iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
15. 5. 2019
21:15 na ČT art

1 2 3 4 5

7 hlasů
7977
zhlédnutí

Na plovárně

Marco Donati

Italský architekt a designér

25 min | další Zábava »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Na plovárně s Marco Donatim

  • 00:00:25 -Dobrý večer.
  • 00:00:27 Kdybyste si udělali výlet
    do Milána,
  • 00:00:29 do hlavního města italské módy,
    a šli nakupovat,
  • 00:00:33 tak se vám těžko podaří vyhnout
    se nějakému obchodu,
  • 00:00:37 jehož designe by nemělo
    na svědomí studio Storidge.
  • 00:00:40 Je to jedno z nejvyhledávanějších
    architektonických studií
  • 00:00:45 a objednávají si ho
    ty nejlepší módní značky.
  • 00:00:48 A má taky spoustu cen.
  • 00:00:50 Např. cenu
    za nejkrásnější posilovnu.
  • 00:00:52 A že jich teda v Itálii je.
  • 00:00:55 Jsem velmi rád,
    že můžu NA PLOVÁRNĚ přivítat
  • 00:00:57 zakladatele této značky,
    architekta pana MARKA DONATIHO.
  • 00:01:02 Já musím začít otázkou -
    chodíte vy do posilovny?
  • 00:01:08 -Ano, měl bych.
  • 00:01:10 Ano, chodím, pravidelně,
    několikrát za týden.
  • 00:01:14 Ale nechodím do té,
    kterou jsem navrhl.
  • 00:01:18 Tedy, o které mluvíte.
  • 00:01:20 Chodím do jiné,
  • 00:01:22 kterou jsem navrhoval
    před několika lety.
  • 00:01:26 Je mnohem menší a tišší,
    není tak módní.
  • 00:01:30 -Vy jste studoval architekturu?
  • 00:01:33 -Ano, studoval, před mnoha lety.
    Mluvíme o jiném tisíciletí.
  • 00:01:37 No a co?
    -Já jsem na to zvyklý.
  • 00:01:40 -Studoval jsem v Milánu,
  • 00:01:43 na Universitě
    Politecnico di Milano,
  • 00:01:47 a také jsem studoval rok v Kodani.
  • 00:01:50 Byl jsem jeden z prvních
    studentů v Itálii,
  • 00:01:54 kteří měli šanci využít
    program Erasmus,
  • 00:01:58 takže na mě to tak trochu zkoušeli.
  • 00:02:01 A po naší zkušenosti z toho udělali
    v Itálii oficiální program.
  • 00:02:07 Když jsem tam byl,
    získal jsem spoustu přátel.
  • 00:02:12 Byl to úžasný zážitek,
    který doslova změnil můj život.
  • 00:02:17 Po návratu jsem dokončil studia,
    ale ještě před závěrečnými
  • 00:02:22 zkouškami jsem musel do armády.
  • 00:02:25 Jenže v Itálii byl takový zákon,
    že když pracujete dva roky
  • 00:02:30 v zahraničí, můžete se službě
    v armádě vyhnout.
  • 00:02:34 Tak jsem zavolal jednomu z mých
    kamarádů z Kodaně a řekl jsem:
  • 00:02:38 "Poslouchej,
    nechci jít do armády,
  • 00:02:41 musíš mi někde najít
    nějakou práci."
  • 00:02:44 On byl Belgičan,
    takže někde v Belgii.
  • 00:02:47 A ten kamarád klepal na dveře
    kamarádů svého otce,
  • 00:02:50 jeden byl architekt
    a hledal stážistu,
  • 00:02:53 tak jsem tam hned jel.
  • 00:02:55 Podepsali jsme smlouvu
    na stáž na dva roky,
  • 00:02:58 takže pak jsem ještě měl
    stáž v Belgii.
  • 00:03:01 A potom jsem se vrátil
    a získal jsem akademický titul.
  • 00:03:05 -Já si říkám,
    co to je za podivný zákon?
  • 00:03:08 Jako kdyby chtěli říct -
    když vypadneš ze země
  • 00:03:12 a dva roky tě nebudeme muset
    krmit... Jaký to má důvod?
  • 00:03:16 -Je to v kladném smyslu to,
    co říkáte.
  • 00:03:19 Vidím v tom tu lepší stránku.
  • 00:03:22 Je to jako,
    když se snažíte být lepší v tom,
  • 00:03:25 co má být vaše povolání...
    -Získat zkušenosti.
  • 00:03:29 -Ano, životní zkušenosti.
  • 00:03:31 Protože armáda v Itálii,
    to je spíš životní zkušenost
  • 00:03:34 než vojenská.
  • 00:03:36 Nevěřím žádnému 18letému
    puberťákovi, co jde do armády,
  • 00:03:41 že by mě ubránil.
    Vážím si toho, co dělají, ale...
  • 00:03:44 -Já myslím,
    že je to velmi chytré.
  • 00:03:47 Že je to chytrý způsob,
    jak vzdělávat lidi.
  • 00:03:51 Za mých časů jste v České republice
    musel předstírat,
  • 00:03:54 že jste duševně nemocný,
    abyste nešel na vojnu.
  • 00:03:57 -Nebo jste musel mít
    nějaké zvláštní zranění.
  • 00:04:01 Nemohl jste chodit,
    zvednout ruku nebo něco takového.
  • 00:04:06 -Je zajímavé,
    že když jedete do jiné země,
  • 00:04:09 tak vidíte, jak národnost mění
    styl výtvarného pojetí.
  • 00:04:13 Když mluvíme třeba o Švédsku,
    tak je to něco úplně jiného
  • 00:04:18 než Japonsko nebo Itálie.
    -Ano, jsou rozdíly mezi zeměmi.
  • 00:04:22 Když cestujete,
    tak na to přijdete.
  • 00:04:26 Během studií vám to tak nedojde,
    ale když jsem byl v Kodani,
  • 00:04:30 bylo to moc fajn.
    Poprvé jsem byl bez rodiny.
  • 00:04:34 Ale taky jsem byl trochu v šoku,
    protože způsob, kterým pracovali,
  • 00:04:39 jak se učili ve škole,
    jak získávali nové poznatky,
  • 00:04:43 byl úplně jiný.
    U nás v Miláně to je samá teorie.
  • 00:04:47 Studujete hromady knih,
    10 % času kreslíte
  • 00:04:51 a 90 % studujete.
  • 00:04:54 Učíte se,
    jak být architekt, z knih.
  • 00:04:57 Jasně, že dnes chápu proč,
    Itálie, to jsou samé dějiny.
  • 00:05:02 Předtím, než se nějak dotknete
    města, musíte o něm něco vědět.
  • 00:05:08 Dneska už to vím.
  • 00:05:11 Ale když jste mladý,
    jdete na architekturu
  • 00:05:14 a říkáte si, jo,
    budu navrhovat budovy,
  • 00:05:18 mrakodrapy, celá města...
  • 00:05:21 A učitelé vám dají k přečtení
    tuny knih.
  • 00:05:25 Když jsem pak odjel do Dánska,
    bylo to úplně naopak.
  • 00:05:30 Neotevřou jedinou knihu
    a všechno dělají v praxi.
  • 00:05:34 Mají kurz práce s plastem,
    se dřevem, se světlem...
  • 00:05:39 A všechno musíte vyrobit
    vlastníma rukama.
  • 00:05:43 Hodí vás do toho, řeknou:
  • 00:05:45 "Tak, tady máš kus plastu,
    udělej z toho židli."
  • 00:05:48 Jejda, kde jsou knihy?
  • 00:05:51 To byly opravdu šoky,
    všechno to byla samá praxe.
  • 00:05:55 Ze začátku to bylo hodně těžké.
    Ale bylo to úžasné,
  • 00:05:59 protože to byla protiváha
    k mým znalostem.
  • 00:06:02 Když jsem to dělal poprvé,
    stál jsem před skupinou lidí
  • 00:06:06 a vysvětloval jsem,
    co dělám a proč to dělám.
  • 00:06:10 A to zase byli překvapeni oni,
    protože normálně jen ukážete
  • 00:06:14 a řeknete, co jste udělal,
    ale nikdo nevysvětluje důvod,
  • 00:06:18 proč to tak udělal.
  • 00:06:21 A já našel všechny možné
    důvody v dějinách,
  • 00:06:24 ve vztahu dvou budov
    z úhlu pohledu a tak.
  • 00:06:28 A oni byli úplně:
  • 00:06:30 "Panebože, to je opravdu zvláštní,
    neobvyklé."
  • 00:06:34 A protože jsem tím získal pověst
    výborného studenta,
  • 00:06:38 dali mi klíče od školy.
  • 00:06:41 Můžete přijít,
    kdy chcete.
  • 00:06:44 -To je velký projev důvěry!
    -No to ano.
  • 00:06:47 Dostanete stůl
    a všecko ostatní a řeknou:
  • 00:06:51 "Fajn, uvidíme se za půl roku
    s vaším projektem."
  • 00:06:54 A už nikdy nevidíte učitele.
  • 00:06:57 Dokážete si představit
    italského kluka,
  • 00:07:01 kterému dají takovou svobodu?
  • 00:07:03 A já vyváděl a chodil
    jsem do školy ve čtyři odpoledne,
  • 00:07:07 když všichni odcházeli.
  • 00:07:10 Zůstával jsem tam přes noc,
    takže jsem nikdy nikoho nepotkal.
  • 00:07:13 Až jsem dostal dopis
    od ředitele školy:
  • 00:07:16 "Máme tu stížnost na vaše chování,
    protože nejste nikdy ve škole."
  • 00:07:20 A já na to: "Ale dali jste mi klíče
    a řekli, že můžu chodit, kdy chci.
  • 00:07:23 Takže chodím až večer,
    ale pracuju a předvedu vám to."
  • 00:07:27 A když jsem projekt předváděl,
    zase byli v šoku,
  • 00:07:31 protože jsem udělal spoustu věcí,
    spoustu výkresů,
  • 00:07:33 měl jsem spoustu kopií,
    dokumentaci.
  • 00:07:36 Takže nakonec jsem dostal
    nejvyšší ohodnocení.
  • 00:07:40 Bylo to úžasné.
  • 00:07:42 -A jak začal váš vztah k módě?
  • 00:07:47 -Narodil jsem se v Miláně,
    takže to je město módy.
  • 00:07:51 Když chodíte na univerzitu
    a pak jdete někam na mejdan,
  • 00:07:55 poznáte lidi ze světa módy.
  • 00:07:58 Už náš první projekt,
    když jsme založili firmu,
  • 00:08:01 byl spojen s módou,
    protože jsme znali lidi od módy.
  • 00:08:05 Spousta našich kamarádů
    dělala ve světě módy.
  • 00:08:10 -To je ostatně zvláštní svět.
    -No to mi ani neříkejte.
  • 00:08:14 Když chcete ve městě
    zažít něco jiného...
  • 00:08:17 -Spousta podivínů.
    -Ale zase je to velice vzrušující.
  • 00:08:22 -To si myslím,
    to se nenudíte.
  • 00:08:24 -Ne, myslím že díky tomu
    jsem měl spoustu práce.
  • 00:08:28 Mají potřebu dost často
    měnit své obchody,
  • 00:08:31 pojetí obchodů,
    předváděcích sálů...
  • 00:08:34 -A móda se mění rychle.
  • 00:08:36 -Ano, v porovnání s rychlostí změn
    v architektuře je móda
  • 00:08:41 mnohem rychlejší.
  • 00:08:44 Takže pro nás to je
    nepřetržitá změna pojetí.
  • 00:08:47 S některými značkami
    spolupracujeme dlouho
  • 00:08:51 a spolu s nimi ty projekty
    neustále vyvíjíme.
  • 00:08:55 A to je velice zajímavé.
  • 00:08:58 My rosteme společně s nimi
    a oni rostou s námi.
  • 00:09:02 A to je moc fajn.
  • 00:09:05 I když je to veliký stres,
    protože termíny jsou vždy napjaté.
  • 00:09:09 Přijdou a řeknou:
  • 00:09:11 "Za dva měsíce
    musíme otevřít obchod."
  • 00:09:15 A já: "Dva měsíce?
    To je v podstatě zítra!"
  • 00:09:23 -Některé ty návrhy
    jsou hodně zvláštní.
  • 00:09:26 Já bych si myslel,
    že to nemůže fungovat,
  • 00:09:29 a funguje to.
  • 00:09:31 Já nevím,
    máte obchod na drahé adrese,
  • 00:09:34 veliký obchod,
    a uvnitř není skoro nic.
  • 00:09:37 Pět párů bot, čtyři svetry
    a spousta prázdného místa.
  • 00:09:41 Tak jak tohle může fungovat?
  • 00:09:44 -Já nevím, jestli to funguje.
    Někdy je to nevypočitatelné.
  • 00:09:48 Ale jsou některé obchody
    navržené tak,
  • 00:09:52 aby dělaly dojem.
    Aby reprezentovaly značku.
  • 00:09:56 A pak jsou obchody na venkově,
    na jiných místech,
  • 00:10:00 v jiných městech,
    a ty jsou navrženy tak,
  • 00:10:03 aby vydělávaly,
    aby prodávaly.
  • 00:10:06 Takže ne vždycky,
    když vidíte ty obchody,
  • 00:10:09 jaké jste popisoval,
    ty někdy spadají
  • 00:10:12 pod oddělení komunikace.
    A tak jsou i financovány.
  • 00:10:15 Jako reklama v časopise.
    Je to přesně to samé.
  • 00:10:18 Takže neřeší...
  • 00:10:20 Tedy ne, že by neřešili,
    když prodělávají.
  • 00:10:23 Když neprodělávají,
    je to lepší,
  • 00:10:26 i když se ztrátou počítají.
    Ale hlavně musí dělat image značce.
  • 00:10:31 Musí nějakým zvláštním způsobem
    tu značku představit.
  • 00:10:37 -Takhle jsem o tom
    nikdy nepřemýšlel.
  • 00:10:39 Takže to je jako inzerát?
  • 00:10:41 -Ano, je to vlastně inzerát.
    Je to jako - tohle je značka!
  • 00:10:45 -A když ji chceš koupit...
    -Když najdeš něco tady...
  • 00:10:49 To je místo,
    kde naplno ucítíte vůni té značky.
  • 00:10:53 Ale vydělávat, to nestačí.
  • 00:10:55 Lidé, zákazníci,
    koupí to, co vidí.
  • 00:10:59 Takže tyhle obchody je přitahují,
    chtějí být také takoví.
  • 00:11:03 Chtějí bydlet také
    v takovém domě
  • 00:11:06 a pak díky tomu udělají
    ještě něco jiného.
  • 00:11:10 Samozřejmě nemohou si dovolit
    byt na adrese za 10 tisíc dolarů,
  • 00:11:15 tak si koupí aspoň tričko
    za 60 dolarů od té značky.
  • 00:11:19 Ale to tam neprodávají,
    to musíte do jiného obchodu.
  • 00:11:23 Je to chytré.
  • 00:11:26 Lidi od módy nejsou hloupí,
    moc dobře vědí,
  • 00:11:30 jak z vás dostat peníze.
  • 00:11:37 -Ale občas to někteří zákazníci
    nechají na vás.
  • 00:11:41 Tím myslím, že jsem viděl obchod,
    který jste navrhoval, a já vím,
  • 00:11:45 že jste velký milovník
    motorek a kol.
  • 00:11:49 A v tom obchodě je jich spousta.
    Tak jsem si říkal,
  • 00:11:53 že možná tohle byl ten případ,
    kdy vám řekli:
  • 00:11:57 "Marco, udělej to, jak chceš."
  • 00:12:02 -No vlastně to byla šťaštná náhoda.
  • 00:12:05 Ta značka se jmenuje Deus
    a je australská.
  • 00:12:08 Založil ji před 12 lety
    jeden mladý kluk
  • 00:12:11 a v Austrálii je hodně populární.
  • 00:12:13 A pak se jedni mí kamarádi
    rozhodli s tou značkou
  • 00:12:17 spolupracovat
    a otevřít pobočku v Evropě.
  • 00:12:21 My jsme se znali přes motorky,
    no a já byl navíc architekt.
  • 00:12:25 Takže oni řekli:
  • 00:12:27 "Co kdyby sis vzal na starost
    výtvarné pojetí?"
  • 00:12:32 A já pak spolupracoval
    s ředitelem té značky z Austrálie
  • 00:12:37 a to bylo opravdu zábavné.
  • 00:12:39 To mě hrozně bavilo,
    protože to je přesně
  • 00:12:42 můj styl práce.
    Já jsem jako on.
  • 00:12:45 Samozřejmě,
    že i s jinými značkami rád pracuju.
  • 00:12:49 Obdivuju je,
    máme toho hodně společného.
  • 00:12:53 Ale kdybych měl vybrat značku,
    která mě představuje,
  • 00:12:57 tak je to Deus.
  • 00:13:00 No a já mám spoustu motorek.
  • 00:13:03 A stalo se to, že jsem se nakonec
    stal partnerem té značky.
  • 00:13:07 Protože jsem do všeho byl
    tak zapojen.
  • 00:13:11 Hledali partnera v Itálii,
    tak jsem si řekl,
  • 00:13:15 jo, jdu do toho.
  • 00:13:20 -Jak moc ovlivňuje módu
    obchod na internetu?
  • 00:13:25 -Internet. Pro módu,
    pro obchod s módou to je revoluce,
  • 00:13:29 která způsobila spoustu problémů,
    protože velkým značkám ne.
  • 00:13:34 Velké značky sice prodávají
    oblečení,
  • 00:13:37 ale lidi hlavně kupují značku,
    oblečení až v druhé řadě.
  • 00:13:42 Když kupují džíny Dolce Gabana,
    tak kupují hlavně Dolce Gabana.
  • 00:13:47 Džíny až v druhé řadě.
  • 00:13:49 Ale, aspoň v Itálii a myslím,
    že i v zahraničí,
  • 00:13:54 je to velký problém
    pro normální obchody
  • 00:13:57 s mnoha značkami.
  • 00:14:00 Protože všichni mladí nakupují
    po internetu.
  • 00:14:04 Takže jejich prodeje prudce spadly
    a mají velké potíže.
  • 00:14:09 A spousta z nich přišla k nám
    a chtěli po nás,
  • 00:14:13 abychom našli řešení.
  • 00:14:16 Abychom navrhli takový obchod,
    který by přilákal lidi zpátky.
  • 00:14:23 Když něco kupujete na internetu,
    tak chcete třeba vestu.
  • 00:14:29 Hned vidíte stovky různých cen
    za tu samou vestu
  • 00:14:33 a můžete se
    ve dvou vteřinách rozhodnout.
  • 00:14:37 Z bezpečí domova,
    vyberete si rozměr, barvu,
  • 00:14:41 nenajdete ji na jedné stránce,
    tak jdete na jinou.
  • 00:14:46 Je to velice užitečné,
    ale chybí vám ten přímý zážitek.
  • 00:14:51 -Je to odlidštěné.
  • 00:14:54 -Ano.
    A na to vlastně nikdo nemyslel.
  • 00:14:57 Ovšem teď se k nám
    všichni vracejí a říkají:
  • 00:15:01 "Z obchodu musí mít lidi zážitek."
    Jenomže nikdo přesně neví, jaký?
  • 00:15:07 Protože co jiného můžete
    v obchodě zažít,
  • 00:15:11 než že si tam něco koupíte.
  • 00:15:14 Takže teď přidáváme další funkce,
    jako sezení, čtení, odpočinek,
  • 00:15:19 možnost najíst se,
    dát si kávu...
  • 00:15:23 Je to místo,
    kde zákazníka bavíte.
  • 00:15:26 V první řadě.
    A pak něco prodáte.
  • 00:15:29 Místo, kde můžete vyprávět příběh,
    což na internetu není tak snadné.
  • 00:15:34 -A potřebujete výborné lidi uvnitř!
  • 00:15:37 -Ano, lidi.
    Lidský dotek se vrací.
  • 00:15:40 Samozřejmě,
    že prožitek z internetu,
  • 00:15:43 ten digitální, vás láká,
    abyste to přenesl do obchodu.
  • 00:15:48 A obvykle to bývá obrazovka
    s filmem.
  • 00:15:51 A to je podle mě úplná blbost.
  • 00:15:54 Vůbec to nevyužívá
    digitální možnosti.
  • 00:15:58 My pracujeme na propojení obchodu
    a webové stránky.
  • 00:16:02 Třeba můžete jít do obchodu,
    něco koupit,
  • 00:16:05 ale už s tím nepůjdete ven.
  • 00:16:09 A než přijdete domů,
    už to tam máte.
  • 00:16:12 Máte doručení zdarma.
    A nebo přesně naopak.
  • 00:16:16 Nakoupíte online,
    ale jdete si pro to do obchodu,
  • 00:16:20 takže se toho můžete dotknout,
    vyzkoušet si to.
  • 00:16:25 My se snažíme propojit zážitek
    z obchodu se zážitkem z internetu.
  • 00:16:30 Ale taky jde o to,
    jak zorganizujete prostor a to,
  • 00:16:35 jak tam lidé pracují.
  • 00:16:38 Ne, že jen zákazník přijde,
    vidí něco, vezme si to,
  • 00:16:42 zaplatí a jde.
  • 00:16:45 Třeba jste už zaplatil,
    anebo se neplatí tam,
  • 00:16:49 takže pokladna už není
    součástí designu.
  • 00:16:53 Už v obchodě prostě vůbec není.
  • 00:16:56 Mění se i ten tok lidí
    uvnitř obchodu.
  • 00:16:59 -Ale já myslím,
    že pro vás jako architekta jsou
  • 00:17:03 ty technologie úžasná věc,
    že můžete klientovi zobrazit to,
  • 00:17:08 co si myslíte. Že mu ukážete
    tu představu na monitoru.
  • 00:17:12 Takhle bude ten obchod prostě
    vypadat, takhle si to myslíme.
  • 00:17:16 Ovšem na druhé straně...
  • 00:17:18 -Ano, to je ono.
    Zároveň je to problém.
  • 00:17:21 Protože pak musíte být lepší
    v tom předvádění,
  • 00:17:25 než v tom uskutečnění.
  • 00:17:27 Buď to umíte dobře prodat
    a předvést,
  • 00:17:31 nebo jste dobrý architekt.
    Ne vždycky to jde k sobě.
  • 00:17:35 Třeba já nevím, jestli Frank Gehry,
    což je superhvězda mezi architekty,
  • 00:17:40 nevím, jak moc umí
    své kvality prodat?
  • 00:17:44 My jsme dřív u nás v kanceláři
    předváděli návrhy velice podrobně
  • 00:17:49 a realisticky, ale dneska se
    snažíme trochu se stáhnout.
  • 00:17:53 Tak, aby zákazník musel použít
    svou představivost.
  • 00:17:58 Protože jinak vidí všechno,
    a když pak vejde do obchodu,
  • 00:18:03 už to viděl.
  • 00:18:05 Není překvapen
    a není už tak spokojený.
  • 00:18:09 A soustředí se na každou hloupou
    malou chybičku.
  • 00:18:13 Takže všechno míň vysvětlujeme,
    ukazujeme víc návrhů,
  • 00:18:18 víc s lidmi mluvíme
    a jde víc o vztah,
  • 00:18:21 než o ukazování obrázků.
  • 00:18:28 -Viděl jsem pár interiérů,
    které jste dělal myslím
  • 00:18:32 pro soukromé prostory,
    pro domy,
  • 00:18:35 a některé vypadají
    jako umělecká díla.
  • 00:18:39 Všechno je čisté, čisté linie,
    ale uvnitř není vlastně skoro nic.
  • 00:18:44 Tak mi řekněte,
    kam si lidé v takovém interiéru
  • 00:18:48 dají všechny svoje věci?
    V takovém prostoru.
  • 00:18:51 Máte třeba sklenici nebo plastovou
    lahev, ta bůhví jak krásná není.
  • 00:18:56 -Musíte si koupit obzvlášť
    krásnou plastovou láhev.
  • 00:19:01 Ne, z obrázku to není vidět,
    ale v takovém domě
  • 00:19:05 je spousta užitného prostoru.
  • 00:19:08 Spousta skříněk, úložných prostor,
    všechno je schované.
  • 00:19:14 A pak samozřejmě obrázky,
    které ukazujeme, jsou dokonalé.
  • 00:19:19 Takže fotíme hned,
    jak je dům hotový.
  • 00:19:23 Dokud nebyl zákazník v domě
    déle než týden
  • 00:19:26 a nestačil to zničit.
  • 00:19:29 Když dokončíme projekt
    a přijde do prostoru zákazník,
  • 00:19:34 je to,
    jako když mu dáte bílé plátno.
  • 00:19:37 On začne utvářet prostor
    svými předměty, svým životem.
  • 00:19:42 My jenom napneme
    plátno na rám,
  • 00:19:45 uděláme to krásně, čistě,
    a to je základ.
  • 00:19:49 A pak on musí vytvořit prostor
    a přinést do něj svou osobnost.
  • 00:19:55 Vlastně mě to hrozně baví,
    vidět, jak tam žijí, jak reagují.
  • 00:20:01 Občas máme s klienty
    společnou večeři,
  • 00:20:04 třeba po 2 letech,
    a někdy je dům přesně takový,
  • 00:20:08 jak jsme ho nechali.
    Neposunuli ani vázičku nebo kytku.
  • 00:20:13 Bojí se toho dotknout.
    Architekt nás zabije!
  • 00:20:17 A jiní všechno úplně změní,
    a nic nám neřeknou.
  • 00:20:21 Obrátí všechno vzhůru nohama,
    převěšují věci,
  • 00:20:25 přesouvají nábytek...
    A pořád to vypadá krásně.
  • 00:20:29 My navrhujeme prostor,
    ale neučíme vás,
  • 00:20:33 jak máte žít ve svém domě.
  • 00:20:36 Vy učíte nás,
    jak se má žít v domě.
  • 00:20:39 A když to pak po 2 letech vidíme,
    tak to má být.
  • 00:20:42 -Dneska všichni mluví
    o chytrých domech,
  • 00:20:46 kde všechno řídí počítač.
    Myslíte, že to může fungovat?
  • 00:20:51 -Já vám nevím.
  • 00:20:54 Zkoušeli jsme navrhnout
    takové domy v Miláně.
  • 00:20:58 Bylo to velice zajímavé,
    velice složité,
  • 00:21:01 protože to jsou samé dráty.
    Které jsou někde schované.
  • 00:21:05 Já ani nevím,
    jestli to vůbec je zdravé.
  • 00:21:09 Nikdo to zatím nestudoval.
    A pokaždé je s něčím problém.
  • 00:21:14 Když se vrátím k mým kamarádům
    motorkářům - hrozně rádi jezdíme
  • 00:21:19 na starých motorkách.
    Protože jsou jednoduché.
  • 00:21:23 Je to rám, motor a dvě kola.
  • 00:21:26 A když na motorce něco není,
    tak se to nemůže rozbít.
  • 00:21:31 A s domem je to to samé.
  • 00:21:34 Podlaha, čtyři stěny, střecha,
    to je všechno, co potřebujete.
  • 00:21:39 V základu.
    Pak můžete mít další věci,
  • 00:21:43 ale cokoliv navíc znamená
    víc potíží.
  • 00:21:49 Aspoň většinou.
  • 00:21:53 -Je někdo,
    koho bychom znali,
  • 00:21:56 třeba umělec nebo osobnost,
    filosof,
  • 00:22:00 komu byste rád navrhl dům?
  • 00:22:05 -Takových je hodně.
  • 00:22:08 Můj oblíbený umělec
    je americký sochař Richard Serra.
  • 00:22:12 Nejdřív bych ho rád potkal.
    Nikdy jsem s ním nemluvil.
  • 00:22:17 Hrozně by mě zajímal jeho dům,
    moc rád bych jeho dům navrhl.
  • 00:22:21 Nebo raději jeho pracovnu,
    kde asi tráví většinu času,
  • 00:22:26 jako já v kanceláři.
  • 00:22:30 A taky bych rád navrhl kostel.
  • 00:22:33 Já nevím, ale myslím,
    že to je úžasný úkol.
  • 00:22:39 -Kostel...
    Nebo most!
  • 00:22:41 -Ne, most ne,
    teď v Itálii to je složité.
  • 00:22:46 -Já jsem zapomněl.
    -To nechám jiným.
  • 00:22:50 -Ale kostel by byl dobrá zkušenost.
  • 00:22:53 -Kostel je místo,
    kde lidé stojí a přemýšlejí.
  • 00:22:57 Není tolik míst,
    kam lidé chodí přemýšlet.
  • 00:23:01 A kromě toho nedělají nic jiného,
    jenom zaměstnávají svůj mozek.
  • 00:23:07 Nebo jenom poslouchají.
  • 00:23:09 To je krásný úkol.
  • 00:23:11 -Zajímalo by mě,
    jak vypadá váš byt?
  • 00:23:14 -Je to jeden velký zmatek.
  • 00:23:17 Mám ženu a dceru,
    což je hrozná kombinace.
  • 00:23:21 Pro byt. Ale mám teď domov,
    který jsem hledal dlouho.
  • 00:23:25 Vždycky jsem snil
    a chtěl jsem žít v loftovém bytě.
  • 00:23:29 S vysokým stropem.
  • 00:23:32 A konečně před dvěma lety jsem
    dostal možnost takový byt koupit.
  • 00:23:37 A jsem moc rád.
    Strop je velice vysoko...
  • 00:23:40 -Co tam bylo předtím?
    Továrna?
  • 00:23:42 -Ano, továrna firmy Pirrelli.
    Dělaly se tam pneumatiky.
  • 00:23:47 Skončili s výrobou v roce 2005,
    nebo tak nějak.
  • 00:23:51 Pak z toho udělali byty
    a obytné prostory, v roce 2006,
  • 00:23:55 no a pak jsem to koupil.
    A opravdu to tam mám moc rád.
  • 00:23:59 Je to kombinace normálního bytu
    a otevřeného prostoru.
  • 00:24:04 Je to úžasný byt.
    Pár věcí jsem musel vylepšit.
  • 00:24:08 A samozřejmě architekt neustále
    pracuje na projektech pro jiné.
  • 00:24:14 A nemám čas...
    Tedy ne, že bych neměl čas,
  • 00:24:17 můžu si ho udělat,
    ale když jsem doma,
  • 00:24:21 chci odpočívat, ne pracovat.
    Takže doma už nic nedělám.
  • 00:24:25 Je to takové bezprostřední
    architektonické pojetí.
  • 00:24:30 Moje dcera Milis řekne -
    potřebuju židli, potřebuju stůl,
  • 00:24:35 potřebuju postel...
    No a je tam nepořádek.
  • 00:24:39 Byt je plný knih, mám několik kol,
    motorky, je to skvělé.
  • 00:24:44 To je místo,
    které miluju.
  • 00:24:49 -Moc děkuju, že jste zbytek
    svého času strávil s námi,
  • 00:24:53 jsme moc rádi,
    že jste byl naším hostem.
  • 00:24:55 A dejte vědět,
    až postavíte ten kostel.
  • 00:24:59 -Snad to bude brzo.
  • 00:25:01 I když není snadné najít zákazníka,
    co potřebuje kostel.
  • 00:25:06 Hlavně v Itálii.
  • 00:25:10 Děkuju.
  • 00:25:12 -Dnes byl naším hostem NA PLOVÁRNĚ
    pan MARCO DONATI.
  • 00:25:18 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2018

Související