníky
    dostal ještě hlouběji
  • 00:40:08 do Mahlerovy hudby.
    A zjistil jsem,
  • 00:40:11 že jeho hudba se dá popsat
    jako nejcitlivější,
  • 00:40:14 nejosamělejší a nejtoužebnější
    hudba,
  • 00:40:17 která kdy byla napsána.
    Právě to pro mě znamenalo
  • 00:40:20 perfektní kontrast ke svalům
    a fyzické síle mužů.
  • 00:40:41 Taneční soubor Granhoj Dans
    bude mít příští rok 25. výročí,
  • 00:40:45 přičemž první tři nebo čtyři
    roky
  • 00:40:48 jsem pracoval
    pouze z mužskými tanečníky.
  • 00:40:51 Takže, když jsme slavili
    dvacet let,
  • 00:40:54 dostal jsem nápad,
    že bychom mohli vytvořit
  • 00:40:57 výroční představení.
    Ohlédl jsem se zpět
  • 00:40:59 do našich začátků
    a sledoval jsem, co se stane.
  • 00:41:01 Není to tedy o tom,
    že dnes jsou tančící muži
  • 00:41:04 zase nejpodstatnější,
    pouze mi to umožnilo
  • 00:41:06 se vrátit zpátky a zjistit,
    co jsem vlastně dělal
  • 00:41:09 před dvaceti lety,
    když jsem používal
  • 00:41:12 pouze mužské tanečníky.
  • 00:41:16 Bylo jasné,
    že jestliže já jsem muž
  • 00:41:19 a tanečníci jsou také muži,
    čili celkem osm mužů,
  • 00:41:23 chtělo to ženu, aby se dívala,
    co tito muži dělají.
  • 00:41:29 Takže ta žena
    přichází do světa mužů
  • 00:41:31 se všemi těmi rituály,
    které někdy muži mají,
  • 00:41:34 když jsou samotní,
  • 00:41:37 a snaží se zjistit,
    o co vlastně jde.
  • 00:42:16 Žena je tím prvním,
    kdo se ukáže na pódiu
  • 00:42:19 a potom se pustí do mužského
    světa,
  • 00:42:22 do té mužské džungle
    a dělá při tom různé věci.
  • 00:42:25 Zároveň je také tím,
    kdo dává věci dohromady
  • 00:42:28 a spojuje je a je průvodcem,
    jež vede publikum
  • 00:42:30 do tohoto prostředí.
  • 00:42:32 Muži určitě v tanci
    dělají zvláštní věci.
  • 00:42:34 Například s gumovým lanem.
    Mám dojem,
  • 00:42:37 že muži zakládají mezilidské vztahy
    mnohdy na soutěživosti.
  • 00:42:40 A tato scéna rozhodně
    o soutěživosti je.
  • 00:42:42 Předtím vidíme zase
    staršího muže,
  • 00:42:45 mimochodem ten tanečník má skutečně
    52 let,
  • 00:42:48 který se snaží dělat stejné věci,
    jako když byl mladý,
  • 00:42:51 či dělat to ještě lépe.
    Ale už toho není schopen.
  • 00:42:54 A když to doprovází
    Mahlerova hudba,
  • 00:42:56 dostává to alespoň pro mne
    silné emoce.
  • 00:43:38 Většinou se moc nestarám,
    co má tanec vyjadřovat.
  • 00:43:42 Zkrátka prezentuji,
    co se mi líbí.
  • 00:43:45 A někdy, když mám tu možnost
    vidět své představení
  • 00:43:48 třeba stokrát,
    teprve potom sám zjišťuji,
  • 00:43:53 co to vlastně znamená.
  • 00:43:58 V prvním kuse s látkou
    vidíme palety, pracovní lampy,
  • 00:44:02 kus látky,
    kterou používáme v divadle
  • 00:44:05 a gumové lano.
    A to je vše!
  • 00:44:08 Myslím,
    že právě takoví muži jsou.
  • 00:44:11 Že používají věci kolem sebe,
    neuvažují tak,
  • 00:44:14 že by si řekli:
  • 00:44:16 "Mohl bych taky jít do obchodu
    a koupit si něco."
  • 00:44:19 Prostě používají,
    co mají před sebou.
  • 00:45:03 Tito muži zcela určitě
    z počátku nevypadají,
  • 00:45:05 že tančí společně.
    Proč?
  • 00:45:07 Protože jejich věk je
    mezi 20. a 52. rokem života,
  • 00:45:11 mají mezi 69 a 52 kilogramy
    a ani dva z nich
  • 00:45:15 nemají stejné taneční vzdělání,
    takže mají být jednotlivci.
  • 00:45:19 Každý sám za sebe.
    jen v poslední scéně,
  • 00:45:22 kdy už jsou více obeznámeni
    mezi sebou,
  • 00:45:25 se snaží více tančit pospolu
    a vnoří se
  • 00:45:28 do fantastické Mahlerovy hudby.
    Publikum se v tomto případě
  • 00:45:32 dokáže často nadchnout,
    protože poté,
  • 00:45:35 co se hodinu dívá na představení,
    cítí s ním,
  • 00:45:39 často slyším od lidí,
    že chtěli skočit na pódium
  • 00:45:42 a být toho součástí.
  • 00:45:51 Vynikající mozartovský pěvec,
    italský basbarytonista
  • 00:45:54 Ildebrando d'Arcangelo
    v současnosti vystupuje
  • 00:45:57 na nejpřednějších operních
    jevištích celého světa.
  • 00:46:00 Na koncert zavítal do Prahy
    a my jsme nemohli chybět.
  • 00:46:53 Můj otec je hudebník
    a i pro mě hudba znamená život.
  • 00:46:59 Doslova žiju pro hudbu.
  • 00:47:03 Moje země
    je pro mne vším.
  • 00:47:07 Její kultura,
    zejména její hudba
  • 00:47:12 pro mne znamenají opravdu
    hodně.
  • 00:47:15 Itálie má svou módu, styl,
    jídlo, je osobitá.
  • 00:47:18 A já jsem hrdý Ital.
  • 00:47:52 Začal jsem nejprve u klavíru
    a potom mě otec uvedl
  • 00:47:54 do světa opery.
  • 00:47:56 Zpočátku sem se dvakrát
    neorientoval.
  • 00:47:59 Zpěvákům jsem totiž vůbec
    nerozuměl,
  • 00:48:01 takže jsem se nechal slyšet,
    že určitě zpívat nebudu.
  • 00:48:04 No a teď jsem sám
    operním zpěvákem.
  • 00:48:07 Zvláštní, že?
  • 00:48:27 S Ildebrandem jsem právě dnes
    absolvoval
  • 00:48:30 úplně první společný
    koncert.
  • 00:48:34 Znám ho,
    sleduji jeho dráhu, jeho umění,
  • 00:48:36 ale dnes jsme spolupracovali
    opravdu v premiéře.
  • 00:48:38 Je velmi uvolněný,
    prostě v pohodě.
  • 00:48:41 Dokonalý spolupracovník
    a také moc prima člověk.
  • 00:48:43 Když má někdo tyto rysy,
    jistě chápete,
  • 00:48:46 že se s ním skvěle pracuje.
  • 00:48:48 Ne pódiu podává intenzivní
    výkon.
  • 00:48:51 Přitom je skromný
    a od přírody báječný muzikant.
  • 00:48:53 Radost s ním koncertovat.
  • 00:49:09 -Jak kluk jsem byl celý blázen
    do Michaela Jacksona.
  • 00:49:11 V 16 jsem poprvé slyšel
    Dona Giovaniho,
  • 00:49:14 dirigoval ho tehdy Carl Böhm,
    zpívali hvězdy.
  • 00:49:18 Rázem jsem se do té opery
    zamiloval.
  • 00:49:53 Moc rád bych zase přijel,
    je tady nádherný sál,
  • 00:49:56 město a Pražská komorní filharmonie
    hrála výborně.
  • 00:49:59 Mají skvělý zvuk a mimořádný cit
    pro doprovod zpěváků.
  • 00:50:04 Bylo by skvělé se sem
    vrátit.
  • 00:50:18 Pražské publikum je neuvěřitelné.
  • 00:50:20 Málokdy bývám zahlcen
    takovou vřelostí,
  • 00:50:23 sympatiemi, energií.
    Navíc jsem představili
  • 00:50:26 opravdu těžký program.
    Arie z Verdiho
  • 00:50:29 jsem tady zpíval vůbec
    poprvé,
  • 00:50:32 takže jsem podporu diváků
    ocenil ještě více než jindy.
  • 00:50:36 Dodávali mi sílu.
    Nabíjeli mě.
  • 00:51:13 A jsme u konce dnešního
    vydání.
  • 00:51:15 Za měsíc se podíváme například
    na premiéru
  • 00:51:17 nového baletu KRVAVÁ SVATBA
    v Plzni.
  • 00:51:19 Sledujte Terra musicu,
    sledujte hudbu a tanec.
  • 00:51:22 Na shledanou příště.
  • 00:51:58 Skryté titulky: Alena Fenclová
    Česká televize 2013

Související