iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
16. 4. 2014
21:10 na ČT art

1 2 3 4 5

8 hlasů
7273
zhlédnutí

Na plovárně

Laurence Juber

Britský kytarista a skladatel

26 min | další Zábava »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Na plovárně s Laurencem Juberem

  • 00:00:25 Dobrý večer.
  • 00:00:27 I náš dnešní host by mohl říct,
    že psal kus historie
  • 00:00:31 populární hudby.
  • 00:00:32 Jednak je to vynikající kytarista,
    jednak je držitelem 2 cen Grammy
  • 00:00:37 a jednak hrál v legendární skupině
    The Wings.
  • 00:00:40 Takže jeho kapelníkem nebyl
    nikdo jiný než Sir Paul McCartney.
  • 00:00:44 Naším dnešním hostem je
    pan LAURENC JUBER.
  • 00:00:48 -Good evening.
    -Good evening.
  • 00:00:50 Pane Jubere,
    vy jste zkušený studiový hráč.
  • 00:00:52 -To doufám, ano.
    -A to je zvláštní povolání.-Ano.
  • 00:00:57 Jaký by vlastně měl být
    dobrý studiový hráč?
  • 00:01:01 Jak já to vidím, tak je důležité
    být všestranný. Hrát hodně stylů.
  • 00:01:06 Umět číst noty.
  • 00:01:08 Umět se s kytarou přizpůsobit,
    hrát nylonové nebo kovové struny...
  • 00:01:15 na mandolinu, na banjo...
  • 00:01:20 -Hrajete na banjo?
    -Trochu jo.
  • 00:01:23 Třeba k Muppets,
    tam jsem hrál na banjo.
  • 00:01:26 Ale ne tak jako bluegrass,
    spíš tak normálně, tradičně.
  • 00:01:31 -To musíte být poměrně rychlý, že?
    -Rychle se učím, ano.
  • 00:01:35 Jaký je ten obvyklý postup?
  • 00:01:38 Dostanete noty,
    nebo se učíte jen z odposlechu?
  • 00:01:44 Oboje. U velkého filmu,
    třeba když nahráváme
  • 00:01:48 pro Disney film, máme noty,
    máme dirigenta a pak točíme.
  • 00:01:52 Ale když točíme třeba desku,
    tak mi umělec zahraje písničku
  • 00:01:57 a já hledám,
    co by se nejlíp hodilo.
  • 00:02:00 Nějaký rytmus, linka, to je různé.
  • 00:02:08 -Tak to musíte být rychlý.
    -Hodně rychlý.
  • 00:02:12 Protože když ve studiu slyšíte
    písničku poprvé, moc času nemáte.
  • 00:02:17 To ne. A někdy to bývá složité.
  • 00:02:20 Hraju třeba hudbu k počítačovým
    hrám, a to bývá hodně not.
  • 00:02:27 -Rychlých not?
    -Rychlých a zvláštních.
  • 00:02:31 Není to pop,
    není to folk nebo rock.
  • 00:02:34 Někdy je to angulární hudba,
    duc duc, nebo avantgardní.
  • 00:02:40 Co jsou to zvláštní noty?
  • 00:02:42 To jsou třeba chromatické noty,
    ne jednoduše....
  • 00:02:48 spíš takhle...
  • 00:02:51 Spíš jako jazz nebo vážná hudba.
  • 00:02:56 V jednom vašem rozhovoru
    jsem četl krásnou radu,
  • 00:03:00 kterou jste dal studiovým hráčům:
    Choďte včas!
  • 00:03:04 Což nezní moc umělecky,
    ale je to zatraceně pravda.
  • 00:03:11 Já chtěl jako muzikant
    vždycky být profesionál.
  • 00:03:15 Aby to bylo moje povolání,
    má práce.
  • 00:03:19 Takže chodit včas, ladit,
    mít správné vybavení,
  • 00:03:23 to všechno je zásadní,
    když vám za hraní platí.
  • 00:03:27 A takhle jsem to chtěl odmala.
  • 00:03:32 Když jsem začal s hraním,
    v roce 1963,
  • 00:03:36 v roce prvního filmu o Bondovi.
    Když jsem slyšel...
  • 00:03:54 Strašně se mi to líbilo.
    Líbil se mi ten zvuk.
  • 00:03:58 A v Anglii jsme měli skupinu
    The Shadows. Velice slavnou.
  • 00:04:02 Tam hrál Cliff Richards.
  • 00:04:05 To ano, ale měli i své vlastní,
    instrumentální nahrávky.
  • 00:04:09 A pak byli Beatles.
    Vlastně je to...,
  • 00:04:13 včera to bylo 50 let,
    co jsem začal hrát na kytaru.
  • 00:04:17 Byla to vzrušující doba,
    vyrostl jsem v Londýně
  • 00:04:20 a byla to úžasná doba
    pro muzikanta.
  • 00:04:24 A hned, jak mi došlo,
    že bych se hraním mohl živit,
  • 00:04:27 hraním na kytaru,
    stalo se to mým cílem.
  • 00:04:31 Ale taky jsem byl hudbou okouzlený.
  • 00:04:36 Nejen kytarou, basou,
    bicíma, všemi prvky hudby,
  • 00:04:40 jak to všechno funguje.
  • 00:04:42 Poslouchal jsem Beethovena,
    trubky, housle.
  • 00:04:46 Snažil jsem se přijít na to,
    jak funguje orchestr.
  • 00:04:50 Taky mě neinspirovali
    jenom Beatles, ale i Eric Clapton,
  • 00:04:55 Jimi Hendrix. Kytara mi celkově
    připadala hrozně vzrušující.
  • 00:05:00 A to všechno je součástí
    mého hudebního vzdělání.
  • 00:05:05 Vy jste mistr tzv. prstového stylu.
  • 00:05:08 Mohl byste nám ukázat,
    co to ten prstový styl vlastně je?
  • 00:05:13 Je to styl hry, který je velmi
    podobný klasickému hraní.
  • 00:05:17 Když používáte prsty k tvorbě not.
  • 00:05:27 Jako když se hraje třeba
    folk nebo folklór.
  • 00:05:30 Ale teď, v posledních
    asi 20 letech, ten náš styl,
  • 00:05:34 který hrajeme, vstřebal všechny
    možné styly hudby.
  • 00:05:41 Třeba Beatles.
  • 00:06:02 Palec hraje bas
    a ostatní prsty hrají zároveň.
  • 00:06:06 Prsty jsou nezávislé.
  • 00:06:14 Pro mě to bylo moc důležité,
    protože jak já vnímám hudbu,
  • 00:06:19 ve smyslu melodie, bas, rytmus,
    mně to dovolí kombinovat
  • 00:06:23 všechny tyhle prvky.
  • 00:06:25 Ten prstový styl není nic jiného,
    než že hrajete prsty.
  • 00:06:30 Pro někoho to může znamenat
    tohle...
  • 00:06:33 Říkají tomu drnkání palcem,
    tak hrají v Kentucky,
  • 00:06:38 třeba Chet Atkins
    nebo Merle Travis.
  • 00:06:41 Ale mě tolik neovlivnil
    americký styl, spíš britští hráči,
  • 00:06:45 jako John Renbourn,
    Bet Jansch, Davie Graham,
  • 00:06:49 stejně jako mě ovlivnil
    rokenrol a jazz.
  • 00:06:53 A tohle všechno jsem využil
    ve svém stylu.
  • 00:06:56 Mohli bychom si poslechnout
    něco z toho, co píšete vy?
  • 00:07:00 Jistě. Tohle je moje skladba,
    která se jmenuje "Kobaltová modř".
  • 00:08:39 -Krásné.
    -Thank you.
  • 00:08:41 Já jsem si všiml, že používáte
    efekt, který se tak často nevidí.
  • 00:08:46 A to je ten způsob vibrata.
  • 00:08:49 Jo tohle.
  • 00:08:51 To není, jako když ohnete krk?
  • 00:08:54 Ne. Já tomu říkám
    virtuální vibrační páka.
  • 00:08:58 Je to jako chorus efekt.
  • 00:09:02 Protože tady má vrchní deska kytary
    hodně frekvencí. Harmonických.
  • 00:09:07 Používám tady tu část předloktí,
    velice lehce...
  • 00:09:17 Žádný tlak, dělají to chlupy
    na ruce. Žádné mačkání?
  • 00:09:23 Kolik košil s dlouhým rukávem máte?
  • 00:09:27 Každý dlouhý rukáv je vyhrnut.
  • 00:09:31 Co já vím, tak s Georgem Martinem
    jste se setkal dřív,
  • 00:09:35 než s Paulem McCartneym, ne?
  • 00:09:38 Já jsem po univerzitě hrál
    v Národním jazzovém orchestru
  • 00:09:43 mladých. Byl to jazzový bigband,
    hrál jsem...
  • 00:09:53 Tenhle ten druh jazzu,
    ale i modernější fussion jazz.
  • 00:09:57 A měl jsem v orchestru kamaráda,
    který hrál na piano
  • 00:10:01 s britskou jazzovou zpěvačkou
    jménem Cleo Laine.
  • 00:10:05 Velice slavná.
  • 00:10:08 Její manžel, John Dankworth,
    byl slavný anglický saxofonista.
  • 00:10:13 Točila zrovna desku,
    kterou produkoval George Martin.
  • 00:10:17 A můj přítel mě doporučil
    jako kytaristu.
  • 00:10:20 A tak jsem se s Georgem Martinem
    potkal poprvé.
  • 00:10:23 -Tak on je génius, ne?
    -Ano a je velice slušný.
  • 00:10:27 Paul McCartney o něm řekl,
    že se chová jako lékař
  • 00:10:31 u pacientova lůžka.
  • 00:10:33 Víte, když přijde lékař k posteli
    nemocného a je takový
  • 00:10:37 velice klidný,
    tak George Martin je takový.
  • 00:10:41 Mohl by být váš doktor,
    velmi klidný.
  • 00:10:44 On tak vypadá.
  • 00:10:47 Já jsem si vždycky říkal, jaký podíl
    asi měl na úspěchu desky
  • 00:10:51 "Klub opuštěných srdcí
    seržanta Peppera"?
  • 00:10:57 Já bych řekl, že měl podíl
    na celém úspěchu Beatles.
  • 00:11:01 Protože on byl přece zkušený
    klasický hudebník.
  • 00:11:05 To ano.
    Takže jim dokázal hodně pomoct.
  • 00:11:08 Ale Paul McCartney,
    ten studoval klavír
  • 00:11:11 a měl skvělý sluch
    na vážnou hudbu.
  • 00:11:13 Takže třeba, když nahrávali
    Eleanor Rigbey, šel za Martinem
  • 00:11:17 a řekl, můžete k tomu udělat
    smyčce, aby to znělo jako Vivaldi?
  • 00:11:22 Jenomže to bylo den předtím,
    než George Martin viděl film
  • 00:11:26 "451 stupňů Fahrenheita",
    a v tom filmu je hudba
  • 00:11:30 Bernarda Hermana.
    A to jsou samá cella.
  • 00:11:34 A tak měl George Martin
    v uchu zvuk cella, a když točili
  • 00:11:38 "Eleanor Rigbey", nahrál smyčce
    spíš jako Bernarda Hermana
  • 00:11:43 než Vivaldiho. To je moc zajímavé,
    že se nechal takhle inspirovat.
  • 00:11:48 To je výborné.
  • 00:11:51 Když jste začal hrát s Wings,
    už jste o hudbě znal skoro všechno
  • 00:11:55 z vaší studiové praxe.
  • 00:11:58 Naučil jste se v téhle kapele
    něco nového?
  • 00:12:02 To ano. Víte, já jsem neznal
    žádné jejich písně.
  • 00:12:05 Půjčil jsem si nějaká
    jejich elpíčka,
  • 00:12:09 to bylo v 70. letech, od bratra,
    ale nemohl jsem vědět,
  • 00:12:13 co bych měl na tom konkurzu dělat.
  • 00:12:16 A tehdy jsem vlastně pracoval
    s Denny Lainem, který se proslavil
  • 00:12:21 ve skupině Moody Blues.
    Zpíval jejich slavnou píseň Go now.
  • 00:12:25 Pracoval jsem s ním v televizním
    pořadu zpěváka jménem David Essex.
  • 00:12:30 Hrál jsem na kytaru,
    Dannymu se to líbilo, jak hraju.
  • 00:12:34 Věděl, že jsem známý
    jako všestranný muzikant,
  • 00:12:38 a tak mu jednou McCartney řekl,
    znáš nějaké dobré kytaristy?
  • 00:12:43 A on, ano, znám. Pak mi zavolali,
    abych přišel na ten jejich konkurz.
  • 00:12:48 Neměli moc uchazečů,
    jen ty, co doporučil Danny.
  • 00:12:52 Tak jsem tam šel, zahrál jsem jim,
    hráli jsme Chucka Berryho...
  • 00:13:04 A Paul tam byl?
  • 00:13:06 Ano, celá skupina Wings.
    Paul, Danny a Linda.
  • 00:13:10 A pak Steve Holly, nový bubeník.
  • 00:13:13 Hráli jsme spolu
    asi hodinu a pak řekli...
  • 00:13:16 Tak jo, tady máš kostým,
    jestli ti bude.
  • 00:13:19 -Opravdu?
    -Ne, ale skoro.
  • 00:13:22 Řekli, co děláš v příštích několika
    letech? Byla to úžasná škola.
  • 00:13:27 Bakalářský titul jsem získal
    na londýnské univerzitě,
  • 00:13:31 ale to hlavní mě naučila
    univerzita Paula McCartneyho.
  • 00:13:35 Získal jsem spoustu zkušeností,
    jak se točí deska,
  • 00:13:40 protože jako studiový muzikant
    jsem byl vždycky
  • 00:13:44 před stojánkem s notami.
  • 00:13:47 A v Abbey Studios jsem poprvé šel
    nahoru do režie.
  • 00:13:51 Koukal jsem na techniky,
    pozoroval celý ten proces,
  • 00:13:54 jak se dává deska dohromady
    z téhle strany.
  • 00:13:58 A taky pro mě jako pro umělce,
    víte, pozorovat McCartneyho,
  • 00:14:02 jak tvoří, to nesestoupilo
    žádné světlo shůry.-Ne?
  • 00:14:07 Ne, to byla práce.
    Ale ta tvořivost šla zevnitř.
  • 00:14:11 A tak jsem i já začal
    získávat zkušenosti.
  • 00:14:15 Víte, sedět jako hráč s kytarou
    v režii s Paulem McCartneym
  • 00:14:19 a hrát s ním na kytaru...
  • 00:14:25 Ale u Wings, když jsem
    já nastoupil, byl takový duch
  • 00:14:29 spíš rokenrolu, zpátky ke kořenům.
    Rok 1978, když byl punk velký hit.
  • 00:14:34 A taky přišla nová vlna,
    jako Elvis Costello.
  • 00:14:38 A to všechno bral Paul jako výzvu.
  • 00:14:44 Přivedl člověka jménem
    Chris Thomas, aby se podílel
  • 00:14:48 na produkci alba
    "Back to the Egg".
  • 00:14:52 A Chris těsně předtím
    pracoval se Sex Pistols.
  • 00:14:56 Úplně jiné cítění,
    ale Chris byl duší beatlesák,
  • 00:15:00 protože dělal asistenta
    Georgeovi Martinovi při natáčení
  • 00:15:04 bílého dvoualba.
  • 00:15:07 Taky pracoval s Roxy Music
    s Procol Harum...
  • 00:15:13 Po Sex Pistols to musela být
    procházka růžovým sadem.
  • 00:15:17 To s vámi úplně souhlasím. A potom
    šel pracovat s The Pretenders.
  • 00:15:22 A taky pracoval s Pink Floyd,
    "Dark Side Of the Moon".
  • 00:15:26 Vy jste natočil dvě krásná cédéčka
    s vašimi verzemi písní Beatles.
  • 00:15:31 A to musí být těžké,
    protože v jejich písních je všechno
  • 00:15:35 tam, jak má být.
    Co se tam dá vůbec přidat?
  • 00:15:39 To máte pravdu.
    Já nechtěl dělat Beatles.
  • 00:15:43 Ale moje žena Hope mi řekla,
    když kvůli nikomu jinému,
  • 00:15:47 udělej to pro mě.
  • 00:15:49 Tak jsem řekl, ty to můžeš vydat.
    Budeš producent.
  • 00:15:55 Přenesl jsem na ni zodpovědnost,
    aby to vzalo nějaký správný směr.
  • 00:16:00 Mně šlo o to, vzít písničku
    a udělat s ní něco zajímavého
  • 00:16:04 z hlediska kytary.
    Abych já byl spokojen.
  • 00:16:08 Co jsem nahrál, byla pravda,
    nejen pokud šlo o hudbu Beatles,
  • 00:16:13 ale i o jejich nahrávky.
  • 00:16:15 Protože ty jejich desky
    jsou skoro posvátné.
  • 00:16:19 Když posloucháte Beatles,
    neslyšíte jen písničku, to není,
  • 00:16:24 jako když Frank Sinatra zpívá
    "Mám tě pod kůží",
  • 00:16:28 slyšíte tu nahrávku, tu desku,
    jak to oni nahráli.
  • 00:16:32 Čili musel jsem vzít tu kvalitu
    a převést ji do řeči kytary.
  • 00:16:37 Což je z hlediska aranže
    těžký úkol.
  • 00:16:39 Která z těch věcí byla nejtěžší?
  • 00:16:42 Všechny byly těžké, ale řekl bych,
    že "I am the Walrus",
  • 00:16:46 z té druhé desky.
  • 00:16:49 -Chcete ji slyšet?
    -No určitě! Proto se ptám.
  • 00:20:39 Úžasné.
  • 00:20:41 Jaké to pro vás bylo,
    když jste byl zvyklý na studio,
  • 00:20:44 stoupnout si s Paulem
    najednou před 50 tisíc lidí?
  • 00:20:48 Strašidelné.
    Já jsem býval velmi plachý.
  • 00:20:52 To byl taky jeden z důvodů,
    proč jsem chtěl být studiový hráč,
  • 00:20:56 protože jsem si v pubertě
    moc nevěřil a styděl jsem se.
  • 00:21:00 Miloval jsem kytaru,
    a ta byla tady dole, ne tam venku.
  • 00:21:04 Takže v té době jsem neměl
    zkušenosti s vystupováním naživo.
  • 00:21:09 Teprve nedávno,
    když jsem začal hrát sólově,
  • 00:21:13 se ze mě tak trochu stal hráč
    naživo, ale tehdy? děsilo mě to.
  • 00:21:19 Byl jsem na scéně, tamhle je
    Paul McCartney, já hraju na kytaru?
  • 00:21:24 ty jo! Ale to, co jsem zažil,
    za to stálo. Užíval jsem si to.
  • 00:21:28 Kdybyste mohl vrátit svoji
    kariéru zpátky a mohl byste si
  • 00:21:33 vybrat jeden koncert,
    který byste si zahrál znova?
  • 00:21:36 Byl jeden koncert, v Londýně.
  • 00:21:39 My jsme tehdy měli celou
    řadu koncertů s názvem
  • 00:21:43 "Koncerty pro lid Kambodže".
    Pro kambodžské uprchlíky.
  • 00:21:48 Harvey Goldsmith to zařizoval,
    manažer našich koncertů po Anglii.
  • 00:21:53 A měli jsme jeden koncert,
    kde byl mj. i Elvis Costello,
  • 00:21:57 skupina Rockpile, ve které hrál
    Dave Edmunds a Nick Lowe, a Wings.
  • 00:22:02 A my jsme na desce
    "Back to the Egg" nahráli skladbu
  • 00:22:06 jménem "Rockestra".
    Což byl rockový orchestr.
  • 00:22:10 My jsme dali dohromady
    rockový orchestr.
  • 00:22:13 Takže na scéně stál ještě Kenny
    Jones, John Bonham, John Paul
  • 00:22:17 Jones, Robert Plan, prostě
    Led Zeppelin, Pink Floyd, Wings,
  • 00:22:20 neuvěřitelné. A uprostřed
    vystoupení s tím orchestrem
  • 00:22:24 "Rockestra" jsme hráli "Let it Be".
  • 00:22:27 Na koncertech s Wings
    jsem kytarové sólo hrál já.
  • 00:22:30 Myslím v "Let It Be".
  • 00:22:33 Byla to moje práce,
    hrál jsem sólovou kytaru.
  • 00:22:35 Čili byli tam
    všichni tihle muzikanti.
  • 00:22:38 Hráli jsme "Let It Be",
    přišlo sólo, já se rozhlídnu,
  • 00:22:41 nikdo se nechystal hrát sólo.
  • 00:22:44 Tak jsem udělal krok dopředu
    a hrál jsem před svými hrdiny.
  • 00:22:48 Paul McCartney, John Bonham,
    všichni ti slavní. To byl moment!
  • 00:22:52 A Pete Townshand. Těsně za mnou.
    Měl jsem ho za zády.
  • 00:22:55 -To zní děsivě!-Ano, ale taky,
    panejo, to je chvíle!
  • 00:22:59 Ten okamžik si budu
    vždycky pamatovat.
  • 00:23:02 Já myslím, že bychom tohle povídání
    asi měli zakončit muzikou, ne?
  • 00:23:07 Tohle je stará písnička,
    jmenuje se "All of me".
  • 00:25:55 Dnes byl naším hostem
    NA PLOVÁRNĚ pan LAURENC JUBER.
  • 00:26:00 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2014

Související