iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 4. 2007
22:30 na ČT2

1 2 3 4 5

18 hlasů
3482
zhlédnutí

Na plovárně

Pavel Brázda

Rozhovory Marka Ebena s významnými osobnostmi

22 min | další Zábava »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Na plovárně s Pavlem Brázdou

  • 00:00:25 Dobrý večer.
  • 00:00:27 Dovedu si představit, že kdyby
    nějaký americký historik psal
  • 00:00:31 publikaci o novodobých českých
    dějinách, že by se mohl zeptat,
  • 00:00:34 co to je za prestižní univerzitu,
    ta "kotelna", když tam tolik
  • 00:00:39 vynikajících českých osobností
    strávilo tolik let.
  • 00:00:43 Dnes mám NA PLOVÁRNĚ příležitost
    představit vám dalšího absolventa
  • 00:00:47 "kotelny", malíře, kterého
    komunistický režim dusil
  • 00:00:52 tak důkladně, že mohl
    první tři obrazy vystavit
  • 00:00:56 až ve svých 41 letech.
  • 00:00:58 Vítám NA PLOVÁRNĚ
    pana PAVLA BRÁZDU, dobrý večer.
  • 00:01:02 Dobrý večer.
  • 00:01:04 Pane Brázdo, mnozí lidé, jako třeba
    K. Plíhal nebo J. Petránek,
  • 00:01:07 vzpomínají na kotelnu
    jako na docela romantické místo.
  • 00:01:11 Jak na ni vzpomínáte vy?
    Vy jste tam strávil 10 let.
  • 00:01:15 Já na ni vzpomínám
    jako na nejpříjemnější místo.
  • 00:01:20 Ta kotelna byla skutečně
    přepychově zařízená.
  • 00:01:24 Kromě těch místností,
    kde jsou kotle a koks,
  • 00:01:29 tak tam byl obytný prostor.
  • 00:01:33 To bylo něco jako bezmála
    svobodárna.
  • 00:01:37 My jsme tam měli křesla,
    konferenční stolek, psací stůl,
  • 00:01:42 telefon, vařič. Naprostým vrcholem
    přepychu a rozmařilosti bylo to,
  • 00:01:50 že Karel Palik, neboli Petr
    Filjelius, jak byl tenkrát známý,
  • 00:01:56 to byl jeho pseudonym,
    tak si tam dal dovézt pianino.
  • 00:02:07 Dřív jste obrazy prodávat nemohl,
    a teď, když můžete, tak to vypadá,
  • 00:02:12 že nechcete?
  • 00:02:13 Netěší vás mít své obrazy
    mezi lidmi?
  • 00:02:18 Právě proto, že mě těší,
    aby ty obrazy byly lidem přístupné,
  • 00:02:24 tak toto právě je důvodem,
    proč je nechci prodávat
  • 00:02:28 soukromým sběratelům.
  • 00:02:31 Moji rodiče měli velkou sbírku
    moderních obrazů, opravdu krásnou.
  • 00:02:36 Prominentních českých malířů
    z 10., 20. a 30. let.
  • 00:02:40 Ovšem vidět je mohl poměrně
    úzký okruh jejich známých.
  • 00:02:48 Mě mrzelo, že ty obrazy
    zůstávají natolik uzavřené.
  • 00:02:56 Byly tam takové obrazy
    jako Zrzavého Kleopatra 2,
  • 00:03:00 která se od té doby nenašla.
  • 00:03:02 Je podle něj udělaná ta velká
    Kleopatra, která je teď
  • 00:03:06 v Národní galerii,
    nebo Kubištův Paridus.
  • 00:03:09 Samozřejmě spousta Čapků.
  • 00:03:12 Tak trošku jsme příbuzní.
  • 00:03:17 Vaše maminka byla neteří
    bratří Čapků?
  • 00:03:19 Neteří, ano. U její sestry,
    u Heleny Čapkové-Palivcové
  • 00:03:23 jsme vlastně bydleli celý život.
  • 00:03:26 Nejdřív s ní, dokud byl Josef
    Palivec zavřený, 10 roků,
  • 00:03:33 a potom po jeho návratu,
    když potom zemřela, jsme žili
  • 00:03:39 ještě dost dlouho s ním.
  • 00:03:41 Nemáte pocit, že kdyby Josef Čapek
    byl Francouz, že by jeho pozice
  • 00:03:46 v současném výtvarném umění
    byla daleko zářivější.
  • 00:03:50 Není to dost podhodnocený autor?
  • 00:03:52 Ano, myslím, že tohle je opravdu
    dost vážná bolest českého
  • 00:03:56 výtvarného umění a jeho umístění
    v rámci moderního evropského
  • 00:04:01 a světového výtvarného umění.
  • 00:04:04 Tak vynikající osobnosti,
    jako Josef Čapek nebo Jan Zrzavý,
  • 00:04:09 se nevyskytují v přehledných
    Dějinách světového umění,
  • 00:04:14 ačkoliv opravdu jde o velice
    originální a úžasné přínosy.
  • 00:04:24 Řešilo se to nějak v rodině Čapků,
    když tam vtrhl ten živel
  • 00:04:28 Olgy Scheinpflugové?
  • 00:04:30 Ale ano, rozhodně rodina
    touhle změnou nebyla nadšená
  • 00:04:36 a dlouho trvalo,
    než si na ni zvykla.
  • 00:04:40 Ona byla osobnost docela
    jiného typu.
  • 00:04:48 Jistě velice výrazná
    a taková zvláštně dynamická.
  • 00:04:53 Ale přece jenom působila,
    abych to řekl otevřeně,
  • 00:04:57 trošku vulgárně.
  • 00:05:04 Ona měla takové docela
    roztomilé způsoby.
  • 00:05:07 Ta sestra mámy, Helena Koželuhová,
    známá novinářka, byla známá
  • 00:05:14 jako protikomunistická novinářka,
    která se uplatňovala
  • 00:05:19 i jako poslankyně
    v letech 1945-49.
  • 00:05:24 Ta o ní píše, jak říkala své
    modistce, když tam zkoušela
  • 00:05:29 nějaký nový model klobouku:
  • 00:05:35 "To až uvidí Čáča,
    tak ten se posere."
  • 00:05:40 Čáča mu říkali?
  • 00:05:42 Čáča. Potom ovšem, když byl
    Josef Palivec zavřený,
  • 00:05:47 a Olga Scheinpflugová taky se
    vydatně angažovala v pokusech,
  • 00:05:53 aby byl propuštěný,
    potom se naprosto nenadále
  • 00:05:57 Olga Scheinpflugová s Helenou
    Čapkovou sblížily.
  • 00:06:01 Ona tam potom často chodívala.
  • 00:06:04 Ten jejich vztah trval dlouho
    po smrti Karla Čapka.
  • 00:06:09 Byl přátelský a docela blízký.
  • 00:06:16 Proč vaši rodinu komunisté
    tak nenáviděli?
  • 00:06:19 Můj otec byl význačným
    představitelem Agrární strany.
  • 00:06:23 To dost radikálním.
  • 00:06:27 A když socialisti dělali pouliční
    demonstrace nebo na 1. května,
  • 00:06:32 tak tam prý skandovali:
  • 00:06:37 "Ať zhyne Zelený krokodýl
    a doktor Brázda pukne!
  • 00:06:46 A skutečně byl nazývaný
    Zelený krokodýl.
  • 00:06:50 Krásný. Pro mě to je docela
    fascinující.
  • 00:06:57 Já se nehanbím za to,
    že jsem synem Zeleného krokodýla.
  • 00:07:07 Můj otec v tom byl docela
    zdařile monumentální.
  • 00:07:12 Jednak to byl dost dravý advokát,
    takže ta přezdívka Krokodýl,
  • 00:07:18 to mu dobře sedělo.
  • 00:07:20 A Zelený proto, že zelená
    byla tehdy barvou Agrární strany.
  • 00:07:35 Něco z těch takových tuhých
    krokodýlích vlastností
  • 00:07:39 jsem po něm taky asi zdědil,
    i když jsem je často neuplatňoval.
  • 00:07:46 Ale někdy, když to je nezbytné,
    tak jsem docela rád,
  • 00:07:51 že tohle v krajním případě dovedu.
  • 00:07:58 Agresivitu si u vás
    moc představit neumím,
  • 00:08:00 spíš takovou konzistentnost.
  • 00:08:03 U mě je to nenápadné.
  • 00:08:06 Vy jste namaloval portrét
    svého otce.
  • 00:08:08 Viděl ho tatínek?
  • 00:08:10 Viděl.
  • 00:08:11 Co na to říkal?
  • 00:08:13 Vypadá tam skutečně strašidelně,
    jak se můžou přesvědčit všichni,
  • 00:08:17 když se přijdou podívat
    do Národní galerie.
  • 00:08:20 Ale já jsem ho dělal docela přesně,
    podle důkladné studie,
  • 00:08:25 podle modelu.
  • 00:08:27 -A seděl vám modelem?
    -Ano.
  • 00:08:30 Pak jsem to samozřejmě trošku
    zestylizoval.
  • 00:08:33 Je to triptych, uprostřed je
    jeho strašně detailně
  • 00:08:36 provedený obličej.
    V očích vidí sám sebe.
  • 00:08:42 V jednom je tam v trochu
    přívětivější podobě, v druhém míň.
  • 00:08:48 A po stranách jeho stylizovaná
    ramena, stylizovaná ramena
  • 00:08:53 toho obličeje, je z profilu
    z jedné strany je moje máma
  • 00:08:58 a z druhé strany já.
  • 00:09:01 Čili on je tam v takové až oltářně
    ideální pozici, v jaké by si jistě
  • 00:09:08 býval přál žít.
    Ale nezdařilo se mu to.
  • 00:09:16 Co řekl, když ho uviděl poprvé?
  • 00:09:18 Už na to byl připraven.
  • 00:09:20 A to tak, že naprosto výjimečně,
    a to bylo poprvé v životě,
  • 00:09:25 v tom roce 1967 byla povolená
    taková přehlídka obrazů,
  • 00:09:31 které se směli zúčastnit i lidé,
    kteří nebyli členem svazu.
  • 00:09:38 To bylo klíčem k tomu,
    aby lidi mohli vystavovat.
  • 00:09:43 Já jsem tam nikdy nebyl,
    ani Věra, moje žena.
  • 00:09:46 Tam jsem měl 3 obrazy.
  • 00:09:49 Dokonce jeden z nich byl uveřejněný
    v tehdejší trochu zliberalizované
  • 00:09:54 Výtvarné práci.
  • 00:09:56 To je takový ústřední časopis
    pro výtvarné umění.
  • 00:10:00 Takže můj otec, a na tom mu nadevše
    záleželo, se domníval,
  • 00:10:06 že se dostávám na cestu k úspěchu.
  • 00:10:15 Ten vnější životní úspěch, kariéra,
    to pro něj bylo nejvyšší hodnotou.
  • 00:10:20 Pro mě ne. V tom jsme se lišili.
  • 00:10:24 Taky právě proto, že kariéra
    nebo to vnější uplatnění nebylo
  • 00:10:28 pro mě natolik podstatné
    jako to, co udělám.
  • 00:10:32 Jako vlastní hodnota těch obrazů.
  • 00:10:35 To taky bylo důvodem,
    proč mi moc nevadilo,
  • 00:10:39 že ty věci nebyly zveřejňované.
  • 00:10:43 Využil jsem téhle příležitosti.
    Tam ty věci měly jakýsi úspěch,
  • 00:10:47 čili můj otec tím byl nadšený
    a na tom portrétu si připadal
  • 00:10:52 být zajímavý. A nesl to
    opravdu heroicky.
  • 00:10:57 -Ale to je taky co říct.
    -Ano.
  • 00:11:01 Vy jste načas studoval na UMPRUM
    u Filly?
  • 00:11:05 Já tam chodil hodně krátce.
    Ten Filla se tam moc neobjevoval.
  • 00:11:10 Tam se vyučovalo kreslení hlavy
    takovým způsobem,
  • 00:11:15 který mě vůbec nezajímal.
  • 00:11:18 Já jsem do té doby hodně kreslil
    a uměl jsem to dobře.
  • 00:11:24 A kreslil jsem lidi venku
    do ohromných podrobností,
  • 00:11:29 velice věcným způsobem.
  • 00:11:32 Způsobem, který je naprosto odlišný
    od konvencí, jaké převládají
  • 00:11:38 v moderním umění, a které se tam
    projevovaly s důrazem na to,
  • 00:11:43 aby ta věc se pojala takovým
    sumárním způsobem.
  • 00:11:51 O to mně vůbec nešlo,
    mně šlo o jiný typ kresby.
  • 00:11:55 Ten způsob vyučování mi neměl
    co dát, tak jsem tam přestal
  • 00:11:59 chodit a na konci roku jsem byl
    vyloučený pro nezájem o studium,
  • 00:12:04 celkem důvodně.
  • 00:12:07 Byl jste na akademii spokojenější?
  • 00:12:10 Byl. Dělat tu zkoušku nebyl
    pro mě problém, tak mě přijali.
  • 00:12:18 A protože rodičům záleželo na tom,
    abych aspoň někam chodil,
  • 00:12:21 tak jsem chodil na tu akademii.
    Tam jsem se trošku přizpůsobil.
  • 00:12:25 Ale byl jsem považovaný
    za dobrého žáka.
  • 00:12:29 Věra, moje budoucí žena, byla taky
    považovaná za dobrou žákyni.
  • 00:12:35 Nicméně na začátku roku 1949,
    při politických prověrkách,
  • 00:12:42 nás odtamtud oba vyloučili.
  • 00:12:49 Mě z řady důvodů politické povahy.
  • 00:12:55 A Věru, se kterou jsme se sblížili
    po roce 1948, vyhodili jenom proto,
  • 00:13:03 že se mnou chodila.
  • 00:13:06 Vás asi nebylo snadné
    někam zařadit?
  • 00:13:10 I dneska je vás těžké někam
    zařadit.
  • 00:13:13 Řadil byste se vy sám někam?
  • 00:13:16 Ne, ono to opravdu nejde.
  • 00:13:19 Když jsme byli vyloučeni
    z akademie, tak jsme začali dělat
  • 00:13:24 způsobem, který neměl vůbec nic
    společného s tím,
  • 00:13:28 co se dělalo okolo. A to jak
    v Praze, tak i v Paříži,
  • 00:13:33 kde jsem předtím byl
    a sledoval jsem tyhle věci.
  • 00:13:37 To, co se dělalo v Evropě
    nebo ve světě, s tím opravdu
  • 00:13:42 nemělo nic společného.
  • 00:13:49 To ne proto, že bychom si přáli být
    originální, ale prostě proto,
  • 00:13:53 že ty náměty, ten obsah obrazů,
    o které nám šlo, byl tak odlišný,
  • 00:13:59 že ty běžné formy moderního umění
    pro to nebyly použitelné.
  • 00:14:07 To je potřeba k tomu ty obrazy
    vidět v té monografii,
  • 00:14:11 když už ta výstava není,
    nebo možná budou v té Telči.
  • 00:14:15 V té první polovině 50. let jsme
    malovali takovým až drobnohledně
  • 00:14:22 veristickým způsobem.
  • 00:14:25 Ty věci jsou dělané tak,
    jako by se vyskytovaly ve světě,
  • 00:14:31 kterým prochází Gulliver
    v Zemi obrů a vidí všechno
  • 00:14:36 strašně zblízka.
  • 00:14:39 Což odpovídalo tomu,
    jak jsme prožívali skutečnost.
  • 00:14:44 Protože ten život s jeho tlaky,
    strastmi atd., jsme potom opravdu
  • 00:14:47 hodně zblízka zažívali.
  • 00:14:51 Odpovídalo to existencialistické
    kategorii, kterou Sarter formuluje
  • 00:14:59 slovy "bejt v tom".
    Prostě byli jsme v tom.
  • 00:15:05 Vůbec mě nepřekvapuje, že jste si
    musel založit vlastní směr.
  • 00:15:10 To je hominismus - říkám to
    správně?
  • 00:15:14 Ale ten jste založil,
    když vám bylo nějakých 19 let?
  • 00:15:17 Sedmnáct let.
  • 00:15:19 Mělo to nějakou základní tezi,
    ten hominismus?
  • 00:15:22 Šlo o takové výtvarné umění,
    které by mohlo být zajímavé
  • 00:15:28 pro daleko širší okruh lidí tím,
    že bude daleko živějším způsobem
  • 00:15:33 spojený s celou skutečností
    současného světa.
  • 00:15:38 Šlo o daleko lidovější umění
    než to, které je určené
  • 00:15:44 pro příliš exkluzivní společnost,
    příliš exkluzivní teoretiky
  • 00:15:52 a jejich výklady,
    bez kterých to neobstojí.
  • 00:16:00 Šlo o umění srozumitelnější,
    prostější a spojenější s životem
  • 00:16:06 toho současného světa.
  • 00:16:12 Vy jste začal pracovat na počítači.
  • 00:16:15 V kolika letech?
  • 00:16:17 Před něco víc než rokem.
  • 00:16:18 Před rokem?
  • 00:16:20 V osmasedmdesáti.
  • 00:16:23 Ale to je přece docela náročná věc.
    Když se má malovat na počítači
  • 00:16:26 nebo vytvářet grafika, to není
    jako napsat textový soubor.
  • 00:16:31 To musíte umět spoustu věcí?
  • 00:16:34 Podle mého se na tom dají dělat
    obrazy, které jsou daleko víc
  • 00:16:39 obrazy, než jakýkoli
    způsob grafiky.
  • 00:16:42 Tam se dá skutečně malovat.
  • 00:16:44 Jako základ k tomu používám kresbu.
  • 00:16:48 Protože kresba je pro mě
    vůbec základní věc.
  • 00:16:52 Ta kresba skutečně vzniká na papíře
    a do počítače do importuji.
  • 00:16:56 A teprve na počítači
    to barevně zpracovávám.
  • 00:17:00 V podstatě to není nijak odlišné
    od toho, když člověk maluje obraz
  • 00:17:07 nebo dělá barevné skici.
    Není to odlišné podstatně.
  • 00:17:13 Je to odlišné tím, že to jde
    nesrovnatelně rychleji
  • 00:17:17 a že to opomíjí mechanickou
    stránku věci.
  • 00:17:24 Kdybych tolikeré přetírání plochy,
    jaké si můžu dovolit v počítači,
  • 00:17:29 měl dělat na papíře, tak mi to bude
    trvat nesrovnatelně mnohokrát déle.
  • 00:17:35 Já tam můžu tu věc přivést
    do větších jemností.
  • 00:17:43 Barevnost ploch můžu mnohokrát
    měnit, můžu dělat spoustu variací,
  • 00:17:49 a to způsobem, který snad je
    ne-li setinou doby,
  • 00:17:55 kterou bych tomu věnoval,
    kdybych to dělal ručně.
  • 00:18:02 Té tvořivé činnosti je
    při tom nesrovnatelně víc.
  • 00:18:06 Člověk si může dovolit jednat
    třeba i daleko odvázaněji,
  • 00:18:13 způsobem, který vyjde
    nebo nevyjde.
  • 00:18:17 Když nevyjde, tak se to sbalí,
    ale ono to kupodivu vychází.
  • 00:18:25 Počítač je skvělý spolupracovník.
  • 00:18:28 I když na druhé straně je možné
    ho pojímat taky jako takového
  • 00:18:32 poněkud ďábelského společníka.
  • 00:18:38 Ono to všechno úžasně usnadní.
  • 00:18:44 Neuvažujete o tom, že byste si
    založil internetovou galerii?
  • 00:18:49 To by bylo docela dobré.
  • 00:18:52 Dokonce by to mohlo jít tak daleko,
    že kdyby byly originály
  • 00:18:57 v dostatečné míře rozlišeny,
    tak by se z toho mohly dělat
  • 00:19:02 kvalitní reprodukce.
  • 00:19:07 Kdyby si je mohl dělat každý sám,
    tak by to mělo tu výhodu,
  • 00:19:11 že by si je mohl pořídit každý,
    kterého to opravdu vážně a upřímně
  • 00:19:17 zajímá, mohl by si to stáhnout
    a pověsit na stěnu.
  • 00:19:22 A to by bylo něco úžasného
    a úplně by to likvidovalo
  • 00:19:26 zájmy sběratelů.
  • 00:19:29 Ale mně by to možná ani tak
    nevadilo.
  • 00:19:34 Akorát že v téhle společnosti,
    kde si většina, mám dojem,
  • 00:19:41 že dokonce včetně zdejšího
    pana prezidenta, si tu hodnotu
  • 00:19:48 plete s tržní cenou.
  • 00:19:57 Tak pro tyhle lidi by potom
    obrazy ztrácely cenu.
  • 00:20:01 Ale to by možná nevadilo.
  • 00:20:04 Po tolika letech v ústraní, skoro
    celý život jste strávil v ústraní,
  • 00:20:09 je to pro vás satisfakce,
    když vaše obraze teď visí
  • 00:20:12 v Národní galerii?
  • 00:20:14 Cítíte pocit uspokojení?
  • 00:20:17 Ano, je mi to opravdu příjemné.
  • 00:20:20 Je mi to příjemné a jsem rád,
    že k tomu došlo.
  • 00:20:24 Já jsem to nečekal, že se toho
    po všech těch desetiletích
  • 00:20:29 opravdu dožiju.
  • 00:20:32 Je to docela milé překvapení,
    je to život s dobrým koncem.
  • 00:20:38 V tomto směru. A vzhledem k tomu,
    že obrazy jsou pro mě něčím
  • 00:20:45 důležité, to je něco jako děti,
    když se veřejně uplatní tak,
  • 00:20:51 že lidi k němu mají přístup.
  • 00:20:55 A když se najde dost takových,
    pro které to má nějakou cenu,
  • 00:20:59 tak je to jakési potvrzení,
    že ta činnost měla svůj smysl.
  • 00:21:10 I když to byla činnost namnoze
    riskantní a upřená do dokonale
  • 00:21:14 neznámé budoucnosti.
  • 00:21:19 Moc vám děkuji, že jsme měli
    příležitost popovídat si o tom tady
  • 00:21:23 společně NA PLOVÁRNĚ. Díky.
  • 00:21:25 I pro mě to bylo potěšením.
  • 00:21:28 Děkuji vám za pozvání
    a za pozornost.
  • 00:21:32 Dnes byl naším hostem NA PLOVÁRNĚ
    pan PAVEL BRÁZDA.
  • 00:21:37 Skryté titulky: Simona Sedmihorská
    Česká televize, 2007